|
Lähettäjä: tistiko
Päivämäärä: 5.9.26 20:03:09
asiat tarkalleen, joiden takia pääsit TAI menit tutkimuksiin ja joista dg tuli?
Huom. aikuisena on 20 v. + ikäisenä. Ei aiemmin.
Tiedän Ht.netin olevan tasoton paikka asialliseen keskusteluun tällaisista aiheista, kun ei kyetä normaaliin asialliseen keskusteluun. Joskus silti onnistaa.
Olen viim. 1,5 v. aikana vasta tajunnut, että moni asia kuulostaa hirveän tutulta, siis sellaiselta, että osuu suoraan haasteisiini sekä piirteisiini. Olen yli 30-vuotias, korkeakoulutettu, mutta duunari -työssä täysin eri alalla. (Pääni ei kestänyt tutkintoni mukaista, eli henkisesti kuormittavaa työtä.)
Diagnoosi antaisi nimen monelle isolle vaikealle asialle, jotka on olleet minussa ihan pikkulapsesta asti, nyt kun näen elämänjanani tajuten asioita ja teemoja jotka toistuu. Toinen vanhemmista saattaisi myös olla lievähkösti kirjolla.
On vaan hirvittävän vaikea erottaa mahdollista / todennäköistä autismia lapsuuden ja nuoruuden taakka - perusturvallisuuden puutteesta. On ihan selviä traumakokemuksia (joita aikoinaan vuosien Kelaterapiassa puin minkä puin), jotka saattaa edelleen vaikuttaa.
Mutta tajuan nousujohteisesti, että en kuullosta ihan neurotyypilliseltä, jos vaikka listaan minulle vaikeita asioita, suhteessa vahvuuksiini. Silmiinkatsomisen vaikeutta ei ole, mutta kaikkihan me tiedämme ettei se ole mikään autismittomuuden merkki vaan täyttä pskaa vanhana jauhantana.
|