Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaisitko yksin omakotitalon?

Lähettäjä: Sintti 
Päivämäärä:   3.9.26 12:09:40

Onko järkeä ostaa yksin omakotitaloa? Ei oo heilaa näkynyt ja maaseudun rauha houkuttelee.
Miten siellä pärjää yksin kaikkien hommien kanssa? Saako heittää hyvästit harrastuksille jos illat töiden jälkeen kuluu piha ja talo hommissa?
Mitä olisi hyvä huomioida kun katselee omakotitaloa yhden ihmisen pidettäväksi?

Re: Ostaisitko yksin omakotitalon?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   3.9.26 12:18:50

En helvetissä.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   3.9.26 12:20:29

Pärjää varmasti yksinkin, jos vaan rahaa on. Eli ei kannata vetää lainasummia tappiin niin, että rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. Rahalla saa ostettua paljon mukavuutta ja helppoutta. Kannattaa myös katsoa sellainen talo, joka ei vaadi älyttömästi hommia. Ei esim. puu- tai hakelämmitystä, ei mitään kantovesiä edes pesutiloihin, ei pitkiä ajoväyliä aurattavaksi ja ylläpidettäväksi, ei valtavia nurmialueita ym...

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   3.9.26 12:23:13

Hommien määrähän riippuu tasan siitä talosta. Ei talon ole pakko olla se huonokuntoinen mummon mökki hehtaarin nurmikolla, kilometrin pihatiellä ja kukkaistututksilla.

Itse asun maaseudulla 20 vuotta vanhassa talossa, jonka piha on pitkälti luonnontilassa. Talvisin palkattu traktorimies käy hoitamassa lumien auraamisen pihatieltä. Remontteja ei ole viime vuosina tarvinnut tehdä. Jotain pientä korjailtavaa tai huollettavaa toki on silloin tällöin, mutta ei niin paljon että olisi edes kuukausittain jotain mainitsemisen arvoista. Pihatöitä on lähinnä ruohonleikkuu (tehdään muutaman kerran kesässä, nurmikkoa vähän eikä haittaa jos vähän rehottaa) ja talvisin puuvajalle vievän polun lumien lapiointi. Istutuksia ei ole ja suurin osa tontista on luonnontilassa. Puut ostetaan valmiina klapeina.

Mieti miten paljon haluat, jaksat ja on aikaa hoitaa taloa. Sen mukaan sitten mietit uudempaa tai vahempaa. Älä haukkaa liian isoa palaa. Remontointiin menee aina enemmän rahaa ja aikaa kuin on arvioitu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.26 12:26:42

"Saako heittää hyvästit harrastuksille jos illat töiden jälkeen kuluu piha ja talo hommissa?"

Tähän vaikuttaa etäisyys harrastuksista, talon kunto ja pihan koko sekä oma vaatimustaso. Jos talo on vasta maalattu eikä joka nurkka repsota ja pihalla riittää ruohonleikkuu kerran viikossa, ei talo vie aikaa kuin kausittain.

Lähettäjä: nauru 
Päivämäärä:   3.9.26 12:27:29

Päivän naurut!

Kiitos, mä tarttin tätä just tänään. Mietin nimittäin suuren ketutuksen vallassa sitä että olisi tosiaan ollut parempi ostaa talo yksin. Eksästä ei ollut mitään muuta kuin haittaa koko jutussa. Mulla olis menny vähemmän rahaa, olisin saanut talon nopeammin ja olisin päässyt tavoitteisiin nopeammin ilman eksää.

Yksinhän mä täällä kaiken tein, silloinkin eksä oli täällä vielä. Tein lumityöt ja hoidin polttopuut ja kaiken muunkin kiinteistöhuollon. Eksä yritti silloin tällöin tehdä jotain, eron jälkeen tajusin, että osaan tehdä kaikki nämä hommat nopeammin, helpommin ja tehokkaammin itse.

Ja siis ylipäätään, mitä ihmettä ihmiset aattelee että talon hoituu kuuluu? Talvella menee ehkä 10 min kun lapioi pihan polut auki, urakoitsija hoitaa tien. Klapien hakuun liiteristä menee 5 min.

Tosin nyt tilanne muuttumassa, uusi miesystävä on just sellainen mies mikä mulla ois pitäny olla alunperinkin. Niin taivaallista kun ei tarvitse tehdä kaikkea yksin enää. Mutta edelleenkin, mieluummin yksin kuin sellaisen miehen kanssa, joka tekee arjesta täyttä pskaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.9.26 12:30:38

Asun yksin omistamassani okt:ssa maaseudulla ja ostin yksin pari vuotta sitten merenrantamökin. Joten kyllä.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   3.9.26 12:36:53

Kyllä, ja olen ostanutkin.
Kannattaa tosiaan sovittaa laina ja sen lyhennys itselle sopivaksi. Lähipiirissä on useampi yksin omakotitaloa pitävää niin naista kuin miestä. Kahdella näistä naisista on kantovesi, ulkohuusi ja puulämmitys. Toisella omat hevoset kotipihassa hänellä ei kauheasti riitä töiden jälkeen aika muuhun.

Hyvät välit naapureihin auttaa, ja raha, sillä saa lumityöt ja nurmikonleikkuun järjestymään kohtuu helposti. Jos on kovin syrjässä pitkän pihatien päässä niin oma traktori ja lumiaura on melkein pakollinen jos haluaa töihin päästä.

Lähettäjä: hk 
Päivämäärä:   3.9.26 13:06:02

Kyllä, olen ostanut ensin maalaistalon ja 20 vuoden jälkeen myynyt sen ja ostanut kaupungista omakotitalon. Pärjäät varmasti, jos haluat opetella uusia asioita ja osaat kysyä neuvoa. Ei kannata odottaa unelmien prinssiä omien unelmien toteuttamiseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.26 13:09:49

Ei meillä hommia ole juuri sen enempää kuin kerrostalossakaan, kun on hyväkuntoinen talo. Robo hoitaa nurmikot, lumitöitä en juurikaan tee vaan ajan autolla edestakaisin kulkureitillä niin tulee ihan hyvä polku :D lähinnä auran jättämä valli tonttiliittymästä pitää kolata. Remppoja ei olla jatkuvasti tekemässä, tänä vuonna maalattiin katto mutta ihan vain koska itse haluttiin. Ja terassilta vaihdettiin yksi lauta. Muuta ei olla talon eteen tänä vuonna tehty.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   3.9.26 13:51:08

Kyl se onnistuu ja voi olla että maaseudun rauhasta löytyy joku maajussi ;)

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.9.26 14:00:30

Ostin jo nuorena, ukkoja on tässä pyörähtänyt vuosikymmenten aikana muutamia, mutta omistus on yksin minun. Maksettunakin ollut jo hyvän tovin. On ollut aikoja jolloin olen ollut väsyneempi, en ole laittanut silloin mitään hoidettavia istutuksia. Yhtenä vuonna en edes nurmikkoa leikannut kun sairastelin, jos sitä joku on ihmetellytkin, niin en piittaa. Viime aikoina, kun ei ole kummoisia kiireitä enää, olen innostunut remontoimaan omin pikku kätösin.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   3.9.26 14:25:22

Minäkin ostin yksin vanhan omakotitalon. En jäänyt odottelemaan mitään ukkoa tuohon rinnalle, kun ei sellaista kerran tähänkään mennessä ole ollut. Kai siitä talon omistamisesta saa just niin vaikeaa kuin haluaa. Remppaa on toki pakko tehdä silloin, jos joku hajoaa tai tiettyjä juttuja satunnaisen säännöllisesti, mutta muuten voi antaa tapettien värin sun muun olla mitä on. Eikä pihahommatkaan ole vaivalloisia, kun katsoo talon omiin mieltymyksiin sopivalta paikalta. Jos ei tykkää pihahommista, niin ostaa talon kallioiselta paikalta. Ei tarvii leikata nurmikkoa. Tai vaikka oliskin nurmikkoa, niin sen leikkaamisen voi minimoida ja antaa osan tontista villiintyä tai istuttaa puita. Ja voihan roboleikkuriakin käyttää. Talvella aurauksen saa ostettua urakoitsijalta.

Että turha lykätä haavetta omasta talosta vain sen takia, että ei ole puolisoa. Täytyy vain miettiä omat mieltymykset, haaveet ja voimavarat ja toki taloudellinen puoli myös ja ostaa niihin sopiva talo. Ehkä isoin hankaluus ainakin silloin, kun itse taloa katselin, oli se, että moni talo on turhan iso yhdelle ihmiselle. Sellaisia 80-100 neliötä olevia heti muuttokuntoisia taloja ei ole niin paljoa ja itselle tuo olisi ainakin ollut just sopiva koko. Nyt on sitten hieman iso talo, mutta ei se mitään.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   3.9.26 14:37:34

Ostin jo neljä vuotta sitten. Suht moderni talo, no kasarilla rakennettu mutta 2010-luvulla täysin remontoitu. Piha on metsäinen niin ei tarvii nurmikkoa ajella, lumet tuuppaa ajotieltä maksullinen traktorimies ja itselle jää vain portaat putsattavaksi. Polttopuut tein pihalta kaadetuista puista kun on niin tiheää metsää, mutta saisi ne klapit valmiinakin. Puut kaatoi, karsi ja pätki maksullinen metsuri, itse tein klapit halkomakoneella. Takan lisäksi lämmittää ilp ja periaatteessa sähköpatterit, mutta ei niitä ole tarvittu. Enkä ole remonttitarvetta tuntenut, no jotain ikkunanpieliä maalasin viime kesänä.

Eli ei ongelmaa eikä kikkeliä ole tarvittu vielä mihinkään.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   3.9.26 15:13:25

8v ollut oma hevostila. Ei vapaa-ajan ongelmia, rahaa on oltava ja työkalujen pitää pysyä kädessä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.9.26 15:24:04

Kun tietämys ja käsitys pn ap:n tasoa, niin ei kannata ostaa.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   3.9.26 15:31:07

Mulla on myös ollut oma pikkutila 11 vuotta. Ihan hevosten takia ostin. Johonkin nostamis- ja kantamishommiin on tarvittu apukäsiä, mutta niihin käy kaverikin, miestä ei tarvitse niiden takia hankkia.

En ole muuten toistaiseksi kertaakaan ollut ojassa tai kiinni lumessa, vaikka tie ei aina ole ollut aurattuna. Ja polttopuut ovat aina riittäneet, välillä ostan valmiina ja välillä kaadatan puita ja halon omista puista.

Päivämäärä:   3.9.26 15:38:43

Todellakin ostaisin. Asun miehen kanssa 350 neliöisessä omakotitalossa ja mies reissutöissä joten suurimman osan ylläpitohommista teen minä ja mun lapsuudenkoti eli minä tähän jään jos ero tulisi.

Toki kannattaa talon valinnassa huomioida tietyt asiat.
- Remonttivelka, eli paljonko on pakko laittaa että pärjää/pysyy kunnossa talo/viihdyt.

- Lämmitysmuoto. Puulämmitteinen talo tarkottaa että työtä piisaa päivittäin pelkkä lämmitys. Sähkölämmitys kallis. Pelletti- ja hakelämmityskin vaatii vähintään pakkaskausilla tiuhempaa täyttöä, jos huonot säiliöt niin päivittäin jopa. Maalämpö helppo ja työvapaa.

- Pihatie. Jos lähimmälle kunnan/valtion huoltamalle tielle on monta sataa metriä tai yli, on lumiaikaan lumityöt aamunaloitus homma ellet omista isoa maasturia jolla menee töihin. Sit ne lumityöt odottaa iltapäivällä kun tuut. Ja entä nurmikonleikkuu, maistuuko se. Eli talon valinnassa kannattaa huomioida piha ja sen työt. On helppohoitosia pihoja (esim metsä/kallio ja lyhyt pihatie) ja suurempihoitosempia pihoja (nurmialueet, pitkät pihatiet itseauraten).

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   3.9.26 15:47:07

"Ei MEILLÄ hommia ole juuri sen enempää kuin kerrostalossakaan, kun on hyväkuntoinen talo. Robo hoitaa nurmikot, lumitöitä en juurikaan tee vaan ajan autolla edestakaisin kulkureitillä niin tulee ihan hyvä polku :D lähinnä auran jättämä valli tonttiliittymästä pitää kolata. Remppoja EI OLLA jatkuvasti tekemässä, tänä vuonna MAALATTIIN katto mutta ihan vain koska itse HALUTTIIN. Ja terassilta VAIHDETTIIN yksi lauta. Muuta ei OLLA talon eteen tänä vuonna tehty

Kirjoitat koko ajan monikossa ja ap:n kysymys oli "ostaisitko yksin omakotitalon"

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.9.26 16:32:51

Tarkkaan niin raha- kuin tekemispuolen harkiten niin miksi ei ! Juurikin nämä "koko ajan tehtävät" työt kuten puilla lämmitys, paljon nurtsia ja kolattavaa jne. vaikuttaa siihen onko aikaa muuhunkin ja miten ok se talo ympäristöineen sitten on. Onhan naisilla ollut taloja ihan siinä kuin miehillä ja pareillakin, mutta realisti suunnitellessa tekee sitten siitä elämästä siellä talossa mukavaa !

Kaksikin oman tuttavapiirin esimerkkiä tulee mieleen... molemmat itse asiassa vieläpä yhden lapsen yh äitejä. Ensimmäisellä on energiaa ja tekemisen halua omasta takaa aika paljonkin ja sen lisäksi mukava rahatilanne: tekee talollaan perus huolto- ja ylläpitohommat itse ja jos tulee isompaa korjattavaa tai rempattavaa niin ostaa apua rahalla eli saa sen arjen tekemisen pysymään samalla tasolla koko ajan. On aikaa ja energiaa harrastaa, samoin lapsella. Toinen on nuorempi ja huomattavan matalaenergisempi, lukemisesta ja nojatuolissa kirjan lukemisesta enemmän innostuva tyyppi. Talo ja piha paljon pienemmät kuin ensimmäisellä, mutta pääosin puulämmityksellä ja puusauna ja silti liikaa nurtsia ja kolattavaa talvella. Minimaaliset tulot eli kaikki pitäisi saada halvalla tai mieluiten omalla työllä tehtyä säästösyistä. Piha on koko ajan epäsiisti, pitkä rönsyttävä nurmikko ja kaikenlaisia aloitettuja projekteja vähän siellä täällä ja ilmaiseksi saatua puutavaraa kaikenmaailman pressukatoksissa odottamassa tekijäänsä. Kovin on stressaantunut ja harmittelee kun ei ehdi mihinkään eikä harrastuksia nyt ainakaan voi olla ja "olisi kyllä kiva jos lasta voisi edes joskus johonkin harrastukseen ajatella. (onneksi edes jotain kavereita lapsella käy siellä romujen ja heinikon seassa leikkimässä ettei sentään yksinäinen ole). Niin varallisuus kuin omat ajankäytön ja -halun resurssit kun miettii kuntoon ja valitsee niiden pohjalta sopivan niin sitten se sujuu !

Lähettäjä: Esikoinen 
Päivämäärä:   3.9.26 16:48:09

Ostaisin ja olen ostanutkin.

Hyvin pärjää.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.9.26 17:04:52

Mä ostin 31 v sitten. Hyvin olen pärjännyt. Toki mitään suurta remonttia ei ole tarvinnut tehdä. Vesiputket on uusittu. Sen teki lvi firma. Alkuvuosina piti opetella, ettei vesipumppu jäädy talvella eikä kaivosta lopu vesi. Lumityöt tekee paikallinen maanviljelijä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.9.26 17:10:27

Siis miksei olisi järkeä? Onko niin, että vain pariskunnat tai lapsiperheet saavat elää itselleen mieluista elämää ja yksin elävien tulee hylätä haaveensa koska eivät "ansaitse" niitä?

Kyllä, ostaisin omakotitalon yksin ja varmaan jossain vaiheessa ostankin. En ymmärrä mikä siinä olisi kynnyskysymys, muu kuin raha, mutta sitä ei kaikilta pariskunniltakaan kyllä löydy.

Eläkeikäinen äiti asuu yksin maaseudulla omassa talossaan. Osti siis talon ihan yksin ja on aina asunut siinä yksin. Maksettu auraaja ajaa traktorilla pitkän pihatien, itselle jää portaat ja pienempiä koloja kolalla otettavaksi. Päältä ajettavalla ruohonleikkurilla ajelee kerran viikossa ison pihan. Kukkia ja muita istutuksia voi laittaa sen verran kuin itse jaksaa hoitaa, voi olla vaikka yksi amppeli kuistilla. Talo lämpiää puilla, mutta ei sekään iso homma ole. Olen ollut talvisin talonvahtina kun äiti on reissussa, ja varmaan 15-20min menee päivässä lämmitykseen. Ei siellä tarvitse tunteja kykkiä:D

Remontit toki on sellaisia joihin tarvitsee ammattilaisen, tai jos jokin menee rikki. Mutta vaikka eläisikin pariskuntana, niin kuinka todennäköisesti se puoliso tekisi jonkun kattoremontin? Kyllä siinäkin täytyisi ammattilaiset tilata. Eipä tule kyllä mieleen yhtään syytä miksi esimerkiksi minä en pärjäisi yksin äitini talossa.

Ihan oikeasti, avuttomaksi ei kannata heittäytyä. Meillä esimerkiksi yksi äitini ikäinen sukulaisnainen epäröi että voiko laittaa lintulautaa, jos miehensä ei ala sitä laittamaan paikalleen:D Kyseessä siis fyysisesti terve ja hyvässä kunnossa oleva nainen, mutta ei uskonut että pystyy itse laittamaan lintulaudan paikalleen kun se on "miesten töitä". Huoh.

Päivämäärä:   3.9.26 17:20:07

"Kirjoitat koko ajan monikossa ja ap:n kysymys oli "ostaisitko yksin omakotitalon""

Niin kirjoitan. Silti viestissäni varmasti kävi ilmi, miten vähän MEILLÄ on niitä omakotitalon töitä. Hoitaisin yksin vaikka kymmenen omakotitaloa pihoineen jos ne olisivat yhtä hyväkuntoisia kuin tämä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.26 17:32:33

No Itselläni ei paukkuja ainakaan ole harrastaa kodin ulkopuolella muuta, toki hevoset pihassa voidaan laskea harrastukseksi, mutta itse koen että se homma on tätä samaa paikan päivittäistä pyörittämistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.