Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen allerginen, mutta haluaisin koiran

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.9.26 11:19:14

Jotenkin surettaa että elämää määräilisi joku allergia, joka ei ole edes paha. Minulla on myös heinäallergia ja silti ulkoilen myös heinäkuussa ja hoidan hevosia jotka syö heinää.

Samalla tuntuu ettei kukaan myy minulle pentua jos kerron allergiasta.

Tylsää.

Re: Olen allerginen, mutta haluaisin koiran

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   3.9.26 11:25:11

Pitääkö sun kertoa sairaushistoriaasi?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   3.9.26 11:27:19

Mulla on koiria, ja olen allerginen, aika pahastikin. Olen siedättynyt omille koirilleni ja siedän jo aika hyvin muitakin. Joitakin poikkeuksia on, ja roduissa tosiaan on eroja. Esim. labbiksista ja rotikoista saan heti oireita.

Omien koirien kanssa en tarvitse edes mitään ns. erikoisjärjestelyjä, nukkuvat samalla sängyssä jne. Flunssan aikaan kyllä huomaa, että kun vastustuskyky on alhaalla ja limakalvot kovilla, niin koirat lisäävät oireita.

Itsellä ei ole edes näitä "allergisoimattomia" rotuja, my ass, sellasta olekaan. Mutta jotkut tosiaan voi allergisoida voimakkaammin kuin toiset. Omilla koirilla ei ole pohjavillaa ja turkki lyhyt. Hilse ei jää sinne muhimaan. Kaverin miehellä oli sama: kaverillani oli koiria, kun alkoivat seurustella. Mies sieti perheen kahta pohjavillatonta koiraa, mutta pohjavillallinen aiheutti oireita. Nyt heillä on rotuja, joilla on nypittävä turkki, eikä saa oireita.

Lähettäjä: kaisa 
Päivämäärä:   3.9.26 11:29:50

Osta bicon frise? Ne ei hilseile(useinhan koira-allergikko ei ole allerginen koiralle vaan sen hilseelle)mutta turkkia on toki hoidettava säännöllisesti ja/tai viedä trimmattavaksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.9.26 11:34:44

Perheestä löytyy kolme allergista, sietävät omaa labbista hyvin. Vieraista alkaa armoton pärskintä ja kutina. Pohjavillaton yleensä tosiaan turvallisempi valinta

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   3.9.26 11:41:13

Mä olen myös allerginen ja lisäksi mulla on astma, silti mulla on koira. Omalleen siedättyy ja lisäksi nykyaikaiset allergialääkkeet on tosi hyviä.

Osa roduista allergisoi vähemmän, kuten villakoira, vesikoira, bichon. Osalle allergiaoireita aiheuttaa turkin hilse, osalle taas irtokarva. Melkein kannattaa testata niin, että sopii jonkun kanssa, että ottaa koiran hoitoon.

Jos on kiinnostunut vaikka villakoirasta niin kyselyä tutuille ja tuttujen tutuille, että tarvitseeko joku vaikka viikonlopun ajaksi koiranhoitajaa ja sitten ottaa sen koiran kotiin ja testaa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   3.9.26 12:12:21

Meillä isäntä on lievästi allerginen koirille ja heinälle. Silti meillä on neljä koiraa ja liuta kaneja. Omille on siedättynyt, alkuun sai hetken oireita uudesta koirasta mutta on nykyään siedättynyt niin ettei vieraat koiratkaan yleensä aiheuta oireita. Nykyään ottaa allergialääkettä vain kun on flunssa. Makkari on eläimiltä kielletty.
Kanien heinä on pahempi, hän kyllä ruokkii kanit ja jakaa heinät, mutta heinäkuorman tullessa ja jos on mukana kanilan siivouksessa niin turvautuu allergialääkkeisiin ja atmapiippuun. Sama oli silloin kun oli hevosia.

Tosilla siedätys toimii, mutta aina se ei auta. Pohjavillaton koira on ehkä vähän turvallisempi valinta. Tiedän muutaman allergikon joka on päätynyt ratkaisuun ulkokoira.

Kasvattajan näkökulmasta allerginen koiranostaja on iso riski. Pentu voi palautua toi joutua kiertoon helposti.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   3.9.26 12:15:43

Ei kasvattajien tarvitse tietää mitä allergioita sinulla on, joten ei tarvitse niitä kertoa.

Itsekin olen koirille allerginen. Silti elämässäni on ollut 5 koiraa, joista 4 yhtäaikaa. Siedätyin omistani. Nyt ei ole ollut yhtäkään ainutta koiraa kohta 5 vuoteen, mutta tässä 2 - 4 vuoden välillä on tulossa ainakin 1 koira.

Rotuina : 1. punainen irlanninsetteri - saksanpaimenkoira mix, 2. karjalankarhukoira - labradorinnoutaja mix, 3. näyttelylinjainen saksanpaimenkoira, 4. saksanpaimenkoira - tiibetinmastiffi - suomenajokoira - suomenpystykorva mix, 5. näyttelylinjainen saksanpaimenkoira.

Ja joo, tiedän ettei kukaan kysynyt rotuja, mutta päätin ne nyt tähän kuitenkin laittaa. Joten älkää alkako tahalleen nyt tästä viestistäni mäkättämään.

Päivämäärä:   3.9.26 12:22:17

Sitten tosiaan tätä pulmaa ei ole jos ei oleteta että sitä kerrotaan kasvattajalle. Välillä vaan ainakin somen perusteella tuntuu että koko elämä ja historia pitäisi kertoa kasvattajalle jos kuvittelee saavansa edes vastausta.

Lähettäjä: lanoliini 
Päivämäärä:   3.9.26 12:22:53

Villakoirahan se ap:lle sopii.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   3.9.26 12:25:48

Minä olen allerginen koiralle, kissalle ja hevoselle. Olen omistanut koiria koko aikuisikäni ja siedättynyt niille ilmeisen hyvin. Itse saan oireita lähinnä lyhytkarvaisista, pohjavillattomista koirista. Hevostenkin kanssa olen pelannut koko ikäni. Niistä saan heti oireita, jos käyn tallilla harvemmin, mutta säännöllinen altistus on siedättänyt hevoseenkin. Kissasta sen sijaan oireilen voimakkaasti, vaikka itsellänikin on ollut kissa, siihen en siis ole tottunut totuttamallakaan.

Kukaan ei siis voi varmaksi tietää, että miten käy.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   3.9.26 13:21:25

Kasvattajana minulle on ehdoton ei, jos perheessä on eläimille allerginen lapsi. Silloin en myy pentua. 1-vuotias koira on aikanaan palautunut, koska perheen lapsi osoittautui allergiseksi. Aikuisen allergia ei ole ollut este; aikuinen ottaa itse vastuun omasta terveydestään.

Sanna, olen monesti miettinyt laittaa sinulle kiitokset, kun jaksat omalla nimellä kertoa kokemuksia ja antaa neuvoja muille. Kiitos!

Lähettäjä: hete 
Päivämäärä:   3.9.26 13:54:12

Mulla kissa myös vaikka olen allerginen. Pennusta asti ollut niin siedättynyt. Kannattaa selvittää ja kysellä.. mä otin pennun ja ajatus oli että katson puolivuotta-vuoden allergialääkkeillä miten siihen tottuu ja lääkkeitä en sitten syönyt ollenkaan.

Toki kandee miettiä että kaikilla ei käy noin hyvin (eli joku varasuunnitelma ehkä jo mieleen?), mut meinaan että toivoa on.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.9.26 14:14:31

"mä otin pennun ja ajatus oli että katson puolivuotta-vuoden allergialääkkeillä miten siihen tottuu"

Mikä sinun varasuunnitelmasi oli, jos et olisi tottunut?

Päivämäärä:   3.9.26 14:20:20

Vaikea kuvitella mikä sellainen varasuunnitelma voisi olla?

Lähettäjä: -,- 
Päivämäärä:   3.9.26 14:28:48

Mä oon allerginen jotakuinkin kaikille eläimille + astmaatikko ja omia koiria on ollut 10 vuotta. Allergialääkettä syön päivittäin, mutta vaikka se unohtuisi, ei omista koirista tule oireita. En muista, että olisin koirien kasvattajille kertonut allergiasta missään vaiheessa.
Ensimmäinen koira oli yorkki, josta ei lähde karvaa. Nukkuu edelleen sängyssä, välillä ihan tyynyllä asti. Muut koirat olleet shelttejä eli melkoisia karvapalloja. Eikä näistä ole oikein missään vaiheessa tullut mitään oireita. Jos taas vieras koira sattuu vahingossa vaikka raapaisemaan kättä, niin jäljet punottavat ja turpoavat. Eli kyllä sit kroppa kuitenkin muihin koiriin reagoi edelleen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.26 14:58:39

Täällä koirille allerginen koiranomistaja ja koirahieroja :D en saa koirista oireita kunhan olen niiden kanssa jatkuvasti tekemisissä. Viikko-pari lomalla koskematta yhteenkään koiraan niin oireet palaavat. Ja en voi pestä koiria tai tulee ranteisiin kutinaa. Muita rajoitteita ei ole.

En ole kyllä ikinä kasvattajille sairaushistoriaani kertonut. Ja allergia voi puhjeta ihan kenelle tahansa aikuisenakin.

Toki aina on riski allergian pahenemiseen, kaveri joutui allergian takia sairaalaan kun sai omista, jo vanhemmista koiristaan yhtäkkiä vakavia oireita. Mutta vuosi tästä hän asui taas niiden samojen koirien kanssa, pienin erikoisjärjestelyin mutta oireettomana.

Lähettäjä: jäykkäkouristus 
Päivämäärä:   3.9.26 16:17:01

Raapaisu punottaa muutenkin. Miettikää missä bakteeripesässä ne tassut on kun maasta tassuttelevat kaiken mahdollisen päältä...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.9.26 16:46:21

Tiedän monia allergisia joilla on koira tai useampia. Rotuja on monia kk.mäyräkoira, kiinanharjakoira powder, havannankoira, maltankoira, toy-/kääpiövillakoira ja afgaaninvinttikoira. Monet noi karvasemmat eivät ärsytä jos koiran hilse allergisoi.
Sitten noita karvasempia pestään usein ihan turkinhoidon takia niin eivät ole sellaisia talisia. Keskustelisin kasvattajan kanssa onko hänellä kokemusta ko. rodun sopimisesta allergisille.

Lähettäjä: [rose] 
Päivämäärä:   3.9.26 16:59:58

Mul ollu 2 koiraa ja alussa sain oireita, mut sit siedätyin niihin omiin koiriin pikkuhiljalleen.

Olin melkein 1,5 vuotta ilman koiraa ja 3 päivää sitten mulle tuli pentu. Saan hieman allergiaoireita, mut pärjään allergialääkkeillä ja silmätipoilla.

Tosin, syön kyl muutoinki allergialääkkeitä ympäri vuoden. Näin siksi, että olen myös siitepölylle, heinälle jne allerginen ja kun syön ympäri vuoden allergialääkkeitä, pysyy oireetkin paremmin kurissa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.9.26 17:01:11

"Osalle allergiaoireita aiheuttaa turkin hilse, osalle taas irtokarva."

Kyllä allergian aiheuttaja on aina epiteeli.

Päivämäärä:   3.9.26 17:01:34

Päivämäärä:   3.9.26 16:59:58

Mul ollu 2 koiraa ja alussa sain oireita, mut sit siedätyin niihin omiin koiriin pikkuhiljalleen.

Olin melkein 1,5 vuotta ilman koiraa ja 3 päivää sitten mulle tuli pentu. Saan hieman allergiaoireita, mut pärjään allergialääkkeillä ja silmätipoilla.

Tosin, syön kyl muutoinki allergialääkkeitä ympäri vuoden. Näin siksi, että olen myös siitepölylle, heinälle jne allerginen ja kun syön ympäri vuoden allergialääkkeitä, pysyy oireetkin paremmin kurissa

Nii, unohtu, et en mä ainakaa kertonu pennun kasvattajalle mun allergioista, eikä kasvattaja myöskään kyselly

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.