|
Lähettäjä: -
Päivämäärä: 30.8.26 18:48:46
Tilanteeni ei ole yhtä paha, mutta silti rahallisesti tiukkaa on tässä ollut.
Jouduin korjauttamaan autoa katsastuksen jälkeen. Oli kuukausi aikaa hoitaa korjaukset. Korjauslasku, katsastus, auton huolto ja vikojen etsintä oli yhteensä n.1500€. Lisäksi ostin lääkkeitä 540€ edestä. Kaikki osui samaan syssyyn. Ei ole säästöjä enää yhtään.
Lasten isä ilmoitti haluavansa erota ja jouduin yhtäkkiä muuttamaan pois yhteisestä kodista. Lasten isä on tehnyt kaikkensa, etten saa edes lapsilisiä, elatusmaksuja ei ole maksanut myöskään koko kesältä. Kelasta ei ole ollut apua. Hain Kelasta muuttoavustusta (se olisi ollut n.100€ luokkaa) ja se hylättiin. Lapsilisähakemus hylättiin.
Lastenvalvojan toimisto oli heinäkuussa kiinni ja nyt vasta olemme sinne pääsemässä sopimaan asioista. Kelalta voi hakea maksimissaan 3kk elatustuet takautuvasti. Nytkin olen itse kuumeessa ja poissa töistä, samoin molemmat lapset. Kun lapset ei syö koulussa lounasta niin heille pitää keksiä aterioita monta kertaa päivässä.
Onneksi kävin täyttämässä palkkapäivänä auton tankin ja ostin kuivaruokaa varastoon. Onneksi on omenoita ja sieniä, puolukoita metsät pullollaan mitä kerätä. Teen omenoista sosetta, hilloa ja puolukat pakastan. Sienistä saa ihan kivoja ruokia.
Kerään myös pulloja, niitä täällä on viikonloppuisin hyvin. Pullorahoilla ostan mm. jauhoja, kaurahiutaleita, munia, perunaa ja porkkanaa. Teen leivät ja pullat itse, ja pakastan. Loppukuusta joudun varmaankin kulkemaan töihin pyörällä, koska tankillinen ei riitä koko kuun työmatkoihin. Talvella matka on liian pitkä käveltäväksi, ja teen vuorotyötä eikä bussit kulje yöaikaan. Lapset kulkevat pyörällä vielä kouluun, mutta talveksi on heille ostettava bussikortit.
Olen kasvattanut myös parvekkeella yrttejä, salaattia ym. Kerännyt paikallisen fb-ryhmän kautta ilmaista tavaraa kotiin, ja jotain olen saanut myytyä. Tiedän, että tilanne on väliaikainen, koska tulen saamaan Kelan kautta elatustukea jossain vaiheessa. Töistä aion ottaa lisävuoroja, ja välillä olen tehnyt vapaapäivinä sijaisuuksia päiväkotiin.
En ole sitten opiskeluaikojen joutunut Kelan kanssa pahemmin asioimaan. Mutta mitään rahallista apua sieltä en ole saanut, paljon neuvoja kyllä kuinka tukia haetaan, mutta sitten kaikki hakemukset on kuitenkin hylätty. Sossun luukulle jouduin marssimaan ekaa kertaa elämässäni kun uusi asunto piti löytää nopeasti ja takuuvuokra maksaa. Sieltäkään en saanut mitään, koska lasten isä ei toimittanut Kelalle tiliotteita eikä tietoja sijoitusvarallisuudestaan. Välillä alkoi oikeasti usko loppua.
Täällä on onneksi seurakunnalta saatavilla apua ja toisenkin toimijan ruokakassijako. Sinne menen pahan paikan tullen, jos en ole samaan aikaan töissä. Kirkossa on kerran viikossa kahvitilaisuus ja kesällä lapset kävivät välillä ilmaisessa puistoruokailussa. Lapset on myös innostuneet käymään kalassa, ja käyvät välillä jopa itsenäisesti sienimetsällä :) Ensi kesänä toinen voisi päästä jo kesätöihinkin. Työpäivinä saan töistä ruuat ja kahvit, mutta kesälomalla oli tiukkaa syömisten suhteen.
|