Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menetin hermoni lapsen pelkäämisen kanssa

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   30.8.26 15:17:46

Kyllä harmittaa itseäni tosi paljon :(
Jotenkin vaan ottaa päähän kun aina pitää pelätä jotain. Nytkin piti mopo hakea ja remontoida kuntoon mutta ei sitten uskalla kuitenkaan. Yritetään kysyä mikä siinä pelottaa mutta ei tiedä itsekään. Siinä suutuispäissäni sanoin myyväni koko laitteen ja kielsin kaikki muut harrastukset ja ruutuajat. Toinen vastaava on uimaan opettelu, ei vaan uskalla.

Jotenkin vaan väsyttää aina rohkaista ja rohkaista eikä mitään okein uskalleta. Kyseessä 7v.

Re: Menetin hermoni lapsen pelkäämisen kanssa

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   30.8.26 15:19:40

Seitsemän vee ei uskalla remontoida mopoa kuntoon?

Päivämäärä:   30.8.26 15:21:48

Juu. Ajamisesta oli kyse

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.8.26 15:23:39

Herkkä lapsi yrittää uskaltaa, ja kertoo sinulle, kun tilanne käy hänelle liian vaikeaksi. Mikä siinä ärsyttää sinua? Miksi ekaluokkalaisen pitäisi remontoida mopoa?

Eikö vaan voisi pyytää anteeksi (sinä!), ja kertoa, ettei mopoa tarvitse nyt korjata eikä käyttää vaan voidaan palata asiaan joskus myöhemmin, jos hän haluaa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.8.26 15:24:16

Miksi ekaluokkalaisen pitäisi ajaa mopolla?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.8.26 15:24:45

Hae itsellesi apua. Tuon ikäisen on ihan normaalia pelätä uusia asioita. Ja jos mahdollista niin anna lapsellesi aikaa jonkun toisen aikuisen, luotettavan ihmisen kanssa. Ja oletko varma että pelkää vai ei vaan halua?

Lähettäjä: Järjen ääni 
Päivämäärä:   30.8.26 15:30:01

Miksi sun herkästä lapsesta pitää väkisin yrittää tehdä hurjapäätä?

Eikö voi antaa tehdä ja mennä omaan tahtiinsa ja liikkua ja harrastella sillä tasolla kun huvittaa? Mopoikäkin pn oikeasti vasta 15 vuoden iässä. Aikaa 8 vuotta.

Ajele itse mopocrossia ja tee daredevil -juttuja, jos se on tärkeää. Katkot omat luusi etkä lapsen.

Päivämäärä:   30.8.26 15:30:32

Siis kyse oli siitä että isänsä remontoi että voi ajaa mitä ei sitten uskaltanutkaan vaikka halusi. Ja näin on käyny jo monta kertaa ettei uskalla milloin mitäkin. Luulee varmaan siinä uinnissakin että hukkuu vaikka ei oo yksin eikä syvällä.

En ees tiedä miksi se ärsyttää niin paljon. Jotenkin tuntuu että jää kaikkea kokematta niin älyttömän asian kun pelon takia. Taikka oon itse niin pelkuri että toivoisi ettei lapset olisi.

Lähettäjä: Järjen ääni 
Päivämäärä:   30.8.26 15:31:41

Ps. On erittäin tervettä ja toivottavaa että lapsella itselläänkin on hitusen itsesuojeluvaistoa ja ymmärtää pelätä. Ei pelko ole pahasta. Pikkuhiljaa tekee omaa tahtia ja itsevarmuus ja taidot kasvaa.

Lähettäjä: Ronks 
Päivämäärä:   30.8.26 15:33:55

Pelkääköhän lapsi enemmän asioiden kokeilemista vai sitä, että vanhempi/vanhemmat pettyy/suuttuu jos hän ei osaakaan tai ole rohkea.

Päivämäärä:   30.8.26 15:34:05

Ei nyt tietenkään hurjapää tarttis olla, mutta onhan tuo jos vähän kaikkea pelkää ni kyllä ne hommat vähän tylsiksi menee jos pelkästään uskaltaa piirtää ja värittää

Päivämäärä:   30.8.26 15:35:51

En tiedä. Yritin kysyä että mikä se paha asia on mitä tässä mopolla hiljaa ajamisessa voi tapahtua mutta ei osannut sanoa, itkeä parkui ettei aja. Ja minä karjun vieressä että ala mennä ni huomaat että on ihan helppoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.8.26 15:36:47

0/5

Päivämäärä:   30.8.26 15:37:35

Niin onkin, kiitos kommentista

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.8.26 15:38:03

"Taikka oon itse niin pelkuri että toivoisi ettei lapset olisi."

No tässä. Kovinhan se on perinnöllistä JA kovinhan sitä esimerkkiä annetaan eli kerrataan sitä perimän tuomaa. Voihan se sitten kovin ärsyttääkin jos on piirre mistä on itse kärsinyt.

Ja siis ymmärrän todella hyvin ! Olen huono arkojen koirien kanssa ja turhaudun siihen jatkuvaan opetteluun ja kaikesta pienestäkin vahvistamiseen niin arka lapsi olisi ihan painajainen. Vielä poika, koska mieskuvani on sellainen vahva ja kaikesta selviytyvä, ei mikään ruipelo verhon takana piilossa. Mutta jos niitä lapsia päättää tehdä (ja vieläpä heikoin perintötekijöin..) niin sitten se on vain rakastettava niitä juuri sellaisena kun persiistä ulos tulevat.

7 vuotiaan ei ole aika vielä mopoilla tai edes sellaisia opetella fiksaamaan, aloittakaa nyt edes tavan polkupyörästä niin on tarpeeksi helppoa ja ikätasoista.

Päivämäärä:   30.8.26 15:39:40

Ajaa polkupyörällä ihan hyvin ja säännöllisesti

Päivämäärä:   30.8.26 15:41:14

Eihän se lapsi sitten kaikkea pelkää.

Päivämäärä:   30.8.26 15:43:07

Ja kyse on siis ihan lasten moposta, ei mistään 15 vuotiaiden pelistä

Päivämäärä:   30.8.26 15:43:48

Noku ei pitäisi pelätä mitään. Olisi elämä tasan varmasti hauskempaa, tiedän koska en itse ole uskaltanut

Päivämäärä:   30.8.26 15:44:20

Aika kovat odotukset, että lapsi ei saisi pelätä yhtään mitään.

Päivämäärä:   30.8.26 15:48:51

Aivan. Mutta en ole ajatellut että kokeilee alamäkilaskua luistimilla taikka muuta oikeasti vaarallista. Uiminen tai mopolla hissukseen omalla pihalla ajo ei ole sitä

Päivämäärä:   30.8.26 15:50:37

Tiedätkö, minkä ikäisenä lapset keskimäärin oppivat uimaan, tai ajamaan mopolla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.8.26 15:50:55

Miksi ihmeessä oot kasvattanut siitä samanlaisen luuserin kuin itse olet?? Myöhäistä se nyt on katua.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   30.8.26 15:53:36

Minä olin arka lapsi ja minulla oli kaltaisesi toinen vanhempi. Toinen oli normaalimpi, mutta vietin hänen kanssaan vähemmän aikaa eikä hän tiennyt, mitä muulloin tapahtui.

Lopputulos:

- Opin ajamaan polkupyörällä vasta lähemmäs 10-vuotiaana, koska yksinkertaisesti kieltäydyin koko hommasta ensimmäisen kaatumisen (ja huudon) jälkeen.

- Pelkäsin pienenä mm. pimeää, kuten monet lapset pelkäävät, mutta tiesin, ettei siitä auta sanoa vanhemmille mitään. Ylipäätään opin, että olen epäkelpo kaikkine omituisine pelkoineni, vaikka aikuisena olenkin tajunnut, että olin vain LAPSI.
En silti vieläkään kerro haasteistani vanhemmille enkä oikeastaan edes muille ihmisille. Jopa vakavan sairastumisen jälkeiseen leikkaukseen menin ja kotiuduin yksin, koska en koe, että muita saisi vaivata omilla ongelmilla tai peloilla.

- En vieläkään halua luistella, hiihtää tai uida, koska vanhempani mielestä ne piti osata heti kättelyssä ja kaatumisen jälkeen oli turha itkeä. Koska kaaduin ja itkin, olin surkimus.

- En meinannut uskaltaa ajaa ajokorttia, koska vanhempani mielestä en pysty siihen kuitenkaan. Ajoin kortin lopulta (ja pääsin inssin ensimmäisellä läpi, eli en taida olla niin toivoton kuitenkaan).

- En kerro vanhemmilleni tavoitteistani, unelmistani tai välttämättä edes esim. työelämän suurista saavutuksista, koska pelkään mitätöintiä tai muuten vahvoja mielipiteitä. He kuulevat elämäni suuret käänteet yleensä jälkikäteen, jos silloinkaan.

- Pelkään jatkuvasti muiden mielipiteitä. Olen pärjännyt ihan hyvin mm. töissä, mutta jätän myös paljon asioita tekemättä juuri siksi, etten halua osakseni arvostelua, jota pelkään tulevan, koska en kuitenkaan osaa enkä pysty.

- Tämä arkuuteni on johtanut vetäytymiseen monista kiinnostavista tilaisuuksista, muuhunkin alisuoriutumiseen, parisuhdeongelmiin, jatkuvaan stressiin ja riittämättömyyden tunteeseen.

Kyllä, käyn terapiassa.

Lähettäjä: Omaan tahtiin 
Päivämäärä:   30.8.26 15:54:04

Kyllä meilläkin 6 v ja 8 v lapset halusi kovasti oman mopon. No isä hankki mopon. Eipä kumpikaan aluksi uskaltanut ajaa. 8 v jossain vaiheessa rohkaistui ja nyt ajelee mopolla. Nuorempi täyttänyt 7 v eikä vielä uskalla kokeilla. Ajaa sitten, kun on valmis.

Uimisen suhteen 7 v haluaa vielä käyttää kellukeita ja uskalsi tänä kesänä ekan kerran sukeltaa. Molempien lasten kanssa käyty talvellakin uimassa ja kesällä lähes päivittäin rannalla.

Sellaista se. Molemmat harrastaa urheilua eikä pelkää osumia, tekee voltteja yms. Trampalla jne. Mutta uusi asia vaatii hauduttelua ja jännittävät asiat menee omalla painollaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.8.26 15:55:33

mulla on 2 ja 4 vuotta nuoremmat serkkupojat. me siskon kanssa, 2,5v nuorempi, uitiin, hypittiin, sukelleltiin ja ties mitä temmellettiin vedessä. pojilla, varsinkin vanhemmalla, piti olla aina vedessä snorkkeli kasvoilla ja mieluusti korvatulpat, jotta vettä ei vaan mene minnekkään. ja vedessä piti olla isolla uimarenkaalla, jotta ei kokonaan kastu. ja itkuhan siitä tuli jos jokin näistä puuttui eikä sitten voinut uida. kyllä niistä sitten teineinä tuli ihan normaaleja rämäpää poikia, jotka hyppii ja ui. olivat vaan vähän herkempiä yksilöitä pieninä.

Päivämäärä:   30.8.26 15:56:45

Minulla oli tässä harjoittelun varaa, mutta en ole tuollainen että lyttäisin lasta etukäteen, en yhtään. Sen sijaan yritän kannustaa kokeilemaan kaikenlaista ja viedä eri harrastuksiin kokeilemaan että oppisi tietämään mistä tykkää.

Nyt vaan jotenkin turhauduin.

En tiedä milloin Keskimäärin oppivat, käsittääkseni aika moni luokkakavereista osaa uida, tätäkin olen käyttänyt Uimakouluissa useissa. Mopolla ajaa toiset ihan tuolla radalla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.8.26 15:58:07

7v voi todellakin jo rassailla mopoa vanhemman kanssa jos on itse siitä kiinnostunut. Se, että osaa edes vähän puljata tekniikan kanssa, ei mene ikinä hukkaan.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   30.8.26 15:59:19

Mulla oli samanlainen äiti. Aina kun ilmaisin mitä tahansa jännityksen tunnetta yhteisistä hevosista, ne oli menossa piikille ja myytäväksi jne. En enää aikuisena ole ollut missään tekemisissä eikä todella ole ikävä. En vielä nytkään pysty ilmaisemaan tunteitani hyvin kellekään :)

Päivämäärä:   30.8.26 15:59:52

Enkä myöskään koskaan huuda epäonnistumisesta kesken kyseisen lajin mikä se sitten onkaan. Mutta eipä niitä voi tulla kun ei pääse edes vauhtiin.

Tämäkin lapsi touhuaa kyllä muuten ja tekee esim noita voltteja, pyöräilee ja luistelee.

Päivämäärä:   30.8.26 16:01:36

Minäkin sanon että se mopo myydään tasan heti kerta mitä sillä tehdään kerta ei uskalleta edes ajaa.

Toisaalta ei oo omena kauas puusta pudonnut, niin se oli minunkin äiti myymässä minun ponia lapsena jos en olisi jaksanut lähteä tallille

Päivämäärä:   30.8.26 16:06:02

Meillä nuorempi nyt 7 v ja vanhempi 9 v. Nuorempi ei uskalla olla yksin pihalla. Vaatii veljen tai vanhemman. Sisällä uskaltaa olla yksin, jos vanhempi ulkorakennuksessa. Veljen kanssa uskaltaa olla kotona ilman vanhempia. Nuorempi oppi kesällä nukahtamaan omaan sänkyyn "yksin". Veli nukkuu ylhäällä ja lapsi näkee vanhemman. Silti vaatinut aiemmin vanhemman viereen. On siis paljon asioita joita pelkää jne. Mutta sitten myös asioita joita uskaltaa tehdä ja on rämäpää. Ei kannata verrata lasta toisiin lapsiin. Jokainen on yksilö.

Meillä harjoitellaan nyt tuota yksin oloa ja iso edistys ollut se, että uskaltaa vanhemman kanssa puhelinkellosta puhuessa odottaa hetken taksia yksin hakupaikalla. Ei vaadi alun jälkeen enää veljeä kaveriksi.

Lähettäjä: Hurjastelija 
Päivämäärä:   30.8.26 16:12:50

Ymmärrän aloittajaa. Pitää olla itselleen armollinen, ihmisiä sitä tässä vanhemmatkin ovat. Ymmärtää, että ylilyönti tapahtui ja keskustella aiheesta lapsen kanssa ja vaikka pyytää anteeksi.

Ymmärrän siis tunteen, sillä itse olen lapsesta asti ollut huimapää, enkä ole koskaan jaksanut herkkiä taikka arkoja ihmisiä. Edes lapsena. Yksinkertaisesti energiat eivät kohtaa ja en jaksa "tuhlata" heihin aikaani. Jokainen olkoon toki mitä on, sinällään ei minua häiritse, jos ei tarvitse olla paljoa tekemisissä. En jaksa heihin vain omaa aikaani käyttää. :)

Päivämäärä:   30.8.26 16:22:40

Hurjastelija// Paitsi aloittajan lapsi ei ole edes mikään herkkä tai arka vaan omaa ihan normaalin itsesuojeluvaiston. Jos lapsi pyöräilee, luistelee, tekee voltteja trampalla yms.. Niin kuulostaa ihan normaalilta lapselta joka nyt vaan ei ole vielä valmis ajamaan mopolla, vaikka se kiinnostaa eikä tuon ikäisen tarvitse vielä olla.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.8.26 16:33:41

Mun lapsista toinen oli tosi arka pienenä enkä ikinä ois pakottanut millään mopolla ajamaan. Alottaja, toivon että joskus pimeällä joku korsto tulee vastaan ja säikyttää niin että p"skot housuun. Aivan järkyttävää lukea tällaista.

Päivämäärä:   30.8.26 16:42:06

Ehkä toiveesi toteutuu.

Päivämäärä:   30.8.26 16:43:24

Niilläkö ekaluokkalaisilla jotka joko ajaa mopolla vaikka ihan crossiradalla, hyppäävät mäkihyppyä tai osaavat uida, niin on epänormaali itsesuojeluvaisto? Minusta sekin on outo ajatus

Päivämäärä:   30.8.26 16:52:00

J, ei vaan ihmiset nyt vaan ovat erilaisia.

Päivämäärä:   30.8.26 16:59:03

inä oon 57 v ja pelkään uusia asioita. jos en ole varma miten pitäisi tehdä niin se pelko pahimmillaan lamaannuttaa.

ei tarvitse olla kuin ihan joku, no vaikka nikarointi. haluan hyllyn mutta en ole varma osaanko=lamaannun enkä tietenkään saa sitä tehtyä.

oikeasti kyse on vain itsevarmuudesta. osaatko sanoa itelles joo mä osaan mutta kun sekään ei auta.se että joku kunnioittaani ihinen sanoo joo sä osaat auttaa hitosti.

ja parasta on se onnistumisen tunne. jeee mä osasin.
ehkä pojalla kans jotain tällasta.

Päivämäärä:   30.8.26 17:08:12

Ai että vihaan näitä jotka "ei jaksa" arkoja yksilöitä. Kun arat yksilöt eivät sille temperamentilleen mitään voi, ja jos niihin tilanteisiin vielä lisätään jotain negatiivista (painostusta, pakottamista, hylkäämistä), niin ongelma vaan pahenee ja johtaa täydelliseen turvattomuuden tunteeseen. Johtaa masennukseen ja ahdistukseen, mutta onpahan sitten lisää pilkattavaa.

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   30.8.26 17:09:02

Varaa sille lapselle myös oma terapeutti.

Päivämäärä:   30.8.26 17:18:26

On minun vaikea ymmärtää pelkoja. Tai ei pelkoja itsessään, mutta eikö se ole vaan tunne? Tuntuu vaan tylsältä jos jää mieluisia asioita tekemättä pelon takia

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   30.8.26 17:19:09

Vanhemmuustaitoja voi ja PITÄÄ opiskella.

Päivämäärä:   30.8.26 17:21:15

Et ymmärrä pelkoa?

"tiedän koska en itse ole uskaltanut"

Miten et voi ymmärtää jotain, mitä olet itsekin kokenut?

Päivämäärä:   30.8.26 17:25:45

Miksi sen lapsen pitää ajaa pillurallia 7-vuotiaana? Koska se on poika?

Lähettäjä: MT 
Päivämäärä:   30.8.26 17:27:55

Anna lapsen olla lapsi ja puuhata mitä itse haluaa.

Päivämäärä:   30.8.26 17:29:00

Niin siis se oli lapsi nimenomaan keneltä mopolla ajo ajatus lähti.

Päivämäärä:   30.8.26 17:29:23

>miksi sen lapsen pitää ajaa pillurallia 7-vuotiaana

Kulliralliako pitäisi?

Päivämäärä:   30.8.26 17:34:16

"Niin siis se oli lapsi nimenomaan keneltä mopolla ajo ajatus lähti."

Okei, ja lapsen pitäisi toki tietää, että jos hän keksii haluta jotain, hänen täytyy etukäteen tietää, että uskaltaa tehdä kaiken loppuun asti tai vanhempi alkaa huutaa kuin palosireeni.

Päivämäärä:   30.8.26 17:36:56

J//Niin mitä siitä, että ajatus siitä lähti. Kyllä moni lapsi unelmoi ratsastamisesta, hevosista yms.. Mutta sitten kun pitäisi oikeasti hevosta hoitaa ja mennä selkään niin se mieli muuttuu ja vaatii aikaa ennen kuin sitten lopulta rohkaistuu hevosen selkään yms. Se, että lapsi jotain ehdottaa ja haluaa tarkoita myöskään sitä, että asia pitää heti toteuttaa ja hankkia.

Ja kyllä, ihmiset jotka harrastavat extreme urheilua niin omaavat usein alhaisemman itsesuojeluvaiston. Siinä, että omaa normaalin itsesuojeluvaisto ei ole mitään vikaa, vaikka se kuinka aikuista kiukuttaisi.

Aloittajalle voi vain todeta, että kasva aikuiseksi ihan henkisestikin.

Päivämäärä:   30.8.26 17:47:04

Aloittaja ei siis suostu näkemään mitään vikaa omassa käytöksessään. Lapsi kuulostaa ihan normaalilta, mutta on LAPSI. Mopolla ajaminen on varmasti näyttänyt hauskalta eikä 7-vuotiaalla ole vielä sellaista itsetuntemusta, että olisi etukäteen osannut arvata pelkäävänsä todellisuudessa ajamista. Siitäkin olisi voinut päästä yli erilaisella lähestymistavalla.

Tasapainoinen vanhempi olisi sanonut, että selvä, katsotaan myöhemmin uudelleen, sanot sitten kun kiinnostaa kokeilla. Kyllä se uteliaisuus ajamista kohtaan olisi jäänyt kytemään ja lapsi olisi myöhemmin palannut asiaan. Olisit voinut vaikka ehdottaa sitäkin, että korjaatte nyt ensin mopoa ja tutustutte sen toimintaan, katsotte myöhemmin kiinnostaako ajaminen vai jätetäänkö se toiseen kertaan.

Mutta onhan huutaminen tietysti helpompaa kuin opetella olemaan vanhempi ja myöntää oma keskenkasvuisuutensa.

Toki aloittaja sanoo itsekin olleensa arka, eli tämä lapsen TÄYSIN NORMAALI käytös laukaisee nyt jonkun peitellyn itseinhon, joka sitten puretaan lapseen. Se ei ole kypsää. Jos aloittaja haluaa tosissaan parantaa tilannetta, pitää aloittaa peiliin katsomisesta.

Onhan sillä lapsiparalla toinen vanhempi tai vaikka isovanhempi, joka osaa olla kannustavampi? Ehkä jätät uudet jutut hänen vastuulleen jatkossa, ennen kuin siirrät pysyvästi omat traumasi jälkikasvullesi? Kannustavan vanhemman läsnäollessa lapsi olisi luultavasti uskaltautunut ajamaankin, mutta ei kai kukaan halua kokeilla uusia jänniä juttuja, jos siinä on tuollainen hermoheikko vieressä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.8.26 17:54:32

Purat nyt omaa pettymystäsi lapseen. Lapsi on varovainen eikä mikään hurjastelija. "Ongelma" tai siis lapsen ominaisuus vaan pahenee sinun käytöksesi takia. Kasva aikuiseksi ja annan lapsen olla varovainen! Kaikki lapset eivät aja motocrossia ikinä ja ihan kunnon ihmisiä niistä tulee.

Minuakin ärsyttää joskus, kun lapseni ei ole yhtään kilpailuhenkinen ja tulee aina kisoissa viimeiseksi. Silti haluaa kilpailla ja harrastaa, joten ei auta kuin niellä oma pettymys ja tukea sitä lasta. Omaa pettymystä lapsen ominaisuuksiin ei missään nimessä saa näyttää!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.8.26 18:10:38

Niin, se pelko onkin vain tunne. Ja sillä lapsella on oikeus siihen tunteeseen niin kuin ihan kaikkiin muihinkin tunteisiin. Ei sen lapsen tarvitse äitinsä vihan ja pettymykseen tunteen takia sivuuttaa tai estää omaa pelon tunnettaan.

Päivämäärä:   30.8.26 18:27:07

Surullista, että vanhempi tuhoaa lapsensa sillä, että painostaa lasta ja pyrkii elämään lapsensa kautta elämäänsä. Mitä jos harrastat itse niitä asioita, mitä haluat ja annat lapsen kokeilla omaan tahtiin hänen haluamia asioita? Ei niitä mitä SINÄ haluat.

Lähettäjä: UX 
Päivämäärä:   30.8.26 18:30:19

Mene itse basehyppykurssille. Sanotaanko näin, että viimeistään kun poikasi tulee murrosikään, arvostat hänen tervettä varovaisuutta. Ne yllytyshullut rämäpää on myös helppo houkutella kokeilemaan kaikkea ”jännää” kuten pikku töötit laittomia piristeitä. Etenkin, kun jo pennusta saakka vanhemmat vahvistaa, että tosi jees tehdä kaikkea jännää ja uhkarohkeaa. Ihminen myös tottuu ja tarvii endorfiinia aina lisää, joten nyt palvelus lapselle etkä painosta. normaalit asiat arka lapsiin oppii kokeilemalla ja vähitellen, kuten uiminen. Rohkeus tulee iän myötä.

Päivämäärä:   30.8.26 18:34:41

"Siis kyse oli siitä että isänsä remontoi että voi ajaa mitä ei sitten uskaltanutkaan vaikka halusi. Ja näin on käyny jo monta kertaa ettei uskalla milloin mitäkin. Luulee varmaan siinä uinnissakin että hukkuu vaikka ei oo yksin eikä syvällä."

Perusturvallisuudentunne?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   30.8.26 18:37:20

Olitpa J hyvä kun teit rohkeasti tämän aloituksen!
Toivon lapsesi puolesta, että luet tarkkaan kommentit siitä, että kyseessä on LAPSI ja myös ne kommentit aikuisilta, joiden vanhemmat käyttäytyivät kuin sinä.

Voisko muuttaa toimintamallia, kun kyseessä on LAPSI?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   30.8.26 18:48:46

"Niilläkö ekaluokkalaisilla jotka joko ajaa mopolla vaikka ihan crossiradalla, hyppäävät mäkihyppyä tai osaavat uida, niin on epänormaali itsesuojeluvaisto?"

Ei epänormaali, mutta toisenlainen kuin toisen ääripään lapsilla. Muistatko lapsuudestasi hurjapäät ja vellihousut? Lapsesi asettuu janalla ehkä sinne arempien puolelle eikä surmanajajaksi muutu vaikka kuinka toivoisit. Ahdistamalla voit aiheuttaa traumoja ja riittämättömyyden tunnetta joka haittaa niitäkin asioita jotka ovat lapsen vahvuuksia. Yrittäkää löytää sellaisia kiinnostuksen kohteita ja lajeja jotka eivät pelota lasta, näihin hurjempiin voi yrittää siirtyä sitten kun helpommat ovat kasvattaneet itseluottamusta. Ekaluokkalainen on ihan pikkulapsi vielä, tehkää kaikkea monipuolisesti ja leikin varjolla, kyllä ne omat lajit ajan kuluessa löytyvät. Ja hyväksykää se, että ne voivat olla jotain ihan muuta kuin vanhemman haluavat, vaikkapa pianonsoitto ja balettitanssi.

Päivämäärä:   30.8.26 18:56:41

Tuollainen asenne ei lasta tosiaan auta, mutta älä piekse itseäsi siitä.
Voisiko lapselle saada jotain ammattilaisen keskusteluapua? Koska tuo tulee seuraamaan koko elämään ja vaikuttamaan kaikkeen jos sille ei tehdä jotain.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   30.8.26 19:00:29

Ymmärrän kyllä osittain, on tosi raskasta että halutaan mopo ja ostetaan ja laitetaan kuntoon ja sitten lapsi ei uskalla kokeilla. Ongelma tässä on se, että sen sijaan ettää kun lapsi ilmoitti että haluan ajaa mopolla, te lähdette heti ostamaan ja remppaamaan ym. 100% varmasti olisitte löytäneet paikan, jossa lapsi olisi pienellä rahalla päässyt katsomaan ja kokeilemaan mopoilua.

Eli älkää aran lapsen kanssa hypätkä heti syvään päätyyn! Uiminen on kyllä sellainen, että se taito täytyy toki opetella. Nyt tiedätte, että lapsi jännittää asiaa paljon. Minun vinkkini on, että uimakouluun. Niitä on aroille lapsille erikseen tai uimahalleissa voi muutamalla kympillä ostaa uimaopetusta puoleksi tunniks tms. Kun ei ole oma vanhempi vieressä, lapsi on ihan erilainen. 7v ymmärtää hyvin eron oman vanhemman ja ammattiopen välillä, ei tarvi pelätä tunneteaktiota aikuiselta. Ja oikeasti voi lapsesta tuntea luotettavammalta kun sen (saman) neuvon esim. Uimisesta antaa ammettilainen. Koska vanhemmalla on mukana ärsytystä, se vie uskottavuutta siitä, että hätää ei oikeasti ole.

Eli läjtekää edelleen mukaan siihen, että haluaa kokeilla, mutta älkää tehkö isoa asiaa siitä ja tuhlatko heti akaa ja rahaa.

Päivämäärä:   30.8.26 19:05:12

Ei sentään ostettu mopoa, löytyi varastosta mutta kunnostusta vaati että lähti käyntiin.

Ja siis uimakoulussa on ollut ainakin kolmeen kertaan. Ei minulla riitä taidot opettaa uintia.

Päivämäärä:   30.8.26 19:09:33

Siis ammattiapua lapselle mistä aiheesta? Siitä että äiti hermostui turhaan?

Päivämäärä:   30.8.26 19:32:47

"Voisiko lapselle saada jotain ammattilaisen keskusteluapua? Koska tuo tulee seuraamaan koko elämään ja vaikuttamaan kaikkeen jos sille ei tehdä jotain."

Onko lapsella sinusta joku ongelma? Minusta ei.

Päivämäärä:   30.8.26 19:35:13

No ei mikään kolme uimakoulukertaa todellakaan riitä mihinkään uimaan opetteluun, jos lasta ei ole aiemmin käytetty aktiivisesti uimassa. Tuossa ajassa lapsi vasta tutustuu veteen, jos ette ole aktiivisesti käyttäneet uimassa. Aikamoiset odotukset, että kolmessa kerrassa oppisi uimaan.

Päivämäärä:   30.8.26 19:35:19

"Onko lapsella sinusta joku ongelma? Minusta ei."
Minusta aloittajan kaltainen äiti on erittäin suuri ongelma ja myös helposti vaikuttaa kauas.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   30.8.26 19:38:51

7vuotiaan ei tarvi osatakkaan ajaa mopolla, turvallisuus riski. Köytökselläsi saat lpasen vielä aremmaksi.
Kävin monet kerrat uimakoulussa enkä vieläkään osaa uida hyvin, inhoan kylmää vettä ja kokl pään laityoa veden alle.

Päivämäärä:   30.8.26 19:41:26

Niin siis kolme eri uimakoulua. Onhan niissä nyt useampi kerta per kurssi. Toki tulee vedessä oltua kesäisin mökillä ja käydään toki uimahallissa ja kylpylässä välillä. Nyt on alkamassa ensi kuussa seuraava uimakoulu, olisko se nyt 5 kertaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.8.26 19:41:57

Löysää pipoa. Lapsi pelkää sun räjähtämistä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   30.8.26 19:42:33

Lähti kesken. Kuulutko niihin vanhempiin jotka kiireellä ja osaksi pakolla yrittävät opettaa lapselle asioita johin ei ehkä vielä pysyty eikä kiinnosta mutta sss tuttaville kehua kyllä meidän lapsi osaa. Tuttava perheen isä oli juuri tuollainen ja lopulta lapsi pakeni kaikkea huumeiden käyttöön ja kuoli niihin

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   30.8.26 19:43:23

Jos lapsi on oikeasti kovin arka, hänellä voi olla huono näkö. Mutta epäilen että tässä tapauksessa pelkoa pahentaa hirveät paineet luova vanhempi.

Päivämäärä:   30.8.26 19:47:54

Ainakin tuossa kesällä kouluuntulotarkastuksessa läpäisi näkötarkastuksen ihan hyvin.

Tällä kertaa turhauduin, mutta ei se nyt normaali tilanne meillä ole. Tuota uimaan oppimista kyllä toivoisin ja ollaan koitettu keksiä joku iso palkinto jonka saisi kun uskaltaa sukeltaa tai oppii uimaan tms

Päivämäärä:   30.8.26 19:53:02

Se oppii kun on oppiakseen. Ei siihen hoputtaminen ja pakottaminen auta. Meillä lutrattu vedessä pienestä pitäen ja 9 v osaa nyt uida. 7 v ei ja tosiaan tänä kesänä uskalsi ensimmäisen kerran laittaa pään veden alle ja "sukeltaa". Siihenkin auttoi se, että sai nyt uimalasit jotka ulottuu nenään eli ei tarvitse itse pitää nenästä kiinni tai osata pidättää niin ettei vettä mene nenään.

Päivämäärä:   30.8.26 19:56:59

"7vuotiaan ei tarvi osatakkaan ajaa mopolla"

Eikä sukeltaa.

Päivämäärä:   30.8.26 19:59:48

Jostain vaan lukenut että alle kouluikäiselle se uimaan oppiminen olisi helpointa ja tosiaan uimakoulussa käyttänyt. Eipä kai se vielä varsinaista painostamista ole

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   30.8.26 20:27:41

"Siis ammattiapua lapselle mistä aiheesta? Siitä että äiti hermostui turhaan?"
No tämä.
Koitapa nyt äiti ihan itse hakea tietoa tai apua omaan ongelmaasi lapsen kehityksestä ja kasvatuksesta eri aikakausina.

Päivämäärä:   30.8.26 20:34:09

No ammattiapua lapselle joka pelkää kaikkea? Eikä saa siihen tukea? Entisenä pelokkaana lapsena, nyt erittäin pelokkaana aikuisena, koen sen kyllä asiaksi johon kannattaa puuttua ja nimenomaan ammattilaisen avulla.

Lähettäjä: huh huh 
Päivämäärä:   30.8.26 20:46:20

Aloittaja on oikeasti ihan kamala ihminen…

Päivämäärä:   30.8.26 21:21:57

jaa, minä suoritin uimakandin 7v ja kaikki kaverit kyllä osasivat uida ja sukeltaa.

Päivämäärä:   30.8.26 21:23:34

Niinhän minä olen. Ja pahoillani siitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.8.26 21:30:33

Noh minulla meni yli 20 vuotta, että uskalsin hypätä veteen pää edellä, ja vieläkin olen veden kanssa varovainen. Mutta kyllä minä voin lentokoneesta hypätä vaikka sitten pää edellä. Ihmiset ovat erilaisia.

Päivämäärä:   30.8.26 21:39:26

"No ammattiapua lapselle joka pelkää kaikkea?"

Eihän aloittajan lapsi pelkää kaikkea. Pyöräilee, urheilee, on siellä vedessäkin ilmeisesti ihan sujuvasti ja menee sinne toistuvasti, vaikkei aloittajan standardeihin ylläkään. Se, ettei uskalla ajaa mopoa, ei ole kaiken pelkäämistä.

Päivämäärä:   30.8.26 21:39:31

Ajattelin silti että uintitaito olisi hyvä olla olemassa vaikka ei pää edellä hyppäisi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.