|
Lähettäjä: Selittäkää
Päivämäärä: 29.8.26 23:45:59
Hei,
Olen pikkuhiljaa palannut ratsastuksen pariin vuosien tauon jälkeen. Huomaan miettiväni taas ihan perusasioita sekä tuntuu, että eri opettajat opettavat eri asioita. Minun pitää jatkossa kysellä enemmän opettajilta näistä tunneilla. Olen nyt siis lukenut verkosta tietoa ja katsonut videoita sekä lukenut kirjoja, mutta en oikeasti löydä yksinkertaista suoraa vastausta näihin kysymyksiin, että miten sitä pohjetta käytetään.
1. Pysähdyksestä käyntiin ja käynnistä raviin lähdetään molemmilla pohkeilla apu antaen?
2. Jos haluan esimerkiksi ravissa suoralla uralla ratsastaa hevosen tahtia nopeammaksi niin ratsastanko molemmilla pohkeilla ravin tahdissa vaiko vaan sisäpohkeella?
3. Ympyrää ratsastaessa olen nyt törmännyt siihen, että toinen opettaja opettaa että "eteen ratsastetaan aina molemmilla pohkeilla (kun hevonen esimerkiksi ei oikein kulje eteenpäin). Sitten toinen opettaja ohjaakin ratsastamaan hevonen eteen sisäpohkeella.
4. Suoralla uralla toinen opettaja opettaa ratsastamaan eteen oikeastaan aina vain sisäpohkeella.
Ymmärrän jotenkin paremmin väistöissä, että siinä on erikseen väistävä pohje ja toinen pohje on sitten eteen ratsastava pohje. Minä en nyt jostain syystä vaan ymmärrä tätä, että miksi toinen opettaja haluaa ratsastettavan eteen aina sisäpohkeella ja kun mainitsen tästä toiselle opettajalle, kummastelee hän että "ainahan molemmilla pohkeilla ratsastetaan eteen".
Ymmärtääkö joku kysymykseni sekä osaisiko selittää miten pohkeilla ratsastetaan suoralla tai ympyräuralla, jos halutaan siirtyä askellajista reippaampaan/nopeuttaa tahtia/asettaa/taivuttaa jne?
Kiitos.
|