Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä apua asennuksiin muutossa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.26 14:57:06

Tulee taas huomattua yksinäisen ihmisen elämän varjopuolet... Löysin siis uuden työpaikan (onneksi, edellinen työ päättyi viime kuun lopussa!), mutta tämä tietää muuttoa toiselle paikkakunnalle. Harmittaa ja nolottaa jo muutenkin, että joudun yksiön tavaroiden muuttamiseen palkkaamaan muuttofirman, mutta ei yksin nyt mitään sohvaa ja sänkyä kannella, eikä mulla oikeasti ole enää ketään avuksi.

No, muutto siis hoituu näin, mutta tajusin, että enhän osaa yksin irrottaa ja asentaa uudessa kodissa esim. pesukonetta ja kattovalaisimia. Aiemmissa muutoissani isäni auttoi näiden kanssa, mutta nyt häntäkään ei enää ole. Tällä paikkakunnalla mistä olen muuttamassa, googlasin esim. sähköliikkeitä, mutta äkkiseltään ainakin tuli vastaan vain jotain isoja firmoja, jotka tekevät tyyliin toimistojen valaistuksia tai muita. En ole Facebookissa, mutta mietin että pitäisikö liittyä ja yrittää etsiä sieltä joku puskaradioryhmä, jos siellä joku osaisi suositella tekijää näihin. Kai jonkinlainen sähköasentaja olisi näihin oikea tekijä? Vai miten itse toimisitte vastaavassa tilanteessa?

Re: Mistä apua asennuksiin muutossa?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.8.26 14:59:20

Olisiko aviomiespalvelusta apua tällaiseen?

Päivämäärä:   29.8.26 15:00:19

Pyykkikoneen ja lamput opettelet laittamaan itse, googleta. Lapsikin osaa ruuvata sokeripalan, ja moni lamppu on töpselillä joka tapauksessa.

Astianpesukoneeseen voi ostaa asennuksen putkarilta.

Mikä muuttoavun ostamisessa nolottaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.26 15:02:22

Voin auttaa pillupalkalla.

Päivämäärä:   29.8.26 15:23:27

En todellakaan rupea sähköasennusten kanssa sähläämään yksin, vaikka katsoisin kuinka monta videota aiheesta.

Muuttofirman palkkaaminen hieman nolottaa siksi, että tavaraa on oikeasti tosi vähän. Kyllähän ne työntekijät tottakai näkevät työssään kaikenlaista, mutta tulee niin sellainen olo, että miettivätkö he, että vitsit ihminen täytyy olla säälittävä, ettei sillä ole ketään avuksi edes näin pienen tavaramäärän muuttamiseen.

Päivämäärä:   29.8.26 15:25:37

Ei lampun laittaminen sokeripalalla ole mikään sähköasennus.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.8.26 15:26:38

Pyykinpesukoneen osaa asentaa lapsikin.
Valaisinten asentamiseen voi huudella apua paikallisesta fb:n puskaradiosta, tai etsiä jonkun aviomies- tai talkkaripalvelun.
Apk:n asennukseen paikallinen putkimies.

Eikä muuttopalvelussa todellakaan ole yhtään mitään noloa.

Päivämäärä:   29.8.26 15:27:45

"tulee niin sellainen olo, että miettivätkö he, että vitsit ihminen täytyy olla säälittävä, ettei sillä ole ketään avuksi edes näin pienen tavaramäärän muuttamiseen."

Ei heitä kiinnosta.

Mutta ota sellainen asenne, että onpa rahaa ostaa palveluita, ei tarvitse tehdä tätä paskaa itse.

Päivämäärä:   29.8.26 15:27:46

Pesukonetta ei edes saisi itse asentaa. Jos sattuukin vahinko niin vakuutuksen kans voi tulla ongelmia..

Päivämäärä:   29.8.26 15:29:03

Astian*pesukoneen asentamiseen vuokranantajat usein vaativat ammattiasennuksen, pyykkikoneen saa laittaa itse aina.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   29.8.26 15:29:14

Ei ne muuttofirman työntekijät mieti asiakkaiden ihmissuhteita. Korkeintaan ajattelevat että ihanan helppo muuttokeikka. Tai että taitaa olla menestynyt ihminen kun ei edes yritä tehdä kaikkea itse ja palkkaa meidät töihin. Kysy osaisiko muuttofirmassa joku irrottaa ja kiinnittää lamput.

Päivämäärä:   29.8.26 15:32:41

Pyykkikone kannattaa asennuttaa huoltoliikkeellä jos muutat as oy:hyn, vastuu jää heille vesivahingon sattuessa, katso että saat laskun. Huolto voi myös ruuvata ne kattolamput, yleensä huollolle lyödään tästä hommasta rahaa kouraan ilman kuittia, voivat tehdä myös kuitilla..
Paikallinen putkifirma voi laittaa myös pesukoneen ja sähköliike lamput.
Tietty fb ryhmistä löytyy, mutta mikä on todellinen pätevyys.

Päivämäärä:   29.8.26 15:35:31

En tajua mitä ongelmia noissakin on.

Lamput irrotetaan laittamalla katkaisijasta virta pois ja sitten ruuvaamalla.

Pesukone irroitetaan laittamalla hanasta vedet pois, vetämällä töpseli, irroittamalla ottoputki, poistamalla poistoputki viemäristä ja kiinnittämällä ne siihen pesukoneeseen niin ettei ne vaan laahaa perässä. Jos vielä on tallessa niitä asennettaessa poistettuja rummun pidikkeitä niin laittaa ne takaisin koloihinsa sinne taakse ja ruuvaa kiinni. Tehty.

Youtubesta löydät ohjeet näihin kaikkiin. Milloin sinusta tuli noin avuton?

Lähettäjä: Huoltomies 
Päivämäärä:   29.8.26 15:36:50

Jos muutat kerrostaloon tai rivariin, niin taloyhtiön vastuunjakotaulukon mukaan on pakko tilata taloyhtiön huoltomies asentamaan pesukone ja mahdollinen tiskikone. Jos asennat itse ja tulee vesivahinko, taloyhtiön kiinteistövakuutus ei korvaa mitään vaan sinä maksat sekä omat, taloyhtiön että naapureiden mahdolliset vesivahingot. Oma kotivakuutuksesi ei myöskään välttämättä korvaa mitään, kun ammattilainen ei ole asentanut koneita.

Päivämäärä:   29.8.26 15:40:15

"Jos muutat kerrostaloon tai rivariin, niin taloyhtiön vastuunjakotaulukon mukaan on pakko tilata taloyhtiön huoltomies asentamaan pesukone ja mahdollinen tiskikone."

Oikeasti vaaditaanko jossain jo pyykkikoneellekin ammattiasennus? Vuosi sitten muutin ja astianpesukoneen asennuksesta piti lähettää vuokrafirmalle todistus, mutta ei pyykkikoneesta. Ei missään asunnossa olla oltu tähän mennessä kiinnostuneita pyykkikoneiden asennuksesta.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   29.8.26 15:41:46

En osaa itsekään auttaa, mutta mitäpä jos aloittaja olisi vaikka kahdeksankymppinen mummeli/ukkeli joka liikkuu keppien kanssa, eikä ole voimaa esim. pesukoneen putkien irti kiertämiseen tai mahdollisuutta kiivetä jakkaralle lamppuja irrottamaan.

Enpä kyllä keksi omasta lähipiiristäni varsinkaan ketään naispuolista henkilöä, joka itse kyseiset hommat muuton yhteydessä tekisi, eivätkä ole mitään täysin avuttomia. Kyllä se aina on puoliso, isä, miehen kaveri/isä tai naapurin Pekka, joka näissä auttelee.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   29.8.26 15:43:03

Pointti olisi siis, että irvailisitteko sille huonosti liikkuvalle kasikymppisellekin, että hemmetin tunari, kyllähän lapsikin hoitaa itse tuollaiset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.26 15:46:58

Kysyisin taloyhtiön kiinteistöhuollosta asentajat niin ei tule ongelmia vakuutusyhtiön kanssa jos tulisi vaikka vesivahinko. Kuitit tietenkin ja voit laittaa kotitalousvähennykseen.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   29.8.26 15:52:08

Olen muuttanut aika monta kertaa sinkkuna. Vuokrannut pakettiauton ja kantanut kamat yksin. Ei ole ollut varaa mihinkään muuttopalveluun. Viimeksi sain apua yhdeltä ystävältä (nainen hänkin), jonka kanssa kahdestaan saatiin sängyt ja sohva siirrettyä hissiin, ja hissistä asuntoon.

Pesukoneen ostin edelliseltä vuokralaiselta, niin se oli jo valmiina.

YouTubesta löytyy ihan varmasti ohjevideoita noihin lamppujen asennuksiin. Riippuu onko sun vanhassa asunnossa ne pienet pistokkeet katossa vai sokeripalat. Ikeasta saa halvimmalla ne pistokkeet, jos sellaiset tarvitsee hommata. Ja tarpeeksi korkeat tikkaat.

Astianpesukoneen asennukseen tarvitset ammattilaisen. Sama juttu hellan kanssa. Mutta nämä asunnossa on monesti jo valmiina.

En voi ymmärtää uusavuttomia ihmisiä. Oma äitinikin (reipas eläkeläinen) selviytyy noista lamppujen ym. laitosta, koska asuu yksin. Apua voi pyytää myös ystäviltä tai sukulaisilta. Kannattaa auttaa kavereita muutoissa, niin sitten ne auttavat myös sinua.

Päivämäärä:   29.8.26 15:53:28

"Enpä kyllä keksi omasta lähipiiristäni varsinkaan ketään naispuolista henkilöä, joka itse kyseiset hommat muuton yhteydessä tekisi, eivätkä ole mitään täysin avuttomia. Kyllä se aina on puoliso, isä, miehen kaveri/isä tai naapurin Pekka, joka näissä auttelee."

Erikoinen lähipiiri sinulla.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.8.26 15:57:45

Nykyään suuri osa kattolamuistakin pistokkeella eli ei luulis olevan vaikeaa laittaa töpseliä paikoilleen.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.8.26 15:59:54

Lähti kesken. Sille ei voi mitään jos ihmien ei ole oppinut itse tekemään mitään. Kysy huoltomiehiltä apua.

Päivämäärä:   29.8.26 16:01:58

"Jos muutat kerrostaloon tai rivariin, niin taloyhtiön vastuunjakotaulukon mukaan on pakko tilata taloyhtiön huoltomies asentamaan pesukone ja mahdollinen tiskikone."

Kannattaa vaan kurkata se vastuunjakotaulukko. Meillä ei tarvi ilmoitella mitään mistään pyykkikoneista tai tiskikoneista, JOS asunnossa on liitännät sille laitteelle valmiiksi ja kone laitetaan siihen suunniteltuun paikkaan. Sitten jos pitää alkaa ihan liitäntävalmiutta tekemään alusta, niin ei voi ihan itsekseen kaikessa hiljaisuudessa värkkäillä :D

Päivämäärä:   29.8.26 16:02:53

En tietenkään pilkkaisi liikuntarajoitteista joka ei pysty tällaiseen, ja ehdottaisin että hän pyytää apua joltain sopivalta yhdistykseltä tai kaverilta. Siinä kun ei ole kyse valinnasta olla avuton, valinnasta olla etsimättä tietoa, vaan ihan rajoitteista.

Ja jos ei halua opetella, eikä ole ketään kaveria joka auttaisi, niin sitten pitää maksaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.