Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen lihonnut, siskoni pyysi issikka vaelluksell

Lähettäjä: Plösö 
Päivämäärä:   29.8.26 13:42:36

Olen lihonnut hiljalleen ja painan nykyään 72 kg (kävin äsken vaa’alla). Siskoni oli menossa tuttujensa kanssa kahden tunnin issikka vaellukselle viikon päästä, mutta yksi osallistuja ei pääse joten kysyi minua mukaan.

Olisi kiva lähteä, koska en ole ratsastanut muutamaan vuoteen. Ei vain ole mahdollista tässä elämäntilanteessa sitoutua mihinkään säännölliseen harrastukseen. Mutta en tiedä olenko liian lihava vai meneekö tämä paino vielä. Kyseisen tallin sivuilla ei ollut mitään mainintaa painorajoista, mutta al-yhteenvedon mukaan painoraja issikan selkään on 70-90 kg paikasta riippuen.

En todellakaan kehtaisi sanoa siskolleni, että olen nykyään liian lihava lähteekseni mukaan. Emme siis ole kovin läheisiä. Tietysti voisin kysyä tallilta, mutta sekin on nöyryyttävää jos vaelluksen pitäjä tekee numeron painostani jakaessaan hevosia. Viikossa ei ehdi ihmeitä painolleen tekemään.

Tämä on ensimmäinen ja todella silmiä avaava tilanne, kun painoni asettaa rajoituksia tekemisilleni. Mieleni tekisi niin kovasti lähteä mukaan, mutta noloa sekin on jos painoani kysytään siellä ja reissu tyssää tallin pihaan ja säälilsi käy hevostakin jos olen liian painava selkään jos kaikki tallin hevoset ovat pienikokoisia issikoita.

Mitä te muut tekisitte tilanteessani? Totuushan on, että kiloja on saatava pois pidemmällä aikavälillä, mutta se ei nyt auta tähän mitä vastaan siskolleni.

Re: Olen lihonnut, siskoni pyysi issikka vaelluksell

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   29.8.26 13:51:38

Kysyisin suoraan tallilta. Jos järjestäjä on yhtään järkevä ja normaali ihminen, ei hän mitään numeroa tee mistään, vaan on vain katsonut ettei anna tallin pienintä ja sirointa ratsua sinulle. Tai sitten kertoo jo kysyttäessä, että heidän rajoituksensa on pienempi.

On kyllä erikoista, ettei jo nettisivuilla ole mitään painorajoitusta. Oletko varmasti tutkinut sivun tarkkaan? Joskus se tieto voi olla aika hassussa paikassa tai vähän piilossa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.8.26 13:56:05

Jos tiedät mihin paikkaan ovat menossa (ja jos et tiedä, niin voithan uteliaisuuden varjolla kysäistä että mihis paikkaan ootte menossa) ja sitten soitat/laitat viestiä suoraan sinne paikkaan että pystytkö osallistumaan tuon painoisena. Sitten vastauksen saatuasi ilmoitat siskolle lähdetkö vai et tai jos jo lupasit lähteä perut jollain syyllä. Vaikka muistitkin että sulla oma meno samaan aikaan. Näin ei sitten h-hetkellä tarvitse siellä alkaa ihmettelemään pystyykö osallistumaan vai ei.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   29.8.26 14:19:27

Mielestäni olet liian painava vaikket tallin pitäjän mielestä olisikaan. Painoon lisätään varusteet niin ihan varmasti on liikaa issikalle. Ite en etes kysyis tallilta vaan jättäsin menemättä.

Lähettäjä: Fmmm 
Päivämäärä:   29.8.26 14:36:26

Aika painavahan sinä ponille olet. Sano siskollesi että loukkasit selkäsi etkä voi osallistua. Ja aloita laihduttaminen nyt niin jatkossa ei tule tällaisia tilanteita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.26 14:37:25

Fagurin sivulla lukee painorajana 90 kg.

Kysy sieltä tallilta. Mutta tuskin olet liian painava.

Lähettäjä: kg 
Päivämäärä:   29.8.26 15:09:03

Kysyt tallilta mikä on painoraja. Sekin että sinulla on ratsastskokemusta vaikuttaa asiaan. Painan 76kg ja 165cm lyhyt, ikääkin 61v Ratsastamisessa oli 9vuotta taukoa ja olihan sitä aika jauhosäkki kun ison puoliverisen selkään jakkaralta könysin :-D Vuodessa tiputin painoa 20kg jotta pääsisin takaisin satulaan. Kolme kukautta olen nyt tunneilla käynyt ja edistymistäkin tapahtunut kehon hallinnassa ja alkanut ne uinuneet lihaksetkin löytymään. Kuusamoon lähden kuukaden kuluttua ja kiinnostaisi kevyt issikka-maasto ja kysyn ennakkoon järjestäjältä paino ja taitovaatimukset .

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   29.8.26 15:12:40

"Sano siskollesi että loukkasit selkäsi etkä voi osallistua. Ja aloita laihduttaminen nyt niin jatkossa ei tule tällaisia tilanteita."

Jaa ettei voi sitten sitä todellista syytä sanoa?

Mutta kysy tallilta painorajoista.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.8.26 15:16:35

Eiköhän tuo 70-90kg tarkoita, että painorajat hevosille on siinä välissä riippuen hevosesta. Eli pieninkin kantaa 70kg.

Lähettäjä: Plösö 
Päivämäärä:   29.8.26 15:28:47

Tallin sivuilta löysin vain tekstin: ”Tallilla on eri kokoisia islanninhevosia, ja jokaiselle ratsastajalle valitaan sopiva yksilö sen kantokyvyn mukaan”.
Miksen toisaalta laittaisi yleistä kysymystä tallille paljonko heidän painorajansa on, sillähän se selviäisi. Jos menee täpärälle esim 75 kg on heidän rajansa niin sitten jätän väliin.

Nyt tuli jo olo, että olenko kamalan itsekäs ja eläinten hyvinvoinnista piittaamaton, kun edes mietin mukaan lähtemistä :/ Vaikka toisaalta retki voisi saada hyvän motivaation laihduttaa. Ennen ratsastin 3-4 kertaa viikossa vuokrahevosella. Sitten tuli lapsen vakava sairastuminen ja siinä samalla omakin terveys alkoi rakoilla eikä itsestä huolehtimiseen ollut voimavaroja. Nyt elämä alkaa taas hiljalleen asettumaan uomiinsa ja jaksaa miettiä muutakin.

Lähettäjä: skippaa 
Päivämäärä:   29.8.26 15:59:27

En kyllä sinuna menisi!

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.8.26 16:03:49

Kyllä jaksaa kantaa.. Miksi nykyään oletetaan hevostenn olevan heikkorakenteisia vai onko oikeasti ratsu kasvatus tehnyt niistä heikkoja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.26 16:11:50

Kysy siltä tallilta, anna heidän tehdä päätös.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.