Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen unelmakoti

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   28.8.26 22:09:36

Minkälainen on mielestäsi hevosen unelmapaikka jos se saisi valita?
Oma haaveeni on pihattopaikka laumassa, metsätarha, vapaus valita mitä puuhaa tai puuhaako.
Toistaiseksi oma asuu karsinatallissa ja päivät ulkoilee kaverin kanssa joka sekin ihan jees.

Re: Hevosen unelmakoti

Lähettäjä: Jepsis 
Päivämäärä:   28.8.26 22:21:30

Meillä on hehtaarin tarha hevosille, jossa peltoa, metsikköä, erilaisia puita ja korkeuseroa. Löytyy iso pihatto, lisäksi pienempi pihatto. Löytyy lauma, jossa 5 hevosta ja 2 ponia. Säännöstelty heinä, joita tarjoillaan erilaisista verkoista, levitellään metsään puiden sekaan. Ruokinnat saatu 6 krt vuorokausi, kun käytetään eri portteja ja haytimeä.

Vaikuttavat tyytyväisiltä ja puuhailevat tarhassa paljon. Pohjat on tehty pihaton edestä, metsåön on ajettu kuorikatetta ja puuhaketta, joten sielläkin hyvät pohjat. Keäsisin pihatto yhdistettävissä laitumeen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.8.26 22:26:29

Eiköhän unelmakoti olisi iso laidun jossa vain mukavia kavereita joista kukaan ei pure tai potki. Itikoita ei olisi koskaan eikä liian kuuma tai kylmä. Saisi syödä alkukesän mehevää ruohoa ja eikä tarvitsisi tehdä töitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.26 22:27:18

Iso lauma, iso laaja alue, ei todellakaan mikään metsäpihatto... Olen joskus katsellut onko isoja peltoja myynnissä (ja nyt siis puhun vähän isommista kuin hehtaari tai kaksi) mutta vähänpä on tässä taajaman lähellä...

Hevonen on aroeläin ja kuuluisi aavalle aukealle :)

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   29.8.26 02:22:45

Riippunee siitäkin mihin hevonen on tottunut ja kuinka hyvin se sopeutuu, jos olosuhteet muuttuvat. Joku Keski-Euroopasta tuotu, elämänsä pääosin karsinassa viettänyt ressukka voisi alkuun olla ihmeissään ihan tavallisesta tarhaamisestakin, saati jos se laskettaisiin laitumelle muiden sekaan.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   29.8.26 08:57:23

Riippuu yksilöstä! Ei kaikki ihmisetkään halua valtavan suurta ja kallista huvilaa vesistön äärellä :)

Joku hevonen haluaa isomman lauman, toinen viihtyy yhden kaverin kanssa. Useat tykkäisi pihatosta josta näkee ja pääsee pakenemaan vaikka osa hevosista tuntuu pitävän omaa karsinaa maailman turvallisimpana paikkana.

Päivämäärä:   29.8.26 10:06:57

Upottamaton iso pelto/aro, mäen päällä tai rinteessä, jossa metsää suojana ja aurinkopaikkoja, tilaa laukata ja joku vesi elementti

Ei ehkä niinkään metsä, muu vetelä tai itikkainen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   29.8.26 10:11:19

Hevosia työkseni hoitaneena olen kokenut että usein se oma hyvä karsina on etenkin ikääntyneelle hevoselle mieluisa lepopaikka. Kunhan siellä ei seisoteta kohtuuttomia 24h aikoja eikä ole ahdasta.

Hyvä tarkkailla että hevonen saa täysin häiriöttä maata ja nukkua, se pitää vanhuksen jalat paremmassa kunnossa ja auttaa jaksamaan runsasta ulkoilua hyvillä pohjilla ystävällisten laumakavereiden kanssa.
Metsään en useimpia vanhuksia laittaisi ellei ne ole siellä jo pitempään olleet, näkö voi olla heikentynyt ja yhtään liukas pohja riskialtis.

Katos, tuulensuoja ja myös mahdollisuus olla avoimella paikalla, varjossa tai auringossa ja riittävä ulkoilualue josta näkyvyyttä ympärille on yleensä hevoselle stressittömin vaihtoehto.

Pihatto olisi kiva mutta ei korvaa karsinaa normaalitilanteessa jossa lauma voi vaihtua tai ei ole täydellinen, eli voi tulla häiriötä lepäämiseen. Sen sijaan hyvä katos useinkin riittää korvaamaan pihaton ulkoiluaikana.

Lisäksi voin mainita että huonovointisimmat hevoset mitä olen tavannut ovat tulleet pihatoista tai suurista vaihtuvajäsenisistä laumoista, esim täälläkin tuttu hevostrokari joka pitää mudassa kaikki sekaisin, asiallisiin oloihin päästyään hevosen piti saada nukkua yksin ja levätä monta päivää ennen kuin saattoi edes harkita yhtäkään kaveria sille.

Siellä isossa laumassa osalla on kivaa muttaaa harvoin kaikilla etenkin kun hevosia tulee ja menee tai se vakiporukkakin voi olla huono kun sattuu joku pomottava sekaan niin kaikilla on kamalaa eli voi olla jatkuva stresitilanne päällä.

Jännä että sitä kipuilmettä moni etsii loputtomiin mutta ei suostu näkemään laumadynamiikan tai pihattoelämän ongelmia kun niitä ilmenee. Valintoja ei pidä tehdä vaivattomuuden takia väittäen että se helpoin tapa on aina ainoa oikea.

Lisäksi ikääntyneen hevosen hoitoon tulee panostaa, liikunta on oltava säännöllistä muttei liian raskasta ja ne hampaatkin pitää muistaa tarkastuttaa useammin.

Olen hoitanut niin karsinatalleissa kuin pihatoissa asuvai ja omani asuivat karsinoissa kun valittavana oli molemmat. Ei vaan ollut sopiva porukka ja mnagement niille ilman ihmisen avustusta. Lisäksi niille toimi paremmin olla pareittain kuin isossa laumassa muuten kuin laitumella. Ja laitumellakin oli tapauksia joissa kaikki ei sopeudu vaan esim pyrkivät potkimaan muita. Sellaiseen tilanteeseen ei etenkään ikääntynyttä hevosta pidä jättää.

Päivämäärä:   29.8.26 10:19:49

Pihatto jossa hevonen voi olla tarpeen vaatiessa myös omassa rauhassa kuten sairaana ja vapaa kulku isolle laitumelle/ tarhaan sekä mielellään vaihtelevaa maastoa.
Yksilöllinen ruokinta kunnon ja energiantarpeen mukaan eli ei välttämättä vapaa heinä jos se ei hevoselle sovi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.8.26 10:20:58

Dun, mulla oli tämmönen hevonen. Väitän, että ne viisi vuotta, jotka mulla vietti, oli sen elämän onnellisimpia. Kun päästin sen ekaa kertaa laitumelle, se ei ensin tajunnut olevansa vapaana ja katteli mua tovin hölmistyneenä. Jouduin vähän hätistelemään sitä mun luota ja menemään itse aidan toiselle puolelle. Sitten kun tajusi vapautensa, niin mä en oo koskaan nähnyt aikuisen hevosen kirmaavan niin innokkaasti ympäri laidunta. Sai elää laidunelämää loppuun saakka ja vaikutti musta todella onnelliselta pienessä laumassaan. Vähän säälittää, että hevosen ensimmäinen elämä meni karsinassa ja jossain maailman pienimmästä tarhassa silloin tällöin.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   29.8.26 10:28:23

Vapaana laitumella vaan ei monen ruuansulatukselle tai lihavuuskunnolle käy. Siksi niille pitää olla ne isot kalliit tarhat. Ja laiduntahan voi hyödyntää myös talvella.

Oman hevoseni kaviot ei tykänneet märästä maasta eli sekin vaikutti. Onneksi oli isot kuivat tarhat ja laidun kun ei liian märkää.

Tälle sopi kaveri tai pieni lauma mutta iso riehakas lauma eii yhtään.

Nää terveysjutut menee monesti unelmaelämän tielle, joutuu tasapainoilemaan.

Lähettäjä: 12 
Päivämäärä:   29.8.26 12:51:10

On se pihatto ja lauma on varmasti aina parempi kuin karsinatalli, kunhan on lepopaikka ja saa olla myös rauhassa. Ei voi tehdä hyvää seistä karsinassa puolet vuorokaudesta tai tarhata aina yksin.
Sitten on tietysti vielä nämä paddockparadiset joista olen vain nähnyt kuvia. Onko kellään kokemuksia näistä?

Päivämäärä:   29.8.26 13:20:15

"pihatto ja lauma on varmasti aina parempi kuin karsinatalli" No ei todellakaan ole.
Yleensä pihatossa osa viihtyy ja voi hyvin ja osa ei. Osa ei saa ikinä syödä ei levätä rauhassa.
Tutkimusten mukaan pihattovarsat liikkuu vähemmän kuin karsinassa ja hyvässä tarhassa asuvat (lähde hevostietokeskus). Niitä myös usein käsitellään vähemmän ja ovat hankalampia kouluttaa.

Pihatto on mahdollisuus pitää hevosia vähällä työllä samoin vapaa heinäruokinta. Kumpikaan ei ole hevosen hyvinvoinnille automaattisesti parasta. Pihatossa toki voi hoitaa myös hyvin mutta se onkin jo vielä työläämpää kuin karsinatallissa, ja lain minimit tekee elämästä pihatossa h-lvettiä osalle hevosia.

Kaikkein räikeimmät huonosti voivat hevoset on myös pihatoista. Ihmisen on helppo vedota näihin iskulauseisiin että joku tietty tapa on paras mutta todellisuudessa eri hevosille ja eri tilanteisiin sopii eri asiat.

Olenpa tavannut jopa hevosen joka viihtyi paremmin yksintarhauksessa eli pääsi koskettamaan kaveria aidan yli mutta samassa tarhassa oli pelokas aiemman laumaelämän ongelmien takia. Oli ollut isossa laumassa melko isolla alueella ja joutunut potkituksi niin että arpia löytyi. Sillekin löytyi pari ystävää joiden kanssa saattoi olla aitauksessa hyvin, mutta täysin rento oli vain kun aita oli välissä.

Sitten on niitä jotka pomottaa ja potkii niin aika vaikeaa löytää laumaa niille.

Ei ole yhtä ainoaa tapaa mikä on paras, mutta karsina+hyvä tarha on varmin tapa jos ei osaa tai pysty itse seuraamaan laumadynamiikkaa ja lepoa kuin pienen hetken päivässä.

Erittäin iso varoitus näistä aatteellisista talleista joissa julistetaan yhtä ratkaisua automaattisesti parhaana kaikille.

Yksin ei hevosen ole hyvä olla eikä häkkikanan tavoin pidettynä, mutta tulee muistaa ettemme kykene järjestämään villihevonen vapautta - ja se että villihevoset usein voivat hyvin huonosti ja kuolevat nuorina tuskallisen kuoleman.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.