Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Anafylaksia ja pelko

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   28.8.26 16:06:42

Sain vakavan allergisen reaktion, anafylaksian ruoka-aineesta jolle en ole aiemmin ollut vakavasti allerginen. Olin tämän jälkeen noin 20h sairaalassa tarkkailussa. Nyt vajaa viikko tapahtuman jälkeen on iskenyt pelko, ahdistus ja paniikki. Syöminen pelottaa. Joudun olemaan erittäin suppealla ruokavaliolla, ennen kuin selviää, mikä tuotteessa oikeasti reaktion aiheutti.
Minua ei varsinaisesti pelota kuolema, vaan epävarmuus siitä, voiko se tapahtua koska tahansa ja mistä tahansa uudestaan.

Kokemuksia, vertaistukea? Tuntuu hölmöltä ja heikolta yhtäkkiä tällainen ahdistus ja paniikki. Anafylaksiaa ja sen tuomaa koko kropan pettämistä on jotenkin vaikea kuvailla. Ja sitä oloa kun olla yksin sairaalassa ja pelätä että oireet tulevat takaisin. Käytin ensimmäiset päivät muiden lohdutteluun ja vakuutteluun ja asioiden hoitamiseen. Ja nyt vasta tuntuu, että alan itse ymmärtämään mitä tapahtui.

Re: Anafylaksia ja pelko

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.8.26 16:17:10

Se ei välttämättä uusi koskaan. Tai tule varmuutta mikä sen aiheutti. Aika auttaa pelkotiloihin ja kannattaa harkiten kokeilla uusia ruokia.

Minä olin nuorempana sairaalassa anafylaksian takia monta kertaa, mutta nyt ei ole vuosiin ollut mitään ja pystyn noita allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita välillä vähän syömään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.26 16:24:21

Tarjottiinko mitään henkisen puolen tukea tai apua? Kuulostaa siltä, että sellainen voisi olla paikallaan, jos vain jotain kautta saisi. Kokemuksesi on ollut raju, seuraukset vakavat ja niitä seuraa ymmärrettävästi suuri epävarmuus, kun aiheuttajasta ei ole tietoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.26 16:26:20

Ei kannata tuota miettiä

Ilmastoromahdus saapuu 2032-2035 uuden raportin mukaan. TÄTÄ KANNATTAA PELÄTÄ!

Päivämäärä:   28.8.26 16:33:29

Ei tarjottu. Luin jostain, että tämä on suuri puute anafylaksia potilaiden hoidossa. Olen nyt itse hakeutunut työterveyteen. Nukkuminen on vaikeaa ja näen painajaisia tapahtuneesta. Tilannetta ei helpota, että yli kaksi vuotta sitten sain anafylaksian piirteitä sisältävän reaktion aivan yllättäen myös antibioottiin.

Tiedän, että aika auttaa, mutta se ei toki lohduta nyt. Tuntuu että syömisen ympärille on jo tullut sellainen irrationaalinen pelko, että mikä tahansa saattaa laukaista sen, ja syömisen jälkeen ylianalysoin omaa kehoa.

Minulle myös jouduttiin antamaan kaksi adrenaliinia, ja liuta muita lääkkeitä ennen kuin oireet alkoivat helpottamaan. Mutta minulle kirjoitettiin vain yksi epikynä. Tuntuu kauhean epätietoiselta ja yksinäiseltä olo tämän kanssa...

Päivämäärä:   28.8.26 18:33:57

Up

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   28.8.26 19:05:41

Eihän tuo pelko sinänsä ole irrationaalinen, koska olet joutunut huomaamaan että anafylaktinen reaktio tosiaan voi tulla yllättäen ja pyytämättä. Paskamaista, mutta valitettavasti mahdollista. Tapahtuma on vielä niin tuore että olet varmaan vielä alkushokissa. Totta kai ihminen pelästyy, kun oma kroppa pettää.

Vaikka tämä on laiha lohtu, niin sanon silti että tällaisissa jutuissa aika auttaa. Kun tapahtumasta alkaa olla enemmän aikaa ja aivoillesi on tullut välissä kaikkea muutakin ajateltavaa, suurin pelko hellittää. Tiedät että paskan osuessa tuulettimeen elämä voi olla hiuskarvan varassa, mutta niin kauan kuin paska ja tuuletin pysyvät erillään, kaikki on ihan hyvin.

Päivämäärä:   28.8.26 19:29:07

Kiitos viestistä. Niin, tottahan tuokin, että ei se niin älytön pelko kai olekaan. Äh. Ja pelottaa onko loppu elämä nyt tätä. Kulinarismi, ja ulkona syöminen ovat tärkeitä asioita minulle. Samoin kuin kasvisruokavalioni, joka muuttuu kyllä äärimmäisen hankalaksi jos nuo tuotteen sisältämät ainesosat molemmat allergisoivat.

Ei tässä kai voi muuta kun uskoa ja toivoa, että syy selviää ja voisin elämääni edes jokseenkin normaalisti jatkaa....

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   28.8.26 19:38:29

Ei anafylaksiasta, mutta kuolemasta. Olin onnettomuudessa, jonka jälkeen lääkäri sanoi suoraan, että minulla on iso riski kuolla seuraavien kuukausien aikana, jos tapahtuu jotakin, enkä heti pääse hoitoon. Ajokieltoa tietysti tuli. Nukuin puhelin tyynyllä. Koiraa lenkittäessä hihna oli tiiviisti ranteen ympärillä, ettei koira karkaa, jos minulta taju lähtee. Nyt siitä on useampi vuosi, enää en nuku puhelimen kanssa enkä varmistele asioita. Ja ajokieltokin päättyi jo kauan sitten.

Ymmärrän kyllä hyvin tilanteesi, mutta älä stressaa liikaa. Ota varovasti, mutta älä ylireagoi.

Päivämäärä:   28.8.26 19:51:25

Kiitos joo-o, kun jaoit kokemukseksi. Ja hyvä kuulla, että sinulla pelko on hellittänyt. Hoitaja työterveyden puheluissa vertasikin tuota anafylaksiaa onnettomuuteen, siinä mielessä, että usein se oma reaktio/shokki saattaa tulla paljonkin viiveellä tällaisen jälkeen.

Nämä vastaukset jo helpottavat vähän. Mielelläni kuuntelen lisää ajatuksia aiheesta ja vähän sen vierestäkin. Tuntuu tosiaan siltä, että läheisille en tästä uskalla/viitsi kauheasti puhua. En halua kuormittaa/huolettaa taas heitä ennestään. Tai toisaalta päätyä taas lohduttelemaan heitä ja heidän tunteitaan, vaikka toki ne ymmärränkin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.8.26 20:12:25

Kasvisruokavalio on Suomessa hankala, kun suurin osa siitä ravinnosta tulee ulkomailta ja/tai on ultraprosessoitua ja lisäaineiden ja torjunta-aineiden kyllästämää.

Siirtyminen monipuoliseen ja perinteiseen kotimaiseen ruokavalioon voisi auttaa riskeihin ja pelkoihin.

Lähettäjä: 54345 
Päivämäärä:   28.8.26 23:36:04

Minä olen elämäni aikana saanut muutaman kerran anafylaktisen shokin enkä pelkää mitään sen kummemmin. Niistä tietyistä ruoka-aineista toki olen tarkka, mutta muuten en panikoi. Esim. kerran sain reaktion jostain jäätelöstä, vaikken tietääkseni ollut allerginen yhdellekään sen ainesosista, joten oli melkoinen selvittäminen, että mikä se juuri tässä sitten oli syypää.

Päivämäärä:   28.8.26 23:41:13

Niin, ehkä tämä yllättävyys tässä hirvittääkin. Olen ristiallergikko, joten sinänsä allergiatouhut on tuttuja. Mutta oireet ovat olleet verrattain lieviä ja helposti vältettäviä. Nyt on tullut jo kaksi vakavaa reaktiota täysin puskista. Lääkkeellä ja ainesosille joita olen sietänyt, ja nyt yhtäkkiä en. Ehkä se on tämä alku, kun tuntuu, että kaikki on todella epämääräistä ja epäselvää, enkä uskalla syödä oikein mitään, ennen kun (toivottavasti) saan tietää mistä tuo reaktio tuli.

Lähettäjä: jwwh 
Päivämäärä:   28.8.26 23:46:42

Eipä niitä epipenejä ole mitään järkeä kirjoittaa hirveää kasaa. Kyllä sinä sen reseptin saat uusittua ja jos tuntuu, että sinulla pitäisi aina olla mukana kaksi kynää kun yksi ei riitä vaan tarvitsee pistää kaksi, niin sitten vain ilmoitat siitä terveydenhuoltoon ja saat reseptin, jossa kyniä on enemmän ja haet niitä apteekista aina 2 kpl kerrallaan.

Aika harva niitä loppujen lopuksi on koko ajan tarvitsemassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.