Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä on uiton vehkeet?

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   28.8.26 00:56:30

Tarkoitan sanontaa, en varsinaisesti uitossa käytettäviä varusteita.

Re: Mitä on uiton vehkeet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.26 09:24:58

Miten se sanonta kuuluu?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   28.8.26 09:37:58

Meillä ainakin tarkottaa useimmiten vanhoja/toimimattomia vehkeitä. Uitto kun nykypäivänä aika harvinaista.

Esim. Se työskenteli siellä aivan uiton aikasilla vehkeillä eikä tullut työnteosta mitään.

Päivämäärä:   28.8.26 09:42:32

Tuo uiton aikainen selventääkin asiaa, itse olen kuullut sanontaa ilman "aikaista". Esimerkiksi "ei tämä ole mikään uiton vehje" tai "Mitä minä niillä uiton vehkeillä?" Mutta sanonta ei kuitenkaan aina ole minun korviini kuulostanut aivan selkeästi negatiiviseltakaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.8.26 09:53:27

Eikai niillä uitossa ollut kuin keksi millä tuuppivat puita... Eli oletan että sanonta tulee siitä että vehkeitä mihinkään muuhun työhön uittajalla ei ole .

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   28.8.26 09:59:23

Aika paljon sanontoja olen kuullut ja lukenut, mutta tuo on minulle tuntematon tällä seudulla, jossa uiton vehkeet olivat kovassa käytössä vielä 1990-luvulla.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   28.8.26 10:02:37

Tuntuu, että ihmisten digitaidot on koko ajan häviämään päin.

AI-yhteenveto Sanonta ”kuin uiton vehkeet” (tai ”sikinsokin kuin uiton vehkeet”) on suomalainen vertaus, jolla kuvataan äärimmäistä epäjärjestystä, sotkua tai sekasortoa.AlkuperäJuontaa juurensa perinteisestä tukkijoen uittotoiminnasta.Tukinuittajien eli tukkijätkien varusteet ja työkalut (kuten keksit, köydet ja faskinit) olivat usein sikinsokin veneissä, rannoilla tai kasoissa työpäivän aikana ja sen jälkeen.Uiton jäljiltä tavarat olivat usein myös märkiä, likaisia ja levällään.Esimerkkejä käytöstä”Eteisessä kengät ovat sikinsokin kuin uiton vehkeet.””Työpöytäsi näyttää aivan uiton vehkeiltä.”

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   28.8.26 13:37:03

Mä ainakin vältän AI:n käyttöä aina kun voin, eli laitan Google-haussakin hakusanan perään "-ai", ettei sitä yhteenvetoa tule. Haulla "uiton vehkeet -ai" en saanut yhtäkään hakutulosta, joka olisi vastannut aloituksen kysymykseen. AI on toki kätevä tiedonhaussa, mutta mieluummin kysyn ihmisiltä.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   28.8.26 14:34:34

D sitten kysyy ihmisiltä jotka käyttää hakukoneita, mukaanlukien AI vastaukseen. Mikä järki siinä on?

Päivämäärä:   28.8.26 18:05:18

Minulle se tekoäly kertoi juuri niistä varusteista, ja sanoi ettei sanontaa ole olemassakaan.

Päivämäärä:   28.8.26 18:10:24

” Tuntuu, että ihmisten digitaidot on koko ajan häviämään päin.”

Ja tähän perään laitoit jotain tekoälypaskaa, jonka todenperäisyydestä ei ole mitään tietoa? :D

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   28.8.26 18:14:19

,,, , tuollaista sanontaa ei ole oikeasti olemassakaan. AI ei kerro sinulle totuutta, vaan keksii jotain sinne päin. Aika huolestuttavaa, jos suhtaudut siihen lähteenä ja sitten puhut jostain digitaidoista.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.8.26 18:20:50

"Työpöytäsi näyttää aivan uiton vehkeiltä" *reps, kops*

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   28.8.26 18:51:40

Lähettäjä,,,

Päivämäärä28.8.26 14:34:34

D sitten kysyy ihmisiltä jotka käyttää hakukoneita, mukaanlukien AI vastaukseen. Mikä järki siinä on?

Moni muukaan ei käytä AI:ta, vaan saattaa jopa tietää vastauksen ihan itse. Mä en myöskään voi vaikuttaa siihen käyttävätkö muut AI:ta, ainoastaan siihen käytänkö sitä itse.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.8.26 22:26:01

Nimimerkki ,,,

Tuo tekoälyhän keksii mitä sattuu vastauksikseen. Jos kysyt toisen kerran samaa, voi tulla ihan eri vastaus. Esim. minulle vastasi:

"Sanonta ”kuin uiton vehkeet” tarkoittaa sitä, että jokin asia tai ihminen on huonossa kunnossa, risainen, väsynyt, rähjäinen tai täysin epäkuntoinen."

Niin että ne digitaidot tarkoittavat (ja en kysynyt tätä tekoälyltä) kyllä ihan jotain muuta kuin että "kysy tekoälyltä ja usko sen antama vastaus", joten sinulta ne hukassa näyttävät olevan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.8.26 08:58:50

En ole koskaan kuullut sanontaa, jossa mainittaisiin uitto ja/tai vehkeet.

Päivämäärä:   29.8.26 10:30:27

Etkö koskaan uita vehkeitäsi?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.8.26 10:33:50

Onneksi sukunimeni ei ole Uitto.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.