Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työllistyykö agrologi oikeasti?

Lähettäjä: qwe 
Päivämäärä:   27.8.26 15:26:35

Haaveilen, että hakisin 31. alkavassa korkeakoulujen yhteishaussa opiskelemaan. Eniten itseäni kiinnostaa agrologin opinnot, mutta työllistyykö sille alalle oikeasti?

Ei ole maatilaa, ei ole mitään kytköksiä maatalouteen. Hankkijalla on auki ruokinta-asiantuntijan paikka, se kuulostaa tosi mieleiseltä työltä, tosin se koulutus vain puuttuu.

Onko agrologeille oikeasti töitä?

Re: Työllistyykö agrologi oikeasti?

Lähettäjä: Hukkakaura 
Päivämäärä:   27.8.26 15:33:21

Yhtään asfalttiagrologia ei tarvita lisää. Niissä opinnoissa et todellakaan saa niin paljon tietoa ja oppia, että pystyisit oikeasti ymmärtämään jotain esim. nautojen ruokinnasta ilman aiempaa kokemusta. Alalle työllistyy muutenkin huonosti.

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   27.8.26 17:17:30

Viisi agrologia kuuluu tuttavapiiriin:

Yksi on töissä Puuilossa

Toinen tarjoaa hevosenhoitopalveluita toisen omistamalla itsehoitotallilta (eli häneltä voi ostaa omalle hevoselleen aamutallin/karsinan siivouksen/iltatallin/liikutuksen/kengityksessä avustamisen jne)

Kolmas on hevosenhoitajana ulkomailla eräällä suomalaisratsastajalla.

Kaksi on kunnalla töissä loimittajina. Toinen on erikoistunut lypsykarjaan. Toinen sitten käy milloin missäkin.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   27.8.26 17:33:49

Agrologiksi ei työllisty, ellei ole omaa maatilaa.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   27.8.26 17:40:39

Valmistuin 2021 ilman maatilataustaa ja valitsin harjoittelupaikkanikin huonosti. En ole tehnyt päivääkään alan töitä. Valtaosa luokkakavereistani jatkoi oman tilan pitämistä, joku lähti opiskelemaan jotain ympäristöasioihin liittyvää ja osa on töissä lomittajina tai karjanhoitajina. Työpaikkailmoituksia seuratessani olen ollut huomaavinani, että maatilojen talouspuolen osaajille on eniten kysyntää, joskaan niitäkään paikkoja ei ole usein auki.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.8.26 17:45:38

Loimittajina :)

Lähettäjä: o_O 
Päivämäärä:   27.8.26 19:43:39

Valtion virastoon olisin päässyt määräaikaiseen virkaan jo ennen valmistumista. Yksi pääsi suhteilla pankkiin. Muut ovat jatkaneet tilanpitoa ja suurimmasta osasta ei ole mitään havaintoa.

Lähettäjä: eikä oikeasti 
Päivämäärä:   27.8.26 20:07:18

Agrologit työllistyy vaan leikisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.26 21:04:54

Ei työllisty, ellei ole paljon käytännön kokemusta naudoista tai kasvinviljelystä. On ihan vitsi, että oppilaitokset mainostavat kovaan ääneen kuinka suuri osa agrologeista työllistyy heti - tämähän johtuu ihan siitä että suuri osa opiskelijoista ovat itse maatilayrittäjiä, jotka työllistyvät omalle tilalle.

t. Keväällä valmistunut eikä minkäänlaisia työmahdollisuuksia. Naudat ei juuri kiinnosta eikä niistä kokemusta, niin siinäpä ne vähätkin mahdollisuudet "oman alan" hommiin sitten menee.

Päivämäärä:   27.8.26 22:01:39

Aloittaja täälllä:
Juuri tälläinen mielikuva itselläkin on, että ne työllistyy joilla on oma maatila. Taidan siis siirtyä toiseen vaihtoehtoon eli tradenomiksi ja kouluttautua siinä pitkälle

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   27.8.26 22:15:48

Tradenomit eivät tällä hetkellä työllisty ja jo harkkapaikansaanti on kiven alla. Katselisin jotain muuta.

Päivämäärä:   27.8.26 22:17:53

Mitäköhän muuta sitä keksisi...

Ammatinvalintatestit on kahlattu, niistä ei mitään apua.
Pää ei riitä insinööriksi, saatika edes ihan perus sähkäriksi.
Sosiaaliala ei kiinnosta
Tekniikan ala ei kiinnosta
Eläinalalle ei työllisty
Kaupanala kiinnostaa vähän, mutta ei näköjään kannata

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   27.8.26 22:20:48

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011092542.html tuossa esim yhden tradenomiopiskelijan tarina viime vuodelta.

Päivämäärä:   27.8.26 22:25:06

Joo'o, toistan aikaisemman, mitäköhän sitä sitten keksisi...

Kiitos kuitenkin linkistä!

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   27.8.26 22:41:58

Hirveän vaikea sanoa, kun joka alalla on aloittavalla vaikeaa. Helpointa on varmaan saada ensin työpaikka alalta esim alemmissa tehtävissä ja kouluttautua työn ohella korkeammalle. Tunnen yhden kirjastonhoitajan, joka parhaillaan hankkii tradenomin papereita alaltaan, mutta ilman aiempaa osaamista + työpaikkaa voisi työllistyminen olla kiven takana, nyt saa harjoitteluistakin hyväksiluvut (ainakin monista niistä, ellei kaikista).

Sama juttu minulla, opinto-ohjelmana restonomi ja monilla aiemmilla opiskelukavereilla, jotka sai osan työharjoitteluista hyväksiluettua lähihoitajasta bioanalyytikoksi.

Opintojen rakenne on muuttunut, ilman mitään aiempaa osaamista on monella alalla todella vaikea saada töitä. Heikossa taloussuhdanteessa ei ole mahdollisuutta tuhlata tuottavan työntekijän panosta ummikon perehdyttämiseen.

Päivämäärä:   27.8.26 23:29:15

Olisipa vielä näin 29-vuotiaana mahdollista mennä tet-harjoitteluun. Voisi antaa mahdollisuuden esim. Hoiva-alalle tms.

Nyt on jopa pelottavaa hakea opiskelemaan ja sitoutua niihin jos inhoankin alaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.26 23:52:32

Ja taas ällö käänsi jutun itseensä, narsisti taitaa olla määritelmä, aloittaja ei kysynyt mitään jostain vit..n restonomeista.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   27.8.26 23:56:10

., ei kysynyt ei, vastaatko aloittajan kysymykseen, johon minä jo vastasin useammalla viestillä? Joka alalla on nyt haastavaa ja kerroin esimerkkejä, miten voi esimerkiksi päästä työhön kiinni. Millainen apu sinulla on antaa aloittajalle?

Päivämäärä:   28.8.26 00:04:13

.:

ei mua haittaa ollenkaan yleinen keskustelu koulutuksista ja työllistymisestä. Ei tullut ollenkaan se fiilis, että tässä nyt joku yrittää kääntää jutun itseensä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.26 00:05:35

>simppaa ääliötä

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   28.8.26 00:09:04

qwe, ylisviivalla on tapana pilata jokainen topic, mihin hänellä ei itsellään ole mitään annettavaa. Viimeksi tänään kananmuna-allergiaa koskeva topic.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan polun. Nyt on tosiaan oikeasti vaikeaa työllistyä oikein minnekään, niin en oikein osaa vinkatakaan mitään. Ehkä ensin kokeilisin alempaa työtehtävää ja sitten pätevöitymistä korkeakoulussa, jos mahdollista, kuten ehdotin. Kilpailu on vaan duunarialoillakin kovaa. Ymmärrän hyvin tuskan, samoja tuntemuksia olen itsekin käynyt läpi.

Päivämäärä:   28.8.26 00:18:54

Täällä tulee löytyä niin harvoin ettei tunnista tuollaisia sankareita. Kiitos vinkeistä ja tsempeistä!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.26 00:20:40

T. Ällö ei-omalla

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.8.26 01:52:26

Kaveri on agrologina tehnyt hyvää uraa viljansiemenfirmoissa, ilman maatilataustaa.

Lähettäjä: jepajee 
Päivämäärä:   28.8.26 07:23:07

Kouluttaudu agrologista vielä alan opettajaksi, niin työllistyt. Opettajille on töitä.

Lähettäjä: Riio 
Päivämäärä:   28.8.26 08:56:36

Ei kannata tuolla taustalla. Ja hei unohda ihan suosiolla myös tuo tradenomin ajatus, se on vielä jopa agrologia huonompi vaihtoehto!

Päivämäärä:   28.8.26 13:36:03

Riio:

Onko sulla perustella näitä väitteitä?

Lähettäjä: Nenu 
Päivämäärä:   28.8.26 13:41:57

Varmaan alalla kuin alalla kannattaa panostaa tosissaan verkostoitumiseen ja valita harjoittelu- ja kesätyöpaikat huolella. Jos on jo kouluun hakiessa joku ajatus siitä mihin urallaan haluaisi, niin aina vaan parempi. Tutkinto ei enää takaa automaattisesti työpaikkaa.

Päivämäärä:   28.8.26 14:18:53

Nenu:

Visio ja suunnitelma löytyy mitä haluaisin tehdä ja missä työpaikassa/työpaikoissa. Se on sitten eri asia pääseekö sinne, toki luotan omiin vuorovaikutustaitoihini ja siihen että näihin paikkoihin ei ole valtavasti tunkua

Lähettäjä: Rt 
Päivämäärä:   28.8.26 20:05:42

Mulla ei ole maatilataustaa, olen valmistunut agrologiksi parikymmentä vuotta sitten. Opiskeluaikoina lomitin nautatiloilla ja valmistumisen jälkeen olin hetken navetalla töissä. Sen jälkeen olen ollut myyntitöissä ja asiantuntijana. Hommia on aina ollut ja palkkakin nykyään ihan hyvä. Muut työkaverit ovat tällä hetkellä agronomeja. Silloin parikymmentä vuotta sitten oli varmasti helpompaa kerätä kokemusta, mutta työt maatiloilla oli parasta oppia ja auttaneet työllistymään. Tyyppinä täytyy olla tietynlainen, tilalliset eivät todellakaan päästä helpolla ja heidän kanssaan pitää tulla toimeen. Jos nyt lähtisin opiskelemaan, valitsisin ehdottomasti yrittää Viikkiin, se antaisi enemmän mahdollisuuksia. Mutta töitä on erityisesti talouspuolella, ja hankemaailmassa, sekä nykyään isoilla maatiloilla karjan tai tilanhoitajana. Uskoisin, että oikeanlainen tyyppi kyllä työllistyy, mutta eihän niitä paikkoja ihan hirveästi tunnu auki olevan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.8.26 23:56:08

Ei mikään ala ole takuu. Itse esimerkiksi lähdin opiskelemaan yliopistoon 2010 alaa, jossa oli satavarma työpaikka ja hirveä työvoimapula tulossa tulevaisuudessa. No, eiköhän sitten 2013 hallitus tehnyt päätöksen, jonka johdosta alan isoin työnantaja loppui. Samalla meni myös hirmu monta pienempää. Kun valmistuin 2014, oli työpaikan saanti käytännössä mahdotonta.

Kukaan ei voi tietää, miltä esimerkiksi tradenomien tai kenen tahansa työtilanne näyttää 3-5 vuoden päästä.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   29.8.26 01:03:20

Mites farmaseutin opinnot? Vähän hipoo terveys-/sosiaalialaa, mutta mun pari kaveria on työllistyny hyvin. Tiedä sitten mikä on todellinen työllisyystilanne.

Päivämäärä:   29.8.26 01:37:14

Farmaseutin opinnot kuulostaa siltä, että niissä tarvitaan matikkaa. Kyllähän agrologi ja tradenomi laskee myös, mutta kun laskun taustalla on itseä kiinnostava asia, se on ihan eri juttu.
Mulla on matikka, kemia ja fysiikka 5 yläasteen todistuksessa. Onneksi amiksesta pääsin 10 todistuksella ulos. Tänään viimeksi yritin kerrata nelosluokan jakolaskuja erittäin huonolla menestyksellä

Lähettäjä: Plop 
Päivämäärä:   29.8.26 02:02:53

Miten olisi ruokaan liittyvät ammatit? Ihan perus suurtalouskokeille on kyllä töitä tasaiseen tahtiin avoinna. Tai siivousala, jossa oikeasti suomea puhuvista kouluttautuneista ammattilaisista on pulaa. Sitten on kaiken maailman rändöm-vaihtoehdot, kuten vaikka jäteauton kuljettaja. Ei hassumpi duuni sekään. Metallialan yrityksissä taas itkevät jatkuvasti työvoimapulaa, ihan perus koneistaja tai muut ammatilliset tutkinnot.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   29.8.26 02:25:50

Joo ei agrologiksi, ellei sulla ole valmiuksia joko omaa tilaa pyörittää, lomittamaan tai talouspuolelle/eu-lappujen täyttöön. Tilat vähenee kovaa vauhtia, ei maatalousalalla työt ulkopuoliselle lisäänny.

Olin tulossa ehdottamaan konepuolta myös. Hitsaus, särmäys, koneistus jne? Meilläpäin ainakin monet metallipajat myös kouluttaa siihen hommaan.

Sähköautomaatiopuolen ihmisille on valtava kysyntä ja palkka hyvä, mutta se ei tainnut olla vaihtoehto.

Lähettäjä: Rimpi 
Päivämäärä:   29.8.26 11:05:53

Agrologi olen, tosi kauan sitten valmistunut. Silloinkaan ei työpaikkoja ollut paljon, ja maailma muuttunutkin niistä ajoista valtavasti. Itse työllistyin tuolloin Kotieläinjalostusyhdistykseen. Sellaista ei liene enää olemassakaan. Varsinaisen työurani tein aivan muulla alalla.
Oikeastaan tulin komppaamaan tuota metalliteollisuutta. Pari ystävääni (naisia) aloittivat sillä alalla, ja ovat pärjänneet hyvin ja saaneet vaativiakin hommia, kun firmat ovat kouluttaneet heitä eteenpäin.

Päivämäärä:   29.8.26 12:57:27

Väheksymättä duunareita, en mielellään haluaisi enää sellaiseen työhön.

Olen elämästäni 6 kesää käyttänyt siivoamalla tehtaita, toimistoja ja kaikkea siltä välillä. Ei enää ikinä, työssä ei sinänsä vikaa jos asiakas on hygieninen, mutta sillä palkalla en enää koskaan tee niitä töitä ellei ole aivan pakko.

Sama menee jäteauton kuljettajaan, niitä töitä en ole tehnyt mutta se p*skan määrä mitä joutuu käsittelemään ja saa ihan päällensäkin, ei sillä palkalla saa minua sinne.

Sähköautomaatiopuoli ja sähköpuoli yleisesti olisi aivan mahtava, kaikki sähköistyy koko ajan, sähkö ei ole katoamassa mutta sitten tullaan siihen että se vain ei ole mua varten. Olen katsonut useampina päivinä videoita opintoihin ja työhön liittyen, lainannut kirjastosta kirjoja aiheeseen liittyen ja tehnyt netissä ensimmäisen vuoden tehtäviä. En pärjäisi tällä matikkapäällä edes ensimmäisen vuoden mukana ja koska aihe ei kiinnosta sitten yhtään niin tiedän jo nyt, ettei siitä tulisi mitään. Saattaisin valmistua, päästä töihin, mutta töissä päivät kuluisi suunnitellen pakokeinoa toiseen ammattiin.

Metallialaa olen miettinyt, jotenkin vain pelkään "miesten" töitä. Ehkä se johtuu siitä, että siivoajana näillä tehtailla näki sellaista s*eksismiä ja epähygienisyyttä ettei sellaisen sekaan haluaisi mennä 8h päivässä (piipahdin vain näissä kohteissa siivoamassa)

Lisäksi tähän tulee se haaste, että kun työskentelin hevosalalla, rikoin selkäni niin ettei se kestä liian fyysistä työtä esim. hevosala. En kuitenkaan osaa täysin ennustaa millaista työtä se kestää ja mikä liike on se, että taas ollaan saikulla kolme viikkoa. Tämän vuoksi siisti sisätyö koneen ääressä olisi hyvä, ei tarvitse tehdä töitä jännittävissä työasennoissa. Voin pitää venyttelytaukoja ja tarvittaessa nostaa pöytää niin, että seison. Selkä pysyy tyytyväisenä ja palkkaa tulee.

Päivämäärä:   29.8.26 13:19:44

Kävin hyvin pintapuolisesti tutustumassa metallialaan, koneistajan koulutukseen ja CNC-koneistajan työkokemuksiin.

Ei ole minua varten. Multa tosiaan puuttuu täysin avaruudellinen hahmotuskyky, koneet ja ohjelmointi ei kiinnosta yhtään (kävin joskus kokeilemassa ohjelmistokehittäjän tutkintoa), vuorotyö on iso miinus jnejne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.