Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten suunnitella elämää kriisien..

Lähettäjä: ..keskellä? 
Päivämäärä:   27.8.26 14:13:54

Mietin aina miten ihmiset pystyvät suunnittelemaan elämiään kaikkien näiden kriisien keskellä? On urheilutavoiteitta, uratavoitteita ja jopa eläketavoitteita. Minusta tuntuu että maailma romahtaa elinaikanani ja tämän kesän jälkeen tuntuu siltä että 2030 on jo uskomaton jos se saavutetaan.

Tiedän kyllä etteivät romahdukset usein tapahdu valot päälle/valot pois mutta aina kun yritän rakentaa jotain treenisunnitelmaa uuden hevosen kanssa niin tulee semmoinen "mutta tuskin näen ensi kesää!" -fiilis.

Mistä te ammennatte sitä toivoa ja jaksamusta suunnitella vaikka ajat ovat tosi epävarmat polykriisin keskellä?

Re: Miten suunnitella elämää kriisien..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.26 14:17:49

Jos katson menneiden kriisien vaikutusta omaan elämääni niin aika pienellähän niistä on päästy. Luotan että päästään jatkossakin. Jos nyt vaikka Venäjä yhtäkkiä pommittaa paskaksi koko eteläsuomen niin sit täytyy miettiä uudestaan, mutta ei sitä nyt ihan hirveästi kannata etukäteen suunnitella.
Eli teen suunnitelmia sillä oletuksella että elämä jatkuu kuten tähänkin asti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.26 14:18:06

"Tiedän kyllä etteivät romahdukset usein tapahdu valot päälle/valot pois mutta aina kun yritän rakentaa jotain treenisunnitelmaa uuden hevosen kanssa niin tulee semmoinen "mutta tuskin näen ensi kesää!" -fiilis."

Tuo kuulostaa jo masennukselta. Ei tuossa ole mitään realistista.

Minä suunnittelen tulevaa niin, että esim. päivitetään rakennuksia kestämään pitkiä hellejaksoja, niitä kun tulee kasvavissa määrin olemaan ja tarkoitus on niistä selvitä eikä kuolla ensi kesään mennessä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.8.26 14:18:09

Se että lamaannun ei niitä tulevaisuuden kriisejä estä, että onpa sitten tullut elettyä mielekästä elämää siihen asti jos toteutuvat.

Lähettäjä: okei! 
Päivämäärä:   27.8.26 14:24:23

Mulla oli karsea ekokriisi joka helpotti kun pääsin puhumaan asiasta ilmastotutkijan kanssa. Se että joku joka näkee sen kriisin oikeasti joka päivä semmoisena kuin se on muttei siltikään usko että joku apokalypsi on vääjämätön oli aika huojentavaa. Tilanne on tietysti vakava ja päätökset aivan liian hitaita mutta tuhannet ihmiset tekee joka päivä kovasti hommia että tästäkin puskettaisiiin läpi.

Siksi äänestän, en lennä, syön kasvispainotteisesti ja olen mukana monessa järjestössä jossa tätä työtä tehdään joka ainoa päivä.

Lähettäjä: ulla 
Päivämäärä:   27.8.26 14:28:03

Tiedostat että kriisit on ihmiskunnalle normi - Euroopan vakaus ja elintaso maailmansodan jälkeen on poikkeuksia.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   27.8.26 14:44:56

Mä oon miettinyt aina sitä, miten ihmiset edes haluaa tehdä mitään pitkän ajan uratavoitteita? En mä voi tietää nuorena, millaisissa asioissa oikeasti työelämässä tulen olemaan hyvä. Olen itsekin vuosien saatossa vaihtanut työnkuvaa ja alaakin, kun olen löytänyt asioita, joista oikeasti pidän ja missä olen hyvä. Työpaikkahaastatteluissa on aina ahistanut "missä näet itsesi 5v/10v kuluttua?"-kysymykset. No en mä tiedä? Se riippuu mihin elämä vie. Yritykset pitää YT-kierroksia parin vuoden välein ja ei ketään aidosti kiinnosta sitoutua työntekijöihin. Ennen sai työntekijä kultakellon kun oli 50v firmassa. Nyt pitäis antaa kultakello työnantajalle, joka pitää sut edes sen 5v.

Olenkin itse sitä mieltä että nykyisin pitää olla enemmänkin joustava sopeutumaan tilanteisiin. Ja sellaiset pärjää, jotka ei edes kuvittele tietävänsä omaa urapolkuaan.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   27.8.26 14:50:56

Ja tää siis liittyi kriiseihin siten, että me ei oikeasti tiedetä mitä tulee tapahtumaan. Miten voi siis edes uraa suunnitella? Ei välttämättä mitenkään. Parasta on vaan, kun yrittää pitää oman mielen joustavana ja nähdä mahdollisuksia, kun muut näkevät uhkia.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.8.26 15:34:04

Kun henkilökohtaiset, oikeasti näihin asioihin vaikuttavat kriissit osuvat kohdalle niin ei ole aikaa ja energiaa tai oikeasti edes kiinnostusta murehtia maailmanlaajuisten kriisien vaikutusta omaan elämään. Jokainen päivä on omanlaisensa taistelu ja ajan kanssa oppii olemaan murehtimatta liikaa tai ainakaan niistä täysin ulkopuolisista asioista mihin ei pysty itse vaikuttamaan. Kokeile ;-)

Lähettäjä: Keskusteluapua 
Päivämäärä:   27.8.26 15:37:49

Terapiaan aloittaja, ihan siis kaikella välittämisellä ja ihan tosissaan sanottuna.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   27.8.26 15:53:31

Mä en jaksa tuollaisia miettiä. Ainoa mikä vähän mietityttää on se, että pysyykö työpaikka eläkkeelle saakka. Sinne on nyt 7 vuotta. Sitäkään en joka päivä ajattele. Turha tuhlata aikaa asioille joille ei itse voi mitään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.26 16:07:18

Kai se on elämää ja kasvua, että oppii vaan sietämään ja toisaalta myös sulkemaan pois mielestään asioita. Esim. mun piti lopettaa uutisten lukeminen kun Ukrainan sota alkoi, ne aiheutti niin paljon ahdistusta.
Noin yleisesti ottaen ja järjellä ajatellen, on turha miettiä asioita joille ei itse mitään voi. Ja sitten kun alkaa olla ikää, voi jo katsoa taaksepäin ja miettiä mistä kaikesta on selvinnyt.
Ehkä paras neuvo jonka olen kuullut, on se, että jos olet tulevaisuudesta ahdistuva ihminen, älä tee lapsia. Koska se moninkertaistaa sen ahdistuksen, kun oman ahdistuksen päälle vielä ahdistaa se lapsen tulevaisuuskin.
Toisaalta, vaikka tietäisit kuolevasi huomenna, istuta tänään se omenapuu.

Lähettäjä: sanos muuta 
Päivämäärä:   27.8.26 16:21:18

Tästä just puhuttiin miehen kanssa aamulla. Yhtä aikaa pitää tehdä suunnitelmia auton hankinnasta ja työpaikan vaihdoista ja muista käytännön asioista ja samalla miettiä mitä tarvikkeita tarvitsee hankkia selviytymispakettiin ja miten pitää täydentää kodin varmuusvarastoja. Akkuja ainakin pitää ostaa lisää.

Yhtä aikaa upeaa arkea ja unelmien toteuttamista ja valmistautumista kolmanteen maailmansotaan. Tätähän tämä on.

Onneksi mies lupasi viedä mut ampumaradalle pikapuoliin, aseen käsittely pitää ottaa haltuun vielä kun ehtii treenata.

Olennaista on että varautuu ja toimii, eikä jää vellomaan siinä ahdistuksessa. Jos miettii mistä voi aloittaa niin 72h ohjeistukset on tärkeä käydä läpi. Sitten tietää että oma koti on edes jotenkin suojassa muutaman vuorokauden ajan kun homma leviää käsiin. Päivitä ensiaputaidot. Paranna yleiskuntoa. Jos pystyt, käy lääkärissä ja hommaa hyvät varastot tarvitsemiasi lääkkeitä. Ihan nyt vaan muutamia pointteja.

Uskon, että koko loppuelämäni tulee olemaan tätä tasapainottelua. Koko ajan oltava valmius sotatilan kokoiseen kriisiin. Samalla toteutan omia haaveitani ja elän täyttä elämää.

Lähettäjä: Sunshine 
Päivämäärä:   27.8.26 16:36:32

Olisiko se sitten aloittaja muka sinulle parempi, että odottelet koko elämäsi mahdollista huomisen tuhoa ja jätät peloissasi elämäsi elämättä ja ilot kokematta? Ikinä ei voi tietää oletko huomenna elossa, sellaista se elämä vaan on, ala siis vaan luoda tästä ajastasi tällä pallolla sinulle mahdollisimman mieluista. Jos aina vaan pelkää pahinta ja antaa sen rajoittaa elämää noin, niin se on se ihan kaikista varmin tapa pilata elämänsä. Ei täällä kukaan saa kuin tämän yhden reissun, ota siitä ilo irti nyt kun voit. Aloita vaikka pistämällä uutiset kiinni ja lähtemällä kävelylle ulos. Äläkä hei epäröi hakeutumista ammattilaiselle juttelemaan, jos tuo kokemasi ahdistus ei hellitä.

Päivämäärä:   27.8.26 16:45:05

Kuten Dr. Goodallkin totesi: ”The greatest danger to our future is apathy” eli tulevaisuutemme suurin uhka on epätoivosta seuraava apatia. Vaikka kaikki ei ole omissa käsissä, niin pyri välttämään epätoivo tekemällä omassa elinpiirissäsi toivoa luovia tekoja ja päätöksiä.

Päivämäärä:   27.8.26 16:50:56

Aloittaja kuulostaa että sulla on akuutti mielenterveyden kriisi. Ei me muut ajatella noin. Ei maailma ole mihinkään romahtamassa. Nyt ei ole yhtään sen isompaa kriisiä kuin sata vuotta sitten tai 200 vuotta sitten tai vaikka keskiajalla. Päinvastoin globaali hyvinvointi on ennennäkemättömän korkea. Soita terveyskeskukseen ja varaa aika, olisi hyvä keskustella läpi onko sulla terveydessä jotain sellaisia haasteita jotka rasittaisi myös mieltä. Ja mielenterveyshoitajalle voi mennä juttelemaan, se auttaa kun saat keskustella ihmisen kanssa joka on hyvinvoiva ja joka ei oireile.

Lähettäjä: 12345 
Päivämäärä:   27.8.26 16:52:07

^ olen samaa mieltä että elintaso on korkeampi kuin koskaan mutta eikö ihan ilmastotieteilijät varoita yhteiskunnan romahdusvaarasta jos mitään ei tehdä?

Päivämäärä:   27.8.26 16:54:45

”Aloittaja kuulostaa että sulla on akuutti mielenterveyden kriisi. Ei me muut ajatella noin.”

Millä meriitillä sä puhut meidän kaikkien muiden puolesta? Ymmärrän aloittajan murheen ja mulla on tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, joita huolettaa tämä monikriisien aika ja se millaisen pallon jätämme jälkipolville. Paras lääke tähän on toimia omien voimavarojen mukaan paremman tulevaisuuden puolesta. Toki tuttavissa on myös kaltaisiasi, joita nämä asiat eivät kiinnosta, mutta älä puhu kaikkien suulla.

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   27.8.26 16:56:20

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.8.26 16:50:56

Aloittaja kuulostaa että sulla on akuutti mielenterveyden kriisi. Ei me muut ajatella noin. Ei maailma ole mihinkään romahtamassa. Nyt ei ole yhtään sen isompaa kriisiä kuin sata vuotta sitten tai 200 vuotta sitten tai vaikka keskiajalla. Päinvastoin globaali hyvinvointi on ennennäkemättömän korkea. Soita terveyskeskukseen ja varaa aika, olisi hyvä keskustella läpi onko sulla terveydessä jotain sellaisia haasteita jotka rasittaisi myös mieltä. Ja mielenterveyshoitajalle voi mennä juttelemaan, se auttaa kun saat keskustella ihmisen kanssa joka on hyvinvoiva ja joka ei oireile.

Tämä. Et aloittaja ole ihan nyt terve. Mutta ei hätää, apua saa. Lupaan sinulle, että asiat helpottaa ja alkaa näyttää valoisammalta, kunhan otat vähän nyt apua vastaan.

Lähettäjä: Tuota noin 
Päivämäärä:   27.8.26 17:07:04

Itseasiassa aika moni on huolissaan asioiden nykytilasta. Suomea ajetaan alas joka tavalla ja konkurssiuutisia kuulee joka päivä.
Itse ajattelen, että näille asioille en voi mitään. Itselläkin erinäisiä ongelmia ja huolia ihan omassa pikku ympyrässäni. Toisaalta kun ajattelee, että ihmiskunta on selvinnyt kaikenmaailman ruttovuosistakin kun ihmisiä vain kuoli kyläkaupalla ilman, että kukaan tiesi syytä. Ja siltikään kaikki henkiin jääneet eivät masentuneet tai seonneet.

Päivämäärä:   27.8.26 17:48:10

Mielenkiintoisia kommentteja täällä. Nyt kun mietin, niin KAIKKI mun tuntemat ihmiset ajattelee niinkuin minäkin. Ehkä se on täällä maaseudulla yleisempää? Ihan avoimesti puhutaan suunnitelmista, että kuka nyt minnekin on menossa, maanpuolustuskurssille tai eräilykoulutukseen jne. Vertaillaan valmiustasoa, varmistellaan että naapurustossa on kaikki kasassa.

Mulle tulee nyt vähän yllätyksenä se, että on olemassa ihmisiä jotka EIVÄT aktiivisesti mieti omaa kriisivalmiuttaan nykyisessä maailmantilanteessa.

Ei siitä omaa toimintakykyä pidä menettää, eikä saakaan, koska lamaantuneena ei pysty tekemään yhtään mitään. Mutta tosi outoa, jos ei yhtään suunnittele tai pohdi näitä asioita. Kun ei tämä tästä ole yhtään helpommaksi muuttumassa lähimmän 50 vuoden aikana.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.8.26 18:17:53

Aloittaja: on helppo käyttää kriisejä tekosyynä passiivisuudelle. Muista, että saatat hyvinkin elää vielä 95-vuotiaaksi ja sen riskin tunnistaen on tarpeen toimia tänään, jotta loppuelämä ei olisi varmuudella tarpeettoman kamala. On ihan sama mihin kriisiin koet tarpeelliseksi valmistautua, joudut elämään itsesi ja valintojesi kanssa riippumatta siitä tuliko mitään kriisiä koskaan.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   27.8.26 18:18:22

Ajattelen, että maailmassa ja Suomessa on ennenkin ollut vaikeita aikoja, ja silti ihmiset ovat niistä selvinneet. Eivät kaikki tietenkään, mutta jokainen kuolee joskus. Ei sitä kannata etukäteen murehtia, tuleeko oma kuolema jonkun isomman kriisin yhteydessä, onnettomuudessa, syöpään, sydänkohtaukseen vai vanhuuteen.

Ihmiset ovat täällä Suomessa selvinneet mm. Venäjän sortokausista, nälkävuosista, kulkutaudeista ja monista eri sodista. Tuskin mitään näitä pahempaa on tulevaisuudessakaan luvassa. Ilmastonmuutos toki ahdistaa, mutta tuskinpa meidän elinaikana mitään kovin radikaalia ehtii tapahtumaan sillä saralla.

Lähettäjä: 12345 
Päivämäärä:   27.8.26 18:23:19

Tutkijat ennustaa 3 asteen lämpenemistä ennen vuotta 2050. Se on apokalyptinen ennustus.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.26 18:23:50

"Millä meriitillä sä puhut meidän kaikkien muiden puolesta? Ymmärrän aloittajan murheen ja mulla on tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, joita huolettaa tämä monikriisien aika ja se millaisen pallon jätämme jälkipolville. Paras lääke tähän on toimia omien voimavarojen mukaan paremman tulevaisuuden puolesta. Toki tuttavissa on myös kaltaisiasi, joita nämä asiat eivät kiinnosta, mutta älä puhu kaikkien suulla."

Aloittaja kuvailee olevansa niin lamaantunut, ettei saa suunniteltua mitään koska tuntee kuolevansa vuoden sisällä. Siltäkö sinusta ja tuttavapiiristäsikin tuntuu?

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   27.8.26 18:25:02

"Mielenkiintoisia kommentteja täällä. Nyt kun mietin, niin KAIKKI mun tuntemat ihmiset ajattelee niinkuin minäkin. Ehkä se on täällä maaseudulla yleisempää? Ihan avoimesti puhutaan suunnitelmista, että kuka nyt minnekin on menossa, maanpuolustuskurssille tai eräilykoulutukseen jne. Vertaillaan valmiustasoa, varmistellaan että naapurustossa on kaikki kasassa."

Minä taas en tunne ketään, joka ajattelisi tällaisia asioita, tai olisi ainakaan puhunut niistä. Itse olen varautunut siten, että mulla on talossa takka, jolla pystyy lämmittämään ja pihalla kaasugrilli sivukeittimellä, jolla voi tehdä ruokaa, jos sähköt menevät. Löytyy myös patterilamppuja ja patteriradio. Kotivaraa voisi vähän parantaa, mutta esimerkiksi pullovettä on jonkin verran varastossa.

Lähettäjä: H2 
Päivämäärä:   27.8.26 18:29:45

Ilmastokriisi ja yhteiskunnan romahtaminen on kaksi ihan eri asiaa.
Ilmastosta ajattelen itse niin että maapallon ilmasto on aina muuttunut, jos se nyt tällä kertaa sitten tulee vähän nopeammin ihmisen vuoksi niin siinäpähän tulee sitten.

Yhteiskunnan eli rahakoneiston romahtamista ei tule tapahtumaan, ei se eliittikään hyötyisi mitään siitä jos ei enää ole toimijoita tuottamaan heille luksusta ja köyhiä mitä kyykyttää ;)

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   27.8.26 18:41:37

Totta kai varmaan suurin osa meistä miettii olemassa olevia ja tulevia kriisejä, mutta ne ajatukset eivät ole mitenkään hallitsevia eivätkä estä elämästä normaalia elämää.
Varautuminen 72 tuntiin ilman sähköä ja vettä on mielestäni vain ihan normaalia toimintaa myös täällä pk-seudulla, ei tästä ole pitkä aika kun oli parin päivän sähkökatko. Omalla kohdallani on normaalia, että taloudessa on ruokaa eläimille ja minulle ainakin kuukaudeksi, vettäkin on, talo lämpiää puulla ja pihassa on vanha ulkohuussi, senkin voi ottaa käyttöön jos tilanne sitä vaatii.
Ampumaan en missään tapauksessa halua opetella, niin kuin tuolla ylempänä joku mainitsi, eikä tämä varautuminen elämään ilman vettä, sähköä ja kauppaa syö voimavarojani

Päivämäärä:   27.8.26 18:51:09

"Mielenkiintoisia kommentteja täällä. Nyt kun mietin, niin KAIKKI mun tuntemat ihmiset ajattelee niinkuin minäkin. Ehkä se on täällä maaseudulla yleisempää? Ihan avoimesti puhutaan suunnitelmista, että kuka nyt minnekin on menossa, maanpuolustuskurssille tai eräilykoulutukseen jne. Vertaillaan valmiustasoa, varmistellaan että naapurustossa on kaikki kasassa."

Maaseudun asukki minäkin, mutta en ole kuullut KENENKÄÄN puhuvan tuollaisia. Elämä jatkuu kuten ennenkin.

Päivämäärä:   27.8.26 19:02:46

"Aloittaja kuvailee olevansa niin lamaantunut, ettei saa suunniteltua mitään koska tuntee kuolevansa vuoden sisällä. Siltäkö sinusta ja tuttavapiiristäsikin tuntuu?"

En kyllä tulkitse aloittajan kirjoitusta noin dramaattisesti. Hänellä on tavoitteita aina eläkkeelle saakka, vaikka välillä iskeekin suunnitelmia rakentaessa epävarma fiilis. Ihan normaalia sivistyneen ihmisen epäröintiä suurten mullistusten ajassa.

Se, että ei usko esimerkiksi ilmaston lämpenemisen vaikuttavan vielä omana elinaikana on silkkaa sivistymättömyyttä tai tosiasioiden kieltämistä. Euroopassa ja monella muullakin mantereella on ollut mittaushistorian korkeimpia lämpötiloja tänä kesänä. Lämpötrendi on muutenkin kiistatta kasvava. Euroopan helteet ovat vieneet ihmishenkiä, maastopalot tuhonneet kotien ohella luontoa ja tämän kesän kuivuus tulee vaikuttamaan ensi talvena meilläkin esimerkiksi hedelmäosastoihin. Epäonnistuneiden satojen vuoksi Euroopassa on jo paikoin jouduttu ottamaan tuotantoeläimille käyttöön hätävaraa talvirehusta. Nyt viimeisimpänä uutisena jäätikköjen sulaminen johti massiiviseen tulvaan Nepalissa. El Ninosta povataan mittaushistorian voimakkainta, mikä tulee vaikuttamaan radikaalisti monin paikoin mm. sademääriin ja lämpötiloihin ja niiden kautta esimerkiksi ruuantuotantoon.

Kyse ei ole siitä, että selviääkö maapallo tai edes ihminen. Silläkään ei ole väliä aiheuttaako ihmistoiminta lämpenemistä vai ei, vaikka tutkijoilla onkin ihmisen vaikutuksesta laaja konsensus. Kyse on siitä, että nykymuotoiset ihmisyhteiskunnat (ruoantuotanto, tulvasuojelu yms.) ovat rakentuneet ilmaston ja ympäröivän luonnon osalta suhteellisen vakaissa oloissa, jotka muuttuvat nyt erittäin nopeasti. Meidän pitäisi tehdä kaikkemme muutoksien mukana pysymiseksi ja mieluusti vielä hidastaa niitä, jotta saamme lisää aikaa sopeutua tulevaan.

Maapallo selviää varmasti ja luultavasti myös osa ihmisistä. Normaalilla empatialla varustettu ja sivistynet ihminen ymmärtää, että ilmaston lämpeneminen ja luontokato tulevat aiheuttamaan tulevina vuosikymmeninä käsittämättömän määrän kärsimystä, jos niihin ei suhtauduta vakavasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.26 19:04:25

" aina kun yritän rakentaa jotain treenisunnitelmaa uuden hevosen kanssa niin tulee semmoinen "mutta tuskin näen ensi kesää!" -fiilis. "

Mitä sitten jos et näe? Voit senkin ajan ensi kesään asti joko repiä hiuksia bunkkerissa tai sitten treenata hevostasi. Kumpi on kivempi? Kuolleena toteutumattomat suunnitelmat ei haittaa.

Lähettäjä: Battery 
Päivämäärä:   27.8.26 19:20:02

Päivämäärä: 27.8.26 18:51:09

Maaseudun asukki minäkin, mutta en ole kuullut KENENKÄÄN puhuvan tuollaisia. Elämä jatkuu kuten ennenkin.

Enkä minä, vaikka asun siis todellakin maaseudun syvässä ytimessä ja tunnen todella paljon porukkaa.

Päivämäärä:   27.8.26 20:50:48

Enkä minä, vaikka asun siis todellakin maaseudun syvässä ytimessä ja tunnen todella paljon porukkaa.

....

Jännä homma, kun se on nimenomaan maatalous mihin ne kriisit eniten vaikuttaa. Jo pelkästään lannoitteiden saatavuus on sellainen asia, minkä pitäisi mietityttää kaikkia jotka on mitenkään ruuantuotannon kanssa tekemisissä. Viljelysuunnitelmat pitäisi olla jo nyt sillä mallilla että typpeä tulisi muualtakin kuin tehtaan säkistä.

Mutta en ala tästä sen kummemmin vänkäämään. Ymmärrän aloittajaa täysin ja tunnistan nuo ajatukset. Viimeksi mietin että viitsinkö ottaa uutta koiraa enää kun koiran ruokinta kriisiolosuhteissa voi olla hankalaa. Mutta en sitten antanut epätoivolle periksi ja kenneleihin otettu yhteyttä.

Nämähän siis kaikki kytkeytyvät yhteen, ilmastonmuutos, sodan uhka, muu yhteiskunnallinen muutos, mitä myös romahduksena voi kuvailla. Jos ei muuta niin nyt olisi hyvä hetki päivittää elämäntaitoja muuhunkin kuin einesten ostamiseen lähikaupasta.

Paitsi eihän sitä tarvii kun lallatilaa aina ennenkin on selvitty eikä mitään hätää ole ja turha stressata mistään.

Lähettäjä: Juupas Eipäs 
Päivämäärä:   27.8.26 21:00:48

Tunnistan aloittaja ajatuksesi mutta aikajanasi on vähän kiireisempi kuin minulla, mitä olen lukenut asiantuntijoiden mielipiteitä niin 2040-2050 on se kriittisin ikkuna että selvitäänkö vai ei. Tai siis nykyinen yhteiskuntarakenne, ihmisen sukupuuttoa ei tunnu kukaan povaavan.

Toisaalta uskon että geotekniikka otetaan hätäpäin viilentämään tätä palloa ja sehän se tuo sitten omat ongelmansa.

Toisaalta ehkä meidät pakotetaan palaamaan sota-ajan talouteen jossa valtio pistää paukut torjuntaan ja jakaa kansalle pottuja. Loppuisipa lomalennot.

No, en jaksa enää murehtia asiaa, teen minkä pystyn mutta voin kuolla auton alle vaikka huomenna.

Lähettäjä: Elämän ihme 
Päivämäärä:   27.8.26 21:13:59

On eri asia varautua mahdollisiin häiriötilanteisiin, kuin ajatella, että maailmanloppu tulee. Ei tule. Menneinä vuosikymmeninä on ennustettu maailmanloppua milloin mistäkin asiasta, ja ei sitä ole tullut. Toki maailma muuttuu, mutta se on eri asia. Jaksan aina jotenkin hämmästyä, että oikeasti on ihmisiä, jotka ajatellevat maailman loppuvan..

Noh miten suunnitella elämää? Laita some, netti ja uutiset kiinni. Huomaat kummasti, että aurinko paistaa ja elämä on aika kivaa ja maailman loppua ei tulekaan, vaikka uutiset sitä povaavat. Tämä on erittäin tärkeää. Parantaa kummasti elämän laatua ja fiilistä. Tunnista ja keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa. Et voi vaikuttaa muiden maiden asioihin mitenkään (sotiin, nälänhätiin, päästöihin taikka muuhun, tämä on tärkeä tiedostaa!! Meille uskotellaan, että voimme vaikuttaa, mutta emme voi, lopeta siis näiden asioiden stressaaminen, kun niille et mahda yhtään mitään), ja tee mielestäsi tulevaisuuden kannalta hyviä ratkaisuja omassa elämässäsi sekä lähiympäristössäsi. Näihin voit vaikuttaa. Sitten, mitä se hyödyttää masentua ja olla elämättä tätä aikaa parhaalla mahdollisella tavalla, vaikka kauhuskenaariot toteutuisivatkin? Kannattaahan tästä jäljellä olevasta ajasta tehdä mahdollisimman mielekästä. Tee kiitollisuusharjoituksia. Aina on asioita, joista voi olla kiitollinen. Lisäksi kaikki kuolevat joskus. Sama kai se on missä ja mihin kuolee. Joten turha sinällään murehtia asiaa, joka väistämättä joskus kuitenkin tapahtuu, kaikille. Lisäksi elämme ihmiskunnan vaurainta aikaa. Maailmassa on vähemmän sotia, sairauksina, nälänhätää ja absoluuttista köyhyyttä, kuin koskaan aiemmin. Tämäkin on hyvä tiedostaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   27.8.26 21:28:23

Ihan turhaa tuhlata energiaansa asioihin, joihin et voi vaikuttaa ja murehtia niitä. Keskity asioihin, jotka tuovat iloa ja joihin voit vaikuttaa. Jos jokin asia elämässäsi ei ole kunnossa, ala työstää sitä. Kukaan ei sitä puolestasi tee.

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   27.8.26 21:36:20

"Jännä homma, kun se on nimenomaan maatalous mihin ne kriisit eniten vaikuttaa. Jo pelkästään lannoitteiden saatavuus on sellainen asia, minkä pitäisi mietityttää kaikkia jotka on mitenkään ruuantuotannon kanssa tekemisissä. Viljelysuunnitelmat pitäisi olla jo nyt sillä mallilla että typpeä tulisi muualtakin kuin tehtaan säkistä."

Jännä, kun mun mielestä kriisien pitäis vaikuttaa eniten niihin, joilla ei ole mahdollisuutta/taitoa tuottaa omaa ruokaansa. Itse olen varautunut ostamalla talon, joka on mahdollista lämmittää puilla ja myös ruoan voi valmistaa hellalla ja leivinuunissa. Tonttia sen verran, että riittää omavaraisviljelyyn. Näin on suurimmalla osalla täällä maaseudulla, mutta ei siitä kukaan mitään numeroa tee, vanhemmilla ihmisillä se on vielä verissä. Itse välillä koitan puolustella myös lemmikkihevosten pitoa sillä, että tarvittaessa ne voidaan valjastaa töihin ja kulkuneuvoiksi sekä tuottavat lannoitetta, lopuksi ne voi vielä itse syödä tai myydä lihan :D

Jos täällä toimisi puhdas kapitalisimi, niin rajojen sulkeuduttua ruuan hinnan pitäisi pompata pilviin ja viljelijät saisivat kunnon hinnan tuotteistaan, vaikka sadot pienenisivät. Oletan kuitenkin, että todellisuudessa siirryttäisiin vähän tai aika lailla sosialistisempaan suuntaan, kuten edellisten sotienkin aikaan.

Päivämäärä:   27.8.26 21:47:54

”Et voi vaikuttaa muiden maiden asioihin mitenkään (sotiin, nälänhätiin, päästöihin taikka muuhun, tämä on tärkeä tiedostaa!! Meille uskotellaan, että voimme vaikuttaa, mutta emme voi, lopeta siis näiden asioiden stressaaminen, kun niille et mahda yhtään mitään), ja tee mielestäsi tulevaisuuden kannalta hyviä ratkaisuja omassa elämässäsi sekä lähiympäristössäsi. Näihin voit vaikuttaa.”

Kaikkeen ei toki voi vaikuttaa, mutta moneen voi vaikuttaa kulutusvalinnoillaan ja äänestymiskäyttäytymisellään. Suosittelen ihan jokaista kehittämään systeemistä ajatteluaan, niin erilaisten asioiden keskinäisriippuvuudet ja myös oman toiminnan vaikutukset alkavat tulla näkyviksi. Onneksi systeemiajattelua opetetaan nykyään jo ainakin monissa korkeakouluopinnoissa - luultavasti jollain tasolla jo peruskoulussa ja toisella asteella.

”Jännä, kun mun mielestä kriisien pitäis vaikuttaa eniten niihin, joilla ei ole mahdollisuutta/taitoa tuottaa omaa ruokaansa. Itse olen varautunut ostamalla talon, joka on mahdollista lämmittää puilla ja myös ruoan voi valmistaa hellalla ja leivinuunissa. Tonttia sen verran, että riittää omavaraisviljelyyn.”

Olet ihan oikeassa sen suhteen, että haavoittuvimpia ovat ne, joilla ei ole taitoa tai mahdollisuuksia minkäänlaiseen omavaraisuuteen. Toisaalta oletko miettinyt niin pitkälle, että millä pidät maaperän viljavana pitkällä tähtäimellä, jos lannoitteita ei ole saatavilla ja kotieläintenkin rehuntuotannossa on paljon tuontiriippuvuutta (lannoitteet, kasvinsuojeluaineet, polttoaineet jne.)?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   27.8.26 21:56:18

Ei ne kriisit ratkea kotona niitä murehtimalla. Parhaiten asioihin voi vaikuttaa olemalla itse aktiivinen. Kouluttautumalla, tekemällä töitä, maksamalla veroja, äänestämällä...

Lähettäjä: Ytm 
Päivämäärä:   27.8.26 22:52:23

"Lähettäjä.

Päivämäärä27.8.26 21:47:54

”Et voi vaikuttaa muiden maiden asioihin mitenkään (sotiin, nälänhätiin, päästöihin taikka muuhun, tämä on tärkeä tiedostaa!! Meille uskotellaan, että voimme vaikuttaa, mutta emme voi, lopeta siis näiden asioiden stressaaminen, kun niille et mahda yhtään mitään), ja tee mielestäsi tulevaisuuden kannalta hyviä ratkaisuja omassa elämässäsi sekä lähiympäristössäsi. Näihin voit vaikuttaa.”

Kaikkeen ei toki voi vaikuttaa, mutta moneen voi vaikuttaa kulutusvalinnoillaan ja äänestymiskäyttäytymisellään. Suosittelen ihan jokaista kehittämään systeemistä ajatteluaan, niin erilaisten asioiden keskinäisriippuvuudet ja myös oman toiminnan vaikutukset alkavat tulla näkyviksi. Onneksi systeemiajattelua opetetaan nykyään jo ainakin monissa korkeakouluopinnoissa - luultavasti jollain tasolla jo peruskoulussa ja toisella asteella."

Ei pysty. Tämä on harha mitä ihmisille opetetaan. Nimenomaan tämä aiheuttaa ahdistusta, kun ei vaikutuksia näy eikä pysty vaikuttamaan, vaikka sitä valheellisesti toitetaan.

Päivämäärä:   27.8.26 23:36:15

”Ei pysty. Tämä on harha mitä ihmisille opetetaan. Nimenomaan tämä aiheuttaa ahdistusta, kun ei vaikutuksia näy eikä pysty vaikuttamaan, vaikka sitä valheellisesti toitetaan.”

Ja mihinköhän nojaat tämän väitteen? Samalla logiikalla esimerkiksi talouskaan ei ole millään tavalla ihmisten käsissä?

Päivämäärä:   28.8.26 00:30:51

Tuommoinen huolestuneisuus kertoo siitä, että lienet päässyt tähän saakka elämää melko vähällä ja se on ihanaa. Vastoinkäymiset ja kriisit kasvattaa resilienssiä, kun terveitäkin läheisiä kuolee aivan yhtäkkiä, oppii siihen, ettei elämää voi liiaksi ennustaa. Aina voi sattua jotain, mutta se on sitä elämää. Niin kauan suunnitellaan ja tehdään kun voi, kuka vaan meistä voi vaikka huomenna kuolla, joten kyllä niitä päätöksiä vaan kannattaa tehdä ja elämää elää jo tänään.

Päivämäärä:   28.8.26 07:09:16

Jännä, kun mun mielestä kriisien pitäis vaikuttaa eniten niihin, joilla ei ole mahdollisuutta/taitoa tuottaa omaa ruokaansa. Itse olen varautunut ostamalla talon, joka on mahdollista lämmittää puilla ja myös ruoan voi valmistaa hellalla ja leivinuunissa. Tonttia sen verran, että riittää omavaraisviljelyyn. Näin on suurimmalla osalla täällä maaseudulla, mutta ei siitä kukaan mitään numeroa tee, vanhemmilla ihmisillä se on vielä verissä. Itse välillä koitan puolustella myös lemmikkihevosten pitoa sillä, että tarvittaessa ne voidaan valjastaa töihin ja kulkuneuvoiksi sekä tuottavat lannoitetta, lopuksi ne voi vielä itse syödä tai myydä lihan :D

....

Tätä mä just tarkoitan. Maalla asuvilla on se suurin vastuu, että järjestetään ruokaa myös muille. Joten sen takia mua ihmetyttää jos kerran joku asuu maalla eikä ole sekuntiakaan miettinyt, miten maailmantilanteen kiristyminen vaikuttaa oman maatilan toimintaan. Kun jo pelkästään polttoaineiden saatavuus vaikuttaa siihen, saako traktorin liikkeelle vai ei. Just nimenomaan maalla ei voi elää niin että ollaan laput silmillä ja kuvitellaan ettei ilmastonmuutos tai sota vaikuttaisi omaan arkeen mitenkään.

Toisaalta oletko miettinyt niin pitkälle, että millä pidät maaperän viljavana pitkällä tähtäimellä, jos lannoitteita ei ole saatavilla ja kotieläintenkin rehuntuotannossa on paljon tuontiriippuvuutta (lannoitteet, kasvinsuojeluaineet, polttoaineet jne.)?

.....

Tämä juuri. Juuri tästä syystä pitäisi olla nyt hereillä ja tehdä niitä valmisteluja. Esim typpiomavaraisuuden nostaminen vaatii useamman vuoden aikaa.

Tämän ketjun aloittaja on huolessaan ihan oikeilla jäljillä mutta se oma toimintakyky pitäisi kuitenkin löytyä, niin että pystyy järjestämään elämäänsä kriisiolosuhteita varten.

Itse en pysty käsittämään sitä että on ilmeisesti olemassa ihmisiä jotka eivät heräile öisin painajaisiin ohjusiskuista ja muusta vastaavasta. Sotaa kuitenkin käydään jo ihan Helsingin edustalla.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   28.8.26 08:43:23

” Itse en pysty käsittämään sitä että on ilmeisesti olemassa ihmisiä jotka eivät heräile öisin painajaisiin ohjusiskuista ja muusta vastaavasta. Sotaa kuitenkin käydään jo ihan Helsingin edustalla.”

Tuollainen ei oikeasti ole enää normaalia!
On eri asia olla vähän huolissaan asiasta, kuin olla niin ahdistunut asiasta, että heräilee painajaisiin ja antaa huolen rajoittaa omaa elämää voimakkaasti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.8.26 08:56:26

"Maalla asuvilla on se suurin vastuu, että järjestetään ruokaa myös muille"

Ei meillä ole siihen minkäänlaista vastuuta. Te kaupunkilaiset vaan luulottelette, että kyllä ne maalaiset hoitaa. Jos kriisi oikeasti iskee, niin te kuolette nälkään. Maalaiset pitävät ensisijaisesti huolen itsestään, perheestään ja omasta lähiympäristöstään - tarvittaessa vaikka asein. Jos ylijäämää jostain syystä jää, sitä voidaan harkiten myydä ulos, mutta mitään velvoitetta siihen ei ole.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.26 08:56:26

"Toisaalta oletko miettinyt niin pitkälle, että millä pidät maaperän viljavana pitkällä tähtäimellä, jos lannoitteita ei ole saatavilla ja kotieläintenkin rehuntuotannossa on paljon tuontiriippuvuutta (lannoitteet, kasvinsuojeluaineet, polttoaineet jne.)?"

Omakiertoinen (kate)luomuviljely. Voin suositella, meillä on korkea omavaraisuusaste vuosittaisten syömisten suhteen, tiettyjä tärkeitä tuotteita vaihdetaan neljän naapurin kanssa, kaupasta ostettavaa jää huomattavan vähän. Samalla tällä on positiivinen luontovaikutus, elintarvikkeita ei kuljetella tai pakata, satoa pyritään tuottamaan maan kuntoa ja luonnon monimuotoisuutta parantamalla ja kunnioittamalla. Monivuotisia kasveja suositaan, on omaa siementuotantoa, kasvatetaan myös lannoite- ja maanparannuskasveja, kompostoidaan aktiivisesti, varastoidaan sadevettä ja optimoidaan kasvien kastelua. Kasvatettavia lajeja ja lajikkeita on todella laaja valikoima, koska vuodet eivät ole keskenään samanlaisia, eikä aina kaikki menesty, mutta useat lajit menestyy joka vuosi yli kaikkien odotusten. Tähän päälle pienriistan metsästys ja kalastus sekä luonnonmarjojen, sienien ja villivihannesten keräily.

Itselle varautuminen tuo selkeyttä ja mielenrauhaa. Maailma on murroksessa, mutta en murehdi etukäteen vaan teen sen mitä osaan, joka kiinnostaa ja on omien arvojeni mukaista ja josta on hyötyä. Tärkeimpänä koen kuitenkin sen, että saan elää ja varautua yhdessä tärkeimpien läheisten ihmisteni kanssa, löytää ja elää ilon aiheita arjesta, nauraa ja nauttia.

Päivämäärä:   28.8.26 09:44:45

Jos jää pelkkiä potentiaalisia uhkia puimaan, niin tuskin sitten voikaan elää. Sodan ja ekokatastrofin lisäksi voit jäädä työttömäksi, sairastua syöpään tai vaan kuolla onnettomuudessa.

Mutta toi, jos olet nuori ja terve ja päässä pyörii että et näe ensi kesää, ei ole normaalia. Ehkä jossakin kannattas käydä puhumassa. Todennäköisesti näet ensi kesän ja kymmeniä muitakin.

Päivämäärä:   28.8.26 10:40:25

Tuollainen ei oikeasti ole enää normaalia!
On eri asia olla vähän huolissaan asiasta, kuin olla niin ahdistunut asiasta, että heräilee painajaisiin ja antaa huolen rajoittaa omaa elämää voimakkaasti.

Sanoinko minä että elämäni on jotenkin rajoittunut? Päinvastoin, nyt tehdään töitä enemmän kuin ikinä ennen. Nyt kun vielä ehtii.

Ei meillä ole siihen minkäänlaista vastuuta. Te kaupunkilaiset vaan luulottelette, että kyllä ne maalaiset hoitaa. Jos kriisi oikeasti iskee, niin te kuolette nälkään. Maalaiset pitävät ensisijaisesti huolen itsestään, perheestään ja omasta lähiympäristöstään

Tämä juuri. Lähiympäristö = oma kylä, sukulaiset, ystävät. Kaupungissa tällä hetkellä asuvat sukulaiset täytyy majoittaa omiin nurkkiin etteivät ole potentiaalisella pommitusalueella. Laskeskelin että tänne pystyy evakuoimaan noin 10 ihmistä joten kuten. Helppoa se ei tule olemaan mutta pakollista, sitten kun alkaa tapahtua.

Nämä on niitä juttuja, mitä olisi hyvä kaikkien miettiä, edes hitusen verran. Ei tule sitten yllätyksenä.

Lähettäjä: Juku 
Päivämäärä:   28.8.26 10:48:37

Päivämäärä: 28.8.26 09:44:45

Jos jää pelkkiä potentiaalisia uhkia puimaan, niin tuskin sitten voikaan elää. Sodan ja ekokatastrofin lisäksi voit jäädä työttömäksi, sairastua syöpään tai vaan kuolla onnettomuudessa.

Mutta toi, jos olet nuori ja terve ja päässä pyörii että et näe ensi kesää, ei ole normaalia. Ehkä jossakin kannattas käydä puhumassa. Todennäköisesti näet ensi kesän ja kymmeniä muitakin.

Tämä vahvasti.

Lähettäjä: Hyttynen 
Päivämäärä:   28.8.26 12:46:35

Nimimerkki sanos muuta, millä aikajanalla uskot että alkaa tapahtumaan? Minä olen vasta muuttamassa maalle pois täältä kaupungista juurikin ekoahdistuksen takia ja huolettaa että en ehdi varautumaan ollenkaan.

Päivämäärä:   28.8.26 13:11:48

Hyttynen: tällä hetkellä näyttää siltä että aikaa on noin kolme vuotta. USAn puolustus on jo romahtanut, Venäjä vahvistaa kalustoaan, Ukraina ei välttämättä kestä enää pitkään. Kiina on iso kysymysmerkki, vielä ei tiedä miten Kiina päättää toimia jos Venäjä hyökkää Nato-alueelle. Todennäköisesti Kiina toteaa ettei ole meidän ongelma. Eli ollaan täällä aika omillaan.

Jos olet nyt muuttamassa, niin selvitä heti uuden asuinpaikan kyläseurojen toiminta, Martat jne kotiseutunaiset, heiltä saat tukea. Lähde heti mukaan talkoisiin ja kylätapahtumiin niin saat itsekin apua myöhemmin.

Toivottavasti uudessa kodissasi on oma kaivo, varmista että se on kunnossa, satsaa kunnostukseen jos on mitään pielessä. Hanki heti varavirtalähteitä ja vaihtoehtoisia kamppeita lämmitykseen, esim siirrettävä kaasulämmitin. Aggregaatti on välttämätön. Nyt on huono aika ostaa polttopuita mutta katsele tonttia heti sillä silmällä että mitkä vanhat koivut ja kuuset voisi poistaa talvella. Tähtää siihen että urakoit heti ensi vuonna polttopuuta useammaksi vuodeksi eteenpäin. Selvitä kenellä on isompi klapikone vuokrattavaksi, saat muutamassa tunnissa puut tehtyä.

Kyllä se siitä. Aikaa on, mutta ei määrättömästi. Tärkeintä että pääset pois kaupungista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.