Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kommunikointi kysymyksillä

Lähettäjä: Tsäh 
Päivämäärä:   27.8.26 12:39:21

En osaa tätä paremmin kuvata, mutta tiedättekö ihmistyypin, joka ei osaa suoraan puhua mistään, vaan esittää piikitteleviä kysymyksiä? Onko tällaiselle kommunikointitavalle joku termi? On aivan superärsyttävää, melkeinpä voisin sanoa toksiseksi tavaksi keskustella. Keskustelun kohteena on esim lapseni. Olemme vaikka kävelyllä ja lapsemme leikkivät keskenään. Hän kysyy yhtäkkiä töksähtäen: "Syökö Matti usein jäätelöä ja suklaata?" tai "Leikkiikö Matti paljon Heikkisen poikien kanssa?" tai "Päättääkö Matti itse mitä pukee päällensä?". Nämä kysymykset siis syntyvät kuin tyhjästä. Tällaisesta tulee fiilis, että Matti on hänen mielestään ehkä liian pyöreä, on oppinut Heikkisiltä huonoja tapoja ja hän on pukeutunut väärin. Aikansa kun noita kysymyksiä kuuntelee, tulee fiilis, että manipuloidaan jotenkin ja sitä haluaa vain vaihtaa seuraa, koska ei tällsisenaan kelpaa, ei Matti enkä minä.

Re: Kommunikointi kysymyksillä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.26 12:43:19

Nyt taitaa olla vika aloittajan itsetunnossa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.8.26 12:46:07

Ihan normaaleja, suoria kysymyksiä, miksi väännät ne manipulaatioksi?

Päivämäärä:   27.8.26 13:03:44

Ei ole vika minun itsetunnossa. Ehkä ette ole tavanneet tällaista tyyppiä. En itsekään ollut pitkiin aikoihin, mutta nyt olen. Kysyjälle ei nimittäin kuulu pätkääkään mitä Matti syö, kenen kanssa viihtyy tai mitä hänellä on päällä. Pelkkä tuttava, ei perheenjäsen. Minusta kysymykset kuvaavat kysyjän ajatuksia meistä ja hän pyrkii niillä tuomaan esiin mielipiteensä, mutta ei sano sitä suoraan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.26 13:28:31

Vian ei tarvitse olla suuri kun se on korvien välissä. Eipä tämän tuttavan tarvitse tuolla logiikalla puhua sinulle lainkaan.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   27.8.26 13:35:35

Voi olla ihan vaan jonkun keskustelutyyli tai voi olla piikittelyä, riippuu miten kysymyksensä esittää. Mutta joo, tiedän kyllä tyypin. Oma isäni on tuollainen, että "kysyy" jotain, mutta oikeasti se on kysymykseen verhottu kyseenalaistus. Ja kun tällaisen ihmisen kanssa viettää aikaa, niin ei ole mikään ihme että kaikki kysymykset alkavat tuntua piikittelyltä. Isäni sitten usein vielä jatkaa avoimella läksyttämisellä, eli alkuperäisen kysymyksen tarkoitus ei jää epäselväksi. :D Tyyliin kysyy, että "ootkos nyt käynyt siellä kuntosalilla?" Kun vastaan että olen/en ole (ihan sama kumpaa), niin rupeaa läksyttämään siitä että minun pitäisi harrastaa enemmän liikuntaa, etten liho ja tule köntykseksi. Eli ei edes kuuntele, mitä vastaan. Ja usein läksytys ei välttämättä ole edes suunnattu suoraan minulle, vaan ylipainoiselle äidilleni joka on läsnä. Minä olen vain "puhelinkeskus" siinä välissä. Ihan vtun ärsyttävää.

Päivämäärä:   27.8.26 14:03:37

Y: sinä tajusit! Harmi, että oma isäsi tekee tuota. Epäilen, että on opittu tapa, eikä ihminen tajua itse mitä tekee. Tuollaisesta ihmisestä on vaikea pitää.

Lähettäjä: -ggö 
Päivämäärä:   27.8.26 15:35:20

Minä taidan tietää millaista tyyppiä aloittaja tarkoittaa. On nimittäin ihan eri asia kysellä kysymyksiä keskustellessa kuin keskustella sellaiseen tiettyyn tyyliin, jota aloittaja tarkoittaa.

En ole ainoa jonka mielestä erään tällaisen henkilön tyyli on luotaantyöntävä ja tämä kyseinen henkilö on aika manipulatiivinen. Eikä se ole vain minun päätelmäni, vaan tätä ovat sanoneet minulle monet muutkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.