Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten reagoisit jos sulle sanottaisiin näin?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.8.26 10:53:02

Miten ymmärtäisitte alla olevan jos joku sanoisi teille noin esim jonkin palaverin jälkeen? Miten reagoisitte? Tilanteesta vielä että juuri teiltä ei ole kysytty mitään vaan kyseessä on ollut esim yleisiä asioita käsittelevä palaveri, koulutus tms jossa on voinut vapaasti puhua ja kommentoida.

"Why didn't you say anything? Why are you afraid to comment?"

Re: Miten reagoisit jos sulle sanottaisiin näin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.8.26 10:57:29

Mä vastaisin, että "why are you so stupid?"

Lähettäjä: Han 
Päivämäärä:   26.8.26 11:02:00

"Mä vastaisin, että "why are you so stupid?""

Veikkaan että mies kysyi naiselta....

Lähettäjä: qwe 
Päivämäärä:   26.8.26 11:02:08

"I'm not afraid to comment, just don't have anything to add"

Päivämäärä:   26.8.26 11:43:13

Eli ymmärtäisitte että afraidilla on tarkoitettu kirjaimellisesti pelkäämistä? Että kysyjän mielestä ette uskalla avata suutanne.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   26.8.26 11:45:49

Tää on niin kulttuurisidonnaista. Itse olin tosi hiljainen usein kokouksissa ja seurasin mitä muut sanoo. En aukaise suuta, ellei ole tähdellistä sanottavaa/kysyttävää tai kommentoin vain kun olen varma asiasta.

Mun kaks intialaista työkaveria taas suunnilleen huusi toistensa päälle (ovat tosi mukavia ihmisiä molemmat, eivät siis ilkeästi huudelleet). Juteltiin joskus asiasta toisen kanssa ja selvisi, että heidän kulttuuriin kuuluu tuoda mielipiteitä esiin, vaikka ei ois niin varmakaan asiasta. Ja mitä itse huomasin, niin sitä kovempi ääni, mitä epävarmempia olivat.

Itse siis vastaisin ihan suoraan, että ei mua pelota kommentoida. En vaan avaa suutani, jos ei ole tähdellistä sanottavaa. Ja kun suuni avaan, se on minun mielestä tärkeää. Kysyisin myös, miksi luulee etten uskaltaisi kommentoida?

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   26.8.26 12:32:54

Minä olettaisin että kyse on kulttuurillisista eroista. Kommentoija on ulkomaalainen ja hänen kulttuurissaan on tapana puhua enemmän, suomalaiset on niin hiljaisia.

Mutta tuohan voi tarkoittaa mitä vaan riippuen äänensävystä ja kysyjän persoonasta. Voi olla esim. hyvää tarkoittava "pelkäätkö tuoda mielipiteitäsi julki, eikö tämä palaveri ollut sellainen turvallinen tila, jossa voi vapaasti lausua ajatuksiaan" tai se voi olla oikeasti ihmettelevä "etkö oikeasti uskalla sanoa mitään, ollaanko me niin pelottavia" tai jopa ilkeämielinen "pelkäätkö muka puhua, mikä sussa on vikana".

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   26.8.26 12:46:36

Sanoisin varmaan vaan että "I'm afraid I need some more time to form an opinion". Jälkimmäinen kysymys on mielestäni kyllä melko tökerö ja selkeästi nurkkaan ajava, koska siinä jo valmiiksi oletetaan että henkilöä pelottaa kertoa oma kantansa. jotta nuo voisi ymmärtää kohteliaina ja turvallisen tilan kysymyksinä, niissä pitäisi olla kohteliaammat ja vastapuolta arvostavammat sanavalinnat. Kuulostaa siltä, että kysyjä haluaa kaikin voimin varmistaa ettei kenelläkään ainakaan ole vastalausetta mihinkään mitä hän itse haluaa tuoda esille, ja sitten jos jälkeenpäin tulee purinoita, voidaan sanoa että "teiltähän erikseen kysyttiin mielipidettä, olisitte sanoneet silloin".

Tai sitten kysyjä on jo riittävän kyllästynyt siihen ettei kukaan kommentoi ja hänen kysymyksessään on siksi paljon närkästymistä. Olen ollut tällaisissa tilanteissa, joissa on ollut englanninkielinen kouluttaja, joka odottaa vuorovaikutusta ja kommentteja, ja kun miltään porukalta ei saa mitään vastakaikua, puhuja alkaa turhautua eikä enää jaksa houkutella kuulijoita mukaan. Kuulija taas ei välttämättä halua muiden kuullen kysyä englanniksi, jos enkku ei ole sujuvaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.8.26 12:59:49

Tässähän on luultavasti käynyt niin että on ollut melko pitkä, monimutkainen ja monivaiheinen palaveri, ja silti joku ei ole saanut suutaan auki kertaakaan koko sinä aikana. Kyllähän siinä herää kysymys, että miksi ko. henkilö on edes paikalla?

Päivämäärä:   26.8.26 13:22:00

Laitan lisätietoja. Mielenkiintoista saada kommentteja teiltä. :)

Palaveri on ollut esim turhanpäiväisen humpan läpikäyntiä, sellainen että arvioitiin tiimin työskentelyä. Arvioinnille ei ollut mitään merkitystä mihinkään ja nykyään näitä ei enää tehdäkään. Arviointiin oli sanalliset arviot jotka olivat niin epäselviä ettei kukaan ymmärtänyt mitä niillä ajettiin takaa. Mulle (ja monelle muullekin) oli siis ihan sama valittiinko valinta x vai y.

Tuo kysyjä ei ole vetänyt palavereita eikä koulutuksia vaan on osallistuja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.26 13:42:36

'I didn't have anything to contribute on the matter discussed'

Päivämäärä:   26.8.26 13:43:52

Laitan vielä koulutusesimerkin. Meillä on tulossa tiettyjä muutoksia ja meille pidettiin koulutus muutoksenhallinnnasta, miten ihmiset suhtautuvat muutokseen jne. Eli hyvin ylätason koulutus joka sopii kaikkiin muutostilanteisiin. Mä olen muutoksen tietyssä osassa mukana ja mulla on useita hyvin yksityiskohtaisia kysymyksiä liittyen muutokseen.

Tuon afraid-kommentoijan mielestä mun olisi pitänyt esittää nuo kysymykset tuon koulutuksen aikana. Siis olisi pitänyt yleistason koulutuksessa kysyä hyvin yksityiskohtaiset kysymykset ja sitten olisi ihmetelty kuka osaa vastata, koska kouluttaja ei olisi osannut, koska oli ulkopuolinen tyyppi. Koska itse olin sitä mieltä, ettei ollut oikea tilaisuus kysyä noista asioista niin olin sitten taas peloissani enkä uskaltanut kysyä. :D

Lähettäjä: would u 
Päivämäärä:   26.8.26 13:58:25

Olisin sanonut tuolle tökerölle kysyjälle "hey let's @!#$ right now or are u afraid?"

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.26 13:58:38

Näissä näkyy varmaan kulttuurierot selkeästi. Suomessa on niin yleistä olla hiljaa, jos ei ole mitään lisättävää ja välillä vaikka olisi. Monessa muussa maassa se taas on epäkohteliasta, ettei osaa lisätä edes mitään turhaa ja vaikuttaa siten siltä, ettei osallistu ollenkaan.

Yksi opiskelijakaveri kerran kertoi, että ollessaan vaihdossa Yhdysvalloissa, luennoitsija tuli kysymään häneltä luennon jälkeen onko kaikki hyvin, koska tämä ei ollut kysynyt tai kommentoinut mitään luennon aikana. Luennolla oli kuitenkin 20-30 ihmistä, joten kaveri oli vähän yllättynyt kysymyksestä, mutta ilmeisesti noin "pienillä" luennoilla odotettiin joskus aktiivisempaa osallistumista, jos vapaalle kommentoinnille oli varattu aikaa.

Päivämäärä:   26.8.26 21:56:06

"Näissä näkyy varmaan kulttuurierot selkeästi. Suomessa on niin yleistä olla hiljaa, jos ei ole mitään lisättävää ja välillä vaikka olisi. Monessa muussa maassa se taas on epäkohteliasta, ettei osaa lisätä edes mitään turhaa ja vaikuttaa siten siltä, ettei osallistu ollenkaan.

Yksi opiskelijakaveri kerran kertoi, että ollessaan vaihdossa Yhdysvalloissa, luennoitsija tuli kysymään häneltä luennon jälkeen onko kaikki hyvin, koska tämä ei ollut kysynyt tai kommentoinut mitään luennon aikana. Luennolla oli kuitenkin 20-30 ihmistä, joten kaveri oli vähän yllättynyt kysymyksestä, mutta ilmeisesti noin "pienillä" luennoilla odotettiin joskus aktiivisempaa osallistumista, jos vapaalle kommentoinnille oli varattu aikaa."

Vähän samanlainen esimerkki kerrottiin meille koulun kansainvälisyys koulutuksessa.

Esimerkissä luennoitsija kertoi, että hän oli ollut ihan kusi sukassa ja ajatellut olevansa huono puhuja, kun kaikki istui suu supussa eikä heittänyt välihuutoja.

Kysymykset oli esitetty vasta luennon jälkeen, ja hän tajusi porukan kuunnelleen hyvinkin keskittyneesti.

Suomalaiselle luonnollisempi tapa tuo jälkimmäinen

Päivämäärä:   26.8.26 22:03:12

Olisin hiljaa pidemmän hetken koska häkeltyisin ja sitten sanoisin aika varmasti että "why are you rude? That's really inappropriate to say."

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.26 22:03:45

Ei miehille sanota noin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.