Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko ylipainoinen?

Lähettäjä: Tää 
Päivämäärä:   25.8.26 16:23:03

Paljon/vähän? Normaali?

Re: Oletko ylipainoinen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.8.26 16:24:07

En, BMIni oli viimeksi puntarilla käydessäni lähes tarkalleen 20.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.8.26 16:41:36

Olen

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   25.8.26 16:43:50

Olen, mutta vain osa ylipainosta on ylimääräistä rasvaa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   25.8.26 16:46:43

En. Olen normaalipainoinen.

Lähettäjä: €&€ 
Päivämäärä:   25.8.26 17:17:26

Kyllä.
En ole koskaan elämässäni ollut ennen 44 ikävuotta. Nyt en välitä ylipainosta tai ryhdy dieetille, aloitin kehonpainotreenin. Tykkään liikuttaa kehoani ja toivon että saan siitä jälleen vahvan, muutamalla ylikilolla tai ilman.

Lähettäjä: Pasku 
Päivämäärä:   25.8.26 17:19:47

Taitaa mennä BMI jo lihavuuden puolelle, ei riitä pelkkä ylipaino

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   25.8.26 17:39:01

Menee lihavuuden puolelle. Mutta en oikeastaan jaksa välittää siitä nyt, on muita murheita. Kilot lähtee kun niistä muista pääsee eroon. Ja olosuhteisiin nähden näytän mielestäni hyvältä.

Lähettäjä: kjjk 
Päivämäärä:   25.8.26 18:22:50

BMI:n mukaan olen normaalipainoinen, mutta voinnin ja ulkonäön perusteella voisin pudottaa 4-5 kg. Olen 163 cm 56 kg eli BMI:ni on 21,08.

https://bmi.fi/

Kilot on kertyneet ihan laiskuuden ja mukavuudenhaluisuuden myötä. En jaksa liikkua ja tykkään syödä liikaa ja liian hiilaripitoisesti. Kuitenkin kun ikää alkaa jo olla reilusti yli 40, niin kannattaisi vähän mietiskellä että haluanko oikeasti itselleni insuliiniresistenssin vai en...

Lähettäjä: Pöp 
Päivämäärä:   25.8.26 18:55:30

Ekaa kertaa vuosiin en ole, just ja just normaalipainoinen :) <3 ja matka jatkuu!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.26 19:31:18

kjjk: tuo linkkaamasi bmi-laskuri on vanha, eli antaa keskivertoa lyhyemmille ja pidemmille virheellisen lukeman.

Esim. oma painoindeksini nykyisellä laskutavalla 20,9, tuolla vanhalla 21,3.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   25.8.26 21:39:35

Tuon linkitetyn laskurin mukaan painoindeksini on 19,4 joten en ole ylipainoinen. Siitä onkin aikaa kun on viimeksi tullut indeksi laskettua.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.8.26 21:41:50

Olen, mutta ei tunnu siltä kun painoa tippunut jo kolmisenkymmentä kiloa !

Lähettäjä: kjjk 
Päivämäärä:   25.8.26 21:48:30

Tuo vanha versio on aivan yhtä hyvä. Sitä uutta versiota ei ole otettu käyttöön terveydenhuollossa. Mutta saahan toki jokainen laskea itselleen mieleisemmän lukeman sillä uudella versiolla, siihen on suora linkki tuolla vanhassa laskurissa :)

Sitäpaitsi se riippuu ihan ruumiinrakenteesta, kumpi lukema miellyttää itseä enemmän. Mutta kuten sanoin, uuden laskurin linkki on suoraan tuolla missä vanhakin. Vai menikö se ohi?

"Voit myös katsoa, mikä on Nick Trefethenin kehittämän uuden painoindeksin arvo antamillasi pituudella ja painolla."

^ Tuossa lauseessa siis suora linkki :))

Uudella laskurilla minun BMI:ni on 21,46, mutta koskaan ei terveydenhuollossa ole käytetty sitä eikä edes mainittu, että vanha laskuri kannattaisi korvata sillä. Päinvastoin, on sanottu, että uusi laskuri on aika turha. Painoindeksihän ei kerro terveydestä mitään, se vain laskee pituuden ja painon suhteen. Lääkäreiden mielestä uudesta laskurista ei ole mitään hyötyä ja pitäisi välttää ajattelua, jossa terveellinen paino on muutamasta grammasta tai kilosta kiinni.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   25.8.26 21:53:50

Joo. Lasten jälkeen en ole palautunut ennalleen. Liikun paljon ja ruokavalio on sama, mutta läskit ei lähde. Eikä nyt jaksa panostaa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   25.8.26 22:04:10

Lievä lihavuus, muuten ei olisi niin väliä, mutta haluaisin rasvamaksan pois. Keväällä laihdutin 6kg, nyt pitäisi vielä tiputtaa toinen 6 kg, niin olisin myös indeksin mukaan normaalipainoinen. Mikään tikku en halua olla, mutta terve.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   25.8.26 22:06:23

Painoindeksini on juuri normaalipainon keskellä. Kuitenkin lääkäreiden kirjauksissa lukee toistuvasti "hoikka", mikä on mielestäni outoa. Omasta mielestäni näytän myös täysin normaapainoiselta, kuten tosiaan olenkin, en missään nimessä erityisen hoikalta.

Lähettäjä: Latte 
Päivämäärä:   25.8.26 22:08:13

En. Yritän koko ajan nostaa painoa, BMI nyt 16,2 tässä vaiheessa projektia. Salia ja reilusti ruokaa, niin pikkuhiljaa massaa kerääntyy tavoitetta kohti.

Lähettäjä: läski sika 
Päivämäärä:   25.8.26 22:12:00

170cm ja 104kg eli kyllä olen

Lähettäjä: dkd 
Päivämäärä:   25.8.26 22:15:56

Pelkkä paino tai BMI ei kerro mitään.

Minun BMIni on jotain 21 ja näytin todella punkerolta, raskaanaolevalta ja lihavalta. Kukaan ei uskonut minun olevan vain 55-kiloinen. Mutta kun aloin treenata keskivartaloa ja ryhtiä, niin kuukaudessa näytän siltä kuin keskivartalosta olisi lähtenyt ainakin 5 kg, vaikka todellisuudessa en ole laihtunut yhtään.

Joten jos jotakuta häiritsee iso möhkälemäinen keskivartalo niin tehkää corelle ja ryhdille jotain.

Siskoni on vähän pidempi kuin minä, painaa hitusen yli 70 kg ja häntäkin luultiin ainakin 100-kiloiseksi. Aloimme molemmat treenata keskivartaloa, hän aloitti myöhemmin kuin minä mutta samoja ohjeita noudatimme, häneltäkin on keskivartalo sutjakoitunut niin, ettei näytä yhtään yli 70-kiloiselta. Hänellä 3 lasta ja isot rinnat, eikä ole koskaan ollut hoikka vaan aina skrodempi, Mutta ah, pelkkä keskivartalon treenaus. Tekee ihmeitä ulkomuodolle, vaikka painoa ei lähtisi grammaakaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.8.26 22:16:04

Olen. Vuodesta toiseen samat 8 kiloa :D
Olen laihduttanut ne kilot pois varmaan 10 kertaa ja tulevat aina takaisin.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   25.8.26 22:23:00

Lasten jälkeen olen lihonut paljon. Herkut maistuu iltaisin. Onneksi mies ei ole kommentoinut.

Päivämäärä:   25.8.26 22:31:30

Olen. Sairastuin masennukseen, josta lähti lumipalloefekti. Herkut antaa lohtua. Herkut ei kysele, kyseenalaista eikä arvostele - typerää, tiedän, mutta pää on jumissa. Aktiivisuustasoni on laskenut masennuksen myötä, aiemmin olin ulkona liikkuva ihminen. Nykyään käyn sen mitä pakko/tarvii.

Jollain tasolla olen luovuttanut ulkonäköni suhteen.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   25.8.26 22:59:06

Lihava olen. Aina jos olen pois mt-lääkitykseltä,paino laskee normaaliin. Pääkoppa vain ei kestä.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   25.8.26 23:39:09

Olen. Ollut jo syntymästä asti liian iso vauvana. En tiedä, miltä tuntuu olla keskipainoinen. Silti elän, vaikkei aina ympärillä olevat ihmiset sitä sallisikaan.

Päivämäärä:   25.8.26 23:50:58

Olen. Ikä meni yli 40, niin kilot alkoivat tarttua. Vielä muutama vuosi sitten tuntui tosi oudolta ajatukselta, että voisin painaa yli 70 kg ja tänä aamuna vaaka näytti 81 kg. Pituutta on 172cm, eli ylipainon puolella mennään suunnilleen 7kg verran.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   25.8.26 23:55:49

Bmi on 26 tällä hetkellä. Nestettä kehossa lääkityksen takia ja on kyllä vähän mistä voisi laihuttaa. Ei ehkä peilikuvasta hoksaa että lievästi ylipainoa bmi mukaan. Yleensä raskauksien jälkeen näin vaan käy. :(

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   26.8.26 01:21:35

Kyllä olen. Enkä välitä siitä. Enkä siitäkään mitä muut ajattelee tai sanoo.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   26.8.26 03:06:31

En ole tällä hetkellä. Olin kyllä lasten saannin jälkeen pahimmissa ruuhkavuosissa ylipainon puolella. Johtui ehkä siitä, että olin niin väsynyt ja rauta-arvot huonot. Olen aina liikkunut paljon, kun on taipumusta lihoamiseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.8.26 03:08:03

En ole.

Lähettäjä: Helmikorvis 
Päivämäärä:   26.8.26 09:08:24

En. Alipainoa kylläkin on, pitäisi oikeasti saada joitain kiloja painoa ylöspäin ihan terveydellisistäkin syistä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   26.8.26 09:22:08

165 cm ja noin 56-58 kg.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.8.26 09:27:12

Olen ikävä kyllä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.26 10:08:48

HH: täällä sama, tai no painoindeksi on normaalipainon siellä yläpäässä, 23,3. Kaikissa lääkärien kirjauksissa lukee aina hoikka tai hoikka urheilullinen nainen. Itse yhdistän hoikan laihaksi, mitä en ole. Timmi kylläkin

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   26.8.26 11:17:54

"Painoindeksini on juuri normaalipainon keskellä. Kuitenkin lääkäreiden kirjauksissa lukee toistuvasti "hoikka", mikä on mielestäni outoa. Omasta mielestäni näytän myös täysin normaapainoiselta, kuten tosiaan olenkin, en missään nimessä erityisen hoikalta."

Sama täällä. Parikymppisenä painoin lähes 10 kg vähemmän kuin nyt ja silloin olin hoikka (normaalipainon sisällä tosin silloinkin), nyt en itseäni mitenkään hoikaksi miellä (BMI noin 22).

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   26.8.26 11:57:43

25,2 eli lievä ylipaino.
57 v. 168 cm ja 71 kg.

Tosin lihastakin löytyy.

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   26.8.26 12:03:39

Täälläkin yksi normaalipainon keskialuleella oleva, jonka terveystiedoissa lukee aina ”hoikka”. Jopa raskaana ultrassa tuli kommenttia, että on helppo ultrata vatsan päältä, kun ”olet niin kovin hoikka”.

Lähettäjä: Frey 
Päivämäärä:   26.8.26 12:06:00

” Itse yhdistän hoikan laihaksi, mitä en ole. Timmi kylläkin”

Siis hoikka ja laihahan on ihan eri asioita! Hoikka on terveen ja hyvinvoivan näköinen, juurikin normaalipainoiset & timmit on hoikkia. Vasta alipainon puolella sitten aletaan puhua laihoista.

Lähettäjä: Iiiiiks 
Päivämäärä:   26.8.26 12:10:05

Mulla BMI näyttää lievää ylipainoa ja saan Oma Kantaan usein arvon viereen kirjauksen urheilullinen :D vatsan ympärillä on pehmeyttä, mutta paljon löytyy jaloista lihasmassaa. Lääkäriltä kysyin asiasta ja selitti, ettei BMI kerro kaikkea niin sen takia tarkennetaan arviota sanallisesti. Joku voi olla selkeästi ylipainoinen minun arvoilla, mutta usein oma paino arvioidaan alakanttiin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.8.26 12:11:03

Hauskaa että teitä kutsutaan hoikiksi normaalipainon keskialueella (ja siis olettekin varmasti!) ja minä normaalipainon alapäässä sain lääkäriltä tuiman komennon olla lihomatta yhtään. Onneksi syömishäiriöajat on selätetty niin hyvin ettei se pistänyt laihduttamaan, kylkiluut ja lonkkaluut näkyy niin voin levätä ajatuksessa että lääkärillä oli jäänyt joku levy päälle eikä sitä kohdistettu minun kehooni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.