Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Korkeakoulutettuna amikseen?

Lähettäjä: Yksi 
Päivämäärä:   24.8.26 20:58:54

Läheisteni mielestä minun olisi ihan hullua hakea ammattikouluun opiskelemaan, kun olen jo käynyt amk:n ja yamk-tutkinto on kohta valmis. Se vain, että en ole koskaan tehnyt amk-koulutukseni (agrologi) mukaisia töitä, kun en sellaisia saanut. Olen tehnyt valmistumisen jälkeen 7 vuotta elintarviketeollisuuden töitä ja opiskelen nyt työn ohella yamk:ssa ympäristöasioita. Luulen vaan, ettei tämä yamk kuitenkaan auta työllistymään mihinkään muualle, mutta käydään nyt loppuun kun on aloitettu.

Löysin vasta nyt elintarvikealan koulutuksen, joka voisi oikeasti olla hyödyllinen minulle. Mutta olisiko ihan pöljää hakea amikseen? Läheisteni mielestä heittäisin korkeakoulutukseni hukkaan, mutta minusta se on kyllä jo mennyt sinne.

Re: Korkeakoulutettuna amikseen?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.8.26 21:04:53

Yhtä hukkaan se tutkinto tavallaan menee, jos ei töitä saa. Itse olen käynyt amkin jälkeen kolme amistutkintoa, enkä ole keneltäkään lupia kysynyt.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.26 23:27:56

Mä oon käynyt yhden ammattillisen perustutkinnon ja yhden erikoisammattitutkinnon amk:n jälkeen. Ainoastaan eat liippaa läheltä työtehtäviäni, että hukkaan on menneet. Hyvällä tuurilla sun taustalla hyödyt amiksesta verkostoitumisen verran!

Lähettäjä: T** 
Päivämäärä:   24.8.26 23:33:09

Minä olen opiskellut yliopistotutkinnon, ja alan töissä. Mutta opiskelin työn ohessa ammattitutkinnon ihan perusopistossa, koska kiinnosti. Nyt olen tekemässä jo toista. En koskaan ajatellut, että siinä olisi mitään omituista.

Mikään opiskelu ei mene hukkaan. Joka koulusta oppii jotain, jos ei muuta niin ainakin kirjoitustaitoa, vuorovaikutustaitoja ja kriittistä ajattelua, mistä pitäisi olla hyötyä kaikista töistä. Etenkin esimiehenä tai projektivastuuhommissa, missä pitää oikeasti suunnitella, ymmärtää lukemansa ja kirjoittaa raportteja.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.8.26 23:33:59

Siskoni on käynyt kandin jälkeen amiksen. Sinun elämäsi ja urapolkusi, ei läheisten.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.26 00:51:04

Frendi meni ammattikouluun tohtorikoulutuksen jälkeen. Eihän noilla tasoilla ole mitään merkitystä, jos haluaa työn jonka sillä ammattikoulutuksella saa (tai muusta syystä haluaa oppia) niin ei siinä korkeakoulututkinnot auta vaan mentävä sinne missä sitä haluttua asiaa opetetaan

Päivämäärä:   25.8.26 00:52:46

Ja ei niitä edellisiä tutkintoja mitätöidä... Maailma muuttuu koko ajan ja joskus voi tulla eteen tilaisuus jossa erikoisestakin sekoituksesta tutkintoja voi olla hyötyä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.26 01:50:19

Mielummin ehkä kuitenkin itse valitsisin elintarvikealan AMK/yliopistotutkinnon kuin amiksen. Jos olet vielä ollut elintarvikealalla töissäkin... Ehkä muutaman kurssin saisit hyväksiluettuakin Agrologista. Toki jos teknilliselle puolelle menee niin luonnontieteet eli ma fy ke bi saatava hallintaan.

Lähettäjä: Nin 
Päivämäärä:   25.8.26 01:54:28

Yks kaveri kyllästyi farmaseutin töihin ja meni amikseen opiskelemaan laborantiksi. Nykyään laboranttina elintarvikepuolella ja on ihan tyytyväinen. Olisi muitakin vaihtoehtoja ollut. Ei jaksanut opiskella enempää korkeakoulussa.

Päivämäärä:   25.8.26 02:49:04

Olen HuKin jälkeen tehnyt ammatti- ja erikoisammattitutkinnot eri aloilta ja nyt opiskelen töiden ohessa AMKissa. Teen kolmea erilaista työtä, joista yksi on ns tietotyötä ja muut fyysistä suorittamista. Työt tasapainottavat mukavasti toisiaan, mitään niistä en haluaisi tehdä kokopäiväisesti.

Ystäväni on oman alansa töitä vuosikymmeniä tehnyt kauppatieteiden maisteri, joka on siinä sivussa suorittanut ainakin kolme ammattitutkintoa.

Kaveripiirissä on tohtori, joka tekee apurahakausien lomassa remonttitöitä. Jne.

Nykyään moni joutuu, ja osa haluaakin, vaihtaa alaa useampaan kertaan, eikä koulutuksen tasolla itsessään ole mitään merkitystä.

Päivämäärä:   25.8.26 03:46:40

Kappas, tarjoilija kirjoittaa pisteenä.

Päivämäärä:   25.8.26 10:30:28

Tekstiä lukiessa tuli mieleen, että teet nyt (agrologin)? yamk-tutkintoa niin onhan sulla silloin pakko olla kertynyt pari vuotta agrologille sopivaa työkokemusta? Ainakin meidän koulussa työkokemus oli vaatimuksena että sai tehdä yamk, ja muissakin mistä katsoin.

T. Samassa veneessä oleva agrologi, ei löydy alan töitä

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   25.8.26 10:52:29

Typeryyttä on ajatella että kun on ”korkeasti koulutettu”, ei voi ”alentua” amikseen. Jos on ala joka kiinnostaa, johon työllistyy tietyllä amistutkinnolla, niin sinne vaan! Miksi pitäisi tuhlata omaa aikaa, ja ennen kaikkea yhteiskunnan resursseja johonkin ylempään lisäkoulutukseen, jos se ei johda työllistymiseen?
Mikään ei ole surkeampaa kuin liki viiskymppinen maisteri, jolla ei ole juuri minkäänlaista työuraa takana.

Päivämäärä:   25.8.26 10:53:41

Mä luin agrologiksi, mutta jatkoin silti lomittajan hommissa. :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.8.26 11:59:17

Kappas, ylisviiva kirjoittaa pisteenä. Sinun piti häipyä täältä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.