Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asiantuntijasta duunariksi

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.8.26 11:38:00

Lomalta palattu töihin ja töihin paluun nihkeys herätti ajatuksia onko kukaan siirtynyt asiantuntijatason töistä ihan perus duunarin hommiin?

Nykyinen työni on ylempää korkeakoulututkintoa vastaavaa työtä, perus toimistopuurtamista tietokoneella, palavereita ja aivotyöskentelyä. Työ kuitenkin tympii, ei tarjoa riittävästi haasteita ja etenemismahdollisuudet työpaikalla huonot. Työajassa jonkun verran liukumaa mutta pääsääntöisesti kasista neljään hommaa.

Nyt herännyt ajatus pitäisikö opiskella täysin uusi ala ammattikoulussa, esim rekkakuski, konekuski tms. Työ olisi täysin erilaista, fyysisempää ja liikkuvampaa ja erilaiset työaikamallit kiehtoo (esim 7 töitä ja 7 vapaata). Onko joku toteuttanut tälläistä uramuutosta? Kauanko opiskeluissa kesti ja miten olet saanut töitä? Tuntuiko muutos hyvältä vai kaduttaako?

Re: Asiantuntijasta duunariksi

Lähettäjä: pikoya 
Päivämäärä:   24.8.26 11:45:41

Joo, samanlaisia ajatuksia herää välillä. Tähän mennessä alanvaihdon on kuitenkin estänyt seuraavat:
-asiantuntijatyössä pystyn vaikuttamaan omiin aikatauluihin, duunarityössä pitäisi mennä jonkun mun laatimien työvuorojen mukaan
-ei etätyömahdollisuutta
-palkka olisi huomattavasti huonompi kuin nykyisessä
-mitä olen katsonut vierestä, niin johtaminen noissa on yleensä aivan kamalaa, en varmaan kestäisi kovinkaan kauaa

Päivämäärä:   24.8.26 11:54:43

Nuo kyllä hyviä pointteja. Omaa jaksamista helpottaneet käytössä olevat liukumat että päivän on voinut aloittaa tarvittaessa myöhemmin tai lopettaa aiemmin. Vois olla aika haastava sopeutuminen tarkkaan kellokorttityöaikaan. Huono ja epäammattimainen johtaminen ois varmasti kans todella kuluttavaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.8.26 11:57:30

Miksi et vain hae uutta työpaikkaa ? Onhan se siellä duunaritasollakin edessä.. ja olisit sitten se "vastavalmistunut, mutta aivan ylikoulutettu". Vähän erilaista paikkaa, vaikka yli alarajojen -vaikka ulkomailta, siellä voisi olla vaikka pari vkoa ja pari vkoa lomalla systeemillä jos sopivan paikan löytää eli ei ole pakko muuttaa.

Päivämäärä:   24.8.26 12:02:01

Haen kyllä aktiivisesti uutta työpaikkaa. Työmarkkinoilla tilanne kuitenkin on mikä on ja sitä samaa työpaikkaa hakee parhaimmillaan tuhat muutakin hakijaa. Tämän hetkisen alan työnhaussa en ole mikään uniikki lumihiutale vaan aivan samoilla kalkkiviivoilla muiden korkeakoulutettujen kanssa. Toki voisin kehittää oman alan osaamista taas opiskeluiden kautta mutta se ei tunnu mielekkäältä ajatukselta tällä hetkellä vaan kaipaisin jotain täysin uutta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.26 12:28:35

"Työ kuitenkin tympii, ei tarjoa riittävästi haasteita ja etenemismahdollisuudet työpaikalla huonot."

Herää kysymys, että jos nykyinen asiantuntijatyö ei tarjoa riittävästi haasteita ja etenemismahdollisuuksia, niin tarjoaako duunarityö niitä yhtään enempää? Työtilanne on mikä on, mutta jos nykyisen työn ongelma on haastavuuden ja etenemismahdollisuuksien puutteessa, niin katselisin ennemminkin haastavampaa asiantuntijatyötä kuin duunarihommia.

Päivämäärä:   24.8.26 12:31:30

"siellä voisi olla vaikka pari vkoa ja pari vkoa lomalla systeemillä jos sopivan paikan löytää eli ei ole pakko muuttaa."

Ehkä joku onnistuukin löytämään tuollaisen diilin, mutta harva työpaikka tarjoaa mahdollisuutta tuommoiseen. Lisäksi maan vaihtaminen parin viikon välein käy nopeasti tosi rankaksi.

Lähettäjä: -.-.- 
Päivämäärä:   24.8.26 12:56:08

Mä olen joskus miettinyt samaa, mutta päätin hakea sitä sisältöä elämään yksityiselämästä ja tyydyin siihen, että työ on mitä on. Etenemismahdollisuudet nolla ja työ tylsähköä, pomosta en tykkää, palkka on kuitenkin ihan hyvä.

Plussia on isot liukumat aamusta ja illasta. Ja jos ne ei riitä niin aina saa luvan olla kesken päivänkin poissa, miinustaa tietty työaikasaldoa. Mutta ei ole koskaan ongelmaa järjestää kengittäjän / ellin / hierojan tuloa tallille kunhan ei minkään supertärkeän kokouksen päälle järjestä, eli on normi työpäivä. Etätyötä saa tehdä melko paljon, aina välillä pitää olla toimistolla.

Duunarihommissa nuo kaikki plussat häviäisi enkä kyllä sopeutuisi siihen. Ja nykytyössä nuo plussat kyllä kuittaavat miinuksia aika hyvin. Sisältöä elämään saan sitten vapaa-ajalla ja tallilla.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   24.8.26 13:15:24

Korkeakoulutettuna duunarina kommentoin vaan sen verran että kyllä myös näillä aloilla löytyy joustoa. Olen itse rakennusalalla ja isommissa rakennusliikkeissä varmasti kaikki vähän tarkempaa muttei sielläkään mahdotonta. Aliurakoitsijayrityksissä (esim meillä) kaikki vapaat on aina järjestynyt. Pekkaset on käytössä ja palkallista (sekä palkatonta) vapaata olen saanut omiin, lapsen ja elukoiden juttuihin. Työaika meillä 7-15.30 mutta muksun ekaluokan takia teen tälläkin hetkellä käytännössä kuuden tunnin päivää täydellä kuukausipalkalla. Jos ei ole aidattua, valvottua työmaata niin voi tulla vaikka aamuviiteen töihin jos haluaa tai käydä kesken päivää omilla asioilla ja tulla takaisin.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   24.8.26 13:38:33

Puutarha-alalla tai ainakin sen opintoihin on laskeutunut paljonkin asiantuntija-aloihin kyllästyneitä.
Osa hengailee opinnoissa ilman aikomustakaan jäädä alalle (varmaan yksi syy aikuisopintotuen lakkautukseen...).
Osa jää oikeasti alalle ja hyödyntää myös aiempaa osaamistaan alalla tai sivutyönä.

Päivämäärä:   24.8.26 13:55:28

Mä olen toisessa duunarityöpaikassa (puutarhuri), ja kyllä meillä on liukumia, saldovapaita ja palkattomiakin on saanut mihin on tarvinnut. Kesken päivän saa mennä käymään kotona niin pitkäksi aikaa kun on tarvis, toki se ei ole palkallista aikaa sitten. Toki edellisessä työpaikassa oli välillä työmaita kauempana, niin niihin mentiin porukalla tietyksi ajaksi aina, mutta ei niitä mitenkään jatkuvasti ollut. Yleensä oltiin tässä saman kaupungin sisällä.

Nykyinen työpiste onkin sitten aina sama. Aukioloaikojen sisällä pitää toisen työntekijän olla paikalla, molempien ei ole pakko olla. Sen rajoissa saadaan sopia vapaat sun muut ihan miten lystätään, pomo ei niihin puutu. Jos aamulla väsyttää, voi laittaa työkaverille viestin että sopiiko jos nukun vielä pari tuntia pidempään, yleensä sopii koska mulla on sopivasti työkaverina aamuvirkku :D

Molemmat duunarihommien pomotkin olleet mukavia ja reiluja, kaikkia on kohdeltu tasapuolisesti ja epäkohtiin on puututtu heti kun niistä on mennyt sanomaan.

Palkka ei päätä huimaa, mutta hyvin tällä kuitenkin elää ja saa säästöönkin jotain. Työ on rentoa ja kivaa, vuodenajat tuo mukanaan vaihtelua enemmän kuin monilla muilla aloilla. Kyllä en tästä mihinkään asiantuntijatyöhön ikinä vaihtaisi.

Päivämäärä:   24.8.26 13:58:04

Paljonkin tekevät tätä. Jopa eläinlääkäristä metsuriksi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.8.26 14:22:57

Mä oon amiksessa opena, ja aikuisopiskelijoissa on paljonkin näitä.

Puutarhureissa paljonkin, artesaanipuolella puusepissä, metallipuolella, vaatepuolella, myös kosmetologeissa. Vähemmän esim. raksalla tai autopuolella. Sähköpuolella on ollut muutamia. Riippuu tietty amiksista, mitä linjoja on. Eniten varmasti luovilla aloilla, joilla työllistyminen on eniten kiinni omasta osaamisesta.

Aika moni tähtää yrittäjiksi, sillä tietysti ratkaisee joustot työajoissa, mutta ei se leipä varmasti ihan helpolla tule. Tietysti elämänkokemusta on, auttaa enemmän kuin junioreilla.

Opiskeluaika vaihtelee, mutta aikuiset saa yleensä hyväksiluvut yhteisistä opinnoista suurimmaksi osaksi (äikkä, matikka, enkku...). Muutama kurssi pitää ehkä suorittaa, ne uusimmat mukaan tulleet (kestävä kehitys ym.), mutta ne saa nopeasti vaikka verkkokurssina.

Suurin osa saa opiskelut kahdessa vuodessa tjsp.

Vaihtajia akateemiselta alalta on paljon myös eräoppaaksi ja muille luonnonvara-aloille, mutta näitä omassa amiksessani ei ole tarjolla. Samoin joogaohjaajat, pilatesohjaajat sun mun liikunta-alat on kuulemma suosittuja (ei kaikki amiksessa, erilaisia opintopolkuja).

Tällä hetkellä työmarkkinat ei ehkä ole suotuisia juuri kenellekään, mutta mistä sitä taas tietää, kun pari vuotta kuluu.

Päivämäärä:   24.8.26 14:32:13

--- kiitos tosi kattavasta vastauksesta. Mahdollistuuko opiskelu usein työn ohessa vai vaatiiko ammattikoulualat yleensä sen että sitä tehdään täysipäiväisesti?

Lähettäjä: nimetönkö? 
Päivämäärä:   24.8.26 15:34:40

Siirryin IT-alalta tapahtuma-alalle.

Itse en viihtynyt tietokoneen ääressä. Töissä oli (eri firmoissakin) todella tarkkaa, että about 5min tarkkuudella piti miettiä kenelle asiakkaalle tekee mitäkin ja voiko jokaisen minuutin laskuttaa. Ihan sama, oliko oikeasti tehnyt asiakastyötä vai esim. yleistä tuotekehitystä. Silti piti yrittää tunnit laittaa asiakkaan laskuun. Mun moraali ei sitä kestänyt. Ja tämä useassa eri firmassa. Mä en ole kone, joka saa aivot käyntiin kun (työnantajan määrittämä) työlaika alkaa eikä se pysy käynnissä liki tauotta siihen asti kun työnantajan määrittämä työaika loppuu. Kokoukset vielä kestän hyvin, mutta sellainen jatkuva aivotyöskentely kuten ongelman ratkaisu ja uuden kehittäminen vaatii myös sitä aikaa, kun saa olla hiukan rauhassa. Sitä ei koskaan saanut. Yleensä jatkuvasti monta eri projektia käynnissä ja kun yrität yhteen keskittyä, niin joku paukkaa siihen työpisteelle kysymään ihan toisesta projektista ja ajatus katkeaa. Ihan hirveän turhauttavaa. Ei auttanut, vaikka kuinka sanottiin, että jos on kuulokkeet päässä, niin ÄLÄ HÄIRITSE! Aina joku oli taputtamassa olkapäätä.

Tykkäsin kyllä kun työaika oli suht säännöllinen ja kyllä se joustikin. Palkka oli ihan ok.

Mutta nyt rakastan työtäni! Meillä on aina selkeät ja ymmärrettävät deadlinet: Tapahtuma kun aukeaa, kaiken pitää olla valmista. Kaikki puhaltaa enemmän yhteen hiileen. Enää ei tartte nököttää konttorilla 9-17 vaan työt tehdään kun niitä on. Välillä pitkää päivää ja tukka putkella ja välillä saatan olla 2-3vk lomalla. Työkaverit on myös nykyisin itselle mieluisampia. Yrittäjänä saan myös määritellä mitä laskutan ja kenen asiakkaiden kanssa haluan töitä tehdä. Ja jos itse koen, että haluan asiakkaalle hyvittää vaikka jonkun töplömin, voin joustaa hinnasta tai tarjota jotain lisäpalvelua. Näitä ei kyllä oikeasti ole tullut vielä vastaan liki 10 vuodessa yhtään, mutta on helpotus itse tietää, että se on ihan mun käsissä, mitä laskutan.

Mulla muutos oli sinänsä helppo, koska teen tavallaan saman alan hommia. Eli en tarttenut oikeastaan uutta koulutusta varsinaisesti. Aloin vaan tekemään hommia hiukan eri näkökulmasta. Olen kyllä nyt myöhemmin käynyt lisäkoulutuksia töiden ohella. Nytkin suoritan uudempaan alaan liittyvää YAMK-tutkintoa. Riippuu tosi paljon opinnoista miten opiskelu onnistuu eli miten paljon koulu joustaa ja toki siitä paljonko sun oma elämä ja työ joustaa. Itselläni ei ole esim. lapsia, joten se helpottaa opiskeluja. Koululla ymmärretään tämä ala todella hyvin ja koulun puoleltakin löytyy vahvasti joustoja. Yrittäjänä on myös itse mahdollista joustaa työjutuista tai ainakin voi itse päättää helposti, että onko sillä hetkellä tärkeämpää ottaa työkeikka (ja rahaa) vai jättää työkeikka välistä ja opiskella.

Kannattaa oikeasti miettiä ja ottaa selvää millaista työtä aidosti haluat tehdä. Missä asioissa olet hyvä? Haluatko tehdä fyysisempää työtä vai kevyempää? Oletko valmis yrittäjäksi? Onko sinulla rahkeita siihen? Entä jos ei lähde bisnes lentoon, mikä on sun backup plan? Millaisia työaikoja AIDOSTI haluat? Mä esim. nuorena luulin, että haluan 8-16 työn. Todellisuudessa en halunnutkaan. Rakastan sitä, että välillä tehdään viikko putkeen 12-16h/vrk päiviä ja sitten lomailen sen viikon tai pari.

Mutta sitten vielä se huomio, että mulla työt osuu usein viikonlopuille tai illoille. Kun monet mun kaverit ois just vapaalla. Se on välillä tylsää ja hiukan yksinäistäkin. Sitten toisaalta taas mä pääsen päivisin ruuhkattomaan maneesiin (olen usein yksin siellä) ja saan harrastaa ihan rauhassa. Eli puolensa ja puolensa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   24.8.26 16:10:25

Olen ollut aina duunari, jokaisessa työpaikassa on ollut joustoa. Toki työni ei koskaan ole ollut sellaista että olisin kiinni samassa koneessa koko päivän.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   24.8.26 16:28:16

Esim puutarha-alalla opinnot on ollut pakko tehdä sellaisiksi poluiksi, että ihminen pystyy olemaan töissä edes jotenkin. Aikuisopinnoissa pystyy näitä polkuja toteuttamaan, nuorisopuolella on tiukemmat päivä ohjelmat.
Kesä on kuitenkin vietettävä ihan puutarhurin töissä, jotta saa näytöt tehtyä.
Yhteisiin aineisiin liittyen: riippuu ihan siitä, kuinka kauan viimeisimmistä arvosanoista on, jotta ne voidaan tunnustaa.

Lähettäjä: §§ 
Päivämäärä:   24.8.26 16:45:13

Tunnen erään menestyneen pukumiehen, joka kyllästyi matkustamiseen, hotellielämään ja pukuihin. Perusti autopesulan ja nautti siitä eläkepäiviinsä asti.

Eli kyllä, moni siirtyy asiantuntijatehtävistä duunariksi.

Lähettäjä: nani 
Päivämäärä:   24.8.26 16:53:18

Olen töissä kahvila-ravintolassa ja meillä on useampi alanvaihtaja ja yliopistosta tullut. Moni haluaa tehdä jotain konkreettisempaa ja vähemmän teoreettista. Meidän uusin kokki valmistui nelikymppisenä, vaihtoi pois insinöörin töistä.

Päivämäärä:   24.8.26 17:26:45

Kiva kuulla näitä kokemuksia täältä! Ja kiva kuulla että monet ovat tuossa hypyssä onnistuneet.

Ehkä sitä itsekin joku päivä uskaltaa...

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.8.26 18:42:28

Olen itse pohdiskellut samoja. Luulisin että rekkakuskeja ei enää hirveän kauaa tarvita, mutta esim roskakuskeja tarvitaan varmaan pidempään :D Olisihan se ihanaa kun voisi jättää työt töihin. Luultavasti palkkakin sama tai parempi kuin näissä vaativissa asiantuntijatöissä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.8.26 12:32:15

O, monilla aloilla on iltaopintoja tai opintoja on muuten sovellettu niin, että työssäkäyvät voi niitä suorittaa. Riippuu koulusta, kysymällä selviää, mikä on missäkin mahdollista.

Puutarhuri, viimeiset arvosanat eivät ole ainoa tapa, jolla yhteisiä opintoja voi saada hyväksiluettua. Jos viimeisistä opinnoista on aikaa, sovitaan tapaamisia aineen opettajan kanssa, esim. enkunopen kanssa keskustelu englanniksi englannin osaamisesta ja sen käytöstä työssä voi tuoda sen aineen suorituksen. Ja äikän open kanssa selvitys, miten on käyttänyt kieltä työssä viestinnässä jne. Ei tarvi mennä sinne tunnille istumaan (tai tehdä verkossa), jos ne asiat on oikeasti hallussa aiemman työelämän pohjalta.

Suoritustapoja on nykyisin amiksessa monia, ja jos se osaaminen jotain kautta jo on olemassa, ihan sama mistä, sen osaamisen voi näyttää. Aikuisilla tätä osaamista ennestään jo monessa asiassa on.

Päivämäärä:   25.8.26 12:40:08

Mites puutarhureille on töitä nykyään? Ala houkuttelisi...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   25.8.26 12:47:22

Suosittelen sähkäriksi tai putkariksi opiskelua. Hyvät palkat, suomalaiset haluttuja, joustavaa todellakin. Duunarihommissa on se hyvä, että kukaan ei kuole joa yhtäkkiä oletkin huomisen pois. Eli vapaita järjestyy suht helposti työtilanteen mukaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.8.26 13:21:44

Henkisesti kuluttavinta duunarityöpaikassa rivityöntekijästä esimieheksi nostetut pomot. Kyvyt ei riitä, pää ei kestä ja meno on kuin oppikirjasta miten toimii narsistinen pomo. Olleet 30v talossa, niin kukaan ei puutu. Kypsällä iällä kun joutuu ekaa kertaa tällaista käytöstä näkemään ja kokemaan, miettimään exit suunnitelmaa ja pelkäämään toimeentulon puolesta, kun ei tällä iällä enää montaa kertaa vaihdeta sormen napsautuksella työpaikkaa, niin en ole samanlaista henkistä prässiä käynyt läpi aiemmin. Eikä edes paljoa parantunut vaihtamalla. Valitettavasti todettava, että älykkyyden taso näkyy kaikessa tekemisessä.

Päivämäärä:   25.8.26 17:22:12

"Mites puutarhureille on töitä nykyään? Ala houkuttelisi..."

Vihrerpuolella on työtä enemmän kuin tekijöitä, mutta suurin osa paikoista kausityötä n. 6-9kk vuodessa. Tuurilla sitten osuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja nappaa ympärivuotisen työpaikan.

Tuotantopuolella vähän sama, tekijöitä voisi olla enemmänkin mutta kausi voi olla toisinaan hyvinkin lyhyt paikasta riippuen.

Kaupan puolelle on enemmän tulijoita, mutta hyvälle tekijälle sieltäkin usein kyllä paikka löytyy. Toki paikkakuntakohtaisia eroja on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.