|
Lähettäjä: nimetönkö?
Päivämäärä: 24.8.26 15:34:40
Siirryin IT-alalta tapahtuma-alalle.
Itse en viihtynyt tietokoneen ääressä. Töissä oli (eri firmoissakin) todella tarkkaa, että about 5min tarkkuudella piti miettiä kenelle asiakkaalle tekee mitäkin ja voiko jokaisen minuutin laskuttaa. Ihan sama, oliko oikeasti tehnyt asiakastyötä vai esim. yleistä tuotekehitystä. Silti piti yrittää tunnit laittaa asiakkaan laskuun. Mun moraali ei sitä kestänyt. Ja tämä useassa eri firmassa. Mä en ole kone, joka saa aivot käyntiin kun (työnantajan määrittämä) työlaika alkaa eikä se pysy käynnissä liki tauotta siihen asti kun työnantajan määrittämä työaika loppuu. Kokoukset vielä kestän hyvin, mutta sellainen jatkuva aivotyöskentely kuten ongelman ratkaisu ja uuden kehittäminen vaatii myös sitä aikaa, kun saa olla hiukan rauhassa. Sitä ei koskaan saanut. Yleensä jatkuvasti monta eri projektia käynnissä ja kun yrität yhteen keskittyä, niin joku paukkaa siihen työpisteelle kysymään ihan toisesta projektista ja ajatus katkeaa. Ihan hirveän turhauttavaa. Ei auttanut, vaikka kuinka sanottiin, että jos on kuulokkeet päässä, niin ÄLÄ HÄIRITSE! Aina joku oli taputtamassa olkapäätä.
Tykkäsin kyllä kun työaika oli suht säännöllinen ja kyllä se joustikin. Palkka oli ihan ok.
Mutta nyt rakastan työtäni! Meillä on aina selkeät ja ymmärrettävät deadlinet: Tapahtuma kun aukeaa, kaiken pitää olla valmista. Kaikki puhaltaa enemmän yhteen hiileen. Enää ei tartte nököttää konttorilla 9-17 vaan työt tehdään kun niitä on. Välillä pitkää päivää ja tukka putkella ja välillä saatan olla 2-3vk lomalla. Työkaverit on myös nykyisin itselle mieluisampia. Yrittäjänä saan myös määritellä mitä laskutan ja kenen asiakkaiden kanssa haluan töitä tehdä. Ja jos itse koen, että haluan asiakkaalle hyvittää vaikka jonkun töplömin, voin joustaa hinnasta tai tarjota jotain lisäpalvelua. Näitä ei kyllä oikeasti ole tullut vielä vastaan liki 10 vuodessa yhtään, mutta on helpotus itse tietää, että se on ihan mun käsissä, mitä laskutan.
Mulla muutos oli sinänsä helppo, koska teen tavallaan saman alan hommia. Eli en tarttenut oikeastaan uutta koulutusta varsinaisesti. Aloin vaan tekemään hommia hiukan eri näkökulmasta. Olen kyllä nyt myöhemmin käynyt lisäkoulutuksia töiden ohella. Nytkin suoritan uudempaan alaan liittyvää YAMK-tutkintoa. Riippuu tosi paljon opinnoista miten opiskelu onnistuu eli miten paljon koulu joustaa ja toki siitä paljonko sun oma elämä ja työ joustaa. Itselläni ei ole esim. lapsia, joten se helpottaa opiskeluja. Koululla ymmärretään tämä ala todella hyvin ja koulun puoleltakin löytyy vahvasti joustoja. Yrittäjänä on myös itse mahdollista joustaa työjutuista tai ainakin voi itse päättää helposti, että onko sillä hetkellä tärkeämpää ottaa työkeikka (ja rahaa) vai jättää työkeikka välistä ja opiskella.
Kannattaa oikeasti miettiä ja ottaa selvää millaista työtä aidosti haluat tehdä. Missä asioissa olet hyvä? Haluatko tehdä fyysisempää työtä vai kevyempää? Oletko valmis yrittäjäksi? Onko sinulla rahkeita siihen? Entä jos ei lähde bisnes lentoon, mikä on sun backup plan? Millaisia työaikoja AIDOSTI haluat? Mä esim. nuorena luulin, että haluan 8-16 työn. Todellisuudessa en halunnutkaan. Rakastan sitä, että välillä tehdään viikko putkeen 12-16h/vrk päiviä ja sitten lomailen sen viikon tai pari.
Mutta sitten vielä se huomio, että mulla työt osuu usein viikonlopuille tai illoille. Kun monet mun kaverit ois just vapaalla. Se on välillä tylsää ja hiukan yksinäistäkin. Sitten toisaalta taas mä pääsen päivisin ruuhkattomaan maneesiin (olen usein yksin siellä) ja saan harrastaa ihan rauhassa. Eli puolensa ja puolensa.
|