Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En uskalla tehdä elsua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.8.26 11:03:07

Eikä kukaan muukaan.
Iso paikka, jossa kulissit kunnossa, mutta pihan perällä surkeassa kunnossa olevia eläimiä. Paikan omistaja kuuluu vaikutusvaltaiseen sukuun, ja moni tietää että asiat on huonolla mallilla, mutta kaikki toivovat että "joku muu" tekee jotain. Päätin ottaa härkää sarvista, ja katsoin valvontaeläinlääkärin numeron. Katsoin hänen kuvaansa, nuori tyttö. Jos tämä menisi paikalle, hänelle esiteltäisiin pihapiiri ja kerrottaisiin kuinka kateellisia kaikki ovat, ja että on parempi että menet hoitamaan oikeita asioita. Ja vielä ongittaisiin ilmoituksen tekijä, ja sitten minä olisinkin kusessa.
Että antaa olla. Toivottavasti joku muu on rohkeampi.

Re: En uskalla tehdä elsua

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   24.8.26 11:05:05

Ei sitä kukaan saa tietää kuka ilmoituksen on tehnyt, se on ihan selvä. Tee vaan. Ja sano vaikka tehdessäsi ettei mene paikalle yksin, ottaa sitten kollegan mukaan tai tarvittaessa virka-apua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.8.26 11:05:07

Yksikään koulusta valmistunut eläinlääkäri ei ole nuori tyttö.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.8.26 11:05:57

Voi voi, kun nuori tytön typykkä ellinä! Eihän sellainen mitään voi tietää, älytä eikä osata! Voi voi voi voi! Ennen vanhaan oli hienoa, kun tohtorit aikuisii miehiin olivat!

Päivämäärä:   24.8.26 11:07:12

Ei ole lieneen valmistunut vielä koulusta.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   24.8.26 11:09:07

K raiskasi suomen kieltä nyt ihan huolella

Sanoo ellille, että ottaa poliisit mukaan mennessään.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   24.8.26 11:12:12

Tee sähköposti jollan höpöhöpö nimellä ja eikun elsun tekoon. Kirjotat tarkasti mikä siellä on tilanne. Kukaan ei selvitä kenen tekemä ilmotus se on.

Lähettäjä: Pah 
Päivämäärä:   24.8.26 11:14:01

Nuoret naiset ovat usein niitä parhaita. Heillä ei ole siteitä paikkakuntaa ja uskaltavat puuttua asioihin. Nämä iäkkäät paikkakunnalla kauan asuneet ja ehkäpä sieltä kotoisin olevat virkamiehet ovat kietoutuneet paikkakunnan kuvioihin tiukasti ja silloin puuttuminen on vaikeaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.26 11:38:01

Tee s-postilla!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.8.26 11:41:24

No ei valvontaelli voi olla nuori tyttö. Johan ell-opiskelut kestää monta vuotta ja tuskin valvontaelliksi pääsee suoraan koulun penkiltä.
Joten jos on jotain syytä tehdä elsu niin älä vähättele elliä.

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   24.8.26 12:00:23

Eli olet osasyyllinen mahdolliseen eläinrääkkäykseen.
Kerrot ilmoituksessa paikan luonteen ja sen, että ell tulee tarvitsemaan virka-apua. Menee sinne siis poliisin kanssa. Ongelma ratkaistu.

Päivämäärä:   24.8.26 12:34:40

Millä lailla ovat surkeassa kunnossa?

Päivämäärä:   24.8.26 12:40:31

Niin, että oletit jonkun kuvan perusteella miten asia tulee päättymään? Kannattaisi ehkä tutkiskella omaa asenteellisuutta...

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   24.8.26 12:47:21

"Nuoret naiset ovat usein niitä parhaita. Heillä ei ole siteitä paikkakuntaa ja uskaltavat puuttua asioihin. Nämä iäkkäät paikkakunnalla kauan asuneet ja ehkäpä sieltä kotoisin olevat virkamiehet ovat kietoutuneet paikkakunnan kuvioihin tiukasti ja silloin puuttuminen on vaikeaa."

Tämä!
Meidän alueella on nuori nainen valvontaeläinlääkärinä ja heti alkoi tapahtumaan kun hän tuli vanhan tilalle.

Ilmoituksen voi jättää nimettömänä, kerrot vaan kaikki eläinlajit mitä tiluksilla on (tämä on tärkeää, muuten voivat joutua jättämään osan eläimistä tarkistamatta vedoten ettei ole epäilyksiä niiden oloista) ja tuon että ongelmat on pihan perällä vaikka kulissit on näennäisesti kunnossa. Varoita että omistaja voi olla hankala niin velli ottaa poliisit mukaansa.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   24.8.26 12:59:41

Mut valitettavasta aloittajan mainitsema vaikutusvaltainen suku tarkoittaa sitä ettei poliisitkaan tee työtänsä kun on sitä hiljaista hyvä veli- kerhoa jne. Kenties vaikutusvaltainen suku kestitsee poliisipäällikköä ja voitelee vähän muutakin sukua jne. Et valvontaelli voimaton näiden rinnalla. Mut aloittaja, tee ihmeessä siitä huolimatta elsu ja ota myös yhteyttä näihin eläinsuoelutyyppeihin jotka käy salakuvaamassa ja laittaa julkisuuteen sitten matskua.

Lähettäjä: sillä lailla 
Päivämäärä:   24.8.26 13:23:06

Kateellisten ohikulkijoiden tekemiä elsuja nähty jo aivan tarpeeksi. Seuraavasta teen rikosilmoituksen! Se on sitten ilmoittaja kun saa kokea minun koko vuosia patoutuneen vihan häntä kohtaan!

Että aloittajalle vain tiedoksi, älä tee elsua ihan huvikseen, vaan vasta jos kyseessä on paikka jossa eläimiä uhkaa tyyliin nälkäkuolema kuten siinä yhdessä HC-karjapaikassa jossa oli toistasataa nautaa kuollut nälkään. Eli jos on tällaisen poikkeuksellisen sateisen kesän jäljiltä vähän kuraista joka paikassa, niin se ei todellakaan ole syy tehdä elsua. Kurainen aika kuitenkin kestää vain pienen aikaa vuodesta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   24.8.26 14:14:22

Aloittajan (ja miksi ei monien muidenkin, jotka elsun tekemistä miettii) kannattaa ensin varmistaa, onko niillä eläimillä oikeasti kaikki hyvin, vaiko ei. Pitää olla satavarma, että esimerkiksi aloittajan kertoma tarina pitää paikkaansa. Ei kannata tehdä elsua, jos ei ole riittävästi todisteita. Eli älä tee elsua huvikseen.

Minusta on tehty elsu, muutaman kerran, kun minulla oli koiria. Kaikki ilmoitukset olivat huvikseen tehtyjä. Kyllä, minun koiristani on saanut kanssaihmiset olla huolissaan, mutta kun ei oteta asioista selvää, vaan tehdään elsu ja sitten "märistään", kun mitään ei heidän puoleltaan tapahdu.

Yksikin ilmoitus oli, ettei koiria käytetä riittävästi lenkillä.
- olin lapsesta asti haaveillut omasta koirastani. Päätin, että kun täytän 18 vuotta, hankin ensimmäisen oman koirani. Suunnitelmat kuitenkin muuttui, joten en voinutkaan hankkia sitä omaa koiraa. Syy oli se, että minulla oli vielä tuolloin koulut kesken. 5 vuotta myöhemmin, eli vasta kun olin 23 vuotias pystyin hankkimaan sen ensimmäisen oman koirani. Tässä viidessä vuodessa olin kerennyt perehtyä siihen mitä kaikkea koiran ottamiseen pitää ottaa huomioon tms..
- elämässäni on ollut yhteensä 5 koiraa, joista 4 yhtäaikaa.
- tähän vain nyt lasken ne koirat, jotka ovat olleet minulla ihan pennusta asti - siihen asti kunnes aika heistä jätti. Eli toinen koirani tuli minulle vuotta myöhemmin, eli kun olin 24 vuotias.
- No mennään sitten siihen elsuun ja lenkitys-juttuun : koiria käytettiin kyllä riittävästi lenkillä. Ne pääsi 4 - 5 kertaa päivässä lenkille. Välillä oli päiviä, että käytettiin ne vain pika tarpeillaan ja sitten mentiin kotia. Ihmiset tekivät tästä ilmeisesti eläinsuojelun, koska koirat kävivät noin 5min - 15min pika tarpeilla ja sitten mentiin sisälle, mutta kukaan ei tiennyt (eikä tarvitsekkaan tietää), että mitä sitten "tapahtui". Näinä päivinä (kun koirat kävi 5min - 15min pika tarpeillaan) "tapahtui" kotona pakkaaminen ja mökille lähteminen. Silloin koiria ei tarvinnut käyttää 1h - 6h lenkillä, vaan ne pärjäsi 5min - 15min pika tarpeitten teolla. Ja ennen mökille lähtöä (kun auto oli jo pakattu), koiria käytettiin toiset 5min - 15min pika tarpeillaan ja sitten koirat autoon ja auton nokka kohti mökkiä. Mökillä ollessa koirat saivat olla ulkona melkein 24/7. Ja siellä ollessa heitä kyllä lenkitettiin. Joten eihän meitä kukaan voi nähdä, kun olemme toisella puolella Suomea.

Yksikin ilmoitus oli, että koirat viettävät 24/7 vessassa aikaa.
- Kun minulla koiria oli, niin yksikään koiristani ei ole elänyt / viettänyt aikaa vessassa 24/7.
- Miksi ihmeessä ne siellä olisivat?
- Aina kun olimme tulevan aviomieheni kanssa kotona, koirat saivat olla asunnossa vapaana. Yleensä ne "viettivät" aikaa meidän seurana olohuoneessa. Toisinaan nukkuivat eteisessä ulko-oven edessä. Kesällä heillä oli pääsy myös parvekkeelle. Vessassa ne eivät todellakaan olleet. Ainoa milloin ne vessassa oli, oli pesuhetki.
- Kerran yksi koiristani oli vessassa, rajattu vanhalla rikkinäisellä pyykkitelineellä suihkun puolelle. Koira oli siellä noin 5min. Koiralla oli alkanut juuri runsaat juoksut, joten päätin laittaa koiran vessaan hetkeksi, jotta saan etsittyä juoksuhousut, jotka olivat hukassa. Tämähän nyt ei missään nimessä ollut elsun paikka. Koiralla oli vessassa ollessaan 10l ämpärissä vettä, että sai juoda, jos jano yllätti. Vessan ovi oli koko tämän ajan auki. Eli tämä ei mennyt eläinsuojelurikokseksi.
- Ilmeisesti eräs "tuntematon" ämmä sitten oli tämän ilmoituksen takana, koska tämä ämmä sattui juuri soittamaan ovikelloamme tuhannen tuiterissa ja pyysi päästä käymään vessassa. Selitin kyllä tälle ämmälle, että minulla on kaksi koiraa, joista toinen on hetken aikaa vessassa, kun tällä alkoi juuri voimakkaat juoksut ja minulla oli juoksuhousut hukassa, siksi koira hetken aikaa vessassa.

Kannattaa siis ihan oikeasti tarkistaa ja ottaa selville, onko jollain eläimet huonossa kunnossa tai vastaavaa, ennen kuin tekee ilmoituksia elsuun.

Tässä minun tapauksessa moni tiesi, että koirani voivat hyvin, mutta tekivät silti kiusallaan niitä elsu ilmoituksia.

Haluan, että ne jotka haluaa tietää esimerkiksi minun koiristani jotain lisää tai on kysyttävää tms.., ottaa minuun suoraan yhteyttä sähköpostin kautta ja kyselee sen kautta ja jättää tähän vastaamatta. En aio täällä tämän enempää alkaa ruotimaan tästä asiasta.

Loppuun : koirat ovat nyt siis edesmenneitä.

Päivämäärä:   24.8.26 14:19:16

"Aloittajan (ja miksi ei monien muidenkin, jotka elsun tekemistä miettii) kannattaa ensin varmistaa, onko niillä eläimillä oikeasti kaikki hyvin, vaiko ei. Pitää olla satavarma, että esimerkiksi aloittajan kertoma tarina pitää paikkaansa. Ei kannata tehdä elsua, jos ei ole riittävästi todisteita. Eli älä tee elsua huvikseen."

Huvikseen ei elsuja toki kuulu tehtailla, mutta ei vastuu eläinten olojen varmistamisesta myöskään kuulu tavantallaajalle. Ei hänellä ole tietoa tai taitoa sellaiseen eikä kenenkään tiloihin voi tunkeutua luvatta. Jos tavantallaajalla on aihetta epäillä eläinten olosuhteita, niin se on nimenomaan elsun paikka ja silloin eläinsuojeluviranomaisen tehtäväksi jää tarkistaa olosuhteet.

Päivämäärä:   24.8.26 14:25:14

Elsun voi (ja se kuuluu!) tehdä vaikka ei olisi 100% varma siitä, että eläinten olot ovat huonot. Se kuuluu tehdä pelkästä epäilystä. Jos eläimillä on kaikki hyvin, ei elsun kohteelle siitä elsusta ole yhtään mitään haittaa. Minustakin on joskus eläinsuojeluilmoitus tehty, en pahoittanut mieltäni. Valvontaell kävi katsomassa että elukoilla on kaikki hyvin. Parempi noin päin kuin niin, että eläimet kärsivät vuosikausia koska kukaan ei uskalla tehdä ilmoitusta.

Hupi-ilmoituksia tai kiusantekoa ei kukaan järkevä harrasta, mutta pienestäkin epäilystä sinne elsuun saa ja kuuluu ilmoittaa!

Aloittajan tyylisessä tilanteessa tein itse elsun feikkinimellä feikkisähköpostista. Mutta valvontaell ei kyllä saa paljastaa elsun tehneen nimeä muutenkaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.8.26 14:43:21

Pliis älkää kirjoittako romaania tänne- en ainakaan itse jaksa lukea läpi ja epäilen ettei moni muukaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   24.8.26 14:54:35

"Huvikseen ei elsuja toki kuulu tehtailla, mutta ei vastuu eläinten olojen varmistamisesta myöskään kuulu tavantallaajalle. Ei hänellä ole tietoa tai taitoa sellaiseen eikä kenenkään tiloihin voi tunkeutua luvatta. Jos tavantallaajalla on aihetta epäillä eläinten olosuhteita, niin se on nimenomaan elsun paikka ja silloin eläinsuojeluviranomaisen tehtäväksi jää tarkistaa olosuhteet."

En käskenytkään aloittajaa tunkeutumaan kenenkään tiloihin. Mutta ottamaan kuitenkin selvää jollakin keinolla, onko niillä eläimillä oikeasti kaikki hyvin vaiko ei. Jos ei pysty, niin sitten voi tehdä sen elsun. Tämä olisin voinut toki selventää edellisessä viestissäni. Pahoittelut tästä.

Aika monella tavantallaajalla on muka ollut aihetta eläinsuojeluilmoituksen tekemiseen, kun kyseessä oli minun koirat. Vaikka moni tavantallaaja tiesi, ettei koirani voi huonosti, vaan hyvin. Siksi yritän painottaa, että aina kannattaa ottaa asioista selville, jos vain pystyy, ennen kuin sitä elsua alkaa tekemään. Huvikseen niitä ei kannata alkaa tekemään.

"Elsun voi (ja se kuuluu!) tehdä vaikka ei olisi 100% varma siitä, että eläinten olot ovat huonot. Se kuuluu tehdä pelkästä epäilystä. Jos eläimillä on kaikki hyvin, ei elsun kohteelle siitä elsusta ole yhtään mitään haittaa. Minustakin on joskus eläinsuojeluilmoitus tehty, en pahoittanut mieltäni. Valvontaell kävi katsomassa että elukoilla on kaikki hyvin. Parempi noin päin kuin niin, että eläimet kärsivät vuosikausia koska kukaan ei uskalla tehdä ilmoitusta.

Hupi-ilmoituksia tai kiusantekoa ei kukaan järkevä harrasta, mutta pienestäkin epäilystä sinne elsuun saa ja kuuluu ilmoittaa!

Aloittajan tyylisessä tilanteessa tein itse elsun feikkinimellä feikkisähköpostista. Mutta valvontaell ei kyllä saa paljastaa elsun tehneen nimeä muutenkaan."

Aloittajan tapauksessa se elsu kannattaa tehdä. Muussa tapauksessa ei. Miksi? - Pitäähän sitä osata järkeäkin käyttää, eikä vaan arvuutella, kuten minun tapauksessa oltiin tehty.

Ilmeisesti nämä ihmiset eivät sitten ole olleet järkeviä, koska ilmoitukset olivat hupi-ilmoituksia ja kiusantekoa. Kuten tuolla ensimmäisessä viestissäni kerroin. En käyttänyt hupi-ilmoitusta taikka kiusanteko sanaa, mutta kyllä jokainen pitäisi ymmärtää mitä tarkoitan.

Päivämäärä:   24.8.26 15:04:53

Aloittaja K tässä.
Miksi edes kirjoitin aloituksen -no sellainen tuskainen purkautuminen jonnekin, kun huomasin etten uskalla.
En usko että nimettömänä tehty ilmoitus johtaa mihinkään. Koska juuri siten ne tehdään ilkeyttään, tyhmyyttään tai kateudesta. Siksi se pitäisi tehdä omalla nimellä, eli olen tosissani. Tiedän että nimeä ei paljasteta, mutta tiedän tämän klaanin jutuista niin paljon, että en tosiaan uskalla, lonkeroita on paljon. Kyllä se joltain voi lipsahtaa jollekin. Paikallinen poliisi ei taatusti hypi klaanin varpaille, kuten hohhoijaa totesi.

Voi kun olisi vielä sellainen Anja Eerikäinen, hänelle olisin jo soittanut...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.8.26 15:16:59

Mikä niillä tarkalleen ottaen on huonosti? Ei ruokaa, ei juomaa, eivät pääse ulos, nälkiintyneitä tms? Eli jos ne ruokitaan ja juotetaan säännöllisesti ja pääsevät tarvittaessa säänsuojaan niin ei niillä silloin mitään hätää ole.

Päivämäärä:   24.8.26 15:45:19

Laita ap sähköposti näkyviin, saat mun yhteystiedot ja voit laittaa mulle ko. paikan osoitteet ja tiedot eläimistä yms. Teen sitten sen elsun :)

Päivämäärä:   24.8.26 16:26:47

Aloittaja voi nyt vastata mikä siellä on pielessä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.8.26 16:40:15

Eiköhä tässä(KIN) tapauksessa vika ole aloittajan korvien välissä. Se, että yksi ihminen ei näe jonkin tietyn asian tapahtuvan, ei tarkoita sitä, etteikö sitä tapahtuisi. Esim. meillä "eläimillä ei ole vettä" - paitsi niillä on katoksissa lämmitettävät uimurikupit, joita ei näe kuin menemällä sinne katoksiin, mihin vierailla ei ole mitään asiaa. Samaiset eläimet eivät myöskään samasta syystä saa koskaan ruokaa.

Älä tee elsuja luulojesi perusteella.

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   24.8.26 17:23:05

Lainaan aloittajan topaa, kun olen pohtinut samaa.

Kotimatkani varrella on omakotitalon pihassa hevonen ja poni. Hevonen näyttää hyvältä, mutta ponin kunto mietityttää. Se on koko kesän ollut pitkässä ja huononnäköisessä karvassa, selkä on notkolla ja muutenkin tosi lihakseton ja luiseva sekä kylkiluut näkyy. Nämä havainnot tehty kaikki auton ratista, en ole kehdannut pysähtyä tarkemmin pällistelemään. Hevonen ja poni näkyvät tielle vain, kun ovat pienellä laitumella eli saahan se poni siis ruokaa. Poni on varmaan seuraponi vaan, hevosta olen nähnyt ratsastettavan joskus (näkyy huonosti tielle heidän kenttä tai missä sitten menivätkin).

Mutta ei minun mielestäni seuraponikaan saisi näyttää tuolta, vaikka olisikin vaikka tosi vanha jo. En tunne näiden omistajaa ja muutenkin olen uusi alueella, niin en tunne oikein ketään naapuriakaan, jolta voisi kysyä ponista. Tekisitkö tällaisessa tilanteessa ilmoituksen ponista?

Päivämäärä:   24.8.26 17:41:34

Suomi alkaa kyllä kovasti muistuttamaan DDR:ää ja neukkulaa varsinkin naapurien kyttäämisen suhteen.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   24.8.26 17:55:28

"ja katsoin valvontaeläinlääkärin numeron. Katsoin hänen kuvaansa, nuori tyttö."

Että sellaiset pick me-fantasiat sieltä tällä kertaa. Huoh, huoh ja vielä kerran huoh.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   24.8.26 17:55:57

Minustakin tehtiin juuri elsu. Tekijä oli eräs mt-ongelmainen ihminen joka sanoi, että minun pitää antaa hänelle rahaa tai tekee elsun. Sanoin, etten anna rahaa ja teki elsun. Valvontaeläinlääkäri käy hoitamassa meillä kaikki hevoset ja ne hoidetaan hänen suositusten mukaan. Kerroin heti uhkauksen saatuani asiasta ell ja koska käy täällä säännöllisesti, asiasta ei seurannut oikeastaan mitään.

Tietenkin itse voisin tehdä rikosilmoituksen aiheettomasta ilmoituksesta ja kiristyksestä, mutta eipä tuollaisen reppana mt-ongelmaisen asiat siitä ainakaan paranisi. Toivottavasti ymmärtää joskus hävetä kun saa toivottavasti kuuppaansa kuntoon.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.8.26 18:07:13

Kyllä kiristyksestä kannattaa aina tehdä rikosilmoitus, oli kiristäjä kuka tahansa. Ja mistäpä sitä tietää, saattaa feikata mt-ongelmaa juuri siksi että pääsisi seuraamuksista...

Lähettäjä: sillä lailla 
Päivämäärä:   24.8.26 18:19:10

Kuten tuossa aiemmassa viestissäni totesin, niin minä ainakin teen seuraavasta ilmoituksesta saman tien rikosilmoituksen! Ohikulkeva mökkiläinen tehtailee ilmoituksia kateuttaan tai on mt-potilas tai muuta vastaavaa. Koko ajan silmukka kiristyy ja epäiltyjen määrä pienenee. Sitten kun on henkilöllisyys tiedossa, niin se on sitten @!#$ irti tämän elsutehtailijan kanssa!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.