Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kello kuuteen töihin meno

Lähettäjä: miten jaksatte? 
Päivämäärä:   23.8.26 21:16:10

Siis te, ketkä luonnolliselta rytmiltänne olette sellaisia, että nukkuisitte vaikka puoleenpäivään ja valvotte myöhään. Aamuvirkkujen ei tarvitse vastata.
Teen nyt (onneksi väliaikaisesti) tällaista työaikaa ja ihan karmeaa on herätä viideltä. Vielä rankempaa tulee talvesta, kun pimeää on koko ajan ja täytyy herätä vielä aikaisemmin raappaamaan auton ikkunoita...
Vinkkejä, vertaistukea? Miten selviätte?

Re: Kello kuuteen töihin meno

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.26 21:25:16

Olen kesäisin tehnyt aikaista aamua (herätykset klo 4:30-5:00), joten kokemukseni on toki ehkä vähän eri asia kuin talvella pimeään aikaan.

En ole yökukkuja, mutten mikään aamuvirkkukaan, vaan nukkuisin mieluiten noin klo 23-8. En tiedä helpottaako tämä verrattuna yökyöpeleihin, mutta mulla rytmi kääntyy suhteellisen hyvin ensimmäisen viikon-kahden aikana. Pitää vain sitkeästi nousta. Jos on pakko ottaa töiden jälkeen päiväunet, niin ne on pidettävä kohtuullisina. Alkaa väkisin väsyttää iltaisin ja samalla aamuherätykset helpottuvat hiljalleen. :D

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   23.8.26 21:46:59

Meinasin tulla sanomaan samaa, että kaikkeen tottuu. Ei anna liikaa painoa sille, että olen tai en ole "aamuihminen", vaan ihminen, joka tottuu kyllä uuteen rytmiin. Parasta tuollaisessa työajassa on se, että pääsee niin aikaisin et ehtii valoisan aikaan ulkoilla ja pääsee kauppaan ym. asioille ennen neljän ruuhkaa.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   23.8.26 22:22:03

Selviän tsemppaamalla kunhan sitä ei ole joka aamu, vaan max muutama päivä kerrallaan. Jatkuvana en selviäisi ollenkaan, kun on niin täysin oman vuorokausirytmin vastainen. Saisin luultavasti burn outin tai jonku mt-ongelman

Päivämäärä:   23.8.26 22:49:58

Siihen vain tottuuu ja olen alkanut pärjäämään muutaman tunnin yöunilla.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   23.8.26 22:54:26

Tottumalla.

Mielelläni nukun pitkään ja nautin myöhäisemmistä illoista, mutta olen monta vuotta hevosten takia tottunut aloittamaan työt klo 6.
Menen vain aikaisin nukkumaan. Töitä tein monta vuotta 6 päivää viikossa, nyt onneksi enää 5 päivää.

Talvet on raskaita, mutta pitää vain huolehtia palautumisesta. Laitan sen avaruuspeiton auton ikkunaan aina ajon jälkeen niin säästynnikkunoiden rapaamiselta.

Mutta kaikkeen tottuu :D

Lähettäjä: Kiiski 
Päivämäärä:   23.8.26 22:57:51

Mä taas sanon että ei siihen totu vaan sen kanssa täytyy vaan oppia elämään. Mulla luonnollinen rytmi on herätä 7-8 aikaan ja vasta koronavuosien aikana tajusin kuinka väsynyt olin ollut kun olin joutunut heräämään aiemmin. Tuolloin pääsi luonnolliseen rytmiin ja todella hämmästytti kun kaikki väsymys hävisi. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on sellaisella jolla on vielä myöhäisempi rytmi.

Päivämäärä:   23.8.26 22:58:10

Kaikesta selviää. Kello soimaan ja sillon noustaan ylös. Sitten, kun sieltä pedistä on noustu, niin ei enää viitsi murehtia kellonaikaa, vaan alottaa toimimisen.

Päivämäärä:   23.8.26 22:58:30

Helppoa kun menee ajoissa nukkumaan. Mikä ei ole vaikeaa kun on herännyt aikaseen. Herään tuntia ennen lähtöä koska inhoan kiireisiä aamuja. Eli herätys on 4:45. Sängyssä on oltava kahdeksalta, joskus menee yhdeksän yli että tallilta pääsee (eläinten kanssa kun sattuu ja tapahtuu) mutta se vaikuttaa vain seuraavaan päivään jolloin on todellakin helppo nukahtaa kahdeksalta. Ja sekin on sellaista ihan ok väsymystä yleensä.

Nopeasti kyllä huomasin että viikonloppuisinkaan ei voi valvoa ja alkoholinkäyttö jäi ihan minimaaliseksi aiemmasta kun vaikutti koko seuraavan viikon yöuniin.
Kaikki kofeiini pois klo 15 jälkeen ja ennen sitäkin hyvin maltilla.

Koko aamuvirkku-iltavirkku-konsepti on ihan älytön. Kyllä minäkin nukun pitkään jos menen myöhään nukkumaan, mutta kun sen rytmin saa käyntiin ja siinä pysyy ei ole ongelmia niin pitkään kun ei itse kuse sitä unirytmiänsä. Mulla on vielä pahoja uniongelmia ollut tähän työhön asti kun on pakko olla sama rytmi ja taju lähtee illalla.

Lähettäjä: Hih 
Päivämäärä:   23.8.26 23:05:49

"Mä taas sanon että ei siihen totu vaan sen kanssa täytyy vaan oppia elämään. Mulla luonnollinen rytmi on herätä 7-8 aikaan ja vasta koronavuosien aikana tajusin kuinka väsynyt olin ollut kun olin joutunut heräämään aiemmin. Tuolloin pääsi luonnolliseen rytmiin ja todella hämmästytti kun kaikki väsymys hävisi. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on sellaisella jolla on vielä myöhäisempi rytmi."

Tämä. Ei siihen totu. Vaikka kuinka kävisit ajoissa nukkumaan. Mikä ei ole helppoa, vaikka olisit kuinka herännyt aikaisin.

Mut eihän se auta. Nykymaailmassa ei vaan voi sen oman sopivimman rytmin mukaan elää.

Lähettäjä: Teekuppi 
Päivämäärä:   23.8.26 23:28:08

Juu ei siihen totu. Jaksaa silti, koska on pakko.

Oon nyt iltapainotteisen työn jälkeen tehnyt 3 vuotta aamuvuoroa, eli aina arkisin kuuteen töihin. Ihan hirveää tuskaa se herääminen on edelleen mutta on siihen jotenkin tottunut että aamut vaan hoituu rutiininomaisesti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.8.26 23:29:51

Minä en käsitä, miksei töitä ja työvuoroja järjestetä niin, että suurin osa kykenisi toimimaan joko luontaisen rytminsä tai muiden tarpedensa kannalta parhaaseen aikaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.8.26 23:39:20

Ei siihen koskaan totu, mutta sen aiheuttamaan krooniseen väsymykseen turtuu. Sain kroonisen väsymyksen poikki vasta koronavuosien eli etätyön ansiosta, kun heräämisen pystyi siirtämään vasta klo 8.

Yritä jotenkin selvitä ja etsi työtä, jossa olisi siedettävämpi työaika. Ja todella ihmettelen tuota samaa kuin zäkä.

Päivämäärä:   23.8.26 23:52:26

Ei siihen totu. Sitä vain herää koska on pakko.
Uni tulee vasta puolen yön kieppeissä, riippumatta siitä kuinka aikaisin menen sänkyyn pyörimään. Tai siitä nukunko päikkärit vai en. Joten yleensä vetäisen päikkärit niin saa vähän enemmän unta vuorokauteen.

Onneksi saan vuoroviikoin tehdä iltavuoroa, pelkkää aamuvuoroa ei kauaa jaksaisi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.26 23:53:59

Mulla herääminen ei ole ongelma. Herään jopa liian aikaisin, kun stressaan herätystä. Mutta olen viimeistään aamu-kympiltä täysin toimintakyvytön zombi. Illalla olen jo niin väsynyt, etten enää saa unta. Nukun pari tuntia ja taas herään ennen kelloa. Viikon lopulla en enää osaa edes keittää kahvia, kun siinä on liian monta monimutkaista vaihetta.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.8.26 00:45:28

"Ei siihen koskaan totu, mutta sen aiheuttamaan krooniseen väsymykseen turtuu."

Tämä. Yli kymmenen vuotta puolet työajasta aikaisia aamuja eikä siihen vain totu jos sisäinen rytmi on erilainen. Unen pituudellakaan ei ole merkitystä kun heräämisaika on luonnoton.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.26 02:08:25

Joudun välillä heräämään kahden jälkeen töihin. Sen kun nousee ja lähtee, kun ei ole vaihtoehtoja.

Päivämäärä:   24.8.26 02:30:41

Tein yhden kesän kesätöitä jotka alkoivat viideltä aamulla, eli herätys oli siinä 3.30-4.00 välillä. Olen luonnostani aina ollut yökukkuja ja iltavirkku, eli rytmi ei todellakaan ollut luonnollinen. Mutta silti jotenkin tuntui helpommalta herätä aamuyöstä, kuin vaikka seitsemältä aamulla. Jouduin kyllä syömään nukahtamiseen lääkkeitä jotka pistivät tajun kankaalle, en olisi muuten päässyt niin aikaisin nukkumaan. Menin siis jo seitsemältä illalla nukkumaan.

Ja olihan se aivan syvältä, ja vielä enemmän syvältä koska työkin itsessään oli kamalaa (siivous). Onneksi jouduin vain kesän tekemään, talvesta en tiedä miten olisin selvinnyt. Kannattaa ainakin kokeilla onko kirkasvalolampusta apua. Ja d-vitamiinia kannattaa tietysti kaikkien syödä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.8.26 05:08:19

Mä en tottunut. Vuoden tein aamuvuoroa. En muista siitä vuodesta oikein mitään. Olin koko ajan älyttömän väsynyt. Sitten onneksi löysin uuden työn missä on vain ilta- ja yövuoroa. Tein siis myös aikaisemmin pelkkää iltavuoroa mikä alkoi 16-18 välillä.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   24.8.26 08:27:04

Ei totu, jatkuva univaje. Onneksi vuorotyö ja välillä saa viikollakin nukkua pidempään. Joudun heräämään klo 4, klo 6 oliskin jo helppo nakki eli osaan kyllä herätä aikaisin mutta en aamuyöllä.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   24.8.26 10:31:32

Nuorempana sen kanssa pystyi jotenkin elämään.
Nyt nuo aamuvuorojen 4.40 herätykset on jo kertaalleen ajanut saikulle.
Mulla nousee aamuviikoilla kuume, maha lakkaa toimimasta, syke on pilvissä
Aikaiset aamut tekee mun kropalle saman kuin isolle osalle yövuorot.
Uutta työpaikkaa tämän takia etsitty jo tovi

Päivämäärä:   24.8.26 10:36:33

Ei siihen totu. Itse menen klo 7 töihin ja herätys on 1.50. Onneksi vaan 6 päivää kuukaudessa.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.8.26 10:52:34

Kyllä siihen tottuu jos saa aina tehdä aamua..vuorotyötä tekevänä on vaikeaa kun ei saa pitää yhtä rytmiä yllä.

Päivämäärä:   24.8.26 10:53:17

” Ei siihen totu. Sitä vain herää koska on pakko.
Uni tulee vasta puolen yön kieppeissä, riippumatta siitä kuinka aikaisin menen sänkyyn pyörimään. Tai siitä nukunko päikkärit vai en. Joten yleensä vetäisen päikkärit niin saa vähän enemmän unta vuorokauteen.

Onneksi saan vuoroviikoin tehdä iltavuoroa, pelkkää aamuvuoroa ei kauaa jaksaisi.”

Ethän sinä voikkaan tottua, kun sinulla ei ole rytmiä :D
Muutaman vuoden kun heräät kuudeksi töihin 5 kertaa viikossa, niin alkaa tottua.

Päivämäärä:   24.8.26 11:08:09

Täytyy olla kiitollinen, että itsellä ei ilmeisesti ole selvää luonnollista rytmiä. Pystyn kääntämään mihin tahansa suuntaan nukkumaanmenoja ja heräämisiä, kunhan on aikaa tottua uuteen rytmiin. Sen sijaan jatkuvasti vaihtuva rytmi ei mulle sovi, koska silloin en ehdi saavuttaa mitää säännöllistä rytmiä.

Päivämäärä:   24.8.26 11:41:50

Miettimällä, että aika monella ei tällä hetkellä ole töitä, ja on ihana, että on töitä mihin herätä. Terve aikuinen kyllä säännöllisellä rytmillä ja elämänvalinnoilla saa itsensä ylös ja hommiin, kun asennoituu oikein.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   24.8.26 11:46:11

Itse tein sillon 20-25v opiskelujen ohessa (lähinnä kesäduunia) useampana kesänä vuorohommia. Mulla oli tosi vaikeeta noi aamut kun ei malttanut mennä aikaisin nukkumaan. Nyt kun ikää on enemmän (+35v) niin ehkä sitä on saanut malttia ja itsehillintää? Että osaan pakottaa itseni nukkumaan aiemmin. Eli yritän mennä sänkyyn 21.45 ja luen kirjaa.. siis kirjaa,ei kännykkää. Jos tai kun yleensä pääsen noin aikaisin nukkumaan niin homma toimii kyllä.

Päivämäärä:   24.8.26 11:55:28

Kuinka moni näistä "mene aikaisemmin nukkumaan" kommentoijista pystyisi säännölliseen yövuoroon?
Eihän sekään ole muuta kuin nukkuu vain päivisin...
Iso osa ihmisistä toki pystyy kääntämään rytminsä aikaisiin aamuherätyksiin, joillekkin niiden kuormitus on elimistölle sama kuin yötyön tekeminen.
Työsuojelun puolelta on myös suosituksena, että varhaisia aamuja pitäisi välttää jos se on mahdollista koska monen ihmisen viimeinen syvänunen jakso ajoittuu klo 4-6 välille.

Päivämäärä:   24.8.26 12:23:20

"Kuinka moni näistä "mene aikaisemmin nukkumaan" kommentoijista pystyisi säännölliseen yövuoroon?"

Uskoisin pystyväni sopeutumaan säännölliseen yövuoroonkin, jos olisi sitten tosiaan pelkkää yötä. Tosin yötyö tappaisi kaiken sosiaalisen elämän, minkä vuoksi en haluaisi siihen ryhtyä.

Lähettäjä: best 
Päivämäärä:   24.8.26 12:26:39

"Koko aamuvirkku-iltavirkku-konsepti on ihan älytön. Kyllä minäkin nukun pitkään jos menen myöhään nukkumaan, mutta kun sen rytmin saa käyntiin ja siinä pysyy ei ole ongelmia niin pitkään kun ei itse kuse sitä unirytmiänsä. Mulla on vielä pahoja uniongelmia ollut tähän työhön asti kun on pakko olla sama rytmi ja taju lähtee illalla."

Aamuvirkkuus tai iltavirkkuus ei missään nimessä ole älytön eikä mikään mielipideasia, vaan tieteellisesti todistettu ja evoluution sanelema. Ihmisillä on erilaisia luontaisia vuorokausirytmejä, ja pidempiaikaisesti oman rytmin vastainen vuorokausirytmi sairastuttaa pahasti.

Päivämäärä:   24.8.26 12:27:58

Mulla taas oli eniten sosiaalista elämää silloin kun tein pelkästään yötöitä. Työt alkoi klo 22.00. Nukuin n.klo 15.00 asti. Jaksoin hyvin kyläillä, harrastaa yms...
Aamuvuorossa oon sellaisessa koomassa töiden jälkeen että päivät valuu hukkaan kun väsymyksen takia ei pysty mihinkään

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   24.8.26 12:57:43

Lähettäjä: Poni
Päivämäärä: 24.8.26 11:55:28

Kuinka moni näistä "mene aikaisemmin nukkumaan" kommentoijista pystyisi säännölliseen yövuoroon?

---

Mulla oli kans yövuoroa tuolloin nuorempana ja en osaa sanoa tottuisinko siihen. Sillon se oli ok mut nykyään en tiedä.. enkä kyl haluaisikaan enää sellaista.

Päivämäärä:   24.8.26 13:16:07

” Kuinka moni näistä "mene aikaisemmin nukkumaan" kommentoijista pystyisi säännölliseen yövuoroon?
Eihän sekään ole muuta kuin nukkuu vain päivisin...”

Siihenkin tottuisin, kun sitä tekisi ja siitä tulisi rytmi.

Ihmisellähän on vapaus valita ammattinsa, eli kannattaa tehdä sellaista työtä mikä itselle sopii.
Itse en tee yötyötä siksi, koska koen, että se rajottaisi muuten niin paljon elämääni.

Ihminen on sopeutuvainen ja tottuu loppujen lopuksi mobiinkin asioihin ja rytmeihin, jos vain täytyy.

Päivämäärä:   24.8.26 13:51:37

LähettäjäPoni

Päivämäärä24.8.26 11:55:28

Iso osa ihmisistä toki pystyy kääntämään rytminsä aikaisiin aamuherätyksiin, joillekkin niiden kuormitus on elimistölle sama kuin yötyön tekeminen.
Työsuojelun puolelta on myös suosituksena, että varhaisia aamuja pitäisi välttää jos se on mahdollista koska monen ihmisen viimeinen syvänunen jakso ajoittuu klo 4-6 välille.

Helposti menee yövuorot.

Päivämäärä:   24.8.26 14:00:29

Talvella 6-14 työaika on paljon mukavampi kuin 8-16. Olin ennen 8-16 työssä, ja silloin vapaa-aika oli aina täysin pimeää. Nykyään ehdin yli tunnin lenkin valoisalla vielä koirien kanssa töiden jälkeen vuoden pimeimpäänkin aikaan. Tämän takia kannattaa kyllä kärsiä se aamuherätyksen tuska :D

Tärkeintä on pitää siitä unirytmistä kiinni myös viikonloppuisin. Nyt lomalla olen antanut itselleni luvan lipsua, ja varmaan eka työviikko menee aika väsyneenä sitten, mutta siitä se rytmi taas kääntyy takaisin.

Auton ikkunaongelmaan auttaa suojapeite. Aamulla auto käyntiin, peite pois ja menoksi. Miehellä on vielä helpompaa kun herätessä vaan laittaa puhelimelta auton lämmityksen ja huurteenpoiston päälle ja hyppää suoraan lämpimään ajovalmiiseen autoon lähtiessään :D

Lähettäjä: Yksi 
Päivämäärä:   24.8.26 14:11:06

Mun työpäivät alkavat aina eri aikaan. Viikko voi olla esimerkiksi sellainen, että maanantaina viideksi, tiistaina kahdeksitoista, keskiviikkona kahdeksaksi, torstaina seitsemäksi ja perjantaina kuudeksi. Ensimmäinen puoli vuotta ja varsinkin eka talvi oli tosi nihkeää, mutta sitten siihen tottui. Aamulla herätys soi, heti ylös sängystä ja hoitamaan vessa-asiat, vaatteet päälle ja sitten on vartti aikaa istua aamupalan kanssa ennen lähtöä. Kun ei jää liikaa miettimään vaan rupeaa tekemään, niin töihin päästessä on jo ihan hyvä mieli.

Lähettäjä: kokemus 
Päivämäärä:   24.8.26 16:58:48

Mä en kestäis. Luonnostani erään 8-9 välillä. En saa koskaan tarpeeksi aikaisin unta, vaikka olisin kuinka rättiväsynyt. Sitten vaan pyörin sängyssä ja heräön joka aamu vain väsyneempänä. Kesällä sen kestää, kun on valoisaa, mutta talvet on vuosi vuodelta minulle vaikeampia.

Mulle jo seiskaan meno oli hankalaa ja vaihdoin osittain alaa sen vuoksi. Ei mua haittaa yksittäiset aamut tai viikot, mutta jatkuva liian aikaisin herääminen on todella ahdistavaa ja kuluttavaa. Ja itse ainakin tunnen nopeasti jo sydämen alueella sellaista ahdistavaa jumputusta, jos monta yötä menen liian vähillä unilla. Ei voi olla terveellistä.

Isot sympatiat kaikille, joiden on pakko elää omaa sisäistä kelloaan vasten <3

Lähettäjä: latte 
Päivämäärä:   24.8.26 17:16:09

Kunnon päiväunet kun pääsee kotiin. Unirytmi kääntyy päelaelleen mutta onneksi koirat ovat tottuneet :)

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.8.26 17:19:36

Mä teen yötyötä ja se sopii minulla oikein hyvin kun rytmi on aina sama. Aamuvuoroon en tottunut 20 vuodessakaan vaan kärsin järkyttävästä univajeesta. Vaikka menin ilta 9 sänkyyn, uni ei tullut ennen aamukolmea. Ei edes silloin kun olin jo kaksi vuorokautta valvonut putkeen nukkumatta minuuttiakaan.
Tuli psykoottisia oloja valvomisesta, rytmihäiriöitä ja vatsa jatkuvasti sekaisin, hermosto ihan riekaleina. Lopulta olin vuoden sairauslomalla ja vaihdoin pysyvään yövuoroon. Nyt saan vihdoin nukuttua tarpeeksi kun ei tarvitse pakottaa itseään nukkumaan yöllä vaan vasta aamukuudelta saa nukahtaa.

Päivämäärä:   24.8.26 17:44:57

"Mulla taas oli eniten sosiaalista elämää silloin kun tein pelkästään yötöitä. Työt alkoi klo 22.00. Nukuin n.klo 15.00 asti. Jaksoin hyvin kyläillä, harrastaa yms...
Aamuvuorossa oon sellaisessa koomassa töiden jälkeen että päivät valuu hukkaan kun väsymyksen takia ei pysty mihinkään"

Tämä. Itse teen myös eniten yötä mutta valitettavasti muutama aamu pitää kuukaudessa tehdä. 4 kertaa ole päivätöitä kokeillut ja joka kerta lopettanut puolen vuoden jälkeen.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   24.8.26 17:57:46

On aivan kamalaa. Nuorempana tein työtä joka alkaa klo 6 ja sitten semmoista joka alkaa klo 7. En koskaan tottunut ja kooma sekä aamupäivällä että töiden jälkeen oli valtava. Nykyään olen saanut vekslattua työpaikan niin, että mun tarvitsee herätä vasta klo 10 ja elämänlaatu on parantunut paljon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.26 18:01:11

Sen kanssa pitää tosiaan vaan oppia elämään. Itselle viiden jälkeen herääminen on vielä jollain lailla ok, mutta puoli viisi on kyllä niin syvältä kuin voi olla. Nuorempana meni vielä, kun unen laatu oli hyvä, mutta nyt vaihdevuosi iässä olo on jatkuvasti tokkurainen. Eli pahenee vaan ongelma iän myötä. Ärsyttää kun aamuvirkut puhuvat niinkuin olisivat jotenkin parempia ihmisiä, kun tykkäävät herätä aikaisin ja saavat niin ja niin paljon tehtyä jo heti aamusta. Ihan niinkuin rytmi olisi oma valinta. Eivät ymmärrä kuinka onnekkaita ovat, kesäaikaan siirtyminenkin kuormittaa vähemmän keväisin.

Päivämäärä:   25.8.26 01:59:00

Mulla saattaa viikossa olla aamua, iltaa ja yötä, kaikkea sekaisin. Onneksi unenlahjat on hyvät, mut ei sitä koskaan saa univajetta selätettyä. Olen iltavirkku ja tein vuosia pelkkää aamuvuoroa, eikä musta silti tullut aamuvirkkua.

Päivämäärä:   25.8.26 03:47:38

"Ethän sinä voikkaan tottua, kun sinulla ei ole rytmiä :D
Muutaman vuoden kun heräät kuudeksi töihin 5 kertaa viikossa, niin alkaa tottua."

Voi kuule, minä olen tehnyt pelkkää aamuvuoroa useamman vuoden. Enkä tottunut siihen vaikka sinä kuinka niin haluat väittää.

Päivämäärä:   25.8.26 06:17:25

Kuinka moni teistä jotka ei pääse aamuvuororytmiin pitää rytmin yllä myös viikonloppuisin? Yleensähän se kosahtaa siinä kun viikonloput eletään eri rytmissä

Päivämäärä:   25.8.26 08:59:34

"Mulla taas oli eniten sosiaalista elämää silloin kun tein pelkästään yötöitä. Työt alkoi klo 22.00. Nukuin n.klo 15.00 asti. Jaksoin hyvin kyläillä, harrastaa yms..."

Mulla taas ei tällainen toimisi, koska hereilläoloaika menisi vain työvuoron alkamisen odottamiseen. Inhoan iltavuorojakin juuri siksi, että en osaa rentoutua ennen työvuoroa tai lähteä tekemään mitään kauempaa kotoa, koska pitää koko ajan tuijottaa kelloa töiden varalta.

Toki voisi elää myös niin, että valvoisi öiden jälkeen aamupäivät ja nukkuisi sitten, mutten eipä sekään auttaisi omalla kohdalla sosiaalisen elämän ylläpitoon, kun puoliso ja suurin osa kaveripiiristä tekevät toimistoaikoja.

Lähettäjä: Morjens 
Päivämäärä:   25.8.26 09:09:48

Herään arkena neljältä, työt alkaa viideltä ja olen yökyöpeli luonnostani. On aika perseestä, etenkin kun muita taloudessa eläviä henkilöitä ei vaan saa nukkumaan samaan aikaan. Onneksi on iso talo ja väliseinät umpihirttä, joten taustamelu on siedettävällä tasolla nukkumista ajatellen. Toisaalta myös heräämisaika edesauttaa unensaantia illalla.

Haaveissa olisi kyllä hankkia joku kiimaliiteri pihaan seisomaan, jonne pääsisi nukkumaan haluamaansa aikaan ja jolla voitaisiin reissata.

Vähintään viiden tunnin unet olisi kova. Harmillisesti töissä venähtää yleensä sinne kolmeen neljään, että millekään välikuolemalle iltapäivästä ei jää aikaa, kun on nuo tuhannet jälkeläiset läksyineen ja harrastuksineen ja kavereineen.

Päivämäärä:   25.8.26 23:18:55

Mäkään en ennen iltavuoroja osaa tehdä muuta kuin odottaa, että työt alkaa. Jostain syystä yövuoroissa tätä hommaa ei ollut

Lähettäjä: qwe 
Päivämäärä:   26.8.26 11:01:01

Tästä ei ole mitään vertaistukea tai tsemppiä, mutta kerrotaan nyt itsekkäästi oma kokemus :D

Ennen siivosin tehtaalla ja vuoro alkoi klo 6, silloin menin vielä pyörällä ja matkaan meni se 40 min.
Olen ollut iltavirkku ihan lapsesta asti, joten ei mitkään määrät melatoniinia saanut mua nukahtamaan ennen klo 1.

Lopulta olin niin väsynyt ja v*ttuuntunut, että kävin kovaan ääneen äksyilemässä meidän oikeasti tosi mukavalle ja reilulle esimiehelle heidän toimistollaan, että otan loparit nyt heti! Hävettää vieläkin...

Eli ei enää ikinä klo 6 töitä mulle

Lähettäjä: kops 
Päivämäärä:   26.8.26 11:13:22

Mä ratkaisin asian niin, että vaihdoin työpaikkaa. Mulle ei sovi nuo klo 4.30 herätykset vaikka en ole varsinaisesti mikään iltavirkku, jonka luonnollinen nukkumaanmenoaika on puolen yön jälkeen. Jonkun aikaa tein sellaista 6-14 vuoroa ja kivaa siinä oli se, että oli jo kolmen aikaan kotona ja ehti pimeimpäänkin aikaan valoisalla koirien kanssa lenkille. Mutta pidemmän päälle se rasitti koska menen nukkumaan siinä kymmenen, yhdentoista aikaan ja jos herätys on 4.30 niin ei tule riittävästi unta. Nyt teen 8-16 niin tuo klo 6 herätys ei tee tiukkaa.

Tämä nyt ei varsinaisesti ole vertaistukea aloittajalle. Pahoittelut siitä.

Lähettäjä: opa 
Päivämäärä:   26.8.26 15:06:32

"Minä en käsitä, miksei töitä ja työvuoroja järjestetä niin, että suurin osa kykenisi toimimaan joko luontaisen rytminsä tai muiden tarpedensa kannalta parhaaseen aikaan."

No varmaan siksi, että kaikki palvelut ja tarvikkeet on sitten saatavilla siihen "optimaaliseen aikaan".

Heräämiseen ei välttämättä totu, mutta väsymykseen tottuu. Kannatta opetella myös sanomaan EI arjessa ylimääräisille vapaa-ajan suoritteille, kun töistä pääsee aiemmin on helppo täyttää päivää "liikaa" vs. jos töistä pääsisi myöhemmin.
Itse olen motivoinut itseni sillä, että töitä kun on, niin niitä tehdään. Tästä kun nämä loppuu, niin ei tiedä kauan saa "lepäillä".

Päivämäärä:   26.8.26 15:34:13

Näissä 4.40 herätyksissä ja siitä johtuvassa väsymyksessä kuormittaa fyysisten oireiden lisäksi psyykkinen osuus.
Tuntuu tosi pahalle "ajaa" omat lapset pois tai sanoa etteivät nyt saa tulla käymään(ovat siis aikuisia eivätkä asu enää kotona) tai olla aina ihan hiton kiukkuinen yllätyvieraillulle tulevalle vanhalle isälle, ei myöskään puhettakaan että jaksaisi auttaa häntä esim.siivouksessa.

Uusi työpaikka on tosiaan haussa mutta niitä ei ihan joka oksalla ole ja oman alan töissä valtaosassa aamuvuorot alkaa klo 6

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   26.8.26 20:14:39

"Onneksi on iso talo ja väliseinät umpihirttä, joten taustamelu on siedettävällä tasolla nukkumista ajatellen"

Mikä ihmeen melu? Ei kai hereillä olessa ole koko ajan pakko meluta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.26 17:39:41

Mikä ihmeen melu? Ei kai hereillä olessa ole koko ajan pakko meluta?
On ihmisiä joiden on pakko jollakin tavalla metelöimällä ilmaista olemassaoloaan. Jos ei puheelle löydä kohdetta, niin sitten voi laulaa, tömistellä tai harrastaa jotakin melua aiheuttavaa että muut kuulevat. Ehkä tämän kirjoittaja asuu sellaisen kanssa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.26 18:19:35

Toiset ovat sen verran herkkäunisia, että kävely, tv:n katselu, radion kuuntelu, kahvin keitto, mikron käyttö, jne. vaikkakin toisessa huoneessa, on häiritsevää melua. Kurjahan sitä on muun perheen istua hievahtamatta ja henkeään pidätellen rivissä sohvalla, kun yksi nukkuu.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.8.26 18:46:58

^ Äitini on tuollainen, jonka on pakko melua aiheuttamalla ilmaista olemassaoloaan. Äärimmäisen ärsyttävää ja raskasta. Talossa ei ole koskaan hiljaista hetkeä, kun hän on paikalla. Jatkuva taustamelu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.