Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syötkö aamupalaa?

Lähettäjä: Kuppi kahvia 
Päivämäärä:   23.8.26 18:37:44

Syötkö aamupalaa ja syötkö sen joka aamu? Mitä sun aamupala yleensä on?

Itse en ole syönyt aamupalaa lapsuuden jälkeen eli 30 vuoteen koska ei vain maistu. Kuppi kahvia vain menee. Mutta yhtäkkiä mystisestä syystä onkin alkanut olla nälkä aamuisin ja aloin tätä aamupala-asiaa ajattelemaan. Mulla kun lähipiirissäkin on ihmisiä jotka ei syö aamupalaa lainkaan.

Re: Syötkö aamupalaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.8.26 18:39:17

Syön, koska muuten tulee huono olo. Kuppi kahvia ja voileipä, joka ikinen aamu.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   23.8.26 18:40:58

Syön töissä kahvin kanssa kerrosviilin klo 9

Lähettäjä: Pakko 
Päivämäärä:   23.8.26 18:42:46

Oli pakko opetella, kun siirryin fyysisesti raskaaseen työhön joka alkoi aamu varhain ja ensimmäisen kerran tauolle pääsi vasta 5 tuntia huhkittua töissä. Ei sitä työtä olisi jaksanut tehdä tyhjällä vatsalla.

Syön aamupalaksi 2 siivua täysjyväpaahtoleipää johon tulee päälle margariinia, leikkelettä(lähes aina kalkkunaa), juustoa ja kurkkua/tomaattia. Tämä aina arkisin, sillä muu ei aamulla maistu. Viikonloppuna sitten voi olla keitettyä kananmunaa, paistettua kananmunaa kaverina. Joskus harvoin teen munakasta yms. Mutta aamupalan pitää itsellä aina olla suolaista. Jogurtti yms. Ei maistu. Kahvia juon aina 2 kuppia aamulla.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   23.8.26 18:44:05

Oikeastaan en. En pysty syömään heti herättyäni mitään, en pystynyt lapsenakaan. Pitää aina olla pystyssä tunti pari, jotta pystyy ajatella ruokaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.8.26 18:48:42

Joka päivä ja aina vähän jotain erilaista. Puuroa, mysliä, smoothieta, leipää, hedelmää..

Jos on pitkä päivä tulossa jolloin tiedän ettei ole juuri aikaa pysähtyä, niin joskus syön ihan kunnon lämpimän aterian aamupalaksi. Siis tyyliin reilun satsin makaronilaatikkoa tms.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   23.8.26 19:07:47

Joo, kaksi leipää yleensä juustolla, joskus mukana kasviksia. Lasi omenamehua ja kuppi kahvia.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   23.8.26 19:23:53

Vain viikonloppuisin. Arkisin syön lounaan klo 11.

Lähettäjä: Bug 
Päivämäärä:   23.8.26 19:24:05

4 isoa kuppia kahvia mustana.

Lähettäjä: Kaksi munaa 
Päivämäärä:   23.8.26 19:39:17

Tietysti syön aamiaista joka aamu.
Pinaatti- kinkkumunakas kermalla tehtynä. Kurkkua ja tomaattia lisäksi. Kyllä sillä jaksaa monta tuntia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.26 19:41:22

Mun on pakko jos meinaan kahvia juoda. Tyhjään mahaan kahvi saa vatsan sekasin, mutta aamupalan kanssa ei.

Lähettäjä: Ruby 
Päivämäärä:   23.8.26 20:35:39

Juu syön. Itse vuosia sitten syömishäiriöstä parantumisen aikoina opetin itseni tiettyyn 3x päivässä ruokailurytmiin, siitä pidän kiinni edelleen ihan joka ikinen päivä ja aamupala kuuluu jokaiseen päivääni. Siitä en anna itseni ikinä lipsua. Aamupalan syöminen toimii minulle henkilökohtaisesti hyvin, huomaan sillä olevan paljon pelkkää positiivista vaikutusta koko päivän kulkuun, mm mielialaan, keskittymiseen, jaksamiseen, treenitehoihin jne

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.8.26 20:45:43

En. Vuosikymmeniä aamupala oli vain lasi vettä, nykyisin vettä ja mustaa kahvia.

Syön ensimmäisen kerran yleensä 12-14 välillä.

Päivämäärä:   23.8.26 20:49:04

Itse taas en lapsena syönyt. Aikuisuuden ja äitiyden myötä alkoi maistumaan ja nykyään nopeasti tulee nälkä.

Olen kotona tällä hetkellä sairaseläkkeellä. Vien 5v lapsen päiväkotiin klo 8.15 ja lähetän koululaiset kouluun 7.45-9.15 välisenä aikana riippuen aamusta. Kun viimeinen on lähtenyt, niin aamutee ja aamuleivät. Se on aina jotenkin hyvä aloitus päivälle. En jaksaisi ilman, tulisi huono olo.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.26 22:49:51

Syön joka aamu aamupalan. Jos en saa aamupalaa tulen ärtyneeksi, ja jos en saa aamukahvia alkaa päätä särkeä.

Joka aamu siis mukillinen tummapaahtoista kahvia mustana, lasi kuplavettä, ja kaurapuuro tai kreikkalainen jogurtti marjoilla, tai munakas joillakin höysteillä + ruisleipä, ja joku hedelmä.

Päivämäärä:   23.8.26 22:53:42

En syö aamiaista. Jos syön, niin kova päivän on aivan kiljuva nälkä. En pysty ajattelemaan mitään aamukympin jälkeen, paitsi ruokaa. Ja huonoa siinä on se, että työpaikan ruokala ja läheiset lounasravintolat aukeavat vasta klo 11. Jos olen ilman aamiaista lounaaseen, niin en ajattele ruokaa kertaakaan työn lomassa. Ja päivä menee ahmimatta.

Päivämäärä:   23.8.26 22:56:49

Syön. On jo vähän nälkäkin, kun vältän iltasyöntiä. Kahvi ja ruisleipä juustolla kuitenkin riittää. Tunnen ihmisiä, jotka eivät syö aamupalaa, mikä johtunee runsaasta iltasyömisestä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.8.26 22:59:50

Olen yrittänyt opetella. Jotain suolaista syön, jos on pakko syödä. Esim ruisleipää, puuroa, munan tms. Mikään makea ei maistu jos nyt puhutaan arkiaamuista/ aikaisista aamuista.

Päivämäärä:   24.8.26 00:23:38

Pakko, vaikkei tekisi mielikään, muuten tännekin tulee huono olo.

Lähettäjä: Ada 
Päivämäärä:   24.8.26 00:55:47

En syö, juon vain motillisen teetä maidolla. Eka ateria on lounas klo 10.30. Käyn 3-4 kertaa kuntosalilla aamulla ennen töihin menoa / viikonloppuisin ja silloinkaan en syö ennen treenejä mitään. Illalla syön seiskan aikaan päivällisen ja olen yrittänyt olla, että klo 21 jälkeen en syö mitään. Nukun heti huonosti, jos ruoansulatus on mahassa kesken..

Päivämäärä:   24.8.26 01:03:38

Joka aamu kaurapuuro, lisukkeeksi vähän peanutbutteria, raejuustoa, puolikas purkki suklaaproteiinivanukasta.

En ihan heti herättyä syö, juon ensin kahvin rauhassa kirjaa lukien. Sitten vasta puuro.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.26 01:13:20

Oisko ihan vaan määpähkinävoita.Typerän näköistä tuollainen kielten sekoittelu.Vai syötkö myös cottage cheesea ja porridgea?

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   24.8.26 01:20:15

Syön melkein aina. Joskus jos on joku reissuun tms. lähtö, niin tuntuu vaikealta syödä ja mieluummin syö sitten vaikka junassa tai missä tilaisuuden tullen pystyy, kun saa asetuttua.

Kotona syön tällä hetkellä aina tuorepuuroa. Teen kerralla 3 vrk annoksen ja siitä aamulla vaan lautaselle annos ja päälle kasa marjoja ja teelusikallinen mantelitahnaa. Tuorepuuropohjassa on kaura- tai moniviljahiutaleita, Greek Style -soijajugurttia, kaurajuomaa, tiraus agavesiirappia, kookoshiutaleita, chiasiemeniä, kanelia, kaardemummaa ja ripaus suolaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.8.26 01:24:21

Aina! Ei lähe kone muuten käyntiin. Pari leipää (juusto, leikkele, kanamuna) tai puuro marjoilla. Pari kuppia kahvia.

Lähettäjä: aamiainen 
Päivämäärä:   24.8.26 10:24:06

Syön, 2-4h heräämisestä. Tummaa leipää, leikkele, juustoa, tomaattia, kurkkua, paistettu muna jne. Ei siis kaikkia kerralla vaan vaihdellen.
Puuroa joskus, raejuustoa. Jogurttia, maissihiutaleita joskus. Hedelmä, esim. banaani.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.8.26 10:31:31

En syö, pelkkä ajatuskin etoo. Kuppi tai kaksi kahvia ja katsotaan sitä ruokaa sitten kun on ollut muutaman tunnin hereillä.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.8.26 11:10:23

Juon ensin pari kuppia kahvia. Vähän sen jälkeen otan aamulääkkeet ja syön 1-2dl jugurttia. Muuta ei pysty aamulla syömään ja syön aina siis tuon saman aamiaisen.

Päivämäärä:   24.8.26 11:14:39

Opettelin syömään kunnon aamiaisen, kun tein kesätöinä fyysistä hommaa. Huomasin nimitäin hyvin nopeasti, että loppuu jaksaminen jo aamusta, jos ei syö. Kevyemmissä hommissa ei tarvitse enää syödä niin tukevaa aamiaista, mutta syön edelleen jotakin, koska muuten tulee huutava nälkä ennen lounasta. :D

Päivämäärä:   24.8.26 14:49:17

Todellakin, mulla on aina herätessä kova nälkä.

Yleensä tummaa leipää jonka päällä on tonnikalaa ja juustoa.

Päivämäärä:   24.8.26 14:55:51

Syön, muuten on huono olo tunnin sisällä heräämisestä.

Aamupala vaihtelee, monesti on joku leipä tai jogurtti, joskus teen smoothien. Vapaapäivinä usein syön aamulla hetki heräämisen jälkeen ihan kunnon päiväruoan, niin jaksaa sitten pidempään puuhastella ennen kuin tulee uudelleen nälkä. Työaamuina syön jotain mahdollisimman nopeaa ja helppoa, niin saa nukkua mahd. pitkään ja töissä tulee aika pian kahvitauko kuitenkin.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.8.26 15:05:20

En syö. Jos syön liian aikaisin aamulla, on mulla tosi huono olo koko päivän. Olen ollut tällainen lapsesta asti. Äiti pakotti syömään aina aamulla puuron, koska mun isosisko oli aina ollut kiukkuinen, jos EI saanut puuroaan. Äiti sitten luulin, että ollaan samanlaisia. Ja mä taas kiukuttelin sitten huonoa oloani ja esim. koulussa opiskelusta ei tullut yhtään mitään.

Syön mielummin iltapainotteisesti. Lounas n. 12-14 ja illallinen 20-22. En syö välipaloja. En juo myöskään kahvia enkä teetä. Niistäkin tulee paha olo.

Päivämäärä:   24.8.26 15:08:45

Ja teen siis itse fyysistä työtä, enkä ole huomannut että energiat loppuis, vaikka en syö aamupalaa. Sen vuoksi minusta on hassua, kun jotkut sanoo että opetteli syömään aamupalan, kun muuten energia loppuu fyysisessä työssä. Mutta meitä on niin erilaisia.

Joskus kun olin hevosalan hommissa ja talo tarjosi aamupalan, niin kyllä mä sen yhden jogurtin sain syötyä kello 9, kun olin ensin tehnyt 3h tallitöitä. Yhtään enempää jos syö aamupäivästä on loppupäivän tosi etova olo.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.8.26 15:12:27

Täti: miksi se sitten on niin hassua? Minä kävin tallitöitä tehdessäni ruokatauolla kotona syöttämässä hevoset, olisi minulla energia loppunut, jos olisin syönyt illalla kahdeksan aikaan iltapalan ja seuraavan kerran aina seuraavana päivänä viiden jälkeen ruuan. Joku toinen jaksaa yhdellä ruokailulla per päivä.

Päivämäärä:   24.8.26 15:40:58

Se on mulle vain todella hassua, kun itse kokee asian ihan toisinpäin. Vähän samalla tapaa hassua kuin se, että joku tykkää punaisesta väristä jota itse inhoan ja hän taas inhoaa pinkkiä, josta itse pidän. Yleistä maailman ihmetystä siis siitä, miten me ollaankin niin erilaisia.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   24.8.26 16:01:29

Syön, oon aamupalaihminen!

Tänään esimerkiksi...
- Kukkakaalia 125 g
- Pari tomaattia
- Herneitä 110 g
- Ruisleipäsiivu, port salut juustoa siivu, kanaleikettä 25 g
- 120 g vadelmia, granolaa 25 g, sipoolaista jugurttia 150 g
- mustaa teetä hunajalla ja maidolla

Kuituja 20 g, proteiinia 35 g, kcal 586

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.8.26 16:05:06

Täti: nyt ymmärsin

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   24.8.26 17:32:58

Nykyään en. Työpäivinä syön lounaan n. klo 11. Viikonloppuisin yleensä pätkäpaastoan, ja syön ekan kerran klo 14 korvilla. Jos on vieraita niin sitten tietysti porukalla aamupala.

Lähettäjä: Juå 
Päivämäärä:   24.8.26 23:25:09

Juon tyhjään vatsaan noin 0,5l vettä aamuisin, sitten kupin kahvia. Lounas sitten noin klo 12 aikaan.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.8.26 23:32:03

Syön, joka aamu. Kuppi kahvia, kaksi voileipää lisukkeilla ja jogurttia. Lounas n.klo 12 ja teen fyysistä työtä, joten on jaksettava. Olen aina syönyt aamupalaa ja varmasti syön elämäni loppuun :)

Päivämäärä:   25.8.26 04:25:31

Joskus syön, ehkä useammin en

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.8.26 11:07:41

Syön, aina. Muki kahvia, 2 leipää, noin 1,5 dl jukurttia (sekaisin maustamaton ja maustettu).

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   25.8.26 11:24:51

Syön joka aamu. Kuppi teetä, pari voileipää ja mysliä + jugurttia.

Lähettäjä: Cherry 
Päivämäärä:   25.8.26 11:34:01

Juu aina, rakastan aamupalaa, se on mun päivän lempiateria. Herään, käyn aamulenkillä ja sen jälkeen syön rauhassa kunnon runsaan aamupalan ja sitten alan laittautua töihin jne. Mun päivä lähtee aamupalan jälkeen hyvällä mielellä ja energialla käyntiin, en voisi kuvitellakaan jättäväni aamiaista väliin.

Päivämäärä:   25.8.26 11:42:29

Melkoisesti tutkimustietoa siitä, miten hyvä ja runsasproteiininen aamupala on terveydelle hyväksi, että kannattaisi ihan jokaisen aikuisen opetella syömään. En minäkään aina syönyt, mutta ihminen kyllä oppii kun luo uusia tapoja. En todellakaan haluaisi, että jatkuvasti olisi aamulla herätessä jo niin huono oli, ettei ruokakaan maistu :D

Päivämäärä:   25.8.26 14:20:23

"En todellakaan haluaisi, että jatkuvasti olisi aamulla herätessä jo niin huono oli, ettei ruokakaan maistu"

Ymmärsit väärin, se huono olo tulee ruoasta.

Jos ei syö, on hyvä olo! Niin se vaan menee.

Päivämäärä:   25.8.26 15:07:04

Olen opetellut syömään, vaikka ei olisi nälkä. Voisin elää kahvilla pitkälle yli puoleen päivään helposti. Mutta kun syön aamupalan ja reilun lounaan, niin mieliala ja jaksaminen on ihan toista luokkaa kuin pelkällä kahvilla hiihtäen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   25.8.26 15:15:46

Minä taas olen opetellut olemaan syömättä, vaikka on nälkä. Olo pysyy parempana, kun paastoan lounaaseen saakka. Syön lounaan klo 11-12 ja sitten vielä toisen kerran illemmalla 18-19.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.8.26 15:38:36

Huomaa, miksi iso osa suomalaisista on ylipainoisia. Aamulla ei syödä ja nälkävelkaa kerrytetään iltaan...

Päivämäärä:   25.8.26 16:08:42

Juu, pätkäpaastollahan ne suomalaiset lihovat XD ylensyömisellä.ei ole vaikutusta asiaan.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   25.8.26 17:22:38

A: Se, että ei syö aamulla ei kasvata mitään nälkävelkaa. Vaikken syö aamulla syön 2 ateriaa päivän aikana, maksimissaan pienen välipalan iltapäivällä näiden lisäksi.
Jos syön aamiaisen tulee syötyä enemmän, nälkä iskee jo ennen normaalia lounasaikaan jonka johdosta pitää syödä isompi välipala ennen illallista ja vielä aamiaisen kalorit suomen päälle.

Aamiaista syövät eivät voi käsittää sitä, kuinka huono olo syömisestä voi tulla jos sitä pitää harrastaa ennen kuin elimistö on hereillä. Ehkä tämä liittyy luonnostaan iltavirkkuihin, jotka joutuvat elämään omaa rytmiään vastaan. Monet aamuihmiset sanovat, etteivät voi syödä raskaasti ennen yöunia, ehkä heille tulee samanlainen olo iltasyömisestä kuin meille muille aamusyömisestä.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   25.8.26 17:56:52

A, itse vain laihduin. Rasvaprosentti alle 20 ja painoakin vajaa 55kg.

Päivämäärä:   25.8.26 18:00:43

"Aamiaista syövät eivät voi käsittää sitä, kuinka huono olo syömisestä voi tulla jos sitä pitää harrastaa ennen kuin elimistö on hereillä. Ehkä tämä liittyy luonnostaan iltavirkkuihin, jotka joutuvat elämään omaa rytmiään vastaan. Monet aamuihmiset sanovat, etteivät voi syödä raskaasti ennen yöunia, ehkä heille tulee samanlainen olo iltasyömisestä kuin meille muille aamusyömisestä"

Tämä on varmasti asian ydin ja aivan totta. Olen ajatellut monesti samaa.

Lähettäjä: Palasta 
Päivämäärä:   26.8.26 18:24:28

Hassua miten tunteellinen asia tämä aamupalajuttu on!

Heitänpä vielä yhden version. En syö aamupalaa, mutta pystyisin halutessani syömään eikä siitä tule huono olo.
Normaalisti syön lounaan, iltaruoan ja hedelmän jossain välissä.
Jos syön aamupalan, syön sitten aamupalan, lounaan, iltaruoan ja hedelmän jossain välissä.
Aamupalan skippaaminen ei vaikuta energiatasoihin joten en hamstraa selkeästi minulle tarpeetonta energiaa sieltä. Syön aika myöhään mutta ihan tavallisesti, en ahmi. Normipainon alarajoilla. Harrastan liikuntaa. Onko ok.

Lähettäjä: Hämmentävää 
Päivämäärä:   26.8.26 18:29:06

Miksi ihmeessä aamupala-topaaki täällä näin käännetään johonkin lihomisesta väittelyyn, dieettipuheeseen ja ihmisten painojen miettimiseen..

Lähettäjä: Ibl 
Päivämäärä:   26.8.26 19:17:14

Jogurtti ja kahvi toimistoaamuina. Jos lähden viikonloppuna heti aamusta tallille, niin sitten syön pari voileipää.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   27.8.26 15:44:49

En pysty syömään mitään heti heräämisen jälkeen, mutta syön arkisin töissä pienen aamupalan (pala rieskaa tai 2 dl turkkilaista jogurttia) n. 3-4 tuntia heräämisestä, sitä ennen vain 2 kuppia kahvia. Vapaapäivinä juon herättyäni kahvia, ja syön yleensä ensimmäisen kerran n. klo 12-13. Tämä on itselleni toimiva ja luonnollinen rytmi, ja jokaiselle suotakoon omansa.

Päivämäärä:   27.8.26 20:31:46

En ole eläessäni poistunut kotoa ilman aamupalaa, en pystyisi siihen. Muutenkin tarvitsen useamman tunnin aamutoimiin, eli vaikka pitäis viideltä lähteä ni sit herään kolmelta viimeistään. Aamupesulle, pukeutuminen, laittautuminen, sit kunnon aamupala (päivän isoin ateria). Sillon ku viel oli koiria ni tein illalla aamua varten valmiiksi ison ruokaisan proteiinismoothien jonka kiskaisin nopeasti kitusiin ennen aamulenkkiä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.