|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.8.26 12:14:39
Olen saamassa pienen perinnön (noin 25 000e). Minulla menee jo tällä hetkellä palkasta kolmeen eri rahastoon pieni summa kuukausittain ja lisäksi käyttötilillä on pieni puskuri.
Olen ollut viime vuosina todella uupunut, joten päätin, että pienen osan tuosta rahasta käytän jollain tapaa omaan hemmotteluun/hyvinvointiin, hieman on hyvä jättää pahan päivän varalle käyttörahaa ja lisäksi todennäköisesti esimerkiksi ensi kesänä olisi ajankohtaista vaihtaa auto, johon lisäraha on erittäin tervetullutta. En siis koe järkeväksi lähteä tuota rahaa sijoittamaan, kun käyttötarvetta suurimmalle osalle siitä on melko lyhyellä aikajänteellä.
Pankista minulle on sanottu jo aiemmin, että käyttötilillä ei kannata pitää kovin suuria summia. He tosin vetosivat lähinnä turvallisuussyihin. Tätä näkökulmaa en kyllä täysin ymmärrä, sillä jos vaikka verkkopankkitunnukseni varastetaan, niin kyllähän samalla tavalla voro pääsee käsiksi esim. säästötiliin kuin käyttötiliin? Toki pankkikortin vohkimalla vain käyttötiliin.
Ei taida säästötileillä korkokaan olla mikään merkittävän suuri, mutta olisikohan osa varoista silti järkevää laittaa sellaiselle? Joku lyhyt määräaikainen talletus voisi tietysti olla vaihtoehto, mutta kyseiset tuotteet eivät ole itselle tuttuja, eikä ole ehkä voimia tehdä nyt sen isompaa vertailua, eikä kovin lyhyt talletus tuollaisella kohtuupienellä summa varmaan ehdi sen isommin tuottakaan ja siitä kai käytännössä talletuksen päättyessä menisi vielä veroa?
|