Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rahaa säästötilille vai minne?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.26 12:14:39

Olen saamassa pienen perinnön (noin 25 000e). Minulla menee jo tällä hetkellä palkasta kolmeen eri rahastoon pieni summa kuukausittain ja lisäksi käyttötilillä on pieni puskuri.

Olen ollut viime vuosina todella uupunut, joten päätin, että pienen osan tuosta rahasta käytän jollain tapaa omaan hemmotteluun/hyvinvointiin, hieman on hyvä jättää pahan päivän varalle käyttörahaa ja lisäksi todennäköisesti esimerkiksi ensi kesänä olisi ajankohtaista vaihtaa auto, johon lisäraha on erittäin tervetullutta. En siis koe järkeväksi lähteä tuota rahaa sijoittamaan, kun käyttötarvetta suurimmalle osalle siitä on melko lyhyellä aikajänteellä.

Pankista minulle on sanottu jo aiemmin, että käyttötilillä ei kannata pitää kovin suuria summia. He tosin vetosivat lähinnä turvallisuussyihin. Tätä näkökulmaa en kyllä täysin ymmärrä, sillä jos vaikka verkkopankkitunnukseni varastetaan, niin kyllähän samalla tavalla voro pääsee käsiksi esim. säästötiliin kuin käyttötiliin? Toki pankkikortin vohkimalla vain käyttötiliin.

Ei taida säästötileillä korkokaan olla mikään merkittävän suuri, mutta olisikohan osa varoista silti järkevää laittaa sellaiselle? Joku lyhyt määräaikainen talletus voisi tietysti olla vaihtoehto, mutta kyseiset tuotteet eivät ole itselle tuttuja, eikä ole ehkä voimia tehdä nyt sen isompaa vertailua, eikä kovin lyhyt talletus tuollaisella kohtuupienellä summa varmaan ehdi sen isommin tuottakaan ja siitä kai käytännössä talletuksen päättyessä menisi vielä veroa?

Re: Rahaa säästötilille vai minne?

Päivämäärä:   23.8.26 12:18:45

Jos alle vuoden säilöt rahoja, niin avaa toinen tavallinen käyttötili ja laita sinne. Korttitilille ei kannata laittaa, koska kortti/kortin maksutiedot ovat turvattomammat ja helpommin vuotavat kuin verkkopankkitunnukset.

Alle vuodessa et joka tapauksessa saa mistään säästötilistä mitään hyötyä.

Päivämäärä:   23.8.26 12:35:44

Kyllä mä avaisin säästötilin, saa niistä pienen koron kuitenkin. Myös alle vuodessa, koska ainakin omassa säästötilissä korko lasketaan aina kuukauden alimman saldon mukaan, eli vaikka siellä joulukuussa olisi 0e, tulisi sinne silti vuodenvaihteessa muiden kuukausien korot. Summa on pieni, mutta rahaa se on pienikin raha.

Mulla on puskuri säästötilillä, sinne tulee parisen kymppiä vuodessa lisää ihan itsekseen korkojen takia. Ei sillä sijoitusten tuottojen lähelle pääse, mutta ne rahat ovat siellä heti käytettävissä jos niitä tarvitsee, yhdellä klikkauksella voi siirtää käyttötilille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.26 12:37:39

Toki, jos säästötilin avaaminen on ilmaista eikä siitä ole kuluja ja korkoehdot ovat järkeviä. Minullakin on 90-luvulla avattu säästötili, jossa on todella hyvät ehdot. Nyt kun katsoo oman pankkini uusia säästötilejä, niin eipä ole juuri ideaa. En tosin ole nyt ihan hetkeen katsonut.

Päivämäärä:   23.8.26 12:39:22

Joo siis tarkoitus olisi, että tosiaan osan käyttäisin varmaan noin vuoden sisällä esim. siihen autoon, mutta osaa pitäisin myös ns. lisähätävarana käyttötilillä olevan pienen puskurin lisäksi. Eli sen käyttöajankohta voisi olla heti huomenna tai vasta 20 vuoden päästä. Mutta olisi helpommin käyttöön otettavissa kuin lähteä rahastoja myymään tms.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.8.26 12:46:57

Säästötilille itse laittaisin, vaikka ei ne korot huimia ole. Mutta, jos siellä esim. 5000 € on viisikin vuotta, niin kyllä siitä jotain pientä kertyy kassaan. Määräaikaiset talletuksetkin toimisivat, niistä voi kysyä lisää pankilta. Kuitenkin olet suunnitellut jotain jättäväsi käyttöön niin muutaman tuhat varmasti voi jonkun vuoden olla talletettuna määräaikaisesti.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   23.8.26 14:08:57

Nordeassa on Joustotalletus-tili, jossa on tavallista tiliä isompi korko (tällä hetkellä 1,45-2 %, pari vuotta sitten oli 3,5 %) ja talletusaika 1 kk, 3 kk tai 12 kk. En tiedä minkä pankin asiakas olet, mutta kannattaa tutustua oman pankin säästötileihin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.26 01:13:16

Avaisin säästötilin, josta saa kunnollista korkoa. Esim Ferratum maksaa 3 %, Svea määräaikaistileille 2,8-2,9 % (vuosikorko) ja tavalliselle 2 %. Tuo 3 % tekisi 25 000 eurolla jo 750 e "ilmaista" rahaa, minusta se on jo ihan hyvä summa. Ja rahan saa nostettua päivässä-parissa käyttötilille kun tarvetta tulee vaikka sen auton ostoon, tai kun tietää, miten haluaa itseään hemmotella.

Tavallisten kivijalkapankkien säästötilit ovatkin aika turhia korkojen puolesta, tosin kun rahamäärä kasvaa niin yleensä maksettava korkokin paranee.

Auto kannattaa ostaa täysin omalla rahalla jos ei saa kulutonta ja korotonta rahoitusta. Tuolla rahalla saa jo ihan hyvän, riippuen tietysti paljonko haluaa käyttää itseensä ensin.

Itse olen niin omaisuuden kasvattamisen perään, että laittaisin edes pienen summan johonkin indeksirahastoon tuottamaan ja saisin siitä mielihyvää ja mielenrauhaa jatkossa. Edes 2 000-5 000 euroa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.8.26 07:46:23

Nordealla on elokuun loppuun asti 10kk määräaikaiselle säästltilille 3% korkotarjous. Tili pitää siis avata viim 31.8. ja talletusaila on 10kk.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   24.8.26 07:49:04

Mitä kautta sijoitat? Jos Nordnetissä niin jos siirrät sinne tilille säästöön?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.26 08:46:41

Mulla on ollut käyttörahat Nordeassa määräaikaisella talletustilillä tarpeen mukaan joko vuoden tai puolen vuoden jaksoissa. Lyhyemmäksikin aikaa voi laittaa.
Pidän tuon helppoudesta, kuluja ei ole ja määräajan umpeutuessa kaikki rahat tulevat automaattisesti sille hoitotilille takaisin, minkä olet itse määritellyt.
Korko ei päätä huimaa, mutta viimeksi kun laitoin puoleksi vuodeksi, se oli 2,1%.
Jaksojen välillä voi aina miettiä, minkä summan laittaa seuraavaksi ja kuinka pitkäksi aikaa.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   24.8.26 08:51:07

norwegian tili?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.