|
Lähettäjä: ......
Päivämäärä: 23.8.26 14:20:54
Täällä opettaja maaseudulta.
Meidän koulussa osalla ekaluokkalaisista on talvella haalari, mutta suurimmalla osalla toppatakki ja -housut. Ulkovaatteiden päälle puettavia kuravaatteita ei ole koulussa enää kellään, mutta usealla lapsella näkee kurakeleillä fleecevuorellisia kurahousuja, -takkeja ja -haalareita ulkovaatteena. Tämä on mielestäni oikein järkevää.
Omalla lapsellani oli ekaluokalla vielä toppahaalari, koska sen pukeminen oli nopeaa ja helppoa. Hän halusi itse käyttää haalaria, jotta ehti paremmin välitunnille. Myös fleecevuoriset kuravaatteet olivat pahimmilla kurakeleillä käytössä. Ip-kerhon piha oli niin kurainen, että vaatteita olisi muuten pitänyt pestä päivittäin.
Koulussa on tärkeintä, että lapsi osaa itse pukea vaatteet päälleen ja tämä tapahtuu suhteellisen nopeasti, koska välitunnit (tai ainakin osa niistä) ovat lyhyitä, normaalisti 15 minuuttia. Koulussa kenenkään työtehtäviin ei varsinaisesti kuulu lasten pukemisessa avustaminen. Toki tarvittaessa autetaan, mutta henkilökunnan ei ole tarkoitus pukea samaa lasta päivittäin. Jos ei osaa itse laittaa takin vetoketjua kiinni, on syytä pukeutua haalariin. Sama kengännauhojen kanssa. Jos ei osaa itse solmia, on kouluun laitettava sellaiset kengät, joissa ei ole nauhoja.
|