Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi syöt lihaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.26 20:58:42

Ja kaikki syövät sitä hedonistiseen tarpeeseen, niitä eläimiä tapetaan ihan sairaasti enemmän kuin ihminen mitenkään tarttisi. Ihan varmasti sinunkin kohdalla eläinten ruumiita tunget kehoos paljon enemmän kun tarttis vaan koska sä tykkäät mausta. Ne "ylimääräiset" (oikeestihan et yhtään lihaa tarttis, vegaaniruokavalio varmaan terveellisinkin) kuolee ihan turhaan, eikä sulla oo ees yhtään huono omatunto.

Re: Miksi syöt lihaa?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   22.8.26 21:00:16

Koska liha on hyvää ja terveellistä proteiinia ja rasvaa. Ihminen on sekasyöjä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.8.26 21:01:43

Olen sekasyöjä, vaikka aika kasvispainotteisesti syönkin. Sairauteni vuoksi proteiininlähteitä on syötävä rajatusti ja vaihdellen, eli en edes voisi hankkia valtaosaa proteiinista esim vain palkokasveista.

Jokaisen on syötävä jotain, eikä sen pitäisi muiden napaa kutitaa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   22.8.26 21:07:21

Koska ihminen on kautta historiansa ollut sekasyöjä. Se on meille luontaista ravintoa ja sopii omalle vatsalleni paremmin kuin useimmat kasvisproteiinit. Minulla on myös jatkuva raudanpuute, joten on hyvä, että sitä tulee liharavinnosta.

Lähettäjä: Teekuppi 
Päivämäärä:   22.8.26 21:18:46

Syön todella vähän lihaa, ehkä kerran kuussa. Mut silloin kun syön niin täysin itsekkäistä syistä eli siksi että esim. waguy-pihvi on vaan niin hyvää.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   22.8.26 21:26:39

Lihasta saatavien vitamiinien ja proteiinin vuoksi. Ennen kaikkea märehtivien eläinten lihaa. Ihminen on sekasyöjä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.8.26 21:30:55

Lihasta saan proteiinia, vitamiineja ja muita hivenaineita sekä vatsan täytettä

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   22.8.26 21:34:39

Koska olen sekasyöjä, kuten ihminen on ollut aina.

Ja tykkään mausta, ja sillä saa helposti täytettyä proteiinintarvetta, kun esim. pavut tms. ei vatsalle sovi (sitä piereskelyä ei kestä kukaan!) Syön lähiruokaa, ostan usein lihaa tiloilta tai metsästäjiltä suoraan. Ei tarvii mun takia soijarouhetta roudata puolen maailman poikki.

Päivämäärä:   22.8.26 21:51:16

Koska haluan ja pidän lihan mausta. Ei ole yhtään huono omatunto.

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   22.8.26 21:54:55

Siksi koska kuolisin nälkään ilman lihaa, sillä en syö kasviksia kuin harvoin.

Lähettäjä: Luonnon ystävä 
Päivämäärä:   22.8.26 21:56:47

Koska liha kuuluu ihmisen ruokavalioon ja se on hyvää. Ihan kuten kalakin.
En halua tuhota luontoa olemalla kasvissyöjä.
Tapan itse osan lihasta jonka syön ja pyrin syömään mahdollisimman paljon luomua eli metsästettyä.

Lähettäjä: Luonnon ystävä 
Päivämäärä:   22.8.26 22:00:46

Ja eikö aloittajalla ole huono omatunto kun kasvisruuan tuotannossa kuolee vuosittain miljoonia eläimiä??? Pieniä ja isoja. Jos minä ammun hirven ja siitä riittää perheelle vuodeksi niin kasvishörhö tappaa pupu/hiiri/peuravauvoja sekä miljardeja hyönteisiä + saastuttaa maapalloa kun lennättää jotain papuja tänne jotta saa kertoa muille muka olevansa parempi ihminen????

Päivämäärä:   22.8.26 22:11:45

Jännä, miten kukaan ei tarttunut tohon että syöt eläinten ruumiita paljon enemmän kuin terveytesi vaatisi. Suunnaton määrä eläimiä kuolee takiasi turhaan.
Enkä usko että tarttet yhtään lihaa tai että se on terveyden kannalta parempi, saat uskoa toisin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.8.26 22:15:32

^ Kun meitä ei kiinnosta triggeröityä kusisesta kysymyksenasettelusta, mutta halutaan kertoa että tykätään lihasta ja syödään sitä huudattajista huolimatta :)

Päivämäärä:   22.8.26 22:16:09

Olen sekasyöjä ja tykkään lihasta. Me syödään riistaa ja itse kasvatettua lihaa (mm. kanat, ankat) joilla on takuulla ollut hyvä elämä. Peura on varmaan onnellisempi kuollessaan kerrasta luotiin kuin jäädessään suden suuhun (niitä täällä on ja paljon!), joten tavallaan jopa suojelemme niitä peuroja ja kumppaneita kärsimykseltä. Ja valkohäntäpeuroja (vieraslaji jos et tiennyt) on muutenkin liikaa ja niistä on haittaa mm. niitä kasviksia kasvattaville maajusseille.

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   22.8.26 22:21:50

Oon syönyt lihaa viimeksi vuonna 1980.

Päivämäärä:   22.8.26 22:28:17

Lähettäjä..

Päivämäärä22.8.26 22:15:32

^ Kun meitä ei kiinnosta triggeröityä kusisesta kysymyksenasettelusta, mutta halutaan kertoa että tykätään lihasta ja syödään sitä huudattajista huolimatta :)

Mutta jos moraalia on olemassa, sehän on tietenkin moraalisesti väärin mitä sinä teet. Eli hirveästi eläimiä tapetaan turhaan takiasi koska hedonistisesti haliat rohmuta eläintä paljon ruumiita reippaasti yli tarpeen. Omatunto ei vain kestä katsoa itseäsi. Vähän sama, kun tein ystävälliseen sävyyn, ystävällisempään kuin tää, topiikin siitä kuinka hevosharrastus on aika epäeettinen harrastus. Ei hevosia kuulu teljetä koppiin, mm., niin kaukana luontaisesta kun voi olla. Sinne tuli vain ilkeilyä, vaikka olen vain aikaani edellä. Joku muu teki nimittäin samanlaisen topiikin hevosharrastuksen epäeettisyydestä myöhemmin ja sinne tulikin myötäilyä.

Ja tollasia jotka jauhaa elävänsä itse metsästetyllä lihalla tulee aina tällasiin, vaikka oikeassa elämässä ovat poikkeus. Enkä henk koht kannata lihan syöntiä siinäkään muodossa.

Päivämäärä:   22.8.26 22:31:45

Koska olen sekasyöjä ja liha on hyvää.

Päivämäärä:   22.8.26 22:34:05

Suosittelen että keskityt vahtimaan että elät itse kaikin puolin omien moraalikäsitystesi mukaisesti. Me muut hoidetaan omat tonttimme kyllä. Omatuntoni kestää kaiken muun lisäksi lihansyöntini vallan hyvin. :)

Mutta keskustelufoorumit on toki oiva paikka oman itsetunnon kohotukseen, ja ymmärrän että tälläkin hyvin syyttävällä aloituksella purat omaa pahaa mieltä jostakin. Toivotan sulle parempia aikoja!

Päivämäärä:   22.8.26 22:35:40

Koska voin huonosti kasvisruokavaliolla. Olen ollut kasvissyöjä, mutta se ei sovi minulle, rauta-arvot romahtavat. Siksi syön myös lihaa.

Lähettäjä: Ihan sairaasti juu 
Päivämäärä:   22.8.26 22:44:04

Koska mua ei haittaa yhtään että niitä lihantuotantoon jalostettuja eläimiä tapetaan.
Olen maanviljelijän tytär ja vaimo. Minulle eläintuotanto ja maanviljelys on tuonut leivän pöytään aina samoin kuin metsätalous.
En arvostele sellaista työtä todellakaan vaan arvostan aina.

En ymmärrä mitä eläimiä minun vuokseni liikaa tapettaisiin. Kyllä kaikki tulee syötyä mitä pakkasesta löytyy. Se kokonainen sikakin joka ostetaan paikallisesta tilateurastamosta joka vuosi.
Vegaaniruokavaliota on aivan turha väittää terveellisimmäksi. Siitä ei ole mitään todisteita.
Tuotantoläimiä ei edes olisi olemassa ilman lihansyöntiä tai maidontuotantoa.
Eläintuotanto tuo maaseudulle työtä ja työllistää eri aloilla toimivia.
Ei ole haitannut myöskään riistan tappaminen.
Sitä olen seurannut vierestä miten peurat, hirvet, linnut, jänikset on ruoaksi metsästetty.

Eniten haittaa nämä typerät kyselyt ja arvostelu.
Ihminen joutuu uhraamaan elämää, (kasvienkin) pysyäkseen hengissä. Sitä ei voi välttää. Voisiko jo ymmärtää tämän faktan ja lopettaa hurskastelun jossa muka joku on parempi ihminen.Omaa kerrassaan puhtaamman omantunnon koska ei koske lihaan.
En arvosta tuollaista.

Päivämäärä:   22.8.26 22:56:07

En ymmärrä mitä eläimiä minun vuokseni liikaa tapettaisiin. Kyllä kaikki tulee syötyä mitä pakkasesta löytyy.

Menikö se pointti nyt noin kovaa ohi. Niitä ei tarttisi tappaa läheskään niin paljon, jos söisit vaikka edes saantisuositusten verran lihaa. Eli turhaan tapetaan takiasi ylimääräisiä eläimiä, vain koska suusi tykkää ja et voi vastustaa. Samalla arvostelet vaikka alkoholistia vaikka itse teet ihan samaa eri muodossa. Ja alkoholin takia ei eläimiä tapeta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.8.26 23:23:38

Koska suolistolleni eivät pelkät kasviproteiinit valitettavasti sovi.

Syön tosin lihaa varsin vähän, selvästi vähemmän kuin keskivertosuomalainen. Olen välillä epäillyt saavani proteiinia liian vähän, pitäisikin joskus huvikseen vähän punnita ja laskeskella.

Lähettäjä: Fakaaa 
Päivämäärä:   22.8.26 23:27:54

Oletko aloittaja pilvessä vai muuten vaan tyhmä? Eläinten ruumiit.. hehe, älä nyt viitsi olla enempää mitä olet.

Minä syön lihaa mutta lähes ainoastaan punalaputettua eli en pidä hävikistä ja siitä että eläin on teurastettu turhaan.

Tuo moraalista ja ruumiiden syömisestä läpättäminen on niin vtun väsynyttä että hohhoijaa. Ja kerrotko miten suomalaisen hevosen kanssa pitäisi toimia? Luontoon päästää jossa talvi niittää ne? Voi vttu näitä nykyajan " suojelijoita ", minkään tekijäksi ei ole kuitenkaan niinkuin tekijä oli esim Anja Eerikäinen.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   22.8.26 23:44:12

Tottumuksesta, mutta vähennän koko ajan. Nyt jo 80% kasvissyöjä.

Lähettäjä: Tipsu 
Päivämäärä:   23.8.26 00:13:13

"Tuotantoläimiä ei edes olisi olemassa ilman lihansyöntiä tai maidontuotantoa."

Sanoi tuolla yllä lihantuottaja. Niinpä!! Kuitenkin monilla on lemmikkilehmiä ja sikoja ja kanoja, joista huolehditaan asiallisesti vaikka ne lopulta syötäisiin.
Kumpa noista lihatehtaista joskus päästäisiin.
Itse olen kasvissyöjä enkä näe paluuta lihan syöntiin. En halua olla ollenkaan vastuussa tuotantoeläinten kohtelusta ja elinoloista.

Päivämäärä:   23.8.26 00:27:34

Nälkääni.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.8.26 09:13:33

Ei yhtään huono omatunto. Tiedän melko tarkkaan ne eläimet, jotka vuoden aikana tapetaan minun syötäväksi, broilereista lukuun ottamatta. Niitä käy kyllä vähän sääliksi, mutta syön silti, vaikka harvoin. Niitä paria sikaa, hirveä ja harvoin hevosta syö kyllä moni muukin kuin minä. Väittäisin, että ne eläimet olisivat kuolleet joka tapauksessa ja ainakin hirven ja hevosen olisi syönyt joku muu jos ei ihmiset. Sikaa ei ehkä olisi kasvatettu, tämän voin myöntää aloittajan näkökulman mukaisesti "turhaksi".

Päivämäärä:   23.8.26 09:30:22

Lihaa syön, koska olen sekasyöjä.

Paljon kyllä kuluu kasviksia, lihaa vähemmän.
Riistaa käytetään pääasiassa ja sitä höystetään kaupasta ostetuin lihatuottein.
Lähimyyntiä tiloilta täällä ei ole :(

Lähettäjä: Uk 
Päivämäärä:   23.8.26 11:41:47

Koska yhtä hyvää tai parempaa vaihtoehtoa ei ole. Se on lisäksi lähiruokaa, työllistää, jne..

Päivämäärä:   23.8.26 12:45:56

Siksi koska lihaa tuotettaisiin ilman minun syömättömyyttäkin ja tuotetut lihat menisi muuten hukkaan jos niitä ei söisi

Päivämäärä:   23.8.26 12:55:30

Vegaanin turha mussuttaa jostain puhtaammasta omastatunnosta jos hankkii kuitenkin lihaa kissalleen tai koiralleen.
Samalla tavalla siinä kannattaa lihantuotantoa vaikka se liha menisi eri nassuun.
Suomen lemmikit syövät 300 000 kg lihaa päivässä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.26 13:36:54

Milläs mandaatilla kysyt?

Päivämäärä:   23.8.26 13:38:32

Olipa outo kommentti että kasvissyöjän takia kuolisi peuran vasoja ja muita. Ajattelitko että tuotantoeläinten rehujen tuottajat käyvät ennen niittoa ja puimista siirtämässä pellolta eläimet turvaan?
Tuotantoeläinten soijaa tuodaan "maailman toiselta puolelta", ihmisravinnoksi myytävä soija tulee Euroopan alueelta.

Päivämäärä:   23.8.26 15:35:50

Koska olen sekasyöjä.
Hyvällä omallatunnolla syön, koska meidän eläimet ovat hyvissä oloissa ja hyvin hoidettuja. Ei se eläin tiedä, onko olemassa harrastusvälineenä, kaverina vai kasvamassa ruuaksi. Kunhan ne hoidetaan hyvin ja lopetetaan asiallisesti.

Päivämäärä:   23.8.26 15:49:03

Luonnosta vieraantunutta olla syömättä lihaa. Ihminen on syönyt lihaa kautta aikojen ja kasvikset ei voi korvata mitenkään lihaa samalla ravitsemuksellisen laadun tasolla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.8.26 15:49:23

Koska en juurikaan tee itse ruokaani vaan syön sitä, mitä minulle on tarjolla. En minä itse laittamaani aamumysliin lihaa laita.

Kasvisproteiinia on vaikea saada riittävissä määrin hyvän makuisena ja koostumukseltaan miellyttävänä, joten ravintoloissa valitsen usein eläinproteiinia sisältävän annoksen.

Hyvä ruoka on elämän harvoja iloja, en vaan jaksa luopua siitä sen enempää eettisistä kuin terveydellisistäkään syistä. Päivät joutuu jo käyttämään sielua syövään paskaan saadakseen rahaa toimeentuloksi, lisäksi pitää hoitaa kaikki arjen askareet ja vielä pitäisi jumpatakin toimintakykyisenä pysyäkseen. Syöminen on viimeinen ilo valveilla olossa, en halua tehdä siitäkin ikävää imeskelemällä jotain kartongin makuista linssiä.

Päivämäärä:   23.8.26 15:54:41

"Tuotantoläimiä ei edes olisi olemassa ilman lihansyöntiä tai maidontuotantoa."

Aiemmin kotieläimiä pidettiin ensisijaisesti lannan vuoksi eli lannoitusmielessä. Lihaa, maitoa yms. saatiin siinä sivussa. Nykyään tuotantoeläimiä pidetään lihan, maidon yms. vuoksi ja siksi ylimääräinen lanta(kin) on ongelma. Lihaa, maitoa yms. tarvitaan nykyään paljon, että eläinten laiduntaminen on vähentynyt, koska eläinmäärien kasvaessa ulkoilua on vaikeampi toteuttaa (hygienia, maaperän ja kasvillisuuden kestävyys jne.). Osa ainakin maitokarjasta on myös jalostettu jo niin, etteivät ne enää kykenisi edes laiduntamaan haastavammissa perinnebiotooppien maastoissa.

Että ilman nykyistä ylenpalttista lihansyöntiä ja maidontuotantoa meillä olisi todennäköisesti kestävämmin jalostettuja ja pidettyjä kotieläimiä, jotka mm. tuottaisivat järkevän määrän lantaa pelloille ja hoitaisivat perinnemaisemia, jotka ovat käyneet uhanalaisiksi tuotannon tehostuessa ja karjakokojen kasvaessa.

Päivämäärä:   23.8.26 16:02:39

”Että ilman nykyistä ylenpalttista lihansyöntiä ja maidontuotantoa meillä olisi todennäköisesti kestävämmin jalostettuja ja pidettyjä kotieläimiä, jotka mm. tuottaisivat järkevän määrän lantaa pelloille ja hoitaisivat perinnemaisemia, jotka ovat käyneet uhanalaisiksi tuotannon tehostuessa ja karjakokojen kasvaessa.”

Tämä taas vaatisi sen, että ihmiset vähenee, kuolisi ajallaan pois, mutta lääketiede pitää hengissä.
Ja sen, että ihmiset muuttavat takaisin maalle ja tilat olisi mahdollista olla pienempiä, mutta eihän se käy, kun nykyihminen tarvitsee kaiken niin helpolla. Maalla tilan pito liian raskasta.

Päivämäärä:   23.8.26 16:07:54

"Tämä taas vaatisi sen, että ihmiset vähenee, kuolisi ajallaan pois, mutta lääketiede pitää hengissä. Ja sen, että ihmiset muuttavat takaisin maalle ja tilat olisi mahdollista olla pienempiä, mutta eihän se käy, kun nykyihminen tarvitsee kaiken niin helpolla. Maalla tilan pito liian raskasta."

Pitkä ikä ei vaadi lihansyöntiä sellaisia määriä kuin nykyään länsimainen ihminen vetelee. Lihan käytön vähentämiselle riittää terveydellisiäkin syitä. Tuoreimpien käsitysten mukaan maapallo kykenisi ruokkimaan nykyisen ihmismäärän (ja vissiin vähän enemmänkin), jos ihmiset söisivät kasvispainotteisemmin. Ongelma on siinä, että länsimaissa vedetään lihaa yms. napaan älyttömät määrät ja kehittyvät maat tavoittelevat samaa. Kaikista köyhimmissä maissa pitäisi lisätä eläinperäisten tuotteiden syöntiä ja meillä kaikkein vauraimmissa vähentää.

Mutta siitä olen samaa mieltä, että maaseudun pitäminen asutettuna olisi tärkeää. Tosin mitä tulee pieniin maatiloihin, niin ihan ensimmäisenä lähtisin korjaamaan nykyistä tukipolitiikkaa, joka kannustaa vahvasti tuotannon tehostamiseen ja tilakoon kasvattamiseen.

Päivämäärä:   23.8.26 16:11:44

Ei täällä pohjolassa kasviksia niin vain viljellä kaikille. Kyllä se on nurmi meidän juttu. Ja se on pakko kierrättää eläimen kautta.

Päivämäärä:   23.8.26 16:19:00

Musta olis itse asiassa mielenkiintoista kurkistaa tulevaisuuteen, että kuinka pitkäikäisiä nykyiset lihaa mättävät istumatyöläiset lopulta ovat. Tai mikä on meidän kohdallamme viimeisten vuosien elämänlaatu.

Mun edesmenneet isovanhemmat syntyivät 1920-luvulla ja elivät lähemmäksi 100-vuotiaiksi. He tekivät paljon fyysisempää työtä ja elivät lapsuutensa, nuoruutensa ja osan aikuisuudestaan kasvispainotteisemmalla ruokavaliolla, mutta näkivät sen ajan, kun liha muuttui luksustuotteesta arkipäiväiseksi elintarvikkeeksi. He saivat siis rakennuspalikkansa fyysisen nuoruuden ja kasvispainotteisen ruokavalion kautta, mutta lihaa oli runsaasti elämän jälkipuoliskolla. Tällä yllettiin tosiaan sinne lähemmäksi 100 vuotta.

Nykypäivänä elämän palikat rakennetaan paljon vähäisemmällä liikunnalla ja lihapainotteisemmalla ruokavaliolla. En osaa kuvitella, että näillä eväillä nykyisten sukupolvien terveys olisi siellä 100 vuoden hujakoilla parempi kuin isovanhemmillani, vaikka toki terveydenhuolto sinänsä kehittyy koko ajan.

Päivämäärä:   23.8.26 16:21:05

Sehän olisi vain hyvä ettei ihminen elä pitkään.

Päivämäärä:   23.8.26 16:49:15

Kyllä huomaa et pää ja koroppa toimii paremmin kun saa lihaa kuuluu kiertoon.

Lähettäjä: frea 
Päivämäärä:   23.8.26 17:21:03

Koska lihasta saa helposti paljon hyviä ja hyvin imeytyviä ravintoaineita, joita ei vegaanisesta ruokavaliosta saa.

Lisäksi olen allerginen soijalle ja tomaatille enkä voi juurikaan syödä papuja ja herneitä, joten jos olisin vegaani, niin aika köyhä ruokavalio minulla olisi, kun tomaattia on kaikessa tuomassa väriä, makua ja volyymia ja joka paikassa käsketään syömään soijaa ja herneitä ja papuja proteiinin lähteinä. Refluksitauti estää syömästä monia kasvikunnan tuotteita, mutta liha ja kananmunat eivät aiheuta ongelmia.

Toki joku (esim. aloittaja) voi yrittää koostaa minulle monipuolisen vegaanisen ruokavalion josta saan kaiken tarpeellisen ilman, että otan mitään vitamiineja purkista. Kiinnostaisi kyllä nähdä, että mistä saan hemirautaa ja B12-vitamiinia ilman eläinperäisiä raaka-aineita... Tai hyvin imeytyvää kalsiumia? Tarvitsen tavallista enemmän kalsiumia parathormonin liikatuotannon ja sen aiheuttaman kalsiumvajeen takia.

Syön siis lihaa ja eläinperäisiä tuotteita, koska se ruokavalio sopii minulle parhaiten.

Lähettäjä: löl 
Päivämäärä:   23.8.26 17:39:54

"Lihaa, maitoa yms. tarvitaan nykyään paljon, että eläinten laiduntaminen on vähentynyt, koska eläinmäärien kasvaessa ulkoilua on vaikeampi toteuttaa"

Ei se nyt ihan näinkään mene. Yksiköt ovat kasvaneet oikeastaan vain kannattavuuden takia ja siihen syyllisiä ovat ensisijassa Kesko ja S-ryhmä. Pienet tilat eivät selviä koska lihasta ja maidosta ei makseta tuottajalle tarpeeksi. Niinpä pienet tilat joko lopettivat tai kasvoivat valtavan kokoisiksi, jotta toiminta saadaan edes jossain määrin kannattavaksi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.8.26 18:40:29

"Koska olen sekasyöjä ja liha on hyvää."

Näin.

Ja lihalla tarkoitan broileria, nautaa, poroa, hirveä, possua, kalkkunaa ja kalaa. Itse tai tutuilta hankittua aina kun mahdollista, suosin lähiruokaa ja kotimaista. Omiin eettisiin arvoihin sopii huolehtia myös kotimaisesta omavaraisuudesta ja tuottajien tukemisesta, jollekin toiselle ettei syö eläimiä= kukin tyylillään.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   23.8.26 19:34:03

En halua vetää mitään vegaanipaskaa vaan aitoa puhdasta ruokaa.

Päivämäärä:   23.8.26 20:10:01

Ihminen on sekasyöjä. Itse asiassa metsästäjä-keräilijä on juuri se, mihin evoluutio on ihmisen johtanut. Eli maanviljelys ja sitä myötä viljolen syöminenkin on vain sivilisaation kehityksen tuotetta, joten viljat eivät ole näin suuressa määrin ihmisen ruokavalioon alunperin kuuluvia. Siksi tavataan paljon mm. vehnän aiheuttamia ongelmia.

Ihminen ei saa monia elintärkeitä vitamiineja ja hivenaineita noudattamalla pelkkää vegaanista ruokavaliota, mm. B12-vitamiini ja hemirauta. Hemirauta imeytyy ihmisen elimistössä huomattavasti tehokkaammin kuin kasvisperäinen rauta.

Metsästän itse, sekä kasvatan lihakarjaa. Joulupossun ostan kerran vuodessa ja kalastankin. Jos vielä näiden lisäksi tarvitsen lihaa tai kalaa, niin suosin ostoissani lähiruokaa ja mahdollisuuksien mukaan luomua. Ulkomaalaista en osta ollenkaan. Väitän, että valintani ovat huomattavasti eettisempia ja erityisesti ympäristön kannalta kestävämpiä, kuin näiden vegaaniruokavaliosta vaahtoavien "luonnonsuojelijoiden".

Lähettäjä: saaruska 
Päivämäärä:   23.8.26 20:10:52

Syön lihaa koska olet mitä syöt. Että niin...

Päivämäärä:   23.8.26 20:21:03

"Väitän, että valintani ovat huomattavasti eettisempia ja erityisesti ympäristön kannalta kestävämpiä, kuin näiden vegaaniruokavaliosta vaahtoavien "luonnonsuojelijoiden"."

Unohdit mainita, että molempien (sekä sun että keskimääräisen "vegaanikiihkoilijan") valinnat puolestaan ovat ympäristön kannalta huomattavasti kestävämpiä kuin keskivertosekasyöjän, joka ostaa lihansa marketeista.

Lähettäjä: rypsirapsi 
Päivämäärä:   23.8.26 20:26:42

Eikös soijaa käytetä karjan rehuna?

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   23.8.26 20:31:35

Syön riistalihaa saantisuosituksen mukaan. Se on omalle terveydelleni parasta sekä eläimiä tapetaan vähiten. Muuten syön kyllä kasvispainotteisesti, mutta pyrin välttämään sitä että proteiinini tuotetaan pellossa.

Lähettäjä: rrr 
Päivämäärä:   23.8.26 20:32:12

"Unohdit mainita, että molempien (sekä sun että keskimääräisen "vegaanikiihkoilijan") valinnat puolestaan ovat ympäristön kannalta huomattavasti kestävämpiä kuin keskivertosekasyöjän, joka ostaa lihansa marketeista."

Minun lapsuudenkodissani ei juurikaan ole ostettu lihaa tai kalaa kaupasta. Syynä se, että isä kalasti ja metsästi lähialueilla, joten lihaa ja kalaa tuli sitä kautta. Huomattavasti ekologisempaa tosiaankin kuin hakea vakuumipakattua lihaa tai kalaa marketista.

Nykyään isä on kuollut, mutta vävypoikansa metsästää ja jonkin verran kalastaa, joten äiti saa sitä kautta jonkin verran lihaa ja kalaa. Lihaa äiti ei edelleenkään taida kaupasta ostaa.

Lähiruoka on aina kannattavampaa kuin kaukaa rahdattu. Ja parasta on, jos ne elikot on ruokittu jollain muulla kuin tuontiruualla. Esim. hirvet on siksikin hyvää lihaa.

Ja jos syömäkelpoisen hevosen lopettaa, kannattaisi sekin laittaa lihoiksi eikä kompostiin.

Päivämäärä:   23.8.26 20:56:33

"Eikös soijaa käytetä karjan rehuna?"

Suosi kotimaista nautaa, sitä ei ruokita soijalla.

Päivämäärä:   23.8.26 21:09:34

"Syön lihaa koska olet mitä syöt. Että niin..."

Ahaa, sä olet siis ilmeisesti sika, nauta, broileri, lammas, hirvi tai mitä ikinä sitten syötkään...?

Päivämäärä:   23.8.26 21:13:26

mikä lie on sekasyöjä? ei ole suomea eikä tarkoita mitään. Ruokavammaiset karttavat ruoka-aineita ja normaalit ihmiset syövät ruokaa.

Ihminen on lihansyöjä. KIN.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   23.8.26 21:19:07

. , sekasyöjä on ihan normaali suomenkielinen sana. Puhutaan kasvissyöjistä, sekasyöjistä ja lihansyöjistä myös eläinmaailmassa.

Lähettäjä: gekko 
Päivämäärä:   23.8.26 21:23:11

Ihminen on omnovori, siis kaikkiruokainen.

Lähettäjä: Fakaa 
Päivämäärä:   23.8.26 21:42:47

Ideaalitilannehan olisi yksilön kohdalla, että kalastetaan ja syödään paljon kalaa. Liha olisi riistaa tai lähitilalta ja sitä syötäisiin parisen kertaa viikossa. Kananmunia myös.
Leipäjauhot lähimyllystä ja leivät tehtäisiin itse. Leivän päälle voi ja muutoin öljynä käytössä joka paikassa missä maku antaa periksi, laadukas oliiviöljy.
Maitotuotteista vain juustot ja kunnon kerma. Miksei myös luonnonjogurtti.
Metsästä ja puskaista marjoja. Sieniä kerätään myös.
Muita kasviksia voi kasvattaa myös itse, perunoista alkaen.

Olisi aika kova kotimaisuusaste ruuan suhteen. On totta että eläinten olot isoissa yksiköissä ei ole parhaat, itse haluaisin että voitaisiin palata ~10~ kantturan tai elukan pikkutiloihin mutta töissäkäyvät ihmiset voivat olla toista mieltä.. Tai sitten pidetään paria lehmää tai possua. Tai kaneja, ankkoja..

Tässä tällainen linkki `Suomessa valmistettuja vegetuotteita´, ihan hyvän oloinen listaus. Itse pidän kasvisruuasta mutta pidän myös lihasta. Ja sieluni on varmaan pimeä kuin prse koska maapallolla on aina tapettu syödäkseen. Ihminen saa sitä tehdä myös, mutta en ole koskaan arvostanut ylenpalttista tuottamista. On todella hanurista jos lihaa menee kaupoista roskiin, hävikin vähentämiseen on kuitenkin taidettu onneksi aika paljon panostaa.

Eli ei se lihan syönti vaan sen arvostus ja sillä mässäily.

Päivämäärä:   23.8.26 21:44:30

Ainiin se linkki.
https://vegaanihaaste.fi/suomalaisia-vegetuotteita/

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   23.8.26 22:15:16

Syön siksi lihaa,kun en pelkällä kasvisravinnolla jaksa tehdä töitä, etenkin ulkotöitä.Kasviksia syön riittävästi sesongin tarjonnan mukaan.
En myöskään kasvattaisi lapsia pelkällä vegellä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   23.8.26 22:58:02

Minnes se aloittaja hävisi.

Päivämäärä:   24.8.26 00:47:34

Olen korvannut härkikset ja nyhtökaurat jauhelihalla. NAM!

Lähettäjä: mtv 
Päivämäärä:   24.8.26 00:59:28

Kyllä te vegaanit ootta niin sekopäitä, että ihmettelen miten te saatte äänestää.Mitenkän tää ihmiskunta ois kehittyny jossei se ois lihaa syöny.Alkukantaiset ihmisetkö ois pitänyt syödä ruohoa?

Lähettäjä: pupu 
Päivämäärä:   24.8.26 01:49:34

Suurelta osin ihan vaan vanhasta muistista, eli koska olen lapsesta asti sitä syönyt. Mutta veikkaan, että jos olisin syntynyt 10 v myöhemmin, niin olisin nyt kasvissyöjä. Olen kyllä vähentänytkin lihansyöntiä aika paljon ja pyrkinyt siihen, että liha olisi vain osa ruokavaliota eikä mikään päätekijä - eli joka ruualla ei tarvitse olla lihatuotteita ja silloinkin kun on, niiden määrän ei tarvitse olla niin suuri vaan kasvis voi olla pääosassa ja liha siinä sivussa. Suuresti on edesauttanut se että kasvisruuat ovat nykyään todella hyviä ja myös kaupoissa ja ravintoloissa on aika hyvä valikoima valmiita kasvisruokia ja -annoksia. Ennenaikaan ongelma oli monesti se että kasvissyöjillä ei ollut mitään muuta kriteeriä kuin että lihaa ei saa olla, mikä johti sitten siihen että ruuanlaitoon ei panostettu yhtään - kunhan vaan oli kasvista, niin kaikki kävi. Esim. vieraille saatettiin tarjota keittoa, joka näytti ja maistui siltä että on käyty vähän takapihalta vetämässä viikatteen kanssa jotain puskaa ja heinikkoa nurin, keitetty sitä kattilassa muutama minuutti ja sanottu silvuplee. Tai sitten jotain höyrytettyjä vihanneksia ilman suolaa, pippuria, minkäänlaista kastiketta tai yhtään mitään. Nami nami :( Asiat ovat tältä osin suuresti parantuneet sitten ysärin

Päivämäärä:   24.8.26 02:00:34

Lähettäjämtv

Päivämäärä24.8.26 00:59:28

"Kyllä te vegaanit ootta niin sekopäitä, että ihmettelen miten te saatte äänestää.Mitenkän tää ihmiskunta ois kehittyny jossei se ois lihaa syöny.Alkukantaiset ihmisetkö ois pitänyt syödä ruohoa?"

Niinhän se Esko Valtaojakin taannoin jossain lehtijutussa sanoi, että "ihmiskunta kyllä selviää, kunhan päästään vihreästä liikkeestä". Ja joo, ei ole yks yhteen vihreä ja vegaani, mutta hyvin paljon yhteistä niillä ja niiden järjenjuoksulla yleisesti ottaen on.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.8.26 10:38:43

Enpä pystyisi elämään pelkällä kasvisravinnolla. Tippuu niin pahasti rauta-arvot ja kasveista saatava rauta ei riitä raita-arvojen ylläpitoon. Juu rautaa saa purkista, mutta eipä se mahalle hyväksi ole pitkässä juoksussa. Joten jos haluan pysyä tuottavana kansalaisena, pysyn sekasyöjänä. Toistaiseksi on pysyttävä työelämässä.

Päivämäärä:   24.8.26 10:55:48

"Kyllä te vegaanit ootta niin sekopäitä, että ihmettelen miten te saatte äänestää.Mitenkän tää ihmiskunta ois kehittyny jossei se ois lihaa syöny.Alkukantaiset ihmisetkö ois pitänyt syödä ruohoa?"

Sivusta katsellen molemmat ääripäät ovat ihan yhtä sekopäitä: niin vegaaniutta kuin lihansyöntiäkin julistavat. Jos ja kun toiset ilmestyvät kauhistelemaan eläinten hyväksikäyttöä, niin samalla tavalla kasvisruokapäivitysten alle tullaan sönköttämään pupunruuasta ja vedetään mutkia suoriksi ruohon syömisestä puhumalla. Että ihmettele toki kummankin päädyn äänioikeutta, jos ideologisuudeltasi kykenet.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   24.8.26 10:58:37

Minä pidän lihasta, joten myös syön sitä.

Eettisesti parasta lihaa on tietenkin itse pyydetty/metsästetty. Mutta syön minä ihan ruuaksi kasvatettuakin. Miksi en söisi?
Mikäli mahdollista niin valitsen suomalaista lihaa ja vieläpä lähitilalla tuotettua. Meiltäpäin niitä onneksi löytyy, joten miksi en tukisi suomalaista maataloutta. Siitä kuitenkin ihmiset edelleen saa elantonsa.

Ostan lihaa myös kaupasta ja ulkomailta tullutta. Mutta käytän hyväkseni aina lähitiloilta saatavia ja ne on usein oikeasti tosi hyviä. Ostan kokonaisen laatikon, jossa on jauhelihaa, paisteja, pihvejä ja sinne saa valita myös erikoisempia tuotteita kuten sydäntä, kieltä jne.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   24.8.26 11:10:22

Totuus on joita vegejä tunnen ovat "vähän" erikoisia ihmisiä muutenkin?

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   24.8.26 11:24:00

Voin syödä lihaa, jos joku minulle liharuokaa tarjoaa, mutta itse kokkaan nykyisin vain kasvisruokaa, ja ravintolassakin valitsen kasvis- tai kalavaihtoehdon. Ehkä jossain vaiheessa siirryn kokonaan kasvisruokavalioon, mutta en ole toistaiseksi halunnut olla ehdoton sen suhteen.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   24.8.26 11:28:06

Olen itse kyllä herkuttelija ja syön kyllä mitä tahansa mikä on hyvää.. Liha on yleensä helpoin vaihtoehto kun haluaa jotain laadukasta.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   24.8.26 11:32:01

Kasviproteiini ei itsellä imeydy, joten tarvin eläinperäistä proteiinia. Lisäksi liha ja kala ovat hyvänmakuisia.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   24.8.26 12:15:13

Lihansyöjä on terveempi!!! syön kotimaista lähiruokaa ja siihen kuuluu liha

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   24.8.26 13:03:47

Pikkuhiljaa mäkin siirryn kokonaan kasviksiin! Ällöttää ajatus siitä tehotuotetusta lihasta jonka suuhuni pistän. Ehkä jos lihantuotannosta saataisiin eettistä olisin toista mieltä. Riista on ok

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   24.8.26 13:50:52

1. Pidän sen mausta
2. Haluan tukea kotimaista ruuan tuotantoa
3. En koe kovinkaan ympäristöystävällisenä toiselta puolen maapalloa lennätettyä kasvisruokaa.

Päivämäärä:   24.8.26 14:29:48

"3. En koe kovinkaan ympäristöystävällisenä toiselta puolen maapalloa lennätettyä kasvisruokaa."

Entäs toiselta puolelta maapalloa lennätetyt eläinten rehut ja rehupeltojen lannoitteet? Tai lähes poikkeuksetta ulkomailta tulevat broilereiden ja munivien kanojen isovanhempais- ja vanhempaispolvet?

Sekä kasvi- että eläintuotanto on meillä riippuvainen tuonnista.

Lähettäjä: Lihansyöjä 
Päivämäärä:   24.8.26 14:31:23

Vegaanius on tekopyhyyden huipentuma!
Jos ei halua tappaa mitään ruokansa vuoksi niin täytyy elää itsepoimituilla marjoilla, mutta siinäkin pitää olla tarkkana ettei kulkiessaan tallaa muurahaista tai hämähäkkiä hengiltä! Nälkä voi kyllä tulla.
Muistakaa olla myös huitomatta sääskiä!

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   24.8.26 14:44:03

"Niinhän se Esko Valtaojakin taannoin jossain lehtijutussa sanoi, että "ihmiskunta kyllä selviää, kunhan päästään vihreästä liikkeestä"."

Mutta tuohan on täysin vatipäinen lausunto. Ohhoh, olin kyllä pitänyt Valtaojaa huomattavasti fiksumpana. Harmi. Tosiasiahan on se että ihmiskunta _ei_ selviä jos ei jotakuinkin välittömästi tehdä kollektiivisesti jonkinlaista 'vihreää liikettä' jotakuinkin joka asiassa. Ja saa nähdä selviääkö sittenkään vai joko on liian myöhäistä. Ja Valtaojan pitäisi kyllä tieteen tekijänä ymmärtää tämä.

"Sivusta katsellen molemmat ääripäät ovat ihan yhtä sekopäitä: niin vegaaniutta kuin lihansyöntiäkin julistavat."

Lihansyönti-ääripää on tosin siitä vielä piirun verran typerämpi että eihän kukaan syö pelkkää lihaa vaan kaikki tuntemani 'lihansyöjät' (mukaanlukien minä itse) syövät lihaa ja kasviksia sekaisin lähes joka aterialla.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   24.8.26 16:12:23

Ihminen on sekasyöjä ja pidän lihasta.

Syön mielummin ruokaa, jossa on lihaa kuin jotain äärikäsiteltyä herneproteiinia. Soijaa ja sen jatkojalosteita pyrin välttämään sairauteni vuoksi.

Se ei tarkoita, että vedän lihaa kiloittain päivässä ja versi suusta roiskuen. Ruuan pitää olla vaihtelevaa. Kasvisruokakin voi olla hyvää ja niitäkin teen välillä.

Mun mielestä ympäristön kannalta tärkeämpää on että jokainen vähentää edes hiukan lihansyöntiä kuin se että aletaan haukkua toisia ruokatottumuksista ja vaaditaan kaikilta lihansyönnin lopettamista. Eli kannatan paluuta siihen hiukan vanhempaan ajatusmaailmaan, jossa liha on arvokas osa ruokaa.

Lähettäjä: dukud 
Päivämäärä:   24.8.26 18:25:34

"Syön siis lihaa ja eläinperäisiä tuotteita, koska se ruokavalio sopii minulle parhaiten."

Minä olen aika usein ihmetellyt sitä, että miksi tätä ei saisi noudattaa. Miksi pitäisi olla vegaani vain siksi kun joku pillero jankuttaa että sillä maailma pelastuu, vaikka vegaani ruokavalio passaa harvoille, edes niille vegaaneille.

Moni vegaanikin myöntää syövänsä salaa lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita, vaikka muille kaakattaa joka paikassa olevansa vegaani.

Jokainen syökööt siten mikä heille parhaiten sopii. Jos minulla olisi varaa, söisin kokolihaa vielä enemmän. Nykyään ostan naudanpaistin vain silloin tällöin. Jos olisi varaa, ostaisin joka viikko...

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.8.26 18:28:32

Miksi en söisi ? Leijona tappaa seepran ja ilves jäniksen. Ei maailma parane vaikka minä söisin vaan porkkanoita. Ja haluaako edes ne tulla syödyksi ?

Päivämäärä:   24.8.26 18:51:26

"Moni vegaanikin myöntää syövänsä salaa lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteita, vaikka muille kaakattaa joka paikassa olevansa vegaani."

Syön itsekin lihaa, mutta ööh, siis myöntävätkö monetkin vegaanit tällaisia asioita sinulle (ja miksi ihmeessä myöntävät) vai mihin tämä väite perustuu?

Lähettäjä: dukud 
Päivämäärä:   24.8.26 19:00:06

"Syön itsekin lihaa, mutta ööh, siis myöntävätkö monetkin vegaanit tällaisia asioita sinulle (ja miksi ihmeessä myöntävät) vai mihin tämä väite perustuu?"

Kyllä myöntävät. Varsinkin entiset vegaanit sanovat, etteivät edes vegaaniaikoinaan olleet oikeasti vegaaneja, ainoastaan muiden nähden.

Päivämäärä:   24.8.26 19:03:53

Syön kasvispainotteisesti, mutta tuen kotimaista maataloutta ja monimuotoista luontoa ostamalla erityisesti eläinperäisiä tuotteita valikoiduilta tuottajilta suoraan. Valtaosa ruokavaliosta kattaa rakentuu muutenkin kotimaisista tuotteista (vaikka tässäkin ketjussa yritetään muunlaisia mielikuvia maalata, niin Suomessa tuotetaan muutakin kuin eläinperäisiä tuotteita): mm. kotimaisia vihanneksia, juureksia, hedelmiä, palkokasveja, marjoja ja toisinaan muutamia hyväksi todettuja lihankorvikkeita.

Tämä ketju on täynnä aivan absurdeja väitteitä ja näkemyksiä niin kasvisruuasta, vegaaneista kuin eläintuotannostakin. Vegaanit ei todellakaan näytä olevan ainoita, jotka tuputtavat omaa ideologiaansa ja oikovat mutkia suoriksi. :D

Päivämäärä:   24.8.26 19:06:43

"Kyllä myöntävät. Varsinkin entiset vegaanit sanovat, etteivät edes vegaaniaikoinaan olleet oikeasti vegaaneja, ainoastaan muiden nähden."

Entisten vegaanien sanomisista ei kyllä mielestäni voi vetää suoraan johtopäätöksiä siihen ihmisjoukkoon, joka on pitäytynyt jo pitkään vegaanisuudessa. Jälkimmäisen joukon arvot luultavasti estävät tiukemmin eläinperäisten tuotteiden käytön kuin tuon joukon, joka on kyennyt luopumaan vegaanista elämäntavasta.

Lähettäjä: Hää 
Päivämäärä:   25.8.26 08:29:45

No vattuako se ketään kiinnostaa mitä muut kitusiinsa tunkevat???

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   25.8.26 10:06:20

Eipä ole vielä kukaan sian suolen mussuttaja vielä kehdannut paljastaa todellista syytä: "Koska olen tietämätön ja välinpitämätön."

Päivämäärä:   25.8.26 10:43:58

^^ Mikä sian suolen mussuttaja? Vegaani jolla on kissa tai koira?

Päivämäärä:   25.8.26 10:46:46

Syön lihaa ihan vihervasurivegaanigayimbesillien kiusaksi.

Lähettäjä: Kurmu 
Päivämäärä:   25.8.26 10:51:15

Koska olen sekasyöjä.
Hyvällä omallatunnolla syön, koska meidän eläimet ovat hyvissä oloissa ja hyvin hoidettuja. Ei se eläin tiedä, onko olemassa harrastusvälineenä, kaverina vai kasvamassa ruuaksi. Kunhan ne hoidetaan hyvin ja lopetetaan asiallisesti.

Sama täällä!

Päivämäärä:   25.8.26 10:58:14

Kissoja ja/ tai koiria omistavat kotieläintuotantoa vastustavat vegaanit aina hermostuu kun heitä muistuttaa että kannattavat itsekin lihantuotantoa lemmikkiensä ruokinnan kautta.
Muistutin tästä erästä kotieläintuotanto aiheisilla sivuilla kiertävää ja provoavaa jolla oli koiran kuva fb profiilissaan.
Kohta olikin koiran kuva kadonnut :D

Päivämäärä:   25.8.26 12:45:40

Ihmiset syövät tänä päivänä keskimäärin neljä kertaa enemmän lihaa kuin 80-luvulla. Se on ihan älyttömän paljon!

Itsekin olen sekasyöjä, mutta olen kyllä vähentänyt lihansyöntiä ja kanan/broilerin syönnin olen lopettanut kokonaan ja sikaa en ole syönyt vuosiin. Naudan/lampaan lihan pyrin ostamaan tuottajilta, eli esimerkiksi Ylämaan karjan lihaa. Mahdollisimman vähän/ei ollenkaan lihaa isoista tuotantolaitoksista.

Minusta se on jo jotenkin sairasta, että meillä on sellainen tuotantoala kuin lihateollisuus. Teollisesti tuotetaan lihaa, siis liukuhihnalta lahdataan eläimiä, jotta joku läski länsimaalainen saa käristää makkaraa grillissä. Yök.
Uskon ja toivon, että jonain päivänä nämä nykypäivän eläinten tuontantolaitokset ovat samanlaisen kauhistelun kohteena kuin sota-ajan keskitysleirit. Onhan se nyt ihan hirveää miten vaikkapa broilereita kohdellaan, eläviä eläimiä! :'( Sitten ihmiset vetää rasva tiristen jotain wingsejä ämpärillisen. Sairasta.

Lähettäjä: -ggö 
Päivämäärä:   26.8.26 18:25:46

Koska vegaaniruokavaliolla en saa kaikkia tarvitsemiani ravintoaineita ruokavaliosta. Enkä halua syödä vitamiineja purkista.

Lähettäjä: punaniska 
Päivämäärä:   26.8.26 18:57:32

Oon ahne, itsekäs ja laiska typerys. Tää on ainoa tapa pitää itseäni luomakunnan kruununa, kun viis veisaan eläinten kärsimyksestä.

Päivämäärä:   26.8.26 22:26:00

On totta, että ihmiset syövät lihaa ihan liikaa. Juuri tuli radiossakin että nuorten lihansyöminen on aivan liian runsasta.

Lihantuotannon voisi hyvin vähintään puolittaa ja ihmisten pitäisi kaupassa katsoa eläimen riippuvasta ruhosta aivan itse ne palaset mitä haluavat ostaa. Ei varmaan tulisi ostettua miettimättä ja liikaa. Kaikenlainen valmiiksi marinoitu liha vaan pois markkinoilta, jotta ihmiset alkavat myös käsittelemään itse sitä lihaa. Lihajalosteet minimiin. Yhtään ei tarvita mitään chili-paprika-juustomakkaroita tai ihme leikkeitä, keksikööt ihmiset itse mitä lihapalalleen tekevät. Ehkä halvimmista osista valmismakkaroita ja jotain tuotteita, aladoobia ( siinä nuorisolle ihmettelemistä kun se siinä hyllyy) tms. Ja mieluummin pulaa lihasta kuin hävikkiä jatkuvasti.

Itse koen kyllä tarvitsevani lihaa, olen kokeillut kasvissyöntiäkin mutta ei toiminut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.26 22:27:46

Olen mies.

Päivämäärä:   26.8.26 22:58:48

Siksi, että jotkut voivat haukkua minua ja pitävät itseään parempina ihmisinä. Sitten heille tulee hyvä mieli ja sehän on vain hyvä juttu, jos heidän mieli voi hyvin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.26 00:39:09

Syön lihaa, koska se on hyvää ja vatsaystävällistä proteiinia, joka ei aiheuta vatsanväänteitä toisin, kuin kasvisproteiini korvikkeet.

Lisäksi siitä saa muitakin ravintoaineita huomattavasti paremmin hyödynnettävässä muodossa, kuin kasveista.

Minulla on myös lihaa syöviä lemmikkejä, jotka tarvitsevat myös ruokaa, eli en koe huonoa omaatuntoa jakaa.

Syön toki myös paljon erilaisia kasveja, että en nyt ihan pelkästään lihalla elä, mutta noi ultraprosessoidut kasviproteiinivalmisteet on kaukana luonnollisesta ravinnosta niin makunsa, koostumuksensa kuin imeytyvyytensäkin osalta.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   27.8.26 00:50:23

Syön lihaa tavan vuoksi ja aivan liikaa. Toivon että lihan hinta nousee kestävälle tasolle.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.