Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista on elämä pohjois-suomessa?

Lähettäjä: muuttoa harkitseva 
Päivämäärä:   22.8.26 18:57:59

Miten eroaa itä-suomesta? Kertokaa myös omat mielipiteet!

Re: Millaista on elämä pohjois-suomessa?

Lähettäjä: Pöh 
Päivämäärä:   22.8.26 19:00:07

Ainakin talvi on pitempi. En muuttaisi täältä idästä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.26 19:02:39

Mikä on sulle pohjoissuomea?

Lähettäjä: muuttoa harkitseva 
Päivämäärä:   22.8.26 19:11:02

Eikö google kertonut? Mutta suunnilleen keskellä pohjois-suomea.

Päivämäärä:   22.8.26 19:14:20

Joillekin joku Oulu on pohjoista, niin siksi kysymys.

Lähettäjä: etelän hetelmä 
Päivämäärä:   22.8.26 19:26:10

Kylmää, pimeää, kateellinen sisäsiittoinen kyräilevä kansa. Itse en lähtisi.

Päivämäärä:   22.8.26 20:02:23

Talvi kestää kolme kuukautta, sama missä päin suomea asuu

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.8.26 20:02:42

Etkö sie ole kuullu, että kesällä täälä naihan ja kalastelhan, talvella ei niin paljon kalastella.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.8.26 21:29:46

Koillismaalla mukavan paljon omaa tilaa ja hienoa luontoa. Palveluitakin löytyy turismin takia yllättävän hyvin. Etelään minua ei enää saa.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   22.8.26 22:54:07

Lappi on todella laaja alue ja alueita ihan erilaisia, esim, Kemi, Rovaniemi, Inari. Jos Itä-suomeen vertaa Rovaniemen seutua niin en tiedä onko nyt niin paljon eroa? Palveluita on vähän, mutta luonto lähempänä. Kevät tulee myöhemmin, mutta talvella on "valoisampaa" kun on lunta.

Lähettäjä: Aada 
Päivämäärä:   23.8.26 01:13:28

Kuusamo on pohjois-Pohjanmaalla mutta vastaan silti. Kun täältä etelä-Pohjanmaalta lähti Kuusamoon opiskelujen takia kolmeksi kuukaudeksi niin asia mikä todella ärsytti oli kunnioituksen puute toisen aikaa kohtaan.

- Oli sovittu tapaaminen kello 12, väki saapui paikalle 15-20 min myöhässä.
- Soitat jollekin avun tarpeessa, ”joo lähden tässä ihan pian”. Saapui tunnin päästä (matkaa vartin verran).
- olin palauttamassa lainamökin avaimia, ukko saapui 1.5h päästä sovitusta

Sitten naureskellaan miten ”teikäläiset on kireää sakkia”. Eli jos muutat sinne niin valmistaudu henkisesti siihen että ”kohta” saattaa tarkoittaa kahta tuntia ja ”pian” saattaa tarkoittaa tuntia. Tai sitten ei ilmaannuta ollenkaan sinä päivänä mutta ei jakseta infota koska ei täällä pohjoisessa ole kellään kiire

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   23.8.26 09:40:31

Olen 7 vuotta asunut Kuusamossa ja ei ole tullut vastaan tuommoisia myöhästelijöitä. Voihan se olla että Aadalla on ollut vain huonoa tuuria?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   23.8.26 14:19:03

"Kylmää, pimeää, kateellinen sisäsiittoinen kyräilevä kansa. "

No mitä itäisessä osassa maata sitten on.. Pohjoisessa todennäköisemmin talvella lunta eli ei NIIN pimeää ja kansakaan ei niin sisäsiittoista ja kyräilevää kuin idässä, venakkotaustakin puuttuu.

Lähettäjä: lgl 
Päivämäärä:   23.8.26 17:40:12

Aivan veetusti hyttysiä ainakin Ivalossa. Toki tänä kesänä niitä oli yllättävän vähän. Pystyi pitämään ovea auki ihan huoletta, olemaan ulkonakin pidempään kuin kaksi sekuntia.
Lunta on enemmän ja kesä on lyhyt.
Välimatkat on pitkiä ja julkiset ei kulje samaan tapaan kuin etelämpänä.
Kaikkien mielestä Lappi on jotenkin eksoottinen ja kaukana. Kaikkien pitää vääntyä Lapista etelään, lappiin asti ei kukana tule kun se on niin kaukana. Ilmeisesti matka Lapista etelään on lyhyempi kuin etelästä Lappiin?

Toki etelässä asuville matka joka paikkaan on liian pitkä. Kun Rovaniemellä asuvana menet Espooseen, ei Espoossa asuvat ihmiset viitsi vääntyä luoksesi sinne Espooseen vaan Rollosta matkustaneen pitää matkustaa vielä heidänkin luokseen. vaikka Espoossa asuvilla on oma auto ja julkiset kyllä kulkisi kun Rollosta tullut yöpyy Sokos hotellissa Aalto-yliopiston vieressä...

Saati jos Kirkkonummella asuvalle sanoo, että olen nyt muutaman päivän Espoossa, iltaisin ehtisi nähdä. Tämä tokaisee, että "Kiva. Milloin ehdit tulla tänne Kirkkonummelle?". No, olen jo tullut Rollosta Espooseen niin eikö olisi sinun vuorosi tulla vaikka sillä omalla autollasi tänne Espooseen...

Lappi on iso alue ja on ihan eri asia jossain hyvien kulkuyhteyksien varrella kuin jossain kaukana syrjäkylällä, jossa lähin naapuri on 2-10 km päässä ja kaupaan 20-40 km.

Lähettäjä: Euhuu 
Päivämäärä:   23.8.26 17:40:58

Mutta millaista on elämä Pohjois-Koreassa?

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   23.8.26 17:42:48

Olen etelärannikolta kotoisin, mutta aikuisiällä olen hankkinut kokemusta Luoteis-Lapista ja Kainuusta sekä opiskeluajalta Joensuusta ja Lappeenrannasta.

Sen lisäksi, että Lappi on iso alue, niin Itä-Suomikin on melko laaja alue ja riippuu hyvin paljon, missä päin sitä asustaa. On aika eri asia asustaa Pohjois-Savon pohjoisosissa pienessä kylässä tai Etelä-Karjalan eteläosissa kaupungissa. Minulle myös Kainuu on Itä-Suomea.

Selkein ero on sää. Lapin kesä on lyhyt ja vähäluminen, toisaalta talvella on sitten lunta ja pakkasta reilusti. Riippuen vähän Lapin sijainnista pakkanen on kuitenkin usein "vähemmän kylmää" kuin meren lähistöllä. Talvella kaamos on kylmää ja kaunista aikaa. Toisaalta kesällä yötön yö tuo omat haasteensa päivärytmin ylläpitoon. Minulle henkisesti yötön yö oli raskaampaa kuin kaamos, vaikka alkuun kuukauden auringottomuus pelottikin.

Ihmiset ovat toki erilaisia länsi- kuin itärajalla, mutta enemmän väittäisin eroa olevan siinä, asuuko pienessä paikassa vai isommassa kaupungissa. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntee kaikki ja tietää toistensa asiat paremmin kuin asianomainen itse.

Kesällä Kainuussa tuntuu olevan paljon vähemmän lentäviä ötököitä kuin Luoteis-Lapissa. Toisaalta vuodet eivät ole veljeksiä keskenään.

Kulkuyhteyksien osalta Kainuusta katsoen Helsinki on paljon lähempänä. Toisaalta Lapista lentäminen oli aito vaihtoehto myös hinnan näkökulmasta. Kainuusta käytännössä tulee reissattua autolla tai junalla, mikä tarkoittaa että aikaa menee enemmän kuin Lapista lentäen. Toisaalta yöjunassakin on omat hyvät puolensa.

Olen viihtynyt sekä Kainuussa että Lapissa. Toki viihdyn pienillä paikkakunnilla enkä kaipaa ison kaupungin palveluita. Pari reissua vuodessa Ouluun ja Helsinkiin riittää hyvin kaupunkikaipuuseen.

Lähettäjä: lgl 
Päivämäärä:   23.8.26 17:47:33

Lisäksi pienillä paikkakunnilla moni asia tulee rahtina, joten kulut on isot ja kaupassakin moni maksaa, kun halvemmalla ei tarvitse myydä. Ja jos paikkakunnalla ei kilpailua ole, niin hinnathan ovat sen mukaiset. Ivalossa ja Kittilässä autokouluja on vain yksi ja ne ovat kai Suomen kalleimpia. Rovaniemellä taas on paljon halvempaa kun autokouluja on vierekkäin kolme ja kaikki koettavat saada asiakkaita sillä että olisi vähän halvempi kuin naapurissa...
Asumisen hintoja nostaa turistipaikkakunnilla se, että asuntoja tarjotaan air bnb -käyttöön turisteille ja siitä veloitetaan paljon, joten vuokra-asunnot on kalliita ja hinnat Helsingin tasolla. Adunnon voi silti saada ostettua ihan järkevään hintaan, mutta vuokrattua ei...

Lähin krematorio on nykyään Rovaniemellä, aiemmin oli Oulussa ja seuraava Kajaanissa. Sairaalaan pitää Lapissa mennä Rovaniemelle, jopa Ouluun kun pohjoisempana ei hoideta. Oulu siis pohjoisin yliopistosairaala. Ivalossa saa sytostaattihoitoja, monilla muilla paikkakunnilla ei, eli Rolloon vain. Sädehoitoihin sitten Ouluun, hyvin todennäköisesti myös syöpäleikkaukseen, kun Rollossa ei hoideta niitäkään. Eli matkustamaan voi joutua aika paljonkin.

Utsjoella asuvat tulevat Ivaloon apteekkiin. Loukkaantunut koira joudutaan usein viemään Ouluun saamaan hoitoa, ihan sama loukkaako se itsensä Sodankylässä, Utsjoella vai Ivalossa.

Eli ihan sama missä päin Lappia asut, voit useinkin joutua matkustamaan Rovaniemelle ja Ouluun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.