Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä okt ylläpitoon kuuluu?

Lähettäjä: Hannamiini 
Päivämäärä:   22.8.26 10:19:49

Olen alkanut haaveilla muutosta maalle.
Kaikesta selviää- ainakin rahalla.
Mutta, mitä kaikkea pitää tietää ja tehdä pkt.n ihan sellaisesta peruskunnon pitämisestä yllä, huolloista ym?
Mitä teet/ miten pidät taloa hyvin?

Joo naulaat kiinni jos jotain repsottaa, talon maalaus, rännien putsaaminen, katon kunto, peruslämpö vähintään, ikkunoiden kunto...
Mitä sellaisia ne huoltoroimenpiteitä on?

Re: Mitä okt ylläpitoon kuuluu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.26 10:38:06

Ilmanvaihtokanavien putsaus, itse pidän tärkeänä myös kivijalan hoitoo eli rikkakasvit yms pois.

Päivämäärä:   22.8.26 10:52:54

"itse pidän tärkeänä myös kivijalan hoitoo eli rikkakasvit yms pois."
Hyvä pointti, tällaisia juuri kaipaan, mitä ei välttämättä tule heti mieleen :)

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   22.8.26 10:59:49

Ei täällä ainakaan mitään ihmeellistä tarvitse tehdä. Maalaus 10v. välein, katon kunnon seuranta. Terassit öljyän parin vuoden välein, mutta se ei ole mitenkään pakollista talon kunnon kannalta. Täällä on koneellinen ilmanvaihto, joten suodattimien vaihto pari kertaa vuodessa ja kesä-talvi-asentojen vaihtaminen. Koko järjestelmän puhdistus ja säätö ammattilaisen toimesta 5-10v. välein. Ilmalämpöpumpun suodattimien puhdistus ja laitteen imurointi kerran kuussa. Nuohouksen tilaaminen kerta vuoteen. Täällä ei ole isoja puita, joten edes rännejä ei tarvitse putsata. Jos olisi, niin sitten toki havunneulaset ym. pois katolta ja ränneistä. Jos jotain hajoaa, niin korjaa itse tai ottaa ammattilaisen korjaamaan, jos ei itse pysty. Pihan siistinä pitoon toki kuluu aikaa. Kesällä nurmikon leikkuu ja talvella lumityöt on se minimi, mitä pitää tehdä. Itse tykkään muutenkin hoitaa puutarhaa, joten olen panostanut siihen.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   22.8.26 11:10:26

Vielä se, että jos lämmittää puilla, niin polttopuiden kanssa puljaamiseen kuluu aikaa. Vaikka tilaisi klapit valmiina, niin ne pitää pinota jonnekin ja kantaa sisälle talvella päivittäin. Jos taas suunnittelee itse tekevänsä puut, on siinä iso homma.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.8.26 12:17:11

Jos on oma kaivo, kaivoveden laadun tarkkailu- ja tutkituttaminen, kaivon siivous ja vesipumpun putsaus/ huolto. Jos on jätevesillä sakokaivot & imeytyskenttä/ umpisäiliö, lokakaivojen tyhjennys yleensä n. kerran vuoteen (riippuu kaivojen koosta ja käyttömäärästä sekä alueellisista jätevesiasetuksista).

Ovien ja ikkunoiden + lukkojen ja saranoiden puhdistus, säätö, voitelu. Tiivisteiden kunnon tarkastus ja vaihto (mä joudun vaihtamaan jonkun/ joidenkin aukkojen tiivisteet joka vuosi, etelän puoleiset hapristuu nopeammin, pohjoisen puolella voi kestää viisikin vuotta.

Jyrsijätuhojen ennaltaehkäisy = myrkyt tai lossit.

Lähettäjä: Ex 
Päivämäärä:   22.8.26 13:41:07

Jos on omaa pihatietä niin sen hoito: lanaus, sorastus, auraukset... Jos pihatiellä on ojat niiden kunnossa pitäminen. Tienvarsi vesakon niitto tai raivaus itse.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   22.8.26 15:13:18

Hyviä pointteja tullut näiden perusjuttujen lisäksi.

Just itse raivasin 100m matkalta tienvarret ja tilasin uutta mursketta.

Hevosmuurahaiset joka kesäinen ongelma. Niihin tehoavaa myrkkyä ei enää myydä suomessa, joten etenkin alkukesä menee siihen että vapaa-aikani vain jahtaan näitä ja tapan yksi kerrallaan plus koitan saada reitit selville että saisi edes jotain myrkkyä menemään niiden mukana pesiin että populaatio heikentyisi. Rahaa myrkkyihin menee yli sata euroa kesässä.

Kaivossa on mulla paisuntasäiliö, johon pitää n. 4x vuodessa lisätä ilmatilaa, vähän rasittava toimenpide (kaivonkansi on painava, tikkaat on painavat jolla mennään kaivon huoltotilaan, kylmällä kelillä on kylmä...).

Kompostialueen huolto/ylläpito (jos ei juurikaan puutarhuroi niin tätä ei kovin isollaan tarvitse pitää).

Rannan siivous vuosittain. Ei olekaan ihan pikkujuttu yksinään tehdä.

Plus kaikki muu mikä tosiaan kuuluu okt pitoon. Silti en vaihtaisi =)

Päivämäärä:   22.8.26 15:30:26

Hevosmuurahaiset pesii lahoon puuhun. Ei ole meidän tontilla näkynyt yhtään, vaikka on 1919 rakennettu hirsitalo. Oston jälkeen vaihdettiin lahot alahirret.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.8.26 15:54:31

Riippuu kohteen ominaisuuksista, erityyppisissä kohteissa on erilaista seuraamista vaativaa. Esim. Salaojien toimivuutta tulee seurata, jos sellaiset on, mutta toisenlaisille perustuksille niitä ei edes tarvita. Ilmanvaihdon toiminnan ja kondenssikosteudenhallinnan seuraaminen poikkeaa toisistaan koneellisesti ja painovoimaisesti hoidetuissa ratkaisuissa. Olennaista on tietää mitä tuli ostaneeksi ja sitten yksityiskohta kerrallaan kiinnittää huomiota onko kunnossa vai ei, alkaako olla merkkejä toimenpiteiden tarpeesta.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   22.8.26 16:34:41

Jos öljylämmitys niin öljypannun kunnossapito.

Lähettäjä: sjueu 
Päivämäärä:   22.8.26 17:03:26

Oletko koetanut kirjoittaa tämän ketjun otsikon vaikka googleen, johonkin muuhun hakukoneeseen tai ihan vaikka nettiselaimen osoiteriville?

Minä maalasin huvikseni tämän ketjun otsikosta okt ylläpito ja klikkasin hiiren oikealla napilla "google-haku:"
Ja kas kummaa, kun netti kertoi, että mitä kaikkea omakotitalon ylläpitoon kuuluu... Tuli linkkejä vaikka miltä sivustoilta!

Päivämäärä:   22.8.26 17:52:47

Jos tie on yhteinen muiden kanssa niin riitely tien hoitomaksuista.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.8.26 18:56:17

Perus rauhassa suunniteltavat korjaus- ja huoltotyöt on vielä suht helppoja. Haastetta tulee sitten, kun joku akuutti ongelma tulee eteen mikä pitäisi pystyä ratkaisemaan. Jonkinlainen valikoima pitäisi olla työkaluja. Yleensä, jos jotain hajoaa tai alkaa esim. vettä tulemaan sisään, niin se tapahtuu tyyliin jouluaattona, keskellä yötä, juhannuksena, erittäin kovalla pakkasella ym.. Siinä pitää pystyä jotain ensiapua antamaan talolle tai sen laitteille.

Lähettäjä: Tehnolocia 
Päivämäärä:   22.8.26 20:39:48

B:lle
Laita jatkoletku kaivon pumpun painekalvon ilmanpaineliittimeen että saat sen kaivon kannelle asti. Vaikka Lidlistä 16€ USB ladattava pikkukompura, asetat painerajan kompuraan. Muutaman minuutin homma käydä ja kompura latautumaan täyteen odottamaan seuraavaa käyttöä.
Helppohoitoinen komposti verkkoklapisäkistä. Se tolppien varaan pysymään pystyssä, sinne mättää kaiken maatuvan. Antaa olla muutaman vuoden rauhassa ja kun täyttää toista. Kun toinenkin on täynnä, voi kaataa ensimmäisen mullat ryytimaalle ja alkaa täyttää uudestaan säkkiä. Sopii hyvin myös hevosvoimille, tallilla täyteen ja kuskaus ryytimaan viereen maatumaan. Muutama vuosi ja mustaa voimakasta multaa tarjolla 1/3 säkillistä.

Päivämäärä:   22.8.26 20:57:39

Kiitos vastauksista, ehkäpä sitä uskaltaisi itsekin... :)

Päivämäärä:   22.8.26 21:24:22

"Lähettäjä sjueu "
Ja avasit tämän aiheen ihan vaan kertoaksesi tämän?

Juu lopetetaan kaikki keskusteleminen keskenämme ja kysytään googlelta!
Ai niin mutta ihan kiva kuulla myös oikeita omakohtaisia kokemuksia.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   22.8.26 22:04:39

https://www.motiva.fi/tietopankki/pienta

Tuolta löytyy aika kattava opus käyttöikälistoineen.

Lähettäjä: sjueu 
Päivämäärä:   23.8.26 18:13:06

"Lähettäjä: Hannamiini
Päivämäärä: 22.8.26 21:24:22

"Lähettäjä sjueu "
Ja avasit tämän aiheen ihan vaan kertoaksesi tämän?"

Ei, vaan kannattaisi itse googlettaa ja saada selville jotain ja sitten pyytää neuvoja mielipiteitä ja kokemuksia siitä, miten asiat tehdään tai tekeekö joku jotain useammin tai harvemmin kuin suositellaan ja mitä kaikkea pitää itsellä olla ja minkä on kokenut turhaksi ja mitä tekee itse ja mitä teettää ulkopuolisilla.

Hankin ok-talon ihan yksin asemakaava-alueelta ja googlettelin itse mitä pitää tehdä ja milloin. Hankin tarvittavaa roinaa sitä mukaa kuin tarvitsin, eli kunnolliset lumityövälineet vasta kun tiesin. millaisia tarvitsen ja olin ihmisiltä kysellyt kokemuksia että onko parempi hankkia auraava lumentyönnin, kola vai lapio vai kaikki nuo ja mikä merkki olisi paras. Paljon teetän ulkopuolisella (esim. lumen pudotus katolta ja rännien putsaaminen).

Ihan jo jätehuolto on kerrostalossa asuvalla aivan eri kuin okt-asujalla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.8.26 21:53:41

"Ihan jo jätehuolto on kerrostalossa asuvalla aivan eri kuin okt-asujalla"

- tämäkin on hyvin tapauskohtaista. Esim. Meillä omakotitalossa on yhteiset molokit naapurikerrostalon kanssa, eli jätehuolto toimii tismalleen kuten kerrostaloissa.

Päivämäärä:   23.8.26 22:17:53

"Lähettäjäsjueu"
Ihanko oikeesti sä kerrot mitä saa kysyä? Tai miten? :D
Totta kai myös googlettelen kaikenlaista.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.8.26 22:36:44

Nuohous, likakaivot ja niiden tyhjennys. Viemärit hyvä kuvata välillä, toki näkee jos ei toimi.

Osa haukkuu kun kunta ei tee mitään vaikka tukos ja vika on omalla puolella...

Salaojat ja rännit tais joku jo mainitakin.

Pientä maalausta välillä, eli hanki kunnon a tikkaat tai teetä jollain.

Ruohonleikkurit, trimmerit ja raivurit vittuilee välillä, jonku ne pitää huoltaa.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   23.8.26 23:23:14

Kelaleikkuri vttuilee harvoin ja sillä voi laittaa kenet tahansa leikkaamaan nurtsin kun siinä ei ole moottoria. Ei naapuritkaan veetuile kun se on aika äänetön kapine.

Katso tarkkaan millaisen talon ostat ja perehdy siihen millaisia rakennusvirheitä sen rakennusaikana on tehty ja jos sitä on sen jälkeen rempattu, niin katso, ettei sitä ole pilattu. Esim. vanhat talon painovoimaisella ilmanvaihdolla kakluunit joka huoneessa on ihan eri asia kuin nykyiset tiiviit joissa koneellinen ilmanvaihto. Moni remontoi vanhoista taloista liian tiiviitä ja sitten ne homehtuu.

Tämän huomaa siitä, että kun tulee kylään johonkin vanhaan taloon niin alkaa valitus siitä, miten ikkunasta vetää. No on vähän pakko kun on painovoimainen ilmanvaihto... Koko talo olisi aivan homeessa jos ikkunat olisi aivan umpitiiviitä...

Uudetkaan talot ei ole välttämättä sen parempia, niissäkin voi moni asia olla käyttöikänsä päässä jo alle 10 vuodesssa kun on rakennettu vähän kiireellä...

https://omakotilehdet.fi/omakotitalon-vaaranpaikat-eri-vuosikymmenilla/

https://www.hometalo.fi/riskirakenteet/

https://www.hengitysliitto.fi/kodin-sisailma-ja-kunnossapito/
eri-vuosikymmenten-omakotitalot-suomessa/

Noita ainakin kannattaa lueskella.

Eikä ole huono vinkki googlettaa asioita mitkä kiinnostaa. Esim. googlettamalla mitä ok-talon ylläpitoon kuuluu olisit pimpelöinyt vähän vähemmän.

Päivämäärä:   24.8.26 00:03:52

Pimpelöinyt?
Olen alkanut haaveilla... Alkanut.
Sitten kun se etenee vähän pidemmälle, googlettelen toden teolla.

Eihän mitään tarvitsekaan /voi täällä kysyä kun ihan kaiken voi googlettaa tai kysyä tekoälyltä
:)

Päivämäärä:   25.8.26 17:52:14

B:lle päivityksenä nyt testattu homma vesipumpun painekalvon jatkoletkuksi.

Osta jostain rengasliikkeestä kuorma-autojen paripyörissä käytetty rengaspaineen jatkoletku es. 20 cm.
Viet sen Salhydro liikkeeseen, ja pyydät vaihtamaan letkun niin pitkäksi kuin tarvitset kaivolle saadaksesi letkun ulos kaivosta. Tekevät odotellessa liitinten vaihdon Semperit TU10 öljy/ilmanpaineletkuun ja puristavat päätyholkit. Eikä hintakaan hirvittänyt.
Useampi kerta vuodessa painekalvon tarkastus kertoo pienestä vuodosta, kiristä painesäiliön päädyssä pyöreässä laipassa olevia pultteja 1/4 kierrosta kireämmälle. Vuoto voi johtua painekalvon lyttääntymisestä pyöreän laipan alla. Poraa jatkoletkulle reikä kaivonrenkaan yläosaan, saat letkun hyvin näkyville ulkopuolelle.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   25.8.26 18:07:46

Nuohous. Paskakaivon tyhjennys jos ei kunnan viemäri ole, lämmityksestä riippuu miten toimii. Meillä vesi-ilmalämpöpumppu ja saa seurata toimintaa. Sekoilee joskus -kytki ite mm talvella potkurit pois toiminnasta ja oli hirveä sähkölasku kun lämmitti vedet ja talon vastuksella. Pääosin toiminut kyllä hyvin.
Jos oma kaivo niin vesipumppu yms voi joskus reistailla mutta putkimiehet tietty auttaa siinä hädässä
Joissain omakotitaloissa voi putket jäätyä kovilla pakkasilla .

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   25.8.26 19:06:34

Tehnolcia: mielenkiintoista! En nyt ensilukemalla sisäistänyt täysin ajatustasi, mutta ehdottomasti kiinnostavaa. Ja tuo että ilmatilan täyttö kertoisi vuodosta tuli myös uutena asiana.

Päivämäärä:   25.8.26 20:22:53

B: rengasliikkeestä "Venttiilin jatke - 210 mm" voit hakea nimellä kuvia verkosta. Salhydrolla ei ole noita päissä olevia venttiili liittimiä. Mutta heillä on letkujen korjauspalvelu, eli he leikkaavat kirkkaat holkit halki poistavat letkun, laittavat toivomasi pituisen letkun ja uudet holkit jotka prässätään puristimilla kiinni.

Tämä on sitä valistunutta omakotitalon ylläpitoa, tai vaihtoehtona remonttireiskoja yhtenään käsi ojossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.