Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi suomalaista hevosenlihaa ei hyödynnetä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.26 17:10:34

Suomessa myydään hevosenlihaa koirille pakastettuna, mutta *yllätys*yllätys*, lihan alkuperämaa Argentiina! Kilohinta myös moninkertainen possuun ja nautaan verrattuna.
Miksi suomalainen hevosenliha ei päädy ruokapöytään - edes koirille?

Re: Miksi suomalaista hevosenlihaa ei hyödynnetä?

Päivämäärä:   21.8.26 17:11:33

Linkki edelliseen https://share.google/HHtvkgVM3sxqOfgDq

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.8.26 17:12:30

Saa sitä suomalaista hevosen lihaa myös koirille, saatavuus vaan vaihtelee.

Päivämäärä:   21.8.26 17:20:40

Varmaan koska täällä ei kasvateta hevosia lihaksi, ja hevosia usein lääkitään aineilla joita ei välttämättä haluta ihmiskäyttöön tarkoitetuksi ravinnoksi. Koiranruoan standardeista en sitten tiedä.

Ehkä voit aloittaa homman? Alat ostella ex-ravureita joiden lääkintäkirjaukset on kunnossa ja teet sopimuksen teurastamon kanssa.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   21.8.26 17:31:54

Vien hevoseni teuraaksi, kysyin mihin liha menee. Joskus voi mennä korkrasaareen, mutta suurinosa menee läheiselle koirienraakaruokinta tehtaalle.
Suomalainen hevosenlihan määrä, ei vastaa kysyntää

Lähettäjä: Nuppi 
Päivämäärä:   21.8.26 17:40:55

Meillä kaverit kuopataan omille maille.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.8.26 17:42:58

Hevosia menee teuraaksi niin vähän, että teurastamoille ei ole kannattavaa ottaa hevosia vastaan. Kehä on valmis.

On sitä joskus saatavilla, mutta ei teolliseen käyttöön riittäviä määriä.

Tietysti kuka tahansa voi viritellä hevosenlihabisneksen pystyyn ja puhua teurastamolta lisää hevoskapasiteettia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.8.26 18:01:24

Kyllä mun koira ainakin syö suomalaista heppaa joka päivä

Lähettäjä: Häly 
Päivämäärä:   21.8.26 20:29:34

Jo jonkin aikaa sitten juttelin erään teurastamon henkilökunnan kanssa. Sanoivat että kysyntää olisi ollut lihalle ihmisten evääksi. Mutta he eivät pystyneet sopimukseen , koska teurastamon pihaan saapuvien hevosten määrä oli liian suuri kysymysmerkki. Jos kalenterissa luki tietylle aikavälille vaikkapa kymmenen hevosta. Paikalle saattoi lopulta ilmestyä kaksi. Jonnekin ne matkalla " pelastettiin " vissiin.

Lähettäjä: gkfkf 
Päivämäärä:   21.8.26 21:20:07

Suomessa on aika vähän teurastamoja jotka ottaa hevosia ja niitäkin vain etukäteen sovittuna tai määrättynä aikana, esim. vain kerran viikossa heti ekana aamulla. Lisäksi hevosesta maksetaan niin vähän, että monilla se raha menee jo edestakaisiin polttoaineisiin traikku perässä...

Moni laittaa hevoset omaan pakastimeen tai antaa tutulle joka teurastaa hevosen koirille.

Mutta kaikilla ei ole osaavia ihmisiä ympärillä ja osaavatkaan eivät välttämättä teurasta kuin itselleen. Eibät siis edes rahaa vastaan ala teurastaa, jos lihat menee muille.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.8.26 21:31:37

Siksi ettå niistä ei makseta mitään. Täällä ei saanut senttiäkään. Tunnin ajomatka viedä ja pitää kuudelta aamulla lastata kyytiin eikä edes dieselrahoja saa siksi en vie.
Eu n tulo romahdutti lihanhinnan ja alkoi pihakoristeiden aika. Esim 90 vuonna hevosen liha oli 28 mk kilo. Isosta hevosesta sai melkein 10 tuhatta markkaa eli 1500 euroa. Kaikki vaivaiset poistui kummasti ja hevoset oli muutenkin kalliimpia kun alin hinta oli tuo.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   21.8.26 21:45:30

Nimenomaan tuo epävarmuus saatavuudessa, ihan toista, kun lihaksi kasvatettavalla karjalla, josta tietää jo kuukausia etukäteen paljonko tulee ja milloin.
Hevosia lääkitäänkin paljon niin, että teuraskielto napsahtaa. Ja monet hautaa omaan pihaan.
Itse kyllä syön mielelläni, kun on saatavilla, mutta tuo saatavuus on lähinnä sitä, että kaverin polle menee makkaratehtaalle ja tuo palautuksena puolikkaan pollen ja ostan sitten häneltä jauhelihaa ja tiettyjä palasia.
Monet ihmiset myös vierastaa hevosenlihaa, se rinnastetaan liikaa lemmikiksi, vaikka siinä menee haaskuun satoja kiloja hyvää ruokaa, kun kuoppaan laitetaan.

Päivämäärä:   21.8.26 22:01:02

ratsut on lemmikkejä niin eihän niitä voi syödä.
ravurit taas niin lääkttyjä ettei todellakaan voi syödä.
näiden lisäkssi ei montaa kaakkia löydy.

itse etsin ennen joka vuosi pari pihankoristetta ja syksyllä teurastamoon mutta ei ole vuosiin enää onnistanut. en maksa rikkinäisestä vanhuksesta tonnia ja vielä kun 2 pitäis olla että kunniallinen loppuelo.
näin se maaimla muuttuu.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   21.8.26 22:30:49

”Lähettäjä: Minä Vaan
Päivämäärä: 21.8.26 21:31:37

Siksi ettå niistä ei makseta mitään. Täällä ei saanut senttiäkään. Tunnin ajomatka viedä ja pitää kuudelta aamulla lastata kyytiin eikä edes dieselrahoja saa siksi en vie.
Eu n tulo romahdutti lihanhinnan ja alkoi pihakoristeiden aika. Esim 90 vuonna hevosen liha oli 28 mk kilo. Isosta hevosesta sai melkein 10 tuhatta markkaa eli 1500 euroa. Kaikki vaivaiset poistui kummasti ja hevoset oli muutenkin kalliimpia kun alin hinta oli tuo.”

Just tämä. Ja sitten hevosennahasta tehdyt pururullat koirille maksaa yli 80€/kilo.

Päivämäärä:   21.8.26 22:32:15

Lähimmässä cittarissa näen monesti suomalaista hevosen jauhelihaa myynnissä

Päivämäärä:   21.8.26 23:52:36

Tunnen paljon hevosen omistajia ja suurin osa haluaa haudata hevosen, eikä kestä ajatusta, että joku syö sen. Tuhlausta minun mielestä ja epäekologista, kun hukkaan heitetään hyvää ruokaa tunteiden takia.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   22.8.26 00:20:06

Samaa mieltä pisteen kanssa. Erittäin epäegologista ja silkkaa tuhlausta laittaa se eläin maakuoppaan, kun siitä saisi kilokaupalla hyvää ruokaa sekä ihmisille että lemmikeille, esim. koirille. (ja monella näillä kuoppaanlaittajilla ON niitä koiria...)
Asennekysymys tuo.

Mutta on silti teurastamoille mahdoton tehtävä. Hevoset teurastetaan aamulla ensimmäisenä, (ei veren hajua ilmassa) mahdollisimman stressittömästi. Koskaan ei voi tietää, tuleeko ne varatut ajat, vai "pelastettiinko" ne matkalla. Ei voi luvata kaupalle esim 500 kg jauhelihaa, jos hevoset meneekin matkalla johonkin, jossa on ikuinen laidun tai joku on varma, että homeopatia tän tyypin pelastaakin.

Päivämäärä:   22.8.26 02:41:46

Viskaalin tilateurastamo teurastaa myös hevosia ja lihaa myydään lähikauppoihin. Olen ostanut jauhelihaa ja hevosen liha menee melkein hirven lihasta. Hintakin on edullista, on vähärasvaista ja maukasta.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   22.8.26 02:41:50

Saahan sitä soppaa tehtyä koirastakin.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   22.8.26 08:19:58

Plus että nykysellään tuntuu hirveän monesta lääkkeestä napsahtavan ikuinen teuraskielto. Meillä ainakin kun on ollut hevosia pitkään, niin tuntuu että se on muuttunut kyllä, miten herkästi se tulee. Jo joistakin silmätipoista esim.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   22.8.26 08:56:18

Hevosenlihasta maksetaan niin vähän, että ei kannata myydä teuraaksi. Itselle on otettu lihat silloin, kun on ollut nuori ja terve hevonen, koiralle vanhempikin. Mutta on niitä myös haudattu. Silloin syynä on ollut joko kovat kuljetuskustannukset teurastamolle vanhalla hevosella tai lääkitys. Viimeksi syy oli juuri silmätipat, mutta olisi se ollut liian vanha muutenkin.

Päivämäärä:   22.8.26 09:23:24

Se on piste ja tiina turha jeesustella "hyvä ruoka menee hukkaan".
Jokainen tekee omallaan mitä tahtoo ja meillä kaverit haudataan.
En minä ihmiskavereitanikaan aio syödä.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   22.8.26 09:24:55

"Siksi ettå niistä ei makseta mitään. Täällä ei saanut senttiäkään. Tunnin ajomatka viedä ja pitää kuudelta aamulla lastata kyytiin eikä edes dieselrahoja saa siksi en vie."

Eihän se lopettaminenkaan ole ilmaista? Elli+honkajoki, monta sataa.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.8.26 09:36:39

Savo-Karjalan liha haki suokin multa. Maksoivat lihasta 185 e. Mun mielestä ihan hyvä diili, koska vaihtoehto ois ollut eläinlääkäri + ruhon hävitys.

Viskaaliin olen myös yhden sh:n vienyt muistaakseni vuonna 2017 tai 2018. Maksoivat 50 senttiä kilolta ruhosta eli noin 150 e.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   22.8.26 09:42:34

Joo ei ole lopettaminen eikä haudan kaivuukaan ilmaista, mutta se ei tunnu yhtä epäreilulta kuin se, että kuskaat sen hevosen teurastamolle etkä saa senttiäkään, ja sitten katsot paljonko se liha maksaa kaupantiskissä, sekä koiranruoka hyllyllä ne sadanprossan hevosennahasta tehdyt pururullat on sen reilut 80 euroa kilo!!

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   22.8.26 09:42:50

Meillä on jokunen lopetettu pihaan ja koiranomistajat saaneet ruhon. Mutta sittemmin alkanut ärsyttää se jokavuotinen kysely ilmaisen koiranruoan perään ja yksi olisi jopa halunnut minulta maksun siitä, että vie ruhon pois koirilleen.

Päivämäärä:   22.8.26 11:04:37

”Se on piste ja tiina turha jeesustella "hyvä ruoka menee hukkaan".
Jokainen tekee omallaan mitä tahtoo ja meillä kaverit haudataan.
En minä ihmiskavereitanikaan aio syödä.”

Vastasin aloituksen kysymykseen ja kerroin oman mielipiteeni. Sinä teet niinkuin haluat, mutta se on minun mielestä edelleen hyvän ruuan hukkaan heittämistä.

Päivämäärä:   22.8.26 11:10:34

Hevoset ovat tärkeitä ja rakkaita, ne saavat lempeän lopun kotona. Ei tulisi mieleenkään lähteä kuljettamaan sairasta eläintä enää teurastamolle. Omat ovat jo siinä vaiheessa lääkittyjäkin kun lopetukseen päädytään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.8.26 12:33:09

Minulla on hevonen, koira ja kaksi kissaa. Mitään näistä lajeista en pysty syömään. Meetwurstit jossa hevosenlihaa jää kaupan hyllyyn.

Lähettäjä: gf 
Päivämäärä:   22.8.26 12:41:56

Ei se täällä kaukana maalla paljon maksa. Mitähän se yksi hirvipanos maksaa. Sen verran kaivuria kylästä löytyy, että saa montun aika halvalla, ja tarvitaan vain eläinlääkärin lupa haudata omalle maalle.
En minäkään koiraa ja kissaa söisi kuin äärimmäisessä hädässä. Ne ovat itsekin lihansyöjiä enkä usko, että olisi kovin hyvää. Hevoset ja kanit on kyllä syöty.

Päivämäärä:   22.8.26 17:22:25

Tunnen paljon hevosen omistajia ja suurin osa haluaa haudata hevosen, eikä kestä ajatusta, että joku syö sen. Tuhlausta minun mielestä ja epäekologista, kun hukkaan heitetään hyvää ruokaa tunteiden takia.

Tämä! Ei hevonen tiedä mitä sille kuoleman jälkeen tapahtuu eikä tiedä kyllä se rakas perheenjäsenkään eli koirakaan vaikka se lopuksi syötäisiin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.8.26 10:41:49

Taitaa olla niin, että vain K-ryhmän kaupat taipuvat toimimaan nopeasti valikoiman kanssa. Tässä lähellä on teurastamo joka vastaanottaa hevosia ja ainakin yksi K-Supermarket myy hepanlihaa.

Päivämäärä:   23.8.26 17:09:55

Onhan ihminenkin lihaa ja varmasti moni lahjoittaisi vaikka itsemurhan jälkeen kehonsa syötäväksi. Ei me silti ihmisiä syödä.

Päivämäärä:   23.8.26 17:16:52

Jos vaihtoehto on kuolla nälkään, niin sillon alkaa lajitoverikin maistua. Myös ihmiselle.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   23.8.26 17:24:48

Tässä on monta eri tekijää, miksei hevosta ole tarjolla. Yksi selkeä tullut jo esille: monen hevosenomistajan mielestä hevonen on koiraan rinnastettava kaveri, jota länsimaisessa kulttuurissa ei syödä.
Hevosesta ei tosiaan nykyään juuri makseta, joten teurastamolle kuskaaminen melkeinpä maksaa hevosen omistajalle. Ja esim. PKS lähin hevosta vastaanottava teurastamo taitaa olla Loimaan suunnalla. Siellä otetaan vastaan hevosta esim.kerran viikossa ja vaan aamun ekana, joten hevosenomistaja joutuu jopa ottaa vapaapäivän töistä lähteäkseen kuljettamaan, plus ettei korvaus kata menetettyä työaikaa ja kuljetuskuluja.
Hevosen saa melko halvalla hävitettyä luodilla/pulttipistoolilla ja naapurin traktorikaivurilla. Joskus ilmaiseksi...
Hevosia lääkitään nykyään melko paljon. Siis parannetaan hevosen elämänlaatua esim.silmälääkityksellä, antihistamiinilla, cushing-lääkkeellä, voltarenilla tms. Jotka aiheuttavat elinikäisen teuraskiellon. Kuten myös kipulääkitään elämän viime metreille asti. Kaikissa lääkityksissä on teurasvaroaika. Ja kannattaa muistaa, jos syöttää koirilleen tämmöistä hevosta, ne lääkkeet kerääntyy koiran elimistöön. Eli lääkitsemätöntä koirillekkin kannattaisi antaa..
Tällä hetkellä omista hevosiata kaksi ovat vielä toistaiseksi ilman elinikäistä teuraskieltoa... riittää yksi silmän lääkitys ja se on sitten siinä..
Jos teuraaksi menevästä hevosesta maksettaisi edes vähän enemmän, saattaisi enemmän hevosia päätyä jatkojalostukseen sen sijaan että noita rikkinäisiä kiertää tuolla..

Päivämäärä:   23.8.26 18:18:57

Moni hevosenomistaja ei halua omaa hevostaan itse syödä, mutta antaa kyllä ruhon jollekin muulle. Usein etsitään joku metsästäjä jolla on ase ja mahdollisuus teurastaa itse. Jotkut tulevat paikan päälle lopettamaan ja viemään ruhon pois, toisten luo viedään hevonen lopetettavaksi.

Yleensä nämä metsästäjät eivät mitään maksa, joten sinänsä siinä ei tienaa.

Minun ensimmäinen hevoseni laitettiin lihoiksi isän ja kavereidensa avustamana. Ovat siis hirviporukkaa. Suurin osa lihoista tuli meille ja osa meni palkkiona niille kahdelle jotka olivat auttamassa ruhon kanssa. Enpä minä eroa huomannut siinä että kokkaako isä hirveä vai hevosta.

Tuon jälkeenkin olen hevoseni laittanut lihoiksi metsästäjien avulla. Olen muuttanut 500 km päähän vanhemmistani ja isä jo menehtynyt.

Sitä en tiedä, voiko johonkin teurastamoon viedä hevosen ja saada kaikki lihat itselleen ja paljonko se maksaisi. Eli siis pilkkominen, jauhaminen, vakuumipakkaus...

Päivämäärä:   23.8.26 18:32:35

"Kaikissa lääkityksissä on teurasvaroaika. Ja kannattaa muistaa, jos syöttää koirilleen tämmöistä hevosta, ne lääkkeet kerääntyy koiran elimistöön. Eli lääkitsemätöntä koirillekkin kannattaisi antaa.."

Kun noudattaa teurasvaroaikaa niin lihaa voi huoletta antaa koiralle. On paljon lääkkeitä jotka aiheuttavat ikuisen teuraskiellon, mutta syy ei ole niiden kertyminen lihaan vaan se ettei niitä ole tuotantoeläimille hyväksytty. Esimerkiksi joku vuosia sitten annettu silmätippa ei todellakaan pilaa lihaa, mutta humaanivalmisteena ei ole tutkittu tuotantoeläimille käytettäväksi, syy on siis juridinen. Koira on niin lyhytikäinen, ettei isoja lääkekettymiä tarvitse pelätä, se voi huoletta syödä lihaa joissa on teuraskielto jos lyhyttä esim. 2 viikon varoaikaa ennen teurastusta noudattaa.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.8.26 09:34:48

Piste: mainitsin selkeästi teurasvaroajallisista lääkityksistä kipulääkityksen yhteydessä, en teuraskieltolääkkeistä. Toki nekin voivat tehdä jäämiä, kun ei asiaa ole tutkittu. Moni ottaa sen teurastettavan hevosen koirille välittämättä viime hetken kipulääkityksestä ihan rahallisista syistä. Tiedän vallan hyvin miksi elinikäinen teuraskielto lätkäistään, se vaan kannattaa muistaa että monelle hevoselle annetaan ne tarvittavat lääkitykset välittämättä teurasvaroajoista. Ja kyllä, olen törmännyt tähän irl.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   24.8.26 11:51:40

Musta on hassua kun vedotaan siihen, että teurastamot maksaa niin vähän lihasta...kun kuitenkin aika harvalle se lopettaminen ja ruhon hävittäminen on ilmaista...

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   24.8.26 13:24:12

Niinpä, miksi ei?!

Siitä saa kieltämättä vähän oudon leiman otsaan kun syö oman hevosensa. Mutta pragmaattiselle ihmiselle se hevonen muuttuu ampumisen jälkeen enää tyhjäksi kuoreksi joka ruokkii pari perhettä ja koiraa vuodeksi eteenpäin.

Mikä sen mukavampaa kuin tietää että se eläin jota syöt on saanut hyvän elämän ja ollut rakastettu. Se on eettisintä lihaa mitä voit syödä riistan lisäksi.

Nykyihminen on tavattoman vieraantunut siitä mistä se ruoka tulee :( Myönnän että teki pahaa ensimmäisen vieraan hevosen kohdalla jonka vein lopetukseen mutta siihen tottuu. Ensimmäinen kana jonka nylkee ja suolistaa itse on vaikea syödä. Sitten alkaa tajuta sen kokonaiskuvan että tämä on se prosessi aina kun lihaproteiinia lautaselle laitat, teit sen itse tai joku muu. Haluat syödä lääkevapaata lähiruokaa, itse tehden tiedät mitä syöt jauhelihan seassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.