Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhusten digitaidot

Lähettäjä: omahermo 
Päivämäärä:   21.8.26 16:12:20

Onko kenelläkään kokemusta omien vanhempien osalta heidän muualta saamasta digituesta yms palvelusta? Kirjastot, järjestöt jne. Mulla rupeaa valitettavasti loppumaan hermot heitä neuvoessa ja ongelmien selvittelyissä ja "en ymmärrä enkä haluakaan ymmärtää" asenteeseen :(

Isällä ikää 76 v ja käyttää älypuhelinta netin selailuun urheilutuloksista, sekä soitot/tekstiviestit ja kuvaa. Verkkopankkitunnukset aktivoimatta. Käyttää laskunmaksuautomaattia sekä suoraveloitukset. Ei siis ole vahvaa tunnistautumista. Omakanta ja soten oma digiklinikka olisivat hyödyllisiä. Labrakäyntejä usein ja tulokset olisi kiva nähdä heti. Nyt jatkuva rumba, koska lääkäri soittaa niistä ja mikä nyt kestää ja koska soitto tulee, valivalivali. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.

Äidillä myös älypuhelin. Läppäri lähti eläköitymisen jälkeen johonkin piiloon. Ikää nyt 71 v. Käyttää mobiilipankkia/whatsappia/VR-Sovellusta jne eli perustaidot ovat, jollei satu mitään häikkää tai sovellus päivittyy erilaiseksi, järjestelmäpäivitys jne. Niitä sitten käydään läpi uudestaan ja uudestaan. Suuttuu ja vänkää, että puhelimessa vikaa. Dramaattisia "olkoot koko puhelin ja menen pankin tiskille jonottaan yms".

Olisiko heidän hyvä mennä johonkin ikäistensä pariin, jossa olisi hyvin kärsivällinen henkilö neuvomassa samaa asiaa kymmenettä kertaa? Kyllä mä toki ymmärrän ikääntymisen vaikutuksen oppimiseen, mutta kun tuntuu ettei mikään vanhakaan taito pysy päässä. Äidillä tapana toistaa "jooojoo" innokkaasti ja taas parin viikon jälkeen sama "ongelma".

Heille on myyty sähkösopparin yhteydessä identiteettisuojat, liittymissä tuplasuojat ja ties mitä. Eli pelkoa huijauksista on ja ständimyyjät varmasti innokkaina saavat mitä tahansa myytyä. Äidillä on vahva tieto siitä, ettei linkkien kautta tunnistautumisiin, pankki ei soita turvatilistä jne. Enemmänkin äidin ongelma ollut aina jo liiallinenkin varovaisuus.

Eli ei uskalla tehdä sitä ja tätä ja tainnut jäädä moni asia itseasiassa oppimatta alkujaankin. Lykkää mulle puhelimensa käteeni. Ei ole esim. koskaan puhelinta tutkinut, että mitäs täältä asetuksista löytyy jne. Olen mä sitä alkavaa dementiaakin miettinyt, mutta missään muussa ei näy mitään muistiongelmaa. Ainoastaan digijutuissa.

Tuli pitkä vuodatus, mutta kysymys heti ensimmäisenä.

Re: Vanhusten digitaidot

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   21.8.26 16:38:03

Tutulta kuulostaa.

Minun iäkäs läheiseni hoitaa itse kaiken, mutta välillä, varsinkin pidemmän tauon jälkeen navigointi tunnistautumisen ja alkuperäisen sovelluksen tai sivun välillä on hankalaa. Välillä hän menee tunnuksissa tms sekaisin ja joku menee juntturaan, ja sitten hän soittelee pankkiin tai mihin milloinkin. kaikki on onneksi tähän asti selvinnyt, ja onneksi hänkin on hyvin varovainen eikä ole sikäli altis huijauksille tms.

Veljelläni on pääsy hänen pankkitileihinsä, mutta hän käy siellä vain läheisemme pyynnöstä. Minulla on pääsy hänen omakantaansa, mutta en minäkään siellä käy kuin pyynnöstä. Mutta hyvin tärkeä ja iso apu on se, että pääsen näkemään ajanvaraukset terveydenhuoltopalveluihin, kun niitä monen sairauden vuoksi riittää, Läheiseni kyllä niitä tunnollisesti merkkaa kalenteriin, mutta välillä merkinnät ovat epämääräisiä tai sitten hän ei ole merkannut muuttunutta aikaa tms.

Kirjastoissa on digineuvontaa, minun työpaikallani esimerkiksi ikääntyvien yliopiston vertaisohjaajat pitävät opastuksia tiettyinä aikoina tai ajanvarauksella. Jos on joku yksittäinen ongelma, se on hyvä apu, mutta esimerkiksi läheiseni ongelmiin tunnistautumisen kanssa siitä ei ole kyllä apua. Vain se, että hän käy noissa palveluissa säännöllisesti, että asia pysyy muistissa, auttaa. Muistisairautta läheiselläni ei ole, mutta kognitiiviset kyvyt ovat kyllä sen verran heikentyneet, että juuri tuon tyyppiset asiat ovat hankalia.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   21.8.26 18:13:07

Kuulostaa tutulta. Kuulin tutkimustulokesesta, jossa ihmiset välttävät nykyään jo itseään vanhempia puolisoehdokkaita digibuumeriuden takia. Ja voin allekirjoittaa, 10v vanhempi puoliso ei edes yritä selvittää asioita itse, valittaa vain minulle "kun mikään ei toimi".

Omista vanhemmista huomaan, että ne asiat joihin ovat motivoituneita, saadaan kyllä sujumaan digimaailmassa ja sitkeyttäkin löytyy. Kun on taas joku tylsä asia niin se haluttaisiin ulkoistaa minulle.

Puolison vanhemmat ovat kaikista raskaimpia. He ovat pihalla kuin undulaatit ja minua kysellään kaiken aikaa koska olen joskus ohjeistanut työkseni eri ohjelmistoja -ei nyt ihan sama asia kuin antaa digineuvontaa senioreille... Paras oli kun kutsuivat kesällä syömään (pakollinen kesälomareissu appivanhemmille). Pöydässä muistettiin kertoa, että uudet perunat olivat kalliita, kala oli kallista. Ja ruuan jälkeen minulta alettiin vaatia sitä digiopastusta vastineeksi kun olin syönyt siellä!

Siinä vaiheessa olisi tehnyt mieli sanoa mitä bensat, hotelli, (kalliit) tuomiset jne maksoivat, mutta en tietenkään alentunut moiseen vaan neuvoin kärsivällisesti. Nämäkin miljonäärejä, jotka voisivat ostaa kaiken haluamansa avun, mutta mieluummin "kiristävät" minua auttamaan sen sijaan, että kysyttäisiin nätisti. Arkena jos heillä on joku mitätön ongelma niin pommittavat kesken työpäivän herkeämättä, vaikka kuinka laittaisin viestiä, että olen palaverissa enkä voi vastata.

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   21.8.26 18:26:33

Olen jo kymmenen vuotta hoitanut äitini digiasioinnit.
Valtuudet hankittu pankkiin,kelaan,kantaan ja hva.
Kyllä uuden oppiminen tuossa iässä on monille vaikeaa.
Kohta se tulee jokatapauksessa eteen, että jonkun muun on asiat hoidettava.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.8.26 19:39:25

Oma äitini (70vee) kyllä hoitaa digiasioinnin kokonaan itse. Siis pankkiasiat ja kaiken muun.
Laitteet on se, missä usein tulee ongelmia, uusi puhelin, tulostimen tai reitittimen asennus jne. Niissä kyllä autan mielelläni.

Nyt äiti oli löytänyt jostain facesta seniorikurssin omalla kylällä just digitaitoihin, ja meinasi mennä, ihan vaan koska pilvitallennustiloja ei ymmärrä, eikä halua multa kysyä. =D Menköön tylsistymään, kun sähköpostit, pankki-, kanta- ja kela-asiat sujuu hyvin. Enköhän mä sitten lopulta sille one driven selitä!

Päivämäärä:   21.8.26 19:41:22

Kiitos vastanneille neuvoista ja vertaistuesta :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.8.26 19:47:30

Äitini on aivan samanlainen. Ei edes periaatteesta halua opetella. Hän on utelias ja kärsii fomosta eli haluaisi kaikki laitteet ja palvelut. Hänellä on tietokone, tabletti, uusi älypuhelin, älykello ja puhelinta lukuunottamatta ei käytä näistä mitään. Ne ovat laatikossa pölyyntymässä ja vanhentumassa. Ne on vain pitänyt saada kun naapurin Ritvallakin on.

Haluaisi käyttää omakantaa ja maksaa itse laskut mutta ei tule mitään. Olen 10 vuotta häntä ohjeistanut kirjautumisessa ja se sisältää useita satoja kertoja kun hän on itse minun ohjeistuksella tehnyt sen saman yksinkertaisen kirjautumisen mutta ei vieläkään osaa itse. Hänellä on myös liittymässä kaikki mahdolliset turvasuojat mitä on eli turhat roskat mitä vanhuksille myydään. Tämä on ilmeisesti tavallinen ilmiö.

Nyt on unohtanut kaikki tunnuksensa ja suuttui minulle kun minä en omilla tunnuksillani voinut kirjautua hänen omakantaansa. Oli niin ikävä tilanne että päätin etten enää auta.

Nythän ilmeisesti laskuja alkaa mennä suomi.fi:n niin en tiedä joutuuko sitten ulosottoon kun ei osaa sinne mennä. Ei missään nimessä suostu antamaan meille lapsille mitään valtuuksia niin ilmeisesti hänen pitää kokea seuraukset. Tämä on täysi umpikuja hänen kanssaan.

Onhan näitä vanhusten digitaitokoulutuksia siellä täällä mutta jos vanhempasi ovat kuin minun ja kunnioittavat auktoriteetteja sekä haluavat ylläpitää sosiaalisia kulisseja niin he nätisti hymyilisivät ohjaajalle että juu, ymmärsin ja todellisuudessa mitään ei jäisi päähän. Omalle lapselle voi rähjätä ja huutaa kun on turhautunut mutta vieraalle ei kehtaa.

Päivämäärä:   21.8.26 21:24:52

” Nythän ilmeisesti laskuja alkaa mennä suomi.fi:n”

Suomi.fi on viranomaisviestintään, sieltä voi tulla verottajan postia tai Traficomilta autoveron maksulappuja ja poliisilta ylinopeussakot, mutta mitään muita kuin näitä viranomaisten laskuja sieltä ei tule.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.8.26 21:31:33

Kyllähän se autoverokin aika vilkkaasti ulosottoon mennee..

Päivämäärä:   21.8.26 21:38:11

Menee varmasti maksamattomat verotkin nopeasti ulosottoon, mutta ei sinne Suomi.fiihin ala tupsahtelemaan ihan mitä tahansa laskuja tai kaikki laskut vaan nimenomaan ainoastaan nämä viranomaisten lähettämät laskut. Se puhelinlasku voi sitten löytyä sieltä operaattorin palvelusta, verkkopankista, omapostista tai ihan postilaatikosta.

Päivämäärä:   21.8.26 22:39:11

Joo, vanhempani ovat myös pisteen kertomia auktoriteetteja kunnioittavia. Ja se auktoriteetti on jo standilla päivystävä "niin kohtelias ja avulias nuori mies". Sitten suututaan mulle, kun kyseenalaistan "liittymän päivityksen edun (eli kalliimpi hinta, koska jälleen uusi suojapakettiextra) ja mukana tulleet kylkiäiset". Mutta kun se mukava nuori mieshän tietää alan ammattilaisena, että oli niin hyvä tarjous. Ei vaan ole mukava nuori mies huolehtimassa katselemattoman 2 viikon kanavapaketin irtisanomisesta. Jos ehtii maksu mennä, niin sitten kyllä sadatellaan, jos en ehtinyt auttamaan. Mitä nyt kerrottiin paria päivää ennen eräpäivää asiasta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.8.26 00:14:18

Mä antaisin olla. Jos eivät viitsi opetella niin sitten eivät.käytä.niitä palveluja.

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   22.8.26 00:44:28

Telia myi 84v isälleni ensin Telian boxin ja jälkikäteen kanavapaketin, vaikka isälläni on jo Elisan kanavapaketti määräaikaisena.
Siinä oli ikäihminen hyvin hämillään mitä hän tekee kahdella eri paketilla eikä ollut ymmärtänyt ostaneensa jotain. Sopimus oli toimitettu sähköpostiin, jota hän ei osaa käyttää. Ja lasku toimitettu telian sovellukseen, vaikka isäni ei edes ymmärrä käsitettä "sovellus". Isäni luona käydessä luin sitten hänen tekstarinsa, joita ei osaa itse edes avata, ja löysin uhkailut ulosotosta maksamattomista sovelluksessa odottavista laskuista.

4kk tappelin Telian kanssa, kunnes onnistuin lopulta purkamaan sopimukset.
He myönsivät, että heille on ihan sama onko asiakas 20v tai 90v, kaikille myydään samalla tavalla. He olivat hämillään, kun yritin selittää miten 20v ja 84v digitaidoissa on suuri ero. Yksi aspa tiuskaisi, että heillä ei ole erikseen mitään vanhuspalvelua.
Ja viimeisin aspa löi minulle luurin korvaan, kun uhkasin tehdä asiasta julkisen.
Todella härskiä toimintaa heiltä.

Lähettäjä: mh 
Päivämäärä:   22.8.26 01:13:16

Kyllä verkkopankit, netti, nykyaikaiset puhelimet jne. on olleet jo niin kauan olemassa, että esim. 70-80-vuotiailla olis ollut aikaa ja älyä ne opetella silloin kun olivat vielä työikäisiä ja paremmin olisi jäänyt päähän silloin. Vaan ei, kun periaatteesta "en opettele ennen kuin ei ole muuta vaihtoehtoa". No nyt sitten ollaan avuttomina. Tiedän montakin n. 75v henkilöä, ketkä ei edes tekstiviestiä osaa kännykästä lukea tai verkkopankkia käyttää. Niin, minkäs ikäisiä olivatkaan kun ne tulivat yleisesti käyttöön... Puoliso on aina hoitanut kaikki asiat ja hoitaa nytkin, mutta entäs kun sitä puolisoa ei enää ole? Kyllä voi olla idiootteja ihmisiä...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.8.26 02:32:32

Niin, minkäs ikäisiä olivatkaan kun ne tulivat yleisesti käyttöön"

Todella hyvä pointti. Tässä on ollut vuosikymmeniä aikaa mutta kun ei niin ei. Jääräpäisyyttä.

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   22.8.26 03:13:30

Minun isäni tapauksessa äitini hoiti kaikki digiasiat myös isäni puolesta, mutta äiti sitten kuoli yllättäen. Isäni on täysin digitaidoton, minä hoidan hänen laskunsa, mutta helppo uhri kaikenmaailman digikaupustelijoille.

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   22.8.26 10:07:54

Kyllähän verkkopankkipalvelut ovat muuttuneet radikaalisti tunnistautumisen myötä. Minun läheisilleni ei ollut mitään ongelmaa käyttää verkkopankkia verkkosivun ja tunnuslistan kautta. Nyt on toisin. Plus kymmenen vuotta sitten ei tarvinnut pelätä huijauksia samaan tapaan kuin nykyään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.8.26 10:31:46

mh ja - harva nykyajan vanhus on ymmärtänyt ajoissa, että digitalisaatio tuleekin korvaamaan täysin aiemmat palvelumallit. Eipä sitä kukaan kertonut, tai siis myöntänyt.
Ennen esim pankki oli auki joka päivä joka kunnassa, nyt niitä löytyy enää vain kaupungeista.
Ennen pystyi soittamaan suoraan tietylle virkailijalle, nyt menee vaihteen kautta ja jonotat ikuisuuden tavoittaaksesi jonkun, joka ei tiedä sinun asiasta yhtään mitään.
Aika lapsi saa olla, jos ei kykene ymmärtämään millainen maailma oli ennen. Ja tyhmä saa olla, jos ei ymmärrä miten oppiminen muuttuu ihmisen ikääntyessä.

Lähettäjä: Viuhti 
Päivämäärä:   22.8.26 10:58:18

”Tässä on ollut vuosikymmeniä aikaa mutta kun ei niin ei. Jääräpäisyyttä”

On ihan tosiasia, että vanhetessa kognitiiviset taidot ja kyvyt heikkenevät. Vaikkei olisi muistisairautta. Samaan aikaan maailma ja palvelut muuttuvat sellaista vauhtia, ettei perässä pysy.

Toivon kyllä, että omat jälkeläiseni osaavat aikanaan suhtautua minun vanhenemiseeni myötätunnon kautta, eivät syyllistämisen.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.8.26 10:59:11

Älypuhelimien yleistymisestä ja kaiken digitalisoitumisesta ja siirtymisestä pelkän verkkopalvelun varaan ei ole vuosikymmeniä. Yleistyminen on eri asia kuin se, että "kyllä minulla ainakin oli älypuhelin ja nettiyhteydet ja verkkopankit jo 90-luvulla". Lisäksi kaikki muuttuu koko ajan, vaikka olisit joskus jotain opetellutkin, niin hetken päästä se onkin taas jo ihan eri tavalla.

Lähettäjä: Täällänäin 
Päivämäärä:   22.8.26 13:09:14

Niin, mutta jos nyt puhutaan -kuten aloituksessa- noin seitsemänkymppisistä. Niin esim mun vanhemmilla on ollut älypuhelimet mobiilipankkeineen heidän vielä ollessaan työelämässä kuusikymppisinä. Ei ongelmia.

Ei ne muutokset millään kovallakaan vauhdilla ole tulleet. Verkkopankit olleet vuosikymmeniä ja esim niiden paperisten tunnuslistojen poistamistahan lykkäiltiin vuosikausia.

Seitsemänkymppinen ihminen, joka ei ole missään vaiheessa käyttänyt esim verkkopankkia, niin on kyllä jo jääräpää. Toki sitten siinä iässä voi olla jo heikentyneet kognitiiviset taidot, mutta totuutta siitä, että missä vaiheessa mitäkin on tullut ja minkäikäinen on niiden tullessa ollut, niin ei haluta kuulla.

Vanhempani ovat siis kertoneet joidenkin ikäystäviensä jutuista. Kovaa on uhriutuminen, muiden syyttely, eläkeläiskortin käyttäminen jne. Kun kyse ihan itsestä, saamattomuudesta, periaatteessa kaiken uuden vastustamisesta. Aivan järjissään olevia ystäviä, jotka voisivat tehdä vaikka isoja yrityskauppoja ja olisivat tasan kartalla kaikesta. Mutta älypuhelinta ei kiinnosta oppia käyttämään ja se on muiden vika.

Päivämäärä:   22.8.26 13:18:14

Miksi ne vanhukset sitten menevät ostamaan jotain jos eivät tiedä mihin niitä tarvitaan? Kai vanhuskin osaa sanoa ei. Vai eikö se suu aukea?
Itse ihmettelen että paljon ostetaan näitä reserviakkuja kun myyjä myy että säästää sähkössä. Kellään ei kellot soita että liian hyvä ei useinkaan ole totta. Ei. edes elämänkokemus auta .

Kovasti pystytään tekemään kaupat 20 000 ella mutta sitten kun kauppa halutaankin perua, ei tiedetä.millä.perusteella, se keksitään vasta kun kotimyynnin.peruutusajat ovat menneet, ei osata sähköpostia käyttää tehdäkseen reklamaatio, halutaan että joku muu purkaa, vaikka vanhus ollut oikeustoimikelpoinen, kun kerran kaupatkin on tehnyt. Tai ei ole ainakaan edunvalvojaa määrätty oikeustoimiin. Ja eihän nämä saa niitä kauppoja purettua kun eihän pätevää kauppaa voi purkaa ilman syytä tai virhettä siinä ja eihän kukaan sitä virhettä osaa määritellä vaan halutaan vaan purkaa.
Siksi nämä on noille yrityksille helppoja asiakkaita myydä, kun saadaan myytyä kalliit laitteet ilman,että vanhus kyseenalaistaa kauppaa

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   22.8.26 13:43:04

Nykypäivävän +70 vuotiailla ei todellakaan ole ollut "vuosikymmeniä" aikaa opetella. Suurimmassa osassa töitä ei ole ollut tietokoneita joita olisi tarvinnut muiden kuin konttorihenkilökunnan käyttää kun nykyiset kasikymppiset on olleet töissä. Kuinka moni siivooja, yhden miehen nyrkkipajaa pyörittävä yrittäjä lutean autoasentaja, parturi- kampaaja, bussikuski, rekkakuski, leipomotyöntekijä, pesulatyöntekijä, puutarhuri, sahatyöntekijä, postinkantaja, metsuri,....on tarvinnut työssään tietokonetta ennen eläkkeelle jäämistä? Noi on mun lähipiiristä löytyvien vanhusten entisiä ammatteja. Osa osaa käyttää tietokonetta, älypuhelinta ja hoitaa asioita diginä mutta tuttua on se että päivitys jossa sivun/ sovelluksen ulkonäkö muuttuu pistää pasmat sekaisin tai kapulakieli jossain Kelan ohjeissa aiheuttaa ongelmia on tuttu. Hitto, kun monesti ne päivitykset on tälläiselle nuoremmallekin veemäisiä kun kaikki on "sekaisin". Osa ei osaa käyttää ollenkaan. Jos mietitään aikaa jolloin tuo ikäluokka oli vielä töissä tietokoneet oli kalliita ja ne ensimmäiset minuuttilaskutuksella toimineet nettiyhteydet kalliita. Tietokoneita oli vain nörteillä tai niillä ketkä tarvitsi työhönsä. Ei ne olleet yleisiä kodinkoneita joita löytyi vähän joka kodista. Vielä 2000- luvun puolella suurin osa mun ikätovereistakin mä mukaanlukien käytettiin nettiä kirjastossa. Laskut maksettiin laskunmaksuautomaatilla, jne....mun ensimmäinen tietokone oli kaverilta saatu koska aktiivipelaaja tarvitse tehokkaamman myllyn. Omalla rahalla jos olisi pitänyt ostaa hankkimatta olisi jäänyt silloin, syynä puhtaasti raha.

Mä ymmärrän varsin hyvin miksi vanhempi polvi ei ole ainoinaan opetellut käyttämään tietokonetta. Se kun on ollit jotain jolla nörtit pelaa tai jota näpytellään jossain konttorissa. Vähän sama kuin olisi kysynyt mikset hanki pianoa ja opettele soittamaan vaikka ei kiinnosta.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   22.8.26 14:24:23

"Miksi ne vanhukset sitten menevät ostamaan jotain jos eivät tiedä mihin niitä tarvitaan? Kai vanhuskin osaa sanoa ei. Vai eikö se suu aukea?"

Ei osaa sanoa, kun on supliikki myyjä, joka osaa taitavasti vakuuttaa, että kyllä jokin tarvitaan (esim. tietoturva tai jokin lisälaite) ja että nyt on niin hyvä tarjous. Ei vanhus silloin välttämättä ymmärrä, että turha on tai että hänellä on jokin samanlainen ennestään tai ettei oikeasti ole tarvetta päivittää uudempaan versioon.

Mitä te ihmiset olette, jotka ihmettelette ja vänkäätte, että miten ei muka opi, ymmärrä ja osaa kieltäytyä? Itse vielä nuoria? Ympärillänne ei ole iäkkäitä ihmisiä tai tunnette vain ne pari briljanttia tapausta?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   22.8.26 14:39:35

Kuulee "aa", kun se kieltäytymisen vaikeus liittyy digiasioihin. Kyllä minunkin vanhemmat naureskelevat "kulkukauppiaille/helppoheikeille" jne, ja ihmettelevät miten joku "apuatarvitseva" on päästetty asuntoon sisälle jne. Mutta kun joku on päivittämässä liittymää, niin otetaan aivan kaikki, mitä vain kaupataan.

Aloituksessahan on kyse siitä, että miten ei itse enää jaksa vääntää samoja asioita uudestaan ja uudestaan, kun mitään ei opita/haluta oppia ja silti halutaan apua! Onhan se nyt raskasta. Minulla sama tilanne.

Eli kyllä sitä vaan niitä valtuuksia asioiden hoitoon on ruvettava puhumaan. Mutta kuinka moni "avuton 70 v", onkin sitten siitä puhuttaessa täysin osaava ja loukkaannutaan, kun moista kehdataan ehdottaa....

Päivämäärä:   22.8.26 15:45:01

Minun yli 80 v isäni on ihan täydellisesti digiyhteiskunnan ulkopuolella. Peruskännykkä on kun lankapuhelimen kaapelit kerittiin pois...

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   22.8.26 16:13:51

t: No niinhän minä kirjoitin. Juuri niihin digiasioihin, joita vanhus ei ymmärrä, myyjät onnistuvat huijaamaan ja myymään kallista ja tarpeetonta. Miksi minulle alat vänkäämään ja asioita oikaisemaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.8.26 16:53:18

"On ihan tosiasia, että vanhetessa kognitiiviset taidot ja kyvyt heikkenevät"

Et ymmärtänyt yhtään mistä tässä puhutaan. Toistan: vanhuksilla on ollut vuosikymmeniä aikaa opetella. 45-50 vuotiaan kognitiiviset taidot eivät ole alentuneet minnekään. Mutta he eivät silloin halunneet opetella asioita. Nyt on mennyt 20 vuotta ja tässä vaiheessa onkin heikompi opetella. Ja sitä tässä kritisoimme kun on ollut aivan turhaa muutosvastarintaa että on ajanut itsensä sen takia huonoon tilanteeseen. Turha sanoa että vain "nörtit" käyttivät tietokoneita silloin.

Päivämäärä:   22.8.26 17:23:03

"Toistan: vanhuksilla on ollut vuosikymmeniä aikaa opetella. 45-50 vuotiaan kognitiiviset taidot eivät ole alentuneet minnekään. Mutta he eivät silloin halunneet opetella asioita. "

Älypuhelimet yleistyivät 15v sitten, minun isäni oli silloin jo 70v, joten mistä keksit 45-50v? Taidat olla itse joku empatiakyvytön vanhuksia tarkoituksella huijaava puhelinmyyjä.

Lähettäjä: eri 
Päivämäärä:   22.8.26 17:32:52

.. Luehan nyt aloittajan viesti. Hän puhuu seitsemänkymppisistä vanhemmistaan, niinkuin moni muukin. He ovat olleet vielä työelämässä älypuhelimien yleistyessä ja jopa alle viidenkympin tietokoneiden tullessa.

Ei kukaan täällä ole tämän hetkisiä +80 vuotiaita kritisoinut. Ja heistäkin toki löytyy myös niitä, joita digitaidot ovat kiinnostaneet. Oma mummu, 86 v käyttää pankkia, Whatsappia, facebookkia, sovelluksia.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   22.8.26 17:50:58

Sähköposti yleistyi tyyliin 25v sitten. Verkkopankkia on voinut käyttää noin saman aikaa. Se, että ei edes tekstariakaan osaa lukea, on aivan oma vika. 75v avuton on ollut tekstareiden ja kännyköiden yleistyessä alle 50v.

Työskentelin pankin puhelinaspassa n. 20v sitten ja tätä näki jo silloin. "En halua mitään sirukorttia ennen kuin on pakko". Kortti uusittiin. Seuraavana vuonna sama juttu. Sitten kun perus höylättävää korttia ei enää saanutkaan, vängättiin että "en ota sirukorttia" ja sanottiin että nyt ei sitten tule mitään korttia, kun niitä vanhoja ei enää valmisteta, niin "ihan sama, en ota sirukorttia". No, aikaa kului hetki ja asiakas soittaa raivona, kun hänellä ei ole mitään korttia käytössä. Öööh...

Ja sama lähipiirissä... "Käytän paperista tunnuslukulistaa niin kauan kuin pystyy, en opettele muuta ennen kuin on pakko", ja sillä tavalla mennään kirjaimellisesti siihen asti, kun yksi päivä se tunnuslukutaulukko ei enää vain toimi. Sitten ollaan sormi suussa. Eihän tässä ollutkaan kuin VUOSIA opetella rauhassa se asia.

Päivämäärä:   22.8.26 17:52:40

^vaihtoi siis tunnuslukulaitteeseen. Älypuhelinta ei ole varmaan ikinä kädessään pitänyt.

Lähettäjä: .n 
Päivämäärä:   22.8.26 18:18:36

No mutta mistä se vanhus keksii sitten usein useiden kuukausien päästä ettei hän tätä nyt tarvinnutkaan,siinä vaiheessa kun vaikka se reserviakusto on ollut käytössä 2 kk ja laskuja maksettu?
Voihan iäkäskin koittaa käyttää hyväkseen iäkkyyttä ettei muka tajunnut mitä osti, kun selvisi että tuli tehtyä hutiostos. Kyllä iäkäskin tietää ihan hyvin ettei kauppaan voi palauttaa 2 kk käytössä ollutta TV tä vain siksi ettei enää katso. Ja tiedetään ,että kauppa sitoo. Peruutus oikeudet voi olla koti ja että myynnissä mutta eivät ne ole rajattomat, siten että ensin ollaan monta kuukautta niin ettei mitään ja sitten keksitään ,että nyt perutaan. Samat lait ne koskee ikäihmistäkin ja se ei tee kauppaa .pätemättömäksi pelkästään, että ostaja oli iäkäs.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   22.8.26 19:08:32

Juu: niin, sähköposti yleistyi 25 vuotta sitten mutta kotitietokoneet ei. Oikeasti, jos jotain ei tarvitse omassa arjessa ei sellaista tule hankittua. Sama älypuhelimien kanssa, jos on aina käyttänyt puhelinta vain soittamiseen miksi sellainen ihminen olisi kiinnostunut hankkimaan älypuhelinta vain siksi että sellaiata ehkä mahdollisesti tarvitsee joskun 20 vuoden päästä.

Se että "kaikki" on netissä, sovelluksissa ja asioiden hoitaminen soittamalla tai kasvotusten ihmisen kanssa on mahdotonta tai vähintään hyvin hankalaa ei ole ongelma vain vanhuksille. Esimerkiksi pahasti lukihäiriöiset, huononäköiset ja sellaiset joilla kädet ei toimi kunnolla kuten tuttu jolla Parkinsonin tauti on vaikeuksissa omien asoiden hoitamisen kanssa.

Päivämäärä:   22.8.26 19:31:07

Kyllä tekstareita luettiin puhelimista jo kauan ennen älypuhelimia.

Ja ihan joka paikassa on vuosikymmenet toitotettu, mihin tulevaisuudessa asiointi siirtyy ja muuttuu, mutta vänkyrät eivät vaan halua opetella. Ei kiinnosta.

Päivämäärä:   22.8.26 22:54:13

Ilmaista jatkuvaa digitukea ei saa, maksullisia tietysti on. Jos perustaidot ja halu oppia ovat hukassa, ei kursseista ole apua.

Päivämäärä:   22.8.26 23:12:27

Yleensä noissa heittäydytään ja vedotaan vain iäkkyyteen. Iäkkään ihmisen on ihan mahdollista oppia jos vain HALUAA. Menee vaikka askel kerrallaan että nyt kirjaudunn suomi.fi :n , mistähän näen viestit, ai tuolta. Jos halu puuttuu, minkään ikäinen henkilö ei opi mitään.

Lähettäjä: p.i 
Päivämäärä:   22.8.26 23:16:12

Niin, jännä että osa kyllä opettelee sujuvasti kaiken uuden, nettipankit, somet, äpit, vaikka ikää olisi pitkälti päälle 80v.

Päivämäärä:   22.8.26 23:20:22

"Hitto, kun monesti ne päivitykset on tälläiselle nuoremmallekin veemäisiä kun kaikki on "sekaisin"."

Toi on niin totta. Olen reilu 30 ja ymmärrän sinänsä sen logiikan millä apit/verkkosivut yleensä koodataan, mutta menee silti hetki ennen kuin uuden systeemin taas oppii. Ja osa on ihan epäloogisia paskoja jo syntyessään.

Päivämäärä:   22.8.26 23:53:03

No se osa haluaa opetella ja saada alet sovelluksilla esim.

Päivämäärä:   23.8.26 00:17:02

Kyllä mulla ainakin on pankkiin tunnuslukulista käytössä. Miksi pakotatte ne vanhemmat ihmiset luopumaan näistä edelleen käytössä olevista tekniikoista, jotka osaavat??

Lähettäjä: hmj 
Päivämäärä:   23.8.26 00:46:01

No ainakin Nordean asiakkaalla olisi ollut sitten pankinvaihto edessä, koska tunnuslukulista tosiaan lähti silloin lopullisesti pois käytöstä.

Päivämäärä:   23.8.26 00:46:04

Kysypä sitä pankilta. Ainakin Nordea otti pois tunnuslukulistat ja pakotti ottamaan jonkun laitteen tai sovelluksen.

Päivämäärä:   23.8.26 10:40:35

No vaihtakaa pankkia :D

Päivämäärä:   23.8.26 11:29:58

"Iäkkään ihmisen on ihan mahdollista oppia jos vain HALUAA."

Ei se aina halusta ole kiinni. Iän myötä monille tulee kognitiivista hidastumista vaikka ei olisi mitään varsinaista muistisairautta. Itse voi jossain tapauksissa jonkin verran hidastaa tätä rappeutumista, mutta kaikkeen vanhenemisen aiheuttamaan harmiin ei voi vaikuttaa. Siitä on turha syyllistää vanhuksia. Eikä se ole kuin yksi lievä aivoverenvuoto sopivassa paikassa niin nuoremmankin aivot pätkii.

Lähettäjä: Viuhti 
Päivämäärä:   23.8.26 11:49:14

”Miksi pakotatte ne vanhemmat ihmiset luopumaan näistä edelleen käytössä olevista tekniikoista, jotka osaavat??”

Ei pitäisiruokkia trollia, mutta tosiaan, ei Nordean asiakkaalla esimerkiksi ollut vaihtoehtoa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.8.26 12:56:12

Kyllä, jokaiselle minkäikäiselle tahansa voi tulla aivoverenvuoto, sokeutua ja mitä ikinä. Niistä ei ole ollu kyse tässä!

Aloittaja kysyi neuvoa mitä tehdä, kun omat hermot menevät jatkuvaan saman asian toistoon tai siihen, ettei toista vanhempaa kiinnosta, mutta kuitenkin valitetaan lääkärin soittoa odottaessa jne.

Ei ne kognitiiviset taidot aivan yhtäkkiä eläkkeelle jäämisen jälkeen mihinkään heikkene ja alkavat muistisairaudet näkyvät kyllä muussakin elämässä kuin älypuhelimen käytössä. Kyllä suurimman osan täälläkin vanhemmistaan kertoneista taustalla on vain välinpitämättömyys ja jääräpäisyys.

Oletteko kuulleet sanaristikoista, korttipeleistä, uuden kielen opettelusta, kansanopiston kursseista, aikuislukiosta jne. Niitähän on vuosikymmeniä suositeltu vanhuksille. Myös aivoistaan voi pitää huolta, aivan kuin vaikka liikuntakyvystään. Oppiminen on hitaampaa kuin kaksikymppisellä, mutta ei se tiettyyn ikään lopu. Älypuhelimen käytön opettelu on myös mitä parhainta aivotreeniä!

Ja pisteelle. Mitä ihmettä nyt jostain koodamisesta puhut. Kyse on nyt siitä, että terve 70+ osaa kyllä halutessaan oppia käyttämään mobiilipankkia. Ei siihen sovelluksen koodeista tietämistä tarvita ;)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.8.26 13:03:48

Omahermo, kiinnostaa mikä ja missä on laskun maksuautomaatti? Voisi olla tarvetta meidänkin porukoille.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.8.26 13:11:15

Pakko tulla sanomaan, että eipä ihmisen tarvitse edes olla vanhus, että asenne teknologioita ja järjestelmiä kohtaan on kielteinen :D

Itse vähän päälle kolmekymppisenä huomaan, että osa ihan oman ikäisistäni tai hieman vanhemmista (noin nelikymppisistä) työkavereistani on ihan pihalla monien järjestelmien kanssa. Ei auta että opettaa, tekee kirjallisia ohjeita ja näyttää ihan kädestä pitäen. Samoja asioita tullaan kysymään uudelleen ja uudelleen. Ihmetellään, että "mitä tapahtuu, jos painan tästä napista", vaikka asia lukisi siinä napissa ihan selkeästi. Surkutellaan, kun järjestelmät on niin vaikeita ja toimivat muka niin huonosti. Jos jokin menee vikaan, niin luovutetaan täysin.

Kai liittyy vain asenteeseen tai johonkin tiettyyn luonteenpiirteeseen. Jos ihminen sinnikkäästi uskoo, että hän ei ole "kovin tekninen" eikä viitsi käyttää aikaa opetteluun, niin näkyyhän se. Ja toki nuo järjestelmät vaatisivat, että niihin käyttää aikaa ja kokeilee rohkeasti eri asioita. Mutta kun ei...

Sori, meni vähän ohi aiheen. Tietysti vanhusten oppiminen on eri tasolla enkä kyllä symppaa esim. myyjiä, jotka tuputtavat jollekin kasikymppisille turhia palveluita.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   23.8.26 13:34:51

Mulla kommenttia tuohoon -- viestiin liittyen.

Mulla on äidillä ollut kyse juuri tuosta. Kännykät ja pöytätietokoneet tulivat hänen ollessaan 40+, siitä sitten läppärit ja älypuhelimet seurasivat aikanaan.

Oli hankalaa alusta lähtien kaikki. Jos jotain ei heti oppinut, niin "antaa olla". Aina joku muu teki. Kännykkään jo me lapset laitettiin puhelinnumerot, soittoäänet, sim-kortit jne. Ei koskaan niitä itse oppinut. Ei lukenut ohjeita.

Työssään hänen on varmasti pakko ollu tehdä itsekin. Ei kai niitä kaikkia ole voinut työkaverille nakittaa. Hoitoalalla siis oli. Nyt juuri eläköitynyt ja "antaa olla" on asenne kaikkeen digitaaliseen. Mobiilipankkia (aikaisemmin verkko) käyttää, mutta navigointi muissa tunnistautumista vaativissa ja nettisivun/sovelluksen välillä on "antaa olla".

Ei ole juu tekninen ihminen, mutta kyllä hänellä on vaikka lääkelaskut, työhön liittyvät toimenpiteet, mittaukset, laitteet jne ollut hallussaan. Mutta tietokoneet nounou.

Ruvetaan me lapsetkin olemaan jo "antaa olla", kun ei mikään auta. Ei neuvominen, yhdessä harjoittelu, ei kirjoita mitään ohjeita ylös jne. Heti, kun epäonnistuu niin "antaa olla".

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.26 13:56:02

Mieheni nyt 80v, osaa käyttää tietokonetta ja älypuhelinta asioidensa hoitamiseen. Jotain pientä apua tarvitsee esim. wa:ssa, jota ei käytä usein.
Työssä ollessaan toi meille ensimmäisen kotitietokoneen Commodore 64:n Englannista kauan sitten, vuotta en nyt muista. Jos teit sen kanssa jonkun virheen, se herjasi:" Wrong! You're nuts!" :)
Itse olen käyttänyt tietokonetta työelämässä ensimmäisen kerran 45v sitten, mutta olihan se aika harvinaista tuolloin.
Toistaiseksi kaikki sujuu hyvin, lähenen seitsemääkymppiä!

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   23.8.26 14:35:56

"Niin, jännä että osa kyllä opettelee sujuvasti kaiken uuden, nettipankit, somet, äpit, vaikka ikää olisi pitkälti päälle 80v."

Niin, tosi jännä. Tosi jännä, että jotkut kirjoittavat ylioppilaaksi 80-vuotiaana ja jotkut työskentelevät vielä ysikymppisenä. Tosi jännä, että toiset ovat niitä 70-vuotiaita, joita ilmoitellaan kadonneiksi ja löydetään sitten harhailemasta toiselta puolelta kaupunkia. Tosi jännä, että toiset 70plus-vuotiaat ovat jo vanhainkodeissa, kun eivät enää henkisesti tai fyysisesti pärjää yksin kotonaan. Tosi jännä, etteivät kaikki ole noita mainitsemiasi tapauksia, vaan ihme laiskoja oppimishaluttomia jääräpäitä. Ja tosi jännä katsoa ja odotella mitä noista sinä itse päädyt olemaan.

Päivämäärä:   23.8.26 14:44:19

Viuhti, mikä trolli? Kannattaa varmaan selvittää vaihtoehtoja. Pankkeja on muitakin kuin Nordea ja ei ole pakotettu vaihtamaa avainlukulistaa :D

Lähettäjä: Zjaah 
Päivämäärä:   23.8.26 15:01:32

# Älä nyt jaksa. Täällä on moneen kertaan todettu, että fyysisiä (esim. näkö) sairauksia omaavat vanhukset, muistisairaat, kehitysvammaiset, alkoholilla itsensä dementikoiksi juoneet jne eivät liity tähän keskusteluun! En nyt luettele jokikistä mahdollista vaivaa tai sairautta, joka heikentää oppimista/muistia.

Täällä on puhuttu juurikin niistä jääräpäistä, "ei minua kiinnosta" vanhuksista. Vanhuksista, joita ei kenties edes viisikymppisenä kiinnostanut mikään digiasia, eikä kiinnosta nyt seitsemänkymppisenäkään.

Mullakin on isä tälläinen. Hänellä ei ole mitään kognitiivisia ongelmia, muistivaikeuksia, älyssä vikaa. Täysin kartalla kaikesta. Mutta kaikki mihin liittyy sana digi; manataan, haukutaan ja "ei kiinnosta opetella". Ihan suoraan näin sanonut.

Joo, siinähän ei sitten opettele. Äiti hoitaa ne ja kelpaahan siinä, kun itseä palvellaan. On niin mukavaa, kun ei tarvitse mennä ostamaan junalippuja asemalta. Ei tarvitse mennä tai soittaa Silja Linelle, vaan voi ihan kahvipöydässä matkan ostaa. Ei tarvitse mennä pankkiin tai automaatille, kun vaimo hoitaa laskut. Jne.

Mulla ei mene vielä hermot, mutta äidillä menee. Se kun on kiva kysellä, että jokos maksoit tai sen ja sen, kun itselle palvelu pelaa. Digijutut ovatkin käteviä, kun joku toinen ne hoitaa ja itse saa niitä kritisoida tekemättä yhtään mitään.

Päivämäärä:   23.8.26 17:15:12

”Kyllä suurimman osan täälläkin vanhemmistaan kertoneista taustalla on vain välinpitämättömyys ja jääräpäisyys.”

Kyllä sitä miettii kun oma 70v isä välttämättä haluaa maksaa pysäköinnin kolikoilla ja kiroaa, kun me maksupömpelit on niin harvassa, kolikot ei kelpaa ja kuittia ei saa, koska kaikesta pitää olla kuitti paperilla, mikään sähköinen ei ole kuitti ja jos se pömpeli sanoo, että kaikki ookoo, niin ei ole jos siitä ei saa paperia! Ei millään usko, että jos katottais yhdessä se pysäköintiapplikaatio kuntoon niin olis helpompaa. No mutta mistä ne tietää että minä olen maksanut sen pysäköinnin, kun ei ole kuittia!?! Voi Jeesus, jäärä ja epäluuloinen vielä siihen päälle.

Päivämäärä:   23.8.26 17:27:47

Mietin kun porukat jonottaa kaupan pelikoneille, niin tekisivät vastaavia peliappeja puhelimiin tai tabletteihin joilla einiindiginatiivit voisi harjoitella. Just kiroilin tabletin notebook- sovellusta et miten tällä saa vaihdettua kaiken tekstin fontin toiseksi, on oma hommansa kun ei ole hiirtä käytössä. Välttämättömistä sovelluksista pitäisi olla karsitut ja turvalliset helppokäyttöversiot olemassa. It- hommia itsellä takana aika kauan, jos käyttäjä ei pysty käyttämään sovellusta, ei välttis ole käyttäjässä vika.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   23.8.26 17:49:32

Äitini ei ole edes iäkäs ja olen kyllä miettinyt ostanko hänelle joululahjaksi jonkun doron tai vastaavan puhelimen. Pelkää aivan hysteerisesti huijauksia ja tilin kaappaamisia ym.

Lähettäjä: Kirppu 
Päivämäärä:   23.8.26 17:52:19

Käyttöliittymien päivittyminen päivittäispalveluissa on oikeasti hankalaa iäkkäimmille, joilla voi olla ongelmia kuulon, näön ja hieman muistinkin kanssa ja siinä toivoisi kyllä parempaa laatua palveluntarjoajilta. Samoin credit- ja debit-valinnat maksupäätteissä kunnollisten käännösten sijaan olivat heikko suoritus.

Yleisesti digipalveluita ja sähköistä viestintää on kuitenkin ollut yleisesti käytössä jo 20-30 vuotta, kun unohdetaan faksi kuvioista. Maksupäätteitä pankeissa ja erilaisia automaatteja huomattavasti kauemmin. Hyvin iäkkään on toki vaikeampaa oppia aivan uusia asioita, mutta koko nykyään elossa olevien ihmisten eliniän asiat ovat muuttuneet varsin paljon aina 20-30 vuoden aikana koko ajan joko erityisesti teknologia kehittyessä tai maailmanpolitiikan kuvioiden takia. Vuosituhannen vaihteesta tuon verran taaksepäin elettiin 70-luvun loppua tai 80-luvun alkua vähän laskutavasta riippuen ja oli maailma jo siitäkin kovasti muuttunut. Mitenkään erityisen huonoon väliin ikääntyvä vanhusryhmä ei minusta siis nyt tuskittele digimaailman kanssa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   24.8.26 00:44:42

Olen kyllä siinä mielessä onnellisessa kuplassa että oma edellisen sukupolven lähipiiri on varsin digiosaava, iältään 65-79. Osa on töissään käyttänyt tietokonetta vuosikymmeniä, heillä on ollut digitaalisia kalentereita, kännyköitä ja sähköposteja jo ennen vuosituhanteen vaihdetta. Ammatteina toimittajaa, poliisia, lastentarhanopettajaa, kaupungin virkamiestä, arkistoijaa, sijoitusneuvojaa, sekatyömiestä. Isälläni (79) oli suvun ensimmäinen älypuhelin, äidillään (syntynyt 1917) doron känny. Siippani täti (73) oli suvun ensimmäinen facessa. Äitini inhosi päiväkodin kirjaamisia tietokoneelle, mutta niin vain nyt eläkkeellä on hyvin näppärä niin älykännykkänsä kuin tabletin kanssa, ikää 75. Koko lauma hoitaa pankkiasiat kännyllä, whatsapp käytössä, on läppärit ja tabletit, eri suoratoistoja, spotifyt jne.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.8.26 00:47:53

Metris: meilläkin vanhukset ovat kyllä työssään ja vapaa-ajallaankin käyttäneet tietokoneita ja nettejä, mutta nyt ei enää oikein tahdo onnistua nämä uudet jutut :(

Päivämäärä:   24.8.26 01:04:06

VAIN ÄPILLÄ

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.8.26 01:19:26

Mun yli kahdeksankymppiset vanhemmat hoitaa itsenäisesti kaikki digiasiointinsa. Apua saattavat tarvita jonkun uuden älylaitteen asennuksen kanssa, mutta arkipäivän asiointi sujuu ongelmitta.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   24.8.26 09:09:05

Ei oikein onnistu ja ei halua juuri oppiakaan. Olen jonkin verran opastanut mutta koen että hyötyisi ikäihmisen digikurssista mutta ei ole halunnut sinne mennä.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   24.8.26 10:26:54

Itse olen nelikymppinen ja tunnistan itseni samanlaiseksi kuin tässä keskustelussa kuvatut vanhukset.

Kun sähköiset asiat ei vaan kiinnosta yhtään. Jatkuvasti kaikki muuttuu erilaiseksi, kun juuri on opetellut jonkun asian. Ja kun aihe ei kiinnosta sitten yhtään, niin v*tuttaahan se käyttää aikaa asiaan josta ei tykkää. Joku tuolla antoikin esimerkin, että ihminen jota musiikki ei kiinnosta yhtään, joutuu ostamaan pianon ja opettelemaan soittamaan sillä.

Kyllä, osaan käyttää digipalveluita yms. ”hömppää” niin, että saan omat asiani hoidettua. Mutta kyllä sellaisten palveluiden kanssa joita käyttää harvoin saa aina miettiä miten tämä menikään. Ja todennäköisesti ei enää mene niin kuin edellisellä kerralla, kun kaikki on välissä päivittynyt sen kymmenen kertaa…

Omat vanhemmat on iältään 75+ ja hyväkuntoisia. Olen heidän kanssaan paljon tekemisissä, joten huomaan selvästi miten eivät enää hoksaa asioita samaan malliin kuin nuorempana. Äiti ei käytä mitään netin kautta hoidettavia palveluita, ei ole älypuhelinta ja laskut maksaa pankissa. Käytännössä kaikki laskut tulee kyllä isän nimissä joka ne maksaa nettipankissa. Eli isä pystyy hoitamaan tarvittavat asiat myös sähköisesti, mutta ei hänelläkään enää uusien asioiden oppiminen ole helppoa.

Kyllä minä ainakin näen suuren ongelman siinä miten vanhukset, itseni mukaan lukien, tulevat tulevaisuudessa selviämään kaiken keskellä kun koko ajan pitäisi pystyä oppimaan uutta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   24.8.26 11:20:32

Mä ymmärrän, että uusien asioiden oppiminen tai niiden ylläpitäminen on hitaampaa vanhemmalla iällä. Mutta onko se oikea ratkaisu sitten se täälläkin monen kertoma "ei kiinnosta, en opettele" omista vanhemmistaan. Ei kiinnosta ja sitten kiukutellaan, valitetaan, passuutetaan ja uhriudutaan oman valintansa tuloksena.

Jos nykyinen 70+ ei ole mitään halunnut vuosikymmenien aikana opetella, niin onko se oikeasti yhteiskunnan digitalisoitumisen vika.

Hesarissa on juuri juttua peruskoulun opettajasta. Joku vanhemmista laittanut viestiä, että "eihän lapsen tarvi opetella kertotaulua, kun on laskimetkin ja lukea kirjaa, kun onhan äänikirjat. Kun on niin ikävää lapselle opetella niitä".

Kyllä sanoisin, että meidän kaikkien ikäisten elämään vaan kuuluu oppia perusasioita, jotka "ei kiinnosta yhtään".

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.8.26 12:09:33

Verkkopankkiin on ehdottomasti hankittava tunnukset, kun on vielä järjissään. Muuten menee asioiden hoitaminen mahdottomaksi.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   25.8.26 13:13:08

Omahermo, millasta automaattia isäsi käyttää laskun maksuun? Kiinnostaa kovasti

Lähettäjä: hmj 
Päivämäärä:   25.8.26 13:58:26

Ei pankkien laskunmaksuautomaatteja enää ole. R-kioskeissa kai joku palvelu on?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   25.8.26 19:38:27

R kioskin laskun maksu on loppunut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.