|
Lähettäjä: Helpottaa tunnista
Päivämäärä: 21.8.26 11:46:46
Mitään varmuuttahan asiasta ei ole, mutta selittäisi sen miksi lapsi oppii tunnistamaan esim luokkalaisiaan hyvin hitaasti, ei tunnista hyvinkin tuttuja ihmisiä kaupungilla ja luulee taas vieraita ihmisiä tutuiksi.
Lapsi oli eskarissa joka siirtyi yhtä lasta lukuunottamatta koulun puolelle luokaksi. Lapsi oppi vasta suurinpiirtein 2.-3. luokalla tunnistamaan enemmän luokkalaisiaan jos nähtiin heitä kaupassa tai leikkipuistossa. Monet tuon ikäiset saattoivat jäädä esim juttelemaan muutaman lauseen leikkipuistossa ja jälkikäteen lapseni aina kysyi kuka tuo oli ja mistä tunsit sen. Samoin esim huvipuistossa lapsi meni ilman minua laitteeseen missä oli penkit vastakkain. Tullessaan totesi, että oli tosi kiva, kun serkkunsa istui häntä vastapäätä. Minä totesin hämmästyneenä, että eihän piip edes ole täällä ja asuukin niin kaukana ettei edes sattumalta voisi olla paikalla. Lapseni alkoi inttämään, että ihan varmasti oli kun kyseisellä lapsella oli tismalleen saman pituiset hiukset ja samanlainen paita. Olin ottanut kuvan lapsen istuessa laitteessa siinä näkyi tuo toinen tyttö. Hän oli arviolta 5 vuotta nuorempi mitä lapseni serkku ja aivan erinäköinen kasvoista. Serkukset kuitenkin näkevät vähintään kerran kuussa ja ovat usein esim viikonlopun mummolassa yhdessä. Tällaisia vastaavia tilanteita tulee hyvin usein. Esimerkiksi aika lähellä meitä asuvaa naista näemme usein ulkona, hänen lapset ovat samassa koulussa mitä oma lapseni kävi ala-asteen. Nainen on aktiivinen kouluyhdistyksessä jne. Joka ikinen kerta lapseni kysyy, että onko hän työkaverini ja mistä tunnemme, kun jäämme usein juttelemaan jotain. Lapseni monesti kommentoi ettei tunnistanut, kun viimeksi hänellä oli eri vaatteet päällä ja silmälasitkin niin tavalliset, että monilla on samanlaiset.
Asia tuli taas mieleen aamulla, kun lapsi oli lähdössä kouluun. Hänellä on kahdet aika erinäköiset silmälasit. Olisi halunnut laittaa toiset mitä on pitänyt tähän asti koulussa. Totesi ääneen, että ei varmaan voi laittaa toisia laseja, kun sitten kukaan ei tunnista häntä uudessa koulussa, kun on vaihdellut vaatteitakin joka päivä. Lapsi on nyt siis 7. luokalla ja nyt on vasta toinen kouluviikko alkamassa.
Aika vähän googlella löytyy aiheeata tietoa tai miten lasta voisi auttaa tunnistamaan ihmisiä. Tämä on hankalaa, kun tämän ikäisellä on jo harrastuksia ja esim entisen koulun opettajat saattavat moikata enkä minä välttämättä tunne heitä, mutta he tulevat juttelemaan hyvinkin tuttavallisesti. Enkä siis tietenkään tiedä varmuudella onko lapsella jonkinlaista kasvosokeutta vai mistä kiikastaa. Vai onko tämä ihan ”normaalia” ja minua hämmentää, koska tunnistan aika hyvin ihmisiä joiden kanssa olen ollut useamman kerran tekemisissä. Lapsi on hyvin puhelias ja ajautuu usein esim junassa vieressä istuvien kanssa keskustelemaan. Jälkikäteen kysyy, että mistä tunsimme tämän vieressä istuvan ja kun sanon, että en tiedä kuka hän oli lapsi ihmettelee miksen sanonut hänelle ettemme tunne tätä vieressä istuvaa.
|