Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirankasvattaja, vaihtaisitko urosta kesken ast

Lähettäjä: Juuli 
Päivämäärä:   20.8.26 21:32:13

Meillä on sellainen tilanne, että olin sopinut jo ajat sitten narttuni astutuksesta hyvälaatuisen uroksen kanssa. Uroksella on ikää neljä vuotta, eikä sitä ole aiemmin käytetty jalostukseen.

Nartullani on tänään täynnä 12 vrk juoksun alusta. Vierailimme uroksen luona. Narttu käänsi häntäänsä, kun uros alussa nuuhki sen peräpäätä. Se olikin sitten ainoa nuuhkaisu, lopun, n. 45 min ajan koirat leikkivät pihamaalla.

Vien nartun huomenna progetestiin, että tietää vähän, missä mennään.

Minulla on valitettavasti aiemmalta ajalta kokemuksia uroksista, jotka eivät osaa astua.

Olenko liian hätäinen, jos kysyn jo varmuuden vuoksi yhtä toista urosta siltä varalta, ettei tämä ensimmäinen kiinnostu nartusta ollenkaan astumismielessä?

Re: Koirankasvattaja, vaihtaisitko urosta kesken ast

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   20.8.26 21:38:28

No kokeneena kasvattajana osaat lukea sitä urosta. Jos se ei osaa astua, niin sovi toinen.

Lähettäjä: Se 
Päivämäärä:   20.8.26 21:43:46

Kai ne proget nyt kannattaa eka kattoa ja sit vasta viedä urokselle?

Kun ne kohdallaan niin meette ihan ajan kanssa sinne olemaan. Rajattu tila ja ihmisille vaikka pullakahvit nenän eteen niin ei oo jännitystä ilmassa.

Lähettäjä: Newton 
Päivämäärä:   20.8.26 22:33:40

Olen vaihtanut. Olisi jäänyt muuten pennut tekemättä.

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   20.8.26 22:54:36

Olen joskus joutunut ajamaan Suomen halki (matkamittariin kertyi 1000 km), uros (jolla kaksi aikaisempaa pentuetta) ei ollut lainkaan kiinnostunut astumaan. Nuori uros astui heti. Tuli hieno pentue. Onneksi oli varauros kysyttynä.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.8.26 00:44:06

Mulla nartut tekee tuota, että tarjoavat pari päivää ennen tärppejä, mutta ei anna astua kuin parin päivän päästä. Jotkut urokset tietää, ettei vielä kannata yrittää, vaikka ei olisi astumiskokemusta.
Hyvä, että otat huomenna proget. Voi myös olla, ettei uros vaan astu. Siitäkin on kokemusta, että uros ei suostunut astumaan tiettyä narttua, vaikka muut kyllä kelpasi. Tuo narttu sitten kelpasi toiselle urokselle.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.8.26 01:56:43

Meillä oli kaksi urosta samaa rotua ja molemmat tiesi tarkalleen sen oikean astumispäivän. He olisivat tehneet ton ihan saman eli vaan leikkineet, jos narttu olisi tullut liian aikaisin. Astuivat kyllä sitten 2-3 päivänä kun aika oli oikea.
Kannattaa ottaa proget, ihmiset usein hätäilevät ja yrittävät liian aikaisin.
Nartut voivat käyttäytyä hyvinkin tyrkysti jo aikaisin eikä se kerro välttämättä mitään oikeasta ajasta.

Lähettäjä: Fh 
Päivämäärä:   21.8.26 08:23:09

On vaihdettu, mutta olitte liian aikaisin uroksen luona.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   21.8.26 08:53:47

Uros ei astu jos ei ole hetki. Mulla uros jättää astumatta jos narttu ei ole valmis. Ota proget, äläkä tuhlaa aikaa..

Lähettäjä: hj 
Päivämäärä:   21.8.26 09:21:48

Tärpit saattaa myös kehnolla tuurilla olla ollutta ja mennyttä jo..

Lähettäjä: Likimain 
Päivämäärä:   21.8.26 10:58:43

Tehkää se progeseuranta nartulle, niin ei tarvitse arpoa. Jos ajankohta on oikea ja ei onnistu, niin sitten joku plan b käyttöön. Voihan olla myös etteivät partnerit ole toisilleen sopivat ja tämänhän koira pystyy haistamaan. Kovin usein ollaan ihan liian aikaisin liikkeellä

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   21.8.26 11:07:32

Todennäköisesti olit liian aikaisin liikkeellä. Mun urokseni ensikertalaisena nuuhkaisi ja sen jälkeen heilutteli nartulle kohteliaasti häntäänsä. Nartun omistaja oli ihan hädissään "kun se ei astu" ja sanoin hänelle heti, että selkeästi ei ole vielä tärpit, tulkaa ylihuomenna. Kun narttu tuli pihaan oikeana päivänä, niin hyvä kun saatiin portista sisään ja kiinni olivat. Tuloksena rodulle normaali 5 pentua. Sama ilmiö oli seuraavankin nartun kanssa, astui vasta oikealla hetkellä. Kyllä terve uros tietää. Ota proget, niin olet paremmin kartalla tilanteesta, eikä tarvitse ajella turhaan.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   21.8.26 11:08:16

Ja vielä lisäyksenä, että tuon ensimmäisen nartun astuminen oli kiiman päivä nro 18.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   21.8.26 11:28:47

Mulla on uros, joka ei yritä astua, jos ei ole tärpit kunnolla päällä. Just keväällä meillä kävi narttu, jolle ei progejen mukaan tullut tärppejä sitten ollenkaan, eli ei ovuloinut. Omistaja halusi kuitenkin kahdesti meillä käydä, ja uros oli just sen oloinen, että tuostako pitäisi kiinnostunut olla, ei kiitos. Uroksella on kahden eri nartun kanssa pentueet ennestään, eli osaa kyllä astua. Osa uroksista vaan on sen verran viisaita, ettei koita polkea mitä vaan kuin tulpatonta mopoa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.8.26 12:53:57

"Tehkää se progeseuranta nartulle, niin ei tarvitse arpoa. Jos ajankohta on oikea ja ei onnistu, niin sitten joku plan b käyttöön. Voihan olla myös etteivät partnerit ole toisilleen sopivat ja tämänhän koira pystyy haistamaan. Kovin usein ollaan ihan liian aikaisin liikkeellä"

No näin !

Jos niitä hyviä ja sopivia uroksia on rodussa jonoksi asti niin toki voi varuiksi varaurosta kysyä progetuloksia odotellessa.. Muista korrektius nykyistä urosta ja sen omistajaa kohtaan, varaudu myös siihen ettei toisen uroksen omistaja ole välttämättä innokas olemaan plan b TAI näin lyhyellä varoitusajalla.

Mutta ne proget. Hännän kääntely ei vielä kerro mitään. Miltä itse värkki ja vuoto näyttävät kertoo paljon enemmän !

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.8.26 13:41:39

Mitä se proge oli ?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   21.8.26 16:30:17

Mä voisin lisätä, että uroksen omistajana olisin oikein tyytyväinen, jos nartun omistajalla olisi katsottuna se plan B myös.

Mulla siis uros on astunut, ja kummallakin kerralla näistä on pentuja tullut, mutta jos sattuisi niin, että nartulla olisi kunnolliset juoksut (ovuloi) eikä uros astuisi, niin ei suotta menisi pentuesuunnitelmat puihin sen takia. Uroksen astumattomuuden takana voi hyvin olla yhdistelmän yhteensopimattomuus. Joku yliseksuaalinen tikkaaja voi koittaa astua väärinä päivinä ja ihan mitä narttua vaan, mutta kaikki urokset ei näin toimi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.