Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Herpes

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   20.8.26 17:15:28

Voiko mies kantaa sukupuoliherpestä tietämättä olevansa sen kantaja? Ja nyt puhutaan 50+ , eikä 20v miehestä.
Sain sitten herpeksen uudelta kumppaniltani, hänen piti olla puhdas, vaan ei sitten ollutkaan ja minä kannan sinisilmäisyyteni takia tätä virusta loppuelämäni ajan.
En usko loppuelämän suhteeseen tämän miehen kanssa, vaikuttaa muutenkin vähän epärehelliseltä, joten olen sitten tuomittu loppuelämän sinkkuuteen, sillä eihän kukaan järkevä mies huoli tällaista ruttopíllua kumppanikseen :,(

Re: Herpes

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.8.26 17:46:10

On mahdollista mutta yhtä hyvin on voinut valehdellakin. Etenkin miehillä herpes voi olla niin vähä oireinen etteivät tajua heillä sitä olevan.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   20.8.26 18:02:59

Minä tapailin itseäni selkeästi vanhempaa, 50 vuotiasta miestä. Meillä oli pari vuotta seksisuhde, kunnes sain häneltä herpeksen.
Aamulla hampaita pestessä jostain syystä avasin peilikaapin oven näin lääkityksen herpekseen.
Siitä pari viikkoa ja minulla alkoi kuumetauti ja rakkulat. Että tosi kiva. Kauan meni asian hyväksymiseen, mutta nyt muutaman vuoden jälkeen olen jotenkuten sinut asian kanssa.

Päivämäärä:   20.8.26 18:11:11

Kiitos kokemuksesta Napsu.

Mulla nyt ensioireet ja tämä kirvely on infernaalista! Tänään sain diagnoosin ja nyt mietin miten asiasta miehelle ilmoitan, syyttääkö vai eikö. On hänellä muitakin naisia ollut elämässään, olisi hyvin erikoista, jos ei olisi tietoinen.

Onko Napsu sinulla oireet uusineet vai jäikö ne tuohon yhteen kertaan? Oletko löytänyt uutta miestä ja miten ovat ottaneet tiedon herpeksestä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   20.8.26 18:39:19

Huuliherpes voi tarttua myös genitaaleihin.

Neljä viidestä aikuisesta kantaa herpesvirusta ja suurin osa tietämättään. Oireili kerran, taisin olla 19 v? Nyt olen 47 ja ei ole herpestä näkynyt tuon ensimmäisen ainoaksi jääneen kerran jälkeen.

Päivämäärä:   20.8.26 18:51:13

No suuseksiä tuo mies antaa mielellään kyllä, mutta en ole huulissakaan näppyjä nähnyt.

Lähinnä minua nyt huolettaa, että huoliiko kukaan kunnollinen mies minua enää koskaan. Joku epätoivoinen juoppo varmastikin, mutta siis asiallinen ja järkevä mies toiveissa. Pakkohan minun on uudelle kumppanille heti alussa kertoa, että kannan herkästi tarttuvaa loppuelämän sairautta jalkojeni välissä :(

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.26 18:54:35

--- tarkista lähteesi, vain 20% aikuisista kantaa virusta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.8.26 18:56:38

Asiallinen ja järkevä mies ymmärtää faktat, jotka triplaviiva kertoi. Päinvastoin pääset näppärästi eroon juopoista ja idiooteista, kun kerrot asiasta.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   20.8.26 19:04:46

Minä olen parikymppisenä saanut tuon. Ja myöhemmin tapasin järkevän ja kunnollisen miehen. On lapsiakin ja mies haluaa edelleen lisää lapsia. Ja alussa kerroin jo. Nyt ikää yli 30 v.

Päivämäärä:   20.8.26 20:39:37

Kiitos kokemuksista, lisääkin kuulisin mielelläni.
Tällä hetkellä houkuttelee nyt liikaakin tuo lähes kokonainen tenox-purkki, sillä pääsisi tästä häpeästä ja "kuolemantuomiosta" kertaheitolla.
Elämäni on siis ollut viime vuodet pelkkää alamäkeä, lähiomaisten kuolemaa, pitkän parisuhteen päättyminen, vaikeudet töissä, masennuksen paluu, ja nyt kun luulin saaneeni elämääni vihdoinkin vähän jotain hyvää (hetken jopa aidosti hymyilin monen vuoden jälkeen), se hyvä olikin Troijan hevonen :'(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 23:37:40

Etsi mies jolla on myös herpes, ei liene kovinkaan vaikeaa kun noin joka neljännellä se on.

Päivämäärä:   21.8.26 00:16:51

Joka viidennellä Googlen mukaan, ja noilla saattaa olla sitten kaikkea muuta vieläkin pahempaa. Keski-iässä on todella todella vaikeaa muutenkin löytää enää hyvää miestä, kun kaikki parhaat ovat varattuja.
Ja sitten tuosta pienen pienestä joukosta pitäisi karsia 4/5 osaa pois.
Omaa syytä ja tyhmyyttä tämä nyt, kun luotin, miksi edes kuvittelin, että näin monen huonon vuoden jälkeen elämääni tulisi jotain hyvää?!
Jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, niin silloin se on pelkkää paskaa kauniissa paketissa.

Lähettäjä: nyt 
Päivämäärä:   21.8.26 04:31:27

Minusta tuossa on kaksi erillistä asiaa: se mitä mies kertoi tai ei kertonut ja sitten oma terveyteesi liittyvä osuus, tulevaisuuden pohdinnat.
Missään tapauksessa herpes ei ole mikään loppuelämän tuomio. Siis siten, että sinä et voisi koskaan enää tavata muita, olla sukupuoliyhteydessä tai seurustella.

Oletko jo lukenut estolääkityksestä? Jos siis asia tulee sinulle ajankohtaiseksi?

Päivämäärä:   21.8.26 10:49:34

Joo luin estolääkityksestä, mutta eipä se tieto mitään auta tässä tilanteessa.
Tämä on kuitenkin tauti, josta täytyy uudelle kumppanille kertoa ja jokainen vähänkään fiksu juoksee äkkiä toiseen suuntaan, kun asiasta kuulee. Tottakai jokainen valitsee mieluummin terveen kuin sairaan, tartuttavan kumppanin.

Onko tämä muuten sairaus, josta pitää heti ensitreffeillä kertoa? Vai vasta suhteen kääntyessä fyysiseksi? Vai suuttuko mies miksi en heti kertonut?

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   21.8.26 11:41:55

” Onko Napsu sinulla oireet uusineet vai jäikö ne tuohon yhteen kertaan? Oletko löytänyt uutta miestä ja miten ovat ottaneet tiedon herpeksestä.”

Minulla ei toistaiseksi ole tullut uusia oireita, vain silloin kun sain tartunnan. Minulla on myös estolääkitys, mutta en ole käyttänyt sitä.

Mietin ihan samaa, että kuka minut nyt huolii. Mutta kyllä minut on huolittu.
Mutta sitä pähkäilin pitkään, että olen nyt ikuisesti tällainen tautinen eikä kukaan minua halua. Olin niin pettynyt ja surullinen ja vihainen.
Mutta sen kanssa oppii elämään ja itseasiassa mikään suhteeni ei ole koskaan kaatunut siihen, että minulla on herpes.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.8.26 11:46:34

Hakeudu avun piiriin itsetuhoisten ajatusten takia! Herpes on pienin ongelmistasi.

Lähettäjä: Pöp 
Päivämäärä:   21.8.26 14:05:43

Ensinnäkin: mies ei välttämättä tiedä kantavansa herpestä. Toiseksi: Se on voinut olla sinulla vuosia vuosia jo, mutta esimerkiksi tuon vaikean elämäntilanteen vuoksi kehon immuunipuolustus on päässyt laskemaan ja sen takia herpes aktivoitunut. Älä siis suoralta kädeltä syytä miestä.
Kolmanneksi: herpes ei ole maailmanloppu. Mun miehellä se on, eikä ole haitannut vaikka täysjärkinen ja kunnollinen nainen olenkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.8.26 14:18:19

Vähintään 50%, jopa 70% aikuisväestöstä kantaa ns huuliherpesvirusta, eli HSV1. Noin 20% kantaa HSV2, eli genitaaliherpestä, ja osittain noi menee varmaan päälekkäin.

Hsv1 virus voi tarttua myös sukuelimiin, kuten myös hsv2 voi tarttua muualle kehoon.

Osa kantajista voi olla täysin oireeton.

Eli kyllä, tartuntaa saatta ajakaa, vaikka ei tietäis sen olemassaolosta mitään, mutta koska kantajia on valtaosa väestöstä, niin kumppanin voi valita melko huolettomasti sen puolesta.

Toi herpesvirus on vähä sellanen hassu juttu, että vaikka se löytyy lähes kaikilta, niin juuri kukaan ei halua myöntää kantavansa sitä, asiaa häpeillään ja kielletään. Lisäksi kumpi tahansa virusmuoto saattaa aktivoitua ns kummassa päässä tahansa. Se voi tulla yhtä hyvin myös nenään tai silmään, ei pelkästään huuleen tai alapäähän.
Olipa siitäkin joku artikkeli, missä todettiin herpesviruksen aktivoituminen kynsinauhoissa, eli repeilevät kynsinauhat saattaa yhtähyvin olla se herpeksen oire, ku se rakkula suupielessäkin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   21.8.26 14:26:26

” Eli kyllä, tartuntaa saatta ajakaa, vaikka ei tietäis sen olemassaolosta mitään, mutta koska kantajia on valtaosa väestöstä, niin kumppanin voi valita melko huolettomasti sen puolesta.”

Tämä kuulostaa kyllä kummalliselta väitteeltä. Genitaaliherpes leviää todistetusti ärhäkästi ja siitä pitää kertoa kumppanille.

Päivämäärä:   21.8.26 14:42:52

X, ei tarvitse edes HiVistä kertoa, jos on lääkityksellä ja vasta-aineet mittaamattomissa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.8.26 14:52:18

Voi kantaa tietämättään, mutta monihan levittelee tuota myös tietoisesti. Ei kehdata kertoa kumppaneille vaikka ovat tietoisia herpeksestä. Oikeuden päätös voi mennä mihin suuntaan tahansa, mutta on herpeksen tietoisesta levittelystä tullut suomessa tuomioitakin jos haluaa viedä asiaa eteenpäin.

Tosi kurja juttu ja tsemppiä.

Päivämäärä:   21.8.26 21:33:57

Minulla on huuliherpes.
Olen sen saanut verenperintönä äidiltäni.

Olen ollut pitkissä suhteissa tämä nykyinen kestänyt 26v.
Enkä ole saanut tartutettua tätä kehenkään.
Koska olen hyvin tarkka tämän kanssa.
Esim.
Ei suuseksiä..tsori.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.8.26 22:10:53

"Toiseksi: Se on voinut olla sinulla vuosia vuosia jo, mutta esimerkiksi tuon vaikean elämäntilanteen vuoksi kehon immuunipuolustus on päässyt laskemaan ja sen takia herpes aktivoitunut. Älä siis suoralta kädeltä syytä miestä."

Imusolmukkeet reagoi herpekseen VAIN tartunnan jälkeen, melko helppo huomata koska tartunta on syntynyt.

Päivämäärä:   22.8.26 00:06:59

Kyllä lääkäri oli hyvin vakuuttunut, että tämä Genitaaliherpes on peräisin tästä uudesta suhteesta itämisajan perusteella enkä ala häntä nyt epäilemään.
Tälle miehelle kerroin tänään, hän oli hyvin pahoillaan ja myös vakuutteli, että ei todellakaan tiennyt. Joten en häntä nyt tästä syytä, vaikka vtuttaakin edelleen rankasti.

Lähettäjä: nyt 
Päivämäärä:   22.8.26 04:26:34

Sinua saa @!#$ ja harmittaa, pelottaa. Mutta älä hyvä ihminen jää niihin tunnetiloihin vellomaan loputtomasti vaan tauti on nyt tarttunut tai aktivoitunut ja sen kanssa voi elää. Se vie ehkä aikaa hyväksyä mutta ihan varmasti elämäsi jatkuu kuitenkin.

Kaikkea hyvää jatkoon!

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   22.8.26 08:17:29

Mun käsittääkseni herpes voi tarttua vain rakkulavaiheessa. Kivulias ja näkyvä rakkula tuskin jää huomaamatta kummaltakaan osapuolelta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.8.26 10:24:37

# kannattaako mutuilla, kun kyse terveydestä? Kyllä voi tarttua muulloinkin, googlaa.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   22.8.26 14:48:55

Tosiaan, saattaa tarttua oireettomassakin vaiheessa jos käy huono tuuri.
Pakko miettii että koska suuseksi on yleistä ja hsv1 saattaa tarttua genitaaleihinkin ja suurimmalla osalla ihmisistä on tämä hsv1 niin silloinhan suurin osa ihmisistä on tartunnanvaarassa……
Kuitenkaan kukaan ei uudelle kumppanille ilmoita että sattuu olemaan tämä virus, vastaus saattas olla että kuin myös.
Mielestäni aloittajan eikä kenenkään ei tarvitse kovin syvissä syyllisyyden ja häpeän tunteissa kärsiä huonon tuurin takia. Eihän tätä herpestä mielletä sukupuolitaudiksi.

Päivämäärä:   25.8.26 01:46:49

Nyt tämä hemmetin herpeslääke aiheuttaa minulle kovaa munuaiskipua, se tosin tulee ja menee aaltoina. Välillä kestää pari tuntia, välillä puolisen tuntia. Nyt en taas saa kivulta nukutuksi.
5pv Nyt kuuria takana ja jäljellä.
Ja juon ainakin 3-4L vettä päivittäin tämän kuurin takia eikä siltikään auta.

Mitä tapahtuu, jos jättää kesken? Joo voin soittaa takaisinsoittojärjestelmään ja odottaa lähipäivinä tajaisinsoittoa, mutta kun tarvitsisin vastauksen mielellään heti.
Asikloviiri kyseessä.

Päivämäärä:   25.8.26 03:18:11

Olen seurustellut kaksi kertaa miehen kanssa jolla herpes. Ei ole joko tarttunut minuun, tai sitten on tarttunut mutta ei ole oirehtinut koskaan. Ja kyllä itsekin vähän hätkähdin kun asiasta kuulin, mutta sen pitää olla aktiivinen että tarttuu. Silloin ei ole seksiä harrastettu kun alkaa rakkuloita tulemaan. Nykyään en ajattele asiasta kyllä mitään, on niin yleinen.

Lähettäjä: piip 
Päivämäärä:   25.8.26 08:59:29

Jos herpes on genitaaleissa niin tietenkin pitää kertoa uudelle kumppanille.
Jos taas on huuliherpes niinkuin suurimmalla osalla ihmisistä on ja jos haluaa välttyä tartunnalta sataprosenttisesti niin varmin tapa on välttää suuseksiä ja vielä varmempi tapa on alkaa elää selibaatissa.
Huuliherpestartunta saadaan usein jo lapsena, sukupuolitaudiksi sitä ei voi kukaan mieltää . Joten ei häpeää, ei syyllisyyttä siitä.

Päivämäärä:   25.8.26 09:31:51

"Mun käsittääkseni herpes voi tarttua vain rakkulavaiheessa. Kivulias ja näkyvä rakkula tuskin jää huomaamatta kummaltakaan osapuolelta."

Ei se useinkaan ole kovinkaan näkyvä eikä kivuliaskaan eli voi hyvinkin jäädä huomaamatta myös kantajaltaan.

Päivämäärä:   25.8.26 10:55:38

Genitaaliherpes nyt kyseessä, huuliherpeksestä ei mitään merkkejä.

Vähän nyt luulen, että mies oli sittenkin tietoinen tartunnastaan. Ei ole yhtään kysynyt taudista, ei ole ollut itsestään millään tavalla huolissaan, ihan kuin olisin vain pikku flunssan häneltä saanut :,(

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.8.26 11:40:37

Sain herpeksen 25-vuotiaana silloiselta mieheltäni, huuliherpes -> genitaaliherpes. Sain lääkityksen, viikon kitumisen jälkeen oireet helpottivat. Sain samalla myös estolääkityksen, tarvittaessa käytettäväksi. Nyt 20 vuotta myöhemmin en edes muista koko asiaa, ei ole oireillut sittemmin eikä ole tarttunut nykyiseen mieheeni. Alun järkytyksen jälkeen päätin jatkaa elämää :)

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   27.8.26 01:05:20

Voiko herpes tarttua toisinpäin, eli voiko genitaaleista saada huuliherpeksen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.26 11:23:06

Älä huoli, suuri osa herpeksistä on nykyään helposti hoidettavissa ja oireilee harvoin. Tää ei ole maailmanloppu!

Mun herpes oireili ensimmäisen kerran 24-vuotiaana. Sitä ennenkin oli tehty sukupuolitautitestit, mutta herpestä ei oltu taidettu edes selvittää näissä aikaisemmissa perustesteissä jostain syystä?

Joka tapauksessa, alkuoireet oli kamalat. En voinut edes istua kunnolla ja kipu oli kovaa. Ainoa helpotus oli turruttava geeli, joka teki taas olemisen siedettäväksi vartiksi kerrallaan. Mun lääkäriystävä lohdutti mua sanomalla, että kovat alkuoireet usein viittaa myös siihen, että tauti esiintyy sen jälkeen vain lievänä. Ja näin on mun kohdalla ollutkin. Ehkä kerran vuodessa jonkun suuremman stressin yhteydessä joudun ottamaan jonkun kuurin. Muutoin en meinaa edes muistaa koko tautia ja olen nyt yli kolmekymppinen.

Miehet ovat suhtautuneet tähän yleensä hyvin. Exäni kanssa olin yhdessä neljä vuotta ja hän ei saanut kertaakaan oireita. Toinen ex sai kipeät rakkulat suuhun, ne hoidettiin ja sen jälkeen ei ole oireita saanut, vaikka voisi ajatella, että hän juuri olisi sille altis sairastaessaan vaikeaa autoimmuunisairautta.

Nykyiselle miehelle kerroin toisilla treffeillä ja hänelle ei ihme kyllä ole vieläkään tullut mitään. Mies suhtautui asiaan ihan järkevästi, ymmärtää riskit, mutta ymmärtää myös miten helposti tartunnan saa, koska moni ei edes tiedä kantavansa herpestä. Ja ihan harrastetaan myös suuseksiä molemmin päin. Meillä ei ole vakavampia tauteja, joten ei anneta herpeksen hidastaa menoa. Ja tosi kunnollisen miehen sain siitä huolimatta, että olen tällainen tautipesäke. :D

Lähettäjä: Kohtalotoveri 
Päivämäärä:   27.8.26 18:08:44

Täällä on myös yksi "tautipesäke". Miehen silloin oireeton huuliherpes tarttui suuseksissä, ja tämä mies on vielä minun ensimmäinen ja ainut seksikumppanini. Tuossa kohtaa oltiin oltu yhdessä jo 7 vuotta, eli pitkään meni että kävi vahinko. Ei ole onneksi uusinut, vaikka en ole estolääkitystä käyttänytkään. Täytyy sanoa että vain selibaatti olisi tältä suojannut.

Ekan viikon oli aivan kamalaa, söin ainakin kahta eri antibioottia ym. kun vähän kaikki navan alapuolelta oli tulehtunut ja kuume oli kova. Sain onneksi myös reseptin puudutusgeeliin, ja joka kerta sitä laittaessa alkoi päässä soimaan Robinin "tää on parasta just nyt".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.