Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eläin piilottelee kipua?

Lähettäjä: viira 
Päivämäärä:   20.8.26 16:13:50

Vai onko niin ettei ihminen vain osaa tulkita kipusignaaleja oikein?

Re: Eläin piilottelee kipua?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.8.26 16:20:09

Sekä että. Tietenkin eläin piilottelee kipua, etenkin saaliseläin. Kivun näyttäminen saa saalistajat katsomaan että olet helppo ateria.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 16:20:15

Molempia. Luonnossa eläin saa häädön porukasta, kimpailijat kimppuunsa jne jos näyttää olevansa kipeä.

Mutta kyllä ihmisetkin ovat valitettavan pihalla siitä miltä se kipukäytös voi näyttää. "Ei se ole kipeä kun syö ja näyttää iloiselta"-on ihan tyypillinen kommentti monesti kun ehdotetaan että lemmikki voisi olla kipeä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 16:40:58

Sitten on myöskin niitä ihmisiä, jotka pätevät, eli inttävät, että kyllä sillä esimerkiksi koiralla on kipuja, kun se näyttää kuvassa siltä tai livenä.

Osa eläimistä, varsinkin koirista, osa piilottelee kipujaan ja melko hyvin.

Itselläni ollut 2 koiraa. Kumpikaan ei koskaan näyttänyt kipujaan minkään asian suhteen. Vanhempi osasi myös teeskennellä. Kerran oltiin lenkillä. Koira käveli ihan normaalisti. Yks kaks alkoi ontumaan ja vinkumaan kuin mikäkin. No pysähdyttiin tietenkin ja aloin sitten tutkimaan kaikki tassut läpi. Kun sievästi taivuttelin tassua ja painelin hellästi, mitään vinkumista ei kuulunut. Ei ollut vaihtoehtoja, kuin lähteä kävelemään kotiapäin. Koko matkan aikana koira oli hiljaa, eikä ontunut enää ollenkaan. Nuorempi ei onneksi tätä osannut.

Nuorempi istunut nuoresta asti välillä toisella lonkalla ja hieman kyyryssä. Kipuja sillä ei missään ollut. Lonkat ja kyynäreet kuvattu, samoin selkä. Lonkat priimaa. Kyynärissä toinen priimaa, mutta toinen ei. Selkä ei priimaa.

Jatkuvasti sain kuulla, että tällä on kipuja. Ei uskottu, kun sanoin, ettei todellakaan ole. Ja perustelin sillä, että koira käynyt säännöllisesti eläinlääkärissä, joka tutkinut koiran ihan kauttaaltaan ja todennut, ettei koiralla ole kipuja. Silti jatkui inttäminen ja jankkaaminen.

Enköhän minä itse tiedä, onko vanhimmalla koirallani kipuja, vaiko ei. Sama nuoremmalla koirallani.

Ja nämä koirat siis edesmenneitä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   20.8.26 16:56:19

Toiset piilottaa ja toiset ei. Ja tietty pitää olla taitoa tulkita asioita. Esim erottaa hevosilla ilopukit ja pukittelu esim sopimattomasta satulasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.26 17:04:19

Kissa koettaa piilottaa viimeiseen asti. Siitä ainakin omistani huomannut että nyt on asiat huonosti kun ovat vetäytyneet omiin oloihinsa.

Lähettäjä: twirp 
Päivämäärä:   20.8.26 17:21:43

Linnuista harvoin huomaa. Yhtenä päivänä ne vaan löytyy häkin pohjalta menehtyneenä.

Päivämäärä:   20.8.26 17:34:12

" osasi myös teeskennellä. Kerran oltiin lenkillä. Koira käveli ihan normaalisti. Yks kaks alkoi ontumaan ja vinkumaan kuin mikäkin. No pysähdyttiin tietenkin ja aloin sitten tutkimaan kaikki tassut läpi. Kun sievästi taivuttelin tassua ja painelin hellästi, mitään vinkumista ei kuulunut. Ei ollut vaihtoehtoja, kuin lähteä kävelemään kotiapäin. Koko matkan aikana koira oli hiljaa, eikä ontunut enää ollenkaan. Nuorempi ei onneksi tätä osannut."

Ei se mitään teeskennellyt. Sitä sattui, mutta kipu meni ohi ennen kuin jatkoitte kävelyä. Saattoi olla vaikka terävä kivi anturassa, joka sitten tipahti itsekseen pois siinä kun tassua käpelöitiin.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   20.8.26 17:40:39

Lapsuudenkodissani oli koira, joka oli vanhoilla päivillään pahasti lonkkavikainen ja ontuva. Kun käännyttiin lenkiltä kotiin päin, niin yhtäkkiä askel kulki kuin nuorella koiralla. Ei sen ontuminen silti ollut mitään teeskentelyä, vaan kotiinpääseminen oli sille niin motivoivaa, että se pystyi hetken tsemppaamaan ja antamaan kaikkensa päästäkseen sinne mahdollisimman äkkiä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 17:55:46

. : Miksi jakelet omia mielipiteitäsi? Ihan kuin tietäisit asiasta paremmin kuin minä itse. Katsoin koiran tassut läpi HUOLELLISESTI. Sieltä ei löytynyt tikkuja / kiviä taikka mitään muutakaan, jonka vuoksi se olisi ontunut ja vinkunut. No kun kerran tiedät noinkin hyvin, niin mitä koirallani olisi voinut olla tassussa, kun se muutaman kerran alkoi sisätiloissa ontumaan ja vinkumaan? Silloinkaan tassuista ei mitään löytynyt. Ps : olen elänyt vanhimman koirani kanssa ihan 7 viikkoisesta lähtien, joten tasan tarkkaan tiedän ja tunnen koirani paremmin kuin sinä, joka et ole eläissäsi sitä nähnyt / ollut sen kanssa missään tekemisissä. Nuorimmaisen kanssa olen elänyt ihan 8 viikkoisesta lähtien. Joten ei tarvitse jaella omia mielipiteitä, tietäen tuntevansa esimerkiksi koirani paremmin, kuin minä itse.

Poni : Sama kirjoitus sinullekin, kuin tuolle . :lle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.26 18:46:12

Ei sitä kukaan voi tietää, onko koiralla kipuja vai ei. Ainoastaan saatat otaksua joko on tai ei jos ei näy vammoja päällepäin, Sanna.

Päivämäärä:   20.8.26 19:05:17

En jakele omaa mielipidettäni vaan ihan faktaa. Koiran aivot eivät kykene kipeän esittämiseen. Koirallakin voi vaikka ranne nuljahtaa ihan kuten ihmisellä nilkka, ja se on hetken kipeä ilman että mitään näkyvää vammaa syntyisi. Se, ettei tassussa näy mitään ei tarkoita sitä, että koira olisi jotenkin esittänyt olevansa kipeä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 19:15:19

.. : Nyt meni kyllä ihan puutaheinää puolelle. Kyllä se omistaja voi tietää, onko koiralla kipuja, vaiko ei. Samoin eläinlääkäri, joka tutkii sen koiran.

. : Näytät jakelevan. Ja faktaahan sinä etä kirjoita. Ja enköhän minä omieni edesmenneitten koirieni kohdalla tiennyt, oliko se esittämistä, vaiko ei. Koirat eivät ole koskaan telonneet itseään, miksi se kipu olisi tullut jne.. Ja asia loppuunkäsitelty minun osaltani.

Päivämäärä:   20.8.26 19:21:55

Ei sen koiran tarvitse näkyvästi teloa itseään jotta se voi tuntea kipua :'D ihan voi täysin näkymättömästi jalka kääntyä epämukavaan asentoon.

Onneksi sinulla ei enää ole koiria, kun "tietämys" on tuota luokkaa.

Päivämäärä:   20.8.26 19:30:24

Mietin tätä asiaa juuri eilen. Istuin eilen kivuissani ja selailin nettiä, törmäsin tuohon eläin piilottaa kivun-kommenttiin ja jäin sitä miettimään.

Siis eihän usein ihmisetkään kipua näytä. Mulla on nytkin kipuja ja kukaan ei sitä päältä näe. Kävin töissä ja hymyilin siellä nätisti vaikka sattui. Ei kaikki kipu ole tasoa kymppi jossa kipu on pakko näyttää kun ei ole vaihtoehtoja.

Valtaosa jostain kipuasteikolla 1-10 kivusta jää ulkopuolelta näkemättä jos kipu on vaikka alle 6. Ei eläinkään sitä näytä koska niillä kuten meillä ihmisilläkin on hommia tehtävänä ja usein rauhassa oleminen vähentää kipua.

Tietenkin ihminen voi olla näkemättä kipusignaaleja jos eläin niitä näyttää. Mutta ei kyllä varmasti aina niitä näytä. En usko että siinä on taustalla edes mitään evolutiivista piilottelua tyyliin lauma hylkää jos näyttää heikkoutta vaan kyse on siitä, että kipu ei ole niin voimakasta että se näkyisi ulospäin.

Lähettäjä: milja 
Päivämäärä:   20.8.26 19:34:15

Ei se koira sitä kipua varsinaisesti piilota, mutta se ei aina osaa näyttää sitä. Ja kyllähän pieni lapsikin saattaa sanoa että vatsa on kipeä vaikka oikeasti kipu olisi vaikkapa korvassa. Juu, koira ei ole ihminen mutta kipu voi olla heijastuskipua.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   20.8.26 19:39:00

Jos kipu on kroonista niin siihen tavallaan turtuu ja sen kanssa oppii elämään. Esim itsellä on pian kolmikymppisiään viettävä jalkavamma, joka päivä se kipeä on. Ei kukaan ulkopuolinen sitä tiedä, liikun normaalisti enkä valita. Kipeä se on silti.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 19:40:53

. : Ja sinullako on tietämys paremmin, kuin minulla? Hah hah haa !
Juu, ei ole tällähetkellä ainuttakaan koiraa.
Miksi? - Siksi etten ole vielä osannut päättää minkärotuinen koira seuraavaksi tulee. Ja olen halunnut surra koirieni poismenoa ihan kaikessa rauhassa. Nuorimmaisen poismenosta on toki jo kulunut 9 vuotta ja vanhinmman poismenosta kohta 5 vuotta.
Mutta tässä 2 - 4 vuoden sisään on tulossa koira, ehkä toinenkin.

Ps : Kirjoitan tänne ihan hyvin, vaikka minullakin on äärettömän paljon kipuja käsissäni. Liikun ja olen ja menen ja teen kaikkea käsieni kanssa vaikka kivut välillä ovat asteikolla 1 - 10, niin yli 10. Silti kukaan ei tiedä, että minulla on kipuja. Tässä kysymyksiä : 1. pitäisikö minun antaa / myydä puhelin, kun minulla on niitä kipuja käsissäni? 2. pitäisikö minun antaa / myydä tietokoneeni, kun minulla on niitä kipuja käsissäni?

Sinulla ei saisi olla minkäänlaista elukkaa, kun tietämöttömyytesi on tuota luokkaa.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   20.8.26 19:43:30

"Ja asia loppuunkäsitelty minun osaltani."
Mutta jatkan riitelyä kuitenkin heti, t Sanna.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.8.26 19:50:35

Koira ei kykene esittäämään..sen aivoissa ei ole sellaista kohtaa tai järjestelmää mikä pystyisi moiseen.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.8.26 20:04:14

Koira ei esitä kipeää. Sillä (ihan kuten ihmiselläkin, tai millä tahansa eläimellä) voi tulla ohimenevä esim hermokipupiikki, joka kestää vaikka muutaman sekunnin. Kyllä se siis ihan aidosti sattuu, vaikka meneekin hetken päästä ohitse.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 20:08:19

Jättäkää minut ja edesmenneet koirani nyt rauhaan !!
Tiedän itse paremmin edesmenneistä koiristani kuin yksikään täällä olija !!
Olen elänyt ensimmäisen koirani kanssa 7 viikon iästä alkaen ja viidennen koirani kanssa 8 viikon iästä alkaen joten tiedän kyllä oliko esittämistä vaiko ei !!

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   20.8.26 20:10:32

Et tiedä. Koira ei esitä mitään. Sille voi tulla hetkellinen kipu esim jos astuu huonosti kiven päälle tai kuoppaan tms, ihan kuten ihmisilläkin.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 20:20:07

Tiedän paremmin kuin sinä tai joku muu täällä olijoista
Ja jos en tiedä ette tekään tiedä mistään mitään
Joten lopettakaa se turvan louskuttaminen

Päivämäärä:   20.8.26 20:38:15

Onneksi sinulla ei vissiin ole nyt lemmikkiä Sanna. Tiedot on tältä osalta huolestuttavalla tasolla.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   20.8.26 20:40:28

Täällä onkin tullut kaikki ne ajatukset, joita itsellänikin asiasta on ja jotka kaikki voivat selittää tätä lausetta.

1) Saaliseläimenä joskus joutuu ainakin hetkellisesti skarppaamaan ja peittämään tai unohtamaan kipunsa, jotta pystyy pakenemaan. Adrenaliini ihan aidosti myös hetkellisesti helpottaa kipua, jonka vuoksi jalka murtuneenakin eläin saattaa kyetä jonkin aikaa juoksemaan täysin normaalisti ja selviytymään pedolta. Toisaalta siinä vaiheessa kun peto vasta alkaa vaania, se selvästi ontuva yksilö valikoituu herkästi kohteeksi, jonka vuoksi on parempi piilottaa se oma kipu.

2) Akuutti kipu ja krooninen kipu näyttäytyvät eri tavoin. Yleensä voimakas, akuutti kipu näkyy jollakin tavalla ulospäin, eläin saattaa esimerkiksi ulahtaa kivusta. Mutta krooninen kipu on usein sellaista, johon sopeudutaan ja turrutaan ja keho oppii kompensoimaan. Kroonista kipua onkin usein vaikeampi huomata. Toisaalta kiihdyttävässä tilanteessa sekä krooninen että akuutti kipu voi tosiaan hetkellisesti "unohtua" edellämainitun adrenaliinin vuoksi.

3) Kipusignaalit saattavat todellakin jäädä vain huomaamatta ja tunnistamatta. Emme aina tunnista tai huomaa edes toisten ihmisten kipusignaaleja, saati sitten muiden lajien. Eri lajitkin saattavat ilmaista kipuaan eri tavalla, saati sitten yksilöt lajinkin sisällä. Hyvin usein kipu kuitenkin muuttaa käytöstä johonkin suuntaan tai sen voi eleistä havaita, jos osaa oikein tulkita. Liian paljon kipukäytöstä edelleen menee koulutuksellisen ongelman tai jopa koulutuksen puutteen tai muun vastaavan piikkiin erityisesti hevosilla ja koirilla. Joskus kivulta on helpompi sulkea silmät kuin myöntää, että kyseessä on luultavasti kipu, koska se tarkoittaa, että kivun tutkimiseen ja hoitoon luultavasti tulee menemään rahaa.

Ihmisillä ja muilla eläimillä on sekä samanlaisia että erilaisia tapoja "ilmaista" kipuaan. Osa vetäytyy, osa hakeutuu lähelle sitä tuttua ihmistä, osa muuttuu ärhäkäksi, osa apaattiseksi, osalla vauhti vain kiihtyy jne. Eläin ei pysty käymään särkylääkekaapilla, joten se yrittää helpottaa kipuaan muilla tavoin, joita kutsutaan sijaistoiminnoksi. Nämä eivät aina ihmisen silmään näytä kovin järkevältä tai loogiselta ja siksi helposti leimautuvat käytösongelmaksi.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 20:56:16

... : Mainitsin jo tuolla aiemmin tämän asian. Kerron sen nyt vielä sinullekin erikseen. Ei, minulla ei ole tällä hetkellä minkäänlaista lemmikkiä. Miksi? - 1. en ole osannut vielä päättää, minkä rotuisen koiran aion laittaa. 2. olen surrut rauhassa kahden edellisen koiran poismenoa, vaikka nuorimmaisen poismenosta onkin kulunut 9 vuotta ja vanhimman poismenosta pian 5 vuotta. Kyllä, minulle on tulossa 2 - 4 vuoden sisään koira, jos toinenkin. Ja minun tiedot ovat parempia, kuin sinun tai jonkun muun täällä olevan. Toivottavasti sinulla ei ole yhtään lemmikkiä, kun tietosi kuulostaa huolestuttavalta.

Ps : olisi tietenkin hyvä perustella, että miksi tietämykseni on huolestuttavan tasolla?

Ei siinä ole mitään huolestuttavaa, jos minä kerron, että tiedän onko kummallakin edesmenneistä koiristani ollut kipuja, vaiko ei. Olen elänyt kummankin koiran kanssa pennusta alkaen, joten tasan tarkkaan tiedän, onko niillä ollut kipuja, vaiko ei. Sinä tai kukaan muukaan ei ole elänyt kummankaan koirani kanssa, joten te ette voi sanoa, että kyllä sillä koiralla on ollut kipuja tai että se ei osaa esittää.

Kyllä, vanhempi koirani osasi esittää, että sillä kävi tassuun kipeää, vaikka sieltä ei löytynyt yhtikäs mitään. Ja ei, nuorempi koirani ei osannut esittää. Kumpaakin koiraa on käytetty säännöllisesti eläinlääkärissä (PÄTEVÄ), joka on todennut, onko koirilla ollut kipuja, vaiko ei.

Joten anna / antakaa jo olla ja lopettakaa se turhan päiväinen inttäminen ja jankkaaminen.

Ja minäkin voin kertoa teille erään asian : ne joilla on joku lemmikkieläin, oli se sitten kissa taikka koira, hevonen taikka marsu, niin niillä kaikilla on äärettömän kovat kivut, joten niiden pitää nyt samantien viedä eläinlääkäriin lopetukseen. Joten nyt jokaikinen vie sen kissan taikka koira, hevosen taikka marsun sun muut lemmikkieläimet lopetettavaksi. Eikä tämän jälkeen hanki yhtäkään ainutta eläintä, koska teidän tietämyksenne on tuollaisella tasolla sekä huolestuttavan tasolla.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.8.26 21:06:51

Ihan tiedoksi Sanna, että eihän edes ihmiseltä pystytä löytämään syytä kaikelle kivulle tarkoista tutkimuksista huolimatta ja silti se kipu on todellista. Koira ei voi puhua, eikä sitä pystytä tutkimaan yhtä tarkasti niin miten ihmeessä kukaan eläinlääkäri voisi koskaan 100 % varmuudella poissulkea kaiken kivun? Myös tilanteissa, joissa hän ei ole ollut paikalla kuten kun koirasi ulvahtaa?

Minusta on tosi huolestuttavaa, että ihmiset ajattelee, että eläimet esittää jotain. Tai perseilee ja on ilkeitä tahallaan - ei eläimet toimi niin.

Päivämäärä:   20.8.26 21:22:27

Sanna, lue vaikka millaista on olla koira?-niminen kirja ennen kuin harkitset uutta koiraa.

Me emme ole täällä sanoneet, että koirasi olisi jatkuvasti kärsinyt kivuista. Olemme vain kertoneet sen tutkitun, tieteeseen perustuvan faktan siitä, että koira ei osaa esittää kipeää. Se, että ell tutkii koiran ja toteaa sen terveeksi ei tarkoita sitä, etteikö se olisi joskus elämänsä aikana voinut tuntea kipua. Kipu kuuluu elämään ja tuskin on yhtäkään elävää nisäkästä joka ei olisi joskus kipua tuntenut.

Se on huolestuttavaa että väität, ettei koirasi ole tuntenut kipua vaikka se on valittanut ääneen ontumisen lisäksi. Eläin ei helposti ääntele kivun takia, eli sitä on sattunut todella paljon. Mutta se kipu on voinut kestää vaikka vain sekunnin, niin et sinä (tai se kokenut eläinlääkärikään) sieltä kaksi sekuntia myöhemmin mitään kipukohtaa löydä.

Lähettäjä: Hiiohoi 
Päivämäärä:   20.8.26 22:23:56

Nyt Sannalla on alkanut ropeli pyörimään hatussa ihan kunnolla. Älä nyt hitossa tänne tule henkilökohtaisia kokemuksia liikaa nimellä kertomaan ja sitten väittelemään niistä loputtomiin.

Päivämäärä:   20.8.26 22:31:35

"Ihan tiedoksi Sanna, että eihän edes ihmiseltä pystytä löytämään syytä kaikelle kivulle tarkoista tutkimuksista huolimatta ja silti se kipu on todellista. Koira ei voi puhua, eikä sitä pystytä tutkimaan yhtä tarkasti niin miten ihmeessä kukaan eläinlääkäri voisi koskaan 100 % varmuudella poissulkea kaiken kivun? Myös tilanteissa, joissa hän ei ole ollut paikalla kuten kun koirasi ulvahtaa?"

Tämä.

Itselläni esimerkiksi on sormissa ajoittain kipua, joka tulee ja menee. Kipu ei näy röntgentutkimuksissa tmv. ja koska sitä ei ole koko aikaa, se kipu ei välttämättä siinä hetkessä näy, kun lääkäri sormia tunnustelee. Mistä lääkäri voisi todeta varmaksi, onko minulla kipua vai ei? Muuta kuin siitä, että kerron, että kipua on. Ei hän voi väittää, etten kärsi kivuista, vaikka kipu ei olekaan mitattavissa tai nähtävissä laitteella tai edes tunnusteltaessa.

Olen joskus miettinyt, että kärsivätkö eläimet esimerkiksi päänsäryistä kuten ihmiset. Ja totean, että luultavasti - miksi toisaalta eivät kärsisi. Mutta eihän tätä kukaan pysty varmaksi todentamaan, koska päänsärkykään ei näy missään tutkimuksissa ja harvoin päänsärky reagoi esimerkiksi tunnusteluun mitenkään. Mutta se ei tee päänsärkyä olemattomaksi eikä lääkäri voi väittää, että en koe kipua, koska sitä kipua ei näe.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 22:46:46

No anteeksi kun puhuin paskaa !! Ei vanhinkoirani ei osannut esittää että sillä on kipuja !! Sillä on ollut kipuja 24 / 7 7 viikon iästä alkaen !! Eikä sitä olla koskaan käytetty eläinlääkärissä !! Se on kitunut minun luonani asuessa 7 viikon iästä 13 ikävuoteen ja 7 kuukauta siihen päälle !! Näin sairas paska ihminen minä Sanna Lopakka olen !! Olen eläinrääkkääjä !! Koiralla on varmasti ollut koko elämänsä ajan kipuja lonkissa ja kyynärissä sekä selässä ja varmaan päässä ja mahassa sekä hännässä vatsaa ja kyletkin mukaan lukien !! Samaan kastiin kuuluu se nuorimmainenkin koirani !! Tosin se kitu minun luonani asuessa 8 viikon iästä 7 ikävuoteen ja 9 kuukatta siihen päälle !!

Tämä ei kuuluisi teille mutta kerron nyt kuitenkin : minulla alkoi molempien käsien olkapäiden kivut vuonna 2022. Kävin hierojalla. Oletin että hartiat olisi jumissa. No ei auttanut. Kävin lääkärissä. Minut lähetettiin röntgeniin. Mitään ei löytynyt. Minut lähetettiin hermoratatutkimukseen. Mitään ei löytynyt. Minut lähetettiin magneettitutkimuksiin. Mitään ei löytynyt. Vasta ultratutkimuksesta löytyi syy. Nivelrikkoa ja nivelreumaa. Virallisen diagnoosin sain vuonna 2023. Minulla on siis nivelreuma. Ensin molempien käsien olkapäät. Sitten oikean käden pikkusormi joka ei taivu keskinivelestä. Sitten meni molempien käsien ranteen ne eivät taivu enää ollenkaan. Sitten meni molempien käsien peukalot nekään eivät taivu keskinivelestä. No 2024 - 2025 vuoden aikana alkoi oikean jalan pikkuvarvas olemaan kipeä siihen käy yleensä kipeää kun sukkaa ottaa pois jalasta. Muutoinkin kipuja molempien jalkojen varpaiden kohdassa. Kukaan ulkopuolinen ei näe eikä tiedä että minulla on kipuja ja nivelreuma.

Joten kyllä ne lääkärit tutkittuaan tietää onko A ihmisellä kipuja / muuta sairauksia tai B onko sillä koiralla kipuja vaiko ei.

Ja kyllä itse tiedän parhaiten oliko vanhimmalla edesmenneellä koirallani kipuja vaiko ei. Ei yksikään täällä olija. Ja tiedän kyllä itse parhaiten esittikö se koira vaiko ei. Sama koskee nuorempaa edesmennyttä koiraani oliko sillä kipuja vaiko ei. Ja eläinlääkärit myöskin jotka koiriani ovat heidän koko elämänsä ajan tutkineet.

Ja eläinlääkärit esimerkiksi osasi kertoa onko tällä nuoremmalla koiralla kipuja vaiko ei koska A käytiin siellä säännöllisesti ja eläinlääkäri tutki koiraa kauttaaltaan ja B otti tarvittaessa röntgenkuvia.

Sama minunkin sitten sanoa että älkää menkö käymään missään lääkärissä jos teille tulee kipuja koska eihän se lääkäri 100% voi kertoa onko teillä niitä kipuja vaiko ei.

Jos jalka murtuu älkää menkö lääkäriin koska ei ole 100% tiedossa onko se jalka murtunut vaiko ei.

No sitten se on huolestuttavaa. Yhyy.

^ teksti Veeras

Ei en lue minkäänlaista kirjaa. Koska ei vittuakaan kiinnosta. En ole lukenut koskaan minkäänlaista koira kirjaa tai vastaavaa ennen kuin hankkiin ensimmäisen koirani / toisen koirani / kolmannen koirani / neljännen koirani / viidennen koirani. Enkä siis aio koskaan lukeakaan vaikka minulle onkin tulossa yksi jos toinenkin koira.

No sitten se koira ei osaa esittää. Piste. Vittuako siitäkin pitää jankata?

No sitten se on huolestuttavaa.

^ teksti .

Ja kaikille : tehkää nyt minusta se eläinsuojeluilmoitus / huoli-ilmoitus tai vastaavaa ja kertokaa sinne tämä kaikki. Tai parempi kuin A pidätte turpanne kiinni ja B annatte minun olla.

Ja kyllä, molemmat koirani kärsi @!#$ moisista kivuista !! Koska olin / olen niin paska ihminen joka ei vittuakaan välitä mistään mitään !! Koirat muuten eli koko elämänsä ajan kivuissa ja kärsimyksissä !! Ne eivät päässeet koskaan lenkille vaan ne kävi aamulla 5 minuuttia ulkona kusella ja paskalla ja sitten viimeisen kerran illalla 5 minuuttia ulkona kusella ja paskalla !! Vettä ne eivät koskaan saaneet kuin pikku hörpyn ja ruokaakaan ne eivät saaneet kuin yhteensä 4 nappulaa aamulla ja 4 nappulaa illalla !!

Spämmääminen on kiellettyä mutta kun olen tämmöinen @!#$ ihminen niin teen mitä haluan niin käykääpä lukemassa täältä koiristani : Mindy https://mindynbellanvilmannallendonnansivu.blogspot.com/p/mindy.html + Donna https://mindynbellanvilmannallendonnansivu.blogspot.com/p/donna.html

Bella : https://mindynbellanvilmannallendonnansivu.blogspot.com/p/bella.html
Vilma : https://mindynbellanvilmannallendonnansivu.blogspot.com/p/vilma.html
Nalle : https://mindynbellanvilmannallendonnansivu.blogspot.com/p/nalle.html

Ensimmäinen koirani :
Mindy "Mindy"
sekarotuinen narttu
punainen irlanninsetteri - saksanpaimenkoira

Toinen koirani :
Pimu "Bella"
sekarotuinen narttu
karjalankarhukoira - labradorinnoutaja

Kolmas koirani :
Alessandra "Vilma"
näyttelylinjainen saksanpaimenkoira narttu

Neljäs koirani :
Nalle "Nalle"
sekarotuinen narttu
saksanpaimenkoira - tiibetinmastiffi - suomenajokoira - suomenpystykorva

Viides koirani :
Xeroge's Olivia "Donna"
näyttelylinjainen saksanpaimenkoira

Mindyn paperit : https://mindynvilmannallendonnanpaperit.blogspot.com/p/mindyn-paperit.html
Vilman paperit : https://mindynvilmannallendonnanpaperit.blogspot.com/p/vilman-paperit.html
Nallen paperit : https://mindynvilmannallendonnanpaperit.blogspot.com/p/nallen-paperit.html
Donnan paperit : https://mindynvilmannallendonnanpaperit.blogspot.com/p/donnan-paperit.html

Ja voitte jatkaa ihan mielin määrin tänne kirjoittamista ja lopettaa minulle kirjoittamiset nyt heti !!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.26 22:50:58

Hae apua.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 23:03:54

Hae itse

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.8.26 23:08:10

Lopakka tarvisi kyllä ammattilaisen apua. Ei ole tervettä tämä käytös.

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   20.8.26 23:11:54

Kylläpäs meni outoon suuntaan tämäkin asiallisesti alkanut keskustelu.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 23:17:20

Kyllä se on niin että täällä on monia kirjoittajia jotka sitä ammattilaisen apua tarvitsee. En minä. Ei ole teidänkään käytös tervettä.

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   20.8.26 23:34:08

Kyllä Sanna nyt olis parasta sinun poistua hötölästä. Otat aivan liian tosissasi tämän foorumin ja teet itsestäsi ihan kahjon. Et osaa käyttää hevostallinettiä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.8.26 23:42:43

Äläpä sinä päkätä ja komentele sekä määrää minua ! En aio poistua täältä hevostalli.netistä ! Ja en ota tätä hevostalli.nettiä tosissani ! Tämän ketjun kommentit kyllä ! Miksi ? - Siksi koska kukaan täysijärkinen ihminen ei voi alkaa latelemaan omia päänsä sisäisiä ajatuksia siitä onko esimerkiksi minun koirallani ollut kipuja sekunnin ajan vaiko ei ! Ja vieläpä tietämättä / tuntematta koko koiraa ! Minä koiran omistaja tiedän kyllä onko koiralla ollut kipuja vaiko ei koska A olen koiran omistaja B olen elänyt koko elämäni ajan sen koiran kanssa ja C koska tunnen koirani hyvin ! No sitten minä teen itsestäni kahjon ! Niin kyllä tekee monet muutkin ! Osaan käyttää hevostalli.nettiä ! Moni muu täällä ei sitä sen sijaan osaa käyttää !

Päivämäärä:   20.8.26 23:58:47

Sannan tekstien lukeminen kyllä saa joka kerta kiitolliseksi omasta psyykestä.

Onko sinun aina noin vaikea ajatella että voisit olla väärässä? Haastaa omia ajatuksia? Eikö se ole aika vaikea tapa elää?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 00:18:05

Miksi olisin väärässä ? En todellakaan ole väärässä ! Te se tässä väärässä olette ! Ja minun psyykkeessäni ei ole mitään vikaa ! Ja minulla ei ole mikään vaikea tapa elää !

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.8.26 00:26:23

Miksi piti tämäkin topic tulla pilaamaan? Huoh. Ylläpito saisi antaa ikuisuusbannit jo.

Päivämäärä:   21.8.26 00:38:20

"LähettäjäSanna Lopakka

Päivämäärä20.8.26 16:40:58

Sitten on myöskin niitä ihmisiä, jotka pätevät, eli inttävät, että kyllä sillä esimerkiksi koiralla on kipuja, kun se näyttää kuvassa siltä tai livenä.

Osa eläimistä, varsinkin koirista, osa piilottelee kipujaan ja melko hyvin.

Itselläni ollut 2 koiraa. Kumpikaan ei koskaan näyttänyt kipujaan minkään asian suhteen. Vanhempi osasi myös teeskennellä. Kerran oltiin lenkillä. Koira käveli ihan normaalisti. Yks kaks alkoi ontumaan ja vinkumaan kuin mikäkin. No pysähdyttiin tietenkin ja aloin sitten tutkimaan kaikki tassut läpi. Kun sievästi taivuttelin tassua ja painelin hellästi, mitään vinkumista ei kuulunut. Ei ollut vaihtoehtoja, kuin lähteä kävelemään kotiapäin. Koko matkan aikana koira oli hiljaa, eikä ontunut enää ollenkaan. Nuorempi ei onneksi tätä osannut.

Nuorempi istunut nuoresta asti välillä toisella lonkalla ja hieman kyyryssä. Kipuja sillä ei missään ollut. Lonkat ja kyynäreet kuvattu, samoin selkä. Lonkat priimaa. Kyynärissä toinen priimaa, mutta toinen ei. Selkä ei priimaa.

Jatkuvasti sain kuulla, että tällä on kipuja. Ei uskottu, kun sanoin, ettei todellakaan ole. Ja perustelin sillä, että koira käynyt säännöllisesti eläinlääkärissä, joka tutkinut koiran ihan kauttaaltaan ja todennut, ettei koiralla ole kipuja. Silti jatkui inttäminen ja jankkaaminen.

Enköhän minä itse tiedä, onko vanhimmalla koirallani kipuja, vaiko ei. Sama nuoremmalla koirallani.

Ja nämä koirat siis edesmenneitä."

Ensimmäinen koira on voinut astua johonkin terävään (havunneulanen tms terävä joka on osunut ikävässä kulmassa kipeästi tassuun).

Toisella on voinut olla kipuja vaikka olisi tutkittu ell. Eläinlääkäri ei aina löydä/tiedä syytä. Joskus joutuu etsiä syytä osteopaattien/hierojien yms toimesta.

Päivämäärä:   21.8.26 00:42:16

Mutta joo luin tarkemmin tätä topaa niin kannattaa ehkä jättää foorumin käyttö hetkeksi vähemmälle :) Ei kukaan tarkoita pahaa, mutta jos menee riitelyksi niin parempi laittaa jäitä hattuun ja tehdä jotain muuta mukavaa :)

Päivämäärä:   21.8.26 00:44:43

Toisessa topassa juuri luin että tämän hlön koiralla ollut spondyloosi ??? Eikä kipuja. Öh.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 00:49:43

Miksi pitää aina minua syyttää topicin pilaamisesta? Itsehän te tätä topicia pilaatte inttämällä ja jankkaamalla. Tarvittavat toimenpiteet tehty joten voi olla hieman vaikeaa. Mutta teille ne ikuisuusbännit pitäisi antaa.

Ensimmäinen koira ei ole voinut astua pienten kivien päälle kun ei sellaisia lenkkeilyvarrella ole ollut. Havunneulastakaan ei ole lenkkeilyvarrella ollut.

Toisellakaan ei niitä kipuja ole ollut. Ja kyllä tämä ell olisi ne kivut löytänyt jos niitä olisi ollut kun koiraa tutki. Ei se huvikseenkaan kirjoita lausuntoihin ettei kipukohtia ole löytynyt jos niitä olisi. Ell olisi varmasti kirjoittanut että kipukohta löytyi sieltä ja täältä ja tuolta jos niitä olisi ollut. Ja kun ei löytynyt siksi kirjoittanut ettei niitä ole.

Ja minä en ainakaan aio jättää tätä foorumin käyttöä vähemmälle. Että jättäkää te muut ihan rauhassa.

Päivämäärä:   21.8.26 00:56:06

Onpas outo lenkkireitti jos ei voi olla yhtään pientä kiveä tai havunneulasta missään. Joku pehmustettu huoneko se oli missä te "lenkkeilitte"?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 00:59:06

Kyllä. Minun koirallani ollut spondyloosi ja aste 4. No ei ole ollut kipuja ei. Ja jos olisi näin olisi myös eläinlääkäri sen kertonut.

Käykää siellä Donnan papereissa katsomassa (pitää selata melko alaspäin jotta niitä löytyy)

Niin. Kuten jo kerroin koirat elivät 24 / 7 kotona. Tekivät oikeastaan pissat ja kakat sisälle. Eivät koskaan päässeet ulos.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   21.8.26 01:07:55

Sanna: lääkäri ei löytänyt useista tutkimuksista huolimatta syytä sinun kivuillesi pitkään aikaan. Kuitenkin sinun kipusi olivat todellisia myös ennen diagnoosia. Kuitenkin eläinlääkäri pystyi sanomaan, ettei koirallasi ole koko elämässään ollut minkäänlaisia kipuja, vaan se suorastaan esittää olevansa kipeä. Huomaatko tässä jotain ristiriitaa?

Koirat eivät osaa esittää, näytellä, huijata, hävetä, perseillä tai v'ttuilla. Niiden aivot eivät yksinkertaisesti taivu sellaiseen. Tämän toivoisin ihan jokaisen koirien kanssa tekemisissä olevan ymmärtävän.

Omakin koirani on joskus lenkillä esimerkiksi onnahtanut lenkillä muutaman askelen. Kun olen kopeloinut ja taivutellut tassut, ei niissä ole ollut mitään vikaa ja lenkki on jatkunut normaalisti. Se ei tarkoita, että koirani olisi huijannut, vaan sen tassussa tai muussa kropassa on tuntunut hetkellistä epämukavuutta. Se ei tarkoita myöskään sitä, että koira on 24/7 kipeä ja lopetuskunnossa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 01:27:14

OLEN KERRAN JO TÄMÄN SANONUT JOTEN SANON SEN NYT CAPSLOCK PÄÄLLÄ JA SEN JÄLKEEN EN SANO MITÄÄN

KYLLÄ TE KAIKKI OLETTE ÄÄRETTÖMÄN OIKEASSA JA MINÄ ÄÄRETTÖMÄN VÄÄRÄSSÄ

KUMMALKIN KOIRISTANI ON OLLUT KIPUJA KOKO NIIDEN ELÄMÄNSÄ AJAN

KUMPIKAAN KOIRISTANI EI OLE ESITTÄNYT EIKÄ NÄYTELLYT EIKÄ HÄVENNYT EIKÄ PERSEILLYT EIKÄ V*TTUILLUT

OLEN SIIS VALEHTELEVA KUS*PÄÄ

TÄLLÄ VANHEMMALLA KOIRALLANI ON OLLUT KIPUJA PÄÄSSÄ KORVISSA SILMISSÄ KUONOSSA ETUTASSUISSA TAKATASSUISSA SELÄSSÄ MAHASSA OIKEASSA JA VASEMMASSA KYLJISSÄ JA HÄNNÄSSÄ SEKÄ SIELLÄ P-E-R-S-E-SILMÄSSÄ JA VULVASSA JA KAIKKIALLA MUUALLAKIN MITÄ EN LUETELLUT NIIN 7 VIIKON IÄSTÄ 13 VUODEN 7 KUUKAUDEN IKÄÄN ASTI

TÄLLÄ NUOREMMALLA KOIRALLANI ON OLLUT KIPUJA PÄÄSSÄ KORVISSA SILMISSÄ KUONOSSA ETUTASSUISSA TAKATASSUISSA SELÄSSÄ MAHASSA OIKEASSA JA VASEMMASSA KYLJISSÄ JA HÄNNÄSSÄ SEKÄ SIELLÄ P-E-R-S-E-SILMÄSSÄ JA VULVASSA JA KAIKKIALLA MUUALLAKIN MITÄ EN LUETELLUT NIIN 8 VIIKON IÄSTÄ 7 VUODEN 9 KUUKAUDEN IKÄÄN ASTI

JA NYT VOITTE JÄTTÄÄ MINUT RAUHAAN

KIITOS

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.8.26 02:24:07

Miksi täällä aina joku vastaa sannalle? Poistuisi luultavasti koko foorumilta jos kukaan ei koskaan reagoisi hänen kirjoituksiinsa..

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   21.8.26 10:59:18

Kiitos Sanna.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 11:27:54

Sen verran tulen tähän sanomaan :

Jos haluat inttää ja vängätä ja jankata ja haastaa riitaa niin ota yhteyttä sähköpostiini niin tehdään se siellä

Lopettakaa sen sijaan se inttäminen ja vänkääminen sekä jankkaaminen ja riidan haastaminen täällä hevostallissa

Ja ei en aio poistua täältä vastattiin minulle taikka ei

Minulla on yhtälailla samanlainen oikeus kirjoittaa tänne siinä missä teillä muillakin

Ja se on muuten ihan varma että jos intätte ja vänkäätte ja jankkaatte ja haastatte riitaa niin tämä sama ralli vaan jatkuu ja jatkuu eikä koskaan lopu

Kun te lopetatte sen inttämisen ja vänkäämisen ja jankkaamisen ja riidan haastamisen niin tämä ralli olisi jo ajat sitten loppunut eikä jatkuisi

Joten nyt kannattaa monien teistä katsoa sinne peiliin ja miettiä käytöstänne eikä aina syyttää minua inttämisestä ja vänkäämisestä ja jankkaamisesta ja riidan haastamisesta sekä keskusteluiden pilaamisesta koska syyhän ei ole edes minun vaan teidän

Lukekaapa kaikki tämä keskustelu alusta loppuun ajatustenne kanssa niin teidän pitäisi tajuta että syy on todellakin teidän eikä minun

Ja kyllä pystyn keskustelemaan asiallisesti mutta se on teidän kanssa sula mahdottumuus

Jos minua kohtaan ei keskustella asiallisesti en tuota minäkään silloin keskustele

Kokeilkaapa seuraavaa : 1. ette intä 2. ette vänkää 3. ette jankkaa 4. ette haasta riitaa ja 5. keskustelette asiallisesti niin katsotaan mitä sitten tapahtuu

Ja voitte verrattaessa katsoa minun aloittamaani keskustelua kuin häät (http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10431032&t=10431032)
Siellä on melko asiallista ja rauhallista keskustelua

Päivämäärä:   21.8.26 11:37:17

"Miksi olisin väärässä ? En todellakaan ole väärässä ! Te se tässä väärässä olette ! Ja minun psyykkeessäni ei ole mitään vikaa ! Ja minulla ei ole mikään vaikea tapa elää !"

Vastaus jota voisi odottaa korkeintaan teini-ikäiseltä lapselta joka ei vielä ole oppinut ettei tiedä kaikkea, ja ettei se ole mikään häpeä.

Onneksi kasvua voi tapahtua koko elämän ajan, pidän sinulle peukkuja pystyssä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 11:42:03

No teini-ikäinen lapsi en todellakaan ole

En henkisesti enkä fyysisesti

Tehän se tässä ne teini-ikäiset lapset olette

Ja olen kasvanut jo ajat sitten henkiseltä ja fyysiseltä tasolta

Te ette ihan selvästikkään ole

Joten pidän peukkuja teille pystyssä

Päivämäärä:   21.8.26 12:06:11

Sanna, en sulle viimeistä sanaa anna.

Päivämäärä:   21.8.26 12:09:53

Täällä on ihmiset keskustelleet ihan asiallisesti mutta silti on sannapanna tullut vetämään kilareita ja pilaamaan tämänkin topan. Eri mieltä olemisesta ei kannata suuttua ja raivota. Keskustelupalstan idea vähän niinkuin on se ettei olla vaan aina kaikesta samaa mieltä...

Päivämäärä:   21.8.26 12:12:14

No se kasvu ei näy, käyttäydyt kuin kiukkuinen taapero. Oletko aidosti ylpeä kommenteista joita kirjoitat? Tajuan että ne tulee varmasti tunteenpurkauksessa, mutta jälkikäteen? Jos nyt luet kommenttejasi, oletko tyytyväinen niistä?

Etkö ole koskaan väärässä tai erehtynyt? Eikö sinulla koskaan ole tilannetta jossa tajuat että oho, uskomukseni olikin väärä, aika päivittää tietoja?

Lähettäjä: kiira 
Päivämäärä:   21.8.26 12:13:00

Ehkä hän hoitaa mielenterveyttään?

Päivämäärä:   21.8.26 12:21:03

Tapa se on tämäkin saada palstalle lisää viestejä.

Päivämäärä:   21.8.26 13:09:08

Jos ymmärrys koirasta on sitä luokkaa, että kuvittelee niiden vittuilevan, näyttelevän ja perseilevän, eikä pysty myöntämään, että koira voisi olla kipeä, niin voi vaan toivoa ettei sellainen ihminen ota enää koskaan omaa koiraa.
Lääkäritkin ovat vain ihmisiä ja voivat olla väärässä. Kipu tai niiden syy voi jäädä tunnistamatta, sanoo Lopakka mitä tahansa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.8.26 13:47:11

"Jos ymmärrys koirasta on sitä luokkaa, että kuvittelee niiden vittuilevan, näyttelevän ja perseilevän, eikä pysty myöntämään, että koira voisi olla kipeä, niin voi vaan toivoa ettei sellainen ihminen ota enää koskaan omaa koiraa."

Nimenomaan. Koira ei esitä, huijaa, osoita mieltään tai näyttele. Koira ei yksinkertaisesti ole niin älykäs, vaikka Sanna haluaisi kovasti näin kuvitella.

On kyllä uskomatonta, miten tämä yksi jaksaa inttää ja vängätä, eikä voi koskaan myöntää olevansa väärässä. Mitenkään normaaliahan tuollaisten viestien kirjoittelu ei ole.

Päivämäärä:   21.8.26 20:39:22

"Koira ei kykene esittäämään..sen aivoissa ei ole sellaista kohtaa tai järjestelmää mikä pystyisi moiseen."

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Oma koirani osaa esittää vahtihaukkua, jotta saa kaverilta puruluun. Ja olen kuullut koirista, jotka ovat esittäneet komijalkaista saadakseen jotakin, esim. päästäkseen syliin.

Lenkillä äkillinen ontuminen ja sen lakkaaminen ei tosin kuulosta esittämiseltä.

Päivämäärä:   21.8.26 21:00:39

"Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Oma koirani osaa esittää vahtihaukkua, jotta saa kaverilta puruluun"

Koira ei osaa ajatella tuota esittämisenä. Sinun koirasi on joskus oppinut, että ovella haukkumalla se saa toiselta luun. Ei se ajattele, että se tässä nyt esittää että ovella on joku, vaan se toteuttaa käytösmallia josta se on saanut palkkion. Toimii siis samalla tavalla kuin mikä tahansa koiralle opetettava temppu.

Päivämäärä:   21.8.26 21:15:52

Ehkä koira ei ajattele esittävänsä, mutta minä todellakin ajattelen. Jos koira säntää ovelle vahtihaukkuen vaikka se tietää, ettei siellä ole ketään, niin kirjaimellisesti se esittää vahtimista. Se on oppinut saavansa näin palkkion, mutta onhan se vahtihaukku on esittämistä, jos se ei kerran ole todellista vahtimista.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 22:16:49

. : Älä anna. Eikä tarvitsekkaan. Ja hyvä niin.

. : Äläpäs sinä puhu paskaa. Ihan asiallisesti kirjoitin myöskin tänne. Te aloitte inttämisen ja vänkäämisen ja jankkaamisen ja riidan haastamisen. En minä. Itse te olette pilanneet tämän topan. En minä. Ja ei minun kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä. Inttäminen ja vänkääminen ja jankkaaminen ja riidan haastaminen ei ole asiallista keskustelua nähnytkään.

- : No sitten se ei näy. En käyttäydy kuin kiukkuinen taapero. Kyllä olen aidosti ylpeä kommenteistani joita tänne kirjoitan. Kyllä olen tyytyväinen.

Teidän kasvunne ei kyllä missään näy. Käyttäydytte kuin pahaiset taaperot. Oletteko itse ylpeitä kommenteistanne mitä tänne kirjoittelette?

En ole koskaan väärässä enkä ole koskaan erehtynyt. Ei ole koskaan tullut sellaista tilannetta jossa uskomukseni olisi väärässä tms..

Ettekö te ole koskaan väärässä? Eikö teillä ole koskaan sellaista tilannetta jossa tuntisitte että oho uskomuksenne olikin väärä aika päivittää tietoja?

kiira : Minulla ei ole ongelmia mielenterveyteni kanssa. Sen sijaan sinulla ja muilla näyttää olevan ongelmia mielenterveyden kanssa.

. : Olen sanonut jo monta kertaa joten en sano enää. Ja kyllä aion ottaa uuden koiran jos toisenkin 2 - 4 vuoden päästä.
Lääkärit eivät ole olleet koskaan väärässä minkään asian suhteen. Kipu tai niiden syy ei ole jäänyt yhdeltäkään lääkäriltä tunnistamatta sanoo . tai joku muu mitä tahansa.

-- : Olen jo sanonut tähän asiaan jo sanottavani joten en sano enää.

Kyllä on uskomatonta miten sinä ja moni muu jaksaa inttää ja vängätä ja jankata ja haastaa riitaa sekä syyttää minua jatkuvasti vaikka vika on sinussa ja muissa mutta ei minussa. En ole koskaan väärässä. Tekään ette koskaan voi myöntää olevansa väärässä. Ja minun viestien kirjoittelu on normaalia. Sinun ja muiden sen sijaan ei ole normaalia.

. : Tähän en vastaa enää yhtikäs mitään.

Päivämäärä:   21.8.26 22:32:40

Sääliksi käy, ei voi oikein muuta sanoa. Pidä kaksin käsin kiinni kumppanistasi, olettaen tietysti että hän kohtelee sinua hyvin. Ei voi olla helppoa ylläpitää ihmissuhteita noilla taidoilla.

Päivämäärä:   21.8.26 22:36:01

ihmisen ja eläimen kipu. se ero on siinä että eläimen voi päästää kivuistaan. ihmiselle sanotaa ei voi mitään, opettele elämään sen kanssa.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.8.26 23:40:14

- : Ketä sinua käy sääliksi? Aloittajaa olettaisin
Ja ei en luule että kommenttisi koskisi minua vaikka ihan yhtähyvin voisi koskea

Päivämäärä:   21.8.26 23:50:16

"ihmisen ja eläimen kipu. se ero on siinä että eläimen voi päästää kivuistaan. ihmiselle sanotaa ei voi mitään, opettele elämään sen kanssa."

Sekin ero siinä on, että ihminen voi itse päättää, käveleekö lääkekaapille nappaamaan särkylääkettä vai ei. Tai onko kipu sellaista, että pitäisi mennä lääkärille tutkimaan ja pyytämään niitä droppeja vai ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.