|
Lähettäjä: L
Päivämäärä: 20.8.26 19:03:04
Juttelin tästä miehen kanssa ja hänen näkemyksensä olikin osittain sama kuin nimimerkillä --2. Eli hän haluaisi enemmän apua etenkin näihin remppajuttuihin ja kokee, että ne ovat liikaa hänen vastuullaan.
Ymmärrän tämän, mutta minulla on asian suhteen pari ongelmaa.
Ensinnäkin iso osa näistä remonteista tai muista ylläpitotoimista on sellaisia, että mies vain pohtii niitä päässään, mutta ei infoa minua. En siis edes tiedä, että tämä on nyt se päivä, kun mies keksiikin tehdä jonkun asian x, eikä hänkään sitä välttämättä osaa etukäteen sanoa, vaan huomaa, että nythän olisi hyvä sää ja sopivasti aikaa tehdä joku juttu hänen päänsisäiseltä, päättymättömältä listaltaan. Sitten hän lähtee tekemään enkä minä ehdi lainkaan mukaan.
Hänellä on myös tarkat visiot siitä, miten mikäkin tehdään. Aluksi hän huomautteli jopa siitä, että keitin spagettia väärässä kattilassa. Kattilat olivat ihan samanlaisia, joten en vielä tänä päivänäkään tiedä, miksi se valitsemani oli muka väärä. Kaikkea muutakin pientä nalkutusta tuli aluksi. Tästä ollaan nyt tultu eteenpäin, mutta isompien projektien aloittaminen hänen kanssaan jännittää, kun en tiedä, osaanko tehdä asiat oikein.
Tästä tullaan siihen toiseen ongelmaan, eli mies on aikamoinen projektipäällikkö ja minä puolestani en aina edes tiedä, mitä pitäisi tehdä. Hänen mielestään en ota tarpeeksi vastuuta ja ole oma-aloitteinen, ja olen osittain hänen kanssaan samaa mieltä. Hän ei kuitenkaan tajua, että tämä on kaikki minulle myös aika vierasta. Olen asunut aiemmin maksimissaan rivitalossa. Talo on kuitenkin ollut hänen suvullaan aiemmin, joten hän tietää, miten mikäkin toimii ja hänellä on myös siellä päänsä sisällä jatkuva lista remonttia, raivausta tai huoltoa vaativista kohteista. Minä en tiedä näitä enkä ymmärrä edes ajatella. Osaan kyllä pitää talon siistinä, laittaa ruokaa ja hoitaa pihaa sellaisella "normaalitasolla", mutta en tiedä esimerkiksi kaikkien vanhan talon huoltotoimenpiteiden aikatauluja tai milloin ne on viimeksi tehty.
Mies saattaa esimerkiksi murehtia (edelleen hiljaa päässään), että olisi aika vaihtaa kiuaskivet, mutta minä en tiedä, kauanko edellisten vaihdosta on enkä siksi osaa edes oikein ajatella koko asiaa. Mies sitten pohtii tätä itsekseen, kunnes ykskaks keksiikin, että juuri nyt on sopiva aika vaihtaa ne. Sitten minä olen ihan pihalla, että mitä täällä tapahtuu. Tämä on nyt vain esimerkki, jotta saatte juonesta kiinni, oikeasti joku kiuaskivien vaihtaminen ei ole minullekaan mitään ydinfysiikkaa.
Vastaavasti minulla on ideoita esim. pintaremonttien suhteen, mutten ole voinut aloittaa mitään omin päin, kun miehen sukulaisten tavaroita pyörii nurkissa enkä koe, että on minun oikeuteni edes sanoa, että nyt nämä lähtevät. Silloin miehestä tuntuu, että tämäkin on hänen vastuullaan siivota ja selvittää.
Tätä ongelmaa tuskin olisi, jos olisimme ostaneet vaikka yhdessä vanhan talon joltain ulkopuoliselta ja siksi meillä olisi molemmilla tiedossa tehdyt ja tarpeelliset remontit (tai olisimme molemmat yhtä hukassa siitä, mitä pitää tehdä). Minä olen nyt se, joka on tullut tähän ulkopuolelta.
|