Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sijoituskoira

Lähettäjä: Kuiske 
Päivämäärä:   20.8.26 11:44:20

Hei te kaikki, joilla on sijoituskoira/annatte sijoituskoiria/harkitsette sijoituskoiraa!
Miksi haluatte sijoituskoiran? Mitä tavoitteita teillä on sijoittuskoiran kanssa? Onko kasvattaja vaatinut teiltä jotain? Tai vastaavasti, sijoituskotia valittaessa,millaiset odotukset teillä on sijoituskodista ja vaaditteko jotain sijoituskodilta?

Re: Sijoituskoira

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.8.26 11:49:22

Ilmaista koiraa suurin osa haluaa.

Lähettäjä: kaisakasvattaja 
Päivämäärä:   20.8.26 12:21:34

Kasvattaja täällä, omat sijoitusnartut menee tarkoin valittuun kotiin, josta haen sen mieleni mukaan näyttelyyn yms. Tämä kirjailtu sopimukselle. Kuluista vastaan ainoastaan näyttelymaksujen osalta, siitos/synnytyskuluista sekä terveystarkastuksista (pevisa yms) muut kulut (vakuutus, rokotus, ruoka yms) kuuluu omistajalle. Omistaja saa täyden rahallisen palautuksen maksetusta smmasta (puolikas koiran hinnasta) jos pentuja syntyy. Mikäli koiraa ei käytetä jalostukseen (huonot lonkat tms) niin sitten omistaja ei saa puolikasta summaa takaisin.
Tämän tai synnytyksen jälkeen tosiaan sopimus raukeaa ja koira on täysin sijoituskodin omistama ja luovutan siitä omakoirassa kaikki oikeudet heille.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   20.8.26 13:46:40

En ole vartavasten halunnut sijoituskoiraa, mutta kasvattajat on sitä ehdottanut. Valitettavasti kolmesta nartusta yksikään ei soveltunut jalostukseen. Kahta urosta käytettiin. Osalle noista minä maksoin terveystutkimukset ja kaikille näyttelyissä käynnit. Mutta vakuusrahaa ei noista maksettu, koirat oli ikähaarukalla 3kk ja 6v.

Oman kasvatin annoin kaverille, mutta sitäkään ei koskaan käytetty. Minä maksoin terveystarkit ja sijoituskoti rokotukset ja näyttelyt. Jalostustarkastus oli ainoa mihin itse koiran vein.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   20.8.26 14:13:00

Mulla on ollut muinoin kaksi sijoituskoiraa, joista toinen osoittautui sydänsairaaksi (ei siis käytetty jalostukseen) ja toisen kasvattaja olikin sitten täysi kusettaja. Tämän urospennun halusin ehdottomasti, mutta kasvattaja ei suostunut sitä myymään, joten jouduin ottamaan sijoitukseen ja se oli suuri virhe. Näistä tapauksista onkeeni ottaneena en ikinä ota sijoituskoiraa, mutta annan kyllä mielelläni arvostamilleni kasvattajille koiriani jalostukseen, jos he niitä haluavat käyttää ja näin on muutaman kerran tehty.
Sijoituskoiraa ei todellakaan ole ilmainen koira ja siinä sitoudut yhteistyöhön kasvattajan kanssa hyvinkin tiukoin ehdoin vuosikausiksi. Esim. kun sopimuksessa sanotaan, että kasvattajalla on oikeus käyttää koiraa näyttelyissä, niin monelle saattaa tulla yllätyksenä, että niitä näyttelyitä voi olla 50 vuodessa, jos kasvattaja niin haluaa. Siinä vaiheessa, kun nuori koira on jo täysin kyllästynyt koko touhuun ja kasvattaja vaatii sitä Baltian turneelle, niin jos pidät koiran puolia, että nyt se tarvitsee taukoa, niin sitten on piru irti. Ostakaa ne pennut itsellenne, niin vältytte paljolta paskalta. Jos pysytte fiksun kasvattajan kanssa väleissä, niin liisaus on aina mahdollista. Enkä myöskään kasvattajana ikinä sijoittaisi pentuja ventovieraalle, vaan jos en itse pystyisi parhaita pitämään jalostustyötäni varten, niin ne menisi sitten asumaan vain sataprosenttisen luotettaville ystävilleni.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.8.26 14:43:44

Ehdoistahan kannattaa suoraan kysyä ja neuvotella ne itselle sopiviksi. Jos ei mitään "erityisenn tiukkaa" ole ehdotuksessa edes niin hyvän sopimuksen kanssa ei sellaisiksi voi muuttua.
Uusissa sopimuksissa näyttelyiden määrää on rajoitettu.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.8.26 15:00:46

Mulla on ollut useampia sijoituskoiria, uroksia ja narttuja. En ole erityisesti sijoituskoiraa etsinyt mutta kasvattaja on sitten sitä ehdottanut. Ei ole ollut ongelmia, kaikki on sujunut hyvin. Kasvattaja on käyttänyt näyttelyssä ja maksanut ne mitä pitääkin.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   20.8.26 15:23:12

Mulla on ollut useampi sijoitusnarttu, nyt viimeisin eri kasvattajalta kuin aiemmat, koska aiempi lopetti kasvattamisen korkean iän takia. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa kumpaankaan suuntaan. Olisin myös voinut ostaa koirat, mutta kasvattajat tarjosivat niitä mulle sijoitukseen. Eipä niitä sopivia sijoitukseen ottajiakaan nykyään enää ole niin paljoa.

Luottamusta pitää olla niin, että molemmat osapuolet hoitavat koiran (ja kustannukset) niin kuin on sovittu.

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   20.8.26 15:50:59

Minulla on ollut aiemmin yhteisomistajuus jalostusurokseen, mutta nyt on eri ihmiseltä sijoitusnarttu. Tästä rodusta on vaikea saada ostettua narttua omaksi. Maksan normi elämisen, vakuutuksen ja ne näyttelyt mihin haluan itse mennä. Kasvattaja on maksanut ne mihin hän on halunnut. Yhdessä maksetaan esim Messukeskuksen näyttelyt. Tähän saakka asiat on hoituneet hyvin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.8.26 16:07:33

Mulla on ollut kolme narttukoiraa sijoituksessa, koska kasvattajat on tarjonneet. Kahdesta ei tullut jalostuskoiraa ja ne sterkattiin vuotiaina. Yksi teki pennut sopimuksen mukaan eikä ollut mitään ongelmia.

Lähettäjä: Kuiske 
Päivämäärä:   20.8.26 19:01:34

Kiitos vastauksista!
Kuinka paljon koulutatte sijoituskoiraa tai oletteko katsoneet sen tarpeelliseksi? Entä harrastatteko jotain muutakin, kuin näyttelyissä käyntiä ja perus arkilenkit?

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   20.8.26 19:12:42

No tietty sitä koiraa koulutetaan ja sen kanssa eletään ihan kuin muidenkin. Sinullehan se aikanaan jää, pennutuksen jälkeen tai sopimuksen umpeuduttua muista syistä (jos ei käytetä jalostukseen.) Aika outo kysymys kyllä..?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   20.8.26 19:28:42

Mulla on ollut muutama sijoituskoira, uroksia. Nämä ulkomailta hankittuja, yhdessä suomalaisen kasvattajan kanssa. Aina sellaisella sopimuksella, että koira on mun ja jalostusoikeus täysimääräisesti yhteistyökasvattajan kanssa.

En ole sinänsä erikseen halunnut sijoituskoiraa, asiaa on mulle ehdotettu. Kyseessä rodut, joissa ahtaat sukulinjat varsinkin Suomessa, eli uutta verta pitäisi saada. Se jalostusoikeuden omistava tehnyt käytännössä kaiken työn koiran hankinnassa. Etsinyt ulkomailta pennun, hakenut sen ja tekee vielä sitten ne jalostusvalinnatkin.

Luottamushan tässä pitää olla kunnossa ja varmuuden vuoksi aivan kaikki paperilla. Kuka maksaa mitäkin, kuka tekee mitäkin, mikä on kenenkin.

Koira elää mun luona kuten oma koira elää. Teen sen kanssa mitä lystään ja käyn näyttelyissä miten haluan.

Mulle nämä on olleet todella hyviä sopimuksia. Koirat on olleet hienoja työkoiria ja näyttelyissäkin menestyneet. Itse en olisi näitä edes löytänyt tuolta maailmalta kun ei ole sillä tavoin kontakteja eikä tietoa eri maiden asioista että osaisi edes kaivella että missä on pentuja tulossa/syntynyt. Eikä kaltaiselleni "vain harrastajalle" kaikki edes myisi pentua varsinkaan näistä harvinaisemmista sukulinjoista.

Yhtenä erityisenä etuna koen sen, että mun ei tarvitse päätä vaivata sillä että kenelle sen astutuksen sitten voi luvata. Ei riitä aika eikä mielenkiinto kaivella sukuja ja vaikkapa sitä että onko jotain periytyviä sairauksia joita ei ole ilmoitettu vaan on sitä salaista tietoa. Eikä tarvitse tietää että kuka on kenenkin kaveri eli meneekö ne mahdolliset tulevat pennut sellaisiin koteihin että nekin on sitten saatavilla käyttöön. Ainakin toisessa harrastamassani rodussa on rajoitettu jalostukseen käyttö, eli se on ihan merkittävä asia että mitä yhdistetään. Ja kun on vielä eripuraista harrastajakuntaa niin olen todella kiitollinen että jalostuskyselyt voi vain ohjata sille siementen omistajalle ja pestä kätensä koko jutusta.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.8.26 20:55:29

Kyllä koulutan paljon ja harrastan sijoituskoirien kanssa samalla tavoin kuin omieni kanssa. En oikein ymmärrä kysymystä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 21:56:05

Halusin tietenkin pentueen parhaan pennun näyttelykoiraksi. Ja sen sainkin, lisäksi sain äärettömän kivan kasvattajan. Koira teki pennut kasvattajalle, sitten lainasin sen hänelle vielä toistamiseen koska kaikki on aina mennyt todella hyvin.

Olen kouluttanut koiraa aika laiskasti, mutta rodulle ominainen perustason koe tehtiin läpi että valioituu. Kasvattaja järjesti todella paljon koulutustilaisuuksia, toki muillekin kasvateille kuin vain sijoituskoirille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 22:01:05

Mulla on ollut yksi sijoituskoira ja ilman muuta raha oli tärkeä syy ottaa juuri sijoituskoira. Koiran hinta ja terveystarkit päälle pari tonnia ja jos lasketaan tuontikulut Saksasta mukaan, aletaan olla jo aika isossa summassa!

Toki itselläni painaa vaakakupissa myös rakkaus rotuun ja haluan olla tällä tavalla kasvattajalle apuna.

Kasvattajalla ei ollut mitään erityisiä vaatimuksia, mutta toki tunnettiin entuudestaan ja hän tiesi harrastuneisuuteni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.