Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Imettäjän vikinää Ilta-Sanomissa

Lähettäjä: Kempeleen Prisma 
Päivämäärä:   19.8.26 21:51:40

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012217058.html

Työntekijä ripitti imettävää äitiä Prismassa – ”Jäi nöyryytetty olo”

Imettäjä :"--<kaupan työntekijä kuitenkin ilmestyi paikalle ”ripittämään” naista siitä, että hänen tulisi siirtyä pukukoppiin imettämään – ja laittaa verhot kiinni. Lisäksi työntekijä oli naisen väittämän mukaan alkanut ohjeistaa, miten ja missä vauvaa saa ruokkia."

Prisman johtaja: Hänen mukaansa myyjän tarkoituksena ei ollut pahoittaa asiakkaan mieltä.
– Kyllä siinä työntekijällä varmasti vilpitön mieli oli, mutta kokemus tilanteesta heillä oli erilainen.
---------
Voi luoja. Vai että " ripitti" - miksi lainausmerkkeihin laitetaan termi joka ei edes kuvaa sitä miten myyjä mahdollisesti on itse asian esittänyt. Lisäksi imettänyt nainen : " ihmettelee, eikö imetys ole nykypäivänä niin normaali asia, ettei siitä joutuisi kuulemaan sättimistä." SÄTTIMISTÄ?

Vaikken ollut paikalla, niin kyllä minä ihan tämän perusteella olen sitä mieltä, että myyjä on täysin asiallisesti ohjannut pukukoppiin, mutta imettäjän herkkään sieluun nyt sattui niin saakelisti. Nöyryyytys!!!

Itselleni nyt on ihan sama missä imetetään, mutta kyllä on vttu herkässä loukkaantuminen.

Re: Imettäjän vikinää Ilta-Sanomissa

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.8.26 21:58:46

Itse olisin mennyt pukukoppiin jos kaupassa niitä on .

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   19.8.26 22:00:50

Imetys ei ole kyllä sellainen asia, mistä tarvitsisi pukukoppi varata. Jokin penkki kaupassa riittää hyvin eikä mitenkään voi ahdistaa muita, ei sitä ole pakko katsella.

Älytöntä että pebaa nuolevat ja kuolaavat koirat on sallittuja kaupassa ja ravintolassa, mutta vauvaa ei saisi tissimaidolla ruokkia.

Itse olisin jättänyt ostokset siihen ja lähtenyt kotiin.

Ps. Mulla on sekä koiria että lapsia

Päivämäärä:   19.8.26 22:07:06

Itse olisin mennyt sinne pukukoppiin, sanonut että hyvä idea muuten ja imettänyt vauvan siellä kaikessa rauhassa, ja jatkanut ostoksia.

Toiset on niin kainoja imettämään missään minne voisi joku pöllähtää, tämä muija ei mutta silti tuli nyt nöyryytetty olo. Voi video.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 22:07:56

Siis oikeastiko vauvaa ei saisi RUOKKIA niinkin tavallisessa paikassa kuin ruokakaupassa? Mä olen itse niin keskittynyt omiin kauppaostoksiini, että tuskin edes huomaisin jonkun imettävän. Ja mitä sitten vaikka imettäisi, maailman luonnollisin asia, ainakin pitäisi olla. Imettäminen voi olla todella herkkä asia ja ylipäänsä jännittävää mennä kauppaostoksille vastasyntyneen kanssa jos kyseessä on ensimmäinen lapsi ja se alkaa huutaa. Koska sitä vasta ihmiset paheksuvatkin. Toi myyjä oli kyllä nolo.

Päivämäärä:   19.8.26 22:10:44

No voidaan syyttää myyjää idiootiksi mutta tämä juttu on ihan samaa sarjaa kuin se yksi torvi joka meni aukomaan vieraan auton oven ja sai vtut naamalleen.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   19.8.26 22:15:09

Pukukoppiin imettämään? Siis miksi?

Lähettäjä: Tuota 
Päivämäärä:   19.8.26 22:16:37

Siis minkä tuntemattoman auton ovea tämä lastaan ruokkiva äiti meni aukomaan..?

Kuka idiootti vertaa omaa vauvaansa imettävää naista vieraisiin autoihin änkeäviin kuspäihin?

Päivämäärä:   19.8.26 22:17:08

Entä jos ne pukukopit on varattuja?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.8.26 22:18:06

Vikinää ja muijaa. Hienoa, naiset.

Päivämäärä:   19.8.26 22:20:44

Sanokaa mitä sanotte, niin täysin turhasta loukkaannuttu.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   19.8.26 22:24:39

Myyjä voi ehdottaa että haluaisitko mennä tuonne pukukopin rauhaan imettämään mutta myyjän tehtävä ei ole häätää edes kauniilla sanakäänteillä imettävää äitiä muita häiritsemästä. Itse imetän ihan samalla kun ostoksia teen (en toki ihan vastasyntynyttä kun omat olleet niin pieniä että vastasyntynyttä on ollut hankala saada hyvään asentoon mutta 1-14kk iässä on onnistunut ihan hyvin). Ei mulla edes mikään tissi juurikaan siinä näy, korkeintaan vähän vilahtaa kun laitan vauvan tissille mutta kyllä mainoksissa ja lehtien kansissa on monesti tissit paljon enemmän näkyvillä ja niitäkin ihan hyvillä mieli pidetään kaupassa esillä. Itse olen imettänyt myös ravintolassa, pubissa, kadulla, käytännössä ihan missä vaan on ollut tarve. Vähenmän sen mun imetyksen pitäisi haitata kuin se että vauva kiljuu nälkäänsä

Lähettäjä: Nännipäs 
Päivämäärä:   19.8.26 22:26:50

Nää äitylit Wittu luulee, että ne voi imettää vaikka keskellä moottoritietä jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   19.8.26 22:28:41

En ole itse äiti, mutta minusta imettäminen on kyllä niin luonnollinen asia, että sen voi tehdä missä tahansa kun vauvalla on nälkä. Eikä haittaa jos tissi vilahtaa, mutta kyllä suurin osa imettävistä (joita itse olen nähnyt, esimerkiksi kaverit) laittavat jonkun harson päälle näkösuojaksi.

Päivämäärä:   19.8.26 22:32:06

Esittämistähän tuo on.
Soitetaan iltspaskaan ja muualle ja sitten klvasti uhriudutaan.
WITTU mikä pelle.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.8.26 22:40:48

Suttako on oikein tuplasellainen, jota nyt ylpeänä esittelet meille :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.26 22:51:28

Monellako nimimerkillä ajattelit kirjoittaa, kun ei komppailijoita muuten löydy?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.26 22:51:34

No kyllä on erikoista, että myyjä on kiinnittänyt asiaan edes huomiota. Olen imettänyt kaupassa samalla, kun olen tehnyt ostoksia. Ja pidän sitä täysin normaalina.

Päivämäärä:   19.8.26 23:06:38

Onneksi nännipäs- nimimerkillä ei ole ikinä ollut tissiä suussa.

Päivämäärä:   19.8.26 23:25:39

Ehkä se on tää mielensä pahoittanut myyjä, joka täälläkin itkee.

Päivämäärä:   19.8.26 23:25:48

Onko se kersa pakko raahata kauppaan?
Onko sillä isää?
Onko se neitseellisesti syntynyt?

Lähettäjä: Tuota 
Päivämäärä:   19.8.26 23:30:28

Miksi ihmeessä lasta ei saisi ottaa kauppaan mukaan? Raivovela voi työntää päänsä mielipaikkaansa, eli omaan perseeseensä, silloinkin kun lähettyvillä on lapsia. Niin pysyy mieli hyvänä omaa suolinukkaa ihaillessa, eikä tarvitse loukkaantua siitä että maailmassa on muitakin kuin raivovela.

Päivämäärä:   19.8.26 23:32:49

Lapset on luonnollinen osa elämää, kyllä niiden on luonnollista olla mukana menossa kaikkialla. Niin ne ovat siellä Italiassa ja Ranskassakin, joiden parempaa lastenkasvatusta aina ihaillaan.

Lähettäjä: Kekki 
Päivämäärä:   19.8.26 23:40:20

Voivoi näitä tähtiä ja tuota nimimerkkejä, sama paskajaska jauhamassa.

:))

Päivämäärä:   19.8.26 23:45:55

Vinkkinä aloittajalle. Opettele kirjoittamaan hieman eri tyyleillä ja vähemmän wittu ja paskalässytystä. Vaikeaa toki on kun selkeästi opittu juuri uusia sanoja ja jäänyt päälle.

Nyt sun tyylin tunnistaa heti, niin nimimerkin vaihto ei auta.

Päivämäärä:   19.8.26 23:49:28

Itse vedän tässä useammalla nickillä.
Olen vaan vissiin tyhmä.

Päivämäärä:   19.8.26 23:49:59

Aikamoista aivotonta huudatusta aloittajalta. Hanki elämä.

Päivämäärä:   20.8.26 08:14:30

Ihan luonnollista, että lapset kulkee mukana päivittäisissä askareissa joihin kaupassa käynti kuuluu. Ja imettäminen on maailman luonnollisin asia.

Jos ihmisten elämä häiritsee niin paljon, että pitää alkaa rajata muiden normaalia elämää niin kannattaa katsoa peiliin ja jäädä vaikka itse kotiin.

Lähettäjä: Krups 
Päivämäärä:   20.8.26 08:22:05

Menkää nyt vaikka jonnekkin vauvapalstalle raivoamaan.
Joka asiasta nyt jo soitellaan iltapaskoihin niin kuin nyt tämä loukkaantunut imettäjä.

Päivämäärä:   20.8.26 08:50:33

Ihan yhdellä nimimerkillä olen tässä ketjussa.

Minulle itselleni on todellakin ihan sama missä kukakin imettää, en olisi myyjänä itse puuttunut. Olen yhden lapsen imettänyt. Itse en jäänyt kaupoissa hyllyjen väliin imettämään koska en välittänyt tehdä sitä vieraiden ihmisten nähden, ei ollut pakko. Eikä ollut kehtaamisesta kiinni.

Tämä ihmeellinen ihmisten muka nöyryytysten kokeminen, myyjä muka sätti - itse miellän sättimisen sellaiseksi tavaksi puhua, jota en kyllä usko tältä myyjältä, kuten en myöskään ripittämistä. Ja se autoheebokin pelästyi niin vietävästi ( olkoonkin että asetta ei olisi tarvittu ).. Saako nämä rahaa siitä että tällaisia " kokemuksia " tuodaan julki johonkin iltapäivälehteen??

Päivämäärä:   20.8.26 08:51:30

Ja Wittu turha rääkyy, ettei mulla olis isää. Kyllä on, maailman paras isä onkin! Jonain päivänä vielä tapaan hänet.
Ja näin Witun hyvä mustakin tuli, vaikka työntekijä tilasi kauppatavarat.

Lähettäjä: Viuhti 
Päivämäärä:   20.8.26 08:57:04

”Soitetaan iltspaskaan ja muualle ja sitten klvasti uhriudutaan.”

Henkilö kirjoitti asiasta someen, julkaisu tuli itsellänikin vastaan Threadsissa. Aiheutti vilkasta keskustelua. Iltapäivälehdet bongasivat näitä aiheita ihan sieltä somesta ja ovat yhteydessä asiaan liittyviin henkilöihin. Henkilö itse ei soita yleensä iltapäivälehdille.

Päivämäärä:   20.8.26 09:00:36

Arinan kaupoissa imettäminen on sallittua. Asiakas imetti tyhjällä lastentarvikeosastolla. Siis siellä ei ollut yhtään vikisevää ja uhriutuvaa raivovela-asiakasta.

Lähettäjä: Figaro 
Päivämäärä:   20.8.26 09:03:57

Kylläpäs nyt menee joillakin pahasti ihon alle.
Erittäin viihdyttävää seurata äityleiden raivoamista.

Päivämäärä:   20.8.26 09:06:44

Voi voi, eikö äitylisi käy töissä?

Lähettäjä: senni 
Päivämäärä:   20.8.26 09:21:29

Me veikkaan, että myyjällä oli vilpitön ajatus auttaa äitiä, ja kysyi haluaisiko mennä omassa rauhassa imettämään pukukoppiin. Tästä tää äityli vimmastui ja veti herneet nenään kun EI anneta julkisesti imettää. Vähän vielä värikynää juttuun, niin hyvä tarina on valmis. Että muuttui koko juttu ihan toisenlaiseksi, koska eihän threadsissa tykkäyksiä saa, jos kertoo asia siten kuin se oikeasti meni...

Päivämäärä:   20.8.26 09:23:14

Kyllä myyjyli nyt on toiminut väärin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.8.26 09:25:47

Voi kun äitylille meni nyt ihonalle, mitään ei kohta voi sanoa. Myyjä varmasti tarkoitti ihan hyvällä kun ehdotti sovituskoppia.
Ymmärrän esimiestäkin, että ei kaikkia mahdollisia tilanteita voi myyjillekkään neuvoa etukäteen, että miten pitäisi toimia.
Prismoissa ainakin meilläpäin on vauvojenhoito huoneet, että siellä varmaan imettävät. En ole ikinä nähnyt kenenkään imettävän kaupassa.
Kai sitä nykyään halutaan olla niin julkisia, että imettävätkin missä haluavat.

Päivämäärä:   20.8.26 09:30:23

Meilläpäin ei ole vauvulihuoneita, tosin ei plismoissa ole kauppeliaitakaan täälläpäällä. Myyjyli voisi tehdä pikku työnsä ja antaa äitylipaituleiden hoitaa omulit askaleensa.

Lähettäjä: Pirre 
Päivämäärä:   20.8.26 09:33:54

Mites sitten nämä tapaukset kun äiti imettää 7 vuotiaasta, ok?
Tai naiset imettää miehiä, niitäkin on, ok?
Imettäminenhän on kaunista ja luonnollista....

Päivämäärä:   20.8.26 09:41:47

"ltapäivälehdet bongasivat näitä aiheita ihan sieltä somesta ja ovat yhteydessä asiaan liittyviin henkilöihin. Henkilö itse ei soita yleensä iltapäivälehdille."

Ei tee lievemmäksi. Voi sanoa lehdelle että mä en tätä todellakaan ala ruotimaan lehteen.

Päivämäärä:   20.8.26 09:41:53

Mites sit nää tapaukset, joissa myyjä ei ilmesty töihin kun työvuoro alkaa?

Lähettäjä: cc 
Päivämäärä:   20.8.26 09:46:17

Sinällään ihan sama, mutta kenen kauppareissu kestää niin kauan ettei voi ajoittaa syöttöä ennen tai jälkeen?

Lähettäjä: Nekku 
Päivämäärä:   20.8.26 09:47:13

Jos pyydetään menemään pukukoppiin niin voisko vaan v***u mennä ja jatkaa elämäänsä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.26 09:54:02

Oletko piste vähän vajaa?

Lähettäjä: aava 
Päivämäärä:   20.8.26 09:59:16

Ja tuskin on pyydetty menemään sinne pukukoppiin, vaan on kysytty haluaako mennä ja tarjottu tätä mahdollisuutta ja haluttu näin olla avuksi.

Lähettäjä: Journalismin taso 
Päivämäärä:   20.8.26 10:03:28

Kuka typerys uskoo mitä iltapaskassa lukee ja tekee vielä aloituksen aiheesta

Päivämäärä:   20.8.26 10:10:44

Lähettäjäcc

Päivämäärä20.8.26 09:46:17

Sinällään ihan sama, mutta kenen kauppareissu kestää niin kauan ettei voi ajoittaa syöttöä ennen tai jälkeen?

Välillä vauva nukkuu ja päätän lähteä kauppaan. Sittrn joko herää matkalla tai ei herää. Jos herää, saattaa olla nälkäinen. Tai välillä on monta asiaa hoidettavana. Prismojen yhteydessä on yleensä muitakin palveluita. Lisäksi, kun meilläkin tehdään lapsiperheen ruokaostoksia ja kaupassa ei juosta joka päivä, niin yksi ostosreissu voi helposti kestää toista tuntia, että kaikki tavarat on kerätty kyytiin, maksettu ja pakattu. Vauvalla on nälkä silloin, kun vauvalla on nälkä. Ei sillä välttämättä ole nälkä, kun ollaan lähdössä. Ei hän ota maitoa juuri sillä hetkellä, vaikka tarjoaisi. Nälkä tulee silloin, kun se tulee. Ja silloin syödään. Olen nähnyt vaikka kuinka monen aikuisen avaavan jonkun syötävän siinä kassojen jälkeen ja ovat alkaneet syömään. Ei heiltä kukaan käy kysymässä "miksi et syö kotonasi ja miksi olet lähtenyt kauppaan tyhjällä mahalla, ei täällä julkisesti saa syödä, syöt ruokasi sitten kotona" ja patisteta mihinkään vessaan syömään (nämä lastenhoitohuoneet on lähes poikkeuksetta invavessoja). Vaikka aikuisen nyt luulisi pystyvän odottamaan ruokaansa, pieni vauva ei voi odottaa.

Päivämäärä:   20.8.26 11:28:36

"Sinällään ihan sama, mutta kenen kauppareissu kestää niin kauan ettei voi ajoittaa syöttöä ennen tai jälkeen?"

Helposti kestää kun ei asu ihan vieressä tai käy useammassa paikassa samalla reissulla.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.8.26 11:37:51

Ruoan voi tilata myös kotiin.

Mutta mulle nyt on ihan sama vaikka imettäjä olisi tissit paljaana keskellä hevi-osastoa ja samalla söisi vaikka banaania, housut kintuissa. Jokainen tehkööt mitä halua koska IMETTÄÄ. Minäminäminäminä….

Päivämäärä:   20.8.26 11:43:40

Sinäänsä ei kiinnosta missä joku imettää. Mutta. Moni muukin asia on luonnollistakin luonnollisempi muttei niitä asioita silti ole suotavaa tehdä julkisesti.

Päivämäärä:   20.8.26 12:04:31

LähettäjäP

Päivämäärä20.8.26 11:37:51

Ruoan voi tilata myös kotiin.

Mutta mulle nyt on ihan sama vaikka imettäjä olisi tissit paljaana keskellä hevi-osastoa ja samalla söisi vaikka banaania, housut kintuissa. Jokainen tehkööt mitä halua koska IMETTÄÄ. Minäminäminäminä….

Voi tilata. Mutta se maksaa. Kotona olevalla on yleensä enemmän aikaa, kun rahaa. Tulot pienenee, menot nousee. Silloin ei välttämättä pysty tai halua laittaa noihin kotiinkuljetuksiin rahaa.

Päivämäärä:   20.8.26 12:07:40

Suhtautuuko P yhtä suurella kiukulla ja minäminäminä niihin, ketkä syövät kassan jälkeen sen suklaapatukan? Miksi eivät tilaa ruokia kotiin, jos ei jaksa suklaapatukan kanssa odottaa siihrn, että söisi piilossa, vaan mimäminäminä asenteella syövät sitä herranjumala muiden nähden.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.26 12:09:55

Oikeastiko vauvan imetys on näin suuri ongelma vuonna 2026 :D Mikä siinä imetyksessä niin harmittaa?

Päivämäärä:   20.8.26 12:13:05

Lähettäjä...

Päivämäärä20.8.26 11:43:40

Sinäänsä ei kiinnosta missä joku imettää. Mutta. Moni muukin asia on luonnollistakin luonnollisempi muttei niitä asioita silti ole suotavaa tehdä julkisesti.

Niin, meille aikuisille. Kyseessä on kuitenkin vauva. Vauvat eivät vielä pysty odottamaan. Kun nälkä iskee, on ruokaa saatava ja vauva sen kertoo tarvittaessa kovalla äänellä. Sama juttu muidenkin biologisten tarpeiden kanssa. Itselle ei tulisi mieleen kakata hyllyjen välissä, mutta niin vaan saattaa vauva töräyttää menemään. Molemmat on asioita, joita wittrn iän mukaan opetellaan hillitsemään. Mutta eipä moni aikuinenkaan häpeile syödessään. Harva menee vessaan istumaan syömisen ajaksi tai syö vaan kotonaan. Vaikka aikuisen pitäisi pystyä jo nämä luonnolliset asiat hoitamaan säädellysti.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.8.26 12:15:35

Imettämisessä ei ole mitään mikä kuuluisi ulkopuolisille tai prismanmyyjille. Se on täysin luonnollinen tapahtuma imeväisikäisen ja äidin elämässä. Siinä ei ole mitään hävettävää, josta muiden pitäisi muodostaa mielipiteitä.
Olen imettänyt lastani siellä missä hänelle on nälkä tullut, mm. pitkin Keski-Euroopan nähtävyyksiä, esim Eiffel-tornin juurella, eikä kukaan tullut ripittämään tai katsonut pahalla silmällä. Tästä on jo yli 20 vuotta eli onko Suomi tullut tässäkin suhteessa suvaitsemattomaksi vai lapsettomatko taas mölisee, kun ovat parhaita kasvattajia?

Päivämäärä:   20.8.26 12:19:34

Suomessa asiat ei kyllä koskaan ole hyvin. Kun koululaiset ei halua mennä uimaan ja olla vähissä vaatteissa/alasti toisten edessä, niin kaikki palstat on täynnä kommentteja "kyllä alastomuus kuuluu Suomeen, aina sitä on alasti saunoissa käyty. Sitten kun jonu imettää (niin, että vauvan pää on vielä siinä rinnan edessä ja toinen rinta piilossa), niin se mahdollinen pieni paljaan ihon vilahdus vauvan ruokkimiseksi onkin täyttä minäminäminä asennetta.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   20.8.26 12:19:44

"Ei tee lievemmäksi. Voi sanoa lehdelle että mä en tätä todellakaan ala ruotimaan lehteen."

Eihän ole mitään lehdelle ruotinutkaan. Lehti on "vuorosanat" ottanut ihan sieltä threads-julkaisusta, eikä ole tuolle asiakkaalle mitään haastattelua tehnyt. Myymäläpäällikölle (vai mikä se oli) on vain soitellut.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   20.8.26 12:24:39

Kyllä muita asiakkaita enemmän se haittaa, jos sovituskopeissa istuu äitejä kaikessa rauhassa imettämässä, kun pitäisi päästä vaatteita sovittamaan, kuin se jos nämä jossain kaupan nurkassa imettävät. Vieläpä lastentarvikeosasto kyseessä, niin siellä liikkuville vauvat ja lapset tuskin on mikään kovin outo ja kammottava asia.

Päivämäärä:   20.8.26 12:38:59

Velat. Voi vtun velat.

En muuta voi todeta luettuani tämän topickin.

Päivämäärä:   20.8.26 12:48:43

" Itse olen imettänyt myös ravintolassa, pubissa, kadulla, käytännössä ihan missä vaan on ollut tarve."

Mitä @!#$ä imettävä äiti tekee pubissa?
Vai oletko sitä ihmistyyppiä jota ei voi kieltää tulevasta vauvan kanssa räkälään ettei haukuta rasistiksi?

Päivämäärä:   20.8.26 12:54:31

Lähettäjä.

Päivämäärä20.8.26 12:38:59

Velat. Voi vtun velat.

En muuta voi todeta luettuani tämän topickin.

Usein minusta näissä vihamielisiä on ne jo vähän vanhemmat naiset, joilla on tiedon puutteen takia itsellään "maito vaan loppunut", kun vauva on ollut muutaman kuukauden iässä. Silloin imetystietämystä on ollut vähän ja vauvan jatkuva maidonpyytäminen (tihrä imu, jonka tarkoitus on nostaa maitomäärä vauvan kasvavia tarpeita vastaamaan) on tulkittu maidon loppumiseksi. Ei ole imetetty muualla kuin kotona ja silloinkin jos vauva usein pyytänyt, niin annettu korviketta "kun ei sitä maitoa vaan tule minulta tarpeeksi". Siihen aikaan harva imetti vauvavuotta kokonaan. Nyt kun asioista tiedetään enemmän, niin nämä eivät kuitenkaan pysty muuttamaan näkrmyksiään, vaan "ei sitä enennenkään ole muiden näkyvillä imetetty". Enkä sano, että kaikki lasten kanssa olisi mennyt parempaan suuntaan, mutta kyllä imetys kuuluu niihin luonnollisiin asioihin tässä maailmassa.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   20.8.26 13:39:17

Lähettäjä...

Päivämäärä20.8.26 12:48:43

" Itse olen imettänyt myös ravintolassa, pubissa, kadulla, käytännössä ihan missä vaan on ollut tarve."

Mitä @!#$ä imettävä äiti tekee pubissa?

Eivät kaikki pubit ole räkälöitä eikä niissä ole pakko juoda alkoholia. :D Miksi äiti ei saisi käydä vauvan kanssa ulkona?

Päivämäärä:   20.8.26 13:47:46

"Ruoan voi tilata myös kotiin."

Ei kaikkialla voi.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   20.8.26 13:54:15

” " Itse olen imettänyt myös ravintolassa, pubissa, kadulla, käytännössä ihan missä vaan on ollut tarve."

Mitä @!#$ä imettävä äiti tekee pubissa?”

Huomasitko että kirjoitin pubi, en baari? Ollaan englannissa, pubit on nimenomaan perhepaikkoja, ei pelkästään juomapaikkoja. Monissa on tosi isot leikkialueet lapsille, lasten menu etc. Ihan sama kuin menisi Suomessa kahvilaan lapsen kanssa.

” Suomessa asiat ei kyllä koskaan ole hyvin. Kun koululaiset ei halua mennä uimaan ja olla vähissä vaatteissa/alasti toisten edessä, niin kaikki palstat on täynnä kommentteja "kyllä alastomuus kuuluu Suomeen, aina sitä on alasti saunoissa käyty. Sitten kun jonu imettää (niin, että vauvan pää on vielä siinä rinnan edessä ja toinen rinta piilossa), niin se mahdollinen pieni paljaan ihon vilahdus vauvan ruokkimiseksi onkin täyttä minäminäminä asennetta.”

Tää on muuten tosi hyvä pointti ja olen ihan samaa mieltä asiasta

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.8.26 14:24:08

No nyt ei oo vanhat, tietämättömät naiset asialla, kun silloin ainakin 1990- 2000- luvun alkuvuosikymmenillä ymmärrettiin imettää kun vauvalle tuli nälkä ilman sen kummempaa ihmettelyä. Milloin Prismat avattiin? Siitä se varmaan johtuu :D

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   20.8.26 14:42:11

Hienoa, että nykyään on luonnollista imettää vauvaa aivan missä tahansa. Yhtä luonnollista on, että ikäviä kokemuksia jaetaan somessa ja että toimittajat tekevät niistä otsikoita.

Mutta paikan valinnan suhteen on syytä olla tarkkana. Muslimikulttuureissa tuota ei hyväksytä ja Suomessakin voivat kiihkomieliset ihmiset suhtautua hyvinkin aggressiivisesti julkiseen imettämiseen. Eli turvallista se ei välttämättä ole.

Päivämäärä:   20.8.26 14:58:11

Olen vitun vela eikä mua kiinnosta ollenkaan, missä imetätte lapsianne. Ei häiritse mua.

Lähettäjä: NaHa 
Päivämäärä:   20.8.26 15:01:18

Kyllä hieman ihmetytti taannoin, kun äiti istui lattialle keskelle marketin käytävää ja alkoi imettämään siinä.
No kurvasin ostoskärryineni tyynesti ohi, enpä kerro mitä kyseisestä yksilöstä ajattelen.

Päivämäärä:   20.8.26 15:09:24

LähettäjäNaHa

Päivämäärä20.8.26 15:01:18

Kyllä hieman ihmetytti taannoin, kun äiti istui lattialle keskelle marketin käytävää ja alkoi imettämään siinä.
No kurvasin ostoskärryineni tyynesti ohi, enpä kerro mitä kyseisestä yksilöstä ajattelen.

Eikä se meitä muita kyllä kiinnostakaan.

Lähettäjä: vz 
Päivämäärä:   20.8.26 15:15:17

Siis miksi olisi pitänyt mennä pukukoppiin imettämään?

Minä olen nähnyt jonkun naisen imettämässä ehkä parin viikon ikäistä vauvaa kaupan lattialla hyllyvälissä istuen eikä se ainakaan minua haitannut, enkä huomannut että olisi haitannut ketään muutakaan.

Ihmettelen siis minäkin, että mitä hemmettiä tuon työntekijän päässä liikkui?

Lähettäjä: NaHa 
Päivämäärä:   20.8.26 15:16:10

Ai, se olikin piste joka siihen käytävälle pyllähti imettelemään ;))

Päivämäärä:   20.8.26 15:18:31

LähettäjäNaHa

Päivämäärä20.8.26 15:16:10

Ai, se olikin piste joka siihen käytävälle pyllähti imettelemään ;))

Tällä kertaa en, kun en enää tuota taaperoa imetä, mutta hyvin olisin voinut vauvan kanssa pyllähtää, jos ostoksia jo kerätty ja penkkejä ei ole. Mitäpä siinä muutakaan voi, jos kaupassa ei penkkejä ole ja vauvalle iskee nälkä. Joissain kaupoissa ainoat penkit on kassojen jälkeen kulkuväylän vieressä. Eiköhän joku siitäkin pahastu, jos siinä kulkuväylällä imettää.

Lähettäjä: vz 
Päivämäärä:   20.8.26 15:21:02

"Esittämistähän tuo on.
Soitetaan iltspaskaan ja muualle ja sitten klvasti uhriudutaan.
WITTU mikä pelle."

Harvoin nämä ihmiset itse soittelevat mihinkään paskalehtiin. Yleensä joku on postannut someen ja paskalehdistä otetaan heihin yhteyttä ja pyydetään haastattelua. Ja vaikka et mitään sanoisi, siitäkin tehdään uutinen "ei suostunut kommentoimaan/kertomaan yksityiskohtia".

Räkytä siis paskalehdistölle, äl niille, joista juttua tehdään.

Tai sitten voit vain ohittaa koko asian ja olal klikkaamatta noita uutisia. Voit vaikka blokata koko sivustot laitteiltasi, niin ei varmasti koskaan yhtään uutista tule sinun uutisvirtaasi.

Päivämäärä:   20.8.26 15:24:13

Vaikka imettäminen on luonnollinen asia niin ei se vauva tarvitse rintaa juuri silloin ensimmäisestä parkaisusta. Olen monet kerrat autossa imettänyt mutta ei kyllä tulisi mieleenkään yleisellä paikalla. Sen verran ajattelen kanssaihmisiä.

Lähettäjä: TFG 
Päivämäärä:   20.8.26 15:42:23

Alan nyt tajuamaan että Suomessa on todella paljon mt-potilaita. Ei pystytä edes tavallista nettikeskustelua käymään ilman wattuja ja aggressioita kuka mistäkin syystä. Yrittäkää nyt vähän rauhoittua.

Ja itse aiheeseen - meistä ei kukaan ollut siellä, ollaan kuultu vain yhden osapuolen tarina mutta itse olen sietä mieltä että pientä vauvaa voi imettää ruokakaupan vauvaosastolla, tuskin se ketään häiritsee. Tilanne ratkaisee, eli tilannetajua sekä äidiltä että henkilökunnalta, kiitos.

Päivämäärä:   20.8.26 15:51:53

Jos et seiso kenenkään edessä ja tuki kulkuväyliä, niin kyllä se on ihan jokaisen oma asia missä haluaa imettäö. Äidille oli okei imettää tuolla, se, että kaikki ei halua imettää kaupassa ei tarkoita, että se pitäisi muilta estää. Myyjän ei tuohon tilanteeseen olisi tarvinnut mennä ollenkaan, kyllä se äiti osaa mennä itsekin pukukoppiin, vessaan tai lähteä kaupasta, ellei ole ihan itse valinnut just siinä imettää. Ei tarvi puuttua toisten asioihin.

Päivämäärä:   20.8.26 15:53:18

Lähettäjä.

Päivämäärä20.8.26 15:24:13

Vaikka imettäminen on luonnollinen asia niin ei se vauva tarvitse rintaa juuri silloin ensimmäisestä parkaisusta. Olen monet kerrat autossa imettänyt mutta ei kyllä tulisi mieleenkään yleisellä paikalla. Sen verran ajattelen kanssaihmisiä.

Ei kaikilla ole autoa. Ja luoja mitä katseita saat, kun matkustat julkisilla niin, että lapsi huutaa koko sen matkan. Kun et vastaa siihen pieneen parkaisuun. Ja kun kärryssä on kylmätuotteita ja mahdollisia pakasteita, niin ei niitä sinne lämpimään voi kärryssä jättää. Ja mitä niiden kanssa ihmisten tarvitsee siihen tulla pälllistelemään, kun joku imettää jossain lastentarvikkeiden seassa.

Lähettäjä: IsoJorma 
Päivämäärä:   20.8.26 15:55:53

Imettäminen täysin julkisella paikalla on pelkästään huomionhakuisuutta.

Päivämäärä:   20.8.26 16:00:53

LähettäjäIsoJorma

Päivämäärä20.8.26 15:55:53

Imettäminen täysin julkisella paikalla on pelkästään huomionhakuisuutta.

Vauvako siinä hakee huomiota, että nälkä tulee, silloin kun tulee?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   20.8.26 16:30:01

"Ja mitä sitten vaikka imettäisi, maailman luonnollisin asia, ainakin pitäisi olla."

Niin se on seksikin maailman luonnollisin asia. Ja paskalla käyminen. Silti niitäkään ei suoriteta julkisesti missään. Kukaan ei halua katsella julkisilla paikoilla kenenkään intiimialueita, oli se vilahtelun syy sitten mikä tahansa. Ja tähän nyt on turha änkeä mitään uimahallivertauksia, ei ne naiset sielläkään normaalisti tissit vilkkuen mene altaan puolella.

Ensinnäkin sitä lapsen nälkää voi vähän ennustaa, ei tarvitse mennä juuri silloin kauppaan kun tietää lapsen tarvitsevan ruokaa. Jos kuitenkin lapsen on saatava sitä ruokaa, niin imettämään voi mennä vaikka siihen sovituskopin puolelle katseilta piiloon. Ja joskus sitä voi jopa ruokkia sen lapsen pullosta.

Lähettäjä: Kika 
Päivämäärä:   20.8.26 16:32:16

Niin, miksei voi pullosta ruokkia?
Jos se tenava ihan heti on nälkäkuoleman partaalla.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   20.8.26 16:35:40

Voisko ruokkia pullolla jatkossa, niin ei tarvitse tissejään esitellä? Minä en ainakaan mielellään katsele.
Mitäköhän seuraavaksi, suvaitaan nudistit kaupassa, koska aina voit itse katsoa toisaalle?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   20.8.26 16:36:59

Kaikki lapset eivät syö pullosta, sen tietää tämä velakin. Ja on turha verrata imettämistä julkiseen seksiin ja paskalla käymiseen: vauva syö silloin kun hänellä on syömisen tarve, mutta terve ihminen voi odottaa seksin- tai ulostamisentarpeensa kanssa sen verran, että pääsee pois julkiselta paikalta. Jos tissin näkeminen kauhistuttaa, niin ei ole pakko katsoa imettävää äitiä.

Lähettäjä: Liana 
Päivämäärä:   20.8.26 16:40:21

Te ketkä sanotte, että imettää pitäisi piilossa muiden katseilta niin olkaa hyvä ja painukaa ite vessaan paskan hajuun tai ahtaaseen pukukoppiin syömään kiitos.

Ja miten hemmetissä voitte verrata keskenään imettämistä ja SEKSIÄ/PASKALLA KÄYMISTÄ? Mitä teidän päässänne oikein liikkuu?

Imettäminen on luonnollista, vauva SYÖ! Seksi ja paskalla käyminen luonnollista myös, mutta ei näitä tehdä muiden edessä. Syöminen on aivan eri asia, oli se sitten aikuisen tai vauvan.

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   20.8.26 16:47:06

Vaikka imetys onkin luonnollista niin pitää vain hyväksyä se että kaikkien mielestä se ei ole kaunista, ihanaa ja sellaista mitä joku haluaa nähdä vaikka siellä kauppareissullaan. Kaikki eivät myöskään ole asian suhteen mitenkään hienovaraisia.

Päivämäärä:   20.8.26 17:06:16

LähettäjäGP

Päivämäärä20.8.26 16:47:06

Vaikka imetys onkin luonnollista niin pitää vain hyväksyä se että kaikkien mielestä se ei ole kaunista, ihanaa ja sellaista mitä joku haluaa nähdä vaikka siellä kauppareissullaan. Kaikki eivät myöskään ole asian suhteen mitenkään hienovaraisia.

Ei se todella ylipainoisen suklaapatukan mutustaminenkaan kaikista ole kovin kaunista. Silti sitä ei voi kieltää tai ääneen paheksua. Jos aikuisten syömisestä joku kehtaisi mainita, niin kauhea huutohan siitä tulisi (syystäkin). Jos ei kestä elämän luonnollisia asioita, on parempi sitten tilata ne ruoat kotiin ja pysyä kotona.

Päivämäärä:   20.8.26 17:07:53

LähettäjäMä

Päivämäärä20.8.26 16:35:40

Voisko ruokkia pullolla jatkossa, niin ei tarvitse tissejään esitellä? Minä en ainakaan mielellään katsele.
Mitäköhän seuraavaksi, suvaitaan nudistit kaupassa, koska aina voit itse katsoa toisaalle?

Kaikki äidit eivät heru pullolle eikä kaikki vauvat syö pullosta. Jos maailman luonnollisin asia häiritsee, niin se on sinun ongelma, ei vauvan tai äidin.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.8.26 17:14:50

Vaikka imetys onkin luonnollista niin pitää vain hyväksyä se että kaikkien mielestä se ei ole kaunista, ihanaa ja sellaista mitä joku haluaa nähdä vaikka siellä kauppareissullaan.

^ Ok, voi tämän hyväksyä. Ja sen hyväksymättömän pitää vaan hyväksyä, että vaikka onkin typerä kuspää, ei silti ole mitään oikeutta kieltää ketään imettämästä omalla kauppareissullaan, halusipa joku nähdä tai olla näkemättä mitä hyvänsä. Eikä myöskään mussuttaa kellekään asiasta joka ei ole millään tavalla kiellettyä. Vauvan syöminen ei ole seksiä eikä ulostamista, ajattelipa raivovela miten kieroutuneesti hyvänsä.

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   20.8.26 17:19:37

Kyllä pitäisi pitää vaatteet päällä kaupassa, niin naisten kuin miestenkin. Imettää voi ennen kauppaa tai sen jälkeen. Onneksi kaupassa on tosiaan pukukopit, jonne voi tarvittaessa mennä riisuutumaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.26 17:25:10

"Vaikka imetys onkin luonnollista niin pitää vain hyväksyä se että kaikkien mielestä se ei ole kaunista, ihanaa ja sellaista mitä joku haluaa nähdä vaikka siellä kauppareissullaan."

Tähän on helppo ratkaisu, katsoo muualle. Kauoassa voi nähdä kaikkea muutakin, mitä ei halua. Spurguja, lihavien miesten persvakoja kun köykkivät muovikassia ja kesällä jopa ällöjä paidattomia kaljamahoja. Näidenkin sattuessa kohdalle katsotaan vaan muualle.

On se ihmeellistä kun uimahallien saunoissa saa nykyään olla uikkarit päällä ja ihmiset huutoitkee että alasti siellä pitää olla ja pahoitetaan mieli, mutta imetys on sitten ihan kamalaa kun äidiltä näkyy vauvan pään takaa tissin reunaa parin sentin mitalta.

Päivämäärä:   20.8.26 17:28:59

"Kyllä pitäisi pitää vaatteet päällä kaupassa"

Kyllä mulla on ollut ihan vaatteet päällä imettäessä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   20.8.26 17:29:22

98% imettäjistä imettää niin, ettei siitä taatusti ole häiriötä kellekään. Nätisti harso näkösuojana, kunnollinen imetyspaita tms ja paljasta pintaa ei todellakaan näe.

Sitten on se 2%, jotka tekevät imetyksestä shown. Täpötäydessä ravintolassa kaivellaan suonikas rinta esille, isketään pöydälle lepäämään ja aletaan suureen ääneen selittää, että minäpä tässä imetän tätä jäkikasvua ja ah ja voih. Yhtään ei koeteta olla siveämmin, vaan oikeasti esitellään rintoja antaumuksella. Ja kun tällaisesta menet sitten huomauttamaan, kun muut ovat asiasta valittaneet, niin alkaa huuto, että "Minulla on oikeus ruokkia lapseni! Täällä ollaan lapsivastaisia!" Tällaisen shown näin aikoinaan erään naisnäyttelijän toimesta.

Eli imettämisellä ja imettämisellä voi olla todella suuri ero. Aiheetta ei varmasti asiasta ole huomautettu.

Lähettäjä: Kah 
Päivämäärä:   20.8.26 17:30:05

Esittämistähän se on.

Lähettäjä: IS 
Päivämäärä:   20.8.26 17:53:39

"– Päätin säästää kanssa-asiakkaiden korvia ja siirtyä heti imettämään vauvaa lastentarvikeosastolle hieman syrjempään, missä ei sillä hetkellä ollut muita asiakkaita, nainen kertoo julkaisussaan."

Hän siis siirtyi syrjemmälle?

Onneksi tämmöistä ei ollut +25v sitten. Olen imettänyt vaikka missä, kirkosta kauppaan ja ulkona sekä sisällä. Rintoja ei kaiveltu esille, imetyspaita toimi ja harso tai takki suojaksi. Oi aikoja, oi tapoja.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   20.8.26 18:14:13

Sitä en ymmärrä miksi on niin kamalan vaikea siirtyä pukukoppiin imettämään ja laittaa verhot kiinni jos myyjä näin ohjeistaa. Tässä ei kielletty imettämistä vaan kerrottiin missä voi imettää.

Tupakoitsijat ohjataan tupakkapaikalle, on ravintoloita missä koiran kanssa tulevat ohjataan terassille jne.

Lähettäjä: Ehei 
Päivämäärä:   20.8.26 18:31:29

Lesbo Katppanem @!#$ mieluite mäkjeen sieltä vinkumasta lehistöstä. Tommost ämmee viittis lehis katella. Se ei oo mikkeen esimerkki kenellekkään

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   20.8.26 18:32:02

Tupakoitsijat ohjataan tupakkapaikalle, on ravintoloita missä koiran kanssa tulevat ohjataan terassille jne.

^ Joo. Ja edelleenhän se vauvan syöminen on sama asia kuin seksi, ulostaminen, tupakointi tai eläinten tuonti ravintolaan...

Päivämäärä:   20.8.26 19:01:26

E, siihen et vastannut miksi on niin kamalan vaikea siirtyä pukukoppiin imettämään ja laittaa verhot kiinni jos myyjä näin ohjeistaa. Jos ravintolassa ohjeistetaan, että ruoka syödään pöydässä eikä juoksennella ympäri ravintolaa lautanen kädessä eikö silloin näin pidä toimia?

Lähettäjä: Jooo 
Päivämäärä:   20.8.26 19:10:48

Zeppeliinissä on hyvä ja iso lastenhoitohuone jossa syötöt ym voi hoitaa.
On tää sen verran vanhoollisten aluetta että herkästi mennään tuollaisesta
Henkilökunnalle valittamaan.

Päivämäärä:   20.8.26 19:21:04

Jos joku menisi vaatekauppaan ostamaan housuja, sovittelisi niitä kaupan käytävällä ja kävelisi pelkät alushousut jalassa pitkin kauppaa aika pian hänetkin luultavasti ohjattaisiin sovituskoppiin vaikka ei näkyisi yhtään enempää kun uimarannalla ja ihan luonnollista vaatteiden vaihtaminenkin on.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.