Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpentu syö kaikkea vaarallista, oon ihan

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   19.8.26 20:51:41

loppu siis…
Pienikokoinen koira (nyt 3kg ja ikää 4,5kk)..

Lenkit alkaneet olemaan täyttä tuskaa kun toi popsii napaansa ihan mitä tahansa vaikka en edes asu erityisen roskaisella alueella!
Oksennutettu kerran pari viikkoa sitten kun söi nikotiinipussin maasta (en saanut pois suusta yrityksistä huolimatta). Koira ihan kunnossa kyllä sen jälkeen.

Viime lauantaina oli todella idiootti kaveri kylässä jolla ei ole koirista mitään kokemusta, antoi broilerinsiiven pennulle kun olin vessassa!! Koiralla kaikki ok ollut koko ajan mutta arvatkaa mikä huoli mulla. Ja kun ei sais nyt luita tai nameja antaa että syökö tuo pihalta kuorikatetta, nurmikkoa (näitä se nyt on kyllä syönyt koko kesän)..
Kotoota löytää nyt eteisestä pikkukivet.
Vaikea opettaa tota irti käskyä kun ei saa namittaa tekoälyn mukaan noiden siipien syönnin jälkeen viikkoon…

Alkanut kunnolla uhoamaan/rähisemään/ varoittamaan ja tappeluksi menee toisinaan jos yritän ottaa pois sen mitä sattuu löytymään teiden varsilta (suklaata, chilipähkinöitä, salmiakkia, purkkaa, pihlajanmarjat, röökintumpit, rusakoiden papanat)… Kehun tietysti aina kun tiputtaa pois kielletyn syömingin ja ennen tätä annoin namin.

Meno on mennyt ihan mahdottomaksi ja tilalle tullut pelkkää stressiä ja huolta ton terroristin takia.. Alkanut nyt rähisemäänkin lenkeillä kaikille ja komentelee kotona jos ei saa tarpeeksi huomiota (pakko tehdä töitä). Nää kaks viimeisintä mä pärjään ja työstän asioita mutta tää syömisongelma tuntuu ihan mahdottomalle. Kai se on joku verkkomallinen kuonopanta ostettava vaikka ikinä en ole sellaista nähnyt millään pikkukoiralla. Ja voin kuvitella mikä huuto ja itku show siitä syntyy kun sen koiralle laitan.

Kokemuksia ja vertaistukea? Onks muilla tälläsiä ja miten ootte selvinneet tai lähinnä koirat? Rakastan tota koiraa ihan älyttömästi mutta nyt tätä rakkautta koetellaan ja mietin välillä et pitääkö tää ongelmapesäke antaa pois osaavampaan ja parempaan kotiin.. Vai lakkaanko vaan välittämästä ja joku päivä sitten käy pahasti. Arrggh tätä tunnetta..

Re: Koiranpentu syö kaikkea vaarallista, oon ihan

Lähettäjä: juuso 
Päivämäärä:   19.8.26 21:07:37

Yleensä se popsiminen jää pois iän myötä ja sen aikaa voit ihan hyvin pitää sillä kuonokoppaa ulkona. Ei tarvitse muille selitellä mitään, itse tiedät tilanteen ja se riittää.

Päivämäärä:   19.8.26 21:13:06

Kiitos Juuso.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   19.8.26 21:14:27

Harkitse tosiaan kuonokoppaa ulkona niin saatte ulkoilla ilman stressiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 21:16:19

Kuonokoppaa minäkin suosittelen. Et turhaan rasita pennun luottamusta itseesi.
Kotona harjoitelkaa luopuminen superpalkan avulla.

Päivämäärä:   19.8.26 21:19:57

Siis miksi ei saa namittaa viikkoon siipien syömisen jälkeen? Saahan se ruokaakin normaalisti, toivottavasti ainakin.

https://www.katiska.eu/koira/video-broil

Päivämäärä:   19.8.26 21:26:55

Älä ihan oikeasti usko sitä tekoälyä kaikessa, tai oikeastaan missään :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.26 21:28:38

Pentuaika on raskasta. Meilläkin syötiin ihan kaikki. Koeta kestää, tsemppiä ja tuo ei oikeasti kestä ikuisesti. Esimerkiksi mä itse yritin syödä lapsena mm. lasinsirpaleita mutta en enää :)

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   19.8.26 21:36:44

Pentuaika on joo pentuaikaa, mutta kuulostaa myös siltä, ettei tekisi pahitteeksi käydä koirakoulussa.
Jos tekoälyltä tarvitsee kysyä yhtään mitään pennun kouluttamiseen liittyvää niin mennään metsään ja pahasti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.26 21:41:32

Kannattaa pyytää ammattilaiselta apua. Selvästi touhu vähän hakusessa

Päivämäärä:   19.8.26 22:04:21

Kyselin tekoälyltä koska en halunnut vaivata eläinlääkäriä enempää… Sanoivat vaan että syötä parsaa ja helposti sulavia ruokia ja seuraile viikon verran.. ilmeisesti herkut ja luut ei ole helposti sulavaa jos tekoälyyn on luottaminen.
En tajunnut kysyä puhelimessa kaikkea.

Tilasin verkkopannan, kun lähellä ei ollut tätä XS kokoa saatavilla.
Katselen juuri nyt teidän parin suosituksesta pentukursseja..

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   19.8.26 22:10:19

Tuo oli pääsyy miksi jätin pennun hankkimatta.

Lähettäjä: Pipsa 
Päivämäärä:   19.8.26 22:45:37

Tsemppiä! Täällä 3 kk vanha pentu, joka imuroi kaiken. Sammaleen, ruohonleikkuuruohon, pikkukivet, multapaakut, roskat, muiden kakat… u name it. Koko ajan saa varoa ja ronkkia suusta asioita. Raskasta. Ja pentu puree ja murisee sitä enemmän, mitä mieluisampi ”herkku”. Odotan, koska tää helpottaisi.

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   19.8.26 23:27:46

Hakeudu mieluummin perus koirakoulun sijaan valmennukseen jollekin osaavalle harrastajaihmiselle, joka on esimerkiksi palveluskoirien kouluttaja. Saat ihan taatusti paremman avun, kuin koirakoulujen namituksesta ja houkuttelusta.

Päivämäärä:   19.8.26 23:36:54

Kuonokoppa ulos, sellainen jonka kanssa kuitenkin pystyy esim. läähättämään, eli ei mitään hoitokoppaa.

Ja pentuaitaus on kotona ihana pelastus niihin hetkiin, kun ei ehdi/jaksa olla pentua vahtimassa.

Päivämäärä:   20.8.26 00:43:40

Minulla heräsi ihan ensimmäisenä ajatuksena vatsakipujen mahdollisuus. Enkä poissulkisi muutakaan mahdollista kipua pois.

Toki siis on totta, että pennulle on vielä jossain määrin hyvin tyypillistä pistää suuhunsa kaikkea. Mutta varsinkin jos touhu meinaa yhtään mennä pakonomaiseksi, väittäisin, että taustalla on joko kipua tai muuta voimakasta stressiä, johon tuo on sijaistoiminto, jolla koira yrittää helpottaa oloaan. (Googleta koiran pica-oire.) Lisänä vielä tuo ajoittainen rähähtely ja huomion hakeminen, jotka mielestäni myös viittaisivat mahdollisesti kipuun.

Ja voin sanoa, että kokemusta valitettavasti on. Itsellänikin vatsavaivaisella koiranpennulla ilmeni nimenomaan kaikenlaisen ei-syötävän ajoittain pakonomaiseksi yltyvää syömistä, vimmaisia puremiskohtauksia ja hepuleita. Jo pikkupentuna oireili, myöhemmin alkoi saada aina syömisen jälkeisiä kipu- ja levottomuuskohtauksia.

Oletko huomannut mitään muita viitteitä esimerkiksi siihen, ettei nykyinen ruoka sopisi koiralle? Onko närästykseen viittaavia oireita, vaihteleeko ulosteen laatu tai määrä tai muutoin vatsan toiminta?

Toki mörkö-/teini-ikä voi myös aiheuttaa käytöksen muutoksia ja monenlaista, mutta tyypillisemmin oireilee kuitenkin eri tavalla.

Päivämäärä:   20.8.26 01:02:04

Ja siis meillä meni siihen pisteeseen tuo kaiken mahdollisen syöminen, että jouduttiin päivystykseen, jossa tähystämällä ongittiin vierasesine pois. Ei halpaa lystiä. Kuonokoppaa jouduttiin mekin käyttämään ajoittain. Ironista, että me kyllä käytiin pentukursseja ja oli minulla jo ennestäänkin kokemusta useammista pennuista ja koirista. Tällekin pennulle opetettiin jo pienenä luopumiskäsky, joka itse asiassa toimi varsin hienosti aina siihen asti, kunnes ei enää toiminutkaan - eli kun sen vatsavaivat menivät pahemmaksi, luopumiskäsky lakkasi tehoamasta ja tuo vaan veti ihan kaikkea mahdollista, vaikka multaa ja pikkukiviä ihan pakonomaisesti. Ja sitten taas kun vatsa oli parempi, kaikki aarteet jätettiin heti hienosti pyynnöstä.

Väkisin suusta ottaminen muuten helposti vain lietsoo koirassa omimis- ja resurssiaggressiokäytöstä, jos sillä siihen on yhtään taipumuksia. Kuonokoppa on siis huomattavasti fiksumpi vaihtoehto siihen asti, että ongelmaa saadaan ratkaistua. Kopan kanssa onkin helpompi saada vahvistettua onnistuneita luopumisia. Meidän kohdalla sitten lisänä löytää vatsaongelmien aiheuttajaa sekä pennulle sopivaa ruokavaliota. Pitkä prosessi, joka meillä vieläkin osittain kesken...

Ja kuonokopan on oltava sellainen, jonka kanssa koira pystyy läähättämään. Ja itselläni kriteerinä oli se, että sen läpi on pystyttävä palkitsemaan koiraa, jotta saadaan se luopuminen pennulle kannattavaksi. (Ja meillä toimivin palkkio oli ehdottomasti tietyt herkut, toisena karvalelu, joista jälkimmäistä ei kopan kanssa olisi voinut ylipäätään käyttääkään.)

Päivämäärä:   20.8.26 15:10:47

Täältä on poistunut mun viimeisin viesti. Outoa.

Kolmipiste, saako kysyä millaisesta vierasesineestä oli kyse? Ja typeränä kysyn että tehtiinkö tähystys varmuuden vuoksi vai koska tiesitte koiran syöneen kyseisen vierasesineen?

Niin.. Tässä nyt pohdin vatsakipujen mahdollisuutta. Tälle rodulle ominaista on haukkuherkkyys (joka alkanut nyt vasta pikkuhiljaa näkymään) ja huomionhakuisuus/ leimaantuu vahvasti omistajaansa eli minuun kiinni.. Tämä ollut alusta saakka.
Tänään aamulenkki meni täydellisesti, koira yritti vain muutaman kerran ottaa maasta jotakin, ja irrotti nopeasti kun päätin tarjota herkkua.. Eli tämä käytös vaihtelee. Aivan varmasti taas iltapäivällä käy hulluilla kierroksilla ja yrittää napata kaiken eteensä tulevan.
Mietin että ehkä täytyy vaan pakastaa kongeja ja nuolumattoja mitä en ennen ole tehnyt paitsi kotoa poislähtiessä antanut ilman pakastamista. Käyn ostamassa myös jotain aktivointileluja. Luulen enemmänkin että tylsyyttään tätä tekee. Palasin nimittäin kesälomalta vasta reilut 3 viikkoa sitten töihin ja ehkä niihin aikoihin tämä käytös on pahentunut.
Että onhan se taas iso muutos pennulle kun en ole jatkuvasti saatavilla ja aika on kortilla.

Mistä teille tuli epäilys että ruokavalio ei olisi sopiva? Tai siis että ruoka aiheuttaa vatsakipuja?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.8.26 15:28:48

"Kannattaa pyytää ammattilaiselta apua. Selvästi touhu vähän hakusessa"

Jep. Joka vastauksessa tulee uutta pientä viilattavaa tai neuvojen tarvetta esiin ja aika perusjutuissa. Mitä koiran kasvattaja sanoo ?

Tietenkin reagoi jos olet loman ollut kotona etkä aktiivisesti harjoittanut yksinoloa. Kivut tai närästys mahdollisia myös, mutta myös ihan ns normaalit pennun kaiken hamuamisen yritykset ja omistajan huomion kiinnittäminen, yleinen jännittäminen (ja siitähän 99% remmiräyhäyksestä tulee). Koko ajan lisää aktivoiminen tai vaikka ne aktivointilelut pienelle pennulle vain nostavat sitä kuinka paljon jaksaa ja tulevaisuudessa vaatii, rauhoittuminen on usein tärkeämpi taito opettaa ! Pentuaitaukseen ennemmin puruluu (kun hampaatkin tuon ikäiselle jo aiheuttavat kutinaa eli tuntemuksia suuhun eli voi olla osasyyllinen kaiken hamuamiseenkin) kuin joku aktivointihärpäke, sopivasti liikuntaa ja aivoille tekemistä ihmisen kanssa yhteistyötä tukien.

Kaikki arkirutiinit kuntoon ensin, tarvittaessa alusta alkaen vaikka koiran kasvattajan tai yksityiskouluttajan avulla ja sitten jatkaa tuen saamista esim pentukursseilta/ koirakoulusta missä joutuu vähän harjoittelemaan muiden seassa niin koira oppii monta taitoa samalla.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.8.26 15:41:19

Etsi semmonen nailoninen musta "kuonokoppa" jota monet ell.itkin käyttää.
Siis koira ei saa suuta auki niin ei voi imuroida mitään. Meillä riitti vähän aikaa pennulla toi vaihe, että kaikki suuhun. Kaverin pentu jouduttiin leikkaamaan vierasesineen takia ja tuli kalliiksi.

Päivämäärä:   20.8.26 15:54:36

"Etsi semmonen nailoninen musta "kuonokoppa" jota monet ell.itkin käyttää.
Siis koira ei saa suuta auki niin ei voi imuroida mitään. Meillä riitti vähän aikaa pennulla toi vaihe, että kaikki suuhun. Kaverin pentu jouduttiin leikkaamaan vierasesineen takia ja tuli kalliiksi."

Ei, ei ja vielä kerran ei. Koiran TULEE SAADA LÄÄHÄTTÄÄ, yskäistä jne sen ollessa lenkillä. Suun sulkeva koppa on HOITOKOPPA, sitä käytetään vain lyhyaikaisesti hoitotoimenpideiden aikana eikä ikinä muulloin.

Syömisen estäviä koppia on myös koiraystävällisiä. Katsoo vaikka vinttikoirien kopista mallia. Läähättäminen on koiralle tärkeää jo ihan lämmönsäätelyn takia, sitä ei saa liikkuvalta koiralta ikinä missään tilanteessa estää jos koiransa hyvinvointi vähänkään kiinnostaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.8.26 16:18:41

Meillä tälläinen koira ja närästyksen hoitaminen on auttanut pakonomaiseen syömiseen. Mm. sukkia syö ja alushousuja jos närästää.

Päivämäärä:   20.8.26 20:19:31

"Kolmipiste, saako kysyä millaisesta vierasesineestä oli kyse? Ja typeränä kysyn että tehtiinkö tähystys varmuuden vuoksi vai koska tiesitte koiran syöneen kyseisen vierasesineen?"

Hyvin vahvana epäilynä oli, että pääsi syömään ulkoa nappaamansa terävän esineen. Ihan täysin varmoja ei voitu olla, mutta hyvin vahva epäilys oli.

"Niin.. Tässä nyt pohdin vatsakipujen mahdollisuutta. Tälle rodulle ominaista on haukkuherkkyys (joka alkanut nyt vasta pikkuhiljaa näkymään) ja huomionhakuisuus/ leimaantuu vahvasti omistajaansa eli minuun kiinni.. Tämä ollut alusta saakka."

Tämä on juuri yksi tekijä, minkä vuoksi moni kipu tai muu vaiva jää myös tunnistamatta, koska liian paljon kipukäytöstä menee rotuominaisuuksien piikkiin. Esimerkiksi villakoiran vatsavaivat menevät helposti "villismäisen nirsouden" piikkiin, bernien ja labbisten pica-oireilu ko. rotujen ahneuden piikkiin jne.

Tottahan se on, että voi olla oikeasti vaikea tunnistaa, milloin kyseessä on tyypillinen pentukäytös tai tyypillinen rotuominaisuus ja milloin koira oireilee esimerkiksi kipua tai stressiä rodunomaisesti. Esimerkiksi valmiiksi rotunsa puolesta haukkuherkkä koira luultavasti ilmaisee esim. stressiään helpommin ääntelemällä lisää kun taas hyvin hiljaisen rodun edustaja voi ilmaista stressiä muulla tavalla. Vilkkaalla rodulla saattaa kipu saada aikaan vain kierrosten ja vauhdin lisääntymistä, kun taas rauhallisempi voi muuttua vielä rauhallisemmaksi.

"Tänään aamulenkki meni täydellisesti, koira yritti vain muutaman kerran ottaa maasta jotakin, ja irrotti nopeasti kun päätin tarjota herkkua.. Eli tämä käytös vaihtelee. Aivan varmasti taas iltapäivällä käy hulluilla kierroksilla ja yrittää napata kaiken eteensä tulevan."

Kivuissa, varsinkin juuri esim. vatsavaivoissa käytöksen vaihtelu on nimenomaan hyvin tyypillistä. Meilläkin luopumiset sujuivat täydellisesti vatsan ollessa parempi, kun taas välillä esimerkiksi hiekan syöminen meni ihan pakonomaiseksi. Ja pentupureminen oli toinen esimerkki, vatsakipujen yltyessä se haki meiltä huomiota/kontaktia puremalla aivan pakonomaisesti. Minulla on ennenkin ollut aikamoinen pentupiraija, mutta tämä oli erilaista. Syömisten jälkeen sille tuli ne pahimmat naskalipiraija-kohtaukset, jotka eivät meinanneet mennä millään ohi.

"Mietin että ehkä täytyy vaan pakastaa kongeja ja nuolumattoja mitä en ennen ole tehnyt paitsi kotoa poislähtiessä antanut ilman pakastamista. Käyn ostamassa myös jotain aktivointileluja. Luulen enemmänkin että tylsyyttään tätä tekee. Palasin nimittäin kesälomalta vasta reilut 3 viikkoa sitten töihin ja ehkä niihin aikoihin tämä käytös on pahentunut."

Tämä voisi kieliä sitten myös stressistä. Meillä stressi pahentaa myös vatsaoireita, edelleen helposti tulee närästysoireita, jos on ollut kovasti muutoksia tai stressiä. Ja itse opin, että joskus pennun kanssa ongelmana on liika tekeminen ja ylikuormittuminen, koska tämä meidän pentu on ollut herkkä ylikuormittumaan. Sai siis olla tarkkana, että ei tee liikaa. (Tosin ruoka meillä on aina annettu juuri kaikista tuollaisista virikeleluista, koska silloin se syö hitaammin ja lisäksi se rauhoittaa pentua.)

"Että onhan se taas iso muutos pennulle kun en ole jatkuvasti saatavilla ja aika on kortilla."

Kyllä, me helposti aliarvioimme koiran(pennun) kokeman kuormituksen. Teillä parhaassa tapauksessa kyse on vain tästä, kuormituksesta ja stressistä eikä välttämättä terveysongelmista.

"Mistä teille tuli epäilys että ruokavalio ei olisi sopiva? Tai siis että ruoka aiheuttaa vatsakipuja?"

Jo ihan pienenä pennulla oli ajoittaista levottomuutta esim. unille rauhoittuessa. Sitten jossain vaiheessa alkoivat syömisten jälkeiset levottomuuskohtaukset, jahtasi häntää, sai hepuleita, sai mahdottomia piraijakohtauksia. Myös vatsan toiminta oli vaihtelevaa, välillä löysällä, välillä kovalla ja välillä normaalia. Sitten oli se pakonomainen kaikenlaisen roskan syöminen. Myöhemmin mukaan tuli myös näitä perinteisempiä närästysoireita, kuten röyhtäilyä, huulien lipomista ja läähättelyä.

Lähettäjä: charro 
Päivämäärä:   22.8.26 08:44:31

Kysynpä uteliaisuudesta: Millaisesta pentueesta koira on? Menikö synnytyksessä kaikki hyvin? Sujuiko emolla kaikki hyvin pentujen kanssa?

Tiedän pulloruokitun pentueen jonka jokainen koira on käsittämätön imuri. Pentuina varsinkin mutta osa vielä aikuisenakin hieman hankala. Niin siksi tuli mieleeni kysyä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.8.26 11:37:11

Meillä tuo väheni iän myötä. Nykyään syö jäniksen papanoita, muut roskat jää maahan. Mutta pentuaikana oli aivan mahdoton ja sai suusta kaivaa ties mitä pois.
Kerran sai kovan mahataudin sen jälkeen, kun oli maasta syönyt jotain. Oksensi ja ripuloi 4 päivää, vasta suolistoantibiootti vei oireet pois.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.8.26 12:01:39

Kuonokoppa. Vähemmän sterriä sulle ja koiralle. Ja sitten alat opettamaan sitä ettei syö mitään ilman lupaa ja/tai pudottaa/antaa sulle sen mitä suussa on.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.8.26 12:23:41

Ensimmäisen koiran kanssa pelkäsin, että se kuolee vielä johonkin myrkytykseen, kun se yritti syödä tieltä kaiken. Sekin muuten ärisi parilla ensimmäisellä kerralla, kun oli vain pakko ottaa nopeasti pois suusta. Opetin sitten irti-käskyn vahvaksi ja niin, että se olisi mahdollisimman kiva juttu eikä siis mikään äkäinen käsky. Tuon lisäksi kannattaa tietysti opettaa joku jätä-käskyn tapainen, ettei se ottaisi edes suuhun. Ei se irti-käsky aina meillä toiminut ja silloin otin vain pois. Taisin silti antaa namin, kun joutui luopumaan.

Kysyin eläinlääkäriltä toimintaohjeita nikotiinipussin syömisen jälkeen. Samalla kysyin kuonokopasta, ja hän oli sitä mieltä, ettei kovin helposti käyttäisi, kun pennun kuuluu tutkia ympäristöä suullaankin. Itse ajattelen nyt, että se on joskus parempi vaihtoehto kuin syömisestä seuraavat muut ongelmat. Esim. aloituksen tapauksessa koppa (ei hoitokoppa) varmaan helpottaisi kaikkien stressiä.

Olisiko sinulla mahdollista tehdä osa ulkoiluista jossakin syrjemmässä vaikka metsässä? Tämä oli meillä arkea isosti helpottava tekijä, kun ei tarvinut stressata joka ulkoilulla.

Päivämäärä:   22.8.26 13:33:40

En nyt ihan joka viestiä ole lukenut läpi mutta ajatuksia:

-pennun kanssa eläminen on usein erittäin raskasta ja kaukana ihanasta ja söpöstä ajasta. Koita kestää, se kasvaa kyllä ja viisastuu ajan myötä.
-hakeudu pentukurssille (vertaistukea) tai ota yhteys hyvään, nykyaikaiseen kouluttajaan jonka kanssa voit miettiä arjen haasteita. Enemmän keskustelua kouluttajan kanssa, vähemmän netissä ja tekoälyn kanssa.
-huolehdi siitä, että pennulla on runsaasti järkevää aktiviteettia. Esim. Liinassa metsään, jossa koira saa tutkia ympäristöä ja riekkua, tulee kiipeilyä ym. Ja metsissä usein vähemmän roskaa kun katuojissa.
-jos mahdollista, vie pentua säännöllisesti yksityiseen koirametsään, jossa saa liikkua vapaasti.
-pentutreffejä jonkun tutun, kivan kaverin kanssa.
-aktiviteetin lisäksi kotona rauhoittavaa tekemistä, esim luiden jäkertelyä, jäädytettyä kongia ym. Näitä voi hyödyntää myös silloin, jos pentu on rasittava ja sille iskee demonikohtaus.
-rauhoittumisen harjoittelua kotona, "ei tehdä mitään"

-kuonokoppaa voi vallan mainiosti käyttää lenkillä. Mutta ei sellaista suuta sulkevaa, vaan hyvin istuva, tarpeeksi iso koppa, jossa koira saa suun auki vaivattomasti.

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   22.8.26 13:35:38

Koiran saa antamaan saaliin takaisin kun painaa sitä molemmilta puolilta takahampaiden kohdalta.

Päivämäärä:   22.8.26 13:58:49

Melko vanha imuriksi... Pikkupennut tunkee suuhunsa kaikenlaista, mutta oman kokemukseni mukaan yleensä vähenee ja loppuu aika nopeasti. Siksi minäkin miettisin, voiko olla huono olo ja ottaisin myös sen kuonokopan käyttöön, että saisi tuon tavan katkaistua.

Kurja sanoa, mutta on myös mahdollista, että tuosta on tullut pennulle väärällä tavalla kannattavaa. Se on voinut saada käsityksen, että roskia kannattaa syödä, koska sinäkin haluat päästä osingoille. Nyt syö ja puolustaa näitä aarteita. Ei nyt sinua auta, mutta ehkä jotakin muuta lukijaa, että lähtökohtaisesti itse en puutu pennun roskien maisteluun. Harva koira niitä kiviä tai roskia oikeasti syömällä syö ja tapa jää hyvin nopeasti pois, jos ulkona on muuta tekemistä. (Ja KYLLÄ tiedän pentujen saaneen suolitukoksia pikkukivien tms. syönnistä, mutta keskimääräinen pentu ei sellainen ole.)

Päivämäärä:   22.8.26 14:25:55

Pisteen kommentti on totta. Mekin alkuun annoimme tämän pennun maistella kaikenlaista, mutta sitten alkoi mennä överiksi.

Meillä ei varmaan suolitukoskaan ollut kaukana (tähystyksessä löytyi myös aika köntti syötyä sulamatonta ainesta, ruohoa, keppiä ym.), kun veti vatsakipuunsa niin pakonomaisesti, vaikka kuinka yritti estää. Kyllähän sitä kertyy pikku hiljaa, vaikka ei pääsisi kerralla vetämään.

Meilläkin oli pahimpiin aikoihin käytössä koppa. Ja luopumista harjoiteltiin. Kuten sanottu, se myös toimi tosi hyvin välillä ja sitten jo tiesi, että jos luopumiskäsky ei tehonnut, on vatsa taas huonompi ja siitä se roskan syöminen aina lähti överiksi. Meillä söi välillä myös toisten koirien jätöksiä, nenäliinoja, muoviroskia, näiden keppien, hiekan, lumen ja ruohon lisäksi.

En lähtisi väkisin ottamaan aarteita pois ellei ihan pakko, siitä tulee helposti pahempi kierre ja tapa voi jopa yltyä. Koppa + luopumisharjoittelua kunnon palkkioineen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.8.26 15:55:15

Koiran pennun on normaalia maistella ja kokeilla asioita suussaan mutta maaninen esineiden syöminen kielii kyllä suolisto ongelmista.

Lähettäjä: Valo 
Päivämäärä:   22.8.26 18:42:55

Kuonokoppa nyt heti käyttöön ettei ole entinen pentu! Ottaisin koirakouluun/kouluttajaan yhteyttä ja kysyisin onko mahdollista saada konsultaatioaikaa puhelimitse tai naamatusten. Itsellä oli toinen (myöskin hengen-) vaarallinen haaste pennun kans, ja tapasin kerran paikallisen kouluttajan privana. Elämäni paras sijoitettu 40euroa!

Lähettäjä: nacho 
Päivämäärä:   22.8.26 21:11:10

Tsemppiä! Asun itse lähiössä, jossa roskaa riittää ja viime syksy oli ihan hirveää aikaa kun sai jatkuvasti olla ottamassa pennun suusta nikotiinipusseja, tupakantumppeja ja ties mitä muita roskia. Kotona se oli myös päässyt käsiksi tyhjään kokistölkkiin ja syönyt sen lähes kokonaan pohjaa lukuun ottamatta. Kyseessä on onneksi iso koira, mutta nipun parsaa sille syötin ja sydän kurkussa tarkkailin olotiloja seuraavat päivät. Luojan kiitos mitään vaurioita ei tölkistä tullut.

Nyt koira on vuoden vanha, eikä syö ulkona mitään. Tuo tumppien sun muiden natustelu loppui jo mielestäni kun pentu oli n. puolivuotias.

Päivämäärä:   28.8.26 21:38:21

Miten aloittajalla ja pennulla menee?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.