Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hometta keittiössä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.8.26 17:21:02

Asun vuokra-asunnossa. Nyt kesän aikana havahduin homeen hajuun jonka paikansin keittiöön. Tarkemman tutkimisen jälkeen seinästä lattialistan ja seinän välistä löytyi mustia pilkkuja pienehköltä alueelta. Miten tässä tilanteessa kuuluisi toimia sen lisäksi että ilmoittaa asiasta va:lle? Saako hometta lähteä itse poistamaan?

Re: Hometta keittiössä

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   19.8.26 17:28:07

Alatko remontoimaan vai miten poistat? Joku syyhän siihen on, että hometta kasvaa.

Päivämäärä:   19.8.26 17:37:12

En ole remonttitaitoinen. Mietin vaan onko jotain aineita tms millä voi itse lähteä ainakin sen näkyvän homeen poistamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 17:43:14

Ongelma tuossa on se, että se home tuskin on vain pinnassa vaan se voi olla rakenteissa piilossa. Vaikka korjaisit sen näkyvän homeen siitä niin se ei todennäköisesti korjaisi itse ongelmaa.

Toivottavasti sinulla on vuokranantaja jota kiinnostaa, omani vaan sanoi että pölyä se vaan on ja kieltäytyi tekemästä mitään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.8.26 23:20:17

Voit ottaa kuvan tilanteesta vuokranantajaa varten ja sen jälkeen puhdistaa homepilkut pois. Jatkotoimenpiteiden kannalta on keskeistä hahmottaa missä kohtaa keittiötä hometta oli ja onko siinä kohtaa muuten havaittavissa poikkeavaa lämpötilaa tai kosteutta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 23:34:01

Mitä seinän toisella puolella on, onko talo kerrostalo, rivari vai omakotitalo?

Päivämäärä:   20.8.26 19:31:44

Sitäpä tässä mietinkin että miten noita puhdistaa ilman että saa itse enempää homeitiöitä keuhkoihinsa. Seinän toisella puolella on vessa, aika tarkalleen ottaen vessanpönttö. Todennäköisesti sieltä joku putki vuotaa. Kerrostalo.

Päivämäärä:   20.8.26 23:15:55

Ottaa vaikka kostean paperin ja pyykii. Jos on ihan vaan seinäpinnassa ja jalkalistan takapinnassa, niin vaikea keksiä poistamisen tapaa, jolla levittäisit hometta hengitysilmaan enemmäin kuin siitä nyt tällä hetkellä itiöitä leviää. Suurimmalla osalla biojätteet lajittelevista on hometta asunnossa säännöllisin väliajoin, kun tyhjennysväli venähtää liian pitkäksi. Kosteaan seinäpintaan ilmestyy ensimmäisenä ihan ne samat homeet kuin biojätteisiin tai homeiseen leipään.

Home toki palaa hyvin nopeasti jos kostumisen syy ei poistu, mutta näkyvän kukinnon poisto vähentää edes vähän hajua ja kuormitusta kunnes saat järjestettyä itsellesi toisen asunnon. Jos kerran vuokranantajaa ei kiinnosta tilannetta tutkia, niin mikään ei tule muuttumaan ja tuskin haluat hometta kodissasi haistella toistuvasti.

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   20.8.26 23:29:15

"Jos kerran vuokranantajaa ei kiinnosta"

No eihän aloittaja ole ehtinyt asiasta edes vielä ilmoittaa, että mitä ihmeen pitäköön tunkkinsa -tarinaa alat tästä jo etukäteen kehittää.

Sitäpaitsi kun kyseessä on kerrostalo, niin asia kuuluu myös taloyhtiölle.

Päivämäärä:   22.8.26 09:55:17

Totta, tuolla kommentoijalla, jonka vuokranantajan mielestä home olikin vain pölyä, oli nimimerkissä eri määrä pisteitä.

Taloyhtiötä toki pitäisi kiinnostaa, mutta... jos huoneiston omistaja ei itse ole aktiivinen hallituksen pj ja aivan poikkeuksellisen hyvä puhumaan, niin mitään tuskin tapahtuu asialle vuosiin, jos ei ala alakerran puolelle tippasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.