Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luullaan jatkuvasti köyhemmäksi kuin olen!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.26 14:50:02

Omasta mielestäni habitukseni on ihan siisti. Vaatteet ihan ehjät ja asialliset, meikkaan ja huolehdin hygieniastani. Hiukset vain harjaan (pesemisen lisäksi tietysti) ja saatan laittaa hiusöljyä/hoitosuihketta hieman kiiltoa lisäämään, en föönaile tai suorista/kiharra. Mutta tiedättekö, perussiisti olemus. Ainakin näin luulisi.

SILTI tulee usein kyseenalaistamista, kun menee vaikkapa kalliimmalla reissulle, että onko SINULLA muka varaa tuommoiseen. Tai jos sanon ostavani jonkun hieman laadukkaamman vaatteen, aletaan vinkkailla mistä melkein samanlaisia saa halvemmalla. Ja ne sitten ovat joitakin ihan sekundaversioita.

Ei tässä kaikki. Kaupassa luultu varkaaksi ja tutkittu laukku. Kadulla ilmeisesti prostituoiduksi, kun joku mies tuli joskus kyselemään, että olisiko minulla rahalle tarvetta. Vastattuani kielteisesti totesi vain, että "aa okei", ja lopetti keskustelun siihen.

Mikähän tässä voi olla syynä, jos kuitenkin pukeutuminen ihan asiallista ja siistiä? Toki sellainen huomio, että olen aika laiha. Normaalipainoinen, mutta parin kilon päässä alipainosta. Voiko johtua siitä?

Re: Luullaan jatkuvasti köyhemmäksi kuin olen!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 15:04:23

Yleensä ihmisillä ei ole rahaa, laittaisin useimmat noista sen piikkiin. Ja haittaakos tuo jos luullaan köyhemmäksi- eikö monet oikeasti rikkaat juuri tavoittele sitä, etteivät erotu?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.8.26 15:15:11

Mulla sama, luullaan köyhäksi. Erikoisliikkeissä, kuten puutarhamyymälässä, myyjä ilmoittaa loppusumman pahoitellen eli ihan kun mulle olisi ongelma että ostokset maksavat niin paljon. Muut eivät saa samaa kohtelua.

Myös naapuri luulee köyhäksi. Joskus jos jutellaan (nykyään vähemmän) niin aina tuo esiin että mistä saa jonkun halvalla tms. Kaatoivat yhden puun rajalta ja kävin valittamassa kun ei oltu sovittu asiasta niin uhkaili, että olisin joutunut maksamaan heidän auton jos puu olisi kaatunut sen päälle. Meinasin oikeasti räjähtää nauruun että pitäisikö tuon pelottaa kun kyseessä oli joku romu vm 90-luku.

Päivämäärä:   19.8.26 15:28:36

Täällä sama. Etenkin ystävän puoliso, joka on 10v minua vanhempi, jaksaa aina vinkkailla kaikista budjettiratkaisuista. Viimeksi ilmalämpöpumppua hankkiessamme kertoi, että niitähän saa myös käytettynä.

Ei taida tietää, että jo pelkästään minun vuositulot on noin tuplat hänen tuloistaan. Puhumattakaan mieheni tuloista siihen päälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.26 15:29:11

Ihmiset tekevät usein ammatin perusteella oletuksia köyhyydestä tai rikkaudesta, ja usein etenkin itse matalapalkkaisissa töissä olleet luulevat tulotilanteen olevan sama kaikilla muillakin. Paitsi lääkäreillä ja asianajajilla. :) Usein on parempi, että pysyvätkin luulossaan, koska muuten herää valtava kateellisuus.

Päivämäärä:   19.8.26 15:36:30

-: Joo, mua ei yhtään haittaa että naapuri luulee köyhäksi. Päinvastoin parempi niin. Olen suunnitellut että alan lisätä vettä myllyyn ja alan surkutella kaiken kalleutta ja kuinka on rankkaa kun on taloudellisesti tiukkaa. Pitäisi päästä tästä talosta eroon ja heille olisi hyvä myydä jos tarvitsivat talon jollekin jälkikasvustaan, joita on useita. Tietävät mun nyyhkytarinan ja jos luulevat köyhäksi niin ei tulisi jälkiseuraamuksia.

Lähettäjä: Kuuuki 
Päivämäärä:   19.8.26 15:59:17

Hahhaa! Minä kuljen reikäisissä "pieruverkkareissa" vaikka palkka on bruttona 9000-13000€/kk. Ei paljo kiinnosta mitä muut ajattelevat tai luulevat.

Lähettäjä: 40+ 
Päivämäärä:   19.8.26 16:04:21

Rikkaus yleensä yhdistetään merkkivaatteisiin ja luksukseen. Kun tulet paikalle kallis villakangastakki päällä design-laukku käsipuolessa, ja naamassa on tarpeeksi tekoripsiä, niin menet rikkaasta, vaikka kaikki omistamasi olisi pikavipeillä hankittu. Jos taas pukeudut Tokmannin kuteisiin ja ajat 10+ vuotta vanhalla autolla, niin hyvä kun et saa kyytiä soppajonoon, vaikka tilillä olisi todellisuudessa kymmeniä tuhansia. :D

Toisin sanoen toisille on tärkeää esitellä rikkauden ulkoisia tunnusmerkkejä, on sitä oikeasti tai ei.

Lähettäjä: d.a. 
Päivämäärä:   19.8.26 16:10:08

"niin uhkaili, että olisin joutunut maksamaan heidän auton jos puu olisi kaatunut sen päälle. Meinasin oikeasti räjähtää nauruun että pitäisikö tuon pelottaa kun kyseessä oli joku romu vm 90-luku."

Eikä tämä edes pidä paikkaansa. Yllättävän harva tuntuu tietävän tämän,mutta naapurin pihalta oman omaisuuden päälle kaatuva puu ei olekaan mitenkään naapurin vastuulla, vaan se katsotaan luonnontapahtumaksi ja ainoastaan omista vakuutuksista voi hakea siihen korvausta. Poikkeuksen muodostaa ainoastaan se jos puu on ollut selkeästi ja tiedetysti huonokuntoinen ja olet vaatinut sen poistoa eikä naapuri ole ryhtynyt asiassa toimenpiteisiin (ja sinulla on myöskin todisteet näistä vaatimuksista) tai jos esim. kaupunki tai muu viranomainen on aiemmin vaatinut puun poistoa, eikä sitä ole tehty.

Päivämäärä:   19.8.26 16:12:58

Kyllä ne budjettiratkaisujen esittämiset lähtevät esittäjän ajatusmaailmasta, ei arviosta siitä toisesta.

Lähettäjä: $$$$ 
Päivämäärä:   19.8.26 16:13:13

Huvittavaa kun persaukiset ytittää todistella olevansa varakkaita.
Itse luultavasti hukkaan aamukahviin mennessä enemmän kuin te tienaatte vuodessa :))

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.26 16:23:18

Ehkäpä noita ehdotetaan vain siksi, että yleensä ihmiset haluaa säästää rahaa. Ja, jos ei ole tiedossa tarkemmin, että onko kuinka varakas, niin sitten onkin hyvä kertoa mahdollisista edullisemmista vaihtoehdoista.

Mulle joka kerta apteekissa tiettyä reseptiä noutaessa kerrotaan, että tästä olisi halvempikin tarjolla. Joka kerta sanon, että ei kiitos. Kuulunee heidän ohjeistukseen kertoa asiasta, en ota sitä itseeni.

Toki itse kuljen kaupassa yms paljonkin pieruverkkarityyppisesti myös. Ei jaksa kiinnostaa mitä muut ajattelee.

Sukulaisista moni on ihmetellyt viime aikaisia hankintojani. Olen kuullut monien ihmetelleen mitä minulla on varaa ostaa sitä tätä ja tuota (mm. mönkijän). Tietävät mitä teen työksi, mutta ilmeisesti luulevat, että palkka on huono, koska yleensä minun työpaikan tyyppisissä on huono palkka. Meillä on kuitenkin hyvä palkka ja saan lisäksi henkilökohtaista lisää reilusti. Itse vain myhäilen kun miettivät miten mulla rahaa riittää. Senkin uteliaat p*skat.

Ja vaikka mulla onkin varaa, niin etsin silti yleensä edullisimman mahdollisen vaihtoehdon. En laita rahaa hukkaan sen takia, koska sitä on. Tämän takia otan itse mieluusti vastaan edullisemmat vaihtoehdot (paitsi tuo yksi lääke, siinä ero alle 2e..) ja myös ehdotan muillekin edullisempia vaihtoehtoja. Ostaja itse sitten päättäköön haluaako edullisemman ostaa.

Lähettäjä: niih 
Päivämäärä:   19.8.26 16:29:07

Itsehän esitän budjettiratkaisuja aina ja kaikille luultuun tai todelliseen varallisuuteen katsomatta, koska mielestäni se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

BTW, varakkaat ihmiset eivät yleensä ole päätyneet varakkaiksi sillä mentaliteetilla että kuluttaisivat niin paljon kuin vain ehtivät ja valitsisivat aina sen kalleimman mahdollisen vaihtoehdon. Sillä päätyy juuri sellaiseksi varakasta larppaajaksi, jolla on hetken aikaa ulkoisesti kaikki puitteet kunnossa mutta oikeasti ulosotto kolkuttelee jo ovea.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   19.8.26 16:55:55

Se, että joku alkaa kertomaan sinulle, mistä jonkun asian voisi saada halvemmalla. voi olla merkki vaan kertojan omasta pihiydestä, tai hintatietoisuudesta ei varmasti useinkaan siitä, että pitää sinua köyhänä.

Komppaan niih :iä

Ja mitä väliä sillä luuleeko ihmiset sinua köyhäksi vai rikkaaksi.

Päivämäärä:   19.8.26 17:19:41

Olen varakas vaikka olen matalapalkka-alalla. Kun on pienet menot, niin hyvin saa rahaa kasaan vaikka palkka ei suuri olisikaan. Nyt on sijoituksetkin jo melkein kymmenen vuotta ollut lisätienestinä ja siellähän ne kasvaa vaan.

Huomaa kyllä että melkein kaikki kuvittelevat minun olevan köyhä. Mutta samapa tuo, ei ainakaan ole kukaan rahan takia kaverina tai lainaa kerjäämässä kun luulevat ettei minulla ole rahaa :D

Lähettäjä: Sumu 
Päivämäärä:   19.8.26 17:32:51

Täällä sama kun nimim. Kuuki! En välitä hittoikaan mitä muut ajattelee. Verkkareissa kuljen niin autokaupoilla kun muuallakin. Ajan autoni loppuun, jos vain toimivat enkä muutenkaan ” esittele ” tulojani ulos päin.

Lähettäjä: nella 
Päivämäärä:   19.8.26 17:35:27

Vähän samaa täällä, mutta oikeasti se on kyllä kivempi niin päin, että ihmiset luulevat köyhemmäksi (ainakin Suomessa), koska varakkuus herättää kuitenkin usein kateutta ja muita ikäviä lieveilmiöitä.

Itse tosin myös mieluusti pihistän, ostan halvalla ja käytettyä, vaikka tienaankin ihan hyvin. Tyhmä maksaa liikaa.

Päivämäärä:   19.8.26 17:41:50

Mulla ostopäätökseen vaikuttavat muutkin kuin hinta (eettisyys, ekologisuus, kotimaisuus, jne). Ostan vain tarpeeseen, joten harvoin tarvitsee mitään ostaa, jos ei päivittäistarvikkeista puhuta, joten on varaa maksaa vähän enemmän, jotta voin ostaa arvojeni mukaisesti. Silti jää reilusti säästöön koko ajan.

Lähettäjä: Kuuuki 
Päivämäärä:   19.8.26 18:30:50

Tänään jopa hymähdin kun kaupankassa mulkaisi minua päästä varpaisiin paheksuen😆
Päälläni oli kumisaappaat, jotkut römppähousut ja verkkatakki. Käväisin tallilla pienen mutkan ja paluumatkalla nappasin kaupasta kahvipullaa. Oli sentään ripsiväriä ripsissä.
Tää on sinällään huvittavaa kuinka ihmiset olettavat vaikka ja mitä pelkän ulkoisen habituksen perusteella. Olisi kyllä toisaalta kiinnostanut nähdä neidin ilme jos olisi nähnyt mihin autoon nousen. Ei sillä että auto olisi uusi, mutta arvokas oli aikanaan ja kallis ylläpitää nykyään.

Päivämäärä:   19.8.26 18:41:24

Siis on ihan uskomatonta miten suuri ero on asioida missä tahansa liikkeessä kun on vähän parempaa seppälää päällä versus pieruverkkarit, pipo ja kumisaappaat. Saat niin paljon parempaa palvelua kun on parempaa vaatetta päällä :D

Lähettäjä: Ulli 
Päivämäärä:   19.8.26 19:03:40

Kuuki nyt kuvittelee vaan, ei sitä kassaihmistä sinun habituksesi Wittujakaan kiinnostele.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.8.26 19:56:38

Mielestäni maalla tiedetään se ettei ulkoinen olemus kerro varallisuudesta mitään. Itse kyllä valitan kuorossa muiden kanssa kaiken kalleudesta, sitten teen jonkun isomman hankinnan enkä puhu siitä mitään. Toki niin rikas en ole, etteikö olisi tarpeen elää järkevästi, jotta isompiin menoihin on sitten tarvittaessa varaa. Vaatteet pidetään myös loppuun asti, mutta parempia vaatteita tai kenkiä voi sitten hankkia miettimättä. Uskoisin että naapurit pitävät siis kohtuullisen varakkaana, tuntemattomat (kaupunkilaiset) voivat pitää köyhänä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.8.26 20:36:57

"Itsehän esitän budjettiratkaisuja aina ja kaikille luultuun tai todelliseen varallisuuteen katsomatta, koska mielestäni se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa."

No tämä.

Ja sitten on paljonkin ihmisiä ketkä mielestään ovat juuri niitä perussiistejä ja laittautuneita.. ja katsojan silmin se totuus on toinen. Minullakin oli kaveri ja vieläpä kauneudenhoitoalalla ja 99% kerroista rasvaiset hiukset, vähän "off" meikki, huonosti istuvat tai vieraiden nenään haisevat (talo, te tiedätte sen hajun) vaatteet jne. En nyt tiedä moniko sen juuri hänen varallisuuteensa yhdisti, mutta ei todella se perussiisti ja laitettu ihminen mikä kuvitteli olemukseltaan olevansa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.8.26 23:11:56

Tuo kyseenalaistaminen ei liity olemukseesi, vaan kyseenalaistajan omaan taloudelliseen tilanteeseen. Hän ei oleta sinun olevan olennaisesti itseään varakkaampi ja käytät rahaa tavalla, johon hänen rahansa hänen prioriteeteillaan ei koskaan riittäisi. Kyse on kyvyttömyydestä hahmottaa prioriteettieroja.

Sekundaversioiden ehdottelu kertoo ihan suoraan siitä, että ehdottelija ei ymmärrä laatueroa, vaan ostaa halvinta täysin kritiikittä.

Monet haluaa kokea yhteyttä toisiin ihmisiin samanlaisten valintojen kautta. Toisen erilainen valinta koetaan välillä täysin aiheetta todella voimakkaana kyseenalaistamisena heidän valintojaan kohtaan. Aletaan kai henkilökohtaisten epävarmuuksien takia miettiä onko itse tehty jotenkin väärä valinta tai mitä tuo toinen miettii minun valinnoistani, kun ei kerran itse valitsekaan samoin ja saattaa vielä olla perustellut syyt, miksi valita kuten valitsee. Osa ihmisistä ei vaan tunnu hahmottavan, että monissa asioissa kaikki valinnat on ihan yhtä oikeita, kun ne on tehty omista lähtökohdista. Joku arvostaa harrastustaan, toinen matkailuaan, kolmas kotinsa laittamista, on ihan ok käyttää resurssinsa omien preferenssien mukaan.

Lähettäjä: Tätix 
Päivämäärä:   20.8.26 00:24:45

Minä luulin aina, että lapsuudenperheeni oli tosi köyhä. Minulla oli aina paikatut housut enkä saanut koulun vaatimia harrastusvälineitä (sukset, luistimet). Mihinkään en saanut rahaa ja aina sanottiin, ettei ole rahaa. Omistusasunto oli kylläkin.

Vasta aikuisena tajusin, että toinen oli esimiestehtävissä ja toinen duunariammatissa, mutta erittäin kovapalkkaisessa. Nykyään heillä on kovat eläkkeetkin. Minuun sitä rahaa ei silloin käytetty eikä myöhemminkään.

Vaikutin lapsena varmasti luokan köyhimmältä. Jotenkin omituista, kun tulot perheessä on suurimmasta päästä.

Päivämäärä:   20.8.26 00:34:27

"Kyse on kyvyttömyydestä hahmottaa prioriteettieroja.

Sekundaversioiden ehdottelu kertoo ihan suoraan siitä, että ehdottelija ei ymmärrä laatueroa, vaan ostaa halvinta täysin kritiikittä."

"Joku arvostaa harrastustaan, toinen matkailuaan, kolmas kotinsa laittamista, on ihan ok käyttää resurssinsa omien preferenssien mukaan."

Kiitos, A.

Luin ketjua suu auki ihmetellen, että eivätkö nämä ihmiset tunnista laatueroja. Mietin, keksinkö jonkin päivittäiskäytössäni olevan tuotteen joka on ihan sama ostaa halvimpana versiona kuin arvokkaampana, mutta en keksinyt. En tiedä mikä voisi olla sellainen käyttötavara, ruoka tai juoma jonka halvimman ja kalliimman vaihtoehdon välillä ei olisi mitään laatueroa.

Päivämäärä:   20.8.26 00:47:54

Ehkä sun habitus on epäsiisti?

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   20.8.26 00:52:29

"Mietin, keksinkö jonkin päivittäiskäytössäni olevan tuotteen joka on ihan sama ostaa halvimpana versiona kuin arvokkaampana, mutta en keksinyt. En tiedä mikä voisi olla sellainen käyttötavara, ruoka tai juoma jonka halvimman ja kalliimman vaihtoehdon välillä ei olisi mitään laatueroa."

Ollaanko täällä oikeasti noin putkiaivoja? No ihan vaan se, että tismalleen saman, kirjaimellisesti saman valmistajan samalta tuotantolinjalta tulleen tuotteen voi saada paikasta A puoleen hintaan verrattuna paikkaan B.

Päivämäärä:   20.8.26 00:56:43

Saman valmistajan samalta tuotelinjalta tulee erilaisia tuotteita riippuen siitä kenen tuotemerkin alle tuote valmistetaan ja mihin hintaluokkaan.

Päivämäärä:   20.8.26 01:06:23

Lue myös tuo sana "tismalleen"

Päivämäärä:   20.8.26 01:22:55

Niin?? Tismalleen sama valmistaja voi valmistaa vaikka kymmenen eri tuotemerkin alle. Silti on tismalleen sama valmistaja, vaikka tuote, tuotemerkki ja hinta on eri.

Päivämäärä:   20.8.26 01:42:51

Luepa vielä kerran. Se "tismalleen" viittaa sanaan "tuote", ei "valmistaja"

Päivämäärä:   20.8.26 01:45:00

Enpä olisi luullut, että tällaisestakin joutuu yötä myöten äikäntuntia pitämään. Sievennetäänpä vähän sitä lausetta eli otetaan hieman ylimääräistä pois, jos aukeaisi sitten paremmin: "No ihan vaan se, että tismalleen saman tuotteen voi saada paikasta A puoleen hintaan verrattuna paikkaan B."

Päivämäärä:   20.8.26 06:30:36

Onko sulla esim tosi kulahtaneita tatuointeja näkyvällä paikalla tms josta moni saa elämänkoululais vibat nopeasti? Ainakin itselle tulee nopeasti stereotyyppiset elämänkoululaiset mieleen jos jollain on kulahtanut, oikeasti huonolla tatuoitajalla tehdyt tatuoinnit näkyvällä paikalla, päälle joku kulmalävistys ja kenties räväkkä hiusväri ja lähes aina myös röökinpolttaja.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   20.8.26 09:49:56

Mua taas moni luulee rikkaaksi kun tilalla on traktorit ja koneet jotka on ihan välttämättömiä. Parisataa nautaa ja alle 10v navetta. Talli ja kolme hevosta.

Todellisuudessa varallisuus tasolla 800k velkaa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   20.8.26 10:07:09

"
Kuuki nyt kuvittelee vaan, ei sitä kassaihmistä sinun habituksesi Wittujakaan kiinnostele."

Tämä.
Ei todellakaan kiinnosta asiakkaiden pukeutuminen tai ripssrit pätkän vertaa. Ehkä sitten, jos asiakas on yltäpäältä pissassa ja kakassa ja löyhkää järkyttävälle, niin saatan miettiä onkohan joku normaalia enemmän pielessä ja voinko auttaa jotenkin, jos on tuttu asiakas.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   20.8.26 11:36:25

No ei pukeutuminen hirveesti kerro varallisuudesta. Itsellä on ihan hyvin varaa, mutta pukeutuminen on tyyliin huppari+jazz-housut. En meikkaa, mutta normaalisti huolehdin hygieniastani.

Ei ole koskaan tullut ilmi, että kukaan miettis mun varallisuutta. Ei kukaan ole kyseenalaistanut onko mulla rahaa johonkin.

Oisko siis kyse enemmän vain sattumasta sullakin?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.8.26 11:45:05

Mua luullaan taas varakkaammaksi kuin olen, ei kiva :(

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   20.8.26 12:32:14

Törkein oletus oli erikoislääkäriltä, jonka asiakkaaksi ajattelin mennä pidemmäksikin aikaa, tyyppi murjaisi, että "sinulla ei ole varaa minun palveluihini, kannattaa hakeutua julkiselle". No, hänellä ei ollut siis tarvetta minun rahoilleni, mutta tuon autistisen möläytyksen olisi voinut pitää sisällään.
Monet tutut ja puolitutut kohtelevat kuin rääsyläistä ja voivottelevat miten pienituloinen olenkaan, varmaankin koska pukeudun mielestäni mukaviin, en kalliisiin vaatteisiin, koska ei ole koskaan kiinnostanut vaatteiden merkki. Pitävät työttömänä koska en ole kertonut eläväni sijoituksilla. Kun ostin uuden auton, kyselevät millaisen ihmeen rahoitussopparin oikein olen onnistunut saamaan ja kauanko joudun maksamaan autoa. No, ostin auton käteisellä, mutta en minä sitä kerro, koska näin on paljon helpompaa. Harvat vähän läheisemmät kaverit ovat kavereita itseni vuoksi, eikä rahan takia.

Päivämäärä:   20.8.26 12:37:01

Ostan vaatteeni käytettynä tai puoli-ilmaiseksi alesta. Huvittaa kun kesäisin saa liikkeissä palvelua vain jos erikseen kysyy, sitten kyllä ihan asiallista, mutta takkikeleillä tervehditään jo ovella. Eivät he tiedä että laadukkaat ulkoilutakkini ovat maksaneet 20-60e satojen sijaan. :D

Asun halvassa asunnossa huonomaineisella alueella ja en todellakaan edes halua pistää silmään siellä. Eikä kiinnosta vaatteissa muu kuin oma mukavuus eli isosti säänmukaisuus.

Lähettäjä: Hikkyistäolijuttu 
Päivämäärä:   20.8.26 20:30:57

Moni keräilee sossutukee ja äiti laittaa ruuat, vaatteet ja pyyhkii perseen. Mikäs siinä on hikkyjen päivärahoja kuittaillessa. Tästä olikin ketju tänään, että hikkyjä on oikeesti 24000, mmutta se hvis jonnekin..puolet nääs ei kostane mitäänbyhteiskunnan tukia, lusmuuvat vaan vanhempien nurkissa, osa uhmakkaina ja lievästi väkivaltaisina. Pitäs mennä psykiatriaan, mut ei pääse. Tilanne vain heikkenee ja riidat himas kärjistyy..

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   20.8.26 23:14:06

Elämänkokemus kun karttuu niin oppii ettei kenenkään varallisuutta voi päätellä siitä mitä ulospäin näkyy. Elämä on jopa opettanut että sillä jolla on lukaalit ja luxusautot, saattaa velat olla miljoonia, kun taas jollain mökin ukolla jolla ei ole edes nykyajan mukavuuksia, on miljoona pankkitilillä. Joten ei, ei kukaan jonkinlaista älyä omaava, päättele kenenkään varallisuuksia ilman faktatietoa.

Päivämäärä:   20.8.26 23:20:38

Kyse voi olla myös olemuksesta kokonaisuudessaan. Oletko huonotyhtinen, mumiseva, anteeksi, että olen olemassa -tyyppi?

Lähettäjä: ola 
Päivämäärä:   21.8.26 10:25:20

Täällä hieman samaa.

Se jotenkin harmittaa, kun appivanhemmat tuntuu luulevan, että meillä menee jotenkin taloudellisesti huonosti, ja että toinen lapsensa on se varakkaampi, koska hän on lääkäri. Ei olla niillä kaikkein perinteisimmillä raha-aloilla (lääkäri, juristi), mutta tienataan molemmat ihan hyvin ja itse olen johtaja-asemassa yrityksessä. Tosin siitäkin anoppi on kerran todennut, että sinä kun olet "vähän niinkuin pomo-asemassa" (kuulun yrityksen johtoryhmään). No, tiedän heidän seuraavan verokoneita, niin seuraavana vuonna minunkin tulojen pitäisi löytyä sieltä, ehkä se korjaa sitten tämän väärinkäsityksen.

Noin muuten, ehkä parempi jos tutut ja puolitutut luulevat köyhäksi.

Uskon myös, ettei tämä välttämättä liity ihan suoraan ulkoiseen habitukseen vaan enemmän siihen, että ihmiset olettavan muiden olevan suurin piirtein samalla varallisuusasemassa kuin ovat itsekin.

Lähettäjä: Yhteiseltä alueelt 
Päivämäärä:   21.8.26 10:37:48

No paljonko sitä rallua on?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   21.8.26 11:22:49

MItä väliä luulevatko jotain. Onko tuosta luulemisesta ollut jotain haittaa? Ehkä olet saanut hyviä säästövinkkejä korkeintaan.

Minulle on ainakin ihan sama mitä ulkopuoliset luulevat tai ovat luulematta. Enkä tosiaankaan harrasta rahalla pröystäilyä. Ajan vanhoilla autoilla, en pukeudu hienosti arkena, eli näytän sitten varmaan paljon köyhemmältä kuin olen. Käytän aikani ja rahani ihan muuhun.

Toisaalta tiedän muutaman tyypin hevospiireistä joilla on ulosotossa asioita ja silti esittävät ulospäin, että rahaa on.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   21.8.26 12:01:59

Varaa on täälläkin ostella mitä lystää, mutta miksi ostaisin? Miksi suosisin ylikulutusta? Tykkään kierrättää, korjata ja remontoida, luoda uutta vanhasta. Ihan sama millä autolla ajan, mutta on kiva omistaa auto ja päästä milloin haluaa. On kiva omistaa asunto, pieni, mutta arvoalueella. Olen osaaikatöissä yleishyödyllisessä yhdistyksessä ja kaikki luulevat, että haluan vakityöpaikan, koska olen köyhä työtön. Pihistän sähkölaskussa ja vedessä. Elän puoli vuotta kehitysmaassa savimajassa jne. Ihmetyksenä on aina, miten voin matkustaa kuukausia. Elämä on valintoja - ole onnellinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.8.26 12:36:32

"Onko tuosta luulemisesta ollut jotain haittaa?"

Sen verran on ollut joskus haittaa, että myyjä ei ole viitsinyt laskea edes tarjousta, kun on olettanut ettei minulla ole varaa hankintaan. Ostin sitten muualta. Ylimääräistä työtä se teettää ostaa kauempaa.

Myös se suhtautuminen, kuin en ymmärtäisi kuinka kallista jokin on tai mihin minulla on varaa, siis ns tyhmänä pitäminen on ärsyttävää. Etenkin, kun tässä tapauksessa tyhmä on se vastapuoli joka olettaa omiaan.

Ihmisillä on hyvin vahvat käsitykset raha-ammateista ja jos työskentelee alalla jota yleisesti pidetään melko matalapalkkaisena, niin näin oletetaan olevan jokaisella alalla työskentelevällä. Vaikka totuus olisi kolminkertainen palkka oletukseen nähden.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.