Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opettakaa nuorillenne rahan arvo

Lähettäjä: 40+ 
Päivämäärä:   19.8.26 13:09:58

Miten hitossa nuorilla on näin paljon rahaa käytössä nykyään? Yläkouluikäiset ostavat PÄIVITTÄIN energiajuomia, paistopistetuotteita ym. Millä ihmeen rahalla? Eikö enää käytetä ns. viikkoraha?

Mä sain yläasteella KUUKAUSIrahaa 100 Mk, mikä on noin 17€. Se oli tarkoitettu herkkuihin, limsoihin, pieniin meikkeihin ja muuhun "ylimääräiseen". Ruoka syötiin kotona, ja ehkä pari kertaa vuodessa sai parikymmentä markkaa, että pääsi hampurilaiselle tms. kavereiden kanssa. Se oli ihan ok, koska ei kukaan muukaan syönyt tai kahvitellut ulkona.

Vaateostot tein niin, että sain esimerkiksi 500 Mk, ja sillä piti ostaa farkut ja takki tms. Piti valita sellaiset, mihin raha riittää. Nykyään teinit kulkevat äitiensä kanssa, ja äidit vinguttavat korttia kassalla. Kaupoissa kiertelyyn leipääntynyt vanhempi ostaa melkein mitä teini vaan pyytää, että pääsee nopeasti pois.

Somessa näkyy kuvakaappauksia, missä nuoret kinuavat vitosta tai kymppiä milloin mihinkin turhaan. Ja vanhemmat laittaa. Raha ei edes konkreettisesti vaihda omistajaa, eli teini ei mitenkään hahmota jatkuvasti kuluvan rahan määrää, tai sitä, mihin oikeasti kannattaa rahaa käyttää.

Ehdotus: teineille viikko- tai kuukausirahat käyttöön ja KÄTEISENÄ. Hyvä viikkosumma on esimerkiksi 10€, koska ruoka, hygieniatuotteet ym. tulevat kotoa. Jos raha loppuu kesken, lisää ei anneta. Shoppailua varten lapsella on joku electron-kortin tyylinen, ja vanhemmat siirtävät tilille sovitun summan, vaikka 100€, millä pitää ostaa tietyt asiat.

Mä olen ollut se 17-vuotias, joka laski kaupassa, mihin se 25 Mk riittää. Ja olen oppinut käyttämään rahaa niin, että näin nelikymppisenä on omaisuutta ja säästöjä, enkä silti ole joutunut tinkimään mistään.

Re: Opettakaa nuorillenne rahan arvo

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.8.26 13:15:35

100 mk vastaa nykyään noin 100 €. Rahan arvo muuttuu. Enää ei voi kääntää euroiksi noin.

Päivämäärä:   19.8.26 13:25:37

10€/viikko = 40€/kk = 240 Mk/kk. Eli 2,5 kertaa se, mitä minä sain. Minusta ihan realistinen vertailu. 10 eurolla viikossa saa aika paljon herkkuja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.8.26 13:48:17

No jokaisen perheen tarkat eurot ei tässä ehkä se pointti.. mutta totuus on, että moni omilleen muuttanut nuori on tällä hetkellä ihan lirissä kun rahan arvoa ja käyttöä ei ole yhtään opetettu ja nyt istuvat ulosotossa pelkästään tavan woltti ja muista maksuista. On autot, muotivaatteet, säännölliset ripsi-ja kynsihuollot ja pojilla omat juttunsa, mutta niillä pienillä palkoilla tai kelatuloilla.. kuka kotona, kuka velkaantumassa/vanhempien pelastettavana siellä omassa luukussa. Hurjaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 13:56:46

Valitettavasti vierestä joudun kans seuraamaan, kun lähipiirissä lapsille annetaan kaikki, ”koska meidän perheen arvolle ei ole sopivaa tyytyä vähempään”. Vanhemmat korvia myöden veloissa, että saadaan pidettyä elintaso johon ei oikeasti varaa. Ja kyseessä siis hyvätuloiset ihmiset. Ja jos vanhempi sattuukin sanomaan johonkin, ettei nyt ole varaa (joka harvinaista) niin lapset ehdottavat etteikö voisi hakea maksujen helpotusta esim. harrastemaksuista… 8/

Päivämäärä:   19.8.26 14:08:20

Eiköhän ne vanhemmat jotka talousasioista jotain ymmärrä opeta myös lapsiaan. Jos olet köyhä niin mitäpä osaat opettaa? Omat teinit säästävät asp-tilille ja myös sijoittavat aktiivisesti.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   19.8.26 14:27:48

Mul oli kans jotain 100mk mun kuukausiraha lukio-ikäisenä..

Ostin ihan tarpeellisia juttuja + karkkia, en käytännössä koskaan mitään limukoita sun muuta mitä nykynuoret ostaa. Elokuvissa kävin pari krt vuoteen ja sit satunnaisesti jotain hampurilaisella/pizza/kebab kavereiden kans. Osa meni myös säästöön. Lukion viimeisen luokan aikana aloitin osa-aikaduunit ja niitä tein koko opiskelujen ajan ja rahaa jäi silloinkin säästöön.

Nykynuoriso ei kyllä oikein tajua rahaa...näkee kyllä varsinkin Lidlin paistopisteellä :D koulussa p*skaa ruokaa niin kroisantti ja energiajuoma ja niillä mennään. Tätä näkee jo alakoululaisten tekevän.

Päivämäärä:   19.8.26 14:42:26

Siis miten jonkun ostoksista voi päätellä ymmärtääkö raha-asioita? Jos rahaa on käytettävissä niin miksei sitä saisi käyttää? Jos hakee lidlistä välipalaa niin miten siitä voi päätellä ettei voisi samalla säästää suurimman osan rahoistaan?

Päivämäärä:   19.8.26 14:42:54

Ennemminkin kannattaisi opettaa lapselle ravitsemusasioita...

Päivämäärä:   19.8.26 14:54:34

No tässäpä näitä esimerkkejä tuli siitä, että kun rahan arvoa ei opi, sitä pitää itsestäänselvyytenä. Meillä oli tuon viikkorahan lisäksi mahdollista tienata rahaa työllä. Ei perusjutuilla, kuten oman huoneen siivouksella tms., vaan esimerkiksi kerran olen tienannut rahat lempibändin keikalle purkamalla halkokuorman. Olen kuullut, että teineille maksetaan 2€ siitä, että tyhjentävät tiskikoneen. Mitä ihmettä?! Nämä asiat ovat koko perheen yhteisiä! Ei niistä vanhemmillekaan erikseen makseta. Teinille pitäisi antaa eteen ihan konkreettinen laskelma, jossa näkyy, kuinka paljon hänen puhelimensa, nettinsä, kosmetiikkansa, ruokansa ym. maksavat.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   19.8.26 14:58:24

Minä olen tosi tarkka mihin rahat käytän ja niin on lapsetkin. Vuosikausia säästäneet kaikki rahat mitä saavat. Oon opettanut että jos tarvii vaikka esim jatkojohdon niin katsoo netistä mistä kaupasta sen saa halvimmalla. Kaikkea on mitä tarvitaan, laskut maksan ja on auto. Mikään hyvätulonen en ole eli on vähän pakkokin miettiä mitä ostaa. Pitsa on kuulumma niin kallista että eivät mene edes pitsalle vaan säästävät rahat. Käydään pitsalla ehkä joka toinen kuukausi ja vanhempi maksaa.

Lähettäjä: Pade 
Päivämäärä:   19.8.26 15:14:06

Täh, aloittajahan on syntynyt suorastaan kultalusikka suussa! Itse en koskaan saanut pennin pyörylää vanhemmilta, olin 9-lapsisen perheen vanhin ja syntynyt -78. Maatilalla tehtiin lujaa töitä heti kun jalat kantoi, vaatteet ostettiin kirppikseltä ja syötiin tosi halvasti esim. puuroja, perunaruokia, makaroniruokia. Sitten kun aloin saada omaa rahaa kesätöistä, ostin tasan mitä teki mieli enkä säästänyt todellakaan. Ekassa kunnon työpaikassa ollessani olin aivan haltioissani kun pystyin elämisen kustannusten ohella ostelemaan ihka uusia vaatteita ja irtokarkkeja. Ja palkka oli nettona 1100mk. Sillä maksoi komeasti pienen yksiön vuokran ja kaikki nuoren humputtelut.

Oma lapseni on nyt 18v ja osaa käyttää rahaa oikein hyvin siitä huolimatta, että olen hänelle ostanut abouttiarallaa kaiken mitä on keksinyt haluta. No, en nyt sitä hevosta, mutta edelleen maksan ratsastustunnit. Enkä kalliita vaatteita, mutta uusia. Ostaa itse meikkinsä, herkkunsa, vaatteet Vintedistä ja todellakin pihistelee ostostensa kanssa, laittaa myös säästöön. Minusta on ollut ihanaa tarjota omalle lapselle se, mistä itse ei osannut edes haaveilla =).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.26 15:38:37

Minua harmittaa että osa nuorten ruokapaikoista ja esim ainakin täällä finnkino ei ota vastaan käteistä. Lapsen ja nuoren olisi mielestäni konkreettisen käteisen kautta helpompi hahmottaa rahan käyttöä ja opetella sitä.

Päivämäärä:   19.8.26 15:55:00

Mutta miksi nuorten ylipäätään tarvii syödä ulkona? Eikö kotona ja koulussa ole ruokaa?
Joo, joskus harvoissa poikkeustapauksissa (päättäjäiset tms.) on tietysti kiva käydä ulkona syömässä "paremmin", mutta silloin varmaan voi mennä semmoiseen paikkaan, missä käteinen käy?

Rahan arvostamista on myös se, että syödään sitä ruokaa, mitä tarjolla on. Vaikka jotkut jälkikasvunsa jokaista perseilyä yliymmärtävät vanhemmat toisin väittävät, niin se kouluruokakin on aivan syötävää, ja taatusti ravintoarvoltaan parempaa kuin paistopisteen croissant. Ja jos sattuu olemaan juuri sitä inhokkiruokaa, niin ottaa sitten reippaasti leipää ja salaattia. Tai on nälissään, jos tarjotun ruoan edessä ei ymmärrä omaa parastaan. Ruoalle nyrpistely on ylimielistä ja kertoo siitä, ettei ymmärretä ruoan hintaa.

Päivämäärä:   19.8.26 16:00:00

Pade: meillä oli ihan hyvätuloinen perhe. Olin kiitollinen saamastani kuukausirahasta ja näin jälkikäteen olen kiitollinen siitä, että minulle opetettiin, ettei raha tule ilmaiseksi, eikä se pysy taskussa, jos sitä käyttää turhuuteen.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   19.8.26 17:05:18

Siis oliko tässä kyse siitä että nuoret ei osaa käyttää rahaa ja siksi velkaantuvat vai siitä että nuoret käyttää rahaa sinun mielestäsi vääriin asioihin? Nämä on kaksi ihan eri asiaa.

Entäs jos on nuori joka syö kotona ja koulussa, siihen päälle lisäksi ostaa jonkun paistopisteen tuotteen koska ne on hyviä ja maksaa sen itse tienaamillaan rahoilla sen jälkeen kun on itse päättänyt että tähän haluaa rahaansa käyttää kun on ylipäätään elänyt niin että rahaa jää käyttöön.

Minä aikuisena ostan aika paljon asioita joita en varsinaisesti tarvitse. Niin kauan kun siihen on varaa, en näe asiassa mitään ongelmaa. Me käydään perheenä ulkona syömässä keran tai kahdesti viikossa, miksi ei nuorikin saisi vaikka se ei tarpeellista olekaan?

Kyllä, on nuoria joilla on raha-asiat ohan vinksallaan samoin kuin on vanhuksia ja keski-ikäisiä joilla sama ongelma. Se ostaako limua ja oaistopisteen tuotteita ei millään tavalla kerro raha-asioiden ymmärtämisestä tai kuka on tulevaisuudessa ongelmissa ja kuka ei.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.26 18:46:47

"Mutta miksi nuorten ylipäätään tarvii syödä ulkona? Eikö kotona ja koulussa ole ruokaa?
Joo, joskus harvoissa poikkeustapauksissa (päättäjäiset tms.) on tietysti kiva käydä ulkona syömässä "paremmin", mutta silloin varmaan voi mennä semmoiseen paikkaan, missä käteinen käy?"

Miksi nyt kenenkään pitäisi tehdä tai saada mitään mieleistä? Jäädään kaikki kotiin ja syödään makaronia kynttilänvalossa.

Päivämäärä:   19.8.26 20:07:53

Käteisen katoaminen heikentää rahan hahmotusta. luku tilillä ei oiken avaudu samalla tavalla kun katsomalla lompakkoon jossa on 2,4€

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   19.8.26 20:22:01

"Käteisen katoaminen heikentää rahan hahmotusta. luku tilillä ei oiken avaudu samalla tavalla kun katsomalla lompakkoon jossa on 2,4€"

Mulla on nykyään juuri toisinpäin. Jos olen jostain sattunut käteistä saamaan, niin kun sillä maksaa eikä numerot tilillä muutu, tuntuu että se ostos oli ilmainen. Raha on numeroita pankkitilillä, ne setelit kännykän suojakotelon taskussa ovat vain ärsyttäviä lappusia joista on kiva päästä eroon. Ja mielellään koko viisikymppinen kerralla, ettei ainakaan tule palautuksena niitä vielä ärsyttävämpiä hiluja. En käytä lompakkoa, joten pyörivät jossain taskun pohjalla tai auton keskikonsolissa. Ensimmäisen tilaisuuden tullen heitän ne johonkin keräyslippaaseen.

Päivämäärä:   19.8.26 21:18:16

"Miksi nyt kenenkään pitäisi tehdä tai saada mitään mieleistä? Jäädään kaikki kotiin ja syödään makaronia kynttilänvalossa."

No kysehän on just siitä, jos eletään leveästi rahoilla, joita ei oikeasti ole, koska ei ymmärretä rahan arvoa. Elämässä on aika paljon vaihtoehtoja ravintolan ja pimeässä syödyn makaronin väliltä. Jos nuoren opettaa siihen, että on ihan ok olla syömättä esimerkiksi ilmaista kouluruokaa ja hakea sen sijaan kaupasta viidellä eurolla höttöä, ei ole ihme, etteivät pärjää omillaan.

Pop: Minä olen ottanut tähän vain esimerkkejä. Pääpointti on se, että rahan käyttöä ei opi, jos raha on jotain melkein abstraktia, ja jos sen eteen ei joudu tekemään mitään. On helppo vaatia aina parempaa, jos vanhemmat siirtää joka risaukseen kympin. Yläkouluikäisten olisi jo tärkeää osata pitkäjänteisempää rahankäyttöä.

Lähettäjä: Mitä uutta? 
Päivämäärä:   20.8.26 17:22:13

Hyvä vanhemmuus on katoavaa kansanperinnettä ja suunta tuskin on muuttumassa...

Päivämäärä:   20.8.26 19:20:49

"Mul oli kans jotain 100mk mun kuukausiraha lukio-ikäisenä.." olisinpa minäkin saanut palkan lisäksi vielä tuon!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.