|
Lähettäjä: 40+
Päivämäärä: 19.8.26 13:09:58
Miten hitossa nuorilla on näin paljon rahaa käytössä nykyään? Yläkouluikäiset ostavat PÄIVITTÄIN energiajuomia, paistopistetuotteita ym. Millä ihmeen rahalla? Eikö enää käytetä ns. viikkoraha?
Mä sain yläasteella KUUKAUSIrahaa 100 Mk, mikä on noin 17€. Se oli tarkoitettu herkkuihin, limsoihin, pieniin meikkeihin ja muuhun "ylimääräiseen". Ruoka syötiin kotona, ja ehkä pari kertaa vuodessa sai parikymmentä markkaa, että pääsi hampurilaiselle tms. kavereiden kanssa. Se oli ihan ok, koska ei kukaan muukaan syönyt tai kahvitellut ulkona.
Vaateostot tein niin, että sain esimerkiksi 500 Mk, ja sillä piti ostaa farkut ja takki tms. Piti valita sellaiset, mihin raha riittää. Nykyään teinit kulkevat äitiensä kanssa, ja äidit vinguttavat korttia kassalla. Kaupoissa kiertelyyn leipääntynyt vanhempi ostaa melkein mitä teini vaan pyytää, että pääsee nopeasti pois.
Somessa näkyy kuvakaappauksia, missä nuoret kinuavat vitosta tai kymppiä milloin mihinkin turhaan. Ja vanhemmat laittaa. Raha ei edes konkreettisesti vaihda omistajaa, eli teini ei mitenkään hahmota jatkuvasti kuluvan rahan määrää, tai sitä, mihin oikeasti kannattaa rahaa käyttää.
Ehdotus: teineille viikko- tai kuukausirahat käyttöön ja KÄTEISENÄ. Hyvä viikkosumma on esimerkiksi 10€, koska ruoka, hygieniatuotteet ym. tulevat kotoa. Jos raha loppuu kesken, lisää ei anneta. Shoppailua varten lapsella on joku electron-kortin tyylinen, ja vanhemmat siirtävät tilille sovitun summan, vaikka 100€, millä pitää ostaa tietyt asiat.
Mä olen ollut se 17-vuotias, joka laski kaupassa, mihin se 25 Mk riittää. Ja olen oppinut käyttämään rahaa niin, että näin nelikymppisenä on omaisuutta ja säästöjä, enkä silti ole joutunut tinkimään mistään.
|