Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oon niin loppu hoitotyöhön.

Lähettäjä: Loppuunpalanut 
Päivämäärä:   19.8.26 12:14:03

Työskentelen yksityisessä kotihoidossa. Päivät kuluu lähinnä asiakkaiden kodinhoidollisissa töissä. Perushoitoa on jonkin verran, mutta yhä vähenevissä määrin. Tiskausta, pyykinpesua, lakanoiden mankelointia, imuroimista ja siihen päälle toki perushoitoa hieman. Tuntuu, että se vähäinenkin ammattitaito valuu käsistä pois, kun ainoa asia on osata voidella leivät oikein ja asetella makkara asiakkaan säntillisten toiveiden mukaan. Noin yhtenä esimerkkinä. Ymmärrän, että nämä kuuluu myös tehtäviimme, mutta lieveilmiönä on tullut nyt se, että omaiset valittaa kun asuntoa ei ole siivottu (ei kuulu sopimuksessa tehtäviimme muutakin siistiminen) , omaiset ovat joutuneet käymään korjaamassa valmiit voidellut leivät (vaikka ne tehty täysin asiakkaan ohjeiden mukaan) ja paljon muita vastaavia asioita. Turhauttaa oma valinta työpaikasta ja olen aivan loppuu palanut. Käyntiajat venyy ja käyntejä ei ole järkevästi aikataulutettu. Esimerkiksi 4 asiakasta joiden luona täytyy olla klo 12. Ymmärrän että omaisetkin ovat väsyneet mutta niin väsytään mekin. Esimiestyö on aivan olematonta ja silloin jos sitä on, se on lähinnä omaisilta tullut negatiivista palautetta. Niinkuin rikkinäinen puhelin ja sille ei anneta selityksen sijaa. Työohjeet vaihtuu miltei päivittäin sen mukaan mikä nyt sattuu esimiehelle olemaan omaan hetkeen paras. Taukoa saattaa olla 20 min päivän aikana. Ja kun joku sanoo, että pidä tauot niin aikataulut on niin syvältä ja lisähommia työnnetään peruskiertojen päälle, että en selviä enää niistä muutoinkaan. Kotiinkin haluaa päästä joskus.

Irtisanoutusin jos voisin. En ole opiskellut siivoojaksi. Työpaikkoja ei ole nyt hoitoalallakaan. Kortistoon ei ole vara jäädä lainojen vuoksi. Sairauslomaa tarvitsisin varmasti kuukausia että tästä toipuisin enää. Sekään ei rahallisesti ole mahdollista.

Antakaa vinkkejä kuinka tässä nyt muuttaisi asennetta. Ilmeisesti se nyt ongelmana ja stressaan liikaa. En vaan pidä töistäni nyt kun haluan tehdä ihan hoitotyötä. Millä selvitä niin kauan ennenkuin löydän uuden työpaikan.

Re: Oon niin loppu hoitotyöhön.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.26 12:19:43

Nuo ovat kotihoidon ominaisuuksia, eivät varsinaisesti korjattavissa olevia ongelmia. Kerkesin 10v tekemään kotihoidossa, ja työpaikasta riippumatta nuo olivat aina läsnä. Minäkin olin loppu, ja nimenomaan hoitotyöhön. Nyt olen juristi. Lainat ovat hidaste, mutta jos todella haluat päästä irti, kyllä keksit keinon jolla esimerkiksi opiskelet toisen ammatin. Jos ei vielä ole kanttia irtautua siihen suuntaan, suosittelen hakemaan aktiivisesti muita töitä. Hoitotyötä, tai mitä tahansa missä voisit kuvitella viihtyväsi.

Työ on niin iso osa elämää, että siellä kannattaa viihtyä. Koko elämä tuntuu olevan syvältä, jos töissä mättää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.8.26 12:27:57

Olen ollut yksityisessä kh:ssa (vuosia) ja jos ne ei ole kaupungin alueita vaan itsemaksavia, niin homma on helposti tuollaista. Hoiva-avustajan töitä, toki samoin palvelutaloissa tehdään helposti laitoshuoltajan hommia jos sellaista ei ole palkattu. Kaupungin kotihoidossa homma on erilaista, eli hoitotyöt lyhyellä käynnillä. Ihan välttämättömin tehdään kuten tiski ja roskat, mutta todellakaan ei mitään mankelointia ja imurointia.

Puolensa ja puolensa. Kaupungin töissä väsyy helpommin kun käyntejä voi olla vajaa parikymmentä perusillassa. Siihen nähden yksityisellä on "helppoa", toki toi asiakaspalveluhenkisyys ja näprääminen helposti tekee bore outin. Siitä varmaan enemmän kysymys, kyllästymisestä eikä loppuun palamisesta...

Tilanteesi helpottaa työpaikan vaihdolla. Ja löydät uuden työpaikan ihan varmasti, ehket tänään mutta muutaman viikon tai kuukauden kuluessa. Tartu keikkahommiinkin että pääset kokeilemaan, tämä taitaa olla ensimmäinen työpaikkasi? Laita vaan suoraan viestiä ja soita työnantajille. Jos rahallisesti pystyt ottaa riskiä, kysy nykyiseltä työnantajaltasi 80% työaikaa jolloin voi ottaa paremmin keikkaa.

Mutta varoituksen sana vaan vanhalta hoitajalta: nuo hommat mitä kuvailet on oikeasti sieltä helpommasta päästä ja vähiten kuormittavia...

Päivämäärä:   19.8.26 12:35:31

Niin ja vielä, aloita heti. Asenteen muutoksella ikävä työ ei muutu kivaksi, jäät vaan jumittamaan turhauttavaan tllanteeseen. Kuukaudet kuluu ja seuraavaksi vuodet hukkaan. Eli heti kun työhönsä on väsynyt ja kyllästynyt kannattaa aloittaa uuden etsiminen. Aivan turha juttu jäädä kuukausiksi saikuttelemaan, kun palaat takaisin niin sama rinki alkaa alusta. Työstä josta pitää ja haluaa tehdä, ja jossa johtaminen toimii, saa energiaa.

Tuosta tosin et pääse ikinä eroon, että pitäisi olla neljässä paikassa yhtä aikaa... asiakkaille kannattaa vaan antaa eri aika, tai väljä aikaväli kuten että tulen 12-14 välillä. Kaupungin kh puolella ei anneta kuin aivan poikkeustilanteissa (esim asiakas lähdössä lääkäriin) tarkka aika, se ei onnistu koskaan.

Lähettäjä: Iris 
Päivämäärä:   19.8.26 12:45:12

Jää sairauslomalle ja etsi sen aikana uusi työpaikka. Minulla oli rannekanavaoperaation jälkeen pidempi saikku ja sen aikana sain hankittua uuden työn ihan muulta alalta. Kannattaa ainakin yrittää! Omalla kohdalla uusi työ oli vain 6kk määräaikaisuus ja onnekseni sitä jatkettiin muutamaan otteeseen, jonka jälkeen sain vakituisen paikan. Jos hoidollista haluat tehdä, niin hae julkisen terveydenhuollon kotihoitoon. Itse olin siellä 10v, ensin lh ja sitten sh. Työstä tykkäsin, mutta en siitä kiireestä ja järkyttävästä paineesta.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   19.8.26 12:51:08

Hoitotyö on tuommoista eri työympäristöissä. Olin joskus vammaisten asumispalveluissa töissä, erään asukkaan äiti tuli päivittäin huutamaan ohjaajille, kun asukin päiväpeitto oli väärin taiteltu sängyn päälle klo 14 kun hän aina kävi lastaan tapaamassa. Tehtävässä ei voinut onnistua, sillä rouva halusi erilaisia asentoja päiväpeitolle mielensä mukaan päivästä riippuen. Milloin tuuletusräppänästä tuli vääränhajuista ilmaa yms... Vastaavia ihania työtehtäviä löytyy joka paikasta, missä olen hoitoalalla ollut :D nykyisessä paikassani taittelen siivousliinoja tavalla, josta työkaverini tykkää, kun se on täällä tapana. Muualla liinat 200kpl nostetaan pahvilaatikosta kaappiin mutta täällä käytetään asiaan tunteja kun taitellaan kauniisti. Asiakkaiden kanssa pärjää, omaiset ja työkaverit on yllättävä haasteiden aiheuttaja hoitotyössä.

Päivämäärä:   19.8.26 13:04:28

Työelämässä olen ollut 25 vuotta. Erilaisia töitä tehnyt ihan tehdastyöstä alkaen. 10 vuotta hoitoalaa. Miepä puoli ei kiinnosta, koska se olisi minulle liian hidastempoista. Palvelutaloissa tykkäsin olla ja nyt harmittaa, kun ajattelin, että kotihoito olisi itsenäistä hoitotyötä. Pidän perushoidosta, inhoan kodinhoitoa mm siivoamista. Paikat on vaan niin tiukassa, että... Olen nyt tänään laittanut avoimia hakemuksia. Ehkä voisin hakea sitä tehdastyötäkin.

Kiitos tosi paljon asiallisista vastauksista. Vähän selkeyttää mikä tässä on mennyt itsellä pieleen.

Päivämäärä:   19.8.26 14:08:34

Lähettäjäjoo

Päivämäärä19.8.26 12:51:08

Hoitotyö on tuommoista eri työympäristöissä. Olin joskus vammaisten asumispalveluissa töissä, erään asukkaan äiti tuli päivittäin huutamaan ohjaajille, kun asukin päiväpeitto oli väärin taiteltu sängyn päälle klo 14 kun hän aina kävi lastaan tapaamassa. Tehtävässä ei voinut onnistua, sillä rouva halusi erilaisia asentoja päiväpeitolle mielensä mukaan päivästä riippuen. Milloin tuuletusräppänästä tuli vääränhajuista ilmaa yms... Vastaavia ihania työtehtäviä löytyy joka paikasta, missä olen hoitoalalla ollut :D nykyisessä paikassani taittelen siivousliinoja tavalla, josta työkaverini tykkää, kun se on täällä tapana. Muualla liinat 200kpl nostetaan pahvilaatikosta kaappiin mutta täällä käytetään asiaan tunteja kun taitellaan kauniisti. Asiakkaiden kanssa pärjää, omaiset ja työkaverit on yllättävä haasteiden aiheuttaja hoitotyössä.

Kuuluis varmaan tuo äitikin sinne hoitolaitokseen... Ei ole kyllä millään mittapuulla normaaleja ihmisiä tuollaiset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.8.26 15:11:22

Kuulostaa niin tutulta nuo makkaran "väärinlaitot" ja päiväpeitot! Hulluksi meinaa tulla!
Neuvoisin myös hakemaan omaan työhön 80% jakson ja etsit sillä aikaa keikkaa vaikka sieltä hyvinvointialueelta kotihoidosta, tehpasta tai sairaalasta niin näet olisiko se mielenkiintoisempaa.
Tai sitten mietit kokonaan uuden ammatin opiskelua.

Päivämäärä:   19.8.26 18:19:33

Tämä että nyt ei ole työpaikkoja, saattaa kääntyä pulaksi tosi nopeastikin. Kun työpaikkojen määrä muualla alkaa nousta, siirtyy hoitajia aina muihin töihin ja sitten on valinnanvaraa. Nyt irtisanotut eivät välttämättä ole enää työvoimana siinä kohtaa ja valmistuvien määrä laskee. Lisäksi seuraavan hallituksen aikana saatetaan palkata hoitajia lisää, koska eläköityminen on hurjaa ja samoin vanhusten määrän lisääntyminen.

Sanoisin että parin vuoden sisällä alkaa paikkoja aueta ja viiden vuoden päästä on työvoimapula.

Yksityinen kotipalvelu ja julkinen kotihoito ovat yleensä täysin erilaisia. Jos haluaa tehdä lähinnä hoidollista ja paremman palkan, se on julkinen. Rennommalla otteella, vähemmällä vastuulla ja ihmisten kanssa enemmän jos haluaa viettää aikaa, yksityinen on parempi. Paitsi jos yksityistetään kaupungin kokonaisia alueita.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.8.26 20:03:08

Eihän tuo ole varsinaista ihmisten hoitotyötä.. kodinhoito- ja siivouspalvelu enemmänkin. Hae vaan sitkeästi varsinaisia hoitajan töitä jos koulutus kerran on, tarvittaessa kouluttaudu työn ohessa vaikka vähän lisää !

Päivämäärä:   19.8.26 21:21:14

Hmmm.... : Nimenomaan juuri tämä. Olen työn ohella kouluttautunut. Haavanhoitoja yms käynyt kurssimuotoisesti. Tuntuu todella turhauttavalta kun kaikki tavallaan unohtuu kun ei ole enää rutiinia esim lääkehoidossa. Tulee uusia hoitomuotoja mutta minä olen autuaan tietämätön kun päivät pitkät asettelen makkaroita sen hetkisen teeman mukaan tai mankeloin alkanoita. Phuuuh. Täytyykin miettiä tuota 80 prossasta työaikaa. Pakko jostain hakea nykypäivän tieto, vaikka sitten keikkailemalla ennenkun taas löydän uuden hoitotyön paikan.

Lähettäjä: Kotihoito 
Päivämäärä:   19.8.26 21:29:57

Kotihoito julkisella on juuri sitä itsenäistä ja lähes pelkästään hoidollista, usein tosi kovalla kiireellä vielä maustettuna. Asiakkaat ovat keskimäärin varsin huonokuntoisia.

Käyntejä on päivässä 15-20, lähes joka käynti on lääkehoitoa (lääkkeenantoa, insuliineja, lääkerobottien täyttöä, silmälääkkeitä jne). Avanteita, cystofixeja, katetrointeja, haavanhoitoja, tukisukkia ja comprilaneja. Painot, verenpaineet, sokerit listan mukaan. Samalla lämmitetään ruoat, kauppatilauksia, lääkkeet ja vaipat muistettava laittaa tilaukseen. Rai-arvioinnit ym. Suihkutus joskus osuu kohdalle, pyykit laitetaan siinä samalla koneeseen (koneellinen kerran viikossa) ja seuraava ripustaa, joku seuraava viikkaa, ei taatusti mankeloida. Eikä asetella makkaroita.

Usein hoiva-avustajat tekee kaikki sen mitä pystyvät ja hoitajille jää tosiaan juuri se sairaanhoito, joka on aika kuormittavaa. Päätöksiä pitää pystyä tekemään itsenäisesti tai puhelimen tuella työkavereihin. Aikataulussa kertakaikkiaan on pysyttävä, jos ei pysy, kaataa omat työnsä muiden niskaan. Kirjata ei yleensä ehdi kunnolla.

Mutta jos haluat hoidollista tehdä, niin julkiselle. Itsestään siellä pitää pitää hyvä huoli että jaksaa. Työ on kiireistä, monipuolista ja raskasta, toisaalta ne jotka tykkää, voi pysyä vuosikymmeniä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   19.8.26 21:42:38

Ihanaa däettä jollain on varaa maksaa hoitalle lakanoiden mankeloinnista

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.8.26 00:19:23

Sama tympäännys kotihoidossa mutta hyvinvointialueen puolesta. Kiirettä, valitusta ja hulluksi tulee. Itse onneksi kohta valmistun sote alalta toiselle alueelle, pääsen pois tästä.

Päivämäärä:   20.8.26 12:54:12

Ihanaa däettä jollain on varaa maksaa hoitalle lakanoiden mankeloinnista

Ihan ne veronmaksajat sen maksaa. Sote ostaa yksityiseltä palveluita.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   20.8.26 14:15:44

Kaverilla käy (yksityinen kylläkin) siivooja ja oon ymmärtänyt että ne ainakin viikkaa pyykit.. en tiedä mankeloinnista mitään? Onko jollain siis kotona mankeli?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   20.8.26 18:10:35

"Ihan ne veronmaksajat sen maksaa. Sote ostaa yksityiseltä palveluita."

Höpönlöpön, ei niihin sisälly silloin sen kummempaa kuin mitä kunnallinenkin tekisi

Lähettäjä: labdi 
Päivämäärä:   21.8.26 07:25:50

Miksi suostutte tuollaiseen kyykyttämiseen?

Päivämäärä:   21.8.26 09:07:28

"Miksi suostutte tuollaiseen kyykyttämiseen?"

Hyvä kysymys. Mutta jos asiakas on ostanut 2 tuntia kotipalvelua niin se 2 tuntia käytetään peiton asetteluun jos kerran sellaista toivotaan. Julkisella todetaan että laitappa ite peittosi, meillä on muutakin tekemistä, sinun palvelupäätöksen mukainen aikasi on vartti ja siinä ajassa on kaikki valmista. Jos tuntuu että alkaa peiton asetteluun jää 5 minuuttia, käyntiaika lyhennetään 10 minuuttiin ja sanotaan että osta yksityiseltä.

Neuroosejahan nuo on, asiakkaan tai omaisen. Mutta on niitäkin, jotka viihtyvät ko asiakkaiden kanssa hyvin, opetellaan se makkaranpalojen laitto mittanauhan kanssa ja sitten se sujuu. Näissä tilanteissa on aina jotain muuta taustalla, kuin makkaranpala. Turvattomuuden, syyllisyydentunteet, pelot, ahdistus, pakkoneuroosit.

Ei tälläiset asiakkaat tai omaiset ole välttämättä hankalimmasta tai mitenkään ikäviä edes, heillä on joku oma sisäinen syy toimia näin. Taitavaa hoitotyötä on löytää ja ymmärtää se syy. Mutta luonnollisesti jos oma työ on usein ja vain tälläistä ihme asettelua ilman työyhteisön ja esimiehen tukea niin sitä ei välttämättä jaksa, ja käy liian yksitoikkoiseksi muutenkin.

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   21.8.26 09:47:14

EN yhtään ihmettele että hoitajat on loppu!! itse olen nyt 60vuotiaana lähdössä alalta. Pelkkää kyykyttämistä ja uusia sääntöjä viikottain mistä yksikään ei edistä vanhusten hyvinvointia

Päivämäärä:   21.8.26 12:07:35

Onpa todella surkeaa johtamista. Teen itse kotisiivouksia vanhuksille, meillä on selkeät aikataulut ja tehtävät, työaikalain ja tessin mukaiset tauot ja esihenkilöiden täysi tuki, eli mitään asiatonta valitusta ei tarvitse kuunnella.

Päivämäärä:   21.8.26 12:23:03

Ja lisäyksenä vielä edelliseen, firma tarjoaa myös yksityistä kotihoitoa. Eli ihan hyviäkin paikkoja löytyy ja vaihtamalla paranee. Huonoa johtamista taidetaan hoitoalalla sietää ihan liikaa. Tehdään vaan nöyrinä eikä pidetä kiinni edes omista minimioikeuksista.

Päivämäärä:   21.8.26 17:40:47

"Ihan ne veronmaksajat sen maksaa. Sote ostaa yksityiseltä palveluita."

Höpönlöpön, ei niihin sisälly silloin sen kummempaa kuin mitä kunnallinenkin tekisi

Jos aikaa on maksettu 30min niin todellakin sisältyy sitä mitä asiakas vaan keksii vaatia jos hoidollisia tehtäviä ei ole. Jos näitä meidän paikkoja kävisi kunnallinen tekemässä niin aika vähentyisi huimasti. Yksityisellä puolella näitä on pakko noudattaa, koska jos sanomista tulee niin asiakkaita ei ole ja firma konkassa. Siitä en todellakaan tiedä millä järjellä näitä tunninkin aikoja annetaan näille makkarapaikoille. On pirun pitkä aika kuunnella sitä kettuilua. Jokseenkin mukavampi olisi käydä "kasvottomana" hoitamassa kuin niin, että saman asiakkaan tapaat 3 kertaa päivässä joka päivä. Palaute tulee yksityisellä aina sille työntekijälle. Kunnallisella ei varmaan asiakkaalla ole harmainta hajua kuka on käynyt.

Kuten tuolla joku jo sanoikin niin tympääntyminen tää varmaan vaan on.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   21.8.26 21:55:26

Sama mitä työtä tekee, niin tuntuu että aina saisi tehdä neljää asiaa yhtäaikaa että ehtii, aikataulut alimitoitettuja, eli ei ole vain hoitoalan ongelma.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.