Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  AMK-opinnot - kuinka haastavia?

Lähettäjä: Student 
Päivämäärä:   18.8.26 22:36:58

Kysymys otsikossa eli kuinka haastavia ko. opinnot ovat? Onko vaikeuksia päästä tenteistä läpi vai onko turhan helppoa?

Re: AMK-opinnot - kuinka haastavia?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 22:38:31

Riippuu täysin opinnoista, mielestäni eivät ole samanarvoisia tutkintoja, sillä opintomäärissä voi olla huomattavia eroja ja opetuksen laadussa samoin.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   18.8.26 22:39:02

Toisille on vaikeita ja toisille on helppoja.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 22:41:34

Esim bioanalyytikon opinnot vaati todella paljon ja luennoilla oli läsnäolopakko, restonomiopinnot ovat todella helppoja ja ei ole läsnäolopakkoa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.8.26 22:43:11

It-tradenomin opinnot kävin ja koulu oli äärimmäisen, jopa turhauttavan, helppo. Tenttejä ei paljoa edes ollut, ihan kahden käden sormilla on laskettavissa tentit ja nekin helppoja. Esseita kirjoitettiin muutamia ja nekin suurimmaksi osin ryhmäesseitä. Ryhmätöitä tehtiin tuskallisen paljon ja niissä suurin haaste oli se, että puolet ryhmästä ei tehnyt mitään/ katosi. Sinänsä ei ollut työmäärällisesti ongelma tehdä itse vaikka kaikki, mutta turhautti kun joutui roikottamaan sitten niitä muita mukana ja yrittää selvittää tekevätkö mitään vai eivät.
Yhtään kokonaista kirjaa ei joutunut lukemaan, muutamalla kurssilla oli kurssikirja, josta luettiin vain yksittäisiä lukuja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.26 22:48:29

Pellekoulu nykyään. Tohtoritason tyypit nauraa näille amkista tulleille kun ei ne osaa mitään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.8.26 22:48:41

Riippuu täysin opiskelijasta.
Oletko just valmistunut lukiosta, just valmistunut amiksesta, oletko aikuisopiskelija?
Jos olet yli 40-v, niin amk-opinnot ovat helpponakki.
Jos taas luku- ja kirjoitustaito ovat vähän sinne päin, ja luetunymmärtäminenkin takkuaa, niin vähän saa ehkä tehdä töitä opi tojen eteen alasta riippuen.

Lähettäjä: Borkku 
Päivämäärä:   18.8.26 23:03:10

Joo riippuu kyllä niin monesta asiasta. Voi olla ihan läpihuutojuttuja tai ihan hirveää taistelua.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   18.8.26 23:06:47

Riippuu alasta ja myös alan sisällä oppilaitoksesta ja jopa opettajasta. Itse opiskelin samaa alaa kahdessa eri koulussa (vaihoin kesken opintojen). Eka paikka oli ns. ei-suosittu koulu, koska oli syrjäseudulla. Mutta opettajat oli vaativia. Toinen koulu on taas suosittu ja siellä kurssit pääsee läpi kun vähän vasenta kättä heiluttaa. Ala on sama. Valmistuin tuosta tokasta koulusta. Mutta arvostan ekan koulun opetusmenetelmiä ja opettajien vaatimaa tasoa.
Nyt opiskelen tuossa tokassa koulussa ihan eri alan YAMK-tutkintoa ja yllätti täysin, miten vaativaa opiskelu on. Saman alan AMK-tutkinnon tunneilla ja kursseilla olen ollut mukana ja ne oli todella helppoja, kuten mun ekalla alallakin. Hyppäys AMK -> YAMK oli vaativuudessa erittäin iso. Ja minusta erittäin hyvä niin.

Ei minusta tutkinnolla ole mitään arvoa, jos sen voi jokainen vetää läpi, kunhan istuu jossain teams-paltsussa, ilman että kamera on päällä ees. Kyllä tutkinnon eteen pitää joutua tekemään töitä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 23:16:59

--, olen myös käsittänyt tradeopinnot läpsyttelyksi.

Esimerkiksi tuolla biopuolella saatoit tehdä lähipäivän (7-8 h) ja siitä piti kirjoittaa todella pikkutarkka oppimispäiväkirja reagensseineen, tuloksineen jne ja näiden kirjoittelu vei ihan hirveästi aikaa ja palautuivat bumerangina, jos ei ollut tehty opettajan mielen mukaisesti. Parhaimmillaan teitlähipäivänä täyden koulupäivän ja kirjoitit yöhön asti monen sivun analyysia. Jos jätit kirjoittamatta, niin seuraavana päivänä piti kirjoittaa tuplaten taas uusi oppimispäiväkirja + edellinen.

Lisäksi luennot oli todella pitkiä, eli saatoit kuunnella kahdeksan tuntia tiukkaa asiaa muistiinpanoja tehden. Oli lyhyt ruokatauko ja toinen vessatauko.

En suoraan sanoen ihmettele, että kuudestakymmenestä opiskelijasta valmistui 15. Opinnot olisi pitänyt pätkiä pienenpiin osiin ja järjestää useampia tenttejä, mutta 15 op:n kurssi piti selvittää yhdellä kokeella. Ja sanomattakin selvää, että kurssi oli pelkkää nippelitietoa, joka oli oikeasti hallittava edes ykkösen saadakseen.

Toisaalta oppipahan opiskelemaan...

Meillä oli yhden ystäväni kanssa yksi vastaava kurssi eri AMK:ssa. Ystävälläni oli siitä neljä vai viisi pikkutenttiä, meillä yksi kaikki aiheet kattava. Kertoi aika paljon siitä, miten vaatimustason voi korottaa korkeaksi. Materiaalina oli muistaakseni 600-700 sivuinen kirja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.8.26 23:23:34

Tradenomissakin on kouluissa paljon eroja, mutta sanotaanko että helppo päästä läpi ja saada se alin arvosana. Parempiin arvosanoihin pitää nähdä vähän vaivaa, mutta käytännössä ei kuitenkaan ihan hulluna. Koulut haluaa opiskelijat ulos kun saavat rahaa. Meillä opettajat jopa myönsivät tämän ihan suoraa.

Päivämäärä:   18.8.26 23:25:21

Vaikein osuus monilla aloilla on harjoittelupaikkojen saaminen

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 23:26:32

. ,tämä on ihan totta. Esim tradenomien harjoittelupaikkatilanne on todella surullinen eikä sairaanhoitajillakaan ole helppoa.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   18.8.26 23:45:46

Riippuu alasta ja koulusta. Sama ala voi olla toisaalla läpsyttelyä ja toisaalla ei. Saman koulun sisälläkin suuria eroja.

Lähettäjä: Tepe 
Päivämäärä:   18.8.26 23:54:23

Melkein vitosen keskiarvolla tradenomiopinnot monimuotona ihan vasemmalla kädellä läpi. Haastavinta oli ryhmätöistä vääntäminen, niitä opinnoissa todella paljon. Kurssin ainoa arvosteltava tuotos saattoi olla joku ryhmätyönä tehty raportti, eikä aina tuntunut siltä että opettaja edes lukee niitä läpi, kunhan lätkäisee jonkun numeron (sanallista palautetta ei useinkaan saatu). Tenttejä oli lähinnä talousmatematiikan saralla.

Lähettäjä: fudge 
Päivämäärä:   19.8.26 00:08:48

Vaihtelee todella paljon alojen välllä! Esim tradenomiopinnot on tosiaan ihan lasten leikkiä, kevyitä, vaatii tosi vähän työtä ja läsnäoloa ja ne ihan varmasti jokainen tumpelompikin helposti selvittää. Myös esim sairaanhoitajan opinnot on yleisesti helposti selvitettävissä.
Mutta sitten on aloja jotka vaatii valtavasti enemmän työtä, pänttäämistä ja läsnäolopakkoa.
Vaikeus nyt riippuu vahvasti ihmisen omasta taustasta, joku vaikka merenkulkuala tai bioanalytiikka voi olla toiselle helppoja ja toiselle vaikeita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.8.26 01:01:34

Tradenomiopinnoissa ainoat opiskelua vaatineet kurssit ovat olleet taloushallinnon suuntautumisopintoja. Eivät sinänsä vaikeita, mutta paljon asiaa pienessä määrässä opintopisteitä. Typerää, miten omaan suuntautumisalaan ei jää aikaa perehtyä syvällisesti, kun opinnot on täytetty turhalla hutulla.

Päivämäärä:   19.8.26 01:13:22

Riippuu alasta ja ihmisestä.

Yllä jonkun mielestä it-tradenomin opinnot olivat turhauttavan helppoja. Itse keskeytin ne vaikeuden takia :D Esimerkiksi täysin nollaosaamisella olisi pitänyt tehdä verkkosivut ekan kahden tai kolmen opiskelukuukauden aikana.. Opetusta ei ollut vaan meille annettiin linkki täysin englanninkieliseen koodausopetussivustoon josta piti asia itseopiskella. Mitään materiaalia ei ollut suomeksi ja vaikka englantini oli ihan hyvällä tasolla, ei käynyt kateeksi niitä, joilla englanti tuotti ongelmia. Itseni piti jatkuvasti googlata joka toinen tekstin it-aiheinen sana.

Opintojen piti olla suomeksi mutta tosiaan ne olivatkin lähes kokonaan englanniksi ja vielä niin, että opetusta ei ollut vaan saimme vain linkkejä ulkomaisille sivustoille itseopiskelua varten.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   19.8.26 01:18:38

Riippuu tosiaan myös paljon opiskelijasta. Valmistuin itse ensihoitajaksi. Vaadin itseltäni paljon, joten olen yleensä tunteihin hyvin valmistunut sekä tenttejä varten kahlasin paljon kirjoja läpi. Tenttimateriaali saattoi olla kolme kirjaa per tentti, valmistaudu siinä sitten. Jatkuvasti tenttejä, ryhmätöitä, tehtäviä jne. Minä kyllä tein myös töitä ohella, koska muuten lainaa olisi kertynyt liikaa. Koko neljä vuotta tuntui kyllä raskaalta suoritukselta. Toisaalta kun hoidin koulun hyvin niin pääsin melkein heti teho-osastolle töihin, missä pitääkin olla tarkka ja vaativa.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   19.8.26 11:57:30

"Melkein vitosen keskiarvolla tradenomiopinnot monimuotona ihan vasemmalla kädellä läpi."

Mulla sama, tein täyttä työpäivää samalla ja hoidin hevoset kotona. Toisaalta oli helppoa, kun työharjoittelut sai kuitattua normaaleilla työtehtävillä.

Mutta eivät tradenomiopinnot suoraan lukiosta tulleille olleet ollenkaan näin helppoja, ihan jo tekstin tuottaminen oli joillekin vaikeaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.8.26 12:52:54

Koitteko te, joille opinnot olivat tosi helppoja, että saitte kuitenkin tarpeeksi oppeja työelämää varten? Eli oliko tunne, että on valmis alan töihin, vaikka toki käytännön työ opitaan hyvin pitkälti vasta siellä?

Päivämäärä:   19.8.26 20:00:16

Riippuu kurssista, koulusta, alasta, lähtötasosta jne... Jotkut vetää sieltä mistä aita matalin, silloin helppoa. Jos tavoite ka 4-5 niin vaatii enemmän opiskelua. Näin insinööriopinnoissa. Opettajilla on painetta päästää oppilaita läpi kursseista.

Lähettäjä: Oma kokemus 
Päivämäärä:   19.8.26 20:07:53

Tohtorit on yllättävän huonotasoisia verrattuna moniin AMKn käyneisiin. Sieltä tulee tosi potentiaalista porukkaa ainakin meillä päin.

Lähettäjä: Borkku 
Päivämäärä:   19.8.26 21:51:31

"Kurssin ainoa arvosteltava tuotos saattoi olla joku ryhmätyönä tehty raportti, eikä aina tuntunut siltä että opettaja edes lukee niitä läpi, kunhan lätkäisee jonkun numeron (sanallista palautetta ei useinkaan saatu)."

Tämä asia turhauttaa omissa opinnoissa. Kiva tehdä joku 13 opintopisteen ryhmätehtävä, joka määrää kurssin numeron mutta josta ei lopulta saa edes palautetta. Esim. Viimeksi keväällä saatiin tämmöisestä 4,5 numeroksi ja jäätiin vain ihmettelemään että oishan se opettaja voinut parilla sanalla kertoa mitä jäi puuttumaan...

Väkisin miettii, onko iso ryhmätehtävä vain ja ainoastaan siksi että opettajaa ei voisi vähempää kiinnostaa.

Päivämäärä:   19.8.26 22:37:12

Se AMK ryhmätehtävä painotteisuus on perseestä. Voisi käyttää ajan johonkin parempaan. Ihan liikaa määrää kurssiarvosanoja ryhmätyöt ja esiintymiset. Vaikka saisi laskutenteistä 5 niin jos ryhmätehtävä menee huonosti niin arvosana voi olla 3. Varsinkin teknillisellä puolella.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   19.8.26 23:18:17

Riippuu ihmisestä, alasta, koulusta, lehtoreista. Omalta osaltani voin sanoa, että tradeopinnot olivat naurettavan helpot ja sain lähes vitosen keskiarvon ihan puhtaasti sillä, että osasin yleisesti ottaen kirjoittaa hyvin. Siis aiheesta kuin aiheesta. En oppinut työelämää varten juuri mitään hyödyllistä, olin jo aikuinen opinnot aloittaessani, enkä suuntautunut syvällisesti taloushallintoon.

Kaveri opiskeli it-insinööriksi, enkä taas olisi varmasti päässyt yhtäkään hänen kursseistaan edes läpi, koska vaikka osaan käyttää arjen tietotekniikkaa ihan ongelmitta, en todellakaan tiedä yhtään mitään vaikkapa siitä, miten netti toimii tai edes alkeiden alkeita koodauksesta. Toki jos jostain syystä aihepiiri kiinnostaisi aivan valtavan paljon, varmasti asioita myös oppisi, mutta surkealla lähtötasolla olisi todella haastavaa pysyä mitenkään järkevässä tahdissa. Kaverin ryhmästä ei valmistunut edes puolet, koska se vaati niin paljon itseopiskelua.

Päivämäärä:   20.8.26 00:08:25

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 18.8.26 22:48:29

Pellekoulu nykyään. Tohtoritason tyypit nauraa näille amkista tulleille kun ei ne osaa mitään.

-------
Tässä vasta pelle onkin.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   20.8.26 10:23:26

Oon taloushallinnon tradenomi ja koulu oli ihan vitsi. Lukio oli huomattavasti tätä vaativampi. Ainoa mistä ei suoriltaan läpi päässyt, oli ne taloushallinnon kurssit. Ja olihan sekin vitsi, että vaikka erikoistuit taloushallintoon, niin kuit kuitenkin markkinointia kolme vuotta pakollisia kursseja. Th kursseja oli yksi per lukukausi. Yksi, ja sen pitäisi olla se suuntautumisala. Ekana vuonna vielä ymmärräm, että luetaan vähän kaikkea ennen suuntautumista, mutta en enää sen jälkeen. Todellakaan ei koulusta saanut tarvittavia oppeja työelämään, vaan se oppiminen tapahtui sitten työpaikalla Ei ole yhtään ihme, ettei kukaan halua harjottelijoita, kun niille pitää opettaa ihan kaikki, kun ei koulussa opeteta oikeasti mitään. Että tradeopinnot nyt on ainakin ihan yksi iso vitsi

Päivämäärä:   20.8.26 10:38:33

Opiskelin AMK:ssa noin 20v sitten. Opinnot oli helppoja, mutta työtä opintopistettä kohden oli monessa aineessa paljon. Helpommalla pääsin yliopistokursseilla. AMK:ssa piti 5op varten olla läsnä, tehdä referaatti/opintopäiväkirja/essee/ryhmätyö ja kirjatentti (yleensä yksi kirja). Yliopistossa oli usein läsnäolo + (luentomatskut +) kirjantentti, eikä mitään tilpehöörikasaa puurrettavaksi.

Lähettäjä: Martta 
Päivämäärä:   20.8.26 10:57:44

Mun mielestä ovat haastavia koska ryhmätyöt. Tai YAMK: kävin. Itse opiskelu oli helppoa eikä aikaakaan vienyt paljon, mutta ne joka kurssilla tehtävät ryhmätyöt. Kun ei riittänyt että teet oman osuuden vaan piti myös tukea ja neuvoa muita ryhmäläisiä jotta saatiin edes jonkinlainen työ ja ratsastaa tehtyä. Olin luullut että mä oon se perässä vedettävä mutta mitä vielä.

Haluaisin opiskella lisää mutta AMK ei käy noiden ryhmätöiden takia ja yliopistoon olen liian tyhmä enkä taitaisi sinne edes päästä kun vaihtaisin alaa.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   20.8.26 11:50:52

Olen opiskellut kahta eri inssin tutkintoa, ja perusopinnot sujui hyvin. Toiseen tutkintoon kuuluvat syventävät kurssit oli pari itselle ihan ylivoimaisia päästä läpi. Toisen tutkinnon kurssit taas läpäisin helposti. Eli riippuu inssiopinnoissa ainakin siitä alasta mitä opiskelet. Joissain opintoihin kuuluu aika monimutkaisia laskuja. Olen kirjoittanut lukiosta lyhyen matikan hyvillä arvosanoilla, mutta laskurutiini on mitä on.

Käsittääkseni noin puolet insinööriopiskelijoista lopettaa ensimmäisenä vuonna, koska ei pääse perusopinnoista läpi (ma, ke, fy). Joillain amistaustaisilla taas oli vaikeuksia vaikka ruotsin tai englannin kanssa.

Mielestäni on hyvä, että inssin opinnoissa on myös jonkin verran ryhmätöitä. Se valmistaa paremmin työelämään kuin yksin kursseista suoriutuminen.

Kaverini opiskeli bioanalytiikkaa, ja sielläkin opinnot oli aika vaativia.

Lähettäjä: Ex apteekin täti 
Päivämäärä:   20.8.26 11:52:14

Ryhmätöiden takia moni jättää AMK välistä. Itse olen yliopistosta valmistunut farmaseutti ja opiskellut myöhemmin tekniikan puolta AMK ja se ei todellakaan ollut yhtä helppoa kuin farmasia niiden tenttien ja ryhmätöiden osalta. Jotkin pakolliset palautettavat IT tehtävät oli myös tosi vaikeita saada läpi sillä paljon jäi itse opiskeltavaa. Ei ole ikävä matikan, fysiikan tai IT tehtäviä puhumattakaan ryhmätöistä mitkä pahinta. Helpompaa tuntui olevan niillä jotka olivat melkein päässeet teknilliseen yliopistoon. Lopulta valmistuin yliajalla ja olen tyytyväinen nykyiseen ammattiini insinöörinä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.