Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  keski-ikäiset naiset ja lyhyt "miestukka"

Lähettäjä: milloin 
Päivämäärä:   18.8.26 12:48:55

Milloin muuttui? Olen 45 vuotias ja mulla on 50 v isosisko, jolla on lyhyt käytännöllinen tukka. Oli paineita leikata lyhyt tukka viimeistään 3-kymppisenä, koska niin vaan kuului tehdä.
Että on vakavastiotettava tai jotain.
Nyt mulla on pitkä tukka, enkä tiedä ketään mua nuorempaa "miestukalla".

Re: keski-ikäiset naiset ja lyhyt "miestukka"

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.8.26 12:49:35

Aivovirus nimeltä feminismi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.8.26 12:52:04

Mikä muuttui?
Mä olen 61-v, ja mulla on aina ollut pitkät hiukset. Samoin noin 60% mun samanikäisistä ystävistä ja työkavereista.

Lähettäjä: Chili 
Päivämäärä:   18.8.26 12:55:24

Oho en ole koskaan kuullut tuollaisesta, että noin jonkun mielestä kuuluisi tehdä. Olen vaan ajatellut, että jotkut naiset tykkää lyhyistä hiuksista, ei iällä väliä :D Hassulta kuulostaa, että tuollainen on joku ikäkysymys joissain piireissä, mikähän ajatus siinä on taustalla?
Aloin ihan miettimään ja tajusin, että omassa kaveripiirissä (osuu noin 30-50 ikähaarukkaan, itse olen 36v) tai muutenkaan lähipiirissä, perheessä yms ei ole yhtään ”miestukkaista naista”, minkään ikäluokan edustajissa.

Päivämäärä:   18.8.26 12:57:33

" Lähettäjä: -
Päivämäärä: 18.8.26 12:49:35

Aivovirus nimeltä feminismi."

-rekkalepso

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   18.8.26 13:03:33

Jaa. Mulla on ollut pitkää (vyötärölle) ja pätkää (pixie) ja kaikkea siltä väliltä useampaan kertaan. Lyhyt on nytkin, syynä helppous ja ulkonäön parannus. Pitkä vaatii hoitoa ja laittoa ja varsinkin suomalainen, lattea hiuslaatu vapaana roikkuessaan vetää myös piirteitä alaspäin eli vanhentaa. Pitkillä hiuksilla ikäarviot on aina olleet vähintään oma ikä plus jotain, pari viikkoa sitten vieras teini haukkui kun "vanhat 35v ei tajua mitään" - ikää on oikeasti lähemmäs 50. XD

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   18.8.26 13:06:30

Minut pakotettiin lapsena pitämään lyhyttä tukkaa. Vihasin sitä kun kaikilla muilla oli nätit tukat. Viisikymppinen siskoni ja 70-vuotias anoppini yrittävät yhä painostaa minua leikkaamaan ruman tukan, koska onhan heilläkin lyhyet hiukset. Anoppini on kertonut ettei hänkään olisi aikoinaan halunnut leikata hiuksiaan mutta "kyllähän ne pitkät hiukset on lapselliset".

Olen 45-vuotias.

Päivämäärä:   18.8.26 13:06:58

Oonkin ysei miettinyt, että kuka niistä lyhyistä malleista oikeasti tykkää. Näköjään ylilaudan väki.

Lähettäjä: ai 
Päivämäärä:   18.8.26 13:21:34

Tekoäly vastaa

Koska hiusten pituuteen liittyvät sukupolvien opitut normit elävät paljon pidempään kuin itse muoti.

Erityisesti nykyiset noin 50–70-vuotiaat naiset kasvoivat aikana, jolloin ajatus meni suunnilleen näin:

Pitkä tukka = nuori nainen / tyttö

Lyhyempi tukka = aikuinen, asiallinen nainen

Hyvin lyhyt tukka = kypsä, arvokas, huoliteltu nainen

Eli vaikka 1970-luvulla pitkä tukka tuli hyväksytyksi aikuisillakin, se ei tarkoittanut, että kaikki vanhat käsitykset olisivat kadonneet.

Suomessa tämä näkyy erityisen hyvin

Jos nainen syntyi esimerkiksi 1960-luvulla, hän oli nuori 1970-luvulla. Hän saattoi pitää pitkää tukkaa teini-ikäisenä tai parikymppisenä. Mutta kun hän tuli työelämään ja perusti perheen 1980-luvulla, ympärillä oli jälleen aika vahva käsitys siitä, millainen “aikuisen naisen” kuuluu olla.

1980-luvulla korostuivat esimerkiksi puhalletut, muotoillut ja melko lyhyet kampaukset. Työelämässä naiselta odotettiin usein huoliteltua ja “asiallista” ulkonäköä. Pitkä, vapaana roikkuva tukka saatettiin yhdistää nuorekkaaseen tai epämuodolliseen tyyliin.

Ja sitten tapahtuu kiinnostava asia: ihminen sisäistää normin juuri silloin, kun hän itse on nuori aikuinen.

Jos 25-vuotiaana ympärillä olevat 30–40-vuotiaat naiset leikkasivat hiuksensa lyhyiksi, siitä tuli helposti itsestäänselvä malli:

> “Kun minusta tulee oikeasti aikuinen, sitten leikkaan hiukseni.”

Sitä ei välttämättä edes koeta yhteiskunnan paineena. Se tuntuu omalta mieltymykseltä, vaikka mieltymys on osittain opittu.

Lisäksi on yksi vähän hassu ilmiö

Muoti muuttuu nopeammin kuin ihmisten käsitys siitä, mikä näyttää “ikään sopivalta”.

Nykyään 50-vuotias nainen voi aivan hyvin pitää vyötärölle ulottuvia hiuksia ilman, että sitä pidetään erityisen kummallisena. Mutta nainen, joka on nuorena aikuisena oppinut, että “tässä iässä kuuluu olla lyhyt tukka”, ei välttämättä koe pitkää tukkaa enää omakseen.

Siksi näemme nykyään rinnakkain kaksi sukupolvivaikutusta:

70–80-vuotias:

> “Totta kai leikkaan lyhyeksi. Näin tämän ikäisen naisen kuuluu näyttää.”

50-vuotias:

> “Minulla on aina ollut pitkä tukka, miksi ihmeessä leikkaisin sen?”

20–30-vuotias:

> “Hiusten pituudella ei ole mitään tekemistä iän kanssa.”

Tuo viimeinen asenne onkin ehkä merkittävin muutos. Ikäkohtainen hiusnormi on heikkenemässä, mutta se ei ole kadonnut yhtä nopeasti kaikista ikäluokista.

Ja muuten tässä on erittäin kiinnostava luokka- ja työelämänäkökulma: lyhyt tukka ei ole ollut vain “ikämuoti”, vaan se on liittynyt ajatuksiin siitä, millainen nainen näyttää ammattimaiselta, uskottavalta ja kunnolliselta. Se selittää osaltaan, miksi juuri työelämään siirtyminen on monille ollut se hetki, jolloin tukka leikattiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.26 13:29:03

Kyllä mulle vielä 5 vuotta sitten kampaaja sanoi, että viimeistään nelikymppisenä on tapana alkaa suosia lyhyempiä malleja. N. 10 vuotta sitten kuulin isäni kauhistelevan, kun viisikymppinen perhetuttu oli kasvattanut hiukset pitkiksi "ihan ku joku noita-akka".

Itse en pitkistä luovu, koska en jaksa laittaa hiuksia mitenkään, joten lyhyemmät mallit sit sojottais joka suuntaan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   18.8.26 13:41:51

Minä taas olen ihmetellyt, että milloin ja miksi muuttui niin, että kaikilla nuorilla tytöillä on pitkä tukka ja he näyttävät lähes toistensa klooneilta. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani 70-80-luvulla oli kaikenlaisia hiuksia: pitkiä, lyhyitä ja siltä väliltä ja muutenkin erilaisia tyylejä. Tämä voi todeta luokkakuvista heti ekalta alkaen. Eikä mitään niistä ajateltu toista paremmaksi tai huonommaksi. Pitkä tukka oli vain yksi vaihtoehto muiden joukossa. Eikä kuullut sitä, että tytöllä/naisella _pitää_ olla pitkät hiukset.

Se on totta, että monet myös leikkasivat hiuksiaan lyhyemmäksi iän myötä, mutta usein siksi, että he totesivat, ettei se ohut, liru, huonokuntoinen pitkä versio ole välttämättä se kaunein vaihtoehto itselle.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   18.8.26 13:42:20

Muistan kuulleeni ja lukeneeni monestakin eri paikasta tuosta, että lyhyempi hiusmalli jollain lailla nuorentaisi naisen ulkonäköä. En nyt sitten tiedä, korostaahan se ainakin kasvonpiirreitä. Keski-iässä olen itsekin (kohta 50v) ja viimeiset 20v ollut pitkät hiukset, mutta käytännöllisyyden takia nyt lyhensin niin että tulevat vähän hartioiden alapuolelle. Saa kiinni vielä, mutta kihara jaksaa nousta vapaana paremmin niin mukavampi pitää myös auki välillä.

Päivämäärä:   18.8.26 13:48:35

Äitini on aina pitänyt kamalana sitä, että jos on pitkät hiukset, niin kuolaavat miespoloiset saattavat takaa päin luulla kyseessä olevan nuori nainen, ja sitten säikähtävät nähdessään vanhan akan naaman XD

Kuten Milla, minäkin olen kuullut tuon että pitkät hiukset "vanhentavat" koska ristiriita sen ruttuisen roikkuvan naaman kanssa on suurempi.

Päivämäärä:   18.8.26 13:53:15

Kun hiukset ohenee, niin ne muutamat haivenet näyttävät paremmilta lyhyempinä, kun eivät valu omasta painostaan ihan päätä myöten.

Lähettäjä: eppa 
Päivämäärä:   18.8.26 13:56:50

Olen 43 ja mulla on pitkähköt hiukset. Jos ulkonäkö ei iän myötä ollenkaan muuttuisi, niin pitäisi aina pitkät hiukset.

Tässä olen kuitenkin huomannut, että kun muutenkin naama "valahtaa", niin pitkä hiusmalli tuntuu oikein korostavan asiaa ja ikään kuin visuaalisesti vetävän kasvoja alaspäin. Asiaa ei auta, että hiukset myös ohenee iän myötä.

Jo tässä iässä tuntuu että on ollut "pakko" leikata se pitkä liru aika paljon lyhyemmäksi. Ja katsotaan nyt, onko jossain vaiheessa taas "pakko" vaan lyhentää hiusmallia entisestään. En sano, että pätee kaikkiin ihmisiin, mutta itselläni on ainakin vaan käynyt niin, ettei pitkät hiukset enää oikein sovi.

Päivämäärä:   18.8.26 14:08:38

Siitä muuten ei ole niin kauhean pitkä aika kun naiset vielä käyttivät huivia tai vähintään hattua pään peittona, kirkossa Raamatun Paavalin kirjoitusten perusteella. Vielä 60-luvulla. Onkohan vanhempien naisten hiustenleikkauskulttuuri joskus ollut jotenkin sidoksissa myös tähän, näin ulkomuistista hän kirjoitti jotenkin sinne päin, että jos vaimo ei peitä hiuksiaan, ne on sama leikata lyhyeksi?

Lähettäjä: sin.pun.mustekala 
Päivämäärä:   18.8.26 14:10:49

Minulla on ollut aina pitkät hiukset. Sitten leikkautin noin olkapään kohdalle. Sitten leikkautin poskipäiden kohdalle. Ja nyt on melko lyhyet hiukset. Leikkautin siksi koska lyhyemmillä on helpompi olla kuin pitkillä. Ihan kesähelteitäkin ajattelin. Eipähän ole pitkät hiukset niskaa hiostamassa. Ja kiinnikään en osannut ulkona ollessa niitä pitää. Moni sanoi että tämä nykyinen hiustyyli sopii minulle täydellisesti. Itsekin samaa mieltä. Samoin puoliso. Eikä tämä mitenkään "miestukka" ole.

Päivämäärä:   18.8.26 14:21:03

Ohutta lirua ei kannata pitää pitkänä. Polkka sopii hyvin.

Itsellä on pitkät hiukset ja kavereilla myös kaikilla, paitsi yhdellä ohuthiuksisella vähän lyhyempi, koska ei tosiaan kasva pidemmäksi.

Iät meillä 38-42 välillä.

Mikään ei vanhenna nopeammin ihmistä kuin se että leikkauttaa itselleen mummotukan.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   18.8.26 14:42:15

Minulla on monta sukulaisnaista joilla on lyhyt tukka. Vanhimmat ovat syntyneet 40-luvulla ja nuorimmat 80-luvun alussa ja kaikki ovat leikanneet tukkansa jo parikymppisinä. Samoin 1920-luvulla syntyneet isomummoni leikkasivat tukat lyhyiksi siinä viiskymppisinä. Tunnen myös monta kaksi-kolmikymppistä naista lyhyellä tukalla. Muistaakseni naisten hiuksissa alkoi näkyä lyhyempi tyyli jo 1920-luvulla ja pixie-tyyli tuli muotiin 50-luvulla, eli lyhyttukkaisia naisia on ollut jo aika pitkään. Sitä taustaa vasten en oikein ymmärrä nykyistä "Siis MiTen nAiSeLla vOi oLlA LyHyeT hIuKSeT" -kauhistelua.

Minullakin oli lyhyet hiukset 10 vuotta sitten ja se oli mitä parhain tyyli. Sopi pääni ja kasvojeni muotoon, helppo pestä ja kuivata ja vaati hyvin vähän laittamista näyttääkseen söpöltä. Valitettavasti olin nuori ja epävarma ja päätin kasvattaa pitkän tukan kokeillakseni, saisinko sitten pojilta huomiota. No sain, mutta en ymmärrä miksi esimerkiksi nykyisen mieheni mielestä tämä puolipitkä reuhkatukka on kiva ja "älä pliis leikkaa sitä pois". Tämä tukkahan on ihan hirveä: tuulella ja sateella pörröinen kuin peikon ahteri, vähänkään rasvoittuneena nuolee päänahkaa ja pitkiä irtohiuksia on kaikkialla. Mutta kai se on tärkeintä, ettei oma nainen "näytä mieheltä".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.8.26 14:49:53

Minun hiusmallini on vuosien mittaan (olen nyt 57 v.) vaihdellut ihan lyhyestä pixie-tukasta sellaiseen hartiamittaiseen. Ohut ja hienoinen hiuslaatu ei ihan hirveän pitkiä hiuksia oikein salli. Pidin ihan lyhyestä, mutta sen ylläpitämiseksi piti käydä vähintään kuuden viikon välein kampaajalla, en vaan jaksanut sellaista. Nyt on tällainen hiukan leukalinjan alle yltävä polkka, jonka saa juuri ja juuri kiinni. Tämä on hyvä, kun ei tarvitse laittaa hiuksia mitenkään ja kestää vähän pidemmänkin leikkausvälin.

En ole ikinä törmännyt sellaiseen ajatukseen, että vanhempana pitäisi leikata lyhyet hiukset. Ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissä naisten hiusten pituudet vaihtelevat paljon, ei ole mitenkään ikäsidonnaista.

Lähettäjä: (tyhjä) 
Päivämäärä:   18.8.26 14:58:36

Monella suomalaisella on tosi ohuet hiukset ja usein ne vielä ohenevat iän myötä, joten lyhyt hiustyyli johtunee usein siitä, että se nyt vaan yleensä näyttää paremmalta ohuissa hiuksissa. Jos on paksut hiukset, niin kyllähän ne näyttävät pitkänä hyvältä vanhempanakin.

"Minä taas olen ihmetellyt, että milloin ja miksi muuttui niin, että kaikilla nuorilla tytöillä on pitkä tukka ja he näyttävät lähes toistensa klooneilta."

Totta, itsekin on kiinnittänyt tähän huomiota. Olen syntynyt 80-luvulla ja silloin oli tytöillä vaikka minkälaisia kampauksia, itse tykkäsin lyhyestä polkasta (ja tykkään edelleenkin).

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 15:11:31

Lyhyet hiukset vaativat enemmän laittamista kuin pitkät. Pidän pitkiä huomattavasti helpompana.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   18.8.26 15:25:28

Ollapa ihmisellä paksut tai edes keskiverto vahvat hiukset, vaan ei kun aina ollut suomalainen liru maantienvärinen hius. Siitä ei pitempää mallia saa sitten millään, tai no saa mutta näyttää hirveältä. Lapsena olisin niin halunnut pitkää tukkaa, ja toki vanhempanakin mutta en halunnut näyttää kamalalta. Lyhyttä tukkaa saa edes jollekin mallille kun laittaa väriä tueksi. Että miettikää vähän mitä huutelette, tv. katkera tukaton

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   18.8.26 15:28:20

Mulla on ollut lyhyt tulla jo parikymppisestä lähtien. Se on vaan mun mielestä helpompi kuin pitkä. En laita tukkaa muuten kuin kampaam sen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   18.8.26 15:28:30

Ällö: joo, pitäisi kyllä todella hyvä hiuslaatu, että se olisi lyhyenä millään lailla helppo. Tai sitten ihan siilitukka.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 15:31:30

Zäkä, juuri niin. Aina pitäisi käyttää jotain muotoilutuotteita jne. Ja kyllä, minulla on ollut lyhyet hiukset myös, mutta ne oli vaikeat. Koko ajan sai ravata kampaajalla, laittaa ties mitä aineita yms. Pitkät on niin paljon helpommat.

Lähettäjä: sin.pun.mustekala 
Päivämäärä:   18.8.26 15:38:17

Kyllä minusta nämä lyhyemmät hiukset on helppohoitoisemmat, kuin pitkät. Pitkät aina sähköiset, takussa, hirveä homma harjata, hiustenkuivaajalla jos joutuu kuivaamaan, niin menee kauhean kauan saada ne kuivaksi. Lyhyemmillä hiukset eivät ole sähköiset, eivätkä takussa, nopea harjaaminen ja jos hiustenkuivaajalla joutuu kuivaamaan, niin ne on äkkiä kuivat. Ei tarvitse koskaan miettiä hiusten laittoa. Ainoa miinus on vain se, että näitä lyhyitä pitäisi olla noin 6 - 7 viikon välein leikkauttamassa, että ne pysyy samalla pituudella kokoajan. Itse kävin kampaajalla huhtikuussa tasoittamassa näitä. Nyt pitäisi kans käydä. No perjantaina onneksi pääsee. Silti helppohoitoisemmat siis, kuin pitkät.

Lähettäjä: lirutukka 
Päivämäärä:   18.8.26 15:42:15

Minä koin, että ohuesta lyhyestä tukasta oli tosi vaikeeta saada nätti. Piti vääntää ja kääntää ja käyttää montaa tuotetta. Aamulla kun heräsin, niin lyhyt tukka sojotti kuin kananperse joka suuntaan ja oli vaikea saada asettumaan.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   18.8.26 15:44:07

Lirutukka, hyvin kuvattu ja tunnistan tuon. :)

Päivämäärä:   18.8.26 15:45:45

Byw, mun molemmilla mummoilla oli aina pitkät hiukset.
1885 syntyneellä mummolla oli vielä kuollessaan vuonna 1986 ranteenvahvuinen letti vyötärölle asti.
Hän kyllä piti sitä useimmiten niin, että letti oli "pyöritetty pään ympäri".

Ja minulla siis on ollut aina pitkä niin kuin useimmilla ystävilläni ja työkavereillani.

Työkavereita kun mietin, niin ehkä ammatti vaikuttaa hiustyyliin. Sairaanhoitajana kun ei paljon hiuksia väkerrellä jo ihan siitäkin syystä, että ei voi haista töissä hiuslakoille ja muille muotoilutuotteille, ja hiukset on kuitenkin pidettävä kiinni.
Eikä ennen aamuvuoroa oikein ole aikaa laittaa hiuksia, ellei herää viideltä. Kätevintä on siis letittää tai laittaa ponnarille.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   18.8.26 16:03:40

Pidin pitkää tukkaa vuosikausia koska "naisella kuuluu olla pitkä tukka". Lopulta yhden eron jälkeen vähän mielenosoituksena leikkautin lyhyen ja voi luoja mikä ihana , sähäkkä ja seksikäs look siitä tulikaan!! En tuntenut itseäni peilistä ollenkaan

Kyllä kannatti! Ei roikkuvaa hiirenhäntää enää ikinä!

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.8.26 16:30:25

Sen verran ohut hius, että lyhyt parempi. Pitkänä olisi aika säälittävä ja ruma.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.8.26 16:33:01

Lyhyt on helppo, jos se on hyvin leikattu ja huoltoväli pidetään tarpeeksi lyhyenä. Itselläkin mallia 5-piikkisellä kuntoon, ei tarvitse oikeasti laittaa yhtään

Päivämäärä:   18.8.26 16:34:36

Muistan vielä näin 20 vuoden jälkeenkin, kun äitini ja siskoni rallattivat, että minun hiukseni pitää ainakin leikata kerroksittain jos pitää pitkä tukka olla. Suostuin lopulta, ja kävin kampaajalla. Kampaaja kerrosti, suoristi ja laittoi ranskalaisen letin. Menin esittelemään uutta tukkaani ja äitini sanoi: "tuollainen hiirenhäntä! Nyt menet kampaajalle ja leikkuutat tuota paksuinta osaa myöten".

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   18.8.26 16:36:45

Minun tekisi mieli leikata hiukset siiliksi ja alkaa kasvattaa alusta. Nyt hiukset on alaselkään.

Mutta en jaksa sitä lesbottelua. Miesten mielipide "naisilla pitää olla pitkät hiukset" ei kiinnosta, koska nämä miehet ovat aina kaljuja lihavia 5-kymppisiä. Mutta lesbottelua harrastavat ihan naisetkin, jopa nuoremmat.

Päivämäärä:   18.8.26 16:43:23

Minä taas olen ikäni kuullut, että naisilla pitää olla lyhyet hiukset. Tytöillä saa olla pitkät (paitsi mulla ei saanut) ja jopa tuo vanhakantainen anoppini oli sitä mieltä, että pitkä tukka miehillä voi olla ihan hauska.

Päivämäärä:   18.8.26 17:03:49

"Minä taas olen ihmetellyt, että milloin ja miksi muuttui niin, että kaikilla nuorilla tytöillä on pitkä tukka ja he näyttävät lähes toistensa klooneilta. Minun lapsuudessani ja nuoruudessani 70-80-luvulla oli kaikenlaisia hiuksia: pitkiä, lyhyitä ja siltä väliltä ja muutenkin erilaisia tyylejä."

Samaa on tullut mietittyä.

Päivämäärä:   18.8.26 17:04:42

Kyllä naisella kuuluu olla pitkä vaalea tukka.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.8.26 17:17:48

Ei ole niinkään kyse siitä, että pitäisi olla tietyn pituiset hiukset tietyssä iässä, vaan siitä, että iän myötä useimmilla hiukset alkaa harventua, ohentua ja haurastua, eikä kertakaikkiaan pysy sellaisina kiiltävinä pitkinä kutreina kuin nuorena.

Toinen arkinen syy on yöhikoilu: olipa kyse refluksista, uniapneasta tai vaihdevuosista, ikä altistaa vaivoille. Jos herää joka yö niska läpimärkänä niin pitkien hiusten pesu ja kuivaus aamuisin on kovin työlästä, jos töihinkin pitäisi ehtiä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.8.26 18:06:09

Mulla ei ole mielessä mitään normeja hiusten pituuden ja iän suhteen, olen 50 v. Mutta tässä iässä olen huomannut, että pitkät hiukset vanhentavat ulkonäköä kyllä huomattavasti, joten on helppo ymmärtää, miksi moni leikkaa lyhyemmäksi.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   18.8.26 18:18:15

"Toinen arkinen syy on yöhikoilu: olipa kyse refluksista, uniapneasta tai vaihdevuosista, ikä altistaa vaivoille. Jos herää joka yö niska läpimärkänä niin pitkien hiusten pesu ja kuivaus aamuisin on kovin työlästä, jos töihinkin pitäisi ehtiä."
- Tukka yöksi pään päälle nutturalle.

Ja joo, Suomessa suurin syy tähän on hiuslaatu. Toki monella se hiuslaatu sallisi kyllä polkan/long bobin, ettei aina tarvitse se kynitty kananperse olla. Lisäksi kun ollaan tällainen maatiaiskansa, niin se lyhyt tukka on varmaan ollut aikanaan arjen askareissa kätevä ja helppohoitoinen. Isäni äiti oli maatalon emäntä ja hänellä oli aina myös se askareshuivi hiusten suojana. Sitten kun lähdettiin kylään tai asioille, oltiin ilman huivia ja laitettiin tukka. Eli olettaisin tämän olleen joku käytännöllisyysjuttu myös.

Itsellä äidiltä peritty klassinen suomalainen lasimainen maantienvärinen hius. Ei tätäkään kuitenkaan kyniä tarvitse, vähän blondia raitaa sekaan tuomaan tuuheutta ja malli on ollut kaikkea leuan alta lapaluiden alle. Ehkä se long bob hartialinjan alapuolelle mieluisin näin 35-vuotiaana.

Päivämäärä:   18.8.26 18:26:37

Minäkin olen niitä joiden hiukset väkisin lapsena leikattiin.
Ja tämä oli 80-luvulla jolloin oli normaalia että tytöillä oli pitkät hiukset. Itse en saanut pitkiä hiuksia, äiti väkisin leikkasi ne lyhyeen polkkaan ja minä itkin.

En tiedä tuliko tästä jokin fiksauma mutta olen 46 ja hiukseni ovat lapsuuden jälkeen olleet niin pitkät kuin mitä ne kasvavat. Äitiä harmittaa ja pyörittelee huuliaan purren päätään kun näkee hiukseni avoimina ja sanoinkin hänelle suoraan taannoin että sinun takia minulla on pitkät hiukset.

Muutaman kerran elämässäni olen ollut kunnolla sairaana ja silloin on ollut tosi vaikeaa harjata hiuksiani kun voimat eivät riitä ja kädet eivät nousseet tarpeeksi. Ovat tosi takkuuntuvat eli harjata pitää ja olen silloin tajunnut että jossain vaiheessa vanhuutta minunkin pitää pitkistä hiuksista luopua. Mutta se aika ei ole nyt ja niin kauan kun vanhuuden heikkous ei iske, minun hiuksiin ei koske kukaan. Ja toisin kuin mitä joku sanoo yllä, pitkät hiukset vievät vuosia, jopa vuosikymmenen omasta iästä pois. Lyhyet hiukset tekevät naisen heti vanhemman näköiseksi.

Lähettäjä: Justiina 
Päivämäärä:   18.8.26 18:45:15

Mitä ihmeen väliä on muiden mielipiteillä tai näillä kuuluu olla-höpinöillä...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   18.8.26 18:48:18

Justiina: ei mitään, mutta onhan sellaista rasittavaa kuunnella

Päivämäärä:   18.8.26 18:50:55

Töissä just kollegaa katselin. Pitkä harmaa ohut hiirenhäntä. Päätä myöten sliipattu ja saa kasvotkin roikkumaan. Kuinka ihmisen ilme muuttuisikaan, kun vetäisi jonkun räväkän "poikatukan".

Päivämäärä:   18.8.26 18:56:27

Minä katselin myös tänään pomoani. Aina se iänikuinen harmaa puku. Rempseät reikäfarkut ja bändipaita muuttaisivat ilmettä kummasti!

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   18.8.26 18:57:47

Täällä toinen vm 79, jolla on ollut pakkopolkka lapsena. 12-vuotiaana leikattiin viimeisen kerran lyhyeksi polkaksi (+permis, joka poltti puoleksi vuodeksi niskanahkani verille), siitä lähtien sain kasvattaa. Lyhyt kuulemma oli niin kiva ja helppo. No ei ole, kun hiuslaatu on suora mutta taipuva, niin ilman sitä permistä latvat käänty molemmin puolin poskia aina samaan suuntaan ja aamulla toinen puoli sojotti tyynynmukaisesti ylös. Aivan shaatanasta. Nyt ikää 47 ja pitkät on ja pysyy. Helpot, tarpeeksi paksut, hyväkuntoiset, hyvä tummanruskea oma väri.

Mun suvun itseäni vanhemmilla naisilla on koko ikänsä ollut lyhyet hiukset. Mummuni syntyivät 1917 ja 1922, ja kaupunkilaislikkoina heillä oli jonkin pituiset polkat koko lapsuutensa ja nuoruutensa, aikuisuutensa ja vanhuutensa. Jossain vaiheessa piippasivat, oli permistä ja toisella jopa hirveetä peruukkia (kun on niin helppo - en tiiä mikä villitys se oli, mutta viimeisen 10 vuottaan kyseinen mummuni oli ilman peruukkia aivan valloittavien valkoharmaitten kiharrettujen kutriensa kanssa). Äitini on syntynyt 1951 ja tätini 1961, niin ikään kaupunkilaislikkoja, lapsena ja nuorena lyhyempää ja pitempää polkkaa, ja vanhemmiten välillä lyhyempääkin. En kyllä osaa kumpaakaan pitkillä hiuksilla ees ajatella.

Äitini etenkin edelleen ehdottelee, että leikkaisin polkan, kun se olis niin tehokkaan näköinen. Vastaan vaan, että olen ihan tarpeeksi tehokas sitä erikseen korostamatta.

Päivämäärä:   18.8.26 19:05:12

Itselläni on vielä todella, todella kikkarainen ja pörröinen hiuslaatu. Siis oikeasti, aivan tosi, tosi! Ja on yritetty kaikkea silkkisuoristuksesta lähtien. Hiukset on PAKKO saada kiinni. Silti tukka on epäsiisti hetkessä, mutta ei kuitenkaan ihan harakanpesä kuten olisi lyhyenä. Parin millin sänki olisi ainoa siisti lyhyt malli, mutta en halua sellaista. Joten antakaa olla!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.8.26 19:17:06

48 v, puoleen selkään ollut 23 v asti.

Lähettäjä: Täti 52 
Päivämäärä:   18.8.26 19:17:31

Minulla on ollut melkein aina pitkä/ puolipitkä tukka. Joskus kokeilin lyhyttä tukkaa mutta menin silloin ihan miehen/ lesbon näköiseksi.

Lähettäjä: Xio 
Päivämäärä:   18.8.26 19:22:52

Ei muuten ole mistään Suomen muinaishistoriasta peräisin tukan lyhyeksi leikkaaminen aikuisella ikää. Ennen vanhaan naisilla oli pääsääntöisesti pitkä tukka. Nuorena se sai näkyä ja olla auki tai letillä. Sitten kun aikuistuttiin tai mentiin naimisiin pitkät hiukset olivat nutturalla tai huivin alla. Muistan että äidin äidillä ja äidin tädillä (synt.1900 luvun alussa)oli pitkät hiukset niin pitkään kun pystyivät sen kampaamaan, miltei kasikymppisiksi asti. Ja ainakin mummia hävetti lyhyt tukka ensin, huivi oli visusti päässä aluksi. Tukan lyhyeksi leikkaaminen on alun alkaen ollut nuoruuden kotkotuksia.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.8.26 19:43:33

"Minäkin olen niitä joiden hiukset väkisin lapsena leikattiin. Ja tämä oli 80-luvulla jolloin oli normaalia että tytöillä oli pitkät hiukset. Itse en saanut pitkiä hiuksia, äiti väkisin leikkasi ne lyhyeen polkkaan ja minä itkin."

Samanlainen pakkopolkan uhri minäkin olen. Lyhyet hiukset olivat äidin mielestä helpot - ja katinkontin olivat, ihan hirveät ja työläät. Yläasteella aloin kasvattamaan pidemmäksi ja pitkänä ovat pysyneet, nyt viiskymppisenä on edelleen kauniit ja paksut hiukset.

Samaa mieltä myös monen muun kanssa, että lyhyeksi leikkaamalla ikääntyy nopeiten. Kai ne lyhyet hiukset automaattisesti liitetään 50-80-vuotiaisiin matalapalkkaisiin naisiin. Tuossa ikäluokassa nimittäin hyvässä asemassa olevilla naisilla on usein vähintään keskimittaiset hiukset.

Päivämäärä:   18.8.26 19:59:48

Mulla on niin järkyttävän paksu tukka ettei tätä jaksa pitkänä erkkikään. Peseminen kestää ja kestää ja kuivaaminen se vasta kestääkin. Itsekseen ei voi jättää kuivumaan kun on märkä vielä seuraavanakin päivänä ja päänahka hautuu. Hikoilusta puhumattakaan. Ristus.
Lyhyt pixie on ihana ja helppo.

Lähettäjä: Vbj 
Päivämäärä:   18.8.26 20:19:31

"Lähettäjä-

Päivämäärä18.8.26 12:49:35

Aivovirus nimeltä feminismi."

Oho, ylisviivaa haittaa tällä kertaa se, että feminismin myötä naiset pitävät pitkät hiukset vanhempanakin.

Päivämäärä:   18.8.26 20:22:06

Minunkin äiti leikkautti pienenä hiukset lyhyiksi. Ekan ja tokan luokkakuvissa oli poikatukka. Juurikin helppohoitoisuuden takia. Sen jälkeen sain kasvattaa pitkän, kun osasin itse ne hoitaa. Ei jäänyt traumoja tästä. Ei ollut silloin, niin kuin ei nytkään häävinen tukka. Hyvin hento hius rakenteeltaan, pitkänä joutuu paljolti pitämään kiinni että näyttää siistiltä. Ei asetu nätisti vapaana niinkuin jouhimaisemmat hiukset.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   18.8.26 21:06:20

Mulla ei ole ikinä ollut pitkiä hiuksia, koska ne ei kasva kovin pitkiksi. Lapsena oli polkkatukka, lukiossa ihan lyhyt poikatukka tai lyhyt polkkatukka ja aikuisena lyhyt polkka tai joku long bob-tyyppinen ratkaisu. Ainoastaan silloin kun olin raskaana hiukset kasvoivat lapaluihin asti hyväkuntoisina. Raskauksien jälkeen hiukset vaan tippuivat pois ja oli pakko leikata. Lyhyt tukka sopii omiin kasvonpiirteisiin paremmin. Sellainen huonokuntoinen hapero ja ohut pitkä hius ei sovi kenellekään. Ei miehelle eikä naiselle.

Päivämäärä:   18.8.26 21:07:56

No ei se huonokuntoinen hapero lyhyt pörrökään sovi kenellekään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.8.26 21:24:24

"- Tukka yöksi pään päälle nutturalle"
-ei auta, jos hikoilee suoraan hiuspohjasta, muhii vaan vielä kosteampana yön kuivumatta senkään vertaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   18.8.26 21:38:37

No jos se pitkä kovin sitä kasvoa maata kohti vetää niin ei se hienokaan "poikatukka" sovi sen kaksoisleuan ja valahtaneiden poskien kanssa kun kaipaisi juuri niitä kauniita kasvonpiirteitä ja hyvää ihoa ollakseen oikeasti makea ! Polkkatukka taas tekee ne posket pulleiksi eikä siihenkään se ssuomalainen kaksari tai vanhempi roikkoleuka sovi. Ei hirveän pitkäksi jos hius on jo ohentunut, mutta jonkinlainen mitta sentään ja hyvää hoitoa, ammattikäsittelyä.
Onneksi en ole törmännyt mihinkään oletuksiin minkälaiset tai minkä pituiset hiukset missäkin iässä pitäisi olla ! On ollut kaikkea korvan päältä persuksen päälle ja nyt keski-iässäkin pidän miten haluan.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   18.8.26 21:52:18

"Tukka yöksi pään päälle nutturalle"
-ei auta, jos hikoilee suoraan hiuspohjasta, muhii vaan vielä kosteampana yön kuivumatta senkään vertaa."

- No ei tietenkään siinä tapauksessa, mutta esimerkiksi itsellä hormonaalinen sairaus ja yöhikoilu on varsin tuttua, mutta itsellä hikoilee nivuset, rintojen väli/alusta jne. Ei siis esim. kainalot tai päänahka, mikä treenatessa tai jännittäessä hikoilee... Pysyy myös hiukset parempana pään päällä yöllä kuin auki. Otsellä helposti takkuuntuu tukka ja pysyy hyvänä kun yöksi heittää donitsilla löysälle nutturalle. Pitää hiukset myös kuohkeampana.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   18.8.26 22:22:17

Lyhyt tukka ollut noi 40 vuotiaasta asti. Ohuet hiukset näyttävät hieman paksumummilta lyhkäisinä

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   18.8.26 22:40:28

Mulla on pitkähkö mutta vähän liruhan tuo on. Mutta olkoot pitkänä liruna, ei kiinnosta muiden mielipiteet yhtään. Olen keski-ikäinen. Itselleni en usko lyhyen tukan edes sopivan ja muutenkin olen tällainen homssu.

Päivämäärä:   18.8.26 23:28:29

Olen kohta 47v ja edelleen pitkät hiukset. Mulla on onneksi riittävän paksut hiukset niin näyttävät avoinnakin kivalta. Pääasiassa ne on ponnarilla tai letillä.
En jaksaisi lyhyttä mallia kun sen kanssa hypätä jatkuvasti kampaajalla.
Mä olen kokoelämäni aikana käynyt ehkä 10 kertaa kampaajalla :D

Lähettäjä: makuasioita 
Päivämäärä:   18.8.26 23:34:18

Omasta mielestäni taas ohuempikin pitkä tukka näyttää naisella aina paremmalta kuin minkäänlainen lyhyt tukka

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   19.8.26 08:04:34

Enpä ole ajatellut, että näytän lesbolta, mutta näinhän se voi olla, kun tukka on koneella leikattu ja maataloustyöt hevosten ja lehmien kanssa pitävät hartiatkin leveinä.
Sen verran usein joutuu käymään suihkussa, ettei tulisi mieleenkään pitää yhtään pidempää tukkaa. Kun kävin aikanaan intin ja jouduin luopumaan pitkästä tukasta, huomasin, miten suuri nautinto lyhyt tukka onkaan. Hikoilu väheni ja suihkussa voi käydä niin usein kuin tarvitsee – eikä tarvitse varoa kastelemasta tukkaa, joka ei meinaa kuivua.

Lähettäjä: Tättä 
Päivämäärä:   19.8.26 09:46:00

Olen 61 vuotias, hiukset pitkät ja paksuhkot, eikä kiinnosta tippaakaan mitä mieltä niistä ollaan.

Päivämäärä:   19.8.26 10:07:45

Mulla on parikymppisestä asti ollut ihan lyhyet hiukset (koneella ajellut) ihan sen takia, että inhoan sitä, kun hiukset osuvat naamaan, niskaan tai korviin. Ohut, lasimainen hius pöllyää ja kutittaa, eikä tahdo pysyä letillä tai ponnarilla. Lähentelen kuuttakymmentä.

Päivämäärä:   19.8.26 10:44:54

Minulla oli nuorempana (kolmekymppisenä ja vähän päälle) vuosia ihan lyhyt pixie-leikkaus. Se sopi minulle todella hyvin, mutta en vaan jaksa käydä kampaajalla niin usein, kuin lyhyiden hiusten kanssa pitäisi. Nyt sitten sen mittainen, että sen saa juuri kiinni. Helppoa, kun ei tarvitse laitta hiuksia mitenkään, sen kun vetää sykerölle niskaan. Hiuskeni ovat ohuet ja hentoiset, joten mitään pitkää ja näyttävää näistä ei saisikaan ja ovat yhtään pidempinä tosi hankalat saada laitettua mitenkään nätisti. Nyt olen kyllä harkinnut hiusten leikkaamista taas ihan lyhyeksi, mutta arveluttaa edelleen, että miten saan niin tiheät kampaamokäynnit mahdutettua elämääni. Ja ikää siis tällä hetkellä melkein 60 vuotta.

Päivämäärä:   19.8.26 10:50:34

Mulla oli nuorempana pitkät hiukset, pisimmillään puoleen selkään. Mulla tarve hiusten leikkaamiselle on mennyt elämän kriisien mukaan, yleensä 10 vuoden välein. Ekan kerran lyhensin 30-vuotiaana, sitten annoin taas kasvaa.
50-vuotiaana tuli elämän kovin kriisi ja avioero ja siinä sitten vetäisin puoli päätä ihan siiliksi ja loput n. 10 cm pitkiksi ja sitä mallia olen nyt pitänyt muutaman vuoden. Tykkään kun on helpot, kuivuu nopeasti ja ei tarvi juurikaan laitella. Ei tule silmille eikä hiosta niskassa.

En siis tiedä miten yleensä muilla on, mutta mulla tämä hiusjuttu liittyy jotenkin sellaiseen henkiseen puoleen, kun haluaa elämään muutosta tai haluaa määrätä itse, osoittaa että en välitä muiden mielipiteistä. Tiedän että nykyinen mallini ei ole tippaakaan naisellinen tai viehättävä, mutta en välitä paskaakaan muiden mielipiteistä. Voisin olettaa että siinä mielessä liittyy ikäänkin, keski-iässä sitä vaan lakkaa välittämästä, mikään ei enää hävetä, vaan tekee just niinku itsestä tuntuu.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.8.26 10:59:35

Pitkät helpot ja halvat pitää. Leikkaan otsatukan itse usein ja tasaan latvat joskus.
Värjään itse ja ne helppo kietaista kaikenlaisille nutturoille isoilla nipsuilla tai donitseilla. Ikää jo sennumaisesti mutta kyllähän Aira Samulinillakin liehui punanen tukka loppuun saakka.
Anoppi piti lyhyttä tukkaa pitkään "kun helppo hoitaa" mutta on nyt paljon nuorekkaampi kun antanut vähän kasvaa .

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   19.8.26 11:03:40

Ymmärrät sen sitten, kun koet ensimmäisen kuuman aallon ja niskahiuksesi uivat hiessä monta kertaa päivässä.

Päivämäärä:   19.8.26 11:06:55

"Äitiä harmittaa ja pyörittelee huuliaan purren päätään"

OT ja ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta tämä on sarjassamme "lauseita jotka voi ymmärtää kahdella tapaa". :D

Päivämäärä:   19.8.26 11:20:55

"Kai ne lyhyet hiukset automaattisesti liitetään 50-80-vuotiaisiin matalapalkkaisiin naisiin. Tuossa ikäluokassa nimittäin hyvässä asemassa olevilla naisilla on usein vähintään keskimittaiset hiukset."

Vitsi, pitää kertoa oikeudessa pyöriville tuomareille ja asianajajille että sori, olette wt.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   19.8.26 11:37:20

Kyllähän ne lyhyet hiukset ilmentää korkeammalla tasolla olevilla tiettyä arvovaltaa.

Päivämäärä:   19.8.26 11:39:59

"Eikä kuullut sitä, että tytöllä/naisella _pitää_ olla pitkät hiukset."

Tämä on amerikkalaisten hapatuksia, jotka ovat uineet Suomeenkin. Nykynuoret ovat muuten osittain yllättävänkin konservatiivisia.

Päivämäärä:   19.8.26 11:45:27

Lähettäjä.

Päivämäärä19.8.26 11:20:55

"Kai ne lyhyet hiukset automaattisesti liitetään 50-80-vuotiaisiin matalapalkkaisiin naisiin. Tuossa ikäluokassa nimittäin hyvässä asemassa olevilla naisilla on usein vähintään keskimittaiset hiukset."

Vitsi, pitää kertoa oikeudessa pyöriville tuomareille ja asianajajille että sori, olette wt.

Siis hetkinen, matalapalkkaisuus on sama kuin white trash?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.