Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita mielenterveyskuntoutujia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.26 22:23:14

Miten teillä menee? Millaista arki on? Millainen mielenterveyden haaste/sairaus on kyseessä?

Oletko vasta jäänyt sairaslomalle, määräaikaisella kuntoutustuella vai jo ihan pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä? Millaista kuntoutusta saat? Paljonko jouduit taistelemaan, jotta sait kuntoutusta ja sp/kunt./eläke -rahaa?

Ja ihan vapaata sanaa, ajatuksia? <3

_____

Täällä dissosiaatiohäiriö, cptsd, vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö. Tosin en täysin allekirjoita masennusta, mutta fiksu lääkäri lisäsi sen diagnoosilistaan, koska kelassa dissosiaatiohäiriötä ei oikein tunnisteta ja tunnusteta niin vaikeaksi häiriöksi kuin mitä se on ja ilman sitä tuskin olisin saanut läpi kuntoutustukea ym. Masennus tietyllä tapaa liittyy siihen kyllä, mutta toisaalta taas ei. Kerron lisää, jos tulee muita höpöttelemään.

Kaksi vuotta nyt takana aikaa poissa työelämästä ja opinnoista. Ensin sairaslomien muodossa ja nyt tämän vuoden loppuun määräaikainen kuntoutustuki. Ei mitään mahdollisuuksia vielä työelämään, joten lääkäri kutsuu taas, jotta saa lausunnon jatkoa varten.

Minulla kävi onni ja sain viime vuoden lopussa päätöksen vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta, joka toteutuu psykoterapiana. Se on minulla pääosin 2x/vk. Mielestäni taistelu näistä kaikista oli alussa kohtuutonta ja kaikki se huononsi vointia entisestään ja menin todella huonoon kuntoon. Minulla on nyt 10v, 7v ja 4v lapset ja kaikki jaksamiseni menevät heihin. Isommat ovat koulussa ja pienin päiväkodissa päivisin, joten minulla jää aikaa vähän levähtää sinä aikana, paitsi terapiapäivinä koko aamupäivä menee matkoihin ja itse käyntiin, sen jälkeen olen aina aivan loppu.

Puoliso on myös ja hoitaa asioita parhaansa mukaan kokopäivätyönsä lisäksi. Minä hoidan lasten aamut ja iltapäivät kokonaan. Se saa minut pysymään jollain tapaa kiinni arjessa ja elämässä ja tuo struktuuria päiviin. Samalla äitiys on kuitenkin myös uupumusta ylläpitävää jollain tapaa, vähän ristiriitaista. Positiiviset puolet kuitenkin ovat isompi osa.

Re: Muita mielenterveyskuntoutujia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.8.26 22:27:43

Vaikea OCD, 10 vuotta ollut työtön ja vihaan itseäni. Pelkään ettei tästä nousta normielämään enää kun teveillekään ei ole töitä eikä tilanne tule elinaikanani paranemaan

Päivämäärä:   17.8.26 22:30:01

.. olen pahoillani. Onko sulla ollut mahdollisuutta kuntoutukseen ja oletko siis edelleen työttömien kirjoissa vai eläkekirjoissa?

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   17.8.26 22:37:45

Täällä!

Diagnoosina fyysisten vaivojen (joita tässä ei kysytty) lisäksi skitsoaffektiivinen häiriö, monimuotoinen. Vuodesta 2015 kuntoutustuella ja joulukuusta 2024 eläkkeellä.

Psyk.yksikön käynnit akuuttivaiheessa 1-4x/kk, terapia 1x/vko, ensin osittain kelan kustantamana 3 vuoden ajan ja 1 vuosi vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta samalla terapeutilla. Nyt eläkkeen ajan vain sair.hoit. keskustelukäynnit n. 4-6 vkon välein. Tilanne helpompi jo.

Vuonna 2012 2 vkon sairaalajakso suljetulla osastolla.

Arki sujuu hevostellessa. Puolisolla sama diagnoosi + rajatila jne lisäksi. Yhteinen elo on ihanaa silloin kun se on, muulloin hyvinkin räiskyvää...

Lääkityksenä päävaivoihin Lamictal, Aripiprazol, Tenox ja Opamox. Kutakuinkin kaikki mahdollinen kokeiltu mutta tämä toimivin. Ketipinor oli paras vaan aiheutti QT-aallon viivästymää eli rytmihäiriöitä joita en itse edes huomannut. Truxal oli myös toimiva. Venlafaxin, Sertralin, Brintellix jne aiheuttivat liikaa sivuoireita. Joukossa maniaoireita, hiustenlähtöä, painonnousua, masennusta ja vaikka mitä. Tällä lääkityksellä menty nyt jo muutama vuosi.

Kysy vain jos joku mietityttää, koitan päästä vastaamaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.8.26 13:23:46

Kolmatta vuotta kuntoutustuella, vuosi kerrallaan menty. Diagnoosi vaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Lääkityksenä Voxra ja Ketipinor. Lisäksi kroppa monesta kohtaa rikki vaikka sitä ei kysytty.

Yli 40 vuotta työuraa takana joista 32 vuotta raskasta vuorotyötä. Vajaa kolme vuotta olisi aikaa eläkkeeseen ja toivon todella ettei tarvitse palata töihin. Tuntuu että olen oman osuuteni tehnyt eikä minulla ole enää mitään annettavaa.

Mulla on oma hevonen ja käyn joka päivä tallilla. Onneksi on hevonen niin on pakko nousta sohvalta, muuten en varmaan poistuisi kotoa mihinkään. En halua nähdä ihmisiä. Asun yksin maalla ja yritän parhaani mukaan selvitä arjesta. Taloudellinen ahdinko ei paranna henkistä hyvinvointia. Ehkä tämä jonakin päivänä helpottaa...

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   18.8.26 13:59:05

Nämä kaikki diagnoositko hupsahti aloittajalle lasten tekemisen jälkeen ?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.8.26 16:43:11

"Nämä kaikki diagnoositko hupsahti aloittajalle lasten tekemisen jälkeen ?"

Outo kysymys, ajattelitko alkaa syyllistää aloittajaa?

Ei ne diagnoosit itsestään tule, ja se miten ongelmat näyttäytyvät ja vaikeuttavat elämää vaihtelee ja muuttuu ajan kanssa mm. ympäristötekijöistä riippuen. Monesti jossain vaiheessa vaan tulee seinä vastaan, jonka jälkeen aletaan selvitellä syitä.

Itselläni on takana vakava masennus ja ahdistushäiriö, jotka ovat vaikuttaneet elämääni perustavanlaatuisesti. Hoitona oli erittäin pitkä psykodynaaminen terapia. Nykyään voin hyvin ja olen tyytyväinen elämääni. Toimintakykykin on hyvä, vaikka sairaus on aiheuttanut tietynlaisia esteitä ja hidasteita esimerkiksi uraa ajatellen.

Minulla on myös ollut vahva taipumus "käsitellä" asioita dissosioiden. Sitä olen alkanut ymmärtää paremmin oikeastaan vasta viime vuosina, ja jotkin siihen liittyvät elämäntapahtumat tuntuvat aika hurjilta näin jälkikäteen. Te, joilla on diagnosoitu dissosiaatiohäiriö, haluaisitteko kertoa miten koette sen?

Päivämäärä:   18.8.26 17:54:37

Malla, jäi kiinnostamaan sun kohdalla tuo kuntoutuksen loppuminen. Mistä syystä vaativaa lääkinnällistä ei jatkettu vai etkö vain halunnut sitä enää? Jos oikein olen ymmärtänyt, niin se kelan kuntoutuspsykoterapia (osittain itse maksettu) on tukemassa työssä/opinnoissa pysymistä tai niihin takaisin kiinni pääsemistä. Vlk taas on tukemassa arjessa kiinni pysymistä tai siihen takaisin pääsemistä ja sitä tietääkseni voi nimenomaan saada, vaikka kuntotus ei tähtäisi enää edes työelämään? Tuntuu epäreilulta, jos sinulta on riistetty mahdollisuus terapiaan siitä syystä, ettet enää työelämään todennäköisesti palaa :( Kiva kuitenkin kuulla, että tällä hetkellä elämä on okei <3

*, itse ajattelen todella niin, ettei sinulla ole minkäänlaista velvoitetta enää työelämälle. Uskon vahvasti sinun saavan loppuajaksi jatkoa ennen eläkettä, kunhan lääkäri tekee vahvan lausunnon. Mulla myös voxra lääkkeenä masennukseen. Ketipinoria kokeiltiin ja tajun se veikin illalla näppärästi, mutta minulle siitä jäi niin tokkurainen olo aina seuraavaksi päiväksi, että invalidisoiduin tyystin.

Tokkura ja väsymys tuplasi vain entisestään dissosiaatio oireita, joten se lopetettiin jo muutaman päivän päästä. Doxepin on nyt uneen, ei lähellekään niin tehokas, mutta jostain syystä yllättävän toimiva, kun vaan tajuaa mennä sinne sänkyyn.

Voxra on ollut kyllä itselleni oikein hyvä. Sertraliinia kokeiltiin silloin kaksi vuotta sitten ja se räjäytti potin, menin sellaisiin tiloihin että puoliso joutui jäämään töistä kotiin, kun ei uskaltanut jättää yksin. Silloin oli aivan hilkulla M1-lähete. Monessa tapauksessa olisi ollut varmasti järkevääkin, mutta minun kohdalla ei. Itsellä on nimittäin todella vahvaa "imua" paikan mukaan, millaiseksi itse muutun ja vaikuttaa käytökseen ja vointiin. Eli osasto olisi sairastuttanut lisää, kotona olo taas ylläpiti jonkinlaista toimintakykyä ja normaali ympäristö auttoi. Psykologi avo psykiatrialla tästä minulle sanoi, että dissosiaatiohäiriö monesti voi käyttäytyä hyvin jännästi ja vahvistaa eri osia itsessä ja osastohoito dissosiaatiopotilaalla on suositeltavaa vain oikeasti todella akuutteihin tilanteisiin ja silloinkin mieluiten hyvin lyhytaikaisesti.

Propral on ahdistukseen ja siitä on hyvä apu, koska ahdistus itsellä käy todella fyysiseksi. Otan etukäteen, jos on kyläilyreissua tai syntymäpäiviä tm tai vanhempieni näkemistä. Jossain kohtaa käytin päivittäin ihan kotonakin, koska olo oli niin kauhea. Nyt on ollut tasaisempaa, joten vain tarvittaessa tosiaan.

Ihana kuulla muiden tarinaa tästä elämäntilanteesta. Itse olen vasta 31v, joten vahvasti olisi tarkoitus päästä työelämään, vaikka ajatuskin tuntuu täysin toivottomalta juuri nyt.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.8.26 17:56:48

Ylisviivalle vinkkejä tästä

Päivämäärä:   19.8.26 15:51:35

Hmm, vastaan tähän ihan mielelläni.

..., kiitos puolustamisesta. Syyllistämistä ja kaikenlaisia ajatuksia ihmisillä tuntuu olevan. Ihmisellä on taipumus täyttää itse mielikuvituksellaan se mikä tiedossa puuttuu. Mt-diagnoosi nimenomaan voi "hupsahtaa" siinä missä mikä vain muukin sairaus, kuten vaikka diabetes.

Mutta siis minun kohdallani diagnoosit eivät tulleet tuosta noin vaan. Ollessani ammattikoulussa nuorena, n.17-18v iässä minulle kävi kerran koululla niin, että olin lakannut reagoimasta mihinkään. Minut oli viety päivystykseen ja sieltä olin saanut lähetteen avopsykiatrialle. Tuo yhtäkkinen tapahtuma käynnisti ikään kuin aktiivisen dissosiaatiohäiriön, vaikka näin järjellä myöhemmin mietittynä olihan dissosiointia todella paljon ennen tätäkin, päivittäistä. Ei vain tuollaista jonka voisi hoksata ulospäin, ainakaan kodin ulkopuolella. Ja jos, niin luonnehdittiin haaveilijaksi. Itse olin tottunut elämään jo lapsesta asti omassa maailmassa, kuinka olisin voinutkaan niin nuorena ymmärtää jonkin olevan vialla. Toki tunsin jatkuvasti olevani ikään kuin eri planeetalta kuin muut, mutta sekin kuului (ja kuuluu tosin vieläkin) käsitykseen elämästä.

Avo psykiatrialla kävin sitten 3 vuoden ajan. Toistan, että olin hyvin nuori. Kun olen myöhemmin lukenut tekstejä, olen olen ollut yllättynyt kuinka siellä olikaan noussut esiin useampiakin osia hetkellisesti. Hoitodiagnoosina oli dissosiaatiohäiriö, mutta silloin minulla oli käsitys, että se oli ikään kuin mahdollinen diagnoosi jota tutkittiin siellä ollessa. 19v iässä tulin raskaaksi ja oireet alkoivat pala palalta "katoamaan". Taas kerran dissosiaatio teki tehtävänsä, mutta minä luulin, että olen tulossa paremmaksi, kuten tavallaan olinkin. Loppuraskaudessa poissaolokohtaukset ja selkeät osat olivat kadonneet ja minä aloin epäillä, että olen esittänyt koko jutun. Vauvan syntyessä olin vain yksi ihminen - äiti. Se osa otti niin tiukan otteen ja vastuun minusta, että siitä tuli itse asiassa aika hyväkin äiti. Elämäntehtävä, suurin etuoikeus maailmassa. Vauvan ollessa 9kk muutimme toiselle paikkakunnalle ja lopetin psykiatrialla käynnit. Kanssani käytiin läpi asiat ja olisin saanut asiakkuuden uudell paikkakunnalle, mutta halusin eroon siinä vaiheessa sellaisesta. Olin pienen vauvan äiti, minua pelotti mahdolliset ongelmat uusien toimijoiden kanssa, halusin jatkaa elämää rauhassa.

Niinpä sitten elinkin, 9v ajan normaalia elämää. Esikoisen ollessa 1v sain ammattikoulun valmiiksi ja siitä heti töitä. Töistä äitiyslomalle ja saimme toisen lapsen. Toisen lapsen jälkeen taas töihin ja sitten kolmas lapsi. Kolmannen lapsen jälkeen korkeakouluopinnot ja töihin. Kestin 1,5v ajan työt ja AMK yhdistelmää. Tai no, alle vuoden kohdalla aloin rakoilla ja hain itselleni apua, aikuistunut ja sen verran fiksu kun olin. Masennuslääkitys aloitettiin ja se taisi olla viimeinen pisara, se räjäytti pään sisällä sen 9v ajan painekattilassa kyteneen ongelman, täysin sopimaton lääke. Olin ns. lyhytmielenterveyshoidossa, sinne pääsin ja siellä tietysti ei nähty sen enmpää tai pidemmäs. Tuo kattilan kansi paukahti ilmaan totaalisesti mennessäni sh:lle. Monta päivää oli vuotanut jo selvästi yli, mutta siinä vastaanotolla yhtäkkiä en pystynyt sanomaan mitään ja läpi puski kaikenlaista oirehdintaa. Siitä alkoi sitten ketju asioiden selvittämiseksi ja ensimmäinen pitkä sairasloma. 1,5v psykiatrian polilla käyntejä ja taistelua kelan ja työeläkeyhtiön kanssa.

Sen 9v aikanakin puski kyllä läpi ajoittain kaikenlaista. Muurit oli kuitenkin hyvin tiiviit ja sain pidettyä niitä tarpeeksi kasassa. Olin kyllä jatkuvasti ja aina uupunut eikä jaksamiseni koskaan riittänyt kunnolla samaan kuin muilla, mutta en osannut edes ajatella sitä oireena. Se muurin ylläpito oli niin raskasta ja parin eri osan tiukka kontrolli, että kaikki psyykkinen energia kului siihen. Dissosiaatio on siitä jännä, että se voi näyttää ulospäin täysin normaalilta ihmiseltä ja ihminen voi kyetä suuriinkin suorituksiin, voi olla äärettömän hyvä vaikka työssään ja ihmisten kanssa. Tietysti ihminen sitä oikeasti onkin, mutta se mitä sisällä tapahtuu, on aivan hel*etin pelottavaa.

Kun minulle palasi ns. aktiivioireet silloin pari vuotta sitten, olin hämmentynyt ja peloissani. Yritin muistuttaa itseäni, että ei, nyt et saa alkaa esittää mitään tällaista, että nyt piti olla aikuinen ja saada itsensä kuntoon (kun mieli oli reistaillut siinä kohtaa jonkun aikaa). Syytin itseäni aika kauan siitä, että esitän vain tällaista. Joka kerta ennen sh:lle tai psykologille menoa tsemppasin, että nyt puhun ja olen normaali. Ei auttanut, se taisi jopa pahentaa tilannetta. Minulle kävi huono tuuri psykologin suhteen, hän ei auttanut minua eteepäin ja pahensi ennemmin tilannetta jatkuvasti. Olin kuitenkin niin hauras ja uskoin vain, että hän auttaa ja tarve jollekin aikuiselle, joka minut näkee oli niin raastavan suuri, että olin liian kauan siinä tilanteessa. Onneksi elämäntilanteellisesta syystä hän jäi lopulta pois ja vihdoin sain taisteltua lääkärien kanssa itselleni psykoterapian alkavaksi sekä kuntoutustuen. Jälkeenpäin tajusin tuon psykologin sabotoineen hoitoani siinä hetkessä, sekä eteen päin pääsemisessä. Minulla oli aiemmassa kaupungissa ihania auttajia ja niin oli nykyisessäkin ennen tuota psykologia. Ristiriitaisesti pidin hänestä eniten ja tarrauduin henkisesti häneen suorastaan, enkä suostunut näkemään kuinka sairaalloiseksi tilanne oli mennyt.

Onneksi nyt on taas sellainen auttaja, psykoterapeutti, joka on tilanteen tasalla. Mutta tuo pitkä parempi kausi oli sellainen, että ei todellakaan käynyt edes mielessä, että tähän pisteeseen voisin päätyä.

Päivämäärä:   20.8.26 15:37:28

... , mitä haluaisit tietää dissosiaatiohäiriöön liittyen? Millaisina oireina sen kokee vai ennemmin kuinka kokee diagnoosin? Vai jotain aivan muuta?

Yksi asia on sellainen, mikä on ainakin sanottava. Tämä ei ole ollenkaan yksiselitteinen tai helposti tunnistettava häiriö. Ihminen voi olla lähes superihminen. Minustakin eräs ystäväni joskus sanoi, että olen niin täydellisesti pärjäävä ja niin täydellinen äiti, että hän on ajatellut ettei kukaan voi pystyä sellaiseen, että miten teen sen ja miten on mahdollista olla niin korkea moraali ja toimia tilanteessa kuin tilanteessa niin rauhallisesti ja ihailtavan hienosti.

Vastaus tähän on mikäpä muu kuin dissosiaatio. Tätä ajatellessa itkettää miettiäkin sitä, kuinka sokea olin itseäni kohtaan. Tietysti olin lempeä, rauhallinen ja hyvin lapsia kasvattava, sopivat rajat asettava ja silti samalla muka rennon oloinen äiti. Minä olin niin syvässä dissosiaatiossa, että kaikki muu oli jäädytetty ulkopuolelle äitinä toimivasta osasta, joten tunteet eivät päässeet pintaan.

Kunnes ne alkoivat pääsemään, rako raolta jokin hakkasi muuriin reikiä.

Olen itse vasta tajunnut, että luullessani olevani kunnossa useamman vuoden, olenkin nimenomaan käyttänyt dissosiaation rakennetta. Olin hyvinvoiva ulospäin ja pysyin melko tehokkaasti kahdessa näennäisesti pärjäävän persoonan osassa. Mekanismi on todella tehokas, kun se on muovaantunut aivojen toimintatavaksi elää maailmassa, silloin se systeemi huijaaa itseäkin. Mutta on mahdotonta, että se systeemi pysyisi kasassa koko elinajan. Ennenmmin tai myöhemmin se kaikki muu alkaa tekemään rakoja muureihin ja muuri haurastuu haurastumistaan, vaikka kauempaa katsoen se näennäisesti on pystyssä. Kunnes rakoja on niin paljon, että yksi hivenen normaalia suurempi paine kaataa koko muurin.

Voin yrittää avata jossain välissä, kun jaksan kertoa lisää. Juuri nyt voimat on tosi vähissä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 16:44:37

Täällä myös (c)ptsd ja diagnoosia vailla oleva DID, ocd, sosiaalisten tilanteiden pelko, joku itsemurhadiaknoosikin oli talvella ja jokin pitkittyneen masennuksen vaikea jakso tmv. Ja adhd kirsikkana kakun päällä, cptsd:n takia on aika mahdotonta sanoa että olenko myös autistinen vai onko muutokset synnynnäisen sijasta varhauslapsuudesta alkaneet, mutta käytännössä sama asia.

Mt-ongelmat pitää päästää todella, todella pahaksi niin että ne näkyvät ulkopuolisille että niihin saa asianmukaista hoitoa. Eikä sekään riitä jos asuu paikkakunnalla jossa ei ole sellaista tarjolla.

Olen minäkin pariin kertaan elämäni aikana käynyt kelan traumaterapiaa, mutta kun paikkakunnalla oli vain yksi terapeutti ja vaikka asiallinen olikin ei oikein hänestä ollut kuin jollain tasolla vähän arkea vakauttamaan. 38v:nä oli tilaisuus kun ei ollut huolettavia päästää kaikki pintaan ja hakea apua, yritin tappaa itseni erään lääkärikäynnin jälkeen ja sitä kautta vasta järjestyi muutakin hoitoa kun turhaa juttelua nuoren hoitajan kanssa. Pääsin määräaikaiselle eläkkeelle (kuntoutustuki), alkoi VLK terapia ja sain tuetun asumisen ohjaajan viikoittain kotiin käymään. Hallituksen leikkausten takia myös minä olen hengenvaarassa, en tiedä vielä saako terapeuttini jatkaa kun Kela kilpailutti palvelut vain hinnan perusteella. Monella loppuu terapia kesken ja näkynee itsemurhatilastossa. Minäkin liityn seuraan jos terapia ei jatku.

Päivämäärä:   21.8.26 23:49:00

. , oon pahoillani. Dissosiaatiohäiriön kanssa eläminen on aivan oma lukunsa. Tuohan dissosiaatiossa onkin, että sekä adhd että autismi piirteet voivat joko olla neuropsykologinen oma haasteensa tai sitten cptsd ja dissosiaatiohäiriö aiheuttavat hyvin samankaltaisia oireita. Muutoin voisi erotusdiagnostiikkaa tehdä sillä, onko piirteet olleet jo lapsena ennen traumat, mutta näin kun on kyse jo alunalkaen kehityksellisestä traumasta plus muu järjetön traumakuorma päälle, niin milläpä siitä voi kukaan varma ollakaan.

Se itseltä jäi sanomatta, että myös minulle psykologi sai testien perusteella selvän ad(h)d:n. Se diagnoosi minulla myös lukee tiedoissa. Lääkitystä siihen kuitenkaan ei ole, sillä psykiatri on sitä mieltä, että stimuloiva lääkitys voisi laukaista psykoosin. Masennuslääkkeenä toimii kuitenkin Voxra, joka jäljittelee osittain adhd-lääkkeiden mekanismeja ja se on ollut minulle sopiva lääke. Ssri-lääkkeet saavat minut vain tosi huonoksi, ehkä lähimmäs psykoosia kuin mitä koskaan muutoin olen käynyt. Lääkkeet ei tosiaan ole leikin asia, sillä vaikka ne voi auttaa, niin ne voi myös tehdä jotain peruuttamatonta. Psykoosi kun kerran puhkeaa, niin uusimisen ja pitkittymisen riski suurenee.

Ja tuo tosiaan on se ongelma, kun pitää olla aivan järjettömän paha, jotta apua saisi. Minä kun hain apua, niin myönnettiin jollekin mt-sh:lle sellainen lyhytsysteemi, että 5-10 käyntiä. Jos ssri-lääkitystä ei olisi alettu eikä romahdus olisi siitä syystä tullut vielä, niin apua olisi jäänyt saamatta. Kävi sillä lailla "tuuri", että koko psyyke levisi, olikohan se seitsemännellä käynnillä. Sen kautta käynnistyi sitten prosessi ja minut siirrettiin psykiatrian polille, jossa ns. kestoasiakkuus ja käynnit voi olla melko usein. Se 1,5v psykiatrian asiakkaana oli kyllä täysi farssi, tila vain oikeastaan huononi, kunnes psykologi jäi työstään pois ja vihdoin päästiin järjestämään asiat.

Vlk terapian myöntö oli mielettömän iso juttu. Terapeutin löytäminen ei ollut ihan helppoa, mutta nyt käyn aivan ihanalla terapeutilla. Sinne on 40km matkaa, mutta eipä tuokaan haittaa oikeastaan. On ihan mukava ajaa ja 300e omavastuun jälkeen saa matkakuluista korvauksetkin, joten ei harmita matkan pituus ollenkaan. Olisi omassa kunnassakin ollut pari vlk tekijää ja 15km päässä olevassa isossa kaupungissa ainakin 50-100 vlk tekijää. Mutta tuo minulle valikoitui.

Vaikka olen aika tarkkaan tietoinen hallituksen milloin mistäkin urpoilusta, niin tätä en ole edes tajunnut, että kelan terapeutteja voidaan nyt kilpailuttaa uudelleen... en todellakaan olisi valmis vaihtamaan terapeutti ja etsimään uutta. Haluan ehdottomasti käydä nykyisellä. Toivon sydämeni pohjasta, että saat jatkaa omasi kanssa vielä pitkään. Se on tärkeää.

Mikä tämä asumisen ohjaaja käytännössä on ja mitä hän tekee/te teette hänen käydessään? :)

Päivämäärä:   22.8.26 15:52:15

Millain mt-sairauksilla pääsee eläkkeelle? Pitääkö olla psykoosisairautta?

Päivämäärä:   22.8.26 15:58:21

Tuliko tänne nyt kaikki susiensuojelijat, Tampiola ym.porukat koolle? :)

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.8.26 16:24:41

Täällä joku aiemmin kysyi, että hupsahtiko aloittajalle diagnoosit lasten saannin jälkeen.

Itse olen ollut työelämässä ilman pitkiä saikkuja yli 20 vuotta. Sain vasta yli 40-vuotiaana diagnoosit epävakaasta ja epäluuloisesta persoonallisuushäiriöstä, traumaperäisestä stressihäiriöstä ja kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä 2 tyypistä. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, asiantuntijatehtävässä nykyään. Joten kyllä, joskus dg tulee myöhään, kun ihminen "pärjää" työelämässä.

Päivämäärä:   22.8.26 23:11:22

Lähettäjä.

Päivämäärä22.8.26 15:52:15

Millain mt-sairauksilla pääsee eläkkeelle? Pitääkö olla psykoosisairautta?
____

Kuntoutustuki on = määräaikainen eläke. Sen idea on, että ihminen pyrkii vielä kuntoutumaan takaisin työelämää varten. Psykoosisairaudet ja vaikea-asteinen masennus ovat ainakin diagnooseja, joita usein saattaa löytyä. Etenkin psykoosisairaudet, kuten skitsofrenia voivat viedä siihen pysyvään työkyvyttömyyseläkkeeseen. Miksei vaikea masennuskin, jos se on krooninen. Ja onhan niitä nyt muitakin. Taitaa olla usein myös kyseessä moniongelmaisuutta, eli erilaisia diagnooseja päällekkäin.

Vaihdellen määräaikaiselta pysyvälle pääsemiseen menee kauan. Ehkäpä 4-10 vuotta, riippuu ennusteista ja kuntoutuksen onnistumisesta yms. Usein taitaa kuitenkin olla lähemmäs 10v.

Kyllä tässä ongelmat ovat ihan omaa luokkaansa, jotta on voinut päästä edes määräaikaiselle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.