Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mt-ongelmia teillä on ja miten..

Lähettäjä: kanssaihminen 
Päivämäärä:   17.8.26 18:55:21

..se oireilee sekä millainen on hoitotasapaino? Onko neuvoja muille?

Re: Mitä mt-ongelmia teillä on ja miten..

Lähettäjä: Tarinatäti 
Päivämäärä:   17.8.26 19:43:36

Minulla on pakonomainen tarve keksiä tarinoita tänne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.26 19:53:44

PTSDt on pahimmat ongelmat. Pelkään kaikkea, en ole koskaan oikeasti rentona ja koe oloani turvalliseksi, olen vaan jatkuvasti Valmis. Mihin? En tiedä. Pakenemaan tai piiloutumaan yleensä.

Hoitotasapaino on vaikea sanoa. Otan rauhoittavia ennakoivasti kun menen julkisille paikoille, syön toista ahdistuslääkettä kahdesti päivässä ja kuljen pari kertaa viikossa traumaterapiassa.

Mutta hei, en enää ole masentunut ollenkaan, vaikka olin sitä vuosikymmeniä. Sopiva lääkitys ja ymmärrys ongelmien oikeasta syystä kai auttoi siihen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.26 19:53:53

Olen autisti ja haluan löytää hevosnaisen. Kärsin pakkomiellehäiriöistä heppatallia kohtaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.8.26 19:56:26

Olen 100% terve ja täysin normaali. Näettehän te sen itsekin.

Lähettäjä: Ginnie 
Päivämäärä:   17.8.26 20:16:42

Anoreksia ja lievä masennus löytyy, sairastamisvuosia takana aika monta, välillä voiden paremmin ja välillä huonommin, välillä käyden koukun ortoreksian kautta. Sairaudet oireilee niin, että se vaikuttaa joka ikiseen asiaan elämässäni ja vääristää ajatuksiani joka ikinen minuutti päivästä. Vääristynyt kehonkuva, pakonomainen oman kehon murehtiminen, sietämätön olo omissa nahoissani ja itseinho on jotain, mitä en pysty kuvailemaan.
Ulkopuolisille sairauteni varmaan näkyy noh, heikoimpana hetkinä fyysisessä olemuksessa (painosta ei tosin voi tulkita miten mieli voi, joskus mieli voi jopa huonommin vaikka paino olisi noussut parempaan kuntoon) ja tietynlaisena apeutena ja poissaolevuutena, vaikka olenkin kertonut tästä sairaudestani vain yhdelle lähimmälle ystävälleni+ lisäksi toki oma mieheni sekä äitini tietää tämän tilanteen. Ja esim se, että en koskaan osallistu mihinkään sellaisiin illanviettoihin, tapaamisiin tai tilaisuuksiin, jossa pitäisi syödä on asia minkä ihmiset on huomannut. Ja heikoimman voinnin aikana olen pois harrastuksista. Muuten yritän ainakin piilottaa sairauteni mahdollisimman hyvin muilta, esittää iloista ja kivaa silloinkin, kuin oma mieleni ei sitä minulle ole.
Töissä muille ilmenee lähinnä niin, että en koskaan syö muiden nähden + olen toki ollut pois osastohoitojaksojen ajan ja fyysinen heikompi vointini on jotkut kiinnittänyt huomiota ja jotkut työkaverit kysellyt vointiani (ihan lämpimässä hengessä), vaikka vain pomoni tietää oikean syyn.
Nyt minulla on menossa todella vahva ja toivottavasti se ihan viimeinen parantumisyritys. Vointini on kohtalainen olosuhteisiin nähden, kuntoutus ja mielen on ihan todella rankka projekti. Olen aidosti toiveikas, että nyt pystyn tähän ja ihan oikeasti pääsen jaloilleni ja pelastan itseni, kaikki on pelissä. Käyn aktiivisissa hoidossa (terapiassa + psykiatrian puolelle syömishäiriön hoidoissa, ravitsemusterapeutilla sekä sairauden aiheuttamia fyysisiä ongelmia hoidetaan ihan keskussairaalassa mm sydänpuolella ja sisätautipuolella).
Vinkkini muille: Puhukaa! Ja ottakaa apu vastaan. Älkää jääkö yksin ongelmienne kanssa, älkää padotuksi asioita sisälleni hautumaan ja mätänemään hiljaa, vaan puhukaa niistä ja antakaa ihmisten auttaa. Oma mieli voi olla joskus sitä pahinta myrkkyä, silloin avuksi tarvitaan joku toinen laimentamaan niitä myrkyllisiä ajatuksia. Ja uskokaa parempaan, aina voi tulla se päivä, kun asiat alkaakin muuttua paremmaksi. Ei ole liian myöhäistä, ei ole toivotonta tilannetta. Te olette tärkeitä. Syömistä ei tarvitse ansaita, syöminen ei ole väärin ja syöminen on sallittua. Eikä esim kehonkoko määritä koskaan sun ihmisarvoa. Muistakaa ravita itsenne hyvin ja levätä riittävästi, pitää huolta itsestänne <3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.26 22:01:06

Ptsd ja masennus.

Saan ahdustuskohtauksia herkästi ja kuormitun ja väsyn herkästi. Mielialalääkitys on auttanut paljon, pystyn nykyään nauramaan ja näkemään muitakin värejä kuin tylsän harmaan eri sävyjä. Itsetuhoisuus on pois. Pystyn tekemään osa-aika töitä. Sosiaaliset tilanteet väsyttää. Tarvitsen lepoa ajoittain enemmän. Toisinaan saan flash backeja traumoista, jotka nämä laukaisi (isän traaginen kuolema ja pieleen mennyt sektio). Onneksi nykyään harvemmin. Nukkumisongelmat ovat vähentyneet mutta välillä on kausia että nään todella uuvuttavia ja sekavia unia, eli nukkuessani en ole levännyt ollenkaan. Ruokahalu on ollut pari vuotta hukassa. Voin paljon paremmin mitä vuosi sitten, mutta olen varjo siitä, mitä joskus olen ollut. En tiedä, kuka olen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.26 22:27:49

Juuri menin aloittamaan vastaavan tapaisen topicin, tää jäi jotenkin aivan huomaamatta!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.