|
Lähettäjä: Voileipä
Päivämäärä: 19.8.26 01:43:54
No eläinlääkärit vetää samaa mantraa kuin ihmislääkäritkin: ylipaino pois, lisätään lihaskuntoa (uiminen, metsälenkit koiralla vapaana) ja kipulääkkeet. Sopiva (pehmeä) alusta kävellä (tai ihmisellä jalkineet) jne.
Itsekukin saa kokeilla lisäravinteita oman harkintansa mukaan. Tehoa ei ole välttämättä tieteellisesti todistettu tai on ristiriitaista tietoa tehosta, mutta lienee kyse siitä kuka sen tutkimuksen rahoittaa, mitä tehoja tai tehottomuutta löytyy.
Itse olen sitä mieltä, että tunnen vanhan koirani paremmin kuin ell/ortopedi jollain 30 min. ajalla. Antaa reseptin johonkin ihmisten psyykelääkkeeseen, jota käytetään myös hermokipuihin. Toki kokeilin ja pari purkkia sitä syötin ja astettain pmatoimisesti lopetin niin kuin kuului, kun oli keskushermostolääke. Se oli täysin turha lääke. Koira kyllä tykkäsi siitä, kun se oli maksanmakuista.
Ja ja... glukosamiinijauheen ja/tai lohiöljyn väitän auttavan meidän tapauksessa. Eli koira saa jauheen lohiöljyyn ja veteen sekoitettuna nappuloiden kera. Ja pari kk meni ennen kuin alkoi koira selvästi muuttua paremmaksi.
Meillä myös Librela käytössä ja voihan sekin tehota vasta pitkän ajan päästä paremmin. Ja on vielä toinen eläinortopedin määräämä lääke käytössä, ja sekin on masennus/hermokipulääke (ihmiselle). Itse asiassa voisin kokeilla vähentää sitäkin.
Ja hyvään kuntoon on varmaan vuodenaikakin syynä. Talvella mennee pahemmaksi. Ei nämä vaivat ole ihan yksinkertaisia.
|