Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hormonikorvaus rautalangasta

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   15.8.26 21:02:57

Täällä varmasti on joku, jolla itsellä tai lähipiirissä kokemusta (esi)vaihdevuosista, oireista ja hoidosta. Miten se siis ihan pähkinänkuoressa menee? Syödäänkö korvausta loppuikä, vai vaan sen pahimman vaiheen yli? Ootteko saaneet apua oireisiin, ja minkälaisiin oireisiin? Kuinka pitkään vaan pitäis sinnitellä, että saa jotain apua, ja kuinka nopeasti kaikki vois mennä omia aikojaan ohi..

Re: Hormonikorvaus rautalangasta

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.8.26 21:15:09

Kuten kaikki hormonijutut (ja lääkitykset yleensä), ne on yksilöllisiä.
Apua saa esim. kierukasta, suihkeista, pillereistä ja osa on saanut apua luontaistuotteista.
Apua saa, (toivottavasti) kun oireet haittaa elämää. Kuumat aallot, huono nukkuminen, nivelvaivat, mielialaongelmat, you name it, voi johtua vaihdevuosista, ja niihin voi saada lääketieteeltä apua.
Osa käyttää lääkkeitä vuosia (oma äitini edelleen 70veenä syö hormoneja) ja osa tarvii vain muutaman vuoden. Kukaan ei voi sun tilannetta ennustaa, toki osviittaa saa oman suvun naispuolisten henkilöiden kokemuksista.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   15.8.26 22:24:34

Oma hormonikorvaushoitoni alkoi 53-vuotiaana ja olen nyt 58. Käytän laastaria, siinä on estrogeeni ja progestrogeeni koska kohtu on vielä tallella. Minulle on käynyt tämä oikein hyvin, sanoisinpa että elämänlaatu on nyt huomattavasti parempaa mitä ennen aloitusta. Tulen käyttämään niin pitkään kun mahdollista, jos ei siis mitään syytä lopettaa tule.
Nyt harmittaa etten jo vuosia aiemmin ottanut asiaa esille, olisi joku vaihe elämästä sujunut helpommin. Omat vaihdevuosivaivat olivat kuin suoraan luettelosta mitä kaikkia vaivoja voi olla.
Tosiaan, taitaa jokaisella olla tämäkin vaihe yksilöllinen. Mutta jos koet että oireet haittaavat elämääsi niin kannattaahan silloin kokeilla.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   15.8.26 22:55:55

Oletko aloittaja siis kuitenkin hakenut apua?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 22:56:20

Meinasin juuri tehdä vähän samasta aiheesta aloituksen, mutta tulen tänne. Luulen että minulla on alkanut jonkinlaiset esivaihdevuosioireet. Tätä on jatkunut vasta muutaman kuukauden, mutta nyt viime viikkoina uusi oire on surkeat yöunet. En kärsi hikoilusta tai kuumista aalloista mutta unen laatu on sysisurkeaa. Myös mieliala on tosi alhaalla, eikä mikään oikein tunnu miltään. Olen ”vasta” 34v mutta syytän hormoneja. Onko kokemuksia miten näitä oireita voisi hoitaa? Määrääkö gyne e-pillerit vai minkälaista hoitoa?

Lähettäjä: mh 
Päivämäärä:   16.8.26 01:22:40

Täällä kans esivaihdevuosioireista kärsivä. Oon nyt 43v, menkat alkoi kun olin 10v. Viimeisen vuoden sisään aivan karmea väsymys, nivelkivut (polvet, sormet), olkavarren kipuilu ja olkapään oireilu, jatkuva ärsytys ja hermot kireällä, tukka lähtee päästä, kierto lyhentynyt... Verikokeet kunnossa, myös ferritiini vihdoin ja viimein satasen tienoilla (aikoinaan reilu kymmenen).

Lähettäjä: nainen 
Päivämäärä:   16.8.26 04:45:17

Nimimerkki Tiina kertoikin jo kattavasti.

Yleisohje lienee se, että tulee varautua edelleenkin siihen yksityisen gynekologin tietotaitoon ja kustannuksiin, julkiselta puolelta ei välttämättä apua saa, varsin ikäryhmässä alle 50 - vuotiaat.

Joku tuntee varmasti jonkun oman alueen gynen, täällä pääkaupunkiseudulla on hyväksi todettu ja havaittu mm.

- Leena Väisälä
- Kia Lampi
- Kati Korhonen
- Riina Katainen (Turku)

Kirjoja löytyy, Käypä hoito löytyy. Hyvä gyne toki kartoittaa kattavasti elämäntilanteen ja terveysasiat laajasti, poissuljetaan mm. uniapnea, ylipainoa käsitellään ja hoitokokeilua vartan taustat kartoitetaan, labroja otetaan.

Yleisin ja suosituin kombo lienee Mirena-kierukka ja paikallisestrogeeni aina, estrogeeni sitten laastarista (tomitusvaikeuksia!) tai mm. geelistä, suihkeena.

Päivämäärä:   16.8.26 10:01:11

Itsellä siis lisälyöntejä, närästystä, ahdistusta, aivan totaalista väsymystä ja aivosumua ja nämä menee kivasti just 2 viikon sykleissä, eli selvästi liittyy jollain lailla hormoneihin. Nyt viimeisen vuoden aikana kierto mennyt ihan hassuksi, lyhentynyt, ja tullut kivuliaammaksi. Gynellä vuosi sitten kävin, ja silloin oli kuulemma ihan liian aikaista puhua vaihdevuosioireista, silloin olin 41v. Toki nyt vuoden verran on ollut kova työstressikin päällä ja lapset on pieniä, joten kaikkea ei tietenkään voi laittaa vaihdevuosien syyksi, ja siksi varmaan gynekään ei oikein vielä ottanut kantaa niihin.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   16.8.26 11:46:11

Itsellä alkoi oireita tulla 43-vuotiaana. Ennen kellontarkka kierto alkoi heittää, tuli nivelkipuja, yöllä järkyttäviä kuumuuskohtauksia, aivot jumissa ja väsymystä. Kesäisin heräilin klo 03 maissa. Työterveyslääkäri (mies) ei ollut yhtään sitä mieltä, että vaihdevuosista johtuvaa. Aloitin suolistohormonilääkityksen ja kaikki oireet loppuivat kuin seinään. Paitsi kesäisin herään edelleenkin aivan liian aikaisin, talvella nukun kun tukki. Aloin käymään toisella työterveyslääkärillä (vanha nainen), joka vihdoin otti uniongelmat tosissaan. Käytin yhdistelmäpillereitä parikymppisenä ja synnytysten jälkeen sain minipillerit, jotka teki mut aivan hulluksi ja oli jatkuvat menkat. En ole viimeiseen 15 vuoteen käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä, ja tähän asti kroppa on toiminut hyvin. Oma hyvä gyne jäi eläkkeelle, niin en ole käynyt kuin seulonnoissa kunnallisella. Pitäisi löytää uusi hyvä gyne pk-seudulta.

Päivämäärä:   16.8.26 21:50:10

Mitä oli tuo suolistohormonilääkitys?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.8.26 23:11:25

Diabetes- ja laihdutuslääkkeitä...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.8.26 00:12:56

Onko kukaan käyttänyt nivelvaivoihin muita tuotteita? Mulla ei siis muita oireita ole vaikka vaihdevuodet on mutta sormet alkaneet jäykistyä yön aikana, joten jotain nivelongelmaa taitaa pukata. Eivät haittaa mitään kun vertyvät nopeasti eivätkä ole kipeät, mutta vähän ärsyttävää.

Päivämäärä:   17.8.26 00:31:58

mulle fyssari ehdotti vaan magnesiumin syöntiä, kun muiden asioiden lomassa sormien jäykkyydestä sanoin... olen syönyt mankkua jo kauan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.26 00:34:42

Jos nivelkipujen lisäksi on lihaskipuja ja lihakset eivät palaudu, D-vitamiinin puute tekee sitä. Mulla ollut 2x ja se olo oli kaamea. Mainittujen oireiden lisäksi paniikkimaisia oloja. Asia selviää onneksi viikossa jos ottaa parikin sataa mikroa d-vitamiinia magnesiumin kanssa joka päivä, jos kivut katoavat viikon päästä, tietää että tämä oli ongelma.

Tässä ketjussa mainitut KAIKKI oireet voivat johtua myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta jolle naiset ovat alttiita sillä naishormoni estrogeeni altistaa vajaatoiminnalle.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   17.8.26 00:52:26

Magnesiumia olinkin ajatellut kokeilla. En siis ihan pihalla ollut. :D Lihaskipuja ei ole kun en tee mitään mikä lihaksia kipeyttäisi. D vitamiinia otan muulloin paitsi kesällä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.26 02:04:49

Minlla oli hormoonikierukka melkein 58vuotiaaksi asti ja uskoin kun lääkäri aikoinaan sanoi että attaa myös vaihdevuosiin. No höh kärttysin varmaan kolme vuotta a oli kumia aaltoja m m. Kierukka pois ja Evorel conti laastarit. Ihan virheellistä tietoa olin saanut kn 5vuotta aiemmin olin laitattanut kierukan julkisella naisten gynen polilla. Nyt kokeillu olla ilman laastaria välillä tai "unohtanut" laittaa uuden no kas oireet tulee takaisin vaikka ikää kohta 61v. Gyne sanoikin että laastarin käyttöä voi jatkaa vaikka kuin pitkään jos siitä apa . Mulla menkatki alkoi vasta 15vuotiaana ja endometrioosiepäilyäkin oli ja helevetinmoiset kukatiskivut ja vuodot ja vasta hormonikierukasta sain avun.

Päivämäärä:   17.8.26 04:43:18

^Kun puhutaan hormonikierukan auttavan vaihdevuosiin, sillä tarkoitetaan nimenomaan vuodottomuutta, isoa määrää levonorgestreelia jota tarvitaan kohdullisille estrogeenin kaveriksi ja samalla toki hoitaa ehkäisyn.

Mutta itsessään pelkkä levonorgestreeli ei siis tuo apua vaihdevuosien pitkään listaan oireita vaan toimii "kimpassa" estrogeenin kanssa, tuoden avun mainitsemiisi vuotoihin. Nekin kun tuppaa lisääntymään ja epäsäännöllistymään vaihdevuosi-iässä.

"Keltarauhashormoni
Vaihdevuosien hormonihoidossa estrogeeni kasvattaa kohdun limakalvoa. Kasvua estämään tarvitaan vastavaikuttajana keltarauhashormoni. Sitä ei käytetä, jos kohtu on poistettu, poikkeuksena hankala endometrioosi. KELTARAUHASHORMONI EI SIIS VÄHENNÄ VARSINAISIA VAIHDEVUOSIOIREITA"

https://gyneleena.fi/vaihdevuodet/vaihdevuosien-hormonihoidon-yksinkertaistettu-abc/

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.26 10:32:49

Itse juttelin vaan tekoälyn kanssa näistä ja sain siltä suosituksen hormonilaastarista. Menin sitten chattilääkäriin Dokportiin ja sain eka 3 kk reseptin testiin ja kun se sopi hyvin, menin sinne uudelleen ja sain 1 vuoden reseptin. Sen jälkeen on käytävä sitten ihan livenä lääkärissä. Mulla toki oli ennen tuota Dokportia puoli vuotta sitten gyne, jossa tutkittiin kaikki. Mutta tähän väliin oli nyt helpompi ja halvempi ottaa Dokport, kuin taas livegyneä.

Mutta siis, olen 53 v, viime vuonna tuli pitkittyneitä ja epäsäännällisiä vuotoja, joihin jo jotain hormoneja jouduin syömään että vuodot tasaantui. Sitten alkoi aamuöinen heräily hikisenä. Tämä oli se pahin oire, johon koin tarvitsevani apua.
Nyt kun hormonilaastari ollut käytössä reilun 3 kk, huomaan saaneeni muutakin apua. Päänahka ja erityisesti korvat ei enää kutise ja alapää on myöskin parempi, eikä niin rutikuiva ja arka kuin ennen. Eli auttaa limakalvoja myös. Mieliala vaihtelee edelleen, mutta se on kai tätä normi elämää.

Joku kyseli nivelvaivoihin apua, niihin olen itse syönyt glukosamiinia jo muutaman vuoden.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   17.8.26 10:36:40

Mulla on just tuo kombo, kierukka + estrogeenigeeli. On hyvä ja toimiva. Geelin annostelua voi muuttaa itse fiiliksen mukaan, eli 2-4 painallusta (pumppupullo) vrk. Koitan pärjätä mahdollisimman pienellä määrällä, mutta jos tuntuu, että just tänään on oireiden suhteen vaikea päivä, niin on helppo laittaa vähän lisää.

Kierukka mulla oli ennestäänkin, ehkäisyyn. Menkat pysyi sillä pois reilusti yli 10 vuotta, esivaihdevuosien aikaan alkoi sitten tiputella välillä. Sitä vaihetta kesti pari vuotta, ja sitten kaikki vuodot taas loppui, vaikka kierukkakin oli jo ihan yliajalla. Esivaihdevuosissa tuli muitakin oireita, kuten kuumat aallot, mutta tuolloin gyne vielä ultrasi munasarjat ja totesi, että munasoluja kypsyy edelleen, joten en voi saada hormonikorvaushoitoa. Kun tuo pieni vuotelu loppui, oli munasarjatkin kaput, ja sain korvaushoidon heti.

Lähettäjä: 55v 
Päivämäärä:   17.8.26 17:07:33

Olen koko ikäni syönyt e-pillereitä todella vaikeisiin PMS-oireisiin. Menkkoja ei pillerinvaihdoksen jälkeen ollut tullut noin kymmeneen vuoteen. Menin taas gynelle uusimaan pillerireseptin, noin viiskymppisenä. Hän olikin heti sitä mieltä, että nyt ultrataan munasarjat. Sielläpä ei enää munasoluja näkynyt, joten sain Evorel Conti-laastarit.

Ja kas! Nivelkivut hävisivät kuin taikaiskusta, samoin masentuneisuus, väsymys ja kaamea aivosumu. En ollut tajunnut ajatella vaihdevuosia, koska menkkoja ei tosiaan ollut ollut vuosikausiin. Samaten nuo vaihdevuosioireet hiipivät niin pikkuhiljaa, etten ollut ajatellut asiaa (nivelkivut) ja muut oireet pistin kuormittavan elämäntilanteen piikkiin. Olin mm. aloittanut uudessa työpaikassa ja tunsin itseni totaalisen tyhmäksi, kun en siltä aivosumulta tajunnut yhtään mitään. Myöhemmin kerroin esimiehelleni, etten oikeasti ole niin tyhmä, miltä alussa varmaan tuntui, ja kerroin hormonikorvaushoidostani.

Päivämäärä:   17.8.26 17:31:07

Eli ynnärsinkö oikein, että tuo ultraaminen on se varmistus tässä, että onko kyse vaihdevuosista vai jostain muusta, ja onko tarve korvaukselle vai ei? Vaikuttais kohtalaisen yksinkertaiselta!

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   17.8.26 18:06:41

Mikä on rintasyöpäriski näiden hormonien sivuvaikutuksena?

Päivämäärä:   17.8.26 18:35:36

^Vaihtelee monesta syystä

"Terveysriskit

Rintojen terveys

Systeemiseen hormonihoitoon ja tibolonin käyttöön liittyy etenkin käytön pitkittyessä lisääntynyt rintasyövän riski A, mutta kokonaiskuolleisuuteen sillä ei ole vaikutusta A.
Rintasyövän kokonaisriski riippuu naisen yksilöllisistä riskitekijöistä (mm. synnyttäneisyys, paino, alkoholinkäyttö, sukuhistoria, fyysinen aktiivisuus, työn rasittavuus, tupakointi) 129, 130.
Vaikutus rintasyöpäriskiin riippuu hormonihoidon tyypistä 131, annoksista ja käytön kestosta 132, 133, 134, 135.
Rintasyöpäriski kasvaa asteittain pitkäaikaisessa käytössä, mutta on todettavissa jo välittömästi käytön alettua 134.
Lihavuus (BMI yli 30 kg/m2) aiheuttaa yhtä suuren rintasyöpäriskin kuin 10 vuoden estrogeenin käyttö 133.
Suurin rintasyöpäriski liittyy jatkuvaan estrogeeni-progestiiniyhdistelmään 133.
Pelkkään estrogeenihoitoon (erityisesti konjugoitu estrogeeni) liittyy lievästi pienentynyt 135 tai vähäinen rintasyövän riski 132, 133.
Rintasyövän riski vaihtelee yhdistelmähoidossa progestiinityypin mukaan 132, 134.
Estradiolihoitoon yhdistettynä synteettisiin keltarauhashormoneihin, kuten noretisteroniin, medroksiprogesteroniin tai levonorgestreeliin, liittyy suurin rintasyöpäriski 133, 132.
Hormonikierukkaan yhdistettynä estrogeeniin liittyy myös lisääntynyt rintasyöpäriski 136.
Rintasyöpäriski saattaa olla pienin, kun estradiolihoito yhdistetään dydrogesteroniin 131 tai luonnolliseen progesteroniin 137.
Kun ylipainoisten naisten (BMI 25–29 kg/m2) systeeminen hormonihoito aloitetaan 50 vuoden iässä ja sitä jatketaan 5 vuotta, rintasyöpätapauksia ilmaantuu seuraavasti 133:
estrogeeni + jatkuva progestiini: 1 ylimääräinen rintasyöpätapaus 50:tä käyttäjää kohden
estrogeeni + syklinen progestiini (esim. 10–14 päivää kuukaudessa): 1 ylimääräinen tapaus 70:tä käyttäjää kohden
pelkkä estrogeeni (vain naisille, joilla ei ole kohtua): 1 ylimääräinen tapaus 200:aa käyttäjää kohden.
Lisääntynyt rintasyöpäriski säilyy yli 10 vuotta systeemisen hormonihoidon lopettamisen jälkeen 133, 131.
Emättimen paikallinen hormonihoito ei lisää rintasyöpäriskiä 138."

lähde: Käypä hoito

Päivämäärä:   17.8.26 18:41:10

Kpl: lääkityksen aloitus/lääkekokeilu voidaan aloittaa vaikka
- kuukautiset tulisivat vielä
- potilaan uä jää epäselväksi tai sitä ei tehdä, syystä x (esim.mainittu etäkontakti)

Käypä hoidossa näin:

"Vaihdevuosioireisen 45–55-vuotiaan naisen vaihdevuosidiagnoosi on kliininen, eikä ultraääni- tai laboratoriotutkimuksia yleensä tarvita. Ks. video Gynekologinen tutkimus ja verikokeet eivät ole välttämättömiä vaihdevuosien diagnostiikassa ja seurannassa".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.