Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten vuokrata asunto ilman isänn.todistusta?

Lähettäjä: Kestää kauan 
Päivämäärä:   15.8.26 20:14:13

Kuolinpesältä peritty asunto. Taloyhtiön papereissa omistajana näkyy Maija Möttösen kuolinpesä. Perukirja ja perinnönjako on tehty, kuolinpesää ei enää ole olemassa. Taloyhtiölle on toimitettu sekä perukirja että perinnönjakokirja (vai mikä sen nimi olikaan), josta näkyy asunnon uusi omistaja. Paperiseen osakekirjaan on tehty siirtomerkintä.

Nyt selvisi, että osakekirja pitää muuttaa sähköiseksi maanmittauslaitoksella ja sinne rekisteröidä uusi omistaja. Tähän rekisteröintiin kuitenkin menee n. 6kk. Sitä ennen isännöitsijä tekee vain isännöitsijäntodistuksen, jossa asunnon omistajana näkyy kuolinpesä.

Asun 250 km:n päässä asunnosta ja tarkoitus oli, että paikallinen vuokravälitystoimisto hoitaa asunnon vuokrauksen. Siihen kuitenkin vaaditaan lain mukaan isännöitsijäntodistus. Ongelma on se, että vuokravälittäjä ei voi laittaa minua vuokranantajaksi, kun isännöitsijäntodistuksen mukaan en asuntoa omista (kopio perukirjasta ja perinnönjakokirjasta eivät riitä). Vuokranantaja siis olisi kuolinpesä, jota ei enää ole olemassa. Kuolinpesän tiliä ei ole olemassa, joten vuokra pitäisi maksaa minun tililleni, mutta verkkopankki herjaa, ettei tilin omistajan nimi ( = minun nimeni) vastaa maksun saajan ( = kuolinpesä) nimeä.

Asunto sijaitsee paikkakunnalla, jossa on yliopisto. Nyt olisi hyvä aika löytää vuokralaiset, mutta miten sen voi tehdä, kun välitysfirma tarvitsee isännöitsijäntodistuksen minun nimelläni ja sellaisen saa vasta 6kk (tai nyt 5kk) päästä? Itse vuokraten hankalaa käydä asuntoa näyttämässä, kun matkaa on 250km/suunta.

Re: Miten vuokrata asunto ilman isänn.todistusta?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   15.8.26 20:20:16

No ei siinä auta, kun itse vuokraten, tai pitää tyhjillään ton 6kk. että paperit on ajan tasalla.
Ei olisi ketään luotettavaa kaveria/sukulaista lähempänä asuntoa, joka voisi vaikka pientä korvausta vastaan auttaa?
Mä olen joskus vuokrannut asunnon ilman mitään näyttöä, oli sopiva paikka ja sopivan kokoinen asunto. Näin sen ensimmäisen kerran, kun olin sen jo vuokrannut ja sain avaimet käteen! Eikä siinä, tykkäsin kovasti!

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   15.8.26 21:25:08

Varaa aika maanmittauslaitoksen konttoriin, niitä on, ota paperit ja rahaa matkaan, niin muutokset voi tehdä siinä pöydän toisella puolella sinun odotellessa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   15.8.26 21:41:44

Ei siinä mene 6 kk varsinkin jos pääset käymään paikan päällä. Jos on aikaa, asiakaspalvelupisteeseen voi mennä jonottamaan ihan paperien kanssa ilman ajanvaraustakin (aikoja löytyy huonosti ainakin pk-seudulla).

Toinen vaihtoehto on tehdä hakemus sähköisesti ja sitten kiirehtiä asiaa, kun se on laitettu vireille. Omqn kokemukseni mukaan MML on yllättävän palvelualtis taho!

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   15.8.26 23:54:15

Kiirehdi hakemusta mml.lle niin asia ratkeaa viikossa. Ei ne paikan päällä asiakaspalvelussa pysty omistajanvaihdoksia rekisteröimään, mutta kiireelliset käsitellään nopeasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.8.26 03:57:57

Laitat ihan itse ilmoituksen siitä asunnosta ja hoidat vuokrauksen ilman välittäjiä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   16.8.26 06:28:29

Vuokraa itse. Ilmoitus nettiin ja menet pariksi päiväksi paikkakunnalle näyttämään asuntoa halukkaille ja valitse vuokralainen. Tee vuokrasopimuspohja jo valmiiksi. Vähän myöhässä kyllä olet opiskelujen aloituksen kannalta, ellei paikkakunnalla ole suorastaan pulaa asunnoista.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.8.26 15:05:14

Eikö riitä että toimittaa välittäjälle dokumentit perinnönjaosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.26 10:40:40

Teet Maanmittauslaitokseen hakemuksen asunto-osakkeen omistuksen kirjaamisesta ja laitat siihen kiirehtimispyynnön osakkeen myyntiin perustuen. Saat kirjaamisen todennäköisesti muutamassa päivässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.