Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaasa (ja ympäristö) asuinpaikkana ?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.8.26 19:33:25

Kertokaas nyt onko se Vaasa ihana vai ihan kamala ? Onko se niin "ruotsalainen" kieleltään tai kulttuuriltaan kuin mielletään (kieli negatiivinen asia, kulttuuri sinänsä positiivinen kun ruotsalaiset niin paljon meitä positiivisempia ovat) ? Ja onko nämä Vaasan asioita, mitä jos katselee jotain pienempiä kyliä vaikka Seinäjoelle päin ?

Re: Vaasa (ja ympäristö) asuinpaikkana ?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 19:34:17

Liian ruotsinkielinen.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   15.8.26 19:47:04

Ei Vaasa kieleltään mikään ruotsalainen ole. Esimerkiksi Pietarsaari on paljon enemmän.

Vaasassa olisi potentiaalia vaikka mihin mutta ihmisten asenne on aivan paska. On toki sitä kieliriitaa, eli mitään ei voida tehdä yhdessä. Ja tuon kokoinen paikka ei kestä sitä että on kaksi eri porukkaa, esim kaikki isommat tapahtumat kuolee tuohon outoiluun. Toisekseen vaasalaisissa on vähän sitä vikaa, että kuvittelevat paikkaa isoksikin kaupungiksi. Jos sinne eksyy sellainen joka tulkitaan maalaiseksi, niin sujuvasti suomea puhuvat asiakaspalvelijat ei yhtäkkiä osaakaan kuin ruotsia.

Minä näen Vaasassa vain paljon hukkaanheitettyä potentiaalia. Itse siellä kyllä aina pärjännyt ja paljon on kavereitakin siellä, mutta kun sitä touhua sivusta seuraa niin näkee vain ihmisiä istumassa oksalla jota itse sahaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 19:51:38

>ei vaasa kieleltään mikään ruotsalainen ole

Kaikki sen ympäryskunnat on – ja niiden asukkaat tulee Vaasaan asioimaan. Eli toisin sanoen työpakkoruotsi.

Lähettäjä: Hä 
Päivämäärä:   15.8.26 19:54:08

Asun Vaasan naapurikunnassa ja ihmettelen vastauksia. Ruotsia puhutaan joo, mutta ihan suomella olen tähän asti pärjännyt. En ole huomannut mitään selkeää kahtiajakoa, mutta tietysti jos elämä pyörii baarien ympärillä, niin siellä kuulemma on. Ihan sujuvasti olen töissä ja vapaalla ympyröissä ruotsinkielisten kanssa enkä ole huomannut ongelmaa. Monessa paikassa asuneena sanoisin, että kyllä esim Seinäjoki on vaikeampi paikka tutustua ja sopeutua.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.8.26 20:07:58

Mites asuminen ? Ensisijaisesti okt eli ei tarvitse joka krstalolähiön kauhukuvaa maalata, mutta hyvät lenkkimaastot ja ehkäpä talvella hiihtopaikkaakin soisi lähellä olevan.. Siinäpä tulee vaihtoehdoksi nämä pienemmät lähikunnat myös. Rauhallista luonnonläheistä eloa vaan. Isoon ruokakauppaan voi vähän matkata, harvemmin tarvittavia palveluita varten (kampaaja, hieroja jne.) voi myös vähän matkata, ravintoloita tai baareja ei erityisemmin tarvitse eli palveluilla ei olisi niin väliä. Ruotsinkielistä kiukkupalvelua en tarvitse senkään vertaa :D (mikähän suomenruotsalaisissa on kun oikeat ruotsalaiset ovat niin mukavia ja avoimia.. tämä ei varmaan ikinä aukea minulle)

Päivämäärä:   15.8.26 20:09:33

Kyllä, jos on aspa niin ruotsia pitää osata. On olemassa myös muita töitä ja niissä pärjää ilmankin. Vaasan ympäryskunnista Laihia ja Isokyrö täysin suomenkielisiä, Vöyri eniten ruotsinkielinen. Ja vöyriläisetkin puhuu niin vahvalla murteella että siihen ei mikään kouluruotsi riitä.

Hä ei ilmeisesti tiedä että on muutakin elämää kuin baarit ja työ? Kulttuuriin kuuluu muutakin kuin baarit ja siinä Vaasa on erittäin jakautunut. Samoin urheilussa.

Itse olen aina pärjännyt, puhun molempia kieliä enkä ole lähtenyt mukaan mihinkään porukkaan. Mutta ei ole jäänyt näkemättä tuo jako ja eripuraisuus. Toki eripuraisuutta saadaan aikaan pienemmillekin paikkakunnille, ei se ole yksin vaasalaisten etuoikeus.

Lähettäjä: Hä 
Päivämäärä:   15.8.26 20:53:19

t: En ole kyllä huomannut kulttuurissa tai urheilussakaan mitään kahtiajakoa, jos ei sellaiseksi lasketa sitä, että kulttuuritarjontaa on tietenkin molemmilla kielillä. Olen kyllä ollut esim Ritzissä erilaisissa "ruotsinkielisten" tapahtumissa, eikä minua ole sieltäkään pihalle heitetty. Toki vuosien varrella olen oppinut kuuntelemaan ruotsia sujuvasti ja varmaan osaan nykyään puhuakin jos on pakko uskaltaa lapset urheilee ja kyllä siellä puhutaan samassa joukkueessa molempia kotimaisia, eikä se näytä olevan kenellekään ongelma. Mun mielestä on asennekysymys tuo kieli, jos itse suhtautuu negatiivisesti ja haluaa siitä ongelman, niin ehkä siitä sitten tulee ongelma.
P.s. Vöyrilläkin pärjää pitkälti suomella tai sitten puhutaan molempia kieliä sekaisin tasapuolisen huonosti :D Mun mielestä ihmiset on sielläkin olleet tosi kivoja

Lähettäjä: se on 
Päivämäärä:   15.8.26 21:36:16

Aian hanurista.

Päivämäärä:   15.8.26 21:37:18

Minä en nähdäkseni sanonut mitään negaa vöyriläisistä. Heillä on vaan todella vaikea murre, kuten on vaikkapa närpiöläisilläkin (ja molempia murteita olen opetellut niin että ymmärrän enimmät). Itse olen aina pärjännyt, mutta nähnyt myös sen että ei voida osallistua johonkin asiaan x koska järjestäjä y. Ja kaikki yritelmäthän tuolla kaatuu, kai se on sitten sattumaa jos Hä ei ole nähnyt ikinä mitään negaa missään :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.8.26 13:07:45

"Lähettäjä: Hä
Päivämäärä: 15.8.26 20:53:19

t: En ole kyllä huomannut kulttuurissa tai urheilussakaan mitään kahtiajakoa, jos ei sellaiseksi lasketa sitä, että kulttuuritarjontaa on tietenkin molemmilla kielillä. Olen kyllä ollut esim Ritzissä erilaisissa "ruotsinkielisten" tapahtumissa, eikä minua ole sieltäkään pihalle heitetty. Toki vuosien varrella olen oppinut kuuntelemaan ruotsia sujuvasti ja varmaan osaan nykyään puhuakin jos on pakko uskaltaa lapset urheilee ja kyllä siellä puhutaan samassa joukkueessa molempia kotimaisia, eikä se näytä olevan kenellekään ongelma. Mun mielestä on asennekysymys tuo kieli, jos itse suhtautuu negatiivisesti ja haluaa siitä ongelman, niin ehkä siitä sitten tulee ongelma.
P.s. Vöyrilläkin pärjää pitkälti suomella tai sitten puhutaan molempia kieliä sekaisin tasapuolisen huonosti :D Mun mielestä ihmiset on sielläkin olleet tosi kivoja"

Juurikin näin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.