Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhin hevonen jolla suostut ratsastamaan

Lähettäjä: ^z^ 
Päivämäärä:   14.8.26 18:53:17

Olen käväissyt lähes 30-vuotiaan suokin selässä ja nyt kun kävin ratsastuskoulussa uutena asiakkaana, hevoseni oli 22 v vanha. Hyvin tuo hommansa hoiti, oli rauhallinen, hyväntuulinen ja kiltti. Paljoa tuota vanhempaa en jotenkaan ratsastustunnille haluaisi, vaikka kunto riittäisi.
Onko sinulla yläikärajaa hevoselle?

Re: Vanhin hevonen jolla suostut ratsastamaan

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   14.8.26 19:27:02

Ei, lähtökohtaisesti iäkäs hevonen tarvitsee säännöllistä liikuntaa. Toki rankkuus sitten sen iän ja kunnon mukaan, mutta ei ikä ole sairaus. Nopeasti nimittäin menee vanha hevonen huonoon kuntoon joutilaana. Paljon vapaata ulkoilua ja muutama tunti viikossa kevyttä liikettä iäkkäälle on hyvästä. Ja tosiaan toinen hevonen on iäkäs 18 vuotiaana, joku toinen on tuossa vaiheessa vielä parhaassa kisaiässä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.26 20:38:36

Ei. Kunhan on töihin halukas, pirteä ja hyvin hoidettu ja itselleni sopivan kokoinen niin se riittää. Mutta en kyllä ostaisi +16v hevosta enää.

Päivämäärä:   14.8.26 20:40:17

Lapsena olin 24 vuotiaan suomenhevosen kyydissä. Virkeä mummeli oli.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.8.26 20:45:25

Ikä ei este. Itsellä oli pienehkö puokkiruuna joka oli 28 vuotiaana vielä reipas ja hyvässä lihaksessa ja liikutettiin säännöllisesti. Tuli sitten yllättäen joku vaiva laitumella jalkaan niin laitettiin pois kun eihän tuon ikäsillä enää parane.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   14.8.26 20:46:40

Hevonen nimenomaan kaipaa sitä liikettä vanhempana. Helposti jätetään sinne tarhaan seisomaan, kun ikää tulee joku 18 vee, ja just niin ei kannata tehdä!

Ei mulla ole IKÄrajaa, vaan kuntoraja. Jotkut hevoset "vanhenee" nopeammin kun toiset, ja selkeästi jo vanhan (ja varmasti vaivaisen) selkään en lähtisi.
Usein hyvin hoidetut suokit on reilusti yli kaksikymppisinä vielä ihan tuntikuntoisia, ei toki mitään montaa tuntia päivässä, mutta se liike tekee vaan hyvää! Esim. ratsastuskoulussa tuollaista ei kannata pitää, kun ei omia ruokiaan enää tienaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.26 21:05:38

Riippuu tietenkin hevosen kunnosta, ja siitä mitä ratsastuksella tarkoitetaan.
Mun omakasvatti pv eli 30-vuotiaaksi.
Kisasin sillä 14-vuotiaaksi. Toki siis viimeisimmäksi vain jotain alue kisoja, koska se rakasti kisata.
Mutta höntsää ratsastettiin ihan loppuun asti. Viimeisinä aikona ilman satulaa käpöteltiin maastoissa. Välillä mamma innostui ihan laukkapätkillekin.

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   14.8.26 21:26:04

Omalla hevosella kisaan ja treenaan edelleen ihan kunnolla, vaikka se on 20. Tehdään hommia normaalisti, niin kauan kun hevonen on halukas ja kykenevä. En pidä mitään ikärajaa hevosen ratsastukselle, mutta hevosen pitää tykätä touhusta ja liikkua puhtaasti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.26 21:53:16

28v. Oma.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.8.26 22:10:15

ei ikärajoja, kunto ratkaisee

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.8.26 22:10:30

Minä olen nuorempana ostanut 19-vuotiaan ratsun...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.26 22:42:58

Lapsi ratsastaa tallilla, jossa vanhin tuntiponi on 31-vuotias. Se tekee yhden kevyen tunnin päivässä. Poni on varsin virkeä.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   14.8.26 22:49:38

Hevosen ikä ei ole minulle mittari ratsastaako vaiko eikö; lihaskunto ja yleisilme on minulle aina tärkeämpää kuin ikä. Oman 26- vuotiaan kanssa ratsastettiin loppuun asti ja oli hyvässä lihaskunnossa, kukaa. Ei olisi ikää ulkonäöstä tiennyt. Toisaalta olen sitä mieltä, että onhan 30- vuotias hevonen palvellut niin pitkään, että eiköhän ne liikunnatr voi hoitaa omin jaloinkin.

Lähettäjä: ,,,, 
Päivämäärä:   14.8.26 23:26:38

Mun eka hoitohevonen lopetettiin 30-vuotiaana, tais olla tuntihevosena parikymmentä vuotta kaikenkaikkiaan. Muutamat viimeiset vuodet teki lähinnä talutustunteja ehkä 3 kertaa viikossa, mä sit höntsäilin ilman satulaa. Oli virkeä ja lopetusta edeltävänä päivänäkin käytiin vielä järvessä kahlaamassa ja otettiin kuvia muistoksi. <3

Lähettäjä: Kir 
Päivämäärä:   14.8.26 23:29:09

Ratsastuskoululla oli 30v. hevonen, joka teki muutaman tunnin viikossa vielä keväällä. Lomaili kesän laitumella ja syksyllä meni monttuun.

Toisella ratsastuskoululla on maskottina 34v. shettis, entinen tuntiponi. Jotain ihan pieniä lapsia silloin tällöin menee muutaman kierroksen talutusratsastusta. Ei siis tunneilla vaan tuntien ulkopuolella. Toimii vielä heppakerhossa opetusponina, kun opetellaan harjaamista, riimun pukemista ja taluttamista. Heppakerho kerran viikossa 1h.

Lähettäjä: M.K. (Bluey) 
Päivämäärä:   14.8.26 23:50:14

Zäkä!!! <3<3<3

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.8.26 23:55:32

M...e: moi moi!

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   15.8.26 09:33:10

Ei ole ikärajaa, riippuu hevosen kunnosta. Vanhimmat millä olen ratsastanut on olleet 24v. eikä ikä ole näkynyt missään.

Päivämäärä:   15.8.26 11:26:09

Ratsastin 24-vuotiaalla hyväkuntoisella vuokraponillani, jolla pystyi melkein loppuun asti ratsastamaan lähes normaalisti. Esteitä ei tosin enää hypätty ja alkuverkat tehtiin pidemmät kuin nuorena, mutta kaikissa askellajeissa pitkiäkin maastoreissuja sekä sileällä.

Muutamallakin 22-23-vuotiaalla suomenhevosella olen ratsastanut ns. normaalisti kaikissa askellajeissa kentällä tai maastossa.

Ja sitten olen muutamalla yli 25-vuotiaalla issikalla ollut reippaassa maastossa mukana, yksi vanha tamma oli varmaan se reissuin reippain ja nopein menijä. :)

Välillä näiden kanssa toki käy mielessä, että kun tuossa iässä varmasti on nivelissä kulumaa ja rikkoa, että mitäs jos hevonen kompastuu, mutta toki niin voi käydä myös nuoren kanssa (ja sitä rikkoa voi olla nuorellakin). Ikää enemmän vaikuttaa hevosen kunto. Olen onneksi aika kevyt ratsastaja, niin en myöskään sen puolesta kovin usein joudu asiaa miettimään.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   15.8.26 11:31:20

Olin joskus estetunnilla 25-vuotiaalla, hyväkuntoisella entisellä kilpahevosella. Vaari kuumeni niin että sain tosissani tehdä töitä ettei lähdetty maatakiertävälle radalle.

Päivämäärä:   15.8.26 12:15:29

Aloin joskus liikuttaa silloin n. 22-vuotiasta suokkia, joka oli lähinnä seurahevosena ja satunnaisesti maastopuksuna. Kun se sai liikuntaa 4-5 päivänä viikossa, siitä tuli ihan uusi hevonen! Piristyi silmissä, askel muuttui lennokkaammaksi ja kompurointi loppui, se muuttui tarhassakin aktiivisemmaksi ja selvästi nautti tekemisestä, aina tuli tarhasta hakiessa iloisena vastaan.

Vuosia kävin sitä hoitamassa ja liikuttamassa, oli muistaakseni 28v kun muutin muualle ja jouduin siellä käymisen lopettamaan. Aika nopeasti säännöllisen liikutuksen loppumisen jälkeen sillä sitten kunto lähtikin heikkenemään ja joutuivat laittamaan pois.

Väitän, että säännöllisen liikutuksen ansiosta se sai monta hyvää vuotta lisää. Samalla tavalla ihmisvanhuksillakin usein vointi yhtäkkiä romahtaa jos aktiivinen vanhus vaikka loukkaantuu ja joutuu hetkeksi vuodepotilaaksi. Ei sieltä enää uudestaan niin vain noustakaan.

Eli ei, ei ole yläikärajaa, kunhan hevonen on riittävän hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   15.8.26 14:02:28

Ei ole ikä este. Meillä on ratsastuskoululla kaksi vanhempaa, joista toine on 20v ja toinen 21v. Tältä nuoremmalta on töitä vähennetty, mutta vanhempi tietääkseni tekee sen 2h/päivä. Töitä siltä yritettiin vähentää, mutta alkoi kiikuttamaan lapsia ratsastaessa ja tarhasta haettaessa tuli kahdella jalalla jne, eli virtaa oli enemmän, kuin tarpeeksi, joten palasi sitten normimäärään :D

Päivämäärä:   15.8.26 14:12:46

Kyllä mä kataon hevosen kuntoa enkä ikää.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   15.8.26 14:15:18

Oma iso poni on 21, eikä sillä ole kyllä vähäisiäkään vanhuuden vaivoja. Oman tasomme kisoihin voitas mennä huomenna, jos tälle kaudelle olisi luvat hankittu. Virkeä on, ja omia mielipiteitä vauhdista ja reitistä kuten nuorempanakin oli, hällä on tietyt lempireitit, ja korrektisti ehdottelee, josko käännyttäis tuonne, yleensä metsään.

Lähettäjä: Ox 
Päivämäärä:   15.8.26 17:20:39

Kävin 28-vuotiaalla suomipapalla vielä laukkamaastossa, kun parin päivän päästä sille tuli paha ähky ja se lopetettiin. Olihan se jo selvästi vanha, mutta ihan hyvässä käyttökunnossa ikä huomioiden (huolellinen verryttely ja huolto, hypätty ei enää eikä vaadittu mitään, pyydettiin vain ja sai sanoa jos ei pysty). Ihanaa että lähti ilman mitään vuosien kitumista heikkokuntoisena.

Päivämäärä:   15.8.26 17:26:33

Enpä ole uudelle tallille mennessä tiennyt hevosten ikiä, ne selviävät ehkä vuosien kuluessa.

Lähettäjä: Lumo 
Päivämäärä:   15.8.26 17:30:40

Kun kerran yli 20v hevonen voi hypätä olympialaisissa, ei sellainen ikä varmasti ole käyttöhevoselle mikään ongelma. Ihan hevosen kunnon mukaan voisin ratsastaa siis ikään katsomatta, yksilön mukaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.8.26 18:48:08

Ratsastuskoulussa vanhin on ollu hyvä kuntonen ja terve 24v puokkitamma. Tasoltani olen varmaan C ja tunneilla liikutaan ihan reippaasti ja hypätään pieniä esteitäkin. Ehkä 25v on mun mielestä jo työnsä tehny ja riittäs ihan alkeis tunnit ja sitäkin tunti päivässä. Toki riippuu hevosen kunnosta mutta takana voi olla jo hyvinkin pitkä ura tunti käytössä niin suotavaa ois että sais jonku kans tehdä jotain kivaa, käpötellä maastossa tms mitä nyt tekevätkin mutta että ura asiakaskäytössä jäis jo pois. Ja ois ihan oma ihminen joka hoitaa ja ratsastaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 18:55:37

Ex-vuokris oli 27 v kun sillä viimeisen kerran menin. Oli hyväkuntoinen, nuorekas, toki eläkkeellä silti.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.8.26 18:57:06

Mä ratsastin ratsastuskoulussa 10 vuoden ajan ruunalla joka oli 27 viimeisellä tunnillaan. Eikä kyllä ikä näkynyt kunnossa mitenkään. Tuon tunnin jälkeen ruuna loukkasi jalkansa tarhassa ja jäi eläkkeelle. Lopetettiin 30-vuotiaana parin vuoden joutilaisuuden jälkeen. Tunneilla kävi myös 29-vuotias iso ponitamma, joka oli minut ja monet muut opettanut ratsastuksen saloihin. Teki varmaan 3 tuntia viikossa mutta sanon kyllä että säännöllinen liikunta piti nämä hyvässä kunnossa loppuun asti.
Muutenkin tallilla hevosten keski-ikä oli aika korkea, mutta niistä pidettiin hyvää huolta eikä hypätty esteitä, mikä varmaan myös vaikutti osaltaan hevosten pitkäikäisyyteen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.