Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maastopelko

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   14.8.26 17:18:06

Miten hälventää maastopelkoa. Mitään ei ole sattunut, hevonen suht luotettava, pieniä normaaleja säpsyjä ja lisäaskelia joskus, normaalia. Mutta rimakauhu maastoiluun kasvaa kasvamistaan. Ihme kauhuskenaariot mielessä koko ajan mitä voisi sattua.. Ikää 50 jos sillä merkitystä.
Kentällä kaikki ok.
Vinkkejä ja kokemuksia.

Re: Maastopelko

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   14.8.26 19:54:34

Ikä kyllä tekee tehtävänsä näissä pelkoasioissa.
Mulla oli luotettava hevonen, olin hyvin "istunut sisään" sen liikkeisiin, joten ei pelottanut.
Mutta en yhtään olisi halunnut lähteä maastoilemaan vieraalla hevosella, vieraassa porukassa.
Mieluiten maastoilin yksin tai luotettavan ratsukon kanssa.
Minusta ihmisen pitää vanhetessaan antaa itselleen armoa. Ei ole hevosellekaan kivaa jos ratsastaja jännittää. Luopuminen maastoilusta voi olla kurjaa, mutta ajattelen hevosta: joku toinen ratsastaja voi antaa hevosellekin kivaa vaihtelua reippaalla maastolenkillä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.26 20:35:03

Etsisin maastokaverin joka on varmajalkainen (siis ihmisen). Useita jännittää yksin huomattavasti enemmän ja usein hevoset rauhallisempia kaverin kanssa.

Lähettäjä: Jooo 
Päivämäärä:   14.8.26 21:05:46

Ikä ja jos on vielä (liian) pienten lasten äiti. Niistä tulee jo turhan paljon itsesuojeluvaistoa:D

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   15.8.26 20:58:26

Näissä kannattaa ottaa järki käteen. Itse lopetin maastoilun kokonaan kun minut kuljetettiin sieltä tajuttomana ambulanssilla sairaalaan. Olin myös yli 50v. Nykyään ridaan vain kentällä ja maneesissa, ja onneksi tallilla on taitavia nuoria likkoja jotka maastoilee mun hepan kanssa muutaman kerran kuussa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.8.26 21:22:21

Jos pelottaa, niin älä mene selästä. Pelosta on oikeesti todella vaikea siedättyä pois, varsinkaan aikuisiällä. Ja hevosten kanssa se ei tietenkään ole hyvä juttu.

Hepalle suitset päähän ja liina käteen ja maastoon maasta käsin. Tai sitten pyydät/palkkaat jonkun nuoremman maastoilemaan hevosen kanssa.

Toki rauhallinen ja itsevarma ratsukko kaverina voi auttaa. Tai sitten joku taluttaja mukaan.

Mutta tosiaan, jos oikeesti pelottaa, niin keskity sellaisiin asioihin, joissa olet hyvä ja sinulla on mukava ja rento olla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.